NamelessHeron kysymykset ja nopeammat säännöt LotRiin.

Tällä palstalla keskustellaan eri sääntöjen toteutuksesta, tulkinnoista sekä mahdollisista ongelmatilanteista.
NamelessHero
Viestit: 38
Liittynyt: Su 21.06.2009 09:01
Paikkakunta: Vantaa

NamelessHeron kysymykset ja nopeammat säännöt LotRiin.

Viesti Kirjoittaja NamelessHero » Ma 27.07.2009 20:36

Olen tässä miettinyt miten tehdä nopeammat säännöt LOTRiin jotta peli ei kestäisi kovin kauaa. :)
(Laitoin tämän säännöt-kohtaan koska mielestäni nämä ovat sääntöjä mutta taas Yleiseen keskusteluun tämä voisi kai myös mennä)

Mitä mieltä olette että pystyykö LOTRia pelaamaan niin että lähitaistelussa molemmat/kaikki pääsevät lyömään?
Aina se kenellä on isoin Fight-value, pääsee lyömään ensin ja sen jälkeen vasta toiset. Ja jos on sama Fight-value niin isketään samaa aikaa.
EDIT: Aina se kenellä on Priority, pääsee lyömään ensin ja sen jälkeen vasta toiset. (Fight ei merkkaa mitään...)

Eli vaikuttaako tämmöinen sääntöjen muutos paljoakaan jos näin pelaa?
Ja ainiin, voiko LOTRia pelata helpommalla/nopeammalla Wound Chartilla, eli kaikki tavoiteluvut pienenevät 1-luvulla. [4+ = 3+] , [6+ = 5+] ...?

Siis idea on muuttaa pelistä nopeampi, eli 1000+pts. matsit ei olisikaan kauhean pitkiä. :)

Muuttaako tämä mielestänne peliä paljonkin? Vai pitäisikö hahmojen liikkuvuuttakin lisätä? Tai jopa kentän kokoa tai hahmojen pistemääriä?
(Ja nopeasti kun katsoin niin Aragornin Anduril-sääntöä voi muuttaa että woundaa aina 3+ tai vähemmällä.)

Joo unohtakaa koko juttu, jatkan muilla kysymyksillä tässä topikissa.
Viimeksi muokannut NamelessHero, Ma 01.03.2010 20:29. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
One Ring to rule them all, One Ring to find them,
One Ring to bring them all, and in the darkness bind them.

Avatar
banzgo
Viestit: 1789
Liittynyt: Pe 22.04.2005 20:02
Paikkakunta: Espoo

Re: Uusia sääntöjä LOTRiin.

Viesti Kirjoittaja banzgo » Ma 27.07.2009 20:57

Eli siis Sauron lyö aina ensin jokaista joka on sen kanssa kontaktissa ja tappaa sen luultavasti 2+lla. Juu ihan kivat säännöt tolleen. Keep up the good work!

Avatar
Valtard
Viestit: 1444
Liittynyt: Ma 13.12.2004 19:56
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Uusia sääntöjä LOTRiin.

Viesti Kirjoittaja Valtard » Ma 27.07.2009 20:57

Ihan kivat säännöt, en haluis pelata vastaan.

NamelessHero
Viestit: 38
Liittynyt: Su 21.06.2009 09:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusia sääntöjä LOTRiin.

Viesti Kirjoittaja NamelessHero » Ma 27.07.2009 21:11

banzgo kirjoitti:Eli siis Sauron lyö aina ensin jokaista joka on sen kanssa kontaktissa ja tappaa sen luultavasti 2+lla. Juu ihan kivat säännöt tolleen. Keep up the good work!
No jaa, voihan sitten vielä iskeä takasinki päi jos figuja on tarpeeksi tappelussa...
Ja woundaus on jotai 6/4+ (Sauroniin).

- Ja ainahan voi muuttaa sillein että Priorityn omistaja iskee ensin. :) Fight ei vaan sillon merkitsisi mitään...
One Ring to rule them all, One Ring to find them,
One Ring to bring them all, and in the darkness bind them.

halko
Viestit: 1511
Liittynyt: Pe 18.04.2008 12:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Uusia sääntöjä LOTRiin.

Viesti Kirjoittaja halko » Ma 27.07.2009 21:29

Eipä LotR matsit nyt kauheasti kestä muutenkaan. Peruskokoiset pelit menee siinä n. tunnissa. Isompia pelejä kun pelataan, niin ihan kivahan siihen on aikaa varata. Turha alkaa hoppuilemaan, varsinkin kun LotRin säännöt on ihan toimivat.

"Iskee eka" taas kusee oikeasti pahasti. Se voi pahintaan johtaa siihen, että priorityn hävinnyt pelaaja menettää koko linjansa/peikkonsa/sankarinsa silmanräpäyksessä. Samalla korkeafightisista ukoista tulee ylikalliita ja gobot ownaa kaikki. Juu ei.
Muuttaako tämä mielestänne peliä paljonkin?
Joo
Vai pitäisikö hahmojen liikkuvuuttakin lisätä?
Ei
Tai jopa kentän kokoa tai hahmojen pistemääriä?
Kentän kokoa nyt voi aina muokata, mutta pistemäärät jättäisin rauhaan.
Ja ainiin, voiko LOTRia pelata helpommalla/nopeammalla Wound Chartilla, eli kaikki tavoiteluvut pienenevät 1-luvulla. [4+ = 3+] , [6+ = 5+] ...?
Voi, mutta onko tuo nyt niin nopeampi, huonompi se on ainakin. Kestävät ukot heikkenevät roimasti (6+ wound on tuplasti parempi kuin 5+) ja heikot taas heikkenevät suhteessa vähän (4+ ei ole paljoa parempi/huonompi kuin 3+ tai 5+). (Etenkin "kaikki iskee" säännön kanssa) Pelistä tulee vain sellainen "tökätään ukot lähikseen", kun kaikki vaan kuolee, tai siis se kuolee jolla ei ole prioa.


Pelaa noilla jos haluat, mutta itse en pelaisi todellakaan. LotR:in säännöt ovat toimivat, turha niitä alkaa kokonaam muokkamaan, mielestäni.
I have a mind for simple things but things are not of mine to simplify

NamelessHero
Viestit: 38
Liittynyt: Su 21.06.2009 09:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusia sääntöjä LOTRiin.

Viesti Kirjoittaja NamelessHero » Ti 28.07.2009 10:13

Juu taidatte olla oikeassa. Mulla ja mun kamuilla pelit kestää jotakin 3 tuntia. (500pts. matsi) :)

Haluaisin todella tietää olemmeko unohtaneet jotakin sääntöjä mitkä lyhentävät peliä koska eräs kaverini ei millään jaksa pelata yli yhden tunnin pelejä ja toinen kaverikin haluaisi pitää pelit lyhyempinä.

- Niin, olemmeko unohtaneet jotakin sääntöjä mitkä lyhentävät pelin pituutta?
Pelit on siis noin 500pts. pelejä sekä heitämme tietenkin Courage-testit, emme käytä mitään vuoro rajaa mutta kannattaakohan tälläinen olla?
Pelikenttä on 80cm x 80cm eli kauheita matkoja pelissä ei kumminkaan ole tarvinnut liikkua.
- Ja tämmöinen pieni kysymys: Voiko yksi sotilas hyökätä 2:den tai useampien kimppuun kerralla lähikseen?, (Eli vähän niiku vaikka jos on 3v5, niin 1 pysäyttää 4 menemällä heidän kanssa lähikseen ja 2 menee taistelemaan 1 kanssa lähikseen, voiko noin tehdä?) vai pitääkö aina rynnäköidä vain yhtä hahmoa päin?
One Ring to rule them all, One Ring to find them,
One Ring to bring them all, and in the darkness bind them.

Avatar
<Randomi>
Viestit: 512
Liittynyt: To 09.10.2008 16:10
Paikkakunta: Kerava

Re: Uusia sääntöjä LOTRiin.

Viesti Kirjoittaja <Randomi> » Ti 28.07.2009 10:25

NamelessHero kirjoitti:- Niin, olemmeko unohtaneet jotakin sääntöjä mitkä lyhentävät pelin pituutta?
Pelit on siis noin 500pts. pelejä sekä heitämme tietenkin Courage-testit, emme käytä mitään vuoro rajaa mutta kannattaakohan tälläinen olla?
Pelikenttä on 80cm x 80cm eli kauheita matkoja pelissä ei kumminkaan ole tarvinnut liikkua.
- Ja tämmöinen pieni kysymys: Voiko yksi sotilas hyökätä 2:den tai useampien kimppuun kerralla lähikseen?, (Eli vähän niiku vaikka jos on 3v5, niin 1 pysäyttää 4 menemällä heidän kanssa lähikseen ja 2 menee taistelemaan 1 kanssa lähikseen, voiko noin tehdä?) vai pitääkö aina rynnäköidä vain yhtä hahmoa päin?
Jonkin näköinen vuororaja kannattaa olla, joko sovitte keskenänne, tai pelaatte jotain scenarioja esim. tästä, toi LoME on vielä muutenkin aika hyödyllinen kun siinä näkyy liittoutumissäännöt, joita yleensä kaikissa turnauksissa käytetään.

Ja voit hyökätä useampien kimppuun kunhan saat figut base kontaktiin, ja kaksi saa hyökätä kanssa yhden kimppuun, kunhan mahtuu.

Avatar
banzgo
Viestit: 1789
Liittynyt: Pe 22.04.2005 20:02
Paikkakunta: Espoo

Re: Uusia sääntöjä LOTRiin. (Ja muita kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja banzgo » Ti 28.07.2009 10:46

Yleensä ei mitään fixed vuororajaa ole. Kyllä ainakin itsellä pelit menevät nopeasti, mutta se saattaa johtua siitä, että tätä pelia on tullut pelattua niin lukemattomia kertoja. Jos kokoajan joutuu tarkastamaan sääntörkirjsta asioita tai muutenvain miettiin paljon, niin pelin kesto venyy. Kyllä se siitä ajanmittaan ripeytyy. Sekin tosiaan auttaa, että ette pelaa sitä "viimeiseenmieheen" skenaariota. Ehkä maailman huonoin juttu. Pelatkaa mielummin 25 tai 33% nii menee pelit kivasti.

NamelessHero
Viestit: 38
Liittynyt: Su 21.06.2009 09:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusia sääntöjä LOTRiin. (Ja muita kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja NamelessHero » Ti 28.07.2009 10:59

Niin joo, yleensä jokainen statsi pitää katsoa joka vuoron alussa ja chartteja katella melkein koko ajan... :)
Sitten lähitaistelussa hidastaa tosiaan se että on niitä 1v1 tappeluita vaikka 10 vuorossa, kun taas heittäisi tappelut samaa aikaan niin olisi hieman nopeampaa mutta yksikin kutonen tarkottaisi isoimman Fight-valuen omistajalle varman voiton. (Tämä on 10 nopalla aika todennäköistä)
Ja sitten kysyn että pitääkö Courage-testit heittää jokaiselle yksikölle erikseen? Vai koko armeijalle? :)
One Ring to rule them all, One Ring to find them,
One Ring to bring them all, and in the darkness bind them.

Avatar
<Randomi>
Viestit: 512
Liittynyt: To 09.10.2008 16:10
Paikkakunta: Kerava

Re: Uusia sääntöjä LOTRiin. (Ja muita kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja <Randomi> » Ti 28.07.2009 11:07

NamelessHero kirjoitti:Ja sitten kysyn että pitääkö Courage-testit heittää jokaiselle yksikölle erikseen? Vai koko armeijalle? :)
Jokaiselle erikseen, mutta sankareilla on sitten stand fast, joka hieman nopeuttaa.

