Barrin circle-pohdintoja

Mikäli haluat palautetta ja kehitysideoita suunnitteilla olevaan armeijaasi, kirjoita listasi tänne. Voit myös antaa palautetta omista kokemuksistasi muille.
Barricade

Re: Barrin circle-pohdintoja

Viesti Kirjoittaja Barricade » Ke 28.09.2016 16:35

Terve taas pitkästä aikaa, rakas internet-yhteisö.
Kaikki kirjoittelumehut on viime aikoina puristettu opiskeluhommiin, mutta nyt kun olen kotiutunut WTC:stä, pieni defuse-tyyppinen vuodatus lienee paikallaan. Tässä poustauksessa lauantain pelit, otetaan myöhemmin sunnuntain setti :) Reissusta ei kai sen enempää, ykköstavoitteena oli tietysti maailmanmestaruus, kakkostavoitteena 6-0 hlö koht tulos, kolmostavoitteena 5-1 jne, mutta pakko sanoa että olisin todella tyytyväinen jos voittaisin puolet omista peleistäni. Tällä kertaa kirjoittelen vähän enemmän siitä, mitä oman pään sisällä liikkui pelien aikana, siltä varalta että joku haluaa oikeasti saada näistä jotain irti. Lopputulokset löytyy kuitenki googlettamalla ja muut osaa mua paremmin kertoa, mitä iltaisin/öisin tapahtui. Pelasin Team Joukahaisessa AKA kolmostiimissä yhtenä panssarintorjujana. Ykkösnyrkkinä Kromac2 ja kakkoslistaksi tiimin kanssa päätettiin Baldur2 Woldwrathillä, joka tarjoaisi isompaa hengenahdistusta vastustajan tiimille. Vastustajien kanssa kun metailtiin, niin tiimin taktiikka oli toiminut ja mun listoista nimenomaan Baldur aiheutti reaktioita vastustajissa. Kukaan ei välittänyt Kromacista mitenkään erityisesti ja monet tunnusti jälkeenpäin, etteivät tajunneet kuinka lujaa circlekin osaa lyödä. Itelle suurimpia ongelmia on kontrollicasterit ja/tai pitkälle threttaavat jutut varsinkin hajautetussa skenussa, mutta Joukahaisella oli muuten aika vahvat vastaukset ko murheisiin.
Listapari:
Kromac2
-Ghetorix
-Warpwolf Stalker
-Warpwolf Stalker
-Feral Warpwolf
-Shadowhorn Satyr
Lanyssa Ryssyl
Sentry Stone & Mannikins
Shifting Stones
Shifting Stones

Baldur2
-Woldwrath
-Ghetorix
-Megalith
-Gorax Rager
Blackclad Wayfarer
Sentry Stone & Mannikins
Sentry Stone & Mannikins
Shifting Stones
Shifting Stones

Ekaan peliin lähdettiin innosta vapisten ja vastaan saatiin unkarilaisia. Unkarin ainut tiimi tarjoilee Khadoria, Cygnaria, Khadoria, Cryxiä ja peikkoja. Itellä olis ihan ok matsi peikkoihin ja toiseen Khadoriin, mutta koska kukaan ei mk2-krapuloissaan uskaltanut pelata Cryxiä vastaan (Scaverous/Venethrax), mut lähetettiin zombintappohommiin. Pelattiin Inkursiota ja maastoa oli ihan hyvin, mutta se ei itse asiassa tullut vaikuttamaan millään lailla missään vaiheessa, vaan ihan yhtä hyvin oltais voitu pelata tyhjällä pöydällä :p Arvasin oikein, että Venethrax tulee vastaan, mutta vastustajan (Zoltan) ilme oli aidosti yllättynyt kun valitsin Kromacin. Oon päässy sensei Teroa vastaan kerran treenaamaan Venny-matsin ja se on omasta mielestäni miinuksen puolella itelleni, mutta toisaalta… Kromacille kaikki on plussamatseja ;)

Venethraxilla oli mukanaan 2 Slayeriä, 2 Inflictoria, Malice, Stalker ja Wrong-Eye/Snapjaw ja se mekaanikko joka synnyttää mäkkäreitä. Kaveri voitti aloitusnopan ja halus mennä ensin, joten valitsin itelleni puolen, jolla oli metsä reunimmaisten lippujen lähellä (triggeraa kivasti prowlin kun kontestoin lippua). Vastustaja depos aika tylsästi kaiken keskelle ja ite vastasin ihan samalla lailla, koska pystyn kuitenkin siirtämään painopistettä ekan vuoron juoksuilla aika paljon. Sentry Stone tipahti mun battlegroupin oikealle puolelle kyttäämään Wrong-Eye’ta.

Ekalla vuorollaan Venethraxin joukkue syöksyy täyttä höyryä eteenpäin eikä turhaan levittäydy, vaan robotit hakee ilmeisesti turvaa toistensa counter-chargeista. Huomattavana huomiona Malice on musta katsoen vasemmalla. Tulkitsen tilanteen niin, että mua uhkaillaan pois skenaariolta ja kaikki mahdolliset assassinaatiot alkais Malicen harppuunapyssyllä ja loppuis huomattavaan määrään meleehyökkäyksiä. Kromac taikoo itelleen Retaliatory Striken ja Spiny Growth’in, Ghetorixille Awakened Spiritin (voi forcata animuksen ilmaiseksi) ja chargaa Malicea jonkun aidan taakse. Shadowhorn lähtee täyttä juoksua kohti pahiksia ja Ghetorix chargaa perään animus päällä. Talkkarit ottaa Lanyssan kanssa vasemman lipun läheisyydessä kasvavan prowli-metsän haltuun ja Feral jää Kromacin ja Malicen väliin haahuilemaan armoria warpaten. Kaikki nappulat oli nyt aseteltu niin, ettei 2a caster kill oman ymmärrykseni mukaan voinut onnistua ja ainut harpuunoitava kohde oli Feral – houkutteleva kohde, mutta sen verran kaukana, että jos Malice lähtisi sitä onkimaan, saisin treidattua Feralin vähintään kahteen heviin. Muuten pysyttelin ulkona threteistä, mutta jos joku tulisi kontestoimaan lippuja, mun charget yltäisi kyllä.

Toiselta vuorolta odotan aggressiivista cryxiä fiittiuhan alla, mutta sen sijaan Venethrax hiippaileekin 10” keskimmäisen lipun takana olevan muurin suojaan ja robotit juoksentelee edes takaisin vastaamaan mun sivuttaisliikkeeseen. Vasenta lippua päivysti Malice ja 1 Slayer, oikeaa yksinäinen Slayer ja kaikki loput muodosti lihamuuria vanhan Vennyn eteen. Tässä vastustaja onnistui hämmentämään mua (mikä on aina huono juttu), mutta toisaalta teki mun mielestä virheen antamalla mulle liikkumatilaa, koska circle threttaa kuitenkin pääsääntöisesti enemmän kuin paikalla olevat cryxiläiset. 2b alkuun mittailen suurieleisesti Shadowhornin threttiä jonnekin Venethraxin ja Wrong-Eye’n suuntaan ja tarkistan Venethraxin defensiiviset statit. Oikeasti mua kiinnosti enemmän yhden Inflictorin heittäminen kohti omia linjoja. Kromac aktivoituu, sanoo Carnage, primaloi Shadowhornin ja siirtyy edelleen kohti vasenta lippua. Ostan itselleni hieman lisää miettimisaikaa juoksemalla kaikki 3 Mannikiinia hajalleen 4” päähän oikeanpuoleisimmasta lipusta. Ykkössuunnitelma olisi loikata Shadowhorni keskelle cryx-robotteja ja heittää 1 Inflictori talkkarin haettavaksi. Pistehinta mielessä ei mikään mainio treidi, mutta se hidastaisi cryxin etenemistä ja tarkoittais että joko Venethrax on alttiina assassinaatiolle tai robotit on hajallaan niin, että pääsen tappamaan niitä yksitellen lipulta ja skorailemaan rauhakseen. Kakkossuunnitelma on se, että triggeraan yhden counter-chargen, heitän syliin juosseen robotin tapettavaksi ja asettelen kaikki sudet valmiiksi murhaamaan ne, jotka tulee tappamaan pukkia. Kolmosvaihtoehto on triggerata 2+ counter-chargea ja counteroida se Ghetorixilla. Joka tapauksessa lopputuloksen pitäisi olla jumitettu cluster fug keskellä kenttää, jossa mulla on vastustajaa vähemmän resursseja kiinni. Shadowhorn kävelee 6” ja vastustaja lyö kellon itelleen. Parahdan yläasteen itseilmaisukurssin oppeja mukaillen ”Damn, I totally forgot about counter-charge”, heiluttelen käsiä ilmassa ja ripottelen tuhkaa päälleni. Vaikutti se tai ei, kaikki läsnäolijat (2 Inflictoria ja Stalker) chargaa judopukkiin, mutta onneksi DEF13 set defense pelastaa ainakin grievous wounds osumalta ja pukki jää eloon. Pökin damagea sisään toiseen Inflictoriin. Feral primaloi Ghetorixin ja tassuttelee keskimmäisen ja vasemman puoleisimman lipun väliin melkein keskilinjalle niin, että speediä warppaamalla se threttaa koko maailman. Talkkarit etenee rohkeasti eteenpäin maastokuvioita warpaten ja B2B lipun kanssa. Veljesten oma Shifting Stone –yksikkö asettuu niiden ympärille estämään dragejä ja Lanyssa luuhaa samassa metsässä. Vuoron viimeiseksi säästetty Ghetorix warppaa woimaa ja kävelee Shadowhornin viereen pysytellen ulkona Star-Crossedista. Yksi kirveen heilautus myöhemmin Stalker katoaa pöydältä vieden grievous wounds –uhan mukanaan. Loput 5 hyökkäystä käytän toisen Inflictorin murhaamiseen ja cortexin poistamiseen toiselta. Ghetorix pörhistää ihonsa täyteen luupiikkejä (edelleen ilmaiseksi) ja jää odottelemaan kunniakasta kuolemaa. Circle johtaa 1-0.

3a fokuksen allokointi kestää hyvän tovin. Sekin hyvä puoli isojen tappioiden aiheuttamisessa oman vuoron lopuksi on, ettei vastustaja ehdi tehdä muuta kuin merkkailla bokseja samalla kun pelipöytä muuttaa muotoaan ja pelisuunnitelman hiominen jää omalle kellolle. Venethrax jää lopuksi tyhjiin eikä uskalla siksi poistua muurinsa suojista. Mannikiineja päivystänyt Slayer lähtee juoksuun kohti toimintaa. Snapjaw aktivoituu ja käyttää kaiken furynsä Ghetorixiin tehden vähän alle averagen damagea. Aivoton Inlflictor aktivoituu ja melkein tappaa Gheton. Sen sijaan että mekaanikko olisi korjannut edellä mainitun Inflictorin, aktivoituu hän keskustan viimeisenä ja chargaa Shadowhornia ja lyö ohi. Lol. Vasemmalla sivustalla täyteen allokoitu Slayer tulee ja murhaa mun skoranneen Stalkerin jääden itse tietysti kontestoimaan. Malice ei lähde tarjoilemaan itseään, vaan jää kyttäämään Slayer-kaverinsa edesottamuksia. Team Unkarin edustaja on jotenkin hämmentävän passiivinen/rauhallinen/reagoiva peluri. Circle pysyy 1-0 johdossa ja kello on aika tasan.

3b haiskahtaa fiittivuorolta. Shadowhorn ja Ghetorix kilahtaa ja lyö Snapjaw’iin hyvät damaget. Mannikiinit siirtyy skoraamaan. Kromac fiittaa, ampuu mekaanikon kuoliaaksi Primal Shokilla, kävelee lippuun kiinni kuolleen warppisuden tilalle ja lyö hyvät damaget Slayeriin. Vieressä seisova Stalker aktivoituu, paskoo Slayerin loppuun ja sprinttaa meleeseen Malicen kanssa. 2” meleen ja premeasuren ansiosta saan aseteltua sen aika herkullisesti niin, ettei Malice pääse juoksematta kontestoimaan lippua (paitsi jos haluaa ottaa vaparin) ja Stalker threttaa kevyesti keskikentän painimatsiin. Feral warppaa armoria ja chargaa vaurioituneen Inflictorin ja silppuaa sen fiitti-bonareiden turvin helposti. Tähän asti battle reportissa unhoon jäänyt toinen shiftariyksikkö hyppää kontestoimaan keskilippua Mannikiinit jättäneen Slayerin tielle. Keskilipulla on 2 circleheviä, joilla yhteensä 8 boksia. Simppeli vuoro, mutta kaikki tuo mittailu vei kuitenkin aikaa. Mulla on 21 minuuttia kellossa, kun luovutan vuoron eteenpäin 3-0 johdossa.

4a:n fokusallokointi kestää taas ja vainuan vastustajasta pelkoa. Peli on mennyt sikäli sujuvasti, että vastustajan ätäkit alkaa olla vähissä ja esimerkiksi Shiftarien poistaminen kontestoimasta ja chargelinjoilta ei ole enää helppoa. Mittaillaan tuomarin avustuksella ja varmistetaan, ettei Malice pääse tekemään mitään tällä vuorolla. Venethrax tappaa Ghetorixin chargehyökkäyksellä, surmaa Feralin, fiittaa ja vapauttaa Louskuleuan juoksemaan kohti Kromacia kontestointiaikeissa, mutta kroko jää lyhyeksi. Wrong-Eye juoksee kontestoimaan toista sivustaa. Slayer raivaa shiftarit pois, mutta kukaan ei vaivaudu tappamaan Shadowhornia. Malice juoksee talkkarin ympäri kontestoimaan ja vuoro siirtyy mulle. Koko pelin ajan taskubiljardia pelanneet Mannikiinit chargaa ja tappaa Wrong-Eye’n, Kromac taikoo Carnagen ja antaa talkkarille Shadowhornin animuksen (beat back) ja MAT8 susi tönii lipun tyhjäksi. 5-0 Kromacille ja 2-3 Joukahaiselle.

Hyvä startti, niin mulle kuin tiimillekin. Tämä peli osoitti sen, kuinka tärkeää treeni on. Venethraxilla on tosi hyvä työkalupakki eläviä petoja vastaan, mutta oman näkemykseni mukaan passiivinen peli koitui tällä kertaa kohtaloksi. Zoltan kertaili pelin jälkeen, että mies on circle-pelaaja vuosien ajalta, mutta hänen mielestään Cryx on tällä hetkellä kova faktio ja sen takia lähti sillä reissuun.
---
Seuraavaksi Netherlands Vermeer, joka oli täynnänsä lupsakoita huumorimiehiä. Tarjolla oli Retriä, Skornea, Protektoraattia, Khadoria ja röllejä, joista pelaisin mielellään kaikki paitsi Retriä vastaan. Kapteeni Joonas luotsas mulle POMin. Reconia pelattiin ja maasto jakautui siten, että kummallakin objektiivilla pystyi hengailemaan juoksuhaudan suojissa, kun taas lipuilla sai olla metsän suojissa. Keskellä zonea oli noin 50mm basen kokoinen obstruktio, joka objektiivien kanssa jakoi kentän aika tehokkaasti vasempaan ja oikeaan puolikkaaseen. Yliopistolla kemistinä töitä tekevä Michael Boom (hihi) pelas Seve2/Amon paria ja listavalinta oli itselleni aika selvä. Vastaan olisi varmasti tulossa Amon, jonka lista ei varsinaisesti pursunnut 1” pidempää meleerangea. 1 zone, keskellä oleva obstruktio ja Baldurin kiviaita tarkoittaisi varmasti suosiollista peliä Baldurille. Valitsin Kromacin ja minut palkittiin jälleen hämmentyneellä ilmeellä. Michael halus vielä lukea Kromacin kortin pariin kertaan ennen kuin heitettiin aloitusnoppaa. Hävisin tottakai aloitusheiton ja koska kenttä oli melkein täydellisen symmetrinen, pysyin siinä missä olin kun Michael päätti aloittavansa. Amonin lista oli jokseenkin: 2 Crusaderia, Templar, Reckoner, Devout, Dervish ja täydet Idrian Skirhmisherit.

Ykkösvuorolla kaikki uskovaiset juoksee eteenpäin, hevijaskat mun näkökulmasta objektiivin oikealta puolella, lightit ja Amon objektiivia kohti ja vasenta kautta, idrianit koko kentän leveydeltä suoraan kohti. Templar sai matkalla Amonilta +2 armoria. Circle vastaa samoilla asetuksilla, vasenta sivustaa miehittää vain Sentry Stone ja Feral, kaikki muut juoksee suoraan kohti – Stalkerit taas metsän kautta. Shadowhorn on kärkietenijä, Kromacilla spiny growth ja Feralilla ilmaiset animukset (koska Spiny Growth ei ikinä pelasta warppisutta PoMin hevejä vastaan, mutta Primaloitu Feral tekee 7:llä höökillä jo huomattavan paljon vahinkoa).

2a alkaa inkkarien etenemisellä. 2 mannikiinia katoaa kentältä ja pari jätkää ampuu CRA:lla yhden kokonaisen damagen Shadowhorniin, joka kirmaa heti meleeseen kolmen inkkarin kanssa. Michaelilla menee vähän pasmat sekaisin ja kolmea meleeseen päätynyttä idriania lukuunottamatta muut reformaa levälleen pitkin keskilinjaa. Muut oikeastaan juoksee eteenpäin ja mitään ihmeellistä ei tapahdu. Varsin lyhkäisiä ja kurinalaisia aktivaatioita. Toistaiseksi ei mitään kummempia peliliikkeitä, näyttäis siltä että mut yritetään jumittaa idrianeilla niin, että hevit ehtii yli puolen kentän ja mä jään jumiin nurkkaan.

2b alkaa Shifting Stoneilla, jotka teleporttaa Kromacin keskikentälle Shadowhornin viereen. Inkkari-UA oli formaationsa keskellä, mutta unit leader oli äärioikealla. Kromac tappoi UA:n Primal Shockilla pukin kautta, laittoi Carnagen päälle ja murhas parit idrianit. Sprintti takaisin lähtökuoppiin yhden kämpissä. Toinen Stalker warppas berserkin ja kävi niittämässä idrianeja sen verran, että yksiköstä oli formaatiossa enää leader ja vasemmalla sivustalla heiluvat 5 inkkaria eivät tulisi osallistumaan mitenkään merkittävästi ensi vuoroon. Shadowhorn loikkas keskelle pahisten hevejä, naarmutti parhaan kykynsä mukaan kahta ja knokkas lopuksi kummatkin heittämällä ne lopuksi toisiaan päin. Feral, Ghetorix ja toinen Stalker eteni niin, että yhdessä niiden thretit kattoi koko zonen. Sentry ottaa tilan haltuun ja teleporttaa täysillä eteenpäin. Olin siis käyttänyt koko armeijan aktivaatiot ja uhrannut yhden hevin 5:n(?) idrianin tappamiseen ja kahden jakin knokkaamiseen. Pöytäpositiossa olin kuitenkin reilusti johdossa, koska nyt kaikki mikä tulisi zonelle olisi ottamassa Ghetorixin feissiin, jumittajat oli vähissä, Lanyssa turvassa ja kaveri joutuisi ratkomaan miten tapetaan omissa linjoissa pyörivä Satyyri. Kukaan ei kuitenkaan skorannut mitään.

3a alussa saan taas nauttia pitkästä miettimistauosta kun Michael järkeilee allokaatioitaan. Lopuksi Amon knokkaa pukin, Templar nuijii sen tohjoksi ja Crusaderit juoksee kontestoimaan Templarin eteen ja viereen. Inkkarit juoksee syliin, Dervish tuhoaa Sentryn ja Devout jatkaa kyttäämistä ja kyräilyä mun vasemmalla laidalla. Vuoro vaihtuu yllättävän pian ja mun 3b näyttää taas fiitiltä. Tavoitteena saada niin iso attritioetu, ettei mun tarvisi enää varoa ja voin vaan keskittyä vasemman sivulipun dominointiin, minne kaikilla olisi mahdollisimman pitkä matka. Kivet teleporttaa Feralin pois Kromacin tieltä ja kiinni Dervishiin, Kromac fiittaa ja kävelee teurastamaan loput idrianit ja tunkee taskut täyteen niiden sydämiä. Primali Ghetorixille ja sprintti kauas takavasemmalle Obstruktion taakse. Lanyssa suorittaa ja osuu nipin napin vastustajan objektiiviin. Toinen Stalker käy putsaamassa etummaisen Crusaderin pois ja Ghetorix chargaa kiinni objektiivin. Nopat +5 ja objektiivi höyrystyy kertalaakista. Mulla ja Ghetolla on aika lailla sama mielentila ja punaisen sumun peittäessä näkökenttäni heitän verenhimoisena noppaa niin kauan, että Crusader on romurautaa ja Templar huojuu jaloillaan enää parin boksin voimalla. Feral tuhoaa Dervishin initiaaleilla ja toinen Stalker juoksee Kromacin viereen. Tsekkaan vielä, että kaikki näyttää ookoolta ja tajuan että olisin objektiivin tuhoamisen jälkeen voinut vaan ottaa overtake’n suoraan eteenpäin ja lyödä nollan kämpissä kekkuloivaa Amonia 5 kertaa… Hups… Skoraan kuitenkin 3-0 ja annan vuoron eteenpäin.

Nelosvuoron alussa Michael onnittelee mua voitosta, fiittaa Amonilla ja tappaa Ghetorixin. Devout köpöttelee Amonin eteen ja vuoro vaihtuu. Mietin jonkin aikaa josko Kromacin pitäis vain juosta dominoimaan sivulippua, mutta päätän lopuksi taikoa Carnagen, chargata Devoutin Kromacilla ja pistää 3 inkkarisydäntä hyvään käyttöön. Devoutti kuolee, Kromac sprinttaa, Lanyssa osuu tuplakutosilla juoksuhaudassa hilluvaan Amoniin ja itsensä primaloinut Feral chargaa nyt ilmaiseksi Amoniin ja tappaa sen kahdella ekalla initiaalilla. Kontrollipinnat 3-0, Kromacin tilillä 1 light ja 6 jalkaväkeä, tiimi jyrää 5-0.

Mun mielestä maasto ja listat suosi tällä kertaa mua. Lisäksi vastustaja paljasti, että niiden paikalliset circle-pelaajat ei usko Kromaciin ja ovat pelanneet täysin erinäköisiä listoja. Michaelin lista taas ei Dervishien ja Reckonerien vähyydestä johtuen oikein sopinut mua vastaan ja mulla oli lisäksi pari hyvää treenimatsia Janin ja Henryn kanssa tähän pohjalla. Tiesin koko ajan, mitä oon tekemässä ja nopat ei pettäny missään vaiheessa
---
Lauantain viimeisellä kierroksella tuli vastaan Russia Bears. Joukkue oli täynnä kovia pelaajia, mutta puheidensa mukaan pienestä metasta ja olivat kuulemma ihan pihalla meidän jutuista. En uskonut sekuntiakaan. Pelureilla oli mukana circleä, cyrgnaria, pomia, cryxiä ja retriä. PoM oli omaperäisesti Seve2/Amon-parilla liikenteessä ja Circle-mies oli ottanut mukaansa poikkeuksellisesti Wurmwoodin ja Baldur2:n. Niihin mulla oli selkeät plussat, muut oli selkeitä miinuksia. Paritusprosessi eteni kuitenkin sillä viisiin että kun tiimin etu vaatii ja kapteeni käskee, Jarkko lyö käden lippaan ja hyppää teloihin. Skenaario outlast, vastustajalla castereinä Deneghra1 ja Coven. Covenilla ei ole mitään erityistä sanomista mun listoihin, joten olin melko varma, että Denny olis tulossa. Kromacilla on tosi synkkä pelata Dennyä vastaan, enkä ollut päässyt treenaamaan, joten valitsin Baldurin ja toivoin vastustajalle huonoja damageheittoja.

Deneghrahan sieltä tulla tupsahti ja tottakai hävisin aloitusheiton. Deneghran battle groupissa esiintyi Nightmare ja pari kanaa. Aiakos talutti kentälle Krakenin. Wrong-Eye osallistui talkoisiin Snapjaw’lla. Lisäksi siellä depozonella näytti pyörivän jotain Cephalyx spray-miehiä ja Sireeneitä yms. Pelisuunnitelmaa ei oikein ollut, mutta pyrin tarjoilemaan jommankumman kiviukkelin Krakenille niin, että Ghetorix pääsee lyömään takaisin ja mä saisin sellaisen attritioedun, että pystyisin tukkimaan kentän ja Mannikiinit tai Blackclad pääsis skorailemaan selustassa. Sikäli mielenkiintoinen peli, että kun Kraken threttaa 14”, Ghetorix 13”, Apina 12” ja kaikki muut vähemmän, cryxiläiset ei juuri edenneet ja kolmen ensimmäisen vuoron aikana ainut kuollut modeli oli Wrathin ja Mannikiinien ampuma kana. Johdin skenua tenhokkaasti 1-0. Kumpikaan ei ollut fiitannut.

Sitten koitti mun vuoro, 4b. Olin saanut uhkailtua Nightmaren pois kuumimmasta äksönistä, joten suunnitelmana oli ns. ”maalisaturaatio” oman fiitin suojissa ja sitten semmonen lyönti vastapalloon että Denny viettää loppupelin hampaitaan keräillen. Megalith tramplas eteenpäin vasemmalla zonella ja poisti Crevassella yhden Sireenin. Animus päälle, niin olin 7” päässä Snapjaw’sta ja täysin sen ulottumattomissa. Ghetorix laittoi animuksen päälle ja tramplas zonejen väliin myöskin Snappiksen ulottumattomiin. Wrathi tallusti Gheton viereen ja oikealle zonelle ja ampui toisen Sireenin pois. Mannikiinit hillui zonen takareunoilla ja Sentry Stonet porttas Baldurin kontrollille. Lopuksi shiftarit asettui hyviin asemiin ja Baldur tallusti Gheton viereen, teki spiny growthin ja kivimuurin ja fiittas. Nyt siis Kraken sais kaikessa rauhassa yrittää poistaa yhden hevin, minkä jälkeen se ottaisi kahdelta jäljellä olevalta turpaan. Vastustaja oli ihan köysissä, sillä ei ollu muita vaihtoehtoja kuin treidata Kraken alaspäin tai hävitä rumasti skenuun ja attritioon ja häpeään.

Paitsi tietysti… Olin tosiaan kävellyt Baldurilla eteenpäin… 13” päähän Krakenista. Ilman mitään syytä. Pahus. Crippling Grasp ja Dennyn fiitti tiputti mut mukavahkoon ARMiin 18 ja Kraken täysillä fokuksilla löi helposti läpi kahdesta transferista. Huolimattomuusvirhe, ei mitään muuta. Vastustaja, joka oli kyllä niin ylimukava heppu että saattoi vaan yrittää lohduttaa, päivitteli kaikille ympärillä oleville pelin jälkeen kuinka huonossa jamassa se oli ennenku annoin sille assassinaation. Oh well, ainakaan kierros ei jäänyt mun derppailusta kiinni kun tiimi hävis 0-5.
Make love, not peace.

Inexis

Viesti Kirjoittaja Inexis » Ke 28.09.2016 16:50

Kättä lippaan ja teloihin, unelmamosuri! Hyvin menee, kiva lukea tarkemmin miten sunkin pelit sujui.
Warmachine & Hordes ranking: http://ordoaboensis.fi/wmh-ranking

Barricade

Viesti Kirjoittaja Barricade » Ke 28.09.2016 21:25

Sunnuntain pelit:

Sunnuntaiaamu, aurinko paistaa, tunnelma korkealla ja vastaan astelee Team Greece Epic. Tarjottimella olisi 2 plussamatsia (Skorne ja Khador), nolla-Legioona ja kaks miinusmatsia (CoC, Cryx). Muistaakseni tämä meni niin, että mut oli tarkoitus saada pelaamaan Khadoria vastaan, koska Tume halus Skorne-mirrorin, mutta jotenkin päädyin Cryxiin. Tai saattoi se olla tahallista tiimin puolesta, mutta mulle se tuli vähän yllätyksenä :p Parivaljakkona Skarre1 ja Coven, skenaariona Close Quarters. Kuten viimeksi, Coven ei vaikuttanut mun listoihin mitenkään, joten arvelin että pelaisin Skarrea vastaan. Skarre taas ei välitä armorista (eikä oikeastaan osumisestakaan, hitto että on siisti matsi) joten Baldur ei sovi kuvioon. Skarre vs. Kromac, siis. Aloitus päätettiin nopalla, joten vastustaja sai mennä ensin – tällä kertaa tosin kenttä antoi jotain numero kakkosellekin ja sain itelleni hyvän prowlaus-metsän. Skarren listassa oli jotain Slayereitä ja Inflictoreita ja Aiakos kahdella Stalkerilla ja Malicella. Lisäksi mukaan oli värvätty Satyxis Raidereita UA:lla. Deploymentteja rajas objektiivien vieressä olevat kalliot, joten pelattiin oikeastaan kokonaan vasemmalla kenttäpuoliskolla ja kaikki hevit oli depottu melkein päällekkäin.
Mun lista oli siis:
Kromac2
-Ghetorix
-Warpwolf Stalker
-Warpwolf Stalker
-Feral Warpwolf
-Shadowhorn Satyr
Lanyssa Ryssyl
Sentry Stone & Mannikins
Shifting Stones
Shifting Stones

Ykkösvuorolla Skarren jengi juoksi vaan suoraan kohti niin pitkälle kuin pääsivät. Ite laitoin Kromacille spiny growthin ja Ghetorixille ilmaiset animukset antavan Awakened Spiritin ja liikuin objektiivin ja kallion väliin niin, ettei kimppuun mahtuisi kuin yksi Stalker ja yksi Satyxis. Shadowhorn juoksi taas syntipukiksi eteen ja Feral ja Gheto sen perään. Talkkarit ja Lanyssa miehitti prowli-metsän ja kivet tipahteli väleihin niin, että joka ikinen peto oli valmiina portattavaksi. Mannikiinit valmistautui kontestoimaan oikeaa lippua Styxeiltä. Onnistuin pelaamaan aika tiukan vuoron ja kellossa oli vielä aikaa 57 minuuttia. Laskeskelin, että käytännössä vastustajan pitäisi uhrata Stalkerit hidastamaan mua ja pakittaa uhkailemaan lippua ja valmistella Satyxit fiittichargea varten.

Kakkosvuoro alkoi assassinaation mittailulla. Nauroin, että jos se tappaa mut tuohon niin tarjoan kaljan. Seuraavaksi seuras 15 minuuttia mittailua ja miettimistä ja lopuksi allokaatiot. Skarre käveli kohti ja taikoi Dark Guidancen, fiittas Stalkerit, 2 Satyxistä ja itsensä. Kaikki muut nappulat juoksenteli muurien taakse tai meleeseen paitsi Aiakoksen täyteen allokoidut Stalkerit. Olin edelleen täysin vakuuttunut, ettei kumpikin mahtuisi/ehtisi meleeseen, mutta ilmeisesti niitä tuli sinne kaksi ja kun kaveri unohti vielä maksaa loikkaamisesta fokusta, riitti Stalkerien lyönnit tappoon.

Spyros otti kaljan ja minä GT:n ja juteltiin EU:n taloudellisesta tilanteesta ja karatesta sen aikaa kun muut pelaili masiinaa. Viimeisiin minuutteihin venyneessä spektaakkelissa Antti kuitenkin taisteli Joukahaisille voiton, joten tiimi kantoi niin kuin pitikin. Kreikkalaiset oli tasokkaita pelaajia sinällään ja tosi hauskoja tyyppejä, mutta säännöt ei ihan olleet hallussa. Ite jouduin opettamaan vastustajalle että saan transferoida vaikka muhun lyödäänkin grievous woundseja ja viereisellä pöydällä Tume opetti koko ajan Skorne-vastustajaansa. Kuten asiaan kuuluu, Spyros oli vielä aika paskana ku kierroksen jälkeen vahingossa asian huomattuani sanoin että Stalkerien olis pitäny lyödä kaks ätäkkiä vähemmän.
---
Viidennelle kierrokselle saatiin taas kova tiimi vastaan ja tiimin sisällä pyöri huhuja Smog Conin voittajista ynnä muuta kauhistuttavaa. Ireland Ceolin riveissä seisoi kolme miinusmatsia (Retri, Legioona, Cygnar) ja kaks plussaa (Trollit ja Circle). Syistä unhoon painuneista mut paritettiin taas plussia väistellen ja Legioonaan, johon lupasin saavani pienellä tuurilla jotain tolkkua. Tosiasiassahan oon aina tykänny pelata Legioonaa vastaan ja viime kuukaudet oon ainaki puhunu Legioona match upeista paljon eri ihmisten kanssa vaikka itse pelejä on siunaantunut vain yksi (Konstan Vayl Ropeconissa). Olin vähän harmissani, etten päässyt tappamaan röllejä, mutta sitten vastustaja tajus että se on paritettu mua vastaan ja heitti ”oh I’m facing the big one” ja Antti kuittas ”yeah he’s our own Kromac”. Hymy huulilla siis ottamaan mittaa legioonalaisesta Pete Croft. Pete pelas Absy2sta ja Vayl2sta ja koska Vaylillä ei ollut Nagaa, olin jo melkosen varma, että Apina pelottelisi Vaylin pysymään tarjottimella – ja näinhän siinä kävi. Kromac vs. Absylonia2. Pelattiin close quarters täysin symmetrisellä kentällä ja osasin hävitä taas aloitusheiton. Kummallakin kentänpuoliskolla oli keskeisellä paikalla kukkula ja keskilinjalla oli pari muuria, mutta muuten maasto jäi melko merkityksettömäksi. Absylonian listaan kuului Seraphi, Carnivean, Proteus, Naga, Typhon, 2 Deathstalkeria, marttyyri ja 2 Forsakenia.

Pete depotti battle groupinsa siistiin läjään keskelle ja toiselle reunalle stalkerit ja toiselle marttyyrin. Forsakenit seuras petoja. Tämän matsin ongelma oli se, että Absyn pedot threttas paljon pidemmälle (ja lentäen) kuin mun ja löi niin lujaa, ettei mikään mun peto kestäisi sitä. Plussaa oli se, että Lanyssa saa osumaboostit legioonalaisia vastaan ja se että mä tiesin, mitä tulis tapahtumaan. Kuten legioonapelaajista kovin usein, tästäkin kaverista suorastaan loisti assassinaation haku. Sen näki hartialinjasta ja leuan asennosta. Legioonapelaajilla on samanlainen katse kuin koiralla, jonka eteen kasataan herkkuja, mutta vielä ei ole lupaa liikkua. Ja mitä mut on opetettu tekemään kun näen, että joku on tulossa pieksemään mut? Kävelemään vastaan ;)

Deposin Kromacin keskelle kenttää ja sen viereen Stalkerin ja Shadowhornin. Loput pedot sivummalle niin, että niillä olisi tilaa liikkua ja kierrellä. Lanyssa ja kivet Ghetorixin seuraksi suoraan Absya vastapäätä.

1a kesti vähemmän aikaan kuin mikään mun näkemä vuoro pitkään aikaan. 2 slipstreamiä ja paljon juoksuja ja koko kööri oli aika lailla keskellä kenttää. Alle minuutti.

1b Kromac aloittaa, laittaa itselleen Spiny Growthin, kämppää5 ja kävelee kukkulalle sen verta Typhonista, ettei Typhon pysty slipstreamattunakaan aimaamaan. Shadowhorn juoksee siihen väliin niin, että se olisi poistettava, että mikään spraykuvio onnistuisi ilman, että hyper-aggressiivinen pukki pilaisi niitä. Stalker juoksee Carniveanin linjalle. Ghetorix ja loppujengi asettelevat itsensä valmiiksi 2b:n chargeja varten reilusti kaiken threttiin. Mittailen jonkin aikaa Absyn mahdollisia liikeratoja ja juoksen yksinäisen Mannikiinin ulos formaatiosta ja obstruktion taakse niin, että se on mahdollista tappaa vain arkkaamalla Marttyyrin kautta jos Absy on valmis jäämään kaikkien mun susien chargethrettiin. Alle kolme minuuttia. En edelleenkään tiedä, olinko pelannu parhaalla mahdollisella tavalla, mutta mun nähdäkseni mun oli pakko tulla peliin mukaan ja jos mä en olisi tarjonnut koko armeijan aktivaatiot vaativaa assassinaatiota, olisin menettäny niin ison osan mun pedoista, että takaisin ponnistaminen olis ollu ehkä liian hankalaa.

Pete ei epäröi 2a:n aluksi sekuntiakaan. Marttyyri juoksee laaserin kantamalle Mannikiinista, Absy mittailee hyvän tovin, mutta ei pääse mihinkään järkevään paikkaan piiloon, joten tappaa Mannikiinin boostatulla laaserilla, fiittaa ja repoaa kämppäämään kolmea keskelle kenttää. Proteus lentää Shadowhornin kimppuun ja vetää sen pois Typhonin tieltä. Seraphi siirtää Typhonia ja Typhon chargaa Kromacin. Kutosia osumiseen, damagea miinus yhdellä. Kahdeksan ätäkkiä myöhemmin Kromacilla on nolla transferia ja 2 boksia. Carniveanin laskeutumisalustalla könöttävälle Stalkerille on transferoitu pienin damage, joten Petellä ei ole tsäänssejä poistaa sitä ja joutuu tyytymään assault spreihin, joka menee ohi elevaatiobonuksen ansiosta. Deathstalkerit ei edes yritä DEF20 Kromaciin, vaan juoksee Absyn eteen.

2b alkaa hitaasti ja rauhallisesti. Juon vähän vettä ja tsekkailen miten muilla menee. Kivet poistaa furyä ja leachaan Kromacille 6 furyä ja viiltelen itseni täyteen stäkkiin – koska voin. Mittailen ja tarkistelen kaiken tuhanteen kertaan ja pelaan silti väärin. Absyllä on 3 transferia ja 3 transfer-kohdetta: Naga, Carnivean ja Seraphi. Shiftarit teleporttaa Kromacin Carnin viereen. Kromac fiittaa ja tappaa ilkeän monsterin, että Absyllä olis vähemmän transfer-kohteita – nyt sillä on tosin yks transfer enemmän. Oh well, käytän ansaitsemani sydämen ja lyön Satyyrin hengiltä, koska sillä on mind ja spirit rikki ja se on tiellä. Primaloin toisen Stalkerin. Feral primaloi Gheton. Lanyssa heittää (boostatun!) Hunter’s Markin ohi Absystä ja tarkistettuani vielä kaikki laskelmat, Stalker chargaa Absyn ja lyö kolme transferia pois, mikä tappaa Nagan. Kivet teleporttaa Ghetorixin kiinni Absyyn, MAT11 P+S21 Ghetorix warppaa murderousin ja murhaa Absylonian (ja Seraphin rippeet) kolmella iskulla.

Mun vastustaja on ymmärrettävistä syistä romuna, mutta mulla on silti ihan hyvä fiilis. Käyn hakemassa lomakkeet Joonaksen pöydältä ja totean samalla että voitin. Reaktioista tavallaan huomaa, että se tuli yllätyksenä kaikille! Joonaskin voittaa oman pelinsä ja me odotellaan pihalla Janin matsin loppumista noin 3h… Ensimmäiset väliaikatiedot on ”Janilla ei oo yhtää heviä, Thyra keskellä kenttää, Issyria Hypen takana turvassa”, mutta eeppisen väännön päätteeksi Thyra niistää Issyrian hengiltä 3-0 skenujohdossa ja varmistaa Joukahaiselle komean voiton.
---
Ehdin viettää lyhyen pelin jälkeen mukavan pitkän tauon, syödä ja fiilistellä seuraavaa peliä. Rekordikaan ei voi painua enää miinukselle, joten oikeastaan toivon viimeiselle kierrokselle mahdollisimman kovaa ja kuuluisaa vastustajaa. Joku vois sanoa, että toive toteutui kun vastaan asettuu Sweden Dynamite. Dynamiitti muodostuu Khadorista, Cryxistä, tuplaminioneista ja rölleistä. Oon hyvin epävarma mistään parituksesta, koska rölleillä on Doom2, mikä on aina tuskaa ja en ole koskaan ikinä eläissäni pelannut yhtäkään tarjolla olevista minion-castereistä vastaan! Paritukset menee vähän vihkoon ja lopuksi tiimin päällysmies lähettää mut Legioona-Gustavia vastaan saatesanoilla ”sulla ei oo lupaa hävitä”. Gustav pelaa Arkadiusta ja Sturm&Drangia, minkä luen tarkoittavan nimenomaan ensimmäistä. Skenaario on Take & Hold ja ainoana huomion arvoisena maastopalana on tasan keskellä pöytää oleva hieman 50mm basea isompi obstruktio. Gustav valitsee tohtori Arkadiuksen ja mä päätän pelata elämäni 90. Kromac pelin! Häviän toki aloitusheiton ja valitsen itselleni puolen, jonka zonella kasvaa metsää. Taas on vastassa täysin uusi casteri, outo faktio, pidemmät thretit ja vähintään riittävän iso lyöntivoima, joten päätän lähteä pelaamaan skenaariota ja hyödyntää keskellä olevaa obstruktiota (kts. peli Amonia vastaan). Gustav leuhottaa depon aikana, että on hävinnyt tähän mennessä vain kerran ja sekin mirrorissa. Naureskellaan, että Gustavin pöydässä minionit voittaa aina, mutta onhan mullakin Chissen lainaama Lanyssa… Arkadiuksen jengi sisältää 2 Road Hogia, 2 War Hogia, Battle Boarin, Goraxin, Targin, Dahlian, Lanyssan, Orinin ja Bellows Crewin. Depoaa turvallisesti keskelle. Leikin mukana ja depoan leveästi keskelle pöytää.

1a minionit juoksee koko leveydeltä kohti. Annan semmosen pienen take backin, että Arkadiuskin saa liikkua, eikä jää depozonelleen istumaan kun pedot juoksee pois kontrollilta.
1b Sentry Stone jää luuhaamaan mun zonelle kokonaan metsän taakse ja koko mun SPD6+ battlegrouppi juoksee sivuttain kohti vastustajan zonea jättäen Battle Boarin ja Dahlian yksin oikealle kenttäpuoliskolle. Ghetorix saa jälleen Awakened Spiritin ja Kromac Vengefulin, koska nyt isoin assassinaatiouhka tulee meleessä. Asettelen taas Shadowhornin kärkeen valmiiksi kuolemaan ja sen viereen Stalkerin ja Feralin niin, että valinnan varaa on varmasti riittävästi.

2a alkaa touhukkaalla mittailulla kun Gustav miettii, kuinka circle-hevejä tapetaan. A. Ramstein (nimi muutettu) tulee seuraamaan peliä ja ääretöntä itsevarmuutta uhkuen kirjoitan kännykän näytölle ”ei voi vastustaa Feralia” – ja onhan ainoan primal-botin tappaminen kivaa, mutta epäilen ettei se oo ihan välttämätön animus tässä matsissa. Lopputuloksena toiveeni toteutuu ja Arkadius fiittaa saadaakseen aloitteen temmattua itselleen kiusallisen painopisteen muutoksen jälkeen. Road Hog ja War Hog poistaa lopuksi Shadowhornin ja toisen Stalkerin, mikä on hieman yllättävää mutta käy ihan yhtä hyvin. Skarath kiertelee Obstruktiota ja Arkadius jää omalle zonelleen toisen Road Hogin kanssa. Tässä tilanteessa siis mun koko battle group painii kolmen hevin ja Tohtorin kanssa.

2b Ghetorix tappaa Road Hogin ja overteikkaa taaksepäin Spiny Growthia pullistellen. Kromac tekee pinnoja primaloituun War Hogiin ja poistaa (Gustavin) Lanyssan, mikä helpottaa threttisotaa huomattavasti nyt, kun Arkadiuksen fiittikin on ohi. Feral viimeistelee War Hogin ja jäljellä oleva Stalker asettelee itsensä niin, että jos joku tulee lyömään Ghetorixia tai varvastelemaan mun zonea, chargelinja on auki. Mannikiinit poistaa Orinin. lol.

Kolmosvuorolla Gustav pääsee yllättämään ja primaloitu, forced evottu, raw adrenaline, full boar Road Hog tottavie tulee ja poistaa Ghetorixin! Kyllä ne P+S15 pedotki vaan tekee duunia ku vaan buffaa ja heittää noppaa (average 31, Ghetolla 30, mutta osuakin tarvi). Overtake assassinaatio on poissa, joten Arkadius uskaltaa hillua zonellaan objektiivin ja Battle Bossun takana. War Hog juoksee Obstruktion takaa kohti toimintaa ja Skarath menee puhaltelemaan mun zonella olevia shiftareita, pysyen ulkona Stalkerin thretistä. Gustavilla lienee mielessä mun stallaaminen ja Bellows Crew siirtyy törttöilemään Mannikiinien meleeseen. Gustavilla on kolme heviä pöydällä, mutta yksi niistä on sekuntien päässä kuolemasta. Skarath on liian kaukana buffattavaksi ja mä out threttaan War Hogin. Mulla on kaks heviä ja Kromac ja käyttämätön fiitti. Threttaan koko Arkadiuksen zonen ja oma zone on melko hyvin hallussa. Oon tuskallisen tietoinen, että paremmistakin asetelmista on hävitty pelejä ja yritän kartoittaa kaiken mahdollisen, miten tämä voi qsta.

Kolmosen tasoittavalla päätän että on fiittivuoro, koska haluan saada juttuja tapettua, mutta en todellakaan debuffata (primaloida) omia juttujani. Kromac paskoo näytöstyyliin röyhkeän Road Hogin. Mittailen aikani ja oon vakuuttunu että paras tapa edetä on tappaa objektiivi ja sen vieressä kyhjöttävä Battle Boar sen sijaan, että yrittäisin osua Lanyssalla Skarathiin ja tappaisin sen tuuman Stalkeria pidemmälle threttaavalla Feralilla. Lanyssa osuu juuri ja juuri objektiiviin ja Feral rynnistää armoria warpaten kiinni. Guardian Beast triggeraa ja Battle Boar siirtyy sääntöjen vastaisesti kauemmas Feralista, mutta sitä ei kukaan siinä tohinassa huomaa. Bossu ottaa mehevät damaget vaparista ja objektiivi kuolee, mutta kivempaa olisi ollut tappaa lisempää. Warppisusia rauhoitelleet Shiftarit porttaavat siistiin riviin War Hogin chargelinjalle suojaamaan Feralin selustaa. Stalker juoksee parempaan positioon, uhkailemaan Arkadiusta, Goraxia ja War Hogia chargeilla.

Neljännellä vuorolla meidän kummankin kellot alkaa käydä vähiin kun jokainen aktivaatio alkaa minuuttien mittaisella mietinnällä. Arkadius hankkiutuu omalle zonelleen mahdollisimman kauas kaikesta ja primaloitu ja forced evottu Battle Boar alkaa lyömään Feralia selkään, mutta hyper-aggressiivinen ARM20 warppisusi käännähtää ensimmäisestä damagesta ympäri ja pikkupossu paskoo alleen, missaten loput hyökkäyksensä. Gorax poistaa Shiftarin ja Skarath onnistuu pathfinderin saatuaan tuhoamaan Sentryn. Gustav siirtyy 2-1 skenujohtoon ja antaa vuoronsa pois. Mulla on 6 minuuttia kellossa, Kromac etenee ottamaan Arkadiuksen kontrollirangelleen, taikoo Carnagen, primaloi Feralin ja kaikkien tiellä sekoilevan Targin primal shokilla. Tough happens. Lanyssa juoksee kontestoimaan mun zonea ja Stalker poistaa Targin. Feral warppaa woimaa ja kävelee kiinni Arkadiukseen. Osun joka ätäkin MAT11:a, mutta heitän surkeita damagerolleja. Onneksi Feral tekee kuitenkin oman osuutensa ja lisää joka heittoon +5… Kolme transferia tappaa maltreatmenteistä kärsineen War Hogin ja overflow tappaa Arkadiuksen boksilleen – Karma is a bitch.

Liikutun miltei mieskyyneliin, kun saan Gustavin käteltyä ja näen tiimitoverit taputtamassa viereisen pöydän kohdalla. Joonas voittaa Denisin, mutta Tume nopat on Tumen nopat ja Stefanin Denny jää yhteen (?) boksiin, joten Ruotsi voittaa tämänkin erän. Voittakoon, Joukahainen pelas hyvin ja pärjäs yli odotusten. Kolmonen on kakkonen ;)
Make love, not peace.

Charad

Viesti Kirjoittaja Charad » To 29.09.2016 09:37

Loistavat rapsat, näitä on kiva lukea. :)
Rats keep running!

shoddie

Viesti Kirjoittaja shoddie » To 29.09.2016 09:39

Hyvät rapsat. Todella osuva kuvaus legioonapelaajista.

Prkl

Viesti Kirjoittaja Prkl » To 29.09.2016 09:53

Hyvät rapsat. Pääs Jarkon pään sisään. Se on ruma paikka, mutta ennakko-odotuksista huolimatta siellä näyttää tapahtuvan muutaman vuoron etukäteen tapahtuvaa ennakointia ja aika realistisia odotuksia pelin tapahtumista jo listanvalintavaiheessa, joka kertoo hyvää tarinaa pelitaitojen karttumisesta.
“The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid.”

― Terry Pratchett, Monstrous Regiment

Tanan

Viesti Kirjoittaja Tanan » To 29.09.2016 10:55

Onneksi olkoon! Tällaisia rapsoja on aina kiva lukea.
Oulun Höyryliiga Ropeconissa (taas). Katso raportti ja kuvat!

Barricade

Re: Barrin pohdintoja

Viesti Kirjoittaja Barricade » Ma 19.12.2016 15:46

Synkän syksyn jälkeen mieli paloi masinoimaan ja onneksi Samuli on ahkera järkkäri. Järjestettiin Tumen kanssa auto alle ja lähdettiin ajelemaan kohti Pohjois-Turkua pitämään Hesan lippua korkealla. Otan täyden kunnian faktion vaihtelumuodista; olin pakannut mukaan Cygnarin, Tuomas lähti matkaan Cryxillä ja Juhokin oli luopunut Retristä ja luvannut pelata Skornella!
Eli meikä siis pyrkii parantumaan pelaajana ja ihmisenä tsekkaamalla myös miten focus-järjestelmä toimii. Ja kyllähän se toimii. Alle 15 peliä Siegeä alla, mutta listan rakentaminen ja pelityylin muuttaminen pöydällä onnistuu paljon ketterämmin kuin Circlen kanssa. Jos joku miettii uutta faktiota, niin cyggeä pystyn kyllä suositella. Noh, listat näytti siis tältä:
Siege1
-Squire
-Ironclad Mortti
-Ironclad Vertti
-Centurion
-Lancer
Journeyman
-Charger
10 Stormguard
Arcane Tempest Gun Mages
Lanyssa
Alten Ashley

Stryker1
-Squire
-Ironclad Mortti
-Ironclad Vertti
-Centurion
-Lancer
Journeyman
-Charger
10 Stormguard
Arcane Tempest Gun Mages
Lanyssa
Alten Ashley
Gobber Tinker

Turnaus oli sikäli mainio, että se oli täynnänsä uusia tuttavuuksia ja outoja castereita. Ensimmäisellä kierroksella vastaan asettuikin paritussoftan arpomana Juho Dahlman! Itse Mestari! Skornesta hän oli valinnut itselleen Issyrian ja Elara2:n. Skenaario oli the Pit, vastassa vähintään yksi ryhmä Sentinelejä ja Disco, päätin yksinkertaisesti hoitaa DC-vaatimukset alta pois ja pelata elämäni ensimmäisen pStryker-pelin kalastelemalla Earthquake-gotchaa. Juho valitsi Elaran ja julisti, että on joskus kuollut Earthquakeen, eikä aio enää ikinä langeta siihen ansaan. Okei, eli mun suunnitelma oli siis kuolla kunnialla ja saada Stryker alta pois. Pelattiin ilman kelloa, kun kummallekaan ei sattunu mukaan eikä jaksettu alkaa kyselemään.

Ensimmäinen peli: Lupasin hienotunteisuudesta jättää tämän rapsan lyhyeksi ja epämääräiseksi, mutta sanottakoon, että Juho jumitti aika rajusti ja päästi mut 4-0 skenujohtoon samalla kun Strykerin disrupt-pistooli teki töitä Snipen kanssa ja Gun Maget knokkas kummatkin jaskat about joka vuoro. Stormguard sai fiitin ja Arcane Shieldin turvin poistettua Chargerin harventamat Sentinelit. Elara fiittas ja tappoi Strykerin kun peliä oli kulunut noin 3h.

Käytiin pelin päälle btw syömässä oikeasti hyvin! Keskustassa oli semmonen paikka ku Friends ’n’ Brgrs, joka hävyttömästä kirjoitusasustaan huolimatta osas tehdä pihvejä. Suosittelen; Double Burger neljällä lisäpihvillä oli 20€ ja maistui ihan ruualta. Salaatti olis ollu hyvää, jos niiltä ei olisi loppunu tarvikkeet 3 minuuttia ennen meidän saapumista.

Toinen peli: Nyt päästiin asiaan! Arpomakone arpoi vastustajaksi Eero Palmrothin Irusk2/Harkevich1 parilla. Cygnar kuulemma ”ihan tuttu” vastus. Skenaariona Extraction. Eero valitsi Harkevichin Behellä (ullatus), Black Ivanilla, Juggerilla ja kahdella Kodiakilla. Ai niin ja täys Widowmaker-orkesteri plus jotain mekaanikkoja. Pääsin aloittamaan, koska Eero halus antaa mulle hankalan ruffin objektiivin kohdalle joka aiheutti yli 5” leveän mahdottomuuden mun kaupungissa kasvaneille joukoille. Infantry vasemmalle, loput oikealle ja valmis. Khador asettui melko keskelle kaikkea, Behe vasemmalle ja sniperit oikealle. Siege aloitti ja loihti juoksuhaudan Beheä kohti marssivien Gun Magejen ja Stormguardin turvaksi. Loput juoksenteli eteenpäin ja keskellä kenttää olevan 5” halkaisijaltaan olevan metsän taakse. Eero osoitti heti oveluutensa ja kikkaili repottavien Kodiakkien avulla pilvimuurit paikoilleen. Behe scatteroi yhden Foxholen ulkopuolelle jääneen Guardin hengiltä ja vuoro siirtyi mulle. Stormguard levittäytyi kontestoimaan mahdollisimman ärsyttävästi vasenta lippua, Gun Maget hiippaili vasemmalla olevan metsä suojaan (6” juoksu, oh yeah) ja Alten totesi että Widowmaker soololla on stealth ja repoili takaisin 3,1” syvyyteen metsään. Ironclad Vertti asettui valmiiksi murhaamaan minkä tahansa mutsinmaan robotin joka haluaisi skorata oikeaa lippua ja Charger murhasi kaksi Widowmakeriä.
Eero pelasi oman vuoronsa helpottavan passiivisesti ja päätyi lopuksi käyttämään Behen, Widowmaker soolon ja kummankin Kodiakin aktivaatiot, että sai Juggerin skoraamaan vasenta lippua. Black Ivan kontestoi oikealla. Kysymykseen ”dominoinnista saa yhden?” vastasin joo, enkä tajunnut, että Harkevich jäi osittain CP:n toivossa B2B dominoimaan omaa objektiiviaan – valitettavasti 40k kummittelee vielä takaraivossa? 1-0 Khadorille.

Kolmannen vuoron kunniaksi Siege taikoi Mage Sightin (ihan älytön spelli) Black Ivaniin ja ampui jokusen pinnan sisään vasemmalla lipulla norkoilevaan Juggeriin. Gun Maget ampui Black Ivania tuuman taaemmas, Beheä 3” taaemmas knokkiin ja kontestoivan Kodiakin 2” taaemmas. Lanyssa merkkaa kohteen ja Centurion käy tekemässä selvää Juggernautista. Spaikatun nopan ansiosta saan imprintin päälle niin, ettei ARM24 mörköä saa chargata. Ironclad Mortti asettuu valmiiksi chargaamaan niitä juttuja jotka tulee lyömään Centurionia. Lancer skoraa oikealla. 2-1 Cygnarille.
Black Ivan kontestoi ja ampuu Lancerin keihäskäden rikki. Harkevich taikoo jaskansa jaloilleen ja Behe ja toinen Kodiak käy rankaisemassa Centurionia. Toinen Kodiak tarvittiin reitin avaamiseen, joten Centurion jää ehjäksi vaikka lentääkin Grab & Smashillä pois kontestoimasta. 2-2.

Neljäs vuoro on fiittivuoro. Johdan kelloa melkein vartin verran, joten pyrin pelaamaan nopean vuoron. Siege ampuu pinnoja Beheen, fiittaa mutta ei uskalla paljastaa Black Ivania Mage Sightilla. Gun Maget tönii Behen pois kontestoimasta. Täyteen allokoitu Centurion saa Beheen aika vaikuttavaa damagea, mutta jättää cortexin ja toisen käden ehjiksi. Ironclad Mortti chargaa merkatun Kodiakin ja takoo chargelyönnillä 20 pinnaa sisään ja viimeistely on helppoa. Charger viimeistelee Widowmakerit ja Lanceri kontestoi. Eero fiittaa ja allokoi ittensä tyhjiin. Black Ivan alkaa kypsyä Lanceriin ja chargaa sen, mutta Set Defense onkin modelin, eikä keihään, sääntö ja Lancer jää henkiin (toisin kuin Ivanin cortex). Behe ja Kodiak2 tekee kaikenlaista, mutta eivät saa lippua tyhjäksi. Alle 2 minuuttia kelloa jäljellä ja skenutilanne pysyy samana. Eero ehdottaa lopettamista, mutta mä haluan vielä yrittää kalastella skenupinnoja, mikä on kuulemma ihan ok.

Vasen lippu on periaatteessa helppo tyhjentää, mutta kaikki asianosaiset on niin romuna, ettei homma onnistu ja lopuksi voitan kelloon 4-2 tilanteessa kun saan skorattua oikean lipun ja tapettua objektiivin. GG ja oli ihan hauska huomata, että vaikka panssarin rikkomiseen ei sinällään puhti riittänytkään, sai Gun Maget hoidettua aika monta ongelmaa ja keskellä kenttää ollut metsä oli ehdottomasti Siegen kaveri. Charger OP. Eero totesi jälkeenpäin, ettei ”tommonen ampuva Cygnar ollutkaan tuttu”. Heh. Oli kuulemma tottunu enemmän Stormlanceihin, niin tuli Gun Maget jne yllärinä. Mikäs siinä, monipuolinen faktio ja mulla oli aika passiivinen ote peliin, saattaahan se yllättää :)

Kolmas peli oli Take and Hold. Vastustaja, Timo Koskela, oli vähän yli puoli vuotta pelannut konkari, joka oli lähtenyt läpsyttelemään Cygnarilla ja valinnut pariksi leppoisan Hale2/Hale3-klassikon. Voi syylä.. Yritin oikeasti metailla jotain caster-valintaa, mutta Hale2 masensi joka kerta. Stryker1 ei oikein toimisi, koska mulla ei ollut mitään ampuvaa viimeistelemään Earthquake-assassinaatiota ja skenu on niin hidas, että mut ehdittäis kontrolloida kuoliaaksi vaikka miten. Valitsin Siegen, koska osaa hlö koht ampua, sillä on Mage Sight Hale3:n Trenchereitä varten ja Force Hammer ja Rift, joilla voi kontrolloida ihan hyvin Cygnaria (Siegehän on siis kontrollicasteri). Eli Hale2 vastaan Siege.

Sain taas kunnian aloittaa, koska toisella puolella oli hankala ruuhkametsä ja toisella hieno komentobunkkeri aidan takana. Thänks :D Juoksin juttuja eteenpäin; Stormguard vasemmalla kohti Stormlanceja (tää tulee päättymään hyvin), Charger oikealla kohti toisia Stormlanceja, Gun Maget ja Alten ruuhkametsään ja battlegroup keskeltä läpi, suoraan kohti surman suuta. Timo juoksi ekalla vuorolla yhden Stormlancen häkellyttävän lähelle Altenia, mutta juoni paljastui, kun kaverin selkään ammuttiin ensin Laddermoren ja sitten Stormcladin kudit ja hyppivä sähkö tappoi yhden Gun Magen ja melkein Altenin – minkäs teet, ei tuota voi paetakaan. Haley otti komentobunkkeriaitansa haltuun ja sen eteen juoksi toinen Stormclad. Matkalla heiteltiin jotain Telekinesiksiä sinne tänne, että saatiin pöytätilaa omaksi ja lopputuloksena kahden kämppi. Totesin, ettei tämän parempaa tilaisuutta varmaan enää tule ja attritio ja skenu on aikalailla ulos kysymyksestä joten skoolasin 2a casterkillien suojeluspyhimyksen, Chissen, kunniaksi. Mittailin aikani ja tarkistin linjat Timolta ja Lancer juoksi asemaan. Slämmäsin Force Hammerilla Stormcladin aidan ohi ja Halen yli ja tapoin vahingossa Tinkerin. Haley otti melko messevät damaget ja käytti toisen focuksensa. Pistin perään Riftin, joka viimeisteli terhakkaalla spikellä Halen. 3 Gun Magea, Alten, Rocket Launcher ja 50 minuuttia jäi käyttämättä.
Käytiin Timon kanssa kaupassa ostamassa evästä ja metailtiin Cyggeä. Yritin välittää Tatto from Finland’in opettamat slämmikikat eteenpäin ja oon aika varma että seuraavalla kerralla se Hale on kokonaan muurin takana ja kuka tahansa pelaakaan Timon Hale3:sta vastaan varokoon Force Hammereita!

Neljäs peli oli taas Pohjois-Turun omaa poikaa vastaan: Arttu Sulkanen Khadorilla. Skenu Incursion. Listavaihtoehtoina Irusk1 colossaalilla ja Vlad1 with all of them Juggers. Mulla ei ollut mitään mielenkiintoa pelata colossaalia vastaan, mutta toivoin silti Iruskia, koska inffiä on helpompi tappaa ja colossaali ei voi kontestoida joka paikassa. Siege on mulle mieluisa ukkeli ja sillä on työkaluja, joten Siege vs. Vlad.

Arttu voitti nopan ja halus ehdottomasti aloittaa, joten annoin miehelle ruuhkapellon ja fiilistelin elämäni ensimmäistä Vlad1-matsia. Keskimmäinen lippu oli noin 6” leveässä aukossa kahden obstructionin välissä, oikea ja vasen vapaita. Punaiset robotit meni keskelle, Greylord Ternionit oikealle ja vasen jäi tyhjäksi. Ite pistin Gun Maget ja Chargerin Ternoja vastaan ja loput keskelle. Stormguardille ei jääny tilaa joten kaadoin ne lopuksi vasemmalle ja Arttu counteroi ne neuvokkaasti Widowmakereillä. Jeesh… Kaikki punaiset nappulat juoksenteli eteenpäin, Boundless Chargen avustamana myös ruuhkapellon läpi eteni joku robotti. Juoksentelin ite vastaan, pistin 4 Stormguardia tooosi pitkälle eteen Foxholeen ja loput shufflaili niin että olisivat valmiina tappamaan lipuilla norkoilevia juttuja. Artun vuorolla kukaan ei tullu lipuille. 4 Stormguardia kuoli, koska Signs & Portentsia ei kiinnosta minkälaisessa coverissa luulet olevas.

Mun 2b, Stormguard miehittää vasemman lipun, Gun Maagit oikean ja Lanyssa keskimmäisen kun olen ensin ampunut Lanyssan suojaksi Hankalaa Maastoa Riftillä (joka tosin skatteroi aika pirun huonosti, mutta ajatus on tärkein). 3-0 ja Arttu tunnustaa, että nyt on pikkusen väsymystä päässä kun ei tuota tajunnut..

Kolmas vuoro alkaa omaperäisesti S&P:llä, Boundless Chargella ja yhdellä allokoinnilla. Lisämausteeksi fiitti. Yks Juggeri tulee toiselta puolen kenttää hajottamaan Mortin jalat, toinen saa Lanyssan hengiltä ja …. hetkinen mitä? Ai Boundless Charge on vain yhteen modeliin eikä koko battle grouppiin? Höhö, k thanks. Tämähän oliki ihan ok matsi. Widowmakerit kontestoi ja tappaa Guardia, yks hevi ja Tinker kontestoi oikealla, vuoro loppuu 3-1.
Morttia hakkamaan tullut robo ei kontestoi, joten mun pitää tappaa 1 hevi ja Tinker ja töniä kolmea että voitan. Siege ampuu, fiittaa ja täräyttää Force Hammerilla yhden kontestoijan pellolle. Mortti käyttää special ätäkin knokkamaan vastustajansa ja Centurion käy tuhoamassa Lanyssan tappaneen Juggerin. Keskimmäinen lippu on siis hallussa. Oikealla Gun Maget, Charger ja junnu käy työhön, mutta derppaan heti alkuunsa ja ammun junnulla Tinkeriä vaikka 1) se ei tule ikimaailmassa osumaan ja 2) junnun piti juosta skoraamaan. Charger aimaa ja ampuu kummatkin shottinsa ohi Tinkeristä (kymppiä pyytää). Gun Maget tönii robotin pois ja ampuu Tinkerin tuplakutosilla hengiltä, mutta derppaan heti loppuunsa enkä huomaa kävellä ketään lippuun kiinni. Vuoro loppuu 4-1.

Vlad tekee temppunsa ja S&P:n turvin Ternionit tappaa ne Gun Maget joihin yltävät ja Widowmakerit tappaa loput Stormguardit. Centurionin keihäskäsi rikkoutuu ja keskilipun läheisyydessä hengaillut Lancer menettää jalkansa. Widowmaker soolo ansaitsee kunniamitalin tuhoamalla Mortin ja skoraamalla vasenta lippua. Oikealla lipulla robotti kävelee suojaamaan Ternioneja niin, ettei Gun Maget pääse aimaamaan ja robon töniminen on mahdotonta. 4-2.

Kaikesta huolimatta tulkitsen, että oikea lippu on helpoin skorattava. Charger poistaa itsevarman huolettomalla otteella 2 kontestoivaa Ternionia. Ainoat jäljelle jääneet hommat on siis töniä Juggeria 5” ja juosta junnulla. Kasaan junnun päälle kaikki tokenit ja widgetit etten vahingossa tee tyhmyyksiä. Mittaillaan hetken ja todetaan, että Lancer saa juuri ja juuri 6” liikkeellään LoSin Force Hammeria varten. Ainut ongelma on, että Lancer on meleessä vahingoittumattoman Juggerin kanssa… Saan neronleimauksen – knokattu modeli ei tee vapareita! Kävelen Vertin meleeseen ja knokkaan Juggerin osumaboostatulla Tremorilla! Ooh yeah! Joku ilonpilaaja huomauttaa sivusta, että nyt myös Lancer kaatuu, koska Tremor tekee 4” AOE:n… Kiroilen ääneen. Mitään muuta ei ole siis tehtävissä, joten 3 Gun Magea aktivoituu ja onnistuu osumaan DEF10 heviin joka shotilla. Tönäisyt riittävät, joten peli on selvä ja Junnu juoksee skoraamaan viidennen pisteen. 5-3. Jos peli olisi jatkunut, olisi alkanut tosissaan jännittämään, koska Ground Pounder oli ainut, jolla olisin voinut rajoittaa vasemmalla lipulla skorailevia Widowmakereitä.

Jatkoilla melkein pelataan lautapelejä, kun kukaan ei osaa sääntöjä ja sääntökirjat on jätetty kotiin jne, mutta saadaan toisistamme huolimatta hauskaa keskustelua aikaiseksi. Joskus yöllä lähdetään Tumen kanssa as south as south goes. Oon aiemmin illalla kertonu hauskoja juttuja siitä, kuinka oon nukahdellu rattiin, joten Tume höpöttää henkensä edestä pDenny-metaa 2h putkeen niin kiivaasti, että näen yöllä unta Crippling Graspista. Kiitos kaikille vastustajille, apukuskeille, Panskulle, modelien lainaajille ja TO:lle, otetaan pian uudestaan ja olkoon noppa myötäinen :)
Make love, not peace.

Veripallo

Viesti Kirjoittaja Veripallo » To 22.12.2016 11:59

Oikein viihdyttävää luettavaa, temput meni kyl niin hyvin kohalleen että Eeron ahdinko "tuttua ampuvaa cyggeä" vastaan välitty hyvin lukijalle.
Hän on puhunut.

Barricade

Viesti Kirjoittaja Barricade » Pe 30.12.2016 02:31

Kiitän! Enhän mä näitä jaksaisi kirjoitella jos ei kukaan näitä tykkäisi lukea :)

Oon miettiny ahkerasti viime aikoina eri warlockeja ja listapareja. Joku (Sami?) oli tehnyki viime edikkaan semmosen exelin, josta pystyi lunttaamaan, mihin kaikkeen tarvii isata vastata. Tähän editioon ei semmista vielä liene, mutta ongelmia lienee ainakin:
-Kovat kontrollicasterit
-Iso määrä isoja jakkeja
-Iso määrä pyssyjä
Oman järkeilyni mukaan circlestä löytyy muutama sopiva tekijä. Kromac2:lle kaikki on toki plussamatseja; Carnage korjaa paljon, P+S17 kirves auttaa moneen ongelmaan ja fiitti säästää jatkuvalta primaloimiselta. Tanith pystyy pyssyllään ja Admonitiolla tekemään aika paljon ja fiitin avulla Rift ja Bleed löytää oikeisiin paikkoihin oikealla hetkellä. Tanith ei kuitenkaan kestä ampumista. Una2 osaa kaiken, paitsi jos stealth ja DEF15 ei riitä suojaksi ampumista vastaan. Baldur2:n ainut ongelma on liikkuminen, mutta luulisi että circle pystyisi kiertämään moisen heikkouden. Baldur1 apinalla ja Bokurilla vois olla kova, mutta en ole kyseistä hahmoa vielä testannu...

Ja siitäpä päästäänki aiheeseen: mitä mietteitä? Ketkä kaikki on pelannu noilla ja/tai noita vastaan? Olenko tuomittu nojaamaan Baldur2 fiittiin ja kivimuuriin?
Make love, not peace.

Lukkimus

Viesti Kirjoittaja Lukkimus » Ti 10.01.2017 10:43

Kun on sun Kromac pelejä ja listoja katsellut vierestä/vastapuolelta niin ongelma taitaa suureksi osaksi olla vain ampuminen? Shiftarit ja sentryt auttaa kontrollia vastaan paljon ja niiden avulla niistä tulee ainakin pelattavia? Ja Kromac tykkää treidipelistä.

Eli ampumisessa isoin mörkö on nyt enää cygge koska deadeye katos retriltä? Ja sinne Una ei toimi hirveän hyvin koska cyggee ei välttämättä kiinnosta stealth. Baldur2 taas toimii koska Cyggellä ei ole Blessediä(?). Eli vähän tuntuu et voit joutua siihen nojaa. Toki Wurmis vois olla toinen vaihtoehto, nerffin jälkeenkin. Sillä vois pelata myös controllia vastaan ja featin ulkopuolella voi tehdä metsämuuria cassiuksen avulla mikä toimii hyvin antigunlinena.

Joku kokeneempi circula-peluri voi olla eri mieltä asiasta.

Barricade

Viesti Kirjoittaja Barricade » Ti 10.01.2017 20:09

Kiitän, hyviä ideoita. Palaan suunnittelupöydän ääreen :)

Ps. Cygnarin blessed-ammukset (Arcane Tempest Rifleman ja Pyssyponit) on pow10.
Make love, not peace.

Barricade

Viesti Kirjoittaja Barricade » Ti 03.10.2017 14:52

Aika on kypsä. WTC on koettu ja reissusta palauduttu, aika on alkanut parantaa haavoja, mutta pääkohdat on vielä pysyny muistissa. Viime vuonna pelasin 4-2 lol-circlellä, koska se oli ainut vaihtoehto ja valitsin kentälliseksi Kromac2:n ja Bladur2:n. Tänä vuonna selkeä tavoite oli lähteä parantamaan rekordia (Jonten innoittamana) ja tuskallisen valintaprosessin päätteeksi päätin lähteä Cygnarilla, koska turnauskokemuksen mukaan circlailu oli pelailua ja Cygnarilla pelatessa tuli oikeasti olo, että olen tavoittelemassa voittoa. Kohtalon oikuista päädyin vieläpä Mannerheim-joukkueeseen, joten odotukset oli kohdillaan.
Alamäki alkoi, kun muutin Turkuun. Kahtena turnausta edeltävänä kuukautena pelasin vain parit turnauspelit masiinaa ja muuten keskityin Masonien metaamiseen… Metasheettiä täyttäessä tulikin kova totuus vastaan, kun huomasin että koska Ghost Fleettiä ei voi counteroida kaikki on ainakin counteroinut cygen! Esim kaikki Khadorit oli 0 tai miinus matseja, koska joka listaparista löytyi 8-9 rakettia jotka pystyy aina alfaamaan mun nerffatut Lancet. Raketit on about ainut vastus, jota vastaan RAT5 pyssyn ja RAT7 electro-leap pyssyn ero on koko matsin dynamiikan kannalta merkittävä.

Hale2
-Squire
-Stormwall
-Thorn
Jr. Warcaster
-Firefly
Arlan
Max Lancet
Min Lancet

Hale3
-Squire
-Ironclad
-Thorn
Jr. Warcaster
-Firefly
Max Lancet
Max Lancet
Stormblades
-CA
-2 WA

Testipelien perusteella ja tiimin metauksen mukaan Hale2 hoitaa kaiken ja Hale3 pelottelee isot armorit kauemmas ja ahdistaa ainakin periaatetasolla Denny1-pelureita. Toisia vaihtoehtoja kakkoslistaksi olisi ollut Stryker2 (pelottelemaan armoria) ja Siege1 (ahdistelemaan GF:ää), mutta Hale3 on best of all worlds. Paha vain, etten osaa pelata sillä (toisaalta ihan sama, kun en osaa pelata millään muullakaan Cygnar-casterilla Hale2sta lukuun ottamatta).

Hale2 vs. Baldur2
Ei hyvää päivää! Edellisenä päivänä tiedusteltiin pelipöytiä kun kaikki muut paitsi suomalaiset pelaili hymy huulilla masiinaa ja me vedettiin viinaksia terassilla. Joka ikinen pöytä oli täynnä raffia ja puolillaan LOS-blokkia. Steamrollerin mukaan pöydällä kuuluu olla 6-8 kappaletta n. 3-4 tuuman halkaisijan maastopalaa. WTC:ssä tämä oli toteutettu vähintään kahdeksalla kappaleella vähintään 4” maastokappaleita - mukaan lukien esimerkiksi maastopalot. Mikään pöytä ei sopinut ison footprintin yksiköille joilla ei ollut pathfinderia. Pahimmillaan pöydän keskiviivan ylittäminen vaati alle 2” pullonkauloista pujottelemisen. Lancet oli siis paskin mahdollinen yksikkö, jonka olisin voinut reppuuni pakata.
Tämä realisoitui hienosti ensimmäisessä matsissa puolalaisia vastaan, kun meikä paritettiin circleä vastaan. Keskellä pöytää oli yli 6” leveä obstruktio ja meikäläisen vasemmalla sivustalla 4”x7” metsä. Lisäksi kenttää laikutti muutama rubble, kaks metsää ja jokunen kukkula. Vastustajan parina oli Krueger1 Ravagereilla ja Baldur apinalla ja enginellä. Pelkkää paskaa siis hänellä, en ihan ymmärrä miksi oli moiset listat kyhänny. Ravagerit on erityisesti Cygnaria vastaan täysi vitsi, joten olin melko varma että kaveri droppaa apinan. Mun koko lista oli immuuni apinan ampumiselle ja enginen parhaalle pyssylle, joten homma näytti puurolautasen kokoista metsää lukuun ottamatta hyvältä.
Vastustaja voittaa aloitusheiton ja valitsee puolen. Stormwall keskelle, pikkulancet vasempaan kiertämään isoa metsää ja isot lancet oikealle stallaamaan siksi aikaa, että Stormwall pääsee Apinasta läpi. Vastustaja tekee mitä toivoin ja asettaa mun vasenta sivustaa vastaan pelkän Apinan ja kaiken supportinsa ja Fulcrumin max Lanceja vastaan. Juoksen puoleen kenttään ja annan vuoron, mulla kellossa 58 minuuttia. Vastustaja mähkii ihmeellisen kauan ja mittailee Fulcrumin etenemistä ja pohtii, pitäiskö Sentry Stonejen tehdä itelleen metsä vai säästää kaikki 3 furyä ens vuorolle.. Lopuksi Apina päättää valua kohti Stormwallia ja Min Lanceja ja koko loppu armeija vaan jammailee ja hinailee threttien ulkopuolella. Aloitan ns. pohjustusvuoron ja ammun acceleroidulla Stormwallilla ihan hyvät pinnat Apinaan ja Firefly poistaa kaikki mannikiinit. Hale hakeutuu hyviin fiittausasemiin ens vuoroa varten ja yksi soturi Max Lanceista chargaa TK:n avulla Sentry Stonen ja tekee pari pinnaa damagea pohjalle. Toinen Lance chargaa vastaavasti pohjadamagea Fulcrumiin ja kummatkin sankarit repoilee mahdollisimman vittumaisiin jumitusasemiin Woldwyrdien ja Enginen tielle.
Vastustaja viettää taas hyvän aikaan tuijotellen tyhjyyteen ja märehtien jotain epämääräistä puolaksi. Joonas poistuu naapuripöydän ääreltä ulos oksentamaan verta. Lopuksi Apina juoksee Stormwallin ja Min Lancejen kävelythrettiin, Fulcrum ampuu jumittavat Lancet meleestä ja Shifting Stonet teleporttaa toisen Wyrdin ampumaan kaks Lancea, siitä pilvestä, jonka turviin ne oli juoksennellu viime vuorolla. Oikean sivustani Max Lancejen jumitusoperaatio muuttuu yhden Lancen sissisodaksi.
Noh, pientä takaiskua lukuun ottamatta peli on vielä täysin hallussa ja vanhana Baldur-pelaajana uskoin tietäväni mitä kaveri ajaa takaa seuraavalla vuorolla. Hale fiittaa kaiken, acceleroi Stormwallin, antaa TK:lla vauhtia oikealle sivustalle, kämppää kolme koska pöydällä on Wyrdejä ja kävelee taaksepäin kukkulalle koska pöydällä on Wyrdejä. Firefly juoksee 5” päähän toisesta Wyrdistä, joka on jätetty huolimattomasti 3” päähän Apinasta. Stormwall ja Min Lancet murjoo Apinaa, joka jää 3 boksiin ja electro-liipit tappaa Stoneshaperin ja aiheuttaa ihan kivat 17 damagea Wyrdille. Stormwall tiputtaa Podin, joka tekee vielä pari pinnaa Wyrdiin ja tappaa kentän ainoan Wayfarerin. Yksinänen Lance chargaa toistamiseen Sentry Stonea ja tappaa sen, repoillen vastustajan depolle uhkaamaan mm. kaikkea.
Vastustajan vuoro alkaa Wyrdeillä, joiden aspektit on teemabonusten turvin ehjät. Kaveri varmistaa vielä että onhan Stormwallilla Arcane Shield (no on, koska Apinalla ei ole blessediä, enkä halua että Wyrdit osuis Lanceihin) ja jatkaa tykittämällä 48 pinnaa Stormwalliin. Noniin. Megalith kävelee rangelle ja koittaa murhata Seinän Crevassella, mutta ei sentään rollaa tarpeeksi damagea. En ole ihan varma, mikä pointti siinä oli, koska onnistuminen vaatii triplakutosia ja kaikissa muissa tapauksissa Apina joutuis viimeistelemään Seinän anyway. Apina viimeistelee Seinän ja Fulcrum teleportataan eteenpäin tekemään ei mitään. Baldur parantaa kaikilla furyillään Apinaa, kävelee jonnekin päin ja fiittaa.
Joonas palaa sisätiloihin suupieliään putsaillen ja punertavat silmät villisti päässä pyörien. Min Lancet chargaa Apinan hengiltä ja repoilee kukkulalle uhkaamaan kaikkea. Thorn näyttää liipeist haavoittuneelle Wyrdille TK:ta ja Fulcrumille TK:ta ja Time Bombia, jolloin yksinäinen Lance pääsee chargaa vastustajan depozonelta haavoittuneen Wyrdin rikki ja Fulcrum on liian kaukana kaikesta leechaamaan tai ampumaan Lanceja. Hale ja Junnu ampuu op-handcannoneilla vähä naarmuja Megalithiin. Vastustajan vuorolla Fulcrum ampuu Halea tulipommilla ja viimeinen Wyrdi murhaa kaksi Lancea. Megalith haahuilee keskelle kenttää tekemään animuksensa (en tiedä miksi) ja Baldur tekee itelleen ja Fulcrumille Rootit ja kävelee taas jonnekin.
Laskeskelen hetken, että attritio on tavallaan kääntynyt meikäläistä vastaan ja päätän mennä all-in assassinaatioon. Baldur seisoo keskellä ei mitään, Rootattuna mutta ilman transfereita. Ladon Arlanin tukemana Thornin täyteen focusta ja mittailen kaiken proxybaseilla valmiiksi niin, että kaikki on kaikille selvää. Hale kävelee rangelle, täräyttää Balduria Time Bombilla tiputtaen sankarin DEF:n yhteentoista. Ammun raakana Arcane Boltin ja boostatun handcannonin ja annan vuoron kahdelle jäljelle jääneelle Lancelle, jotka sipsuttaa rangelle ja ampuu Balduria selkään, niin että RAT vitonenkin alkaa riittää. Lopuksi Thorn chargaa Balduriin ja jättää neljän hyökkäyksensä jälkeen Baldurin kolmeen boksiin. Tein siis 14 vahinkopistettä. Ihan kiva seki. Luovutan ja lähden nauttimaan G&T:n. Tiimi ottaa 0-5 tauluun ja tätä sankaritarinaa maanantaina Tatulle kertoessani tajuan, että Baldur oli koko matsin ajan ottanut damagea Wurm Tokeneista ja sen olisi pitänyt kuolla. Harmittaa, kun en osannut ajatella moista. Mulla oli pelin loppuessa yli 20 minuuttia kellossa ja olen pelannut yli 50 peliä Baldurilla, joten yhtälön olisi pitänyt olla selvä. Aivan sama.

Hale2 vs. Deneghra1
Seuraavaksi pelataan muistaakseni Italiaa vastaan ja koska kaikkia vituttaa jo valmiiksi, tarjoudun pelaamaan Ghost Fleettiä vastaan, koska oma meta sheetti näyttää kamalalta ja kukaan ei halua pelata GF:ää vastaan missään olosuhteissa muutenkaan. Pahiksilla on 2 Stalkeria ja 2 nodea, muuten perussetit. Pöytä on täynnä romua ja totta kai keskellä on hieman yli 7” leveä obstruktio. Häviän asiaankuuluvasti aloitusheiton ja GF ottaa asiaankuuluvasti ensimmäisen vuoron. Meikäläisen ainut outti on epätoivoinen assassinaatio, joten otan sen puolen, jota lähempänä keskeinen obstruktio on (koska Denny tulee kuitenkin sen taakse fiittaamaan ja epätoivoista assassinaatiota on helpompi koittaa jos Denny on lähempänä). GF juoksee kovaa kohti ja mä juoksen muuten threttien ulkopuolelle mutta Stormwall menee beittamaan fiittiä Stalkerien threttiin.
GF toimii suunnitelmien mukaan, rynnii kikki pystyssä fiittaamaan, Seinä ottaa Parasiten ja Stalkerit sukeltaa siihen kiinni. Stormwallille jää jokunen boksi jäljelle ja vuoro siirtyy mulle. Denny on talonsa takana 7” päässä Stormwallista. Asettelen kolossaalisia proxybaseja Blackbanejen eteen ja mittailen siitä 2” meleetä yhden Stalkerin selkään ja allokoin Seinän täyteen ja Arlan antaa sille maagiset aseet ja kikkailen kauan ja hartaasti erilaisia electro-liippi juttuja Blackbaneista Stalkeriin jne. Seuraavaksi teen virheen ja huijaan. Saan itseni viikonlopun aikana useamman kerran viime tingassa kiinni noudattamasta kiltapallon sääntöjä. Masiinassa ei ilmeisesti saa liikkua ampumisen tai lyömisen jälkeen. Aktivoin Stormwallin ja tiputan stormpodin ennen liikkumista vaikka sääntöjen mukaan se tehdään liikkeen jälkeen. Noh, boostaan damagen Dennyyn ja teen kivasti jotain pinnoja. Sitten lähden liikkeelle ja prokkaan kummaltakin Stalkerilta vaparit, jotka riittää tappamaan Stormwallin ja poistamaan Parasiten pelistä, jolloin Dennyn armori tippuu yhdellä. Hale aktivoituu, ampuu Time Bombin yhteen huolimattomasti aseteltuun Revenanttiin, joka ei ole coverissa, mutta on tuuman päässä huolimattomasti asetellusta Dennystä. Revenantti kuolee ja blast damage tekee kivoja pinnoja Dennyyn. Acceleroin Fireflyn, joka ampuu kahdesti podia ja tekee liipeillä kivasti pinnoja Dennyyn. Yksi Lance kävelee 6” ja lyö podin rikki, aiheuttaen liipin Dennyyn ja jättäen sen pariin pinnaan. Luovutan ja lähden GT-tiskin kautta tsekkailemaan kiltapallopelejä.

Hale2 vs. Vindictus
Päivän viimeinen peli on tuttua tiimiä vastaan! Hollantilaiset asettuu vastaan Michael Boomin johdolla ja skenuna on Epic Recon. Päädyn järkyttävästä metasheetistä huolimatta ihan hyvään nollamatsiin itse Boomia vastaan. Revanssi viime vuoden WTC:stä, jolloin voitin Kromac2:lla Amonin! Voitin aloitusheiton ja valitsin puolen, jolta pääsisin ulos depozonelta ja joka tarjosin julman kontestointimahdollisuuden ison L-kirjaimen muotoisen talon takaa toiselle zonelle. WTC-järjestäjät oli suuressa viisaudessaan ja rajattomassa nokkeluudessaan päättäneet tehdä ”teemapöytiä”, minkä seurauksena osa pöydistä oli metsän peitossa, osalla oli paljon palavia pilviä ja tällä nimenomaisella pöydällä oli 4 isoa taloa ja kaupunkiteemaisia kukkuloita ja rubblea. Hieno homma. Keskellä pöytää on 7” leveä ja 5” syvä talo, vasemman puoleisen zonen halkaisi aiemmin mainittu L-kirjain, joka mahdollisti kontestoinnin ja oikeasta zonesta oli näkyvissä vain puolet. Match upista oli vähän epävarma olo, koska fiitti oli nerffattu, vastustajalla oli paljon modeleita ja ainut aiempi kokemus Vindictuksesta oli aika ikävä (Jakes2 vs. Vindictus, Samua vastaan keväällä).
Michael deposi Vindictuksen battlegrouppeineen (node, cävelevä coveri, Templar) keskelle, kaiken infantryn vasemmalle (KES, 2x KE) ja kaiken cavalryn oikealle (2x Max Vengerit, se ärsyttävä heppasoolo joka kerää sieluja ja lyö dispelliä (Gravus)). Ite deposin Min Lancet vasempaan, Stormwallin keskelle ja Max Lancet oikealle eli olin näppärästi alivoimainen joka suunnassa, mutta uskoin, että ainakin inffi oli hallussa. Vindictuksen vuoro alkaa uskomattoman omaperäisesti True Pathillä ja juoksuilla. Michael tarkistaa vielä että Lanceilla on SPD8 ja 2” melee ja juoksee kärki-Vengerit 14” päähän Lanceista. Seelvä.
Junnu antaa Max Lanceille Arcane Shieldin. Hale heittää 2 Lancea eteenpäin TK:lla, acceleroi Firefly’n ja astuu killboxiin. Firefly kävelee 8” ja ampuu kauimmaista Vengeriä johon yltää 2 kertaa, tappaen sen ja aiheuttaen irtopinnoja pomppusalamilla. Stormwall taapertaa rangelle ja tappaa 2 kauimmasta, joihin yltää. Lancet chargaa ja tappaa 3 ja repoilee sitomaan loput 3 Vengeriä meleeseen. Vasemmalla Min Lancet juoksee infantryn juoksukantaman ulkopuolelle ja vuoro siirtyy PoMille.
Vindictus fiittaa, inffi laukkaa eteenpäin, Vengerit puukottaa Lanceja ja vuoro palaa mulle. Vindictuksen fiitti sammuttaa käytännössä kaiken toiminnan vuoroksi, joten ainut mitä saan aikaiseksi on kontestoiva Storm Pod L-talon taakse ja covering fire inffin eteen. Arlan antaa maagiset aseet Seinälle, joka poistaa 3 Knight Exemplaria ja vaikka arvon hetken, pitäisikö Lancejen lyödän toisiaan (P+S14 vs. ARM20) aiheuttaakseen liippejä Vengereihin, annan asian olla ja lyön kellon Michaelille.
Templar pääsee vihdoin paikan päälle kierrettyään muutaman talon ympäri ja rankaisee Lanceja tappamalla yhden ja vapauttaen yhden Vengerin chargaamaan ja tappamaan toisen Lancerin. Knight Exemplarit jumittaa aitojen ja talojen nurkkien taakse uskaltamatta ylittää covering fireä, joka ei ole ”enemy attack” eikä siis laukaise Holy Angeriä, Combat Driveniä, Vengeful Wrathiä, Hallowed Battlea tai muitakaan ihme bonareita, joista PoM nauttii menettäessään nappeja. [/vuoro]
En voi jättää Templaria henkiin, joten covering fire -kuvio on pakko dropata. Kuoro ilmoitti Halelle, ettei Templaria saa dominoida, joten homma täytyy tehdä vanhanaikaisesti. Hale acceleroi Seinän, fiittaa battlegroupin ja kolmannen KE rivin, ampuu lähimmän KE:n ja hakeutuu coveriin. Täyteen ladattu Stormwall jyristää kiinni Templariin ja tuhoaa sen alkutekijöihinsä, samalla kun liipit käristää yhden Vengerin. Max Lancejen rippeet teurastaa loput Vengerit ja Min Lancet tappaa kahdella pyssyllä ja yhdellä lyönnillä kaksi ensimmäistä riviä jalkaväkeä. Ampujat repoilee taaksepäin ja lyöjä eteenpäin kontestoimaan lippua ja olemaan ansiokkaasti kaiken tiellä.
Eipä siinä pelissä sen kummempia, Protektoraatin edustajat alkaa käydä vähiin, joten Halen fiitti tylpistää kaikki vastaiskut olemattomiin ja voitan lopuksi skenulla kun kuoro ei saa Max Lanceja pysäytettyä ja KES ei saa Stormwallia pidettyä pois omalta lipultaan. Pelivirhe Vengerien ensimmäisen vuoron juoksussa ja Knight Exemplarien huono defense aiheutti sen, että PoMin työkalut ei tällä kertaa riittäny.

Hale2 vs. Stryker2
Spread the Net saksalaisia vastaan. Olin merkannut Cygge-mirrorin miinukseksi, mutta valitettavasti paritusprosessi potki tällä kertaa Jarkkoa päähän ja pääsin matsaamaan Lütziä vastaan. Siege1 Charger-spämmi ja Stryker2 Divisionissa on kummatkin ikäviä mätsappeja. Naureskeltiin hulluille maastoille (tässä vaiheessa en enää jaksanut mittailla, mutta keskellä pöytää oli taas jäätävä talo ja kai siellä muuallakin jotain oli) ja Lütz kertoi hyvää Cygge-legendaa 8 vuoden kokemuksella. On kuulemma pelannut viimeiset 6 turnausvuotta käytännössä pelkästään Hale2/Stryker2-parilla, mutta nyt tiimi halus Siegen GF-counteriksi, joten heikompi caster jäi kotiin. Hyvät hommat. Hävisin pelinvoittoheiton ja Stryker strykes first. Hepat juoksee kumpaakin laitaa puoleen kenttään ja advance moven siivittämät Stormbladet tekee saman keskellä. Stryker ja Ol’ Rowdy hiihtää suorinta tietä lähimmän talon taakse Lancer ja Squire kintereillään. En voi oikeastaan edetä ilman, että otan kaikki maailman charget tauluun, joten shufflailen eteenpäin ja valmistaudun ens vuoron TK-kikkailuun ja fiittiin. Stormwall kävelee ja tiputtaa covering firet Stormbladejen tielle.
Vuoro siirtyy Lützille, jonka ensimmäinen homma on ottaa Squiresta focus ja toinen on kysyä, että ”aiotko ens vuoron fiitissäs tehdä pelkkiä TK:ta Lanceihin vai myös acceleroida Stormwallin ampumaan mun cavalryä?” Joojoo, tiedän että tiedät, mitä mun kuuluu tehdä, voit lopettaa sen väsyneen miehen pelaamisen… Rowdy tekee tilaa, Stryker kävelee esiin, fiittaa ja taikoo itsensä takaisin talon taakse. Arcane Shield siirtyy Stormbladeihin, jotka minifiittaa ja juoksee covering fireistä läpi. Lancet juoksee mun omiin kiinni ja vuoron lopuksi pari Bladea yltää lyömään Stormwallia ja multa kuolee puolet Lanceista. Mun vuorolla teen TK:n pariin Lanceen, jotta ne pääsis chargailemaan. Lancejen charget tappaa pari Lancea, Stormwallin sweep tappaa pari Bladea ja fiitti osuu kaikkiin pahiksiin. Thorn lähtee Firefly’n kanssa meleettämään Bladeja hengiltä.
Lützin vuorolla Thorn kuolee Stormbladeihin, loput Lancet kuolee sukupuuttoon ja Stryker kämppää onnellisena talonsa takana, Rowdy ja Lancer losia blokaten. Saan omalla vuorollani vielä murhattua Bladeja kun Halekin menee meleeseen riehumaan (P+S13, MAT6 kuitenki), mutta en saa enää riittävästi aikaan ja seuraavalla vuorolla menetän Seinän ja Fireflyn, mikä meinaa että Halen ja Arlanin pitäisi kahdestaan clearata aika paljon että tilanne pelastettaisiin. Häviän skenuun muistaakseni 8-2.
Käyn tilaamassa GT:n ja kurkkaamassa kiltapalloa ja siirryn sitten omaan huoneeseen syömään. Rekordi on surullinen 1-3 ja tuntuu, että takana on nolla miellyttävää matsia.

Hale2 vs. Wurmwood
Miinukseksi merkattu Wurmwood sovitaan pari minuuttia ennen pelejä nollaksi, kun tiimi ei jaksa katella mun miinusriviä. Skenussa on ympyrä keskellä ja neliöt objektiiveineen reunoilla. Keskellä kenttää on talo ja perseettömän laajat metsät peittää toista puolta pöytää, joten kun olen voittanut aloitusheiton, valitsen sellaisen puolen, jolta pääsen skenualueille. Kaikki naureskelee jo etukäteen Strangleholdatulle Seinälle, mutta mua ei oikeastaan kiinnosta, koska kun circlet on juosseet eteenpäin, acceleroitu Seinä juoksee 22” viivalle, mikä on ihan kiva paikka kolossille. Mun vasen sivusta on käytännössä jo voitettu, koska ite deposin sinne Fireflyn ja Max Lancet ja vastustajalla on sielä vain yksi Sentry Stone. Oikealla on Farrow Brigandit ja Sentry vs. Min Lancet ja keskellä on Megalith, Loki ja Ghetorix vs. Seinä. Firefly juoksee TK:n auttamana 14” oikeaa sivustaa kohti, koska 20 pistettä ei oikeastaan tarvi enempää apua 5 pisteen unitin tuhoamisessa.
Circle aloittaa yrittämällä ja epäonnistumalla Strangleholdissa, mutta Ghetorix juoksee silti rohkeasti eteenpäin valtaamaan aluetta. Oli kuulemma näin lähellä, ettei Hale kuollu assassinaatioon. Olen toki kiinnostunut, koska kuten ilmoitin etukäteen, en ole Wurmwoodia vastaan pelannut mk3:ssa kertaakaan niin ei voi tietää kaikkia hienouksia. Brigandit shufflailee eteenpäin kaiken threttiin ja kaksi mannikiinia ampuu vasemmalla sivustalla kaks Lancea hengiltä käveltyään ensin muurin taakse suojaan. Huoh. Taisteluosasto ja Paha Puu pysyttelee keskellä.
Homma on hallussa, olen valmis voittamaan toisen pelini. Melkein putkeen. Operation Redemption begins. Hale fiittaa kaiken millä on väliä, acceleroi Seinän, taikoo Gheton selin mun juttuihin ja ampuu yhden Brigandin koska on badass. Firefly ampuu Ghettoa selkään, jotta pomput kärventäis pari possua. Firefly tekee pari pinnaa damagea ja vastustaja kääntää kellon itelleen. I go ”huh” ja vastustaja selittää, että Ghetolla on hyper-aggressive eli se lähtee päin nyt ku tein damagea. Annan kellon olla vastustajalla ja liityn keskusteluun, kuinka siistiä on ku 21 pisteen character pedolla on jotain omaa ja siistiä ja hieno homma että kaveri muistaaki omat erikoissääntönsä. Noin 5 minuutin taivastelun jälkeen keskustelu tyrehtyy ja alkaa proxybasen asettelu ku setä alkaa suunnitella liikkeitään. Pyydän siksi aikaa korttia nähtäväksi ja just ennenku Ghetorix nytkähtää, huomaan ettei koko kortista löydy moista sääntöä. Ihmetellään asiaa vähän lisää, muistellaan vanhaa kunnon mk2:sta ja palautetaan kello mulle. Oli miten oli, pari possua kuolee liippeihin, 1 Min Lance chargailee possuihin ja 2 Gheton selkään ja tekee jotain damagea mutta kukaan ei kuole. Repoilen sitomaan fiittaamattomia possuja meleeseen. Stormwall kävelee Ghetorixiin kiinni ja whiffaa, jättäen suden lopuksi 13 boksiin. Max Lancet lähtee ottamaan tilaa haltuun ja tappaa chargeillaan puolikkaan objektiivin ja liipeillä mannikiinin. Valitettavasti ne 2 sankaria jotka pääsi chargaamaan itse kiveen, epäonnistuu ja Sentry jää pöydälle. Joskus P+S16 ja pow12 ei vaan riitä. Ritarit repoilee hölmistyneenä minimoimaan backstrike bonarit. Firefly ampuu pari poffua ja vuoro siirtyy.
Circlen vuoron aluksi kummatkin Sentryt nousee täysiin furyihin ja seuraavaksi kaikki mun Lancet yhtä lukuun ottamatta poistetaan pöydältä. Cool.
Possut shufflailee ja Ghetorix kääntyy ympäri. Loki miettii jotain filosofista ja Puu fiittaa. Stormwall ottaa Strangleholdista pinnan damagea. Vuoron siirryttyä Seinä tappaa Gheton ja Firefly taas pari poffua. Viimeinen Lance tappaa melkein yhden possun ja Hale ampuu yhden. Voi pojat, että on hikinen matsi.
Vuoro vaihtuu, Brigandit törttöilee edestakaisin ja ampuu lopuksi mun objectiven pois, repoillen sen jälkeen Stormwallin tielle. Mun vuorolla Firefly ampuu Seinää selkään ja tappaa liipeillä pari possua pois tieltä. Stormwall kiertää hitaasti mutta varmasti keskellä olevaa taloa ja ampuu kivasti pinnoja Megalötköön. Mitään ei tapahdu ja vuoro vaihtuu mun ollessa pari pinnaa skenussa jäljessä.
Circlen vuorolla battlegruuppi jatkaa vetäytymistä kohti omaa zoneaan ja possut ampuu irtopinnoja Thorniin. Aika alkaa käydä vähiin, joten mitään ihmeellistä ei tapahdu.
Jatkan taisteluani kuolemattomia 12/14/tough modeleita vastaan ja kontestoin zonen podilla. Kapteeni Sopuli ilmoittaa, että voitto on meidän, joten annan vuoron pois ja alan haaveilla valkoviinistä ja jääkaapissa odottavista pihveistä. Häviän pelin lopuksi skenuun kun vuorot on loppu ja kaverilla pari pinnaa mua enemmän. Kaikki possut ja Cassius kuoli lopulta, mutta paljon muuta en siinä pelissä saanutkaan aikaiseksi. Onneksi valkoviini on hyvää, valitettavasti pihvit on syöty kun pääsen huoneeseen.

Hale2 vs. Ossrum
Jotain ihmeellistä ilmeisesti tapahtuu ja paritukset myöhästyy ja pelikierros myöhästyy ja aikataulu on uskomattoman tiukka ja kun lopuksi päästään ruotsalaisten kanssa saman pöydän ääreen, ne lähtee kuselle ja baaritiskille ja huoneesta loppuu happi ja mua vituttaa ja kaiken lisäksi Hebe istuu mun viereen. Otan housut pois ja ihastelen, kuinka taitavasti joku ruottari kaataa kaljansa Joonaksen figutarjottimen päälle. Mut paritetaan ihan pirusti myöhässä Hyvöstä vastaan, joka on omasta mielestään pohjoisten ruotsalaisten ”target practise” eikä osaa edes pelata ja tuli siksi Ossrumilla. Hymyilen väsyneesti ja alan depota viikonlopun viimeiseen miinusmatsiin. Kaksi ympyräzonea ja liput. En pelannut Hale3:lla, koska vastustajalla on Siege Crawler ja Drillereitä, enkä tiedä miten ne vaikuttaa siihen match uppiin, joten haluan valita tutun ja turvallisen. Keskellä on taas talot ja metsät ja järvet ja kaikki on paskaa paitsi Ossrumin fiitti. Häviän pelinvoittoheiton ja joudun mennä ensin semmoselta puolelta, jossa on 3 järveä ja 1 metsä. Juoksen kaikella maksimivauhtia eli jonku 10” ulos depolta. Vastustaja juoksee myös ja vuoro siirtyy mulle. Seinä kävelee urheasti lipun yli, kripplaa ampumalla yhden pupun ja Lancet setuppaa huomista. Assram fiittaa ja puput loikkii eteenpäin kuin teuraalle. Siege Crawler ampuu Stormwallin initiaalit pois.
3A:lla Hale fiittaa ja mä meen all-in. Saan TK:lla ketjutettua puput sillai hassusti että Lancejen ja Seinän meleehyökkäysten liipit käristää kaikki samaa pupua joten saan 2 tapettua ja yhden kripplattua fiitinkin läpi. Käännän Enginen ympäri jottei se pääse ampumaan ja skoraan kumpaakin aluetta ja omaa lippua. Opin että vaikka Stormwallilla ei ole initiaaleja, on sen ensimmäinen lyönti chargen jälkeen silti 3 damagenopalla. Kappas vaan.
Opin, että kannattaa aina tarkistaa, miksi vastustaja ehdottaa ettei se siirrä Engineään ympäri vaan vain sovitaan että se on ympäri. Siellä takana oli ilmeisesti 20 vihaista vasarakääpiötä, jotka chargaa Stormwallin oman armeijansa läpi ja kun kaik’ on tehty, Stormwallilla on tasan 1 boksi cortexissa jäljellä. Paljonkaan muuta ei tapahdu ja vuoro siirtyy. Skoraan itseni neljään.
Chargailen lisää sinne tänne Lanceilla mutta mikään ei enää tapa mitään ja mun loistokkaan mainio power attack: sweep ei tapa yhtäkään Forgeguardia. Pahus.
Vuoro siirtyy ja mä menetän kaiken paitsi Arlanin, Juniorin, Thornin, Halen ja Squiren. Vastustaja suojailee Ossrumia assassinaatiolta minkä pystyy, mutta jostain syystä kämppää vain yhtä koska halusi - jostain syystä - tehdä Energiserin ennen vuoron lopettamista.
Mittailen aikani ja kun oon tyytyväinen, varmistan vastustajalta, että Thorn pääsee 10 tuumaan Ossrumista. Vastustaja on samaa, mieltä myös varoittaa mua, ettei sillä oo väliä, koska Thorn päätyy meleeseen eikä meleestä voi arcata. Pahus. Nyt tulee vähän paha mieli, näytän Thornin kortin ja selitän jonkin aikaa, miten homma toimii. Mittailen Juniorin thretit valmiiksi ja Arlan spreiaa kolme vasarakääpiötä pois tieltä. Hale arccaa Time Bombin, osuu ja spaikkaa damaget, kaks Arcane Bolttia spaikkaa damaget ja lopuksi vielä Juniorin handcannon heittää 6,6,5 damageen ja Ossrum kippaa selkein luvuin. Pahoittelen paskaa peliä, kerään ukkelini ja kiitän jumalia että huone on niin hikinen, että näyttää siltä ku vastustajan silmäkulmat oliski kosteita hiestä. En jää vaihtelemaan kuulumisia vaan nappaan housut ja kengät mukaan ja pujahdan hotellihuoneeseen hakemaan viiniä.

Turnauksen loppumainingeissa joku on ilmeisesti luullut mun figureppua hukatuksi ja siirtänyt sen jonnekin, jota luuli löytötavaraläjäksi jne jne, mutta lopuksi reppuki löytyy ja saan leluni kulkemaan Suomeen. Sunnuntai on sekava, enkä halua muistella sitä sen enempää kuin viikonlopun pelejäkään. Okei, ehkä aika ei ollutkaan vielä kypsä. Tunteet näkyy kirjoittamisessa ja vaikka viikonlopun syntejä ruodittiin, ruoskittiin ja oksennettiin turnauksen jälkeen ahkerasti, jäi WTC:stä paskan maku suuhun. Asiaa ei auttanut, että kaikkien suomalaistiimien turnaus meni heikosti.
Make love, not peace.

Charad

Viesti Kirjoittaja Charad » Ti 03.10.2017 15:33

Tykkään. <3 tunnetilat välittyi hyvin, ja pelitkin....

Kuka söi pihvit? Mitä kävi syylliselle?
Rats keep running!

Veripallo

Viesti Kirjoittaja Veripallo » Ti 03.10.2017 19:55

Vaikka tykkäsinkin sikana siitä, että siellä oli paljon maastoa ja selkeästi teemaattiset pöydät, niin samaa mieltä on pakko olla että ne maastonkappaleet olivat liian isoja. Joissain pöydissä ilman pöfföä pelaaminen oli melkein autotappio.

Pelattiinkohan samaa Italiaanoa vastaan? Sen kakkoslista oli myös Ghost Fleet?

Hyvä että se laukku löyty lopulta.
Hän on puhunut.

Nikodemus

Viesti Kirjoittaja Nikodemus » Ti 03.10.2017 22:42

Hiki ja vitutus puski ruudusta läpi kun tuota luki. Kivaa tekstiä.
Malifaux Suomi FB ryhmä
Turun seudulla on oma WhatsApp ryhmä jossa sovitaan pelejä, YV:llä pääsee mukaan.

Prkl

Viesti Kirjoittaja Prkl » Ke 04.10.2017 12:12

Hyvä teksti, kiitos tästä!

Masiina on semmonen peli, et täytyy treenata aktiivisesti et siinä pärjää. Vaikka ois minkälainen pelimies. Tässä näky hyvin just se, ku säännöt on jotain väliltä kiltis - mk2 - CID ja ehkä ripaus nykyistäkin. Sit toisaalta metakosketus heikkenee ja sen oman armeijan pelaamisessa se kokemus ja "lihasmuisti" auttaa aika helvetisti. Ja tää ei siis oo henkilökohtaista. Mullakin ois voinu olla ees jonkinnäköistä valmistautumista tähän hommaan.

Mut hei, joskus menee päin persettä, eikä me muutkaan sua kannettu ja Turku on paska kaupunki. Ens kisoihin sit paremmalla tuurilla.
“The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid.”

Barricade

Viesti Kirjoittaja Barricade » Ke 04.10.2017 12:36

Tero on jälleen täysin oikeassa. Oli tarkoitus enemmänki painottaa oman treenin vähyyttä muutenki ku tekstin alussa, mutta kuten sanoin; aika ei tainnut olla vielä kypsä ;) Siitä ne runsaat miinukset varmasti johtui ku oli vaan epävarma olo kaikesta. Mulla on kyllä olo, että ens vuoden lähtijöiden kannattaa ottaa meidän tiimistä mallia. "Miten ei kannata tehdä."

Robin, taidettiinpa hyvinki pelata :) Kaverin apparitiot oli 3-4 tuumaa.

En kerro pihvien syöjän kohtalosta mitään, Suomessa ei lain mukaan tarvi todistaa itseään vastaan ;)

Kiitos kommentoijille, näitä on mukava kirjoittaa ku porukka jaksaa lukea.
Make love, not peace.

GreenMeanie

Viesti Kirjoittaja GreenMeanie » Ke 04.10.2017 20:50

Barricade kirjoitti:
Ke 04.10.2017 12:36
En kerro pihvien syöjän kohtalosta mitään, Suomessa ei lain mukaan tarvi todistaa itseään vastaan ;)
Saiko kuitenki piiskaa?
Tanan kirjoitti:olihan se hiukka pöljää kun synkkää käärinliinaa pystyi levittämään takapuolesta.

Prkl

Viesti Kirjoittaja Prkl » To 05.10.2017 10:45

Barricade kirjoitti:
Ke 04.10.2017 12:36
Luulikohan Jarkko, että mä oon syöny sen pihvit? Tää selittäis niin paljon.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “PP: Armeijalistat”