Turnaussääntöpohjan paluu

Tällä palstalla keskustellaan eri sääntöjen toteutuksesta, tulkinnoista sekä mahdollisista ongelmatilanteista.
Garoth
Valvoja

Turnaussääntöpohjan paluu

Viesti Kirjoittaja Garoth » Pe 26.02.2010 17:54

Kouvolan Muoviepoxissa olisi tulossa normaali LOTR turnaus 24.4. (lisäinfoa myöhemmin), joten nyt olisi aika kaivaa haudassaan maannut turnaussääntöpohja esiin. 1,5 vuoteen en ole sitä missään tarvinnut, joten ne olivat jonkin verran tipahtaneet kelkasta.

Sääntöpohjan sijainti netissä on muuttunut, uusi paikka:

http://www.tommiojala.net/lotrturnaukset.htm

Vanha on paikkakin on vielä toistaiseksi olemassa, mutta sitä ei ole päivitetty hetkeen.

Nyt ne olisi päivitettettynä kohdilleen. Isoimmat muutokset ovat armeijalista-erratassa, joka ottaa nyt huomioon WD-lisäykset. Tuolta voi tarkistaa, mistä lähteestä löytyy minkäkin armeijan viimeisen lista, ja mitä WD-lisähahmoja mihinkin listaan on olemassa. Päivitetään sitä mukaan, mun uusia WD-sääntöjä tulee. Mitää suuria shokkeja noissa WD-säännöissä ei minusta ole ollut, joten tulevat käyttöön ihan sellaisenaan. Huomionarvoisena asiana mainittakoon, että Galadhrim Warriorit eivät saa nykyään spear+bow -comboa (muut haltiat kylläkin).

Itse turnaussääntöpohjaan tein muutaman muutoksen, tärkeimmät eriteltynä alla:

Heroraja on muutettu muotoon:
4: Armeijassa tulee olla vähintään 200 pisteen edestä hahmoja, joiden hinta varusteineen on 24 pistettä tai enemmän.
Sääntö on yksinkertainen ilman poikkeuksia. Vanhassa versiossa oli paljon poikkeuksia, jolla varmistettiin, että lipunkantajat, gobborummut, ja muutamat muut jutut laskettiin herorajaan mukaan. Lisäksi siellä oli poikkeuksia, jotka mahdollistivat entti- tai peikkolistan. Uusi versio mahdollistaa kaikki vanhat jutut, ja muutaman uuden kikan (esim gobbot voi ottaa vähemmän heroja, mutta enemmän peikkoja). Joka tapauksessa säännön perusidea on edelleen sama: perussotureihin saa käyttää enintään 2/3 armeijan pisteistä.

Grima bannattu

Ennen turnaussäännöissä oli pitkät kompit, joilla saatiin Grima tasapainoiseksi. Eipä sitä kukaan turnaukseen tuonut. Perussäännöt on edelleen vähän juustoiset, joten niilläkään ei tee mieli pelata. Helpoin ratkaisu: unohdetaan koko kaveri. Ketään ei varmaankaan haittaa...?

Outriderit

Eivät enää komboa Gamlingin lipun kanssa. Ennenhän tuo sallittiin, kun ei ottanut enempää kuin 6 Outrideriä. Eli porsaanreikä sallittiin, kunhan sitä ei hyödyntänyt liikaa. Tämä siksi, että Rohan-listaa on aina pidetty suht heikkona, joten sille annettiin vähän lisätehoa tuon kautta.

Nyt rohanilaiset ovat saaneet jonkin verran muuta uutta: Kauan kaivatutun Eomer-version, jolla on numero 3 kaikissa oikeissa kohdissa stattirivia, S4-jalkaväkeä, entistä kovempaa eliitti-ratsuväkeä jne. Josko noilla saisi jotain aikaiseksi, niin ei tarvitse hyödyntää porsaanreikiä säännöissä, että pärjää.

Spider Queen on nimetty sankari
UK GT -sääntöjen pohjalta. Aika sama käyttääkö tätä, vai sitä edellistä. Otin tämän, kun siinä on vähemmän tekstiä. Paluu vanhaan on mahdollinen (eli jokaista Queeniä kohti on pakko ottaa 3 Giant Spideriä).

Grey Companylle 50% jousiraja
Tavallaan vanha juttu, muutos ehdittiin tehdä säänöihin silloin joskus, mutta ei kai sillä missään turnauksessa ehditty pelata.

Ei kai siellä muuta. Ideoita otetaan jatkosta vastaan.

Esimmäinen aihe jatkokeskustelulle:

Shadow Lord
Tarvitseeko tämä jonkun pienen vastakompin. Esiintyykö sitä pahislistoissa tällä hetkellä ns. automaattivalintana?

Ongelma ei minusta ole suoranaisesti Shadow Lordin erikoissääntö, vaan se, millä hinna tuon säännön saa. Kaikilla muilla sormusaaveilla tuntuu olevan paljon paremmin nuo plussat ja miinukset. Shadow Lordilla ne kuitenkin ovat (normiaaveeseen verrattuna):

-1 Courage
+ Pall of Darkness
+ 10 pts

Eli Pall of Darkness irtoaa about 15 pisteellä. Kukaan ei varmaan valittaisi, vaikka tuosta saisi maksaa 50 pistettä, kannattava se olisi silti. Millä tavoin sitä rankaisisi Shadow Lordia muutaman kymmenen pisteen edestä? (Will 10...?)
Phil Kelly says "No!"

halko

Re: Turnaussääntöpohjan paluu

Viesti Kirjoittaja halko » Pe 26.02.2010 18:03

Garoth kirjoitti: Eli Pall of Darkness irtoaa about 15 pisteellä. Kukaan ei varmaan valittaisi, vaikka tuosta saisi maksaa 50 pistettä, kannattava se olisi silti. Millä tavoin sitä rankaisisi Shadow Lordia muutaman kymmenen pisteen edestä? (Will 10...?)
8" range (tai 6+x" kummiskin) ja 5+ osuminen?
I have a mind for simple things but things are not of mine to simplify

banzgo

Viesti Kirjoittaja banzgo » Pe 26.02.2010 22:38

Ihan hyvältä vaikuttaa muuten. Tiedä sitten tosta Shadow Lordista. Onhanse kova. Nyt se kumminkin pakottaa hyvislistan rakentamisessa ottamaan huomioon sen, ettei vastustajan listaa pysty vaan ampumaan pois. Jos siihen jotai nerffiä kaavailisi, niin en usko että willin vähennys on se oikea, koska ainakaan itsellä ei se willi ole kortilla, jättää vain taikomatta. Ehkä sitten vähä extra hintaa lisää.

Gorzag

Viesti Kirjoittaja Gorzag » Ke 03.03.2010 21:15

Ääh, ei tehdä mitään Shadowlordille. Ei minusta ole ihme, että hahmo on suosittu kun miettii kuinka kovaa hyvikset pystyy ampumaan. Pakottaapahan vähän miettimään miten pelaa hyviksillä. Sitäpaitsi myös hyviktset saavat saman kyvyn hyvällä hahmolla (gandalf, galadriel). Ei se ainakaan minulle ole automaatti valinta. Eikä ongelma ole meillä armeijan koon rajoitusten takia edes yhtä paha kuin esimerkiksi Briteissä, jossa niitä 70 örkkiä on jo aivan pakko harventaa.Muuten tuo on ihan jees sääntöpaketti; tuttu, turvallinen ja todistetusti toimiva.

Itse en ole pysynyt enää mukana uusissa julkaisuissa(menneet vähän liaan kauas omasta mielikuvasta keskimaasta, fabamaisiksi jopa) joten en niistä osaa pahemmin sanoa. Uusista Rohan säännöistä olen kuullut/lukenut vain hyvää, mutta en kokenut Rohania aiemminkaan (ilman outridereita) alitehoiseksi. Monipuolisuutta tosin vähän puuttui.

Itse sain joskus Griman vastaan, mutta ei se ongelmia tuottanut. Tosin eipä vastustaja ollut hirveän kyvykäs pelaaja. Bannaaminen sopii kuitenkin minulle ihan hyvin.

Ainut mitä vastustan on Clash of Piquets. Ellei keskellä ole Losia blokkaavaa maastoa se on ihan tyhmä skenaario.
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho

Oberon

Viesti Kirjoittaja Oberon » Ke 03.03.2010 21:23

Gorzag kirjoitti:Ääh, ei tehdä mitään Shadowlordille. Ei minusta ole ihme, että hahmo on suosittu kun miettii kuinka kovaa hyvikset pystyy ampumaan. Pakottaapahan vähän miettimään miten pelaa hyviksillä. Sitäpaitsi myös hyviktset saavat saman kyvyn hyvällä hahmolla (gandalf, galadriel). Ei se ainakaan minulle ole automaatti valinta.
Varmaan vähän eri asia tiputtaa se osuminen 5+:sta 6+:ksi 5 pinnan modeleilta, ku 3+ osuminen 6+:ksi 12 pinnan modeleilta? Pahikset lähtee yleensä massaylivoimalla liikenteeseen, 30 haltiaa on kyllä kovia muttei niin kovia että ilman ammuntaa sais ton massaeron tasoitettua kohtuulliseksi. Galadrielia en tainnu kahta kertaa nähdä kun vielä jaksoin lotria pelata, onko se sen jälkeen muuttunut yhtäkkiä automaattivalinnaksi?
MYYN CSM&DA-armeijaa!

"Tervetuloa Orivedelle pelaamaan. Täällä sorsankin saa piiloon."

Gorzag

Viesti Kirjoittaja Gorzag » Ke 03.03.2010 22:12

Oberon kirjoitti:
Gorzag kirjoitti:Ääh, ei tehdä mitään Shadowlordille. Ei minusta ole ihme, että hahmo on suosittu kun miettii kuinka kovaa hyvikset pystyy ampumaan. Pakottaapahan vähän miettimään miten pelaa hyviksillä. Sitäpaitsi myös hyviktset saavat saman kyvyn hyvällä hahmolla (gandalf, galadriel). Ei se ainakaan minulle ole automaatti valinta.
Varmaan vähän eri asia tiputtaa se osuminen 5+:sta 6+:ksi 5 pinnan modeleilta, ku 3+ osuminen 6+:ksi 12 pinnan modeleilta? Pahikset lähtee yleensä massaylivoimalla liikenteeseen, 30 haltiaa on kyllä kovia muttei niin kovia että ilman ammuntaa sais ton massaeron tasoitettua kohtuulliseksi. Galadrielia en tainnu kahta kertaa nähdä kun vielä jaksoin lotria pelata, onko se sen jälkeen muuttunut yhtäkkiä automaattivalinnaksi?
Jaa, mites ne haradilaiset, crossbow urukit ja meriosvojen arbalesterit? Kyllä pahiksetkin osaa ampua. Ja osaa ne 12 pisteen figut muunkin kun ampumisen hyvin.

Itselle on ainakin tullut vastaan 40+ figun haltioita sisältäviä armeijoita, ihmisillä tuo ei edes ole vaikeaa. Sitä paitsi ei pelkkä määrä ratkaise edes siinä vaiheessa kun linjat kohtaavat. Olen ainakin pärjännyt ihan hyvin n. 30-35 figua sisältävillä armeijoilla, sekä hyvillä että pahoilla. Veljellä on ollut vielä pienempiä armeijoita ja sekin on pärjännyt ihan hyvin. En minä sanonut Galadrielia automaattivalinnaksi, mutta ihan hyvä valinta se on.

Shadowlord on kova, en väitä vastaan. Mutta ei se mielestäni nerffausta tarvitse.
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho

Cmd. Shadowsun

Viesti Kirjoittaja Cmd. Shadowsun » To 04.03.2010 18:16

Onhan se Shadowlord ihan hyvä, mutta ei sitä nyt nerffata tarvitse. Pistääpähän haltiat miettimään mitä tekevät kun eivät ampumalla niitä tappoja saakaan.
Ja ne mun turnausarmeijat ovat nykyään noin 24 figua hyvillä, pahoilla 4...
I don't suffer from insanity - I enjoy every minute of it.

banzgo

Viesti Kirjoittaja banzgo » To 04.03.2010 18:29

Cmd. Shadowsun kirjoitti:Onhan se Shadowlord ihan hyvä, mutta ei sitä nyt nerffata tarvitse. Pistääpähän haltiat miettimään mitä tekevät kun eivät ampumalla niitä tappoja saakaan.
Ja ne mun turnausarmeijat ovat nykyään noin 24 figua hyvillä, pahoilla 4...
Varmaan SÄ oot iiiivari.

Cmd. Shadowsun

Viesti Kirjoittaja Cmd. Shadowsun » To 04.03.2010 19:09

iiiivari en oo mutta iivari oon... eli joo
I don't suffer from insanity - I enjoy every minute of it.

Dru Perim

Viesti Kirjoittaja Dru Perim » Pe 05.03.2010 13:43

Garoth kirjoitti:...Millä tavoin sitä rankaisisi Shadow Lordia muutaman kymmenen pisteen edestä?
Ei kun annetaan porkkanaa: jos EI OTA Shadow Lordia, niin saa ottaa listaan 35 pistettä ekstraa. ;-)
"Now it's time to choose
Shooting here, or hanging there
And either way, I lose"

- The Buoys: "Give Up Your Guns" -

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “LOTR: Säännöt”