WHFB 6th vs 7th

Warhammer Fantasy Battles -pelin palsta, jossa on tarkoitus keskustella kaikista niistä aiheista, jotka eivät sovellu muihin otsikoihin. Kysymyksiinkin vastataan, mutta käytä kuitenkin ensin hakua.
ookkeri
Peliporukkavalvoja

WHFB 6th vs 7th

Viesti Kirjoittaja ookkeri »

Hei,

nyt on näkynyt erittäin paljon 6th edikkaa varten kasattuja/maalattuja armeijoita yms. mm. facessa. Mikä on pelaajien syy sille, että juuri kutosedikka on valikoitunut pelattavaksi sääntösetiksi?

Itsehän näen parhaana kombinaationta 7 edikan rulebookin ja 6 edikan armybookit. Seiska oli pelinä mielestäni paljon parempi, mutta armeijakirjat veivät siitä kaiken hohdon. Pääosinhan 7 edikka on kopioi kutosesta, mutta useita asioita mielestäni vain paranneltiin. Lähes kaikki säännöt kutosen armeijakirjoista toimivat edelleen seiskassa, mutta esim. beastmanien skirmish-sääntö pitää muuttaa 4 leveestä 5 leveeksi, jotta pysyy sama henki edelleen.

Joten, miksi juuri sinä valitsit 6 edikan päärulet tai miksi 7 edikka ei kelpaa vai eikö ole tullut mieleen testata seiskan ruleja kutosen kirjoilla?

Keskustelua, kiitos.
ile

Re: WHFB 6th vs 7th

Viesti Kirjoittaja ile »

Mä olen itse periaatteessa samoilla linjoilla: 7. edikan säännöt ja kutosen armeijakirjat, jopa kutosen Ravening Hordes.

Mielenkiintoista on se, että kutosta korjattiin vauhdissa. Rankin määritelmä esim. korjattiin 4-leveästä 5-leveään. Ja White Dwarfissa tuli paljon lisäsääntöjä, joita sitten koottiin Compendiumeiksi. Eli 6. edikka on vähän repaleinen edikka käyttää, siinä täytyy sopiva, minkä vuoden säännöillä mennään.

Eli kiinnostaa kyllä kuulla, miksi ihmiset pelaavat 6. edikkaa, ja minkä vuoden korjauksilla. Onko syy enemmän nostalgia ja henki kuin gamistinen pelimekaniikkojen arvostus? Itse tosiaan nautin enemmän 6. edikan hengestä kuin sen jälkeisten, vaikkei 7. edikan fluffi tai perussäännöt nyt varsinaisesti mitään pilannut tai keulinut liikaa. Dogs of War ja Regiments of Renown ovat aika kiva juttu, ja niitä ei taidettu enää 7. edikkaan päivittää (vaikka Ogre-kirja kait antaa säännöt Ogrejen palkkaamiseen muihin armeijoihin).

-ile
Lord of Carcassonne

Viesti Kirjoittaja Lord of Carcassonne »

Itse tykkäsin 6:sta ja 7:sta lähes yhtäpaljon mutta bretti pelaajana petyin kun 7 nerffas cavalryn great weaponit vain +1 Strength sen sijaan kuin +2 kuten normaalisti. Questing Knightit meni kaappiin pitkäksi aikaa. 6 ja 7 edikat olivat kuitenkin niitä jotka olivat fantasyn kultaaikaa omalla kohdalla.
WHFB pelit 8.edikassa.(1.1.2014 alkaen)
Armeija V/T/H
Bretonnia 0/0/0
WH40k pelit (1.1.2014 alkaen)
Tau empire 10W/1T/9L Eldars(Iyanden): 2W/1T/7L CSM 6W/0T/10L Iron hands 6W/0T/3L
ookkeri
Peliporukkavalvoja

ile kirjoitti: Ke 13.05.2020 14:28 Mä olen itse periaatteessa samoilla linjoilla: 7. edikan säännöt ja kutosen armeijakirjat, jopa kutosen Ravening Hordes.

Mielenkiintoista on se, että kutosta korjattiin vauhdissa. Rankin määritelmä esim. korjattiin 4-leveästä 5-leveään. Ja White Dwarfissa tuli paljon lisäsääntöjä, joita sitten koottiin Compendiumeiksi. Eli 6. edikka on vähän repaleinen edikka käyttää, siinä täytyy sopiva, minkä vuoden säännöillä mennään.

Eli kiinnostaa kyllä kuulla, miksi ihmiset pelaavat 6. edikkaa, ja minkä vuoden korjauksilla. Onko syy enemmän nostalgia ja henki kuin gamistinen pelimekaniikkojen arvostus? Itse tosiaan nautin enemmän 6. edikan hengestä kuin sen jälkeisten, vaikkei 7. edikan fluffi tai perussäännöt nyt varsinaisesti mitään pilannut tai keulinut liikaa. Dogs of War ja Regiments of Renown ovat aika kiva juttu, ja niitä ei taidettu enää 7. edikkaan päivittää (vaikka Ogre-kirja kait antaa säännöt Ogrejen palkkaamiseen muihin armeijoihin).

-ile
Joo, taisi saada ogrejen corea spessuina ja spessuja rareina tjsp. Muistelisin aikoinaan seiskan aikoihin ostaneeni kirjan ja yksikön leadbelchereitä "allyiksi".

Joo 2 chronclesia (2002 j 2003?) ja storm of chaos nyt ainakin on päivittämässä armeijoita 6. edikan ajalta. Lisäksi niistä pitää poimia myös faq/erratat. Magiakin revampattiin niissä kokonaan.

Seiskassa ei tainnut olla mitään erillistä julkaisua, jossa olisi muutettu pelin sääntöjä. Oiskohan seiskan alkuun tullut erillinen opus Dogs of Wareille jossa oli kerättynä kaikki niille tulleet yksiköt yhteen.
ookkeri
Peliporukkavalvoja

Lord of Carcassonne kirjoitti: Ke 13.05.2020 14:50 Itse tykkäsin 6:sta ja 7:sta lähes yhtäpaljon mutta bretti pelaajana petyin kun 7 nerffas cavalryn great weaponit vain +1 Strength sen sijaan kuin +2 kuten normaalisti. Questing Knightit meni kaappiin pitkäksi aikaa. 6 ja 7 edikat olivat kuitenkin niitä jotka olivat fantasyn kultaaikaa omalla kohdalla.
Pelillisesti great weaponien muutos oli hyvä, koska great weaponit > lancet vanhalla setillä. Questing knightit on silti seiskan ruleilla ihan valideja, jokseenkin turhia, koska kilpailevat toiminnallisesti samasta ko lähes koko armeija.

Saattaa tulla Lappeenrannasta 6th turnausta varten muutes 3 pelaajaa (ehkä saadaan 1-2 lisää), varmistuu lähiaikoina ;) Tarvittaessa tulee mukanamme hiirimattoja ja maastoa (metsiä irtopuilla, impassablea, taloja, kukkuloita yms). Saisin itse omilla maastoilla parikin pöytää täytettyä, jos vaan keksis kuinka paljon maastoa tarttee / pöytä : )
Lord of Carcassonne

Mattoja pelipöyille voi tuoda ja maksimissaan kahteen pöytään voi tuoda faba maastoa jos haluatte vaikka pystyn itsekin saamaan fabamaastoa mutta ei vara venettä kaada. Mä tuon kotona tehtyä fabamaastoa käyttöön myös.

Sen verran voin kertoa että tulevaisuudessa mikäli rahan kanssa ei tuu suurempia menoja niin alan hankkia pelimattoja fantasyä ajatellen jolloin esim yksikkö laattojen työbtäminen pelipöydällä tulee paremmaksi.

Ite kuitenkin pelaan mielelläni molempia eli 6 ja 7 edikkaa. Jos 7:aa pelaa niin questing knightit korvaan muulla unitilla.
Armeija V/T/H
Bretonnia 0/0/0
Tau empire 10W/1T/9L Eldars(Iyanden): 2W/1T/7L CSM 6W/0T/10L Iron hands 6W/0T/3L
Dolmot
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Dolmot »

Enpä tiedä mitä kaikkea internetissä tapahtuu, mutta hiukan kyllä pohdituttaa, kuinka moni kasaa armeijaa nimenomaan kutoseen niin ettei seiskaa pelaisi. Tai onnistuuko edes tiukan "vain kutoseen" -armeijan tekeminen juuri muuten kun tekemällä kiinteät neljän leveät rankit? Jotenkin voisin kuvitella, että se on näissä tapauksissa ennemminkin vain nimi tuolle yleiselle 6-7-sukupolvelle. Kutosessa kuitenkin pistettiin sekä säännöt että figut aika rankasti uusiksi vitoseen verrattuna joten se oli aika selkeä "rebootti". Seiska taas oli sääntöjen puolesta pikemminkin 6.1 -päivitys ja armeijoita siihen valui aika tipoittain. Eikä niiden armeijoiden, jotka oikean 6->7 -päivityksen saivat, figuja pistetty niin totaalisesti uusiksi kuin 5->6 -vaiheessa. Vai muistanko ihan väärin?

Seiska oli kyllä sääntösettinä onnistuneempi. Kutoseen oli kertynyt melkoinen nivaska fakkeja ja erratoita, ja tietyt perustavanlaatuiset balanssiongelmatkin olivat nousseet esiin (siis jo perussääntöjen puolella). Seiska korjasi niitä hienovaraisesti palauttaen samalla kaiken taas hetkeksi samoihin kansiin. Valitettavasti armeijakirjojen kohdalla mentiin tosiaan pahasti alamäkeen. Eivät ne kutosessakaan ihan priimaa olleet (tai no, koskaan), mutta niillä sentään pelasi. Seiskan pahimpien töräysten kohdalla taas tuli oikeasti paha mieli, etenkin kun ottaa huomioon sääntiksen lupaaman potentiaalin. Iskikö tuossa välissä myös yleinen kirbyily ja kaiken sääntöpuolen tuotetuen lakkautus? Pöljää aikaa.

Joo, seiska ilman seiskan pahimpia rimanalituskirjoja on suht hyvä yhdistelmä, mutta melkoinen salaattihan siitä tulee speksatessa. Siksi "mennään kutosella" voi olla helpompi tiivistää...vaikka siinäkin pitää määrittää melkoinen määrä korjausten ja lisäysten voimassaoloa. Toinen keksimäni teoria on, että jos pelataan muutenkin fiilistelemällä eikä HC-turnaustyyliin, ei ole viime kädessä kovin nuukaa, kumpaa käyttää. Mitä näissä Suomen muutamissa retroturnauksissa on käytetty? Mielestäni tänä vuonna on jo nähty sekä kutosta että seiskaa.

Itse pelasin viime kädessä seiskaa todella vähän. Sääntis oli hyvