[AoS] Pienet Age of Sigmar -aiheiset kysymykset

Warhammer Fantasy Battles -pelin palsta, jossa on tarkoitus keskustella kaikista niistä aiheista, jotka eivät sovellu muihin otsikoihin. Kysymyksiinkin vastataan, mutta käytä kuitenkin ensin hakua.
Avatar
rpr
Viestit: 486
Liittynyt: Ti 24.07.2007 17:04
Paikkakunta: esPoo
Viesti:

Re: [AoS] Pienet Age of Sigmar -aiheiset kysymykset

Viesti Kirjoittaja rpr »

Nämä kai lähinnä koskee Nagashin joukkoja, mutta voi jollain muilla olla vastaavia...

1. Grave-sand Hourglassia voi käyttää, jos kantaja on kentällä (tekee d3 mortalia, ja seuraavina hero phaseina 4+:lla yhden lisää). Tuleeko tuota lisälämää vaikka käyttäjä olisikin välissä kuollut? Vaatimus kentällä oloon ehkä koskee vain aktivointia..

2. Useimmissa skenuissa laskeskellaan tappopisteitä, jos victory pointit menee tasan. Kentälle summonoituja ei lasketa tuhoutuiksi, mutta mitenkäs Nagashin joukoissa unitti, joka on kertaalleen tuhottu mutta on palannut peliin? Saako siitä pisteet vai ei?

Avatar
rpr
Viestit: 486
Liittynyt: Ti 24.07.2007 17:04
Paikkakunta: esPoo
Viesti:

Re: [AoS] Pienet Age of Sigmar -aiheiset kysymykset

Viesti Kirjoittaja rpr »

(lisää kysymyksiä, joihin täällä ei varmaankaan saa vastausta ;)

Jos unitilla on sääntö, että saa vaikkapa "+1 to save rolls if unit is wholly within 10" of a friendly HERO" niin pitääkö kaikkien unitin modeleiden olla 10" sisällä samasta herosta vai kelpaako, että kunhan jokainen on jonkun ehdon täyttävän lähellä?
RAW on toki yksikössä, mutta mikäköhän olisi RAI/ruling?

ptx
Viestit: 19
Liittynyt: To 29.07.2010 10:20
Paikkakunta: Tampere

Re: [AoS] Pienet Age of Sigmar -aiheiset kysymykset

Viesti Kirjoittaja ptx »

Sanoisin että pitää olla samasta. Riippuu toki tarkasta sanamuodosta. Muistelisin että tga foorumilla jonkun muun säännön yhteydessä oli keskustelua siitä että se pieni merkittävä ero kahden samantapaisen lauseen välillä oli onko siinä mukana ”a” eli ”friendly Hero” vai ”a friendly Hero”. Sanoisin että myös RAI on niin koska 2. edikan myötä monia buffeja muutettiin juuri niin että enää ei pystyisi tekemään isolla unitilla congalineja ja saamaan buffeja takakentältä seisovalta herolta.

Avatar
rpr
Viestit: 486
Liittynyt: Ti 24.07.2007 17:04
Paikkakunta: esPoo
Viesti:

Re: [AoS] Pienet Age of Sigmar -aiheiset kysymykset

Viesti Kirjoittaja rpr »

Soulsnare Shackles: heitetäänkö joka movement phasen alussa kaikille uniteille (vs. vain friendlyille). RAW joo, mutta onhan se vähän outoa heittää niille, jotka eivät ole liikkumassa.. (mutta toki voivat saada d3 mortalia)

Eduboy
Viestit: 1263
Liittynyt: Ke 11.01.2012 19:30
Paikkakunta: Helsinki/Hamina

Re: [AoS] Pienet Age of Sigmar -aiheiset kysymykset

Viesti Kirjoittaja Eduboy »

rpr kirjoitti:
To 10.01.2019 11:27
Soulsnare Shackles: heitetäänkö joka movement phasen alussa kaikille uniteille (vs. vain friendlyille). RAW joo, mutta onhan se vähän outoa heittää niille, jotka eivät ole liikkumassa.. (mutta toki voivat saada d3 mortalia)
Kaikille

Avatar
rpr
Viestit: 486
Liittynyt: Ti 24.07.2007 17:04
Paikkakunta: esPoo
Viesti:

Re: [AoS] Pienet Age of Sigmar -aiheiset kysymykset

Viesti Kirjoittaja rpr »

Depotuksesta pari tarkistusta:

1. kun yksikkö laitetaan reserviin, se on vain vaihtoehtoinen tapa depota se, eli lasketaan yhä depoksi (p1: laitan 1. yksikön kentälle. p2: laitanpa tämän yhden reserviin p1: laitan 2. yksikön kentälle, jne.), eiks niin?


2. Kun laittaa battallioniin kuuluvia, voiko esim. 4 unitin battalionin laittaa esim. ensin 2, sitten seuraavalla kerralla loput 2. Tai sitten ensin kolme, myöhemmin viimeinen neljäs. Tai vaikkapa ensin yksi, sitten kaksi, ja sitten taas yksi? Eli, aina kun laittaa yhden unitin battalionista, voi samalla laittaa 0-n muutakin jos haluaa.

Eduboy
Viestit: 1263
Liittynyt: Ke 11.01.2012 19:30
Paikkakunta: Helsinki/Hamina

Re: [AoS] Pienet Age of Sigmar -aiheiset kysymykset

Viesti Kirjoittaja Eduboy »

rpr kirjoitti:
Ma 28.01.2019 19:50
Depotuksesta pari tarkistusta:

1. kun yksikkö laitetaan reserviin, se on vain vaihtoehtoinen tapa depota se, eli lasketaan yhä depoksi (p1: laitan 1. yksikön kentälle. p2: laitanpa tämän yhden reserviin p1: laitan 2. yksikön kentälle, jne.), eiks niin?

Kyllä


2. Kun laittaa battallioniin kuuluvia, voiko esim. 4 unitin battalionin laittaa esim. ensin 2, sitten seuraavalla kerralla loput 2. Tai sitten ensin kolme, myöhemmin viimeinen neljäs. Tai vaikkapa ensin yksi, sitten kaksi, ja sitten taas yksi? Eli, aina kun laittaa yhden unitin battalionista, voi samalla laittaa 0-n muutakin jos haluaa.

Battalion depotaan joko kerralla tai kaikki erikseen.

Avatar
rpr
Viestit: 486
Liittynyt: Ti 24.07.2007 17:04
Paikkakunta: esPoo
Viesti:

Re: [AoS] Pienet Age of Sigmar -aiheiset kysymykset

Viesti Kirjoittaja rpr »

Eduboy kirjoitti:
Ti 29.01.2019 00:26
2. Kun laittaa battallioniin kuuluvia, voiko esim. 4 unitin battalionin laittaa esim. ensin 2, sitten seuraavalla kerralla loput 2. Tai sitten ensin kolme, myöhemmin viimeinen neljäs. Tai vaikkapa ensin yksi, sitten kaksi, ja sitten taas yksi? Eli, aina kun laittaa yhden unitin battalionista, voi samalla laittaa 0-n muutakin jos haluaa.

Battalion depotaan joko kerralla tai kaikki erikseen.
Tähän vielä haluaisin tarkennusta, että onko tuo jossain FAQissa? Koska säännöt sanovat (boldaus oma):
"During set up, you can set up some or all of the units from a warscroll battalion at the same time rather than setting up each unit individually" - joka minun englannilla tarkoittaa, että voi laittaa esim. 3+1.

Avatar
rpr
Viestit: 486
Liittynyt: Ti 24.07.2007 17:04
Paikkakunta: esPoo
Viesti:

Re: [AoS] Pienet Age of Sigmar -aiheiset kysymykset

Viesti Kirjoittaja rpr »

Lasketaanko Stardraken puraisu tai muiden vastaavat voimat "attackiksi"?

Vader
Viestit: 721
Liittynyt: To 13.03.2003 21:21
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: [AoS] Pienet Age of Sigmar -aiheiset kysymykset

Viesti Kirjoittaja Vader »

rpr kirjoitti:
Su 24.03.2019 17:23
Lasketaanko Stardraken puraisu tai muiden vastaavat voimat "attackiksi"?
Ei.
Omat mietelmät ja muistelmat, tai ihan vaan figupäiväkirja: http://vainvader.wordpress.com/

Avatar
rpr
Viestit: 486
Liittynyt: Ti 24.07.2007 17:04
Paikkakunta: esPoo
Viesti:

Re: [AoS] Pienet Age of Sigmar -aiheiset kysymykset

Viesti Kirjoittaja rpr »

Jos artifact on "pick bearer's melee weapon" niin kelpaako ei-aseet, esim. hampaat, kynnet jne.?
Oletettavasti ei mountin hyökkäykset, mutta entäs sellaiset lisähärpäkkeet kuten Nagash-legioonan haamut?

Vader
Viestit: 721
Liittynyt: To 13.03.2003 21:21
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: [AoS] Pienet Age of Sigmar -aiheiset kysymykset

Viesti Kirjoittaja Vader »

rpr kirjoitti:
To 04.04.2019 20:11
Jos artifact on "pick bearer's melee weapon" niin kelpaako ei-aseet, esim. hampaat, kynnet jne.?
Oletettavasti ei mountin hyökkäykset, mutta entäs sellaiset lisähärpäkkeet kuten Nagash-legioonan haamut?
Aika selvästi siinä warscrollissa lukee taulukossa melee weapons ja missile weapons tietoineen. Jos siinä lukee hampaat niin käy. Ja mountin hyökkäykset ei käy.
Omat mietelmät ja muistelmat, tai ihan vaan figupäiväkirja: http://vainvader.wordpress.com/

Avatar
rpr
Viestit: 486
Liittynyt: Ti 24.07.2007 17:04
Paikkakunta: esPoo
Viesti:

Re: [AoS] Pienet Age of Sigmar -aiheiset kysymykset

Viesti Kirjoittaja rpr »

Onko tapauksissa "has not made a move in the same turn" tai "did not move in its preceding movement phase" kaikki erilaiset teleportit ja deploymentit sellaisia, että eivät riko tuota sääntöä?

Esim. soulscream bridge, launchon the soulseeker, erilaiset teleporttispellit ja muutamat abilityt/traitit..

(reservien tapauksessa se on erikseen sanottu, ettei deploymenttia lasketa liikkeeksi)

Eduboy
Viestit: 1263
Liittynyt: Ke 11.01.2012 19:30
Paikkakunta: Helsinki/Hamina

Re: [AoS] Pienet Age of Sigmar -aiheiset kysymykset

Viesti Kirjoittaja Eduboy »

rpr kirjoitti:
Su 08.12.2019 22:31
Onko tapauksissa "has not made a move in the same turn" tai "did not move in its preceding movement phase" kaikki erilaiset teleportit ja deploymentit sellaisia, että eivät riko tuota sääntöä?

Esim. soulscream bridge, launchon the soulseeker, erilaiset teleporttispellit ja muutamat abilityt/traitit..

(reservien tapauksessa se on erikseen sanottu, ettei deploymenttia lasketa liikkeeksi)
Se riippuu säännöstä. Jos siinä sanotaan että se lasketaan liikkeeksi niin silloin lasketaan.

Avatar
rpr
Viestit: 486
Liittynyt: Ti 24.07.2007 17:04
Paikkakunta: esPoo
Viesti:

Re: [AoS] Pienet Age of Sigmar -aiheiset kysymykset

Viesti Kirjoittaja rpr »

Eduboy kirjoitti:
Ma 09.12.2019 21:55
rpr kirjoitti:
Su 08.12.2019 22:31
Onko tapauksissa "has not made a move in the same turn" tai "did not move in its preceding movement phase" kaikki erilaiset teleportit ja deploymentit sellaisia, että eivät riko tuota sääntöä?

Esim. soulscream bridge, launchon the soulseeker, erilaiset teleporttispellit ja muutamat abilityt/traitit..

(reservien tapauksessa se on erikseen sanottu, ettei deploymenttia lasketa liikkeeksi)
Se riippuu säännöstä. Jos siinä sanotaan että se lasketaan liikkeeksi niin silloin lasketaan.
Onkohan mitään tuollaista? Yleensähän vaan sanotaan, että "instead of.." tai "cannot make normal move.."

Avatar
Spreelock
Viestit: 314
Liittynyt: Ti 23.12.2014 20:47
Paikkakunta: Vantaa

Re: [AoS] Pienet Age of Sigmar -aiheiset kysymykset

Viesti Kirjoittaja Spreelock »

Moi, sellainen kysymys olisi että onko turnaus peleissä käytössä realm säännöt? Eli taikomiset, artefactit ja muut säännöt (esim. Realm of shyish/death). Ja vielä toinen kysymys, että miten realm taikoja valitaan maageille, kun en äkkiseltään löytänyt säännöistä.
https://firstblood84.wordpress.com/

Imperium 40k (21600)
Necromunda (escher, goliath)
Mordheim (marienburg, skaven)

Avatar
rpr
Viestit: 486
Liittynyt: Ti 24.07.2007 17:04
Paikkakunta: esPoo
Viesti:

Re: [AoS] Pienet Age of Sigmar -aiheiset kysymykset

Viesti Kirjoittaja rpr »

Spreelock kirjoitti:
Ti 17.12.2019 12:33
Moi, sellainen kysymys olisi että onko turnaus peleissä käytössä realm säännöt? Eli taikomiset, artefactit ja muut säännöt (esim. Realm of shyish/death). Ja vielä toinen kysymys, että miten realm taikoja valitaan maageille, kun en äkkiseltään löytänyt säännöistä.
Onko käytössä, kerrotaan turnauspaketissa. Jos ei, kysy. Yleensä eivät ole olleet käytössä, pl. realm artefactit.

Taikoja ei valita vaan ne on kaikki käytettävissä, vähän kuin boltti/shieldi.

Avatar
rpr
Viestit: 486
Liittynyt: Ti 24.07.2007 17:04
Paikkakunta: esPoo
Viesti:

Re: [AoS] Pienet Age of Sigmar -aiheiset kysymykset

Viesti Kirjoittaja rpr »

Gothizzar Harvester: Jos unittiin, jossa on vaikkapa 5 ukkoa jäljellä ja harvesteri 3" päässä, tekee 8 woundia, niin...

a) unitti tuhoutuu, heitetään 5x harvestia jolla voi hoitaa jotain muuta
b) jaetaan woundeja ja heitetään harvestia yksi kerrallaan, ja voi palauttaa väkeä unittiin kunnes joko allocoitavat woundit loppuu tai unitti kadonnut
c) muuta?

Vader
Viestit: 721
Liittynyt: To 13.03.2003 21:21
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: [AoS] Pienet Age of Sigmar -aiheiset kysymykset

Viesti Kirjoittaja Vader »

rpr kirjoitti:
To 09.01.2020 15:30
Gothizzar Harvester: Jos unittiin, jossa on vaikkapa 5 ukkoa jäljellä ja harvesteri 3" päässä, tekee 8 woundia, niin...

a) unitti tuhoutuu, heitetään 5x harvestia jolla voi hoitaa jotain muuta
b) jaetaan woundeja ja heitetään harvestia yksi kerrallaan, ja voi palauttaa väkeä unittiin kunnes joko allocoitavat woundit loppuu tai unitti kadonnut
c) muuta?
En tunne Harvesterin sääntöjä, mutta lähtökohtaisesti woundit allokoidaan yksi kerrallaan. Tällaiseen tulokseen ainakin joskus päädyimme, kun Magmadrothia haavoitettiin, jokainen haava, joka otusta haavoitti aktivoi sen laavaveren roiskumisen, mutta vain siihen saakka, kunnes otus lopulta kuoli. Eli ylimenneet meni siinä mielessä hukkaan. Eli olisko toi vastaus b, tuntematta asiaa. :)
Omat mietelmät ja muistelmat, tai ihan vaan figupäiväkirja: http://vainvader.wordpress.com/

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “FB: Yleiset keskustelut”