[9th] Yleistä pelistä ja sen aloittamisesta

Warhammer Fantasy Battles -pelin palsta, jossa on tarkoitus keskustella kaikista niistä aiheista, jotka eivät sovellu muihin otsikoihin. Kysymyksiinkin vastataan, mutta käytä kuitenkin ensin hakua.
Avatar
Hemppu
Viestit: 662
Liittynyt: Ma 11.04.2005 21:22
Paikkakunta: Tampere

[9th] Yleistä pelistä ja sen aloittamisesta

Viesti Kirjoittaja Hemppu » Ma 14.08.2017 22:25

Hei vaan kaikille!

Viestin tarkoituksena on lyhyesti esitellä ja avata keskustelua suomeksi The 9th Age- pelistä, sekä toivottavasti myös madaltaa kynnystä uusille pelaajille lähteä kokeilemaan peliä.

Mikä on The 9th Age?

http://www.the-ninth-age.com

Games Workshopin hylättyä Warhammer Fantasy Battlesin, jäi fantasiataisteluiden kentille aikamoinen tyhjiö. Tätä täyttämään ja tuhansien ihmisten rakastamaa peliä kehittämään perustettiin vuonna 2015 alunperin kuuden ihmisen ryhmä, joka on kahdessa vuodessa kasvanut useamman sadan henkilön projektiksi.

Peli itsessään pohjautuu Fantasy Battlesin viimeisimpään eli 8. laitokseen. Silloinen peli ei kuitenkaan ollut kovinkaan hyvin tasapainossa, vaikkakin toi mukanaan hyviä uudistuksia ja ideoita. Yksi yhdeksännen ajan pyrkimyksistä on luoda mahdollisimman tasapainossa oleva peli, joka sopii niin turnauspelaamiseen, kuin kasuaalimpaankin nopan heittelyyn. Erityistä "komppia" ei enää tarvita rajaamaan kaiken maailman porsaanreikiä, vaan valinnat ja rajoitukset on kirjoitettu suoraan sääntöihin ja armeijakirjoihin. Vaikka muutoksia on tullut tuntuu peli itselle edelleen juuri siltä miltä haluan sen tuntuvan ja mikä parasta, peli vaikuttaa olevan parempi kuin koskaan aikaisemmin. Kehitystyö on jatkuvaa ja yhteisön mielipiteitä sekä ehdotuksia pyritään kuuntelemaan parhaan mukaan.

Mitä tarvitaan pelin aloittamiseen?

Kuten aikaisemmin fantasia warhammeria, tätäkin peliä pelataan 4x6 jalkaa mitoiltaan olevalla kentällä, jolle on aseteltu maasto ennen peliä. Maasto koostuu useimmiten parista kukkulasta ja metsästä, sekä sekalaisesti talosta, järvestä, pellosta tai esimerkiksi kiven järkäleestä. Tarvitaan siis sopiva tila että maastoa.

Lisäksi tottakai tarvitaan itse miniatyyrit. Pelissä on 16 erilaista armeijaa:

Beast Herds
Daemon Legions
Dread Elves
Dwarven Holds
Empire of Sonnstahl
Highborn Elves
Infernal Dwarves
Kingdom of Equitaine
Ogre Khans
Orcs And Goblins
Saurian Ancients
Sylvan Elves
The Vermin Swarm
Undying Dynasties
Vampire Covenant
Warriors of The Darks Gods

Tarkkasilmäisimmät huomaavat nopeasti yhtäläisyydet vanhoihin warhammer rotuihin ja niihin nykyiset armeijat pohjaavatkin. Yksi parhaista asioista pelissä on, että kaikki säännöt löytyvät ilmaiseksi virallisilta sivuilta:

http://www.the-ninth-age.com/index.php?simple-page/

Mukana on myös quick start säännöt ja armeijalistat tutustumista varten. Nykyisillään esimerkiksi useimmat turnauspelit pelataan 4500 pisteen armeijoilla, mutta pienemmät pistemäärät ovat myös oikein toimivia, kun peliä aloittaa.

Figuina voi käyttää toki vaikka kaapista löytyvää vanhaa warhammer armeijaa, mutta nykyisin on tarjolla myös valtava määrä eri valmistajien tuotteita. Näistä on myös koottu jonkinmoinen kirjasto ysin sivuille, jota voi käyttää hyödyksi armeijan hankkimisessa.

http://www.the-ninth-age.com/lexicon/in ... e-library/


Pelikentän ja miniatyyrien ollessa kunnossa tarvitaan vielä tuumamitta sekä kasa noppia. Minkäänlaisia templaatteja tai muita erikoisia muovilärpäkkeitä ei tarvita.
Sääntöjen opettelu ja miniatyyrien maalaaminen onnistuu toki yksinkin, mutta varsinaiseen sotimiseen tarvitaan tottakai vastapuoli.

Jos kiinnostus heräsi, voi peliä ruveta testaamaan kaverin kanssa, mutta helpoin tapa on huudella esimerkiksi tähän alle missäpäin asuu, niin katsotaan josko demottajaa löytyisi. Pääkaupunkiseutu, Turku ja Tampere ainakin omaavat pelaajia ja muuallakin Suomessa tuntuu olevan pelaajakuntaa.

Ysiin järjestetään myös tasaisesti turnauksia, jotka oivia tilaisuuksia fiilistellä tunnelmaa ja tutustua peliin. Muutaman viikon päässä siintää esimerkiksi War Headin järkkäämä turnaus, jossa on mukana pelaajia mm. Suomen tämän vuoden kisajoukkueesta viewtopic.php?f=11&t=116994

Jos olet joskus pelannut warhammeria ja kaapin perukoilta löytyy armeija pölyttymässä, suosittelin lämpimästi karistamaan pölyt napeista ja testaamaan ysiä!
Tottakai myös aivan uudet pelaajat ovat äärimmäisen tervetulleita peliin ja henkilökohtaisesti autan mielelläni kaikissa kysymyksissä oman osaamisen puitteissa.

Jos ajatuksia ja kysymyksiä herää, sopii kysymyksiä laittaa tähän alle.

Päätän tähän lyhyen esittelyn pelistä, toivottavasti peli löytää sen kautta esimerkiksi uusia pelaajia.

- Hemppu
:D

Lateksimajava
Viestit: 2163
Liittynyt: To 22.01.2004 12:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: [9th] Yleistä pelistä ja sen aloittamisesta

Viesti Kirjoittaja Lateksimajava » Ma 14.08.2017 22:51

Hyvä keskustelunavaus ja esittely!

Jean
Viestit: 131
Liittynyt: Ma 15.12.2014 01:11

Re: [9th] Yleistä pelistä ja sen aloittamisesta

Viesti Kirjoittaja Jean » Ti 15.08.2017 18:58

Hyvin esitelty! 10 pistettä Hempulle. Uudet pelaajat ovat tosiaan enemmän kuin tervetulleita pelin pariin.
As a commander of an Empire army, it is by your courage and leadership that the soldiers of the Empire will hold the line and face the horrors that assail them.

Avatar
Lord of Carcassonne
Viestit: 5353
Liittynyt: Ke 18.01.2006 13:03
Paikkakunta: Orivesi

Re: [9th] Yleistä pelistä ja sen aloittamisesta

Viesti Kirjoittaja Lord of Carcassonne » Ke 16.08.2017 10:49

Hyvin kerrottu mutta kaikesta ei valitettavasti voi olla samaa mieltä. Unohditte mainita että peli on tarkoitettu enemmän kilpapelaamiseen kuin kasuaali pelailuun.

Suosittelen uusille pelaajille että odottavat 2.0 sääntöpaivitystä ennen kuin alkavat peliin todella tutustua.Syyskuun lopussa on tulossa kaiketi.
WHFB pelit 8.edikassa.(1.1.2014 alkaen)
Armeija V/T/H
Bretonnia 0/0/0
WH40k pelit (1.1.2014 alkaen)
Tau empire 10W/1T/9L Eldars(Iyanden): 2W/1T/7L CSM 6W/0T/10L Iron hands 6W/0T/3L

Avatar
Hemppu
Viestit: 662
Liittynyt: Ma 11.04.2005 21:22
Paikkakunta: Tampere

Re: [9th] Yleistä pelistä ja sen aloittamisesta

Viesti Kirjoittaja Hemppu » Ke 16.08.2017 12:57

Lord of Carcassonne kirjoitti:
Ke 16.08.2017 10:49
Hyvin kerrottu mutta kaikesta ei valitettavasti voi olla samaa mieltä. Unohditte mainita että peli on tarkoitettu enemmän kilpapelaamiseen kuin kasuaali pelailuun.

Suosittelen uusille pelaajille että odottavat 2.0 sääntöpaivitystä ennen kuin alkavat peliin todella tutustua.Syyskuun lopussa on tulossa kaiketi.
Kiitos palautteesta, oikaisen kuitenkin hieman. Kannattaa lukaista projektin tavoiteosio: http://www.the-ninth-age.com/blog/index ... t9a-goals/

Peliä kehitetään kyllä myös turnauksia varten, mutta aikamoinen kasa pelaajia pelaa peliä ihan kasuaalisti ilman turnauksia. Sinänsä en näe miksi nämä kaksi olisivat toisensa pois sulkevia asioita, kun tarkoituksena on kehittää tasapainoinen peli.

Uusi päivitys on tulossa, tarkkaa ajankohtaa ei tiedetä. Mutta kuten tällaisissa projekteissa useimmiten, muutoksia tehdään palautteen perusteella aika ajoin. Sinänsä ei ole isompaa syytä olla peliä aloittamatta, figuja voi aina maalata ja rakennella eikä perussääntöihin ole tulossa mitään suurta kuperkeikkaa. Aivan hyvin voi ruveta testaamaan, samalla on sitten jo enemmän kärryillä, kun joku päivitys tulee.

- Hemppu
:D

Nightwun
Viestit: 414
Liittynyt: Ti 10.09.2002 17:10
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: [9th] Yleistä pelistä ja sen aloittamisesta

Viesti Kirjoittaja Nightwun » Ke 16.08.2017 16:06

Juurikin mitä Hemppu sanoi. Tulevan päivityksen ajankohtaa ei ole lukittu ja muutokset tullaan kyllä avaamaan hyvin kun päivitys julkaistaan. Projektihan pyörii vapaaehtoisvoimin, joilloin tiukat aikataulut ovat resurssisyistä mahdottomia/kannattamattomia.

En tosiaan pidättelisi hengitystä päivitysten kanssa. Tulee vasta ensivuonna. Pelaamaan vaan. Ja jos muistelette vanhaa peliä ja mietitte et olihan se ihan tyhmää kun...

niin monta kertaa pääsen vastaamaan: No nykyään...

Ei ole Killing Blowia joka tappaa suoraan. Se vain menee panssarista ja regestä läpi. Niin että ei muuta kuin kääpiölordit ulos kaapista ja ajelemaan kilpikääpiöitä kentille, ne kun saa 5+ wardin kilvestä chargeja vastaan.

Tai örkit jotka eivät enää päätä hävitä peliä chargaamalla milloin minnekin. Vaan voivat pelata isoja armeijoita jotka pääsevät tappeluun asti. Oli ETCssä yksi Goblin armeijakin. Tai no oli siinä 5 orc Boar rideria. Ei enää peikko-savegea!

Tai Empire jonka johtajat oikeasti osaavat ohjata joukkojaan tappelemaan paremmin.

Tai demonit jotka eivät enää voita peliä hölmöllä taulukollaan vaan ihan rehellisesti tulevat turpiin vetämään.
9th Age duunari

Avatar
Finet
Viestit: 1296
Liittynyt: To 13.02.2003 09:34
Paikkakunta: Turku

Re: [9th] Yleistä pelistä ja sen aloittamisesta

Viesti Kirjoittaja Finet » Ke 16.08.2017 23:06

Iso peukku Hempulle esittelyn kirjoittamisesta! Tietämystä pelistä on tosiaan hyvä saada esille, jotta pelaajia tulisi lisää.

Miten 9th Age eroaa muista fantasiateemaisista sotapeleistä:
9th Age:ssa pääpaino on rykmenteillä, jotka marssivat tiiveissä muodostelmissa ja valmistautuvat kohtaamaan vihollisen liput liehuen. Pyssymiehiä, sotakoneita, velhoja ja monenkirjavaa monsteria mahtuu mukaan tukemaan. Rykmentit ovat suht kankeita tekemään manööverejä, mutta saavat tasapainoksi boonuksia lähitaistelussa. Lähitaistelua ei siis automaattisesti voita se osapuoli, joka tekee enemmän vahinkoa viholliselle.
Lisäksi yksiköiden ja sankareiden aseistusta ja maagisia esineitä pystyy itse valitsemaan useista vaihtoehdoista eli joukoissa on runsaasti kustomoitavaa!

Elävä esimerkki, miten epäilijä hyppäsi 9th Agen pariin:
Itselläni on pitkä WHFB-tausta. Olin aluksi todella skeptinen 9th Agen suhteen sen nostaessa päätään Faban poistuttua GW:n tukemista pelivalikoimista. Olin tottunut tuttuun ja turvalliseen Fabaan. Eniten varmaan epäilytti se "epävirallisuus" eli ettei Ysissä ollut firmaa takana tekemässä juuri sen pelin sääntöjä ja figuja.
Kokeilin kuitenkin ja tajusin, että sehän on niin kuin siihen asti pelaamani Faban 8. edikka, mutta paljon parempana versiona. Ei satoja unittien erikoissääntöjä muistettavaksi, ei unitin räjäyttäviä megaspellejä ja mikä parasta: tykit eivät enää tuhoa kertalaukauksella isoja mörköjä. Sääntöjä ja yksiköitä on tasapainotettu todella kivasti, joten nyt voi hyvin peluuttaa sellaisia unitteja, jotka eivät fabassa olleet kovin kaksisia. (Konvertoijan unelma!)


Fabaa olin pelaillut aina suht kasuaalisti ja sama meno jatkuu Ysissä. Pelaaminen uusia ihmisiä ja harvinaisempia armeijoita vastaan on kivaa ja siksi käyn myös satunnaisesti turnauksissa. Käsittääkseni muutkin Turun suunnalta pelaavat Ysiä samalla mentaliteetilla. Järjestän itse täällä päin Ysin turnauksia ja ajatuksena on pitää myös pikkuturnauksia, jotta nukkuvat Faba-armeijoiden omistajat saataisiin taas aktivoitua ja mukaan hyvän pelin pariin. Näille pelaajille mukaan hyppääminen on todella helppoa, sillä perussäännöt tulevat lihasmuistista ja figuista ei tarvitse kuin puhaltaa pölyt.

Myönnän, että uusille pelaajille aloituskynnys on hieman korkea, sillä sääntöjä on paljon ja figuja tarvitaan moneen muuhun peliin verrattuna enemmän. Sama juttuhan oli Fabassa. Tässä onneksi auttaa se, että figuja saa nykyään todella monelta valmistajalta ja halvemmalla kuin Games Workshopilta. Meillä konkareilla on lisäksi kaapissa hyvin usein useampi armeija, joita mieluusti lainataan uuden pelikaverin toivossa. Samoin säännöt oppii parhaiten pelaamalla, ja varmasti esittelijöitä ja peliseuraa löytyy varsinkin näistä isommista keskittymistä (Hki, Tre, Tku).
Esittelen itse mielelläni Turun suunnalla 9th Agea!

Jouni, Ordo Aboensis ry
Viimeksi muokannut Finet, La 19.08.2017 19:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
ile
Viestit: 1761
Liittynyt: Pe 01.05.2009 02:01
Paikkakunta: Helsinki | Malminkartano

Re: [9th] Yleistä pelistä ja sen aloittamisesta

Viesti Kirjoittaja ile » To 17.08.2017 14:27

Suosittelen kokeilemaan Ysiaikaa.

Mulle T9A aloitti fantasiapelaamisen renessanssin keväällä 2016. Vaikka en koskaan tykännyt 8. edikasta, tämä sen edikan päälle rakennettu faniedikka onnistui hiomaan pois monta virhettä ja tekemään pelistä kiinnostavan. Tuntui siltä, että kaikkea voi taas pelata, ja uusien yksiköiden ja optioiden myötä heräsi into uusiin kiinnostaviin figuprojekteihin. Maalasin, tein armeijalistoja ja raivasin kalenterista tilaa peleille.


1.2 edikan muutokset syksyllä 2016 muuttivat tilannetta. Aika marginaalisesti, mutta kuitenkin huonompaan suuntaan.
  • Armeijoista poistettiin mielenkiintoisia yksiköitä/optioita, ja balanssin nimissä luonteikkaita mutta satunnaisia erikoissääntöjä.
  • Armeijoissa on taas selkeästi hyviä ja huonoja yksiköitä. Tämä tulee esiin rennoissa harrastepeleissäkin. Liian äärimmäistä.
  • T9A maailma ei kiinnosta tippaakaan. Tapa esitellä sitä jonkun näkökulmasta voisi olla hyvä, jos jengi osaisi kirjoittaa. Nyt ei osaa, eikä apu kelpaa. Pelin suunnitteluprinsiipit menevät peli edellä, ja se ei ennusta hyvää maailmalle.
  • Yksikköhinnoittelu + mekaniikat aiheuttivat siirtymisen MSU-taktiikoihin. Se taas edellyttää tosi hyvää pelisilmää ja kokemusta. Rennon harrastamisen ja kilpapelaamisen etäisyys toisistaan on yhtä totta kuin ennenkin, ellei jopa kasvanut. (MSU sinällään on jees.)
Tekijätiimi sai ansaitusti p***aa niskaan syksyn 2016 täydellisesti mokatun kommunikaation vuoksi. Valitettavasti tämä ei avannut tiimin kommunikaatiota, vaan lisäsi tiimin sisäistä ja ulkoista kuria foorumilla. Fiilis yhteisestä projektista, johon voi vaikuttaa pelaamalla ja antamalla kommentteja, väheni. Selvisi, että tekijätiimi tekee mitä haluaa, mitä ikinä syitä tälle annettiinkaan. Nyt on enemmän sneak peekkejä ja hypetystä, mutta vähemmän aitoa ja rakentavaa keskustelua. Rehellisyyden nimissä tekijätiimi myös myönsi, että tämä ei miellytä kaikkia ja että vuoden 2016 aikana saavutetusta harrastajakunnasta tullaan tietoisesti menettämään osa. Näin on tapahtunutkin.

Näiden tapahtumien jälkeen olen huomannut, ettei peli tai yhteisö enää anna viime vuoden tapaisia kicksejä. Valitsen fantasiataisteluideni pohjaksi muita, huomattavasti virtaviivaisempia mutta edelleen taktisesti mielenkiintoisia systeemejä.


Kuten sanoin, muutokset ovat lopulta aika marginaalisia. Tapahtumat jossakin suunnitelijoiden foorumilla ovat aika etäisiä tavallisen harrastajan kannalta. Niiden summa on kuitenkin selkeästi negatiivinen itselleni. Odotan silti mielenkiinnolla, mitä 2.0 tuo tullessaan. T9A suunnittelijat ovat kahden vuoden aikana kivunneet harrastajista semiprofessionaaleiksi. 1.2/1.3 sekä tulevat muutokset avaavat suunnittelulinjoja, jotka mahdollistavat pelin aidon kehittämisen. On mielenkiintoista nähdä, miten tämä kehityspotentiaali käytetään!

Mielipiteeni ei pidä olla pois muilta. T9A on takuistaankin huolimatta ansiokas ja moniulotteinen peli, joka antaa hyvän syyn kaivaa vanhat napit kaapista tai ostaa uusia.

Kaiken kaikkiaan tämä on hieno aika palata massataistelufantasioiden äärelle, sillä tarjonta on aiempaa laajempi ja laadukkaampi - myös T9A:n ansiosta. Suosittelen kokeilemaan Ysiaikaa.

-ile

Avatar
smaxx
Valvoja
Viestit: 8527
Liittynyt: Ti 13.02.2007 17:29
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: [9th] Yleistä pelistä ja sen aloittamisesta

Viesti Kirjoittaja smaxx » To 17.08.2017 22:10

Kattelin pitkästä aikaa noita ysin sääntöjä, ja ihan samalta kasiedikaltahan se edelleenkin näyttää noin valtapuolisesti. Tottakai siis eroja on, mutta ne tulevat enemmän siellä yksityiskohdissa, paljon on varmasti älyttömyyksiä korjattu. Pelin perusrakenne on edelleen Fabaa. Pitääpä joku päivä pläräillä vähän armybookkejakin, ja kattoa alkaako kiinnostaa kokeilla taas. Onhan noita sääntöjä ihan pirusti, kun vertaa näihin aikuisten höntsäpeleihin, mitä on tullut viime ajat tahkottua. Hieno kuvitus tossa sääntiksessä !
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/

Lateksimajava
Viestit: 2163
Liittynyt: To 22.01.2004 12:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: [9th] Yleistä pelistä ja sen aloittamisesta

Viesti Kirjoittaja Lateksimajava » Pe 18.08.2017 20:27

Varmaan isoin kynnys aloittaa on se figumäärä. Niitähän pitää muutama maalata ennen kuin pääsee pelaamaan. Oon itse just keväällä päässyt pari vuotta kestäneestä uuden armeijan aloittamisen kammosta ja tarttunut petomiesten maalaamiseen. Aluksi hirvitti, mutta niin vaan uusia yksiköitä valmistuu ja kivaa on. Että rohkaisen kaikkia tarttumaan toimeen ja aloittamaan uuden armeijan!

Ysiä pelatessa on myös se hyvä puoli, että Kings of Warin pelaaminen sujuu myös samoilla figuilla. Tällä hetkellä fiilistelen molempia pelejä aika paljon - kyllä se vaan on komeaa kun kaksi isoa armeijaa kohtaa pelipöydällä.

Avatar
jamovoima
Valvoja
Viestit: 7578
Liittynyt: Ke 22.05.2002 15:37
Paikkakunta: Länsi-Vantaa

Re: [9th] Yleistä pelistä ja sen aloittamisesta

Viesti Kirjoittaja jamovoima » Pe 18.08.2017 21:21

Onko muuten sille joku syy, miksi pohjaksi on valittu nimeomanaa kasiedikka? Eikö kasiedikka ollut kuitenkin se, joka sai varsin monet lopettamaan faban pelaamisen ja toi isot figumäärävaatimukset uusia pelaajia häiritsemään, kun taas seiskaedikkaa useimmat muistelee lämmöllä? Itseni ainakin juuri tuo kasiedikkapohjaisuus saa kiertämään tämän kaukaa, kun en siitä oikein yhtään pitänyt ja tässä näyttäisi suurin osa siinä hiertäneistä jutuista (kuten se että blokkien läpi näkee ja hordeyksiköt) olevan mukana mitä joskus sääntökirjan luin.
Ostetaan LotR-kirjoja ja Mordorin örkkejä. Kts. omv-alue.

Avatar
smaxx
Valvoja
Viestit: 8527
Liittynyt: Ti 13.02.2007 17:29
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: [9th] Yleistä pelistä ja sen aloittamisesta

Viesti Kirjoittaja smaxx » Pe 18.08.2017 21:44

No sillon kun faba tapettiin, pelattiin kasia. Joten luonnollista että kun peliä haluttiin jatkaa, niin jatketaan siitä missä ollaan. Ja hyvä niin, kasi oli hauska peli, seiska oli kuivempaa. Lähtökohtaisesti taikomiselta ja sotakoneiden osalta + monien yksityiskohtien osalta korjattu kasi kuulostaa hyvältä peliltä.
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/

Avatar
ile
Viestit: 1761
Liittynyt: Pe 01.05.2009 02:01
Paikkakunta: Helsinki | Malminkartano

Re: [9th] Yleistä pelistä ja sen aloittamisesta

Viesti Kirjoittaja ile » Pe 18.08.2017 23:48

Mielenkiintoisille urille tässä taas lähdettiin. Modet voi ehkä leikata tämän ja pari edellistä viestiä omaan ketjuunsa: FABA-skenen luotaaminen.

Jos jengi ihan oikeasti haluaisi pelata FABA:n seiskaedikkaa, sitä varmaan pelattaisiin enemmän kuin nykyään näkee. Kun ite kokeilin peliä nostalgiamielessä pari vuotta sitten, se nostalgia kului aika nopeasti pois. Kings of War tuottaa käytännössä saman fiiliksen, mutta vähemmällä turhautumisella. Vaikka sinänsä tykkäsin kutos-seiskaedikoiden ameijaFABAsta, kyllä se jotain päivitystä tarvitsi, uutta tuoreutta.

Erinäisiä foorumeita seurailleena itselleni on aika selvä, että kasiedikan myötä kiinnostus FABA:an väheni selvästi. Siis jo ennen Lopun Aikoja. Mutta tästä ei seuraa loogisesti, että paalaaminen johonkin kasiedikkaa edeltävään jälleen lisäisi kiinnostusta. Ysiajan tekijöiltä oli ihan perusteltu ratkaisu jatkaa siitä, mihin jäätiin, ja kohdentaa tukensa sille pelaajapoppoolle, jonka tiedettiin edelleen varmasti pelaavan. Eikä kaikki kasiedikasta tykkäävät suinkaan hypänneet Ysiajan kelkkaan. Vannoutuneita kasiedikan pelaajia löytyy edelleen.

Kyllä mä nostan hattua sille työmäärälle, mitä Ysiajan kanssa on tehty. Nythän meta keikahti MSU:n suuntaan, joten ei niitä hordeja tosiaankaan tarvitse pelata, jos ei halua. Ilmankin pärjää, mitä moninaisimmilla roduilla ja armeijoilla, todistetusti. Pelitapoja on monia. Uskaltaisin väittää, että Ysiajassa on helpompi pelata itselleen luontevalla tyylillä kuin aiemmissa FABAn edikoissa. Armeijoita on ihan tietoisesti viilattu siihen suuntaan, että niillä olisi useampi käytännössä kokeiltu pelitapa, mutta samalla myös omintaikeinen luonteensa.

Ja toi mitä Lateksimajava sanoi, että Ysiaika ja Kings of War toimii samoilla figuilla, se on hieno juttu. Myös kaikki FABA:n vanhemmat edikat toimii samoilla figuilla. Ihmisfiguilla voi pelata lisäksi historiallisia neliöbasepelejä. Neliöbaseilla ja manööveeraavilla yksiköillä pelaaminen ei koskaan ole ollut näin moninaista ja moniulotteista. Vaikka pelaajia ehkä on nykyään vähemmän, vanhoja ja uusia pelejä on yhteensä huikea määrä. Kantsii tutustua pariin neljään ja pelata useampaa ilman ennakkoluuloja, niin löytää kyllä peliseuraa. Sanoisin, että Ysiaika ja Kings of War ovat turvallisia ajallisia investointeja (molempien säännöt saa ilmaiseksi). Molempi parempi. :)

WH:AoSiakin voi ilman suurempaa haittaa pelata neliöbaseilla. Neliöbasepeleihin taasen eivät oikein pyöreät baset istu. Siis myös neliöbasettaminen on turvallinen ajallinen ja rahallinen investointi. ;)

-ile

Avatar
Hemppu
Viestit: 662
Liittynyt: Ma 11.04.2005 21:22
Paikkakunta: Tampere

Re: [9th] Yleistä pelistä ja sen aloittamisesta

Viesti Kirjoittaja Hemppu » La 19.08.2017 00:11

Hyvää keskustelua ja mukava saada kaikenlaista ajatusta sekä mielipidettä. :)

Ile ja smaxx tuossa hyvin vastasivatkin jamolle, itse en näe, että varsinaisesti on tarvetta jaksa topikkia, kun tässä saattaa olla hyvinkin vastauksia monen kysymyksiin.

Kasihan tosiaan oli aika erilainen edikka kuin kutonen ja seiska. Se toi mukanaan monenmoista uutta ja hyvää, mutta myös paljon yksittäisiä yksiköitä ja esim. Special Charruja, jotka tekivät pelistä ihan hauskaa, muttei niin tasapainoista. Ysi aika korjaa näitä hienosti ja ile mainitsikin jo tuosta ylipäätään armeijoiden sekä myös niiden sisäisestä monimuotoisuudesta. On tosi makeeta, kun voi pelata kaikenlaista amputta itseään jalkaan suoraan. Turnaustuloksiakin on ollut hauska katsella, kun monasti top 10 sisällä on ollut melkeen yhtä monta eri armeijaa, eikä sellaista yhtä spämmilistaa oikeen tuppaa esiintymään. Erilaiset deployment tyypit sekä uudet secondary objektiivit (esim. kummalla enemmän scoraavia yksiköitä pelin loputtua vihun depolla) ovat tuoneet hienon mausteen peleihin. Näkyvyys asiaankin on puututtu kokoluokilla, ihan kaikesta ei enään nää suoraan läpi. :)
:D

Avatar
smaxx
Valvoja
Viestit: 8527
Liittynyt: Ti 13.02.2007 17:29
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: [9th] Yleistä pelistä ja sen aloittamisesta

Viesti Kirjoittaja smaxx » La 19.08.2017 08:37

Toi yksiköiden kokoluokka ja sen mukainen näkyvyys oli heti alusta asti ysissä mukana, samoin kuin se oli hetken aikaa kasin turnauskompeissa alkuvaiheissa, ja on musta ilmeisen oleellinen ja tärkeä korjaus peliin.
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/

Avatar
jamovoima
Valvoja
Viestit: 7578
Liittynyt: Ke 22.05.2002 15:37
Paikkakunta: Länsi-Vantaa

Re: [9th] Yleistä pelistä ja sen aloittamisesta

Viesti Kirjoittaja jamovoima » La 19.08.2017 09:06

Juu, kiitos vastauksista. Kyllä minustakin tämä siis vaikuttaa ihan pätevältä peliltä sinänsä, vaikka pelaamaan asti oma kiinnostus ei riittäisikää, ja olihan kasissa toki paljon myös hyviä juttuja, kuten selkeämpi liikkuminen ja jossain määrin parempi taikasysteemi. Ja onhan toki mukavaa että on vaihtoehtoja. Fantasiahommista on tullut vähän kuin historiallisia pelejä, samoilla ukoilla voi pelata vaikka mitä, kun erilaisia skirmishejäkin on vaikka kuinka monta.
Ostetaan LotR-kirjoja ja Mordorin örkkejä. Kts. omv-alue.

Avatar
smaxx
Valvoja
Viestit: 8527
Liittynyt: Ti 13.02.2007 17:29
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: [9th] Yleistä pelistä ja sen aloittamisesta

Viesti Kirjoittaja smaxx » La 19.08.2017 09:11

Mites ysiporukka on muuten ottanut GW:n uudet fantasiayksiköt, onko niille keksitty ysiaikasäännöt ? Enkä nyt tarkoita niitä sigmariinejä, vaan sellaisia yksiköitä, jotka voisivat olla jotenkin wanhan maailman kanssa ehkä linjassa. Eihän niitä montaa taida olla, joku kääpiözeppeliini ja jotain ampuvia treekinejä tulee mieleen.
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/

Avatar
Hemppu
Viestit: 662
Liittynyt: Ma 11.04.2005 21:22
Paikkakunta: Tampere

Re: [9th] Yleistä pelistä ja sen aloittamisesta

Viesti Kirjoittaja Hemppu » La 19.08.2017 09:38

Ei oo suoraan keksitty sääntöjä enkä usko että kehittäjät kauheen paljon niitä uusia julkaisuja sääntöjen saralla seuraa. Nättejä nappejahan sieltä on tullut ja monia pystyy suoraan tai pienellä tuunauksella käyttämään ysissä. Kääpiöiden Zeppeliinit menee hienosti, sylvaneth puut tosi hyvin metsätontuille ja joku taisi tehdä sigmariineista shabteja UD armeijaan. Kai niitä tzeentch petoja saisi petomies armeijan pohjateemana käytettyä.

Tää figutarjonta on kyllä ihan huikee juttu nykyään ja kaikenlaisia pienempiä valmistajia putkahtelee vähän väliä. :)
:D

Avatar
ile
Viestit: 1761
Liittynyt: Pe 01.05.2009 02:01
Paikkakunta: Helsinki | Malminkartano

Re: [9th] Yleistä pelistä ja sen aloittamisesta

Viesti Kirjoittaja ile » La 19.08.2017 10:01

Sigmariineista olen nähnyt ainakin ogre-armeijan ja kääpiöiden Hold Guardianseja (jonkinlaisia animoituja patsaita).

Päät vaihtoon, 40mm neliöbaset ja teemaan sopiva maalaus, niin ovat käyttökelpoisia ja näyttäviä.

FABA:n perinteessä on kuitenkin monta sataa erilaista yksikköä. Jos menee figut edellä, niille kyllä yleensä löytyy sopiva armeija ja kuvaava yksikkö.

-ile

Avatar
rpr
Viestit: 375
Liittynyt: Ti 24.07.2007 17:04
Paikkakunta: esPoo
Viesti:

Re: [9th] Yleistä pelistä ja sen aloittamisesta

Viesti Kirjoittaja rpr » La 19.08.2017 10:10

Kaverin kanssa pelaillaan vielä kasia, mutta alkaa armeijoiden monotonisuus (jos hakee pärjäämistä) vähän maistumaan puulta, ja sääntösotkuja riittää joka kerta. Migraatio ysiin varmaan tapahtuu jossain välissä (offtopiccina KoW vaikutti hauskalta, mutta aina kun näkee sen toiminnassa, muistaa, että se ei sellaista, mitä haluaa).

Itseäni ysissä hiertää eniten muokatut perusaseet (spear, light lance, parry, throwing weapons,..) ja sitten kasa muita pikkuasioita, mutta kyllä noiden kanssa voisi elää. Olisivat kyllä saaneet nerffata sen midnight cloakin :P

Painetut kirjat auttaisivat ysiä.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “FB: Yleiset keskustelut”