Hail Franz! : Warhammer Hail Caesar

Warhammer Fantasy Battles -pelin palsta, jossa on tarkoitus keskustella kaikista niistä aiheista, jotka eivät sovellu muihin otsikoihin. Kysymyksiinkin vastataan, mutta käytä kuitenkin ensin hakua.
Zelekendel
Viestit: 346
Liittynyt: Pe 21.02.2003 15:14
Paikkakunta: PK-seutu

Hail Franz! : Warhammer Hail Caesar

Viesti Kirjoittaja Zelekendel » Ma 18.11.2013 00:03

Kerta kerhokollega mainostaa Faban pelaamista historiallisilla figuilla, minä vastavetona mainostan historiallisen pelin pelaamista Faba-figuilla - kaunis symmetria, eikö?

Olen pitkään pohtinut ja miettinyt hauskan ja hyväksi havaitun Hail Caesarin (Warmasterin, eli GW:n vanhan "Epic Fantasyn" seuraajan) pelaamista / pelinjohtamista Faba-figuilla. Kyseessähän on komentajavetoinen, historiallisen oloinen peli, joka on todella helppo omaksua mutta pääasiassa erittäin hauska - ja tuottaa kohtuullisen uskottavia lopputuloksia. Jos Warmaster on tuttu, se kertoo jo paljon - mutta peli on parantunut rutkasti niistä ajoista.

Pelien malli ei ole niinkään kompetitiivinen, vaan enemmän skenaariopohjainen - ja lähtökohtana ainakin alkuun pelinjohtajan tarjoamat armeijarosterit. Skenaarioilla tarkoitan erilaisia historiallisia taisteluita ja kampanjoita Warhammerin historiasta, tai jopa vanhojen taisteluraporttien uudelleenpelaamista hieman sovellettuna. Peliin mahtuu samalle puolelle useampi pelaaja (komentajia on useampi per puoli), ja Triupmh & Treacheryn tyylinen kolminpeli (La Maisontaal Abbey tuttu kenellekään?) ei ole mahdoton ajatus

Komentamisessa heitetään 2d6 komentajan komentoarvoa normaalisti 8) vastaan, ja mitä enemmän heitit arvon alle, sen nopeammin yksiköt reagoivat käskyyn -eli liikkuvat enemmän. Taistelussa linjat ja tukiyksiköt ovat tärkeitä, mekaniikka on suhteellisen suoraviivainen - hkaikki yksiköt heittävät läjän noppia hyökkäysarvon mukaan (joka on erilainen eri yksiköille, ja rynnäkkökierrokset ovat verisempiä etenkin ratsuväelle), ja moraali / panssarisuojan osumia vastaan. Osumat lasketaan, ja häviäjä heittää break testin faban tapaan - tosin tuloksena voi olla perääntyminen ilman murtumista - murtuminen taas on lopullista.

Komentajat ja sankarit voivat tukea yksiköitä taistelussa lisänopilla henkilökohtaista riskiä vastaan - mutta eivät yksikään voita yhteenottoja, siihen tarvitaan aina yksiköitä.

Magia voidaan varastaa suoraan Warmasterista - se ei näyttele yhtä valtavaa osaa kuin Fabassa, mutta onpahan mukana kuitenkin. Tavoitteena on antaa taisteluiden ratkaista, ja magia voi sitä tukea.

Tuossa Noppakerhon tapahtumalinkki välipäiville, jos kiinnostaa (ja muutenkin saa ottaa yhteyttä aiheesta):

http://www.nopat.fi/2013/skenaariot/hai ... r-2829-12/

Tuolta löytyvät konversiosäännöt tiedostoista, ja "armeijalistatkin", tosin pelinjohtaessani käytän varmaan omiani.

http://groups.yahoo.com/neo/groups/Hail ... ntasy/info

Palaa sivulle “FB: Yleiset keskustelut”