Cabal Ostium 2012 Komppipaketti

Warhammer Fantasy Battles -pelin palsta, jossa on tarkoitus keskustella kaikista niistä aiheista, jotka eivät sovellu muihin otsikoihin. Kysymyksiinkin vastataan, mutta käytä kuitenkin ensin hakua.
Avatar
Rune
Peliporukkavalvoja
Viestit: 6380
Liittynyt: Ma 06.01.2003 15:18
Paikkakunta: Joensuu

Cabal Ostium 2012 Komppipaketti

Viesti Kirjoittaja Rune »

Hei!

Nyt kun ollaan selvitty kevään 2012 turnauksesta, on aika ottaa palautetta vastaan ja alkaa rakentaa komppeja ja skenaarioita toimivampaan suuntaan. Viimeksi säännöissä oli hyviä ideoita mutta muutamat toteutukselliset tekijät sallivat muutamia pelillisiä tilanteita joita ei alunpitäen toivottu. Jo tehdyt muutokset toivottavasti muuttavatkin konseptia haluttuun suuntaan.

Pähkinän kuoressa ideahan on siis se, että sääntökirjamallinen Victory Points ajattelu on siirretty syrjään, ja 40k:sta on lainattu Kill-point ajattelua, sekä skenaaripainotteisuutta. Warhammer ei kuitenkaan ole 40k, joten aivan kaikista yksiköistä ei Kill-pointeja tule salliman. Munakoripelityyli on myöskin ollut ongelma Warhammerissa jo pidemmän aikaa, ja tähän pyritään saamaan vastaus monen objektiivin skenaarioilla.

Viimeksi tapposkenaarioissa sai pisteitä vain tuhoamalla vastustajan lippuja, kun taas objektiiviskenaarioita voitettiin nimenomaan lipullisilla yksiköillä. Objektiivit tuntuivat toimivan hyvin, mutta tapposkenaarioissa ilmeni sitä, että lipulliset yksiköt jäivät yhteen nurkkaan nyhjöttämään kun taas tappoyksiköt törmäsivät toisiinsa keskikentällä. Sitä saattoi menettää koko armeijansa mutta saada silti tasapelin jos muutama lippu jäi vielä pystyyn nurkkaan.

Ongelmia korjattiin seuraavilla ideoilla:

VP:itä saa nyt sekä lipuista ja kenraalista, että kaikista lordeista ja tarpeeksi isoista tai kalliista yksiköistä. Liput ja kenraali ovat 2 VP:n arvoisia, kun taas jokainen lordi, monsteri ja yli 19-modelin tai 150 pisteen yksikkö on 1 VP:n arvoinen. Lordi-kenraali on siis 3 VP:tä, ja iso lipullinen yksikkö myös 3 VP:tä.
Objektiiveja pelattaneen hieman enemmän.
Sankareita saa hieman vähemmän kuin mitä 2800 pistettä antaisi myöten. Näin pyritään suosimaan yksikköpohjaista pelaamista, ei usean sankarin superyksiköitä.

Haluaisimme keskustelua, mielipiteitä ja ideoita turnauspaketista. Pelitestaus ja raportit ovat myös enemmän kuin tervetulleita. :)

Alustava paketti 0.1:
http://www.cabal-ostium.net/Kraus/XIII-info.pdf

Päivitetyt säännöt 2.10.2012:
http://www.cabal-ostium.net/Kraus/XIII_aurat.pdf

-Rune
Viimeksi muokannut Rune, Ti 02.10.2012 09:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#Ostium
http://cabal-ostium.blogspot.fi/

For a Pessimist, I'm pretty Optimistic
Mithrandir
Viestit: 2490
Liittynyt: Su 16.05.2004 21:47
Paikkakunta: Kajaani

Re: Cabal Ostium 2012 Komppipaketti

Viesti Kirjoittaja Mithrandir »

Minä halusin seuraavan kerran tulla Coven Throne -vamppilordilla, nyt se jäisi aika ponnettomaksi viritelmäksi eikä armeijaan saisi kuin kakkoslevelin velhoja magiapuolustukseen. :/

Nyt kun vastikään pidetyssä turnauksessa pisteitä riitti kaikilla ottaa mukaan se mättölordi maagilordin kaveriksi, niitä(mättölordeja) myös nähtiin. Homma palautunee vanhaan settiin tuon pisterajoituksen myötä, eli ihmiset ennemmin valitsevat sen neloslevelin velhon bunkkeroitumaan linjojen taakse buffeja viskomaan. Ja jos pisteitä riittäisikin nippa nappa vielä mättölordille, niin sille ei saa kunnon esineitä & varusteita joten bunkkeroituu kyllä sekin LD-kupla otsassaan kiiltäen.
Avatar
IRiaD
Peliporukkavalvoja
Viestit: 3988
Liittynyt: Ti 26.09.2006 19:24
Paikkakunta: Joensuu

Re: Cabal Ostium 2012 Komppipaketti

Viesti Kirjoittaja IRiaD »

Lasketaanko Monstrous Beastit monstereiksi victory pointtien luovuttamisen kannalta, ts. onko kotkat ja yksittäiset fiendit nyt helppo VP vastustajalle (oletan että tällä ei tarkoiteta monstrous beasteja tai -cavarlya, mutta tarkistetaan)?
Diogenes kirjoitti:Mutta on ne ajat muuttuneet ... muistan sen ketjun missä IRIAD oli ketjun huonoin vitsi, ja nyt kaikki muut ovat niitä vitsejä IRIADiin verrattuna :P
Kuisma
Viestit: 244
Liittynyt: Ke 10.02.2010 21:59
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Cabal Ostium 2012 Komppipaketti

Viesti Kirjoittaja Kuisma »

Saako chaos dwarffeja pelata? (Tamurkhan-listaa siis)
Avatar
jupu_pupu_mies
Viestit: 2487
Liittynyt: La 12.01.2008 21:44
Paikkakunta: Hönölä

Re: Cabal Ostium 2012 Komppipaketti

Viesti Kirjoittaja jupu_pupu_mies »

Ihan kivaa ettei ogreja olla kompattu tässäkään oikeasti mitenkään. Ne on eeteeceessäkin mun mielestä se armeija joka on alikompattu.
niblebitzer
Chaosboyz Crew
Viestit: 712
Liittynyt: Ti 20.08.2002 10:55
Paikkakunta: Masala, Kirkkonummi

Re: Cabal Ostium 2012 Komppipaketti

Viesti Kirjoittaja niblebitzer »

Tuo modeli countti yksikäille on vähän nihkeä. On monia yksiköitä, joita saa vain 20+ kokoisina, esim zombit, gobbot, skaven slavet, CD hobgoblinit. men at armssit,.. Yksikään niistä ei suoraan ole pelinrikkoja. Pitäisikö olla omat rajat unbreakable / villisti karkuun kirmaaville? Sitä sivuavia keskusteluja oli. Vai onko model countti turha sellaisenaan. (alla mahdollinen vaihtoehto)

Pistehintoja miettiessä tuo 150pts varmasti herättää tunteita suuntaan ja toiseen. Monstereita muuten kuin mounttina ei saa tuon alle(jos sitenkään), joten perus arachnorok on sitten 2 pistettä. (yksi hinnasta, toinen monsteriudesta) Mitä jos yksiköiden killpointit ovat jokaista alkavaa 150 pts kohti, alkaen ensimmäisestä 150 pisteestä? 150+ pts = 1, 300+ = 2, siihen päälle vielä liput/monsterioudet/etc päälle. Tai vaihtoehtoisesti 125 pts stepein, niin kaikista kalleimmista junista saisi reilusti. Esim 375+ lipulla olisi jo 4 pisteen haku.

Sankareille ei tarvitsisi mielestäni monsteri mounttien kumuloitua. Joku saattaa ehkä ottaa jotain vielä mountiksi kun siitä ei sakoteta ylimääräistä.

Nuo voivat viedä armeijoita MSU suuntaan. Sitäkin pystytään rajoittamaan, esim core yksiköiden multiplikaattien määrää rajoittamalla.

Lisäksi taikomisen neljän nopan cappi oli hyvä. Itse riskeerasin vain kerran jalkaa isona, muuten heitin kerran pienenä. Gobbo lore söi melkein kaikki nopat buffeihin ja debuffeihin.
- The number of people watching you is directly proportional to the stupidity of your action.

http://lunatix.epixx.org/
Avatar
Salsa
Viestit: 741
Liittynyt: To 05.03.2009 14:38
Paikkakunta: Lahti

Re: Cabal Ostium 2012 Komppipaketti

Viesti Kirjoittaja Salsa »

Kirjoitin jo melkein saman toisaalle mutta laitetaan tännekkin:

Nopeasti lukasin läpi mutta menettääkö VC/Demonit lippunsa automaattisesti jos ovat hävineet neljä combat phasea putkeen vai säilyykö 2+ lipunmenetys?
Avatar
Rune
Peliporukkavalvoja
Viestit: 6380
Liittynyt: Ma 06.01.2003 15:18
Paikkakunta: Joensuu

Re: Cabal Ostium 2012 Komppipaketti

Viesti Kirjoittaja Rune »

Niblebitzer kirjoitti:Tuo modeli countti yksikäille on vähän nihkeä. On monia yksiköitä, joita saa vain 20+ kokoisina, esim zombit, gobbot, skaven slavet, CD hobgoblinit. men at armssit,.. Yksikään niistä ei suoraan ole pelinrikkoja. Pitäisikö olla omat rajat unbreakable / villisti karkuun kirmaaville? Sitä sivuavia keskusteluja oli. Vai onko model countti turha sellaisenaan. (alla mahdollinen vaihtoehto)
Tämä oli juurikin tarkoitus. Halusin että suurin osa yksiköistä antaa VP:itä, myös minimikokoiset zombiet. Moniränkkisien yksiköiden ei oletusarvoisesti tarvitsisikaan olla niin triviaaleja armeijan rakenteessa että niistä ei irtoaisi VP:itä. Omat rajat unbreakablelle ja geneerisille yksilöille voiis olla mahdollinen vaihtoehto, mutta minulta loppuu mielikuvitus sen suhteen miten tämän toteuttaisi mielekkäästi ja tarpeeksi simppelisti.
Pistehintoja miettiessä tuo 150pts varmasti herättää tunteita suuntaan ja toiseen. Monstereita muuten kuin mounttina ei saa tuon alle(jos sitenkään), joten perus arachnorok on sitten 2 pistettä. (yksi hinnasta, toinen monsteriudesta) Mitä jos yksiköiden killpointit ovat jokaista alkavaa 150 pts kohti, alkaen ensimmäisestä 150 pisteestä? 150+ pts = 1, 300+ = 2, siihen päälle vielä liput/monsterioudet/etc päälle. Tai vaihtoehtoisesti 125 pts stepein, niin kaikista kalleimmista junista saisi reilusti. Esim 375+ lipulla olisi jo 4 pisteen haku.
Stepit voisivat olla myös hyvä vaihtoehto! Huomatkaa kuitenkin näin heti aluksi että 150 pistettä/20 modelia/monsteri ovat samassa kategoriassa ja jaoteltu 'tai' sanalla. Lone Monster on siis 1 VP, ei kahta. Näin esimerkissäkin jättiläisen kohdalla. :)
Sankareille ei tarvitsisi mielestäni monsteri mounttien kumuloitua. Joku saattaa ehkä ottaa jotain vielä mountiksi kun siitä ei sakoteta ylimääräistä.

Nuo voivat viedä armeijoita MSU suuntaan. Sitäkin pystytään rajoittamaan, esim core yksiköiden multiplikaattien määrää rajoittamalla.
Joo, tähän pitää tehdä merkintä - VP:n saa vain Lone Monsterista, ei Ridden Monsterista.

MSU on se ääripää mitä näkisimme ennemmin kuin hordelauttoja. :) Siitä huolimatta coreyksiköiden duplikoimisen rajoittamista ollaan mietitty. Toisaalta, jos joku haluaisi tulla pelaamaan full-gobbo armeijaa, niin senkin kieltäminen olisi aika tylsää. Ei ole vielä löytynyt hyviä vaihtoehtoja tähän.
Salsa kirjoitti:Kirjoitin jo melkein saman toisaalle mutta laitetaan tännekkin:

Nopeasti lukasin läpi mutta menettääkö VC/Demonit lippunsa automaattisesti jos ovat hävineet neljä combat phasea putkeen vai säilyykö 2+ lipunmenetys?
As written, eli 2+ on parasta millä voi heitellä.
I Ride in a Dragon kirjoitti:Lasketaanko Monstrous Beastit monstereiksi victory pointtien luovuttamisen kannalta, ts. onko kotkat ja yksittäiset fiendit nyt helppo VP vastustajalle (oletan että tällä ei tarkoiteta monstrous beasteja tai -cavarlya, mutta tarkistetaan)?
Against designer's intent on tämä. Pitäkin korjata jotenkin tuo, esim. Monsterit kokonaan pois, vaan että yli 150 pistettä maksavat tai 20+ modelia sisältävät yksiköt antavat VP:tä. Kotkien siis ei ollut tarkoitus olla VP:n arvoisia. Ne pahemman monsterit kuitenkin nyt maksavat järjestään 150 pistettä. Vai hetkinen... paljonko se Hyrda olikaan? Se lienee hyvä alaraja VP:n arvoiselle yksikölle.

Toisaalta... Monsterit ja Monsterous X ovat sääntökirjassa eri yksikkötyyppikategoirioita. Tarkistan miten tämä menee.

Runedit\\ Jep, Monster on eri kategoria, joten kotkia ja muita ei tarvitse pelätä. Ne ovat Monsterous Beasteja. Jos Monstereista löytyy jotain alle 150 pisteen valintoja (Hyrda?), niin eriytys Monsterin ja 150+/20+ yksiköiden välillä on validi.
Kuism4 kirjoitti:Saako chaos dwarffeja pelata? (Tamurkhan-listaa siis)
Tämä ei sinänsä kuulu komppipakettiin. Tarkoitus oli että joo, kaikkea häröä saa, myös kaaoskääpiöitä ja faniDoWeja.
jupu_ kirjoitti:Ihan kivaa ettei ogreja olla kompattu tässäkään oikeasti mitenkään. Ne on eeteeceessäkin mun mielestä se armeija joka on alikompattu.
Thank you for your sly remarks, they are duly noted. NEXT!
#Ostium
http://cabal-ostium.blogspot.fi/

For a Pessimist, I'm pretty Optimistic
Avatar
banzgo
Viestit: 1815
Liittynyt: Pe 22.04.2005 20:02
Paikkakunta: Espoo

Re: Cabal Ostium 2012 Komppipaketti

Viesti Kirjoittaja banzgo »

Hydra on maksaa 150p + dispel scroll.
Avatar
Rune
Peliporukkavalvoja
Viestit: 6380
Liittynyt: Ma 06.01.2003 15:18
Paikkakunta: Joensuu

Re: Cabal Ostium 2012 Komppipaketti

Viesti Kirjoittaja Rune »

banzgo kirjoitti:Hydra on maksaa 150p + dispel scroll.
Tänks. Muistelin jotain kahden spawnin pistehinnan luokkaa, tai jotain muuta yhtä härskiä... Tällöin Monsterin erottelu pistehinnasta on ehkä redundanttia. Pohtinen tätä.
#Ostium
http://cabal-ostium.blogspot.fi/

For a Pessimist, I'm pretty Optimistic
Avatar
Lord Mikke
Viestit: 2512
Liittynyt: Ma 16.01.2006 19:33
Paikkakunta: Salo

Re: Cabal Ostium 2012 Komppipaketti

Viesti Kirjoittaja Lord Mikke »

Vastaan aiheeseen, koska aihe on täällä sitä varten. Seuraavaa tekstiä ei ole pakko ottaa tosissaan, eikä minun ole pakko kirjoittaa sitä enää uudestaan tänne. Ei siis tarvitse huomioida seuraavaa pohdintaa millään tasolla, koska seuraavia ideoita ei tulla ottamaan tosissaan.



Beasteille kannattaa heittää jotain radikaalimpia komppeja, ei niitä tuollaisenaan muuten kannata pelata. Esimerkiksi puolittaa Jabberslythejen ja Ghorgonien pisteet, tai jotain sen tyylistä. Samalla pistää monstereihin ihan kylmästi, että vain jos ne ovat yli 150 pistettä, niin niistä saa tappamalla 1 VP:n (ymmärsin että lause ei puhunut tuon puolesta). Paskojahan ne sammakot olisivat edelleen, mutta ainakaan niistä ei saisi pisteitä. Lisäksi niitä ei kuitenkaan voisi ottaa kuin sen kaksi kappaletta... Toisaalta, voisi siinäkin kyllä antaa Beasteille enemmän liikkumatilaa, antaa enemmän Large Targetteja. Tai edes jotain muutakin kuin tuon Bestigorikompin.

Wood elffeillä taas olisi ihan hyvä veto vaikka pistää vain Glade guardit viemään maksimijousia. Ei tarvitsisi nysvätä sankareita ja olisi kaiken kaikkiaan kivempaa ja selkeämpää. En tiedä mihin on laskettu että viisi nuolta lisää on autowin, mutta tuota ehdottaisin.
Wardancereita coreen? Cool!

Parempi sääntö magiaan olisi että 5 noppaa lähtötasoisesti castingiin, mutta rajoittaa muita kuin marginaaliloreja. Light, Shadow ja Death ovat ainakin sellaisia joihin 4:n nopan maksimi voisi toimia. Mikkelissä joka toinen velho taikoi Lightia, ja taisipahan olla joka armeijassa joka sen sai. Jos turnauksessa halutaan tukea armeijoja jotka toimivat eri tavalla, niin tuota kannattaa kokeilla.

Miksi armeijassa ei saa olla erikoishahmoja? Härskeimmät herrat jäävät hyllylle joka tapauksessa pisterajoituksen takia.

Ogret ja VC:t voisivat tarvita pientä lisäkomppia, pääsevät aika helpolla. Sen sijaan Dark Elffit ovat paljon paremmalla setillä kuin ETC:n puolella. Onko tuo "liittoutunut" sana kenties jäänyt viime turnauksesta? Tietysti olisi nastaa jos joskus jossain voisi pelata kahta Hydraa. Jos ne jyräävät vasemmalla kädellä kaikkien muiden pelaajien 30:n bloodlettereiden yksiköt, niin ruulatkaa ne sitten pois seuraavasta turnauksesta.


Warhammerissa visuaalisuus on se asia minkä vuoksi kenties haluaisi nähdä erilaisempia ja kirjavampiakin armeijoja, mutta totuushan on, että tämä ei ole ainoa peli jossa on sekä kuraa että hyviä yksiköitä. Jos siis pelaatte letkeää komppipeliä, niin fine, mutta muussa tapauksessa vaan rokottamalla kovia asioita saa armeijoihin erilaisuutta. Sitten on vaan toinen asia, tykkäävätkö pelaajat siitä.
Peril of Warp
Avatar
smaxx
Valvoja
Viestit: 8429
Liittynyt: Ti 13.02.2007 17:29
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Cabal Ostium 2012 Komppipaketti

Viesti Kirjoittaja smaxx »

Hieno setti pikaisella tavaamisella. Erittäin paljon pidän noista Empiren ja Helffien core -säädöistä. Templar Grand Masterilla Reiksguardit coreen ja haikkareilla suoraan silver helmit coreen ovat pieniä, mutta asiallisia keksintöjä.
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
Avatar
Rune
Peliporukkavalvoja
Viestit: 6380
Liittynyt: Ma 06.01.2003 15:18
Paikkakunta: Joensuu

Re: Cabal Ostium 2012 Komppipaketti

Viesti Kirjoittaja Rune »

smaxx kirjoitti:Hieno setti pikaisella tavaamisella. Erittäin paljon pidän noista Empiren ja Helffien core -säädöistä. Templar Grand Masterilla Reiksguardit coreen ja haikkareilla suoraan silver helmit coreen ovat pieniä, mutta asiallisia keksintöjä.
Tänks! :) Onko Mannoselassa mielenkiintoa ihan testatakin? Hyvä ja autenttisuutta lähentelevä idea on rakentaa ensin armeijat ja sitten heittää skenaario sääntökirjasta nopalla. Meillä kun siis nykyään ei ole kiveen kirjoitettu että jokainen pääsee pelaamaan kaikkia skenaarioita, tai välttyisi automaattisesti joltakin niistä.
Lord Mikke kirjoitti:Vastaan aiheeseen, koska aihe on täällä sitä varten. Seuraavaa tekstiä ei ole pakko ottaa tosissaan, eikä minun ole pakko kirjoittaa sitä enää uudestaan tänne. Ei siis tarvitse huomioida seuraavaa pohdintaa millään tasolla, koska seuraavia ideoita ei tulla ottamaan tosissaan.
En nyt ymmärtänyt tämän kappaleen funktiota... Onko siihen joku syy ettei meidän kannattaisi ottaa ideoita tosissaan?

Beasteille kannattaa heittää jotain radikaalimpia komppeja, ei niitä tuollaisenaan muuten kannata pelata. Esimerkiksi puolittaa Jabberslythejen ja Ghorgonien pisteet, tai jotain sen tyylistä. Samalla pistää monstereihin ihan kylmästi, että vain jos ne ovat yli 150 pistettä, niin niistä saa tappamalla 1 VP:n (ymmärsin että lause ei puhunut tuon puolesta). Paskojahan ne sammakot olisivat edelleen, mutta ainakaan niistä ei saisi pisteitä. Lisäksi niitä ei kuitenkaan voisi ottaa kuin sen kaksi kappaletta... Toisaalta, voisi siinäkin kyllä antaa Beasteille enemmän liikkumatilaa, antaa enemmän Large Targetteja. Tai edes jotain muutakin kuin tuon Bestigorikompin.
Beasteja ei olla nähty täällä päin, mutta ei kyllä oikein muuallakaan päin maailmassa. Näin ollen on vähän vaikea kompittaa Beasteja mihinkään suuntaan. Jos itselläni olisi isompi armeija (Centigoreja ja lentävät sammakot puuttuvat), niin testailisin varmaan itse. Oletusarvoisesti niille tarvittaisiin jotain buusteja, mutta ehkä kuitenkin paras idea on pitää buustit armeijarakenteellisina, ei välttämättä sääntömekanisina.
Wood elffeillä taas olisi ihan hyvä veto vaikka pistää vain Glade guardit viemään maksimijousia. Ei tarvitsisi nysvätä sankareita ja olisi kaiken kaikkiaan kivempaa ja selkeämpää. En tiedä mihin on laskettu että viisi nuolta lisää on autowin, mutta tuota ehdottaisin.
Wardancereita coreen? Cool!
Tämähän on hyvä idea. Simppeli ja intuitiivinen. Mitenhän en aiemmin ajatellut tätä?
Parempi sääntö magiaan olisi että 5 noppaa lähtötasoisesti castingiin, mutta rajoittaa muita kuin marginaaliloreja. Light, Shadow ja Death ovat ainakin sellaisia joihin 4:n nopan maksimi voisi toimia. Mikkelissä joka toinen velho taikoi Lightia, ja taisipahan olla joka armeijassa joka sen sai. Jos turnauksessa halutaan tukea armeijoja jotka toimivat eri tavalla, niin tuota kannattaa kokeilla.
Tätä voitaisiin harkita, mutta jälleen universaalit säännöt ovat simppeleimmät, ja simppeliys on pop. Loitsumekaniikasta on tähän mennessä tullut pääasiassa kehuja. :) Viime turnauksesta on vähän vaikea saada tilastotietoja eri loreista ja miten niitä käytettiin kun suurin osa oli VC- tai demonimagiaa.
Miksi armeijassa ei saa olla erikoishahmoja? Härskeimmät herrat jäävät hyllylle joka tapauksessa pisterajoituksen takia.
Ai, jäävät? Kyllä kai siihen 560 pisteeseen saa vielä Teclikset ja muut. Yksi vaihtoehto olisi sallia ei-lord spessut, mutta tämä nyt on paketin kokonaisuuden osalta triviaali yksityiskohta. :) Sitä pohditaan sitten lähempänä syksyä turnauksen flavöörin kannalta.
Ogret ja VC:t voisivat tarvita pientä lisäkomppia, pääsevät aika helpolla. Sen sijaan Dark Elffit ovat paljon paremmalla setillä kuin ETC:n puolella. Onko tuo "liittoutunut" sana kenties jäänyt viime turnauksesta? Tietysti olisi nastaa jos joskus jossain voisi pelata kahta Hydraa. Jos ne jyräävät vasemmalla kädellä kaikkien muiden pelaajien 30:n bloodlettereiden yksiköt, niin ruulatkaa ne sitten pois seuraavasta turnauksesta.
Ogreja ei ole näkynyt hetkeen. Niitä komppaavat yksikkökokorajoitukset ja tavallista pienemmät sankarislotit jo omalta osaltaan. Mitähän ylitsepääsemättömän härskiä 2800 ogreilta löytyy, mitä pitäisi ehdottoman ehdottomasti huomioida?

Dark Elffejäkään ei näkynyt kuin yksi armeija viime kerralla, ja mielestämme härskeimmät jutut on jo saatu pois. Mitä ylitsepääsemättömän härskiä DE-pelaajat saavat vielä tuohon?

Maininta liittoumista jäi sinne viime turnauksesta. Pakettihan on siis v.0.1. :) Pohdimme vielä annammeko liittoumat ensiturnaukseenkin. 2x1400 voisi olla ihan veikeä.

Warhammerissa visuaalisuus on se asia minkä vuoksi kenties haluaisi nähdä erilaisempia ja kirjavampiakin armeijoja, mutta totuushan on, että tämä ei ole ainoa peli jossa on sekä kuraa että hyviä yksiköitä. Jos siis pelaatte letkeää komppipeliä, niin fine, mutta muussa tapauksessa vaan rokottamalla kovia asioita saa armeijoihin erilaisuutta. Sitten on vaan toinen asia, tykkäävätkö pelaajat siitä.
Jännä tämä, en oikein ymmärrä viestistä että kuinka kriittinen se on paketin suhteen. Pitäisikö siis joitain asioita kompata vieläkin kovemmalla kädellä? Olemmeko aivan liian lepsuja? Ehkä, sillä turnauksessa näkyi 75% armeijoista olevan VC:tä, Demoneita ja WoC:ia. Delffejä ja Ogreja taas ei näkynyt lainkaan. Kurayksiköitä olemme yrittäneet tehostaa siirtämällä niitä Coreen, ja turnauksessa näkyikin yksiköllinen Boar Boyta täyttämässä Core-pisteitä. Sattumoisin kaiken pahuuden keskellä tämä yksittäinen örkkiarmeija voittikin turnauksen. :)

Mitä tarkoittaa letkeä komppipeli? Havaitsen myös implikoinnin siitä että tämä on huono juttu.

Paketin pääidea on korostaa erilaista pelityyliä. Oletusarvo on, että pelaajat joutuvat rakentamaan armeijansa heille uudella tavalla pelkästään jo 2800 pisterajoituksen vuoksi, sekä skeaarioiden ja erilaisten VP-jaotteluiden. Se, miten VP:t sitten lopulta tulevat toimimaan, on eri asia. Tämä vaatii pelitestiä.

En siis ole välttämättä aivan samaa mieltä siitä että vain rajoittamalla ja kepittämällä voi saada aikaan muutoksen. On huomattu että sitten sinne vain lasketaan se toisiksi kovin vaihtoehto, ja pian kaikki näyttävät taas samalta. Porkkanaa jakamalla monesta suunnasta voidaan teoriassa saada aikaan vähän pakan sekoitusta. Ja kyllä ne VC-armeijat näyttivät ainakin viimeksi aika erilaisilta kuin mitä se vakioETC. :)
#Ostium
http://cabal-ostium.blogspot.fi/

For a Pessimist, I'm pretty Optimistic
Mithrandir
Viestit: 2490
Liittynyt: Su 16.05.2004 21:47
Paikkakunta: Kajaani

Re: Cabal Ostium 2012 Komppipaketti

Viesti Kirjoittaja Mithrandir »

Saisko VC:lle semmoisen kannustimen erikoisempien mounttien käyttämiseen jotta lordi saisi maksaa sen 25% armeijan pisteistä monstrous- tai chariot mountin selässä? Sehän on kuitenkin vaan paskempi valinta tuommoisen projektiilimagneetin päällä, ja viemällä enemmän pisteitä tuommoisen mountin takia muu armeija olisi pienempi joten eikös balanssi muka säilyisi? :D

Niin ja VC:tä tämänkertaisessa Ostiumissa näkyi se 4kpl vain koska itse halusin pitkästä aikaa kokeilla sitä turnauksessa, koskapa sain maalattua ostamani Vargheistit ja Hexwraithit. Muuten oisi siellä ollut yksi O&G lisää tai se ainoa Ogre -armeija. Kompit eivät vaikuttaneet armeijavalintaani yhtään mitenkään.

Nyt tosin tämän uuden komppipaketin myötä VC jäänee omalta osalta poissa(koen tämän liikaa rajoittavan listaani), ja tulen seuraavaksi joko Ogreilla, O&G:lla taikka Dwarffeilla. Ogreille joudun kyllä ostamaan Iron Blasterin taikka ison monsterin kun tämä uusi komppipaketti taitaa muuten nerffata listaani liiaksi, kun en voi mitenkään enää kompensoida tuon IB:n puutetta.

Toki tilanne voi toki muuttua sitten uudempien komppiversioiden myötä, pitää seurata miten homma kehittyy.
Avatar
jupu_pupu_mies
Viestit: 2487
Liittynyt: La 12.01.2008 21:44
Paikkakunta: Hönölä

Re: Cabal Ostium 2012 Komppipaketti

Viesti Kirjoittaja jupu_pupu_mies »

No ogret nyt saattuu olemaan esimerkiksi ehkä kovin etc-lista. Pelaajia sillä ei välts ole niin paljon, mutta mun mielestä kertoo jotain että suomen 3 aktiivista ogrepelaajaa (mikkanen, veeti ja slugi) on turnauksesta toiseen kärkisijoilla. esim. 2/4 viime etc turnauksesta on tullut ogreille voitto ja mikkelissä ei ollut kuin 1 ogre pelaaja joka pelasi ensimmäistä turnausta ja noppakerhon turnauksessa taisi olla ogretkin sijoittuneet hyvin. Underdogina ogreja vastaan on lähes joka listalla. (chaos dwarffeilla näyttäis ainakin paperilla tosin olevan hyvä MU mutta en ole vielä niillä päässyt pelaamaan) esimerkiksi death + se levelin tiputus itemi on sen verta härskiä kamaa että huhhuh, ettekä te ole kompanneet sitä ollenkaan. 2800 pisteeseen ogret saavat mahdutettua listaan jopa kolmannet mournfangit tai muuta härskiä tavaraa. Esimerkiksi kun pelaan turnauksessa ogret ovat yleensä ainoa armeija jota vastaan en ehdottomasti tahdo pelata.
Kuisma
Viestit: 244
Liittynyt: Ke 10.02.2010 21:59
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Cabal Ostium 2012 Komppipaketti

Viesti Kirjoittaja Kuisma »

jupu_ kirjoitti:2800 pisteeseen ogret saavat mahdutettua listaan jopa kolmannet mournfangit tai muuta härskiä tavaraa.
Ostium-kompit kirjoitti:Armeijassa ei saa olla yli 2 samaa Special/Rare valintaa.
Kolmannet mournfangit jää siis onneks pois (Ja tuplablasterit). Luetaan ne kompit kunnolla. ;)
santso
Viestit: 2689
Liittynyt: Su 22.07.2007 16:40
Paikkakunta: Ilmajoki/Kouvola

Re: Cabal Ostium 2012 Komppipaketti

Viesti Kirjoittaja santso »

hydrat vois kieltää kokonaan...omat röllit(12) on niin monta kertaa kimmonnu takas ku hydraa on ollu pakko yrittää hakee...jotain ihan hullua siinä pedossa on.
Omenapiirakka on tietäjien ruokaa.
Avatar
Rune
Peliporukkavalvoja
Viestit: 6380
Liittynyt: Ma 06.01.2003 15:18
Paikkakunta: Joensuu

Re: Cabal Ostium 2012 Komppipaketti

Viesti Kirjoittaja Rune »

Selväpä, eli pääpointteja mitä on noussut:

-VP:n rajaa pitää pohtia vielä, pääasiassa ehkä testipelien kautta. 150 kuitenkin vaikuttaa alustavasti ihan kivalta. Ritareista saa moni armeija joko jyriä tai häröpalloja. 150 pisteen välein skaalautuva VP-paketti voi olla hyvä idea.
-Joidenkin armeijoiden kompit voivat olla löysät.
-Moni saattaa haluta enemmän Lordja ja Heroja.

Muuten ei näyttänyt tulevan kauheasti muuta ihmettelyä kuin joitain yksityiskohtia ja mahdollisia tasapainoviilauksia. :) Tämä pitänee siis ymmärtää niin että pelitestaukseen paketti on valmis. Sitä kautta ehkä löytyy lisää säädettävää.
#Ostium
http://cabal-ostium.blogspot.fi/

For a Pessimist, I'm pretty Optimistic
Juhaaha
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 07.11.2005 21:10

Re: Cabal Ostium 2012 Komppipaketti

Viesti Kirjoittaja Juhaaha »

Ihan mielenkiinnosta, millä tapaa tupla slann on pahempi kuin tupla lvl4 millä tahansa muulla rodulla
Jara- kirjoitti:
amis kirjoitti:... Onko se sitten "taidoistani" (vai nopistani :D) vai aivan jostain muusta kiinni?.
Se, että pärjäät pelimestan turnauksissa johtuu siitä, että ne ovat pelimestan turnauksia :)
Avatar
Rune
Peliporukkavalvoja
Viestit: 6380
Liittynyt: Ma 06.01.2003 15:18
Paikkakunta: Joensuu

Re: Cabal Ostium 2012 Komppipaketti

Viesti Kirjoittaja Rune »

Juhaaha kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta, millä tapaa tupla slann on pahempi kuin tupla lvl4 millä tahansa muulla rodulla
Ylimääräisten noppien, Loremasterien ja kahta kovemman keston vuoksi. Slannit ovat (ainakin meikäläisten kokemuspohjalta) tavalliseen nelosleveliin suhteutettuna hurjasti kovempia.
#Ostium
http://cabal-ostium.blogspot.fi/

For a Pessimist, I'm pretty Optimistic
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “FB: Yleiset keskustelut”