NamelessHero
Viestit: 38
Liittynyt: Su 21.06.2009 09:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusia sääntöjä LOTRiin. (Ja muita kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja NamelessHero » Ti 28.07.2009 11:11

Onko se niin että esim. Boromir ja Gimli vastaan 20 Goblinia. Hyvikset saa Priorityn ja laittaa Boromirin ja Gimlin chargaamaan yhden goblinin kimppuun (molemmilla on sama kohde) sitten pahikset laittaa loput goblinit lähiksee, lopulta tappelussa hyvikset heittää yhden 6:sen nii ne pääsee pakosti lyömää? :O
Voiko se olla nii helppoa ku 6:lla nopalla 6 saanti on aika todennäköistä? (Ja yhdellä mightillä saa helposti 6:seen jos on 5:sia)
One Ring to rule them all, One Ring to find them,
One Ring to bring them all, and in the darkness bind them.

halko
Viestit: 1511
Liittynyt: Pe 18.04.2008 12:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Uusia sääntöjä LOTRiin. (Ja muita kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja halko » Ti 28.07.2009 11:20

NamelessHero kirjoitti:Onko se niin että esim. Boromir ja Gimli vastaan 20 Goblinia. Hyvikset saa Priorityn ja laittaa Boromirin ja Gimlin chargaamaan yhden goblinin kimppuun (molemmilla on sama kohde) sitten pahikset laittaa loput goblinit lähiksee, lopulta tappelussa hyvikset heittää yhden 6:sen nii ne pääsee pakosti lyömää? :O
Voiko se olla nii helppoa ku 6:lla nopalla 6 saanti on aika todennäköistä? (Ja yhdellä mightillä saa helposti 6:seen jos on 5:sia)
Joo. Yksi kutonen riittää.

Mutta tuollaisessa tilanteessa hyvillä ei ole kuin kolme noppaa (paitsi jos Boro kilvittää, mutta silloin ei pääse iskemään), kun 2vs2< tappelut eivät ole LotRissa mahdollisia.
I have a mind for simple things but things are not of mine to simplify

NamelessHero
Viestit: 38
Liittynyt: Su 21.06.2009 09:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusia sääntöjä LOTRiin. (Ja muita kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja NamelessHero » Ti 28.07.2009 12:32

Siis tarkoitatko että 2v20? Jos noilla onki keihäitä ja Pikejä. Heittääkö vain yksi hahmo tappelussa noppaa?
One Ring to rule them all, One Ring to find them,
One Ring to bring them all, and in the darkness bind them.

halko
Viestit: 1511
Liittynyt: Pe 18.04.2008 12:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Uusia sääntöjä LOTRiin. (Ja muita kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja halko » Ti 28.07.2009 12:43

NamelessHero kirjoitti:Siis tarkoitatko että 2v20? Jos noilla onki keihäitä ja Pikejä. Heittääkö vain yksi hahmo tappelussa noppaa?
En kun 2vs 2 tai enemmän. Koska taistelut jaetaan niin, että kaikki jotka ovat taistelussa pääsevät iskemään kaikkia, niin matseista tulee välttämättä 1vsX. Katso oheinen kuva (Älä takerru basejen kokoon. Paintilla tehty, ja näet pointin):

Kuva

Mustat ovat nyt Boro ja Gimli, siniset gobboja. Vihreällä on vedetty viivat joita kukakin pääse iskenmään (eli ovat base contactissa vihollisen kanssa). Punaisella viivalla näytetään miten taistelut sitten erotetaan toisistaan (eli siinä on kaksi eri tappelua). Oikeassa alakulmassa on vielä vedetty oranssit viivat, jotka kertovat että he eivät ole b2b.
I have a mind for simple things but things are not of mine to simplify

NamelessHero
Viestit: 38
Liittynyt: Su 21.06.2009 09:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusia sääntöjä LOTRiin. (Ja muita kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja NamelessHero » Ti 28.07.2009 13:06

Mitä jos tilanne on vaikka että:
(B) = Boromir
(O) = Orcci
(G) = Gimli

(G)(O)(O)
(O)(B)(O)

Eli kaikki Orcit on Boromirin kanssa tappelussa ja Gimli tulee Boromirin apuun tappelemalla kahden Orcin kanssa.
(Kone heitti noi nyt tolleen ton kuvan mut kumminkaan Gimli ei oo Base kontaktissa Boromirin kanssa ja kaikki Orcit on base kontaktissa Boromirin kanssa.

Heittääkö hyvät nyt Gimlin ja Boromirin nopat samaan aikaan?
One Ring to rule them all, One Ring to find them,
One Ring to bring them all, and in the darkness bind them.

halko
Viestit: 1511
Liittynyt: Pe 18.04.2008 12:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Uusia sääntöjä LOTRiin. (Ja muita kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja halko » Ti 28.07.2009 13:12

Ei heitä. Vaikka Boromir olisi tappelussa kaikkien kanssa, Gimli on vain kahden, eli Gimli ei pääse iskemään kaikkia. Silloin tappelu jaetaan siten, että Gimli tappelee niiden kanssa joite voi iskeä

(G)(O)
(O)

Ja boro loppujen

(Katso sivu 17 sääntiksestä)
I have a mind for simple things but things are not of mine to simplify

Avatar
<Randomi>
Viestit: 512
Liittynyt: To 09.10.2008 16:10
Paikkakunta: Kerava

Re: Uusia sääntöjä LOTRiin. (Ja muita kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja <Randomi> » Ti 28.07.2009 13:19

Eikös se kenellä on priority saa kuitenkin päättää ketkä taistelee ketäkin vastaan, kunhan kaikki pääsee lyömään, vai muistanko ihan väärin?. Eli silloinhan tuossa esimerkissä gimli saattaa joutua tappelemaan vain yhtä örkkiä vastaan ja boromir loppuja kolmea, tuon molemmille kaksi-sijaan.

NamelessHero
Viestit: 38
Liittynyt: Su 21.06.2009 09:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusia sääntöjä LOTRiin. (Ja muita kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja NamelessHero » Ti 28.07.2009 13:34

Anteeksi nyt kun vielä vien teidän aikaanne mutta entä jos tilanne on tälläinen:
(A) = Aragorn
(B) = Boromir
(G) = Gimli
(O) = Orc

(G)(O)(O)(A)
(O)(B)(O)

Sama tilanne kuin äsken, mutta Aragorn on tullut tappeluun mukaan ja on Base Kontaktissa kahden Orcin kanssa. (Kuva näyttää että vain yhden mutta se on kahden).
One Ring to rule them all, One Ring to find them,
One Ring to bring them all, and in the darkness bind them.

NamelessHero
Viestit: 38
Liittynyt: Su 21.06.2009 09:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusia sääntöjä LOTRiin. (Ja muita kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja NamelessHero » Ti 28.07.2009 13:41

Ainiin ja sitten toisen lainen kysymys liittyien Control Zoneihin:

(O) = Orc
(R) = Man of Rohan with sword + shield

(R)(R)(R)
(R)(R)(R)
(O)(O)(O)

Priority on hyvillä, ja he ovat liikkuneet. Pahojen liikkumis vuorolla 3 Orccia hyökkäävät 3:een ensimmäisen Rohanilaisen kimppuun.
Kysymys: Pystyvätkö takana olevat rohanilaiset mennä tappeluun mukaan koska he ovat 1"/2cm päässä Orceista vaikka kaverit onkin välissä?
(Eikös Control Zone ole se 1"/2cm eli he voisivat mennä tappeluun?)

Sori ku meni tuplapostaukseksi.
Viimeksi muokannut NamelessHero, Ti 28.07.2009 13:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
One Ring to rule them all, One Ring to find them,
One Ring to bring them all, and in the darkness bind them.

halko
Viestit: 1511
Liittynyt: Pe 18.04.2008 12:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Uusia sääntöjä LOTRiin. (Ja muita kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja halko » Ti 28.07.2009 13:46

<Randomi> kirjoitti:Eikös se kenellä on priority saa kuitenkin päättää ketkä taistelee ketäkin vastaan, kunhan kaikki pääsee lyömään, vai muistanko ihan väärin?. Eli silloinhan tuossa esimerkissä gimli saattaa joutua tappelemaan vain yhtä örkkiä vastaan ja boromir loppuja kolmea, tuon molemmille kaksi-sijaan.
Joo, näinhän se meni.
I have a mind for simple things but things are not of mine to simplify

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “LOTR: Säännöt”