8ed perillisen etsintä eli kuinka pelasin 24 tuntia figuturnauksia Ropeconissa

Warhammer Fantasy Battles -pelin palsta, jossa on tarkoitus keskustella kaikista niistä aiheista, jotka eivät sovellu muihin otsikoihin. Kysymyksiinkin vastataan, mutta käytä kuitenkin ensin hakua.
Avatar
rpr
Viestit: 366
Liittynyt: Ti 24.07.2007 17:04
Paikkakunta: esPoo
Viesti:

8ed perillisen etsintä eli kuinka pelasin 24 tuntia figuturnauksia Ropeconissa

Viesti Kirjoittaja rpr » Ti 31.07.2018 08:43

Aloin pelata fabaa aikoinaan 3. edikan aikoihin, jolloin pelasimme ihan kaikkea. Sittemmin opiskelun alkaessa tuo hiipui, ja lukuunottamatta muutamaa peliä nelosta/vitosta mitään ei tapahtunut pitkään aikaan kunnes tuossa jokunen vuosi sitten kaveri houkutteli 8. edikan pariin, jota olemme sitten tahkonneet rauhallisella keski-ikäisten vauhdilla muutamia kertoja vuodessa. 8. edikan kuolonkorinat yhdistettynä sääntösotkuihin ja balanssiongelmiin (tai valtaviin ETC-fikseihin) ovat kuitenkin saaneet minut katsomaan eteenpäin vaihtoehtoihin, joissa säännöt olisivat selkeämmät tai ainakin niihin tulisi "virallisia" tarkennuksia/korjauksia.

Ja avot, Ropecon tarjosi tänä vuonna (2018) loistavan tilaisuuden kokeilla kolmea leiriä, minne 8. edikan pelaajat ovat voineet suunnata ukkonsa. Eli eikun pänttäämään sääntöjä, muokkaamaan figuja sopivaan kuntoon ja kokeilemaan, kuinka pahasti kroppa (ja parisuhde) hajoaa siitä kun tunkee 3 turnausta yhteen viikonloppuun...

Jaan tämän raportin kolmeen osioon, yksi jokaiselle päivällä ja pelisysteemille, ja lähinnä turisen siitä, millaiseksi minä näen kyseisen pelisysteemin ja miten pintapuolisesti itse turnaus meni.

Avatar
rpr
Viestit: 366
Liittynyt: Ti 24.07.2007 17:04
Paikkakunta: esPoo
Viesti:

Re: 8ed perillisen etsintä eli kuinka pelasin 24 tuntia figuturnauksia Ropeconissa

Viesti Kirjoittaja rpr » Ti 31.07.2018 09:10

Perjantai: Kings of War

Olin tarkkaillut Kings of Waria siitä asti kun Age of Sigmar ilmestyi. Periaatteessa sääntöjen tiiveys ja selkeys ihastutti, mutta toisaalta yksiköiden sulamisen puute karsasti. Joka tapauksessa, tänä keväänä sain yhden kaupan mukana ekan edikan sääntiksen ja sittemmin kun sain todella halvalla ja helpolla kakkosedikan sääntökirjan haltuuni, osallistuminen turnaukseen oli melko helppo päätös. Lähinnä ukkojen saaminen kuntoon oli vähän haaste - olin näet tässä kevään aikana myynyt kaikki muut faba-armeijani paitsi poikani epäkuolleet (joista maalatut ovat pääosin pyöreillä alustoilla) ja wood elffini, jotka taaskin olivat hieman keskeneräinen projekti. Noh, eiku maalit, pikaliimi, erikeeper ja flockki käteen ja wood elffeistä muodostui ihan pelattava armeija turnaukseen.

Itse turnaus

Onnistuin hukkaamaan listani (ja turnaustulokset) tässä turnauskaaoksessa ja muisti voi tehdä tepposet, mutta ensimmäisessä pelissä otin turpaan epäkuolleilta, toisessa taisin voittaa kääpiöt ja vikassa pelata tasurit ritarien kanssa. Ensimmäisessä sain opetuksen charge-kyräilystä ja vikassa unohdimme lootin hidastavan vaikutuksen.

Pelit olivat hauskoja, vastustajat mukavia ja listat riittävän erilaisia. Turnaus oli hyvin järjestetty (joskin lopputuloksia kaipaan vielä tänne sotavasaraan ;) ja voitin makeimman palkinnon!

Mistä erityisesti pidin

Säännöt ovat selkeät ja pelit pyörivät nopeasti. Mahdolliset sääntötarkistukset löytyivät helposti ja vain muutaman kerran piti tuomareiden kanssa keskustella detaljeista (yleensä aiheesta, että mistä se sääntö löytyy...)

Mistä en pitänyt

* Charge-kyräilystä.
* Yksipuolisesta meleestä. Jotenkin vaan väärin, että lähes sama ammuskeleeko vai lyökö sitä vastustajaa, joka on siinä tuuman päässä naaman edessä (kun Me ja Ra sama) - meleeseen voisi sisältyä joku riski.
* Binääristä (tai no, kolmiosaisesta) nerve-testistä, varsinkin unittien koon kasvaessa. Hakkaat vuorosta toiseen isoa lauttaa ja mitään ei tapahdu kunnes lopulta kaikki romahtaa. Tämä myös antaa pelille hieman sellaisen "miksi pelaan tätä isoilla figuilla?" -olon.

Mitä muuttaisin?

En nyt heti keksi mitään heposti muutettavaa tähän peliin, sen verran hyvin suunniteltu ja viilattu säännöt omaan kokonaisuuteensa. Jos niitä asioita muuttaisi, mistä en pidä, menisi peli aikalailla uusiksi, ainakin balanssin osalta.

Tuomio omana kokonaisuutena

Hieno peli jota voi pelata enemmänkin ihan sellaisenaan.

Avatar
rpr
Viestit: 366
Liittynyt: Ti 24.07.2007 17:04
Paikkakunta: esPoo
Viesti:

Re: 8ed perillisen etsintä eli kuinka pelasin 24 tuntia figuturnauksia Ropeconissa

Viesti Kirjoittaja rpr » Ti 31.07.2018 09:32

Lauantai: 9th Age

Tähän olikin sitten vaikein osallistua, koska sääntökirja oli paksu kuin paperipaino ja termistökin oli isketty uusiksi. Lisäksi valinnanpaljous armeijassa alkoi ahdistamaan, mutta tämän ratkaisin tekemällä ensin Kings of War -armeijani ja sitten tein 9a listani samoja figuja käyttäen, tai ainakin niin hyvin kuin järkevästi onnistui. Lopputuloksena tarvitsin 2 ukkoa enemmän tähän listaan samalla kun pudotin 6 kow-listasta pois.

Itse turnaus

Ensin pelattiin ogreja vastaan jotka yrittivät polttaa kaikki haltiat jotka taaskin kasvoivat takaisin samaa tahtia. Lopputuloksena ajan loppuessa päädyttiin tasapeliin. Seuraavaksi oli vastassa dwarf gunline, jota vastaan listani oli nk. kusessa kun ei ollut mitään range-ylivoimaa, gyrocopteri rikkoisi kaikki paperiyksiköt ja slayerit olisivat tehneet wild ridereista kostosilppua. Sitten keksin alkaa ampua volley firella takarivin katapulttia ja possun perään juosseiden kääpiöiden teurastus uberkenraalillani tuotti tasapelin tappopisteissä (aika loppui taas), mutta yksi possu oli juossut vapaaehtoisesti kääpiöiden syliin joten pieni tappiohan siitä tuli.

Viimeinen kierros oli haastematsi Skaveneita vastaan. En ollut koskaan pelannut moisia vastaan ja lightning damage tuhosi Warhawkit heti kättelyssä. Matsista jäi paskan maku suuhun challenge-sääntöjen takia kun joukkojeni piti katsoa sivusta kun vermini kamppaili kenraalini kanssa.

Turnaus oli erittäin hyvin järjestetty, lisäbonuksena isosta standista, missä infoa kenestä tarttua. Tuo haastelista nyt oli ehkä vähän yliampuva näin ei-veteraanille, ja jäihän siitä pisteitä merkitsemättä kun oli merkitty "Turnauksen loputtua" mutta eipä tuota enää silloin täytetty...


Mistä erityisesti pidin

* Puuhaltiat olivat n. 200% parempia kuin olin koskaan aiemmin nähnyt, tuoden mieleen 7th edikan tontut.
* Uudet taikuussäännöt olivat hyvät

Mistä en pitänyt

Lähitaistelut menevät kauheaksi sotkuksi edelleen. Challenge-säännöt ovat yhä pelleä kun toinen puoli on yksin. Metsistä läpi näkeminen on dorkaa. Se, että tykki osuu yhtä hyvin yksikköön, joka on lähes kokonaan talon/kukkulan takana.

Mitä muuttaisin?

Metsien toiselle puolen ei pitäisi nähdä (auttaisi myös lasertykkeihin). Challengessä jos tyypeillä ei ole muuta lyötävää, saisivat yhä lyödä haasteessa olevaa. Periaatteessa liikkumiseen voisi katsella Kings of Warin suuntaan...

Tuomio omana kokonaisuutena

9a haki pitkään muotoaan mutta tämä beta on selkeästi parempaa tavaraa kuin aiemmat lukemani. Sanaston täysmuuttaminen nyt tuntui turhalta, kaikki puhuivat kuitenkin toughnessista ja liipasta ja woundeista ja wardeista.
Viimeksi muokannut rpr, Ti 31.07.2018 14:32. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
rpr
Viestit: 366
Liittynyt: Ti 24.07.2007 17:04
Paikkakunta: esPoo
Viesti:

Re: 8ed perillisen etsintä eli kuinka pelasin 24 tuntia figuturnauksia Ropeconissa

Viesti Kirjoittaja rpr » Ti 31.07.2018 09:49

Sunnuntai: Age of Sigmar

Sitten olikin vuorossa peli, jota onkin tullut jopa joskus aiemmin elämässä pelattua. Ei nyt paljoa, mutta muutama viikko aiemmin ihan vastaavassa turnauksessa. Ilmestyessäänhän Age of Sigmar oli aikamoinen vitsi ainakin vakavamman pelaamisen suhteen, mutta sittemmin ensin general handbookkien ja nyt 2nd edikan myötä peli on saavuttanut varteenotettavan aseman ihan turnauspelaamiseen.

Itse turnaukseen lähdin jotakuinkin samalla Grand Host of Nagash -listalla kuin aikaisemmassa turnauksessa. Alunperin tarkoitus oli muuttaa hieman listaa, mutta aika ei riittänyt uusien figujen maalaamiseen, vaan piti tyytyä basettamaan muutaman puutteelliset ja hieman konvertoimaan vampire lordia. Taikavalikoima myös hieman päivittyi.

Itse turnaus

Ensin oli vastassa Fyreslayreit, jotka olivat sitkeitä kuin punkit, mutta jämähtivät ikuisesti palaaviin lurkkeihin. Aika loppui ja rynnin tsäkävoittoon liihottamalla vampyyrilla objektiiville ja tappamalla sitä suojelevan fantsumarsuvelhon. Toisessa matsissa oli vastassa Nurglen ukot, jotka juoksivat lujaa kuin pienet tuhatjalkaiset. Veikkaan, että olisin voittanut jälleen ihan vaan armeijan "me emme kuole milllään" -menolla yhdistettynä valtavaan pinoon objektiiveja, mutta aika loppui jo toisen kierroksen jälkeen ja hävisin yhden lurkkilauman (80 pistettä) takia. Kolmas matsi oli Khornen viikinkisolttuja vastaan, ja tällä kertaa tuli luovutusvoitto jossain 3. kierroksen tietämillä - eiköhän tämäkin olisi jäänyt ikuisesti palaavien epäkuolleiden voitoksi.

Turnaus oli hyvin järjestetty ja vastustajat mukavia, mutta aika ei ottanut sitten millään riittääkseen, erityisesti kun kaikille on kokoajan uusia sääntöjä tutkittavaksi. Kokemuksella ja rutiinilla tästä voitaisiin näissä aikarajoissa selvitä...

Mistä erityisesti pidin

Nykymuodollaan säännöt toimivat hyvin ja on toistaiseksi parhaiten GW:n toimesta kirjoitettu (vaikka vielä olisi parannettavaa).

Mistä en pitänyt

Depotussäännöt ovat tyhmät - listan koko suoraan määrää, kuka saa tärkeän ensimmäisen vuoron, ja puolen valinnut saa vielä edun tässä. Pikkukuplasääntöjä on niin paljon, että väistämättä kokoajan jotain unohdellaan. Se, että eri optiolla yksikölle ei ole hintaa, pahimpana esimerkkinä joku Frost phoenix.

Mitä muuttaisin?

* Depotus voisi ottaa hieman mallia 9th agesta ja mennä näin: Pelaaja voi omalla vuorollaan depottaa haluamansa määrän unitteja. Ensin lopettanut heti nimeää, kumpi ottaa ensimmäisen vuoron.
* Hinnat unittivariaatioille (esim: vampire lord 120pts, winged horror +20, nightmare +20,...)

Tuomio omana kokonaisuutena

Alunperin syyni pelata Age of Sigmaria oli se, että se on helppo 9-vuotiaan oppia - sääntöjä voi lisätä sitten taitojen lisääntyessä. Peli on hieman sellainen "kaljaa ja keksejä", mutta kyllä siinä sisältöä riittää ja ainakin jokainen ukko on omansa. Lisäksi vapaan liikkuvuuden takia säännöt voivat olla todella tiiviit ja selkeät. Vielä kun GW oppisi kirjoittamaan niin, että erilaisia - kuitenkin ajoittain hyvin oleellisia - sääntöjä ei piilotettaisi joihinkin sivulauseisiin.
Viimeksi muokannut rpr, Ti 31.07.2018 14:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
rpr
Viestit: 366
Liittynyt: Ti 24.07.2007 17:04
Paikkakunta: esPoo
Viesti:

Re: 8ed perillisen etsintä eli kuinka pelasin 24 tuntia figuturnauksia Ropeconissa

Viesti Kirjoittaja rpr » Ti 31.07.2018 10:01

Loppuyhteenveto

Nyt on kolmea peliä pelattu ja aika ryytynyt olo oli sunnuntai-iltana (ja myös lauantaiaamuna, koska yöunet Kings of Warin jälkeen jäivät vähiin). Jäljelle on vielä pelisysteemien subjektiivinen vertailu ja yhteenveto.

Kaikki olivat mielestäni hyviä pelejä ja kaikkia pelannen jatkossakin.

Jos kaikista kolmesta olisi turnaus yhtä aikaa, ja yksinkertaisuuden vuoksi kaikki reunaehdot ja -muuttujat puuttuisivat, olisi nykymuodossa valintani 9th Age - sopiva kokonaisuus onnea, metaa, listan rakentamista ja sääntöjä. Tämä on kuitenkin niin tiukka kisa, että todennäköisesti muut tekijät ratkaisisivat ja vastaus voisi olla mikä tahansa kolmesta pelistä.

Jos minun pitää ehdottaa kaverilleni, mihin 8editä vaihdetaan, ehdottaisin: 9th Age koska hänellä on valtavasti neliöpohjaisia ukkoja, hän pitää taikuudesta ja fabasta, eikä halua Age of Sigmarin uusia möllejä. Tällä hetkellä tosin suurimpana esteenä on se, ettei 9th Agea saa vielä painettuna kirjana.
Viimeksi muokannut rpr, Ti 31.07.2018 21:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
ile
Viestit: 1371
Liittynyt: Pe 01.05.2009 02:01
Paikkakunta: Helsinki | Malminkartano

Re: 8ed perillisen etsintä eli kuinka pelasin 24 tuntia figuturnauksia Ropeconissa

Viesti Kirjoittaja ile » Ti 31.07.2018 11:09

Erinomainen, tiivis analyysi.

Omani on, että AoS ei fluffin puolesta kiinnosta ja siihen kaatuukin sitten kaikki. T9A on takussa, enkä jaksa opetella yhä vähemmän tuttua peliä uusilla nimillä. KoWissa on Kallen mainitsemat puutteet. Se olisi järkyttävän hieno peli, jos mättämiseen liittyisi enemmän tuloksellisuuden tuntua ja yksiköitä aktivoitaisiin vuorotellen. Mutta tämä vaatisi kyllä aika paljon pelikehitystä. Silti mä lähtisin kehittämään sitä tulevaisuuden FaBaa KoWin sliipattujen ja modernimpien sääntöjen päälle kuin T9A:n päälle. Mutta tässä liikutaan kyllä aika paljon makuasioiden varassa.

Kunnioitettavaa lähteä coniin kolmeksi päiväksi kolmen eri pelin turnauksiin!

-ile

Avatar
rpr
Viestit: 366
Liittynyt: Ti 24.07.2007 17:04
Paikkakunta: esPoo
Viesti:

Re: 8ed perillisen etsintä eli kuinka pelasin 24 tuntia figuturnauksia Ropeconissa

Viesti Kirjoittaja rpr » Ti 31.07.2018 21:13

rpr kirjoitti:
Ti 31.07.2018 09:49
Depotussäännöt ovat tyhmät - listan koko suoraan määrää, kuka saa tärkeän ensimmäisen vuoron, ja puolen valinnut saa vielä edun tässä.
Hm, nyt kun sääntöjä luin, minut harhaanjohdettiin Warheadin turnauksessa ja ainakin minä vastustajani kanssa väärinpelasin depon kaikissa matseissa silloin kuukausi sitten ja nyt Ropeconissa (eikä kukaan korjannut erhettä =)

Sääntöjen mukaan näet depon ensimmäisenä lopettanut voittaa tasapelin ensimmäisessä aloiteheitossa, sen sijaan että suoraan päättäisi, kumpi saa ensimmäisen vuoron.

Nyt en kyllä tiedä, mistä tuo käytetty sääntö (ekana depon lopettanut päättää aina) uiskenteli käyttöön, mutta säännöt eivät minusta niin sano. Tämä säännöissä oleva "tasapelillä päättää" onkin jo ihan järkevä sääntö, eikä depoon tarvitsekaan koskea.


EDIT: jaahas, näemmä core-sääntöjen designer commenteissa ovat vaihtaneet tämän säännön sellaiseksi, millä pelattiin. Plääh. Tämä on sitä GW:n huonompaa puolta, tekevät pelisääntöjä muuttavia rulingeja yleensä huonompaan suuntaan.

Avatar
smaxx
Valvoja
Viestit: 8421
Liittynyt: Ti 13.02.2007 17:29
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: 8ed perillisen etsintä eli kuinka pelasin 24 tuntia figuturnauksia Ropeconissa

Viesti Kirjoittaja smaxx » Ti 31.07.2018 21:24

No nyt on rankkaa kenttätutkimusta tehty hyvällä asenteella !
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/

Avatar
Dr. Icchan
Viestit: 3293
Liittynyt: Ti 28.07.2009 21:51
Paikkakunta: PK-seutu
Viesti:

Re: 8ed perillisen etsintä eli kuinka pelasin 24 tuntia figuturnauksia Ropeconissa

Viesti Kirjoittaja Dr. Icchan » Ke 01.08.2018 10:11

Vielä olis neljäs vaihtoehto, Darklands. Pelin on suunnitellut entinen vanhaa fabaa tosissaan turnauksissa hakannut pelaaja, joten kaikki näätämäisyydet on tiedossa ja eliminoitu. Lyhyesti:
- Yksiköitä aktivoidaan vuorotellen. Lähiksessä saa lyödä takaisin, mutta se lasketaan aktivoinniksi. Jo kerran tapellut yksikkö ei saa tapella uudestaan.
- Moraalisysteemi on neliportainen, exulted -> resolute -> shaken -> broken. Kevyessä pelottelussa (iso mörkö karjaisee) moraali yleensä voi tipahtaa vain yhden pykälän. Jos häviää tappelun, voi teoriassa tipahtaa suoraan alimmalle pykälälle, mutta jos on pykäliä välissä niin siitä saa helpotusta.
- Säännöt on kirjoitettu kuin lakiteksti, eli vesitiiviiksi ja hankalasti luettavaksi. Aukkoja ei juurikaan ole, mutta vaatii paneutumista opettelussa. Helpotukseksi säännöt on jaettu kolmeen eri vaikeuskategoriaan ja voit sopia vastustajan kanssa millä vaikeustasolla pelaa. Helpoin taso on AoS luokkaa.
- Pelistä on printattu sääntökirja myynnissä hyvinkin edullisesti, mutta faquja ja army muster sääntöjä lukuunottamatta mitään ei löydä ikävä kyllä netistä. Tekijä kyllä vastaa sääntökysymyksiin forumilla ripeästi ja faqua päivitetään hyvin pienellä viiveellä jos on tarvetta. Armeija pdf:t saa korjauksia neljä kertaa vuodessa.
- Monsterit vs. paljon pientä ihmistä on aika hyvässä balanssissa. Isot monsterit voi halutessaan kävellä pienten ihmisten yli, mutta ottavat matkalla vapaalyöntejä. Isot yksittäiset monsterit alkavat pehmenemään kun ne ottaa damagea, ihmisten joukot lähinnä menettää hyökkäyksiä.

Taikasysteemeitä en osaa verrata, kun en ole fabaa tai aosia pelannut, mutta ihan hyvin se systeemi tuntus toimivan. Loihtiessa ei voi epäonnistua katastrofaalisesti (normaali epäonnistuminen siis mahdollista) ja loihtimispinnat syödään elinpisteistä. Jos haluaa hipareita takaisin, pitää palautua missä on pieni epäonnistumisen mahdollisuus ja vielä pienempi mahdollisuus katastrofaaliseen epäonnistumiseen, yleensä spektaakkelimaisin efektein.

Ja figut on hienoja.

Avatar
Dolmot
Valvoja
Viestit: 3402
Liittynyt: Su 04.08.2002 23:10
Paikkakunta: HenkisESti tamperelAinen

Re: 8ed perillisen etsintä eli kuinka pelasin 24 tuntia figuturnauksia Ropeconissa

Viesti Kirjoittaja Dolmot » To 02.08.2018 13:47

Suuresti arvostusta kaikesta tästä, tarkemmin eritellen:
  1. paluusta lajin pariin
  2. rohkeasta eri systeemien kokeilusta
  3. turnauskestävyydestä
  4. kattavasta raportoinnista ja puntaroinnista
Itse jaksoin aikoinaan tahkota kohtalaisesti vitosta, paljon kutosta ja vähän seiskaa. Sitten iski yleinen burnout ja kypsyminen seiskan armeijakirjoihin, GW:n politiikkaan sekä skenen yleiseen asenneilmastoon. Kasissa kävivät luonnon päälle tolkuttoman kalliit armeijakirjat, megamörköjen viljeleminen ja naurettavaksi venyvien jalkaväkilauttojen suosiminen melko keinotekoisella tavalla. Jätin kokonaan väliin.

Näistä myöhemmistä kandidaateista olen oikeasti kokeillut vain KoWia, joten voin viskata pari pikaista ajatusta siitä.
rpr kirjoitti:
Ti 31.07.2018 09:10
Periaatteessa sääntöjen tiiveys ja selkeys ihastutti, mutta toisaalta yksiköiden sulamisen puute karsasti.
--
Mistä erityisesti pidin

Säännöt ovat selkeät ja pelit pyörivät nopeasti.

Mistä en pitänyt

* Charge-kyräilystä.
* Yksipuolisesta meleestä. Jotenkin vaan väärin, että lähes sama ammuskeleeko vai lyökö sitä vastustajaa, joka on siinä tuuman päässä naaman edessä (kun Me ja Ra sama) - meleeseen voisi sisältyä joku riski.
* Binääristä (tai no, kolmiosaisesta) nerve-testistä, varsinkin unittien koon kasvaessa. Hakkaat vuorosta toiseen isoa lauttaa ja mitään ei tapahdu kunnes lopulta kaikki romahtaa. Tämä myös antaa pelille hieman sellaisen "miksi pelaan tätä isoilla figuilla?" -olon.
Näihin ajatuksiin voin aika lailla yhtyä. Systeemi on sangen ketterä. Siihen vaikuttaa sääntöjen hillitty määrä ja tietty ennustettavuus, sekä irtofiguilla näpräämisen poisjättö. Kertoo minusta aika paljon, että täyden pöydän mittaisia eriä on pelattu minimaalisella kokemuksella kahteen tuntiin ilman sen kummempaa hosumista. Vertailun vuoksi joku nostalgiaerä vitosedikkaa taisi venyä neljän tunnin tienoille tai jopa yli, vaikka siihen periaatteessa pitäisi olla joku aiempi tuntuma.

Se vaatii vielä sulattelua, että käsikähmässä rynnäköivä puoli saattaa mennä kerralla läpi niin että toinen hajoaa atomeiksi ja toinen ei saa naarmuakaan. Sen seurauksena tuntuu myös ajoittain oudolta asetella huolella iso lautta figuja muodostelmaan, pelkästään poistaakseen sen hetken päästä sellaisenaan. Todellakin, käy mielessä että eikö tätä olisi luontevampaa pelata saman tien Warmaster-figuilla tai muilla 6-15 -millisillä.

Toisaalta löydän yhteyksiä Perryjen ja Warlordin ajatusmaailmaan. Siinä lähestymistavassa mennään komiasti, rakennetaan valtava pöytä, lyödään isot kokoelmat kehiin ja pelataan niin että pöytä notkuu. Irtofiguista ja poikkeuksen poikkeuksista koostuvat systeemit jähmettyisivät kestämättömiksi, mutta kun yksittäinen taistelu hoidetaan nopeasti parilla nopanheitolla eikä liikkeessäkään ährätä liikoja, on mahdollista laittaa reilusti lihaa tiskiin ja käydä kunnon sotaa. Välillä noppa pyörii vastapäivään ja yksiköitä haihtuu, mutta todellinen peli tapahtuu suuremmissa mitoissa. Jotenkin pöljää oli näet sekin, että kolmosedikan pelattavan kokoisessa armeijassa saattoi olla suunnilleen pari hassua kymmenen figun yksikköä. Ei se tunnu kunnon sodalta.

Aloittelijalle tällainen suurten joukkojen viljely voi tietysti olla ahdistavaa. Ymmärrän hyvin, miksi joku muutaman figun skirmish houkuttaa enemmän kuin peli, jossa yksikön koko on 20 ja silti se saattaa vain haihtua "tuulen mukana".

Ysiä voin harkita jos jaksan. Arvostan siinä yhteisön panostusta. Ymmärrettävästi kädenvääntöä tulee, mutta tuloksiakin on lopulta saatu. Ilmeisesti siinä ei ole juuri niitä "laitetaas nyt kännissä ja läpällä tuplasti kovemmat statit" -töräyksiä, joilla GW onnistui paskomaan monet edikat.

Jos vielä eksentrisemmät vaihtoehdot kiinnostavat, voisin joskus koeajaa Armies of Arcanaa, God of Battlesia tai vaikka Fantasy Warriorsia. Niissäkin on omat puolensa. Figuja löytyy todella pitkään tarpeeseen.
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.

Avatar
jamovoima
Valvoja
Viestit: 7575
Liittynyt: Ke 22.05.2002 15:37
Paikkakunta: Länsi-Vantaa

Re: 8ed perillisen etsintä eli kuinka pelasin 24 tuntia figuturnauksia Ropeconissa

Viesti Kirjoittaja jamovoima » Pe 03.08.2018 15:10

rpr kirjoitti:
Ti 31.07.2018 21:13
rpr kirjoitti:
Ti 31.07.2018 09:49
Depotussäännöt ovat tyhmät - listan koko suoraan määrää, kuka saa tärkeän ensimmäisen vuoron, ja puolen valinnut saa vielä edun tässä.
Hm, nyt kun sääntöjä luin, minut harhaanjohdettiin Warheadin turnauksessa ja ainakin minä vastustajani kanssa väärinpelasin depon kaikissa matseissa silloin kuukausi sitten ja nyt Ropeconissa (eikä kukaan korjannut erhettä =)

Sääntöjen mukaan näet depon ensimmäisenä lopettanut voittaa tasapelin ensimmäisessä aloiteheitossa, sen sijaan että suoraan päättäisi, kumpi saa ensimmäisen vuoron.

Nyt en kyllä tiedä, mistä tuo käytetty sääntö (ekana depon lopettanut päättää aina) uiskenteli käyttöön, mutta säännöt eivät minusta niin sano. Tämä säännöissä oleva "tasapelillä päättää" onkin jo ihan järkevä sääntö, eikä depoon tarvitsekaan koskea.


EDIT: jaahas, näemmä core-sääntöjen designer commenteissa ovat vaihtaneet tämän säännön sellaiseksi, millä pelattiin. Plääh. Tämä on sitä GW:n huonompaa puolta, tekevät pelisääntöjä muuttavia rulingeja yleensä huonompaan suuntaan.
Tämähän on jo kompattukin joissain turnauksissa menrmään noin kuin sääntöihin onnkirjoitettu, koska kukaan muukaan ei tykkää tuosta pelin aloittajan määriytämisestä. Etenkin kun osa armeijoista saa pataljoonia, joihin saa koko armeijan ja jotka deployataan kerralla taaten vähintään 50:50 heiton aloituksesta.

Hieno analyysi ja kiitos siitä. Kings of War kyllä kiinnostaisi omien kääpiöiden loppusijoituspaikaksi, ysiaika puolestaan perustuu liikaa kasiedikkaan, josta en tykännyt yhtään.

Tommin darklands mielestäni ei ole ihan niin vertailukelpoinen tässä sarjassa, jossa puhutaan kuitenkin 100+ figun armeijoista. Näkisin sen ennemmin vertautuvan Sagaan, Dragon Rampanttiin, Lord of the Ringsiin, jne. 40-60 figun skirmisheihin. Age of Sigmar on siitä jännä, että se toimii molemmissa kokoluokissa kohtuullisen hyvin.
Joku voisi joskus tehdä noista historiallisimmista miekan kilkuttelupeleistä fantasiaversion. Näin yhden testipelin perusteella sekä Hail Caesarista, että Swordpointista, on molemmissa kaikkea sitä mitä tältä genreltä haluaisi, mutta mikä näistä fantasiataisteluista tuppaa puuttumaan. Eli lähinnä yksiköiden keskinäinrn tukeminen ja komentojärjestelmä.

Sehän näissä fantasiahommissa on loistavaa, että käytännössä kaikkia tässä ketjussa listattuja pelejä voi kuitenkin pelata samoilla figuilla jos vaan vähän miettii mitä tekee armeijan rakenusvaiheessa.

Avatar
Dr. Icchan
Viestit: 3293
Liittynyt: Ti 28.07.2009 21:51
Paikkakunta: PK-seutu
Viesti:

Re: 8ed perillisen etsintä eli kuinka pelasin 24 tuntia figuturnauksia Ropeconissa

Viesti Kirjoittaja Dr. Icchan » Su 05.08.2018 19:09

jamovoima kirjoitti:
Pe 03.08.2018 15:10
Tommin darklands mielestäni ei ole ihan niin vertailukelpoinen tässä sarjassa, jossa puhutaan kuitenkin 100+ figun armeijoista.
Tarkemmin mietittyäni niin joo täytyy kyllä myöntää, että ihan oikeassa olet. Saga napeilla voi pelata Darklandsia ja päinvastoin täysin ilman proxytyksiä. Darklandsissä jäis vaan ne hirviöt listasta pois.
Pahoittelen topic derailia.

Titania
Viestit: 627
Liittynyt: Ma 09.06.2003 19:22
Paikkakunta: Espoo

Re: 8ed perillisen etsintä eli kuinka pelasin 24 tuntia figuturnauksia Ropeconissa

Viesti Kirjoittaja Titania » Ke 08.08.2018 05:43

Hyvä rapsa ja pisteet turnauskestävyydestä.

Tuntuu että jokaisessa noissa uudessa FB:n jatkajassa on hyvät ja huonot puolet. Itsellä ehkä eniten kiinnostusta 9th ageen, jonka turnausta tuli Conissa vilaistua. 9th Agen kirjoissa vaan suurimpana harmina on se termien vääntäminen uudestaan. Onko se niin kaupallinen laitos, että kaikki GW:n käyttämät termit on pitäny noin navettaa? Vähän sekavaa että kaikki yksiköt ja armeijat on suoraan FB:n maailmasta mutta siitä on väännetty sitten oma lore ja nimet väkisin päälle.

AoS ei itseäni jaksa nappaa yhtään. KoW voisi olla ihan kokeilun arvoinen, propsit Manticille että lähtevät tekemään noin isolla kädellä juttuaan eteenpäin.

Kiinnostaisi myös tietää näitä pikkuprojekteja, joita taitaa täällä foorumillakin olla tekeillään. Uskon että joku noista 6-8th edition enchanted viritelmistä voi olla aikamoinen helmi.

Mutta juu parastahan tässä hommassa on että vaihtoehtoja löytyy ja samoja figuja voi käyttää melkein kaikissa. Olen itse niin casual että parasta on se että mukavaa peliseuraa löytyy ja pelissä saa ulkoiluttaa hienon näköisiä rivistöjä. Ehkä tämä nykytilanne on ihan jees, vaihtoehtoja löytyy hyvin ja myös figuja tuottaa nyt useampi firma, joista suuri osa on vieläpä hyvin edukkaita.

Avatar
Lord of Carcassonne
Viestit: 5321
Liittynyt: Ke 18.01.2006 13:03
Paikkakunta: Orivesi

Re: 8ed perillisen etsintä eli kuinka pelasin 24 tuntia figuturnauksia Ropeconissa

Viesti Kirjoittaja Lord of Carcassonne » Ke 08.08.2018 10:57

Mikäli joku haluaa vaikuttaa mun projektiin niin ideoita ja toiveita saa YV:nä laittaa kunhan ne on asiallisesti kerrottu. Koska muutama muu projekti sekä muutto uuteen kotiin on vienyt aikaa niin on jääny mun projekti hetkeksi tuuliajolle.

9th age oli suuri lupaus aluksi mutta sitten se meni siihen suuntaan kuin meni. Kow on aina kiinnostanu mutta itse pidän mieluummin warhammerin säännöstöstä. Mun lisäksi on muillakin noita virityksiä ja mielelläni kokeilen niitä.
WHFB pelit 8.edikassa.(1.1.2014 alkaen)
Armeija V/T/H
Bretonnia 0/0/0
WH40k pelit (1.1.2014 alkaen)
Tau empire 10W/1T/9L Eldars(Iyanden): 2W/1T/7L CSM 6W/0T/10L Iron hands 6W/0T/3L

Avatar
Aarresaari
Viestit: 178
Liittynyt: To 13.02.2014 00:52

Re: 8ed perillisen etsintä eli kuinka pelasin 24 tuntia figuturnauksia Ropeconissa

Viesti Kirjoittaja Aarresaari » Ke 08.08.2018 16:52

Titania kirjoitti:
Ke 08.08.2018 05:43
9th Agen kirjoissa vaan suurimpana harmina on se termien vääntäminen uudestaan. Onko se niin kaupallinen laitos, että kaikki GW:n käyttämät termit on pitäny noin navettaa? Vähän sekavaa että kaikki yksiköt ja armeijat on suoraan FB:n maailmasta mutta siitä on väännetty sitten oma lore ja nimet väkisin päälle.
Tästä on mullekin jäänyt vähän limainen fiilis. Vaikuttais olevan nyt kuluneiden vuosien perusteella selvää ettei GW oikeasti kiinnostunut vahtimaan vanhan fantasian ruumiinvalvojaisia ja että harrastajapohjalta puuhasteluun ois (kai?) jäänyt ihan vapaat kädet. Kaupalliseen suuntaan mentäessä taas ois tosi kaksinaamaista yrittää nimet vaihtamalla peittää jäljet siitä että koko homma on syntynyt Warhammerin raadon syönnistä.

Toinen mälsä juttu on materiaalin kauhean epäromanttinen esillepano. Projekti on tietenkin tehty yksiselitteisen turnauspelaamisen puitteisiin ja kunnioitan siltä osin saavutusta, mutta on tuota tekstiä kyllä aika tylsää lukea. Tuntuu että kaikki kirjoitettu info on esitetty tasapaksulla fontilla niin rautalangasta vääntäen ja koruttomasti ettei siinä juuri luova inspsis herää. Käteen jää semmonen kireä ja luurankomainen minmaxauksen henki. Teknisen kehittämisen kannalta se on varmasti vain plussaa ja hyviä ja tasasia mättöjä on kaikki kokeilut olleetkin, mutta yhtään pidemmän väliajan jälkeen on ollut taas yhtä tympeää etsiä ne muutokset sieltä tekstitiedostosta.
Ostan crewejä goblinien sotakoneisiin.

Avatar
ile
Viestit: 1371
Liittynyt: Pe 01.05.2009 02:01
Paikkakunta: Helsinki | Malminkartano

Re: 8ed perillisen etsintä eli kuinka pelasin 24 tuntia figuturnauksia Ropeconissa

Viesti Kirjoittaja ile » Pe 10.08.2018 15:49

Olis kiva kokeilla Warhammer Armies -proggiksen sääntöjä, jotka tunnustavat Warhammerin perinteen nimeä myöten, mutta 8. edikan sijaan ottivat vähän takapakkia kohtia niitä parempia edikoita, eli seiskaa ja jopa kutosta. Kuitenkin step-up ja mittaaminen kait sallittua.

Toinen trendi näyttää olevan hyväksi koettujen historiallisten neliöbase-pelien porttaaminen fantasiaan. Warhammer Ancientsista kumpusi useita eri pelejä, ja niistä näkee nyt myös FABA-armeijoita iteroivia fantasialistoja. Samoin FABAa/Ancientsia linjakkaampien historiallisten varaan on rakenneltu fantasiaversioita, joista nyt Hail Caesariin on tehty oikeestaan 1:1 listat FABA:n kasiedikkaa seuraillen. Ja sitten tänä vuonna kait ilmestyy parikin kokonaan uutta fantasiamättöpeliä neliöbaseille ja kohtalaisen kookkaille armeijoille. Kun noppamekaniikka ei lepää D6:n varassa, balanssia on helpompi hakea ja toisaalta tilaa innovaatioillekin on taas.

Tietty skenen pirstoutuminen tusinaan erilaiseen peliin on harmi. Mutta muistan jo FABA-ajoilta, kuinka tosi moni oli tyytymätön siihen peliin, ja tosi monista eri syistä. (Mullakin nousee kaksi kättä, jotka päätyvät keskenään kädenvääntöön.) Warhammer Fantasyn yksinäinen ylivoima oli ehkä sittenkin anomalia, joka rajoitti monien ihmisten harrastamista ja kivan löytämistä. Nyt aitojen kaaduttua ruoho on vihreää kaikkialla.

Oikeestaan ollaan taas siinä pisteessä, että tuttavapiirin kiinnostus määrää, mitä fantsumättöä kannattaa pelata. Ittelläni mennään nyt siinä, että olen palannut pelaamaan kaverien kanssa kampanjoita, joissa se yhteen peliin/turnaukseen kyhätty armeijalista merkitsee vähemmän, ja taisteluilla on jokin paikka, syy ja seuraus maailmassa. Pelitaito saattaa merkitä vähemmän, mutta mun pelitiheydellä se taito ei kuitenkaan kovin nopeasti kehity, joten se siitä.

Maalattujen ukkorivistöjen näkeminen kentällä ja pelaaminen harvakseltaan, rennolla fiiliksellä ja liikaa analyysiä välttäen ovat parasta.

-ile

Avatar
Lord of Carcassonne
Viestit: 5321
Liittynyt: Ke 18.01.2006 13:03
Paikkakunta: Orivesi

Re: 8ed perillisen etsintä eli kuinka pelasin 24 tuntia figuturnauksia Ropeconissa

Viesti Kirjoittaja Lord of Carcassonne » Pe 10.08.2018 16:42

Maalattujen ukkorivistöjen näkeminen kentällä ja pelaaminen harvakseltaan, rennolla fiiliksellä ja liikaa analyysiä välttäen ovat parasta.
Voi´la! Juuri näin =).
WHFB pelit 8.edikassa.(1.1.2014 alkaen)
Armeija V/T/H
Bretonnia 0/0/0
WH40k pelit (1.1.2014 alkaen)
Tau empire 10W/1T/9L Eldars(Iyanden): 2W/1T/7L CSM 6W/0T/10L Iron hands 6W/0T/3L

Ipp3
Viestit: 186
Liittynyt: Su 13.09.2015 16:55

Re: 8ed perillisen etsintä eli kuinka pelasin 24 tuntia figuturnauksia Ropeconissa

Viesti Kirjoittaja Ipp3 » Pe 10.08.2018 17:02

Olipas hauskaa luettavaa tämä vertailu ja analyysi, mutta toisaalta (valitettavasti) edelleen osoittaa kaikkien kolmen pelin olevan hyvin pitkälti sitä, mitä niiden maine antaa ymmärtää.

Kings of War on itselleni ollut jo pari vuotta se peli, joka tuli 8. Edikan tilalle ja tulikin jäädäkseen. Seuraavat mielipiteeni kannattaa tulkita ennen kaikkea pelistä pitävän näkemyksinä, ei niinkään objektiivisina totuuksina.

Kings of War on sääntöpohjaltaan yksinkertainen ja pyrkii välttämään tilanteiden monimutkaistamista aina silloin, kun se ei ole jostain syystä välttämätöntä. Tämä näkyy IgoUgo-rakenteessa, jossa omalla vuorollaan vain aktiivinen pelaaja toimii samaten kuin suhteellisen korkeassa abstraktion tasossa.

Hyvänä puolena on se, että pelissä voi keskittyä peliin eikä figuurilogistiikkaan. Reformit ja charrujen paikat yksiköissä veivät aikaa, samaten kun kaatuneiden poistaminen ja tuodessaan oman aspektinsa peliin ne samalla myös lisäsivät pelin kestoa paljon.

Kings of Warin yksi parhaita puolia entisenä faba-pelaajana on tasapaino. Kukaan ei häviä peliä vain koska ei pelaa uusinta armeijaa ja pelaajien taidot ovat käytännössä aina armeijaa ja myös listaa tärkeämpiä. MSU toimii, MMU toimii, samaten kuin horde-armeijat. Hobby-puolesta pitävälle on harvoja tärkeämpiä asioita kuin se, että oman armeijan estetiikka miellyttää silmää ja on aika mukavaa, kun sen oman estetiikan saa ilman, että pitää hävitä aina kun ei halua pelata nettilistaa.

Ropeconin 1500 pistettä on pelinä pieni, ja vaikka se onkin jo ihan hauskaa, lähellä KoW kunnolla käyntiin siinä 2000 pisteen tienoilla ja sen yli. Silloin se pienen pelin keveys, joka joskus tuntuu ylisimppeliltä muuttuu pelaamisen helppoudeksi ja pelin strateginen syvyys pääsee kunnolla esiin.

Tykkään pelata ja voittaa (tai hävitä) pöydällä, en sääntökirjan tulkinnoissa tai mikromanageroimalla charrujen paikkoja, ja siksi itselle tämä yksinkertaisempi (ja sitä kautta myös vedenpitävämpi) sääntösetti sopii oikein hyvin.

Kolme vuotta KoWia takana ja samalla kaikki Suomen turnaukset. Nolla sääntökiistaa.

Mutta kuitenkin, jokaiselle makunsa mukaan. Kiitokset Ilelle hyvästä postauksesta!

Ippe

PS. Jyväskylässä turnee, ilmo auki. Tulukee.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “FB: Yleiset keskustelut”