Kotisäännöt: D8 käyttö haavoittamisessa + muita ajatelmia.

Tällä palstalla keskustellaan eri sääntöjen toteutuksesta, tulkinnoista sekä mahdollisista ongelmatilanteista.
Avatar
Mysterous
Viestit: 2171
Liittynyt: La 16.11.2002 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Kotisäännöt: D8 käyttö haavoittamisessa + muita ajatelmia.

Viesti Kirjoittaja Mysterous » To 15.04.2010 17:58

Heips!

Päätin palata Lotrailemiseen hiljattain ostamalla puolhintaisen fellowship laitoksen aloituspakkauksen. Pelisysteemi osoittautui paperilla paremmaksi kuin muistin (itseasiassa jotain tällaista sääntösysteemiä olinkin juuri etsimässä), käytännössä taasen minua jäi harmittamaan taistelusysteemi. Sillä, onko Defence 4 vai 5 (eli onko kilpi mukana vai ei) ei ole useimmiten minkäänlaista merkitystä, syynä tähän pidän rajoittunutta D6:sen silmälukujen määrää. Esittelen nyt sitten D8 variantti haavoittamistaulukon.

Koodi: Valitse kaikki

   1  2  3  4  5  6   7   8   9   10
1  4  5  6  7  8 8/5 8/6 8/7  -   -
2  4  4  5  6  7  8  8/5 8/6 8/7  -
3  3  4  4  5  6  7   8  8/5 8/6 8/7
4  3  3  4  4  5  6   7   8  8/5 8/6
5  3  3  3  4  4  5   6   7   8  8/5
6  3  3  3  3  4  4   5   6   7   8
7  3  3  3  3  3  4   4   5   6   7
8  3  3  3  3  3  3   4   4   5   6
9  3  3  3  3  3  3   3   4   4   5
10 3  3  3  3  3  3   3   3   3   4
Muutoinhan siis toimii samoin kuin normaalisti, mutta lukuja on kaksi enemmän ja ne nousevat nopeammin. Pelistä tulee tällöin hieman tappavempi (s1 vs. d1 on normaalisti 1/2, tässä 5/8), mutta muutoin mahdollisuudet pysyvät melko samoina (esimerkiksi 6/6 haavoitustarpeella mahdollisuus tappoon on 1/36, tämän taulukon 8/7 mahkut ovat 1/32.) Tämän variantin vahvuus on siinä että se isompi defence tulee merkittävämmäksi tekijäksi, huonoutta taasen on se että se saattaa kallistaa pelitasapainoa (kääpiöiden eduksi) ja kahdenkäden aseet menettävät merkitystään hitusen. Pelin verisyys taasen on makuasia.

Toinen älyämäni asia on se, että jos vaihtaa taistelunoppaa isommaksi, vähenee fight arvon merkitys, pienentämällä taasen saadaan fight merkittävemmäksi. Itse näen D6:sen parhaaksi tälle systeemille, mutta jos kaikista pelaajista tuntuu siltä että jotkut napit maksavat turhia pisteitä korkeasta fightistaan, niin ainahan sitä voi testata D4 käsikähmäsysteemiä.

Rohkeusheittojen nopanvaihtoa en jaksa ajatella, jos joku kuitenkin haluaa pureksia niin tässä jotain alustavaa. Kyseessä on kahdella nopalla heitettävä testi, joten 2D6 todennäköisyysjakauma on seuraavanalainen (ylhäällä tulos, alhaalla mahdollisuus saada se 21 heitolla):

Koodi: Valitse kaikki

2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
1 1 2 2 3 3 3 2 2  1  1
Tällöinhän siis on ajateltu että Morian hiidellä on 9/21 mahkut päästä yli rohkeusheitossa, normaalilla ihmisellä taasen 12/21 ja haltialla 17/21.
Maalausblogi taas pystyssä.

Vala
Viestit: 396
Liittynyt: Ti 26.11.2002 14:45
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kotisäännöt: D8 käyttö haavoittamisessa + muita ajatelmi

Viesti Kirjoittaja Vala » To 15.04.2010 21:50

Ihan mielenkiintoinen idea ja hyviä huomioita vaikutuksista pelin tasapainoon. Tosin ennen kokeilua pitäisi lähteä hankkimaan läjä d8 noppia peliä varten, näitä kun löytyy vain muutama muista peleistä. Omasta mielestäni myös d6 noppia on mukavampi heittää, kun ne pyörivät paremmin. =) Voisihan sitä tosin joskus kokeillakin, pitäisi tosin olla alkuun wound-taulukko luntti lähellä, kun nykyinen w-taulukko tulee selkäytimestä. Täysin looginenhan taulukkosi toki on, ja voisi siellä mielestäni ihan hyvin olla se S2 vs. D10 8/8 tuloskin.
Mysterous kirjoitti: Sillä, onko Defence 4 vai 5 (eli onko kilpi mukana vai ei) ei ole useimmiten minkäänlaista merkitystä, syynä tähän pidän rajoittunutta D6:sen silmälukujen määrää.
Kyllä D4 ja D5 välillä on mielestäni käytännön merkitystä. Yleisimmät iskut ovat: S2 (jouset, ei haltia/crossbow), S3 (perus rivimiehet) ja S4 (sankarit/eliitti jalkaväki). D5 antaa nuolia kohtaan paremman suojan (S2 vs. D4 1/3 woundaa ja S2 vs. D5 1/6 woundaa) ja sankareita/eliitti jalkaväkeä kohtaan myös kivan lisän (S4 vs. D4 1/2 woundaa ja S4 vs. D5 1/3 woundaa). Kuitenkin ensimmäisillä vuoroilla nuolet ovat se väkeä harventava tekijä, ja kun käsirysyyn päästään on sankareiden/eliitti jalkaväen onnistuminen usein se tärkeä osuus. D5 nosto D6 taasen antaa merkittävän lisäsuojan perusjalkaväen (S3) iskuja vastaan; D7 antamasta edusta puhumattakaan.
Mysterous kirjoitti: Rohkeusheittojen nopanvaihtoa en jaksa ajatella, jos joku kuitenkin haluaa pureksia niin tässä jotain alustavaa. Kyseessä on kahdella nopalla heitettävä testi, joten 2D6 todennäköisyysjakauma on seuraavanalainen (ylhäällä tulos, alhaalla mahdollisuus saada se 21 heitolla):

Koodi: Valitse kaikki

2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
1 1 2 2 3 3 3 2 2  1  1
Tällöinhän siis on ajateltu että Morian hiidellä on 9/21 mahkut päästä yli rohkeusheitossa, normaalilla ihmisellä taasen 12/21 ja haltialla 17/21.
Minkä takia tämä piti väkisin puristaa 21 heiton jakaumaan hieman todennäköisyyksiä pyöristellen, kun 36 heitolla menee tarkoiksi luvuiksi?

Koodi: Valitse kaikki

2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
1 2 3 4 5 6 5 4 3  2  1
Hiidellä/örkillä mahdollisuus 15/36, normi ihmisellä 21/36 = 7/12, haltialla 30/36 = 5/6.
"The board is set. The pieces are moving"

Dru Perim
Viestit: 805
Liittynyt: Ke 08.01.2003 13:08
Paikkakunta: Espoon Leppävaara

Re: Kotisäännöt: D8 käyttö haavoittamisessa + muita ajatelmi

Viesti Kirjoittaja Dru Perim » Pe 16.04.2010 08:36

Mysterous kirjoitti:...esittelen nyt sitten D8 variantti haavoittamistaulukon...
D8. Puistatusta. Kuulostaa roolipeliltä. Kuin Pandoran lippaan avaisi... :-)

Eli onhan se hassua, että GW on joutunut pelissään ikään kuin d6:n lukemien loppumisen vuoksi kikkailemaan, mutta d6 on silti aina d6.
"Now it's time to choose
Shooting here, or hanging there
And either way, I lose"

- The Buoys: "Give Up Your Guns" -

Avatar
Mysterous
Viestit: 2171
Liittynyt: La 16.11.2002 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Kotisäännöt: D8 käyttö haavoittamisessa + muita ajatelmi

Viesti Kirjoittaja Mysterous » Pe 16.04.2010 17:38

Dru Perim kirjoitti:D8. Puistatusta. Kuulostaa roolipeliltä. Kuin Pandoran lippaan avaisi... :-)
Niinnoh, toinen tykkää muhkummasta. Itse olen lähinnä Combat Zone nimisessä figupelissä törmännyt kyseiseen noppaan, roolipelipuolella suositaan enemmän 6, 10 ja 20 sivuisia (muussakin kuin miekan lämäilmaisimena).
Vala kirjoitti:Ihan mielenkiintoinen idea ja hyviä huomioita vaikutuksista pelin tasapainoon. Tosin ennen kokeilua pitäisi lähteä hankkimaan läjä d8 noppia peliä varten, näitä kun löytyy vain muutama muista peleistä. Omasta mielestäni myös d6 noppia on mukavampi heittää, kun ne pyörivät paremmin. =) Voisihan sitä tosin joskus kokeillakin, pitäisi tosin olla alkuun wound-taulukko luntti lähellä, kun nykyinen w-taulukko tulee selkäytimestä. Täysin looginenhan taulukkosi toki on, ja voisi siellä mielestäni ihan hyvin olla se S2 vs. D10 8/8 tuloskin.
Kiitosta, eipä niitä noppia taida onneksi lotrissa muutoinkaan yli 8 tarvita. 8/8 lähtee jo hieman turhan kauaksi alkuperäisen taulukon todennäköisyyksistä (1/64 on jo aika pieni woundichänssi) ja luullakseni balrogit juhlisivat moisesta.
Vala kirjoitti:Kyllä D4 ja D5 välillä on mielestäni käytännön merkitystä...
Jousiin tuon vaikutuksen olin kyllä huomannut, mutten ollut ajatellut että ne olisivat niin merkityksellisiä pelin kannalta, samoin en ollut ajatellut sankareiden merkitystä kovinkaan suurena. Noh, pitää katsella että miten tasaväkiseltä oma systeemini tuntuu käytännön peleissä (1 itse vs. itse peli takana ja ihan tasaväkisesti vielä meni.)
Vala kirjoitti:Minkä takia tämä piti väkisin puristaa 21 heiton jakaumaan hieman todennäköisyyksiä pyöristellen, kun 36 heitolla menee tarkoiksi luvuiksi?

Koodi: Valitse kaikki

2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
1 2 3 4 5 6 5 4 3  2  1
Lasken itse todennäköisesti 2D6 heitot väärällä tavalla, laskemalla eri tulokset mahdollistavien noppayhdistelmien lukumäärän. Kerro toki ihmeessä miten oikea laskukaava menee, jos jaksat.

Post Script: Laskeskelin tänään että mitkä erot woundimahdollisuuksissa ovat normissa ja omassa systeemissäni, yritän laittaa jossain välissä viikonloppua ne tännekin asti paperilta.
Maalausblogi taas pystyssä.

Vala
Viestit: 396
Liittynyt: Ti 26.11.2002 14:45
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kotisäännöt: D8 käyttö haavoittamisessa + muita ajatelmi

Viesti Kirjoittaja Vala » Pe 16.04.2010 20:30

Koodi: Valitse kaikki

  1 2 3 4  5  6 
1 2 3 4 5  6  7
2 3 4 5 6  7  8
3 4 5 6 7  8  9
4 5 6 7 8  9  10
5 6 7 8 9  10 11
6 7 8 9 10 11 12
Ylimmällä rivillä ja vasemman puoleisella pystyrivillä D6 nopan silmäluku. Eli kun heitetään D6 noppaa kaksi kertaa (tai kahta d6 noppaa kerralla), on kaikki mahdolliset kahden silmäluvun summat taulukossa. Mahdollisia tuloksia yhteensä 36 erilaista. Taulukosta voi laskea montako kertaa mikäkin summa esiintyy.

Esim. summa 4 voidaan saada kolmella eri tavalla:
ensimmäisestä nopasta 3 ja toisesta nopasta 1;
sekä ensimmäisestä että toisesta nopasta 2;
ensimmäisestä nopasta 1 ja toisesta 3

Todennäköisyys tulokselle 4 on 3/36 = 1/12.

Käyttämästäsi laskutavasti jäi huomioimatta se että esim. luvun 5, voi heittää silmälukujen 3 ja 2 yhdistelmällä kahdella eri tavalla, ensin 2 ja sitten 3 tai ensin 3 ja sitten 2.
"The board is set. The pieces are moving"

Avatar
Mysterous
Viestit: 2171
Liittynyt: La 16.11.2002 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Kotisäännöt: D8 käyttö haavoittamisessa + muita ajatelmi

Viesti Kirjoittaja Mysterous » Pe 16.04.2010 21:08

Vala kirjoitti:Käyttämästäsi laskutavasti jäi huomioimatta se että esim. luvun 5, voi heittää silmälukujen 3 ja 2 yhdistelmällä kahdella eri tavalla, ensin 2 ja sitten 3 tai ensin 3 ja sitten 2.
Pidin sitä epärelevanttina, kiitän kuitenkin tästä laskutavasta joka on helpompi ja paikkansapitävempi *kumarrus*.
Maalausblogi taas pystyssä.

Avatar
banzgo
Viestit: 1753
Liittynyt: Pe 22.04.2005 20:02
Paikkakunta: Otaniemi

Re: Kotisäännöt: D8 käyttö haavoittamisessa + muita ajatelmi

Viesti Kirjoittaja banzgo » Pe 16.04.2010 21:21

Matikassa ei oikeen voi jättää asioita pois vaikka kuinka "epärelevantilta" tuntuis. Muutehan voisin tost heittää, et yks haltia tappaa Sauroni kerrasta, kuhan jätän ne muut kerrat pois.

Mut joo. D8 o jännä idea, mut ainaki itselle riittää toi D6 iha hyvi.

Avatar
Mysterous
Viestit: 2171
Liittynyt: La 16.11.2002 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Kotisäännöt: D8 käyttö haavoittamisessa + muita ajatelmi

Viesti Kirjoittaja Mysterous » Ma 19.04.2010 15:49

banzgo kirjoitti:Matikassa ei oikeen voi jättää asioita pois vaikka kuinka "epärelevantilta" tuntuis. Muutehan voisin tost heittää, et yks haltia tappaa Sauroni kerrasta, kuhan jätän ne muut kerrat pois.
Kehtaan väittää että esimerkkisi on hieman erilainen kuin tilanne jossa mietitään että onko merkitystä sillä ynnätäänkö 2 vai 3 ensiksi jotta saadaan tulos 5 (entisestään asiaa sekoitti itselleni se, että pitäisikö tällöin myös 1 ja 1 tuloksessa ottaa huomioon että toinen ykkönen tulee "ensiksi").

Eniwei, kuten lupailin laittaa, niin tässä todennäköisyydet D6 ja D8 systeemillä. Käyttäen strena 3 ja verrattuna kutakin defenceä vastaan. (Tiedän lopussa tehneeni pyhäinhäväistyksen laittamalla murtolukuihin desimaaleja.)

Koodi: Valitse kaikki

Defence   1      2      3      4      5      6     7     8       9      10
D6 Str3 32/48  24/48  24/48  16/48  16/48   8/48  8/48  4/48  2,6/48  1,3/48
D8 Str3 36/48  30/48  30/48  24/48  18/48  12/48  6/48  3/48  2,3/48  1,5/48
Mitäpä siitä nyt voi sanoa. Muutoin verisempi, mutta deffaa 7-9 vastaan tilanne on toisinpäin. Pääsääntöisesti kutosella todennäköisyys tappoon laskee jokatoisella 8 ja kasilla jokaisella 6.

Käytännön pelitestejä D8:lla kolme takana, hyvikset voittaneet jokaisen, pari ollut tiukalla väännöllä. Pitää vielä lisää pelailla ja katsoa että suosiiko systeemi liikaa paremmin haarniskoituja sotureita.
Maalausblogi taas pystyssä.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “LOTR: Säännöt”