[AoS] Age of Sigmarin pelilliset ulottuvuudet

Warhammer Fantasy Battles -pelin palsta, jossa on tarkoitus keskustella kaikista niistä aiheista, jotka eivät sovellu muihin otsikoihin. Kysymyksiinkin vastataan, mutta käytä kuitenkin ensin hakua.
Avatar
jamovoima
Valvoja
Viestit: 7628
Liittynyt: Ke 22.05.2002 15:37
Paikkakunta: Länsi-Vantaa

[AoS] Age of Sigmarin pelilliset ulottuvuudet

Viesti Kirjoittaja jamovoima »

Age of Sigmar on ilmestymisensä jälkeen saanut (ymmärrettävistä syistä) paljon lokaa niskaansa. Itsekin suhtauduin peliin aluksi lähinnä vitsinä. Kuitenkin vähän peliin perehdyttyäni ja ennen kaikea sitä kokeiltuani, siitä löytyikin paljon hyvää.
Fantasy Battlea pelasin aikoinaan paljon, mutta sittemmin innostus peliin hiipui seiskaedikan muutaman pelin rikkoneen armeijakirjan myötä (demonit, dark elfit, vampyyrit). Kasiedikasta ehdin innostumaan, mutta innostus loppui nopeasti kun huomasin kuinka paljon lisää ukkoja omat armeijat olisivat vaatineet, jotta ne olisivat olleet pelikelpoisempia uusien porukoiden rinnalla. Tämän jälkeen tuli keskityttyä 40k:hon, kunnes se jäi osin samoista syistä, tosin siinä oli mukana vielä sääntöjen ja etenkin kirjojen määrän aiheuttama ähky.
Tältä pohjalta kun Sigmarin aika paljastui varsin hauskaksi ja pelikelpoiseksi peliksi ja vielä kun siinä oli korjattu monta 40k:n perussäännöissä hiertänyttä juttua alkoi se kiinnostamaan ihan eri tavalla. Vanhoille puolivalmiille faba-projekteille (joista en ikinä jaksaisi tehä 8/9-kokoista armeijaa) olikin yhtäkkiä tulevaisuus. Harmillisesti pelin maine on mitä on ja siten pelaajiakin on aika hintsusti. Siksi pieni puolustuspuheenvuoro onkin paikallaan.

Itsestäänselvän aloittelijaystävällisyyden ohella pelissä on kohtuullisen paljon taktista syvyyttä ja uskaltaisin jopa väittää että kyseessä on parhaiten turnauskäyttöön sovletuva peli, jonka GW on julkaissut (ainakin näistä isommista peleistä). Tällä hetkellä vielä General's handbookin ansiosta pistehinnat on poikkeuksellisen hyvin linjassa, vaikka en epäile hetkeäkään, etteikö ne siitä lähde taas heittelemään uusien julkaisujen myötä. Tuntuu kuitenkin siltä, että hommaa on kerrankin ajateltu kokonaisuutena ja joitain juttuja on jopa suoraan jätetty lähtökohtaisesti matched playn ulkopuolelle. 40k:sta on opittu tuossa listanteossa. Formaatiot maksaa ekstraa ja niissä olevat yksiköt lasketaan eri yksikkötyyppien rajoituksiin yms.

Kopsasin tähän alle muutaman huomioni pelin nyannseista tuolta aiemmasta turnausketjusta:

Lähitaistelussa valitaan vuorotellen yksiköitä jotka lyövät. Siinä tulee helposti valittua lyömään se yksikkö jota juuri lyötiin, vaikka koko pelin kannalta tuon oikean lyöntijärjestyksen (ja yksiköiden optimaalisen sijoittelun niihin taisteluihin) valinta on kriittinen.

Toinen joka tuli huomattua, on se että charge ja pile-in liikkeet on "can move up to" tyyppisiä. Kuitenkin pile-in liikkeessä on syytä huomata, että se pitää tehdä kohden lähintä vihollismodelia. Tämä mahdollistaa kaikenlaisia juttuja kun charge-liikkeessä ei ole samanlaista rajoitusta.

Lisäksi lähitaistelussa kun ei lyödä base to baseen vaan mitä tahansa yksikköä joka on kantamalla, on vähän enemmän vaihtoehtoja miten hyökätä, kun pitemmällä aseella (=rangella) voikin hyvin yltää vähän kauemmas. Samoin yksiköt jotka eivät ole base to basessa saattavatkin olla mukana lähitaistelussa ja sitä kautta voi tulla yllättäviä juttuja kun jotain pääseekin lyömään tai joku pääsee lyömään takaisin. (Tästä hyvä esimerkki: http://www.tga.community/forums/topic/2 ... whitehead/ )

Yksi taktisesti tärkeä juttu on myös tuo 3" raja, jolla pitää pysyä vihollisesta. Ja jos viholilnen on sen sisällä, ei saa liikkua kuin kohti tai suoraan poispäin, jolloin ei saa ampua tai chargata. Se mahdollistaa nopeilla yksiköillä (esim. klassisella great eaglella) aika paljon vastustajan liikkumisen häirintää. Voi myös chargata jotain sopivassa kohdassa olevaa yksikköä ja pysäyttää lähellä olevan yksikön etenemisen totaalisestai, olettaen toki ettei tämä yksikkö pääse lyömään hidastinta pois.

Erilaiset buffit ja synergiat on tämän pelin ydin. Vähän niinkuin 40k:ssa ja fabassakin. Tässä pelissä vain tilannetta muuttaa hiukan se, että sankarit eivät pysty liittymään yksiköihin ja kun los on varsin liberaali ja sankarit usein varsin heikkoja, on niiden hengissäpitäminen vähän kimurantimpaa. samoin vaikka tässäkin pelissä rerollittavan 2+ (tai jopa 1+) armour saven saaminen on suhteellisen helppoa, niin rendin aiheuttamat vähennykset panssariin kiertävät sitä ja tietty mortal woundit eivät mitään saveja kysele. Lisäksi noiden buffien usein lyhyt range tuo oman haasteensa pelaamiseen, jos mielii että charge-vuoron jälkeenkin olisi vielä jotain buffauksia päällä.

Meinasi unothua yksi kriittinen taktinen ulottuvuus. Kun vuoroparin alussa aloiteheitto uusitaan, kannattaa ensinpelaavan pelaajan miettiä liikkumisessaan aina sitä mitä tapahtuu jos vastustaja saakin kaksi vuoroa putkeen. Toki toisena menevänä voi aina myös koittaa hakea maksimihyötyä tällaisesta tilanteesta. Tämä myös jättää jännityksen viimeisen vuoron objektiivinkaappausjuhlista oikeasti sinne viimeiselle vuorolle. Lisäksi kun noissa pitched battle skenaarioissa nopeammin deployannut saa aina päättää aloitusjäjrestyksen, tuo se listanrakennukseen yhden option lisää, kun vähäisellä yksikkömäärällä voi koittaa varmistaa itselleen optimaalisen aloitusvuoron. Nuo pitched battle skenaariot on myös (kaikkia laudalla kokeilematta) parhaasta päästä "turnausskenuja", joita GW:n kynästä on irronnut. Aika korkealla näkemistäni muidenkin pelien tarjonnasta.
Avatar
Seraphi
Peliporukkavalvoja
Viestit: 1102
Liittynyt: La 12.08.2006 01:56
Paikkakunta: Oulu/Seinäjoki

Re: [AoS] Age of Sigmarin pelilliset ulottuvuudet

Viesti Kirjoittaja Seraphi »

Here here!
Hieno puhe ja täyttä asiaa! Ite kan tykkään ja fanitan Age of Sigmaria (oikeastaan fanitan Stormcasteja). Harmillista ku näitä AoSin pelaajia saisi olla enemmänkin.
yritin kirjoittaa jotain fiksua...mutta se ylitti 200 merkin rajan... enkä keksinyt muuta.

https://www.facebook.com/sheriffanvil
Avatar
Hammerheart
Viestit: 3191
Liittynyt: La 01.02.2003 17:52
Paikkakunta: Espoo

Re: [AoS] Age of Sigmarin pelilliset ulottuvuudet

Viesti Kirjoittaja Hammerheart »

Kun nyt olet vauhdissa, niin voisitko kirjoittaa myös jonkinlaisen "näin aloitat AoSin" -tyyppisen ketjun? Voisi olla näppärä. Miten aloitetaan jos on vanhoja Faba-armeijoita ja entä jos sellaisia ei ole? Kuinka isot pelit ovat mielekkäitä ja kuinka paljon nappeja moiseen tarvitsee?

Kun katsoin huvikseni, että jos Ogreillani kokeilisin AoSia, niin mitä kirjoja tarvitsisin ja sitten jos ottaisin vielä Orruk-liittolaisia... mutta tässä kohtaa meni sormi suuhun. Kirjoja tuntui olevan joku viisi-kuusi, jotka näyttivät ehkä-tarpeellisilta?
Inouj kirjoitti:Väliin tietty kommentoi joku pelihipsteri, joka ei tiedä kommentoimastaan asiasta mitään, siirryttyään jo vuosia sitten pelaamaan GW:n main stream tuotteita "parempia" pelejä.
Avatar
jamovoima
Valvoja
Viestit: 7628
Liittynyt: Ke 22.05.2002 15:37
Paikkakunta: Länsi-Vantaa

Re: [AoS] Age of Sigmarin pelilliset ulottuvuudet

Viesti Kirjoittaja jamovoima »

Aloittamiseen et tarvitse oikeastaan yhtään kirjaa. Kaikkien yksiköiden warscrollit on saatavilla GW:n nettisivuilla (kun kaupassa katsot yksikköä, löytyy siellä download kohta josta saa ladattua pdf:n), sekä ilmaisesa Age of Sigmar kännykkäsovelluksesta. Pistehinnat löytyy scrollbuilderista www.scrollbuilder.com. Samoin säännöt saa GW:n sivuilta. Standardikoko on 2000 pistettä, joka vastaa suunnilleen kutosedikan aikaista 2000 pisteen armeijaa. Sankarit ja monsterit on aika hyviä ja kalliita ja toisaalta jo kymmenen perusukon ryhmillä on jotain käyttöä, joten armeijoissa tuppaa olemaan vähän vähemmän väkeä. Toki skaveneita kannattaa olla sellaisia 30 ukon lauttoja yms. Itse olen pelannut tähän asti vähän pienempiä matseja, 1000 pistettä on jo aika viihdyttävä, vaikka vähemmällä yksikkömäärällä nuo useamman objektiivin nappaamiseen perustuvat skenut voi olla vähän haasteellisia. Joukot voi ottaa vapaasti saman grand alliancen alta (eli samassa armeijassa voi olla esim. petomiehiä, kaaosritareita, greater demon, kaaoskääpiötykistö ja klaanirottia), mutta keskittymällä yhteen alajaokseen (esim. Fireslayers) saa tiettyjä boonuksia (kts. alla). Lisäksi yksiköiden keywordeilla on aika paljon merkitystä, koska peli perustuu aika paljon buffeihin ja ne on yleensä armeijakohtaisia (eli esim. vaikuttaa Nurglen joukkoihin tai skaveneihin), toki etenkin orderilla on paljon boonuksia jotka vaikuttaa kaikkiin.
Kirjoista suosittelen General's handbookkia, jossa myöskin on nuo kaikki pistehinnat ja paljon muutakin hyvää sisältöä kohtuullisen huokeaan 20 euron hintaan.

Battletome kirjoissa on enemmän perehdytty yksittäiseen faktioon, eli ovat ikäänkuin vanhoja armybookkeja, niitä en ole itseasiassa koskaan edes selaillut, joten ihan varma sisällöstä en ole, mutta ainakin sisällä on fluffin ja komeiden värikuvien lisäksi kaikki warscrollit, formaatiot (joita ei saa ilmaiseksi) ja teemaskenaarioita (jotka kulkevat tässä pelissä nimellä Batlleplan). Uudemmissa (Sylvaneth, Bonesplitterz, Beastclaw raiders) battletomeissa on lisäksi loitsulistaa, faktoiden omia allegianceja, artefakteja ja command traitteja, joita saa jos pitäytyy vain yhden allegiancen (esim. vaikkapa Sylvaneth) joukoissa sen sijaan että ottaa joukkoja koko Grand alliancen laajuudelta (eli toisinsanoen, tässä pelissä on jotain iloa siitä että jättää allyt ottamatta).

Grand Alliance kirjat on opuksia joissa on kotusti kaikki kyseisen Grand alliancen warscrollit, nämä ymmärtääkseni on tarkoitus aina julkaista uudelleen tietyn ajan välein. Vastaavasti hinta on minusta aika kohtuullinen. En ole kuitenkaan ihan varma onko näistä ihmeemmin iloa, kun sama sisältö löytyy tuosta kännykkäsovelluksesta. Joskus ostin tuon grand alliance orderin ja onhan se hyvää vessalukemista. Niin ja kirjassa on toki jokaiselle armeijalle batallion, jopa noille pienemmille kuten dark elfien merirosvot yms.

Sitten on vielä noita Realmgate Wars kirjoja, jotka ovat kampanjakirjoja. Niissä viedään tarinaa eteenpäin ja ne sisältävät ison kasan erilaisia battleplaneja. En ole näihin tutustunut tarkemmin, mutta jos AoS fluffi ja kampanjapelaaminen kiinnostaa, uskoisin näiden olevan ihan hyviä teoksia. Ainakin foormueilla on eeppisiä battle report ketjuja, joissa pelataan läpi noita kampanjoita.

Lopuksi mainitsisin, että aloittelija tässä itsekin on, kun peliä pääsee pelaamaan aika harvakseltaan. Erinäisiä foorumeita aiheen tiimoilta on kyllä tullut seurailtua jonkunaikaa aika aktiivisesti. Twitterissä, Bad dice podcastin sivuilla ja The Grand Alliance foorumilla on aika paljon asiaa peliin liittyen.
Avatar
Varjomies
Viestit: 231
Liittynyt: Ke 14.08.2002 18:21
Paikkakunta: Helsinki

Re: [AoS] Age of Sigmarin pelilliset ulottuvuudet

Viesti Kirjoittaja Varjomies »

Mitään kirjallisuutta Age of Sigmariin ei varsinaisesti ole tosiaan pakko ostaa, koska - kuten Jamo sanoikin - tarvittavat säännöt löytyvät ilmaiseksi netistä ja älylaitteiden Appseista.

Battletome-kirjat (eli "Armybookit") eivät myöskään ole pakollisia hankkia. Näissä tulee mukana perinteiseen malliin taustatarinaa, komeaa kuvitusta (mikä on komeaa on sitten jokaisesta itsestä kiinni) sekä säännöt julkaistuille figuille. Mukana tulee myös fluffikkaita rotukohtaisia skenaarioita (joita voi pelata toki millä tahansa armeijalla). Itse ostin lähinnä testimielessä koska netin arvosteluista ei saanut ihan oikeaa kuvaa mitä nämä sisältävät, ja sanoisin että tuote menee luokkaan "ihan kiva omistaa". Uudemmat Battletomet sisältävät enempi tavaraa ja sääntöjä, ja uskoisin tämän olevan tuleva kehityssuunta.

Jos lähtisi ihan kylmiltään AoS:ää pelaamaan eikä halua ostaa aloitussettiä Stormcasteineen ja Bloodboundeineen, lähtisin seuraavasta liikkeelle:

20 € General´s Handbook
65 € Start Collecting-laatikko haluamalleen armeijalle
5 € pikaliima että saa ukot kasattua

(hinnat laitettu standardi GW-hinnoin.)

Näistä aloituslaatikoista saa noin 500 pisteen listan pöydälle, ja sisältöjen puolesta kaikki julkaistut vaikuttavat oikein kelpo diileiltä sekä itse hinnan että pelattavien figujen puolesta.

Vanhoilta konkareilta joilta löytyy enempi figuja, aloitus ei voisi olla helpompaa! Ukot pöydälle ja Scrollbuilderista listaa vain! Jamo sanoi hyvin myös että yksiköiden koot voivat olla myös pienempiä, eli esim. jos omistaa vain 10 Greatswordia, on ne ihan pelattava yksikkö AoS:ssä kun taas 8.ed Warhammerissa noilla ei ihan liikaa tee. Lisäksi kynnys pelata vaikka jotain pikkuryhmiä Choseneita tai muita harvinaisempia veijareita laskee koska niilläkin tekee varmasti jotain fiksua tässä pelissä.

Age of Sigmarissa oikeastaan yksi hienoimpia puolia on että kaikkia nappeja voi pelata, eikä mikään ole automaattisesti kuraa tai käyttökelvotonta.

Aloitellessa suosittelisin kuitenkin, ettei kumpikaan osapuoli tee ihan gunline-armeijaa, koska sotakoneet vaikuttavat kovilta mutta ovat kountteroitavissa kun tietää mitä tekee. Veteraanipelaajien pitää myös ehkä hieman vaihtaa "mindsettingiä" että ennen mahdolliset kökköyksiköt eivät olekaan ihan heittopusseja ja tämä voi aiheuttaa taktisia haavoittovuuksia.Yksinkertainen esimerkki, ennen 10 Beastmanien Goria ei nyt liian suuri uhka ole kenellekään paitsi ampujille ja sotakoneille, nyt ne lyövät kohtuullisen lujaa ja kestävät lähistelyssä enempi kuin ennen. Rooli on siis vaihtuntut hieman.
Avatar
ile
Viestit: 1429
Liittynyt: Pe 01.05.2009 02:01
Paikkakunta: Helsinki | Malminkartano

Re: [AoS] Age of Sigmarin pelilliset ulottuvuudet

Viesti Kirjoittaja ile »

Kaksi kysymysrypästä mulla pyörii mielessä:

1) Miten figuista kootaan yksikkö: Millä etäisyydellä ukot ovat toisistaan? Onko leveydellä, syvyydellä ja muodostelmalla väliä? Miten ukkokasaa liikutellaan - siis jonkinlainen movement tray varmaan tarvitaan, jos ukkoja on 10-30 per yksikkö?

2) Ekan viestin lukemalla mulle tuli fiilis, että voi olla epäselvää, mitkä ukot ovat taistelussa mukana. Onko näin, ja miten näin voi olla?

-ile
Avatar
Varjomies
Viestit: 231
Liittynyt: Ke 14.08.2002 18:21
Paikkakunta: Helsinki

Re: [AoS] Age of Sigmarin pelilliset ulottuvuudet

Viesti Kirjoittaja Varjomies »

ile kirjoitti:Kaksi kysymysrypästä mulla pyörii mielessä:

1) Miten figuista kootaan yksikkö: Millä etäisyydellä ukot ovat toisistaan? Onko leveydellä, syvyydellä ja muodostelmalla väliä? Miten ukkokasaa liikutellaan - siis jonkinlainen movement tray varmaan tarvitaan, jos ukkoja on 10-30 per yksikkö?

2) Ekan viestin lukemalla mulle tuli fiilis, että voi olla epäselvää, mitkä ukot ovat taistelussa mukana. Onko näin, ja miten näin voi olla?

-ile
1) Ukot menevät skirmish-muodostelmassa, ja väliä saa olla 1" per figu. Millään muulla ei ole väliä, eli ryhmä voi liikkua sumpussa, jonossa, hevosenkenkänä, jne. miten haluaa. Tietyissä muodostelmissa joistain aseista on enempi etua koska lähitaisteluaseilla on kantama miten kaukaa saa lyödä.

2) Epäselviä tilanteita ei varsinaisesti tule. AoS oikea sääntö menee että kaikki matkat mitataan itse figuista, selkeämpi ja parempi house rule on että mitataan perinteisesti alustasta. Eri aseopitioilla on tosiaan erilaiset kantamat miten pitkälle kukin figu lyö. Esimerkiksi, tavallisen miekkamiehen miekan kantama on 1" ja keihäällä 2", näinollen kaikki 1" päässä vihollisesta olevat miekkamiehet ja 2" päässä olevat keihäsmiehet saavat lyödä. Tappiot saa poistaa yksiköstä mistä tahansa, eli tällä on myös merkitystä lähitaistelun kannalta.

Eri asevalinnat ovat oikeasti merkityksellisiä ja saa pohtimaan armeijarakennusta. Edellisen esimerkin mukaan, ottaako miekat jotka osuvat helpommin vai keihäät, joilta tulee enempi iskuja?
Avatar
ile
Viestit: 1429
Liittynyt: Pe 01.05.2009 02:01
Paikkakunta: Helsinki | Malminkartano

Re: [AoS] Age of Sigmarin pelilliset ulottuvuudet

Viesti Kirjoittaja ile »

Kiitos nopsasta vastauksesta!

-ile
Avatar
jamovoima
Valvoja
Viestit: 7628
Liittynyt: Ke 22.05.2002 15:37
Paikkakunta: Länsi-Vantaa

Re: [AoS] Age of Sigmarin pelilliset ulottuvuudet

Viesti Kirjoittaja jamovoima »

Pienenä tarkennuksena tuohon alkuperäiseen. Chargella pitää päästä 1/2" päähän vihollisesta ja ennen lyömistä saa liikkua 3" kohti lähintä vihollista. Varsinaista "locked in close combat" tyyppistä ratkaisua pelissä ei kuitenkaan varsinaisesti ole siinä mielessä kuin esim fabassa tai 40k:ssa. Eli jos olet jotenkin päätynyt lyömisetäisyydelle vihollisesta, niin saat sitä myös silloin lyödä ja vastaavasti jos olet jotenkin päätynyt 3" sisään, niin joudut joko taistelemaan tai perääntymään. Eli toisinsanoen meleeseen voi päästä/joutua myös ilman chargea, jos yksiköt on sopivalla etäisyydellä toisistaan. Lisäksi chargaaja saa tehdä aina pile-inin, vaikka kohdeyksikkö olisi ehtinyt jo tuhoutua välistä, jolloin useamman yksikön chargessa on oltava tarkkana.
Muutamaan kappaleeseen on saatu mahdutettua aika paljon taktisia ulottuvuuksia, jotka eivät välttämättä heti ensilukemalta aukea, mutta vaativat myös sen, että peliä pelataan "tarkasti", eikä esim. vain kolata kaikkia ukkoja lähiksessä yhteen kiinnittämättä sen kummemin niiden keskenäiseen asemaan huomiota.
Avatar
marke
Viestit: 932
Liittynyt: Ti 24.12.2002 13:34
Paikkakunta: Tampere

Re: [AoS] Age of Sigmarin pelilliset ulottuvuudet

Viesti Kirjoittaja marke »

Hieno teksti! Mä en ole vieläkään saanut tätä pelattua (tai ostettua mitään), mutta jos GW ei sössi tai kuoppaa peliä tässä on (high)fantasian tulevaisuus aika hyvissä kantimissa.

Mä en tällä hetkellä keksi pelistä juurikaan kuin positiivisia juttuja General's Handbookin myötä;
-Armeijan rakentamisen vapaus
-Näennäisen simppelit säännöt, jotka yllätys yllätys, omastakin mielestä sisältävät aika reippaasti taktista syvyyttä pinnan alla (verraten vaikkapa ylimonimutkaisiin systeemeihin, joissa hirveällä kasalla erikoissääntöjä yritetään peittää pelin tylsyys).
-GWn figuurit. Niitä saa joka paikasta, ja paketeissa tulee sitä mitä pitääkin. Hintakaan ei ole laatuun nähden yleensä mielestäni paha. Vaihtoehtonappejakin on markkinoilla pilvin pimein, sekä halvempia ja simppelimpiä, tai jopa kaliimpia ja monimutkaisempia.

Toki yhden negatiivisenkin seikan löysin;
-Minusta standardi pelikoko, jota ihmiset tuntuvat suosivan (ns. turnauskoko, joka on itselle se mielenkiintoisin) sisältää aika ison figumäärän - jälleen kerran. Toki armeijasta riippuen, mutta investointi on joka tapauksessa isohko.
Mikke
Viestit: 883
Liittynyt: La 21.09.2002 11:11
Paikkakunta: Leppävirta

Re: [AoS] Age of Sigmarin pelilliset ulottuvuudet

Viesti Kirjoittaja Mikke »

Itsekin eniten hämmästelin tuota pelikokoa. AoS ei erityisemmin ole napannut ajatuksena missään vaiheessa, mutta nyt kun siihen julkaistiin ihan säännöt, joilla voi jopa pelata, niin ajattelin antaa pelille mahdollisuuden. Pelin kokeileminen kuitenkin vaatisi nollapanostusta, kun säännöt on ilmaiset ja kaapit pursuaa figuja. Naputtelin tuota listanraneknnusohjelmaa ja hämmästys oli aika suuri, kun tuntuu että Empirelläkin armeija on abouttiinsa saman kokoinen kuin fabassa. Ei tunnu hirveän kutsuvalta siirrellä 100+ nappia skirmish pelissä. Onko tuo peruskoko määritetty general's handbookissa, vai turnauksissa, jotka ehkä vielä hakevat muotoaan?
"Concrete is heavy ; iron is hard - but the grass will prevail."
-Edward Abbey
Black scars
Viestit: 1548
Liittynyt: Ke 29.05.2002 12:55

Re: [AoS] Age of Sigmarin pelilliset ulottuvuudet

Viesti Kirjoittaja Black scars »

Ainakin 1000 pisteen AoS armeija on suunnilleen saman kokoinen, kuin vastaava faba-armeija. Suuri ero on siinä, että 1000 pisteen faba-armeijat olivat pelattavuutensa puolesta aika torsoja ja peli toimi vasta kunnolla 2000+ pisteessä, mihin se toki oli myös suunniteltu. 1000 pisteen AoS armeija on paremmin pelattava konaisuus, tosin... saa siitäkin muutaman modelin herohammerin aikaiseksi. AoS:ssa herot vaan ovat aika helposti tapettavia, kun ihan peruskaura osuus/woundaa 4+/4+. Kun vahingolta vastaavasti suojaa vain joku "kova" 3+ save, niin heron woundit on äkkiä käytetty. Samoin isot hirviöt hyytyvät menetettyään woundeja, eli nekään eivät ole ON/OFF tappokoneita.

Me ollaan pelattu rank 'n file yksiköitä ihan suoraan movement trayn päällä, AoS:n säännöt mahdollistaa sen täysin. Movement trayt tekee liikuttelusta jouhevaa, sen lisäksi esimerkiksi fabaan varten tehdyt yhtenäiset yksiköt ovat visuaalisesti tyylikkäitä. Vanhasta tottumuksesta helposti tulee käytettyä "wheelaamista", mutta sitä ei AoS:ssa ole, vaan yksikkö liikkuu liikkeensä verran mihin tahansa suuntaan.

Ylipäätään AoS on enemmän pelattavuutensa puolesta 40k, kuin faba.

Epäkuolleet tuntuivat vastustajina todella kovilta, summonia kun saavat ja armeijan bravery on 10, lisäksi kaikilla on faction puolesta 6+ "FNP" ja osa yksiköistä saa automaattisesti woundeja takaisin ihan huvikseen. Ennen epäkuolleet sulivat käsiin, jos hävisivät taisteluita, nyt se on päin vastoin, eli epäkuolleet on todella kestävä armeija.
*Hu*
Black scars
Viestit: 1548
Liittynyt: Ke 29.05.2002 12:55

Re: [AoS] Age of Sigmarin pelilliset ulottuvuudet

Viesti Kirjoittaja Black scars »

Maastosäännöissä on menty aika intuitiivisella pohjalla, eli ihan perussäännöistä poiketen on kokonaan maaston päällä olevien yksiköiden lisäksi +1 save bonuksen saanut kokonaan maaston takana ollessa. Tuntui vain hassulta, että kokonaan mäen päällä oleva yksikkö saa savebonuksen, mutta kokonaan sen mäen takana ollessa ei.

Nuo asiat ovat AoS:n "sandbox" luonteen takia ihan sovittavissa ja jos jotain tapahtumia AoS:n ympärillä on, niin varmasti järjestä ottaa asiaan kantaa (ainakin itse niin tekisin).
*Hu*
Avatar
jamovoima
Valvoja
Viestit: 7628
Liittynyt: Ke 22.05.2002 15:37
Paikkakunta: Länsi-Vantaa

Re: [AoS] Age of Sigmarin pelilliset ulottuvuudet

Viesti Kirjoittaja jamovoima »

Mikke kirjoitti:Itsekin eniten hämmästelin tuota pelikokoa. AoS ei erityisemmin ole napannut ajatuksena missään vaiheessa, mutta nyt kun siihen julkaistiin ihan säännöt, joilla voi jopa pelata, niin ajattelin antaa pelille mahdollisuuden. Pelin kokeileminen kuitenkin vaatisi nollapanostusta, kun säännöt on ilmaiset ja kaapit pursuaa figuja. Naputtelin tuota listanraneknnusohjelmaa ja hämmästys oli aika suuri, kun tuntuu että Empirelläkin armeija on abouttiinsa saman kokoinen kuin fabassa. Ei tunnu hirveän kutsuvalta siirrellä 100+ nappia skirmish pelissä. Onko tuo peruskoko määritetty general's handbookissa, vai turnauksissa, jotka ehkä vielä hakevat muotoaan?

Ei sitä nyt sen suuremmin ole tarkkaan määritelty. General's handbookissa on muistaakseni kolme eri pistekokoa joiden mukaan tulee leader, behemoth ja battleline vaateet. 2000 pistelä pelataan isommat turnaukset (kuten GW:n omat turnaukset) Englannissa, joten se on sen takia valikoitunut tuohon Scrollbuilderiin vakiokooksi. Minustakin se on vähän turhan iso koko, mutta eipä sitä kukaan tosiaan vaadi. Kannattaa toki muistaa sekin, että pelissä on sen verran vähemmän erinäistä "säheltämistä" liikkumisen yms. kanssa, että tuollainen 2000 pisteen matsikin pitäisi sujua aika kivuttomasti, jahka warscrollit on hyvin muistissa. Itse olen ainakin huomannut että suuri osa peliajasat menee vielä niiden tarkistelemiseen kun ei muista mitä kaikkea mikäkin tekeekään. Onneksi ne tässä pelissä tosiaan löytyy kivuttomasti yhdeltä sivulta, eikä niitä tarvitse selailla useasta eri kirjasta.
Avatar
Gintonic
Viestit: 1491
Liittynyt: To 03.11.2011 00:03
Paikkakunta: Helsinki

Re: [AoS] Age of Sigmarin pelilliset ulottuvuudet

Viesti Kirjoittaja Gintonic »

Mua kiinnostaa lähinnä miten nämä "jos sulla on iso parta niin saat bonareita" tyyppiset säännöt vanhojen yksiköiden warscrolleissa ovat pelittäneet, koska ne oli aika iso syy siihen miksi tämä peli sai vitsin maineen alkumetreillään (mitäänsanomattomien sääntöjen ja pistehintojen puuttumisen lisäksi). Kaikenmaan kiljumiset ja tanssiliikkeiden teot eivät pahemmin tuo pelille vakavastiotettavan pelin leimaa. Ymmärtääkseni kuitenkin nämä hölmöilysäännöt ovat rajoittuneet tuotannosta poistettujen armeijoidan warscrolleihin? Uusilla julkaisuilla, joille AoS on tehty ei ymmärtääkseni moisia höpöilyjä ole tullut sääntöihin?

Kysyin vain, koska nopealla skannaamisella en löytänyt että asiaa olisi tässä vielä tuotu esiin ja oikeasti kiinnostaa miten näihin on suhtauduttu.
"In the eyes of an amateur there are many options, but in the eyes of a master there are just a few"
-Unknown list builder-
Avatar
jamovoima
Valvoja
Viestit: 7628
Liittynyt: Ke 22.05.2002 15:37
Paikkakunta: Länsi-Vantaa

Re: [AoS] Age of Sigmarin pelilliset ulottuvuudet

Viesti Kirjoittaja jamovoima »

Ne warscrollit päivitettiin aika nopeasti noissa grand alliance -kirjoissa. Ja lähinnä niitä kai oli erikoishahmoilla, jotka jäi niistä kirjoista pois. Ainakin noissa turnauskompeissa niitä pelattiin aina kuin efekti olisi aina voimassa (tai ei voimassa, esim. Settra) ja varmaan vähemmän tosikot pelasi/pelaa niitä ihan sellaisenaan. Minusta ne oli ainakin ihan hauskoja.

Edit, kaivoin vielä suosituimpien fanikomppien instanssit:

Scgt:ssä kaikki legacy-scrollit oli bannissa. Clash compissa oli seuraavasti:

"Any rule that requires an out of game, quirky action such as dancing or shouting will always be in effect as if the person had done the action required already. The exceptions to this are:
*Any rule that you must obtain permission from your opponent for something to work; these rules will be played as per the rule, so you must obtain permission.
*Any hidden dice based rule; these rules will be played as per the rule.
*The part of Settra’s rule where the person loses the game if he kneels, is ignored completely."
Avatar
Gintonic
Viestit: 1491
Liittynyt: To 03.11.2011 00:03
Paikkakunta: Helsinki

Re: [AoS] Age of Sigmarin pelilliset ulottuvuudet

Viesti Kirjoittaja Gintonic »

No hienoa! Voishan sitä ottaa joskus testipeliä käyttämällä vaikka omia kaaos demoneita niin näkis miellyttääkö mekaniikka. Olen jo kuolannut salaa sylvanethien perään yön pimeinä tunteina kun ovat niin siistejä että haluis pienen armeijan niistä puuhailla jossain välissä.
"In the eyes of an amateur there are many options, but in the eyes of a master there are just a few"
-Unknown list builder-
Avatar
bamof
Viestit: 300
Liittynyt: To 15.01.2015 19:00
Paikkakunta: Espoo

Re: [AoS] Age of Sigmarin pelilliset ulottuvuudet

Viesti Kirjoittaja bamof »

Hyvää tekstiä!
Olen miettinyt että tekisin pienen AoS armeijan ihan maalausmielessä (todella siistejä figuja), mutta Jamon ja muiden viestien perusteella on alkanut myös pelipuoli kiinnostamaan.
Sainkin jo osaan kysymyksistä täältä vastauksen, mutta jotkut asiat vielä mietityttää.
jamovoima kirjoitti:Battletome kirjoissa on enemmän perehdytty yksittäiseen faktioon, eli ovat ikäänkuin vanhoja armybookkeja, niitä en ole itseasiassa koskaan edes selaillut, joten ihan varma sisällöstä en ole, mutta ainakin sisällä on fluffin ja komeiden värikuvien lisäksi kaikki warscrollit, formaatiot (joita ei saa ilmaiseksi) ja teemaskenaarioita (jotka kulkevat tässä pelissä nimellä Batlleplan). Uudemmissa (Sylvaneth, Bonesplitterz, Beastclaw raiders) battletomeissa on lisäksi loitsulistaa, faktoiden omia allegianceja, artefakteja ja command traitteja, joita saa jos pitäytyy vain yhden allegiancen (esim. vaikkapa Sylvaneth) joukoissa sen sijaan että ottaa joukkoja koko Grand alliancen laajuudelta (eli toisinsanoen, tässä pelissä on jotain iloa siitä että jättää allyt ottamatta).
Miten määritellään tuo "uudemmissa" ja kuuluuko tuohon esim. ironjawz battletome? Latasin säännöt ironjawzien weirdnob shamaanille ja siinä lukee että kaverilla on 4 spelliä mutta niistä vain 2 on selitettyinä pdf:ssä. Tarkoittaako tämä että nuo puuttuvat spellit löytyy ironjawzien battletomesta vai ovatko nuo jotain "yleisiä" taikoja jotka löytyy jostain toisesta kirjasta/pdf:stä (Arcane bolt, Mystic shield)?

Warscroll builderia kun katson niin kenraalille saa valita command traitin ja kaikille leadereille artefactin. Nämä löytyy siis kaikki factionin omasta battletomesta? Ja jos pelaan pelkillä ironjawzeilla niin ne saa jotain lisäbuffeja, löytyykö nämä buffit myös battletomesta?

Jos ymmärsin oikein niin tarvitsisin siis pelaamiseen battletomen + generals handbookin, mutta ekoissa viesteissä painotettiin sitä että kirjoja ei välttämättä tarvitse. Löytyykö nämä kaikki siis jostain erillisistä pdf latauksista (esim. artefactit)?
Avatar
Rejector
Viestit: 1119
Liittynyt: Ke 08.01.2003 13:04
Paikkakunta: Helsinki

Re: [AoS] Age of Sigmarin pelilliset ulottuvuudet

Viesti Kirjoittaja Rejector »

Itse taisin aikoinaan AoS:n tullessa markkinoille olla yksi niistä harvoista, jotka eivät arvostelleet AoS:ia sen säännöistä. Sen armeijan rakentamisen olemattomuus ja hirvittävät figut ja fluffi olivat ne tärkeimmät syyt vierastaa peliä, joista nyt on ilmeisesti korjattu yksi eli armeijan rakennus. Kaameat nimien väännöt (aelf, fyreslayers), rumat figut (sigmarinet etunenässä) ja koko GW-hobby alkoivat tuntua joltain asetelmalta, mihin en halunnut sekaantua. Mutta siis perussääntöjä pidin ja pidän oikein linjakkaina ja toimivana, vähintäänkin GW standardilla mitattuna.

Hyvä siis, että löytyy pelaajia jotka nauttivat nykyisestä pelistä ja että peli parantuu entisestään, se ei vain vielä riitä kompensoimaan näitä GW:sta johtuvia ärsytyksiä.
Galleriaan pääsee tästä.
Avatar
jamovoima
Valvoja
Viestit: 7628
Liittynyt: Ke 22.05.2002 15:37
Paikkakunta: Länsi-Vantaa

Re: [AoS] Age of Sigmarin pelilliset ulottuvuudet

Viesti Kirjoittaja jamovoima »

bamof kirjoitti:Hyvää tekstiä!
Olen miettinyt että tekisin pienen AoS armeijan ihan maalausmielessä (todella siistejä figuja), mutta Jamon ja muiden viestien perusteella on alkanut myös pelipuoli kiinnostamaan.
Sainkin jo osaan kysymyksistä täältä vastauksen, mutta jotkut asiat vielä mietityttää.
jamovoima kirjoitti:Battletome kirjoissa on enemmän perehdytty yksittäiseen faktioon, eli ovat ikäänkuin vanhoja armybookkeja, niitä en ole itseasiassa koskaan edes selaillut, joten ihan varma sisällöstä en ole, mutta ainakin sisällä on fluffin ja komeiden värikuvien lisäksi kaikki warscrollit, formaatiot (joita ei saa ilmaiseksi) ja teemaskenaarioita (jotka kulkevat tässä pelissä nimellä Batlleplan). Uudemmissa (Sylvaneth, Bonesplitterz, Beastclaw raiders) battletomeissa on lisäksi loitsulistaa, faktoiden omia allegianceja, artefakteja ja command traitteja, joita saa jos pitäytyy vain yhden allegiancen (esim. vaikkapa Sylvaneth) joukoissa sen sijaan että ottaa joukkoja koko Grand alliancen laajuudelta (eli toisinsanoen, tässä pelissä on jotain iloa siitä että jättää allyt ottamatta).
Miten määritellään tuo "uudemmissa" ja kuuluuko tuohon esim. ironjawz battletome? Latasin säännöt ironjawzien weirdnob shamaanille ja siinä lukee että kaverilla on 4 spelliä mutta niistä vain 2 on selitettyinä pdf:ssä. Tarkoittaako tämä että nuo puuttuvat spellit löytyy ironjawzien battletomesta vai ovatko nuo jotain "yleisiä" taikoja jotka löytyy jostain toisesta kirjasta/pdf:stä (Arcane bolt, Mystic shield)?

Warscroll builderia kun katson niin kenraalille saa valita command traitin ja kaikille leadereille artefactin. Nämä löytyy siis kaikki factionin omasta battletomesta? Ja jos pelaan pelkillä ironjawzeilla niin ne saa jotain lisäbuffeja, löytyykö nämä buffit myös battletomesta?

Jos ymmärsin oikein niin tarvitsisin siis pelaamiseen battletomen + generals handbookin, mutta ekoissa viesteissä painotettiin sitä että kirjoja ei välttämättä tarvitse. Löytyykö nämä kaikki siis jostain erillisistä pdf latauksista (esim. artefactit)?
Uudemmat on siis nuo kolme, huhuttu on että syksyllä tulisi kirja jossa olisi kaikille allegianceille omat traitit, artefaktit ja loitsut. Nyt pitää valkata grand allincen yleisistä jos ei osu noihin kolmeen, jotka siis löytyy general's handbookista. Bonesplitterzistäkään en itseasiassa ole varma. GH :n hankkisin jokatapauksessa on yksi parhaista hinta-laatusuhteista missään pelissä ikinä.

Arcane bolt ja Mystic shield on tosiaan perussääntöjrn loitsuja, jotka kaikki velhot osaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “FB: Yleiset keskustelut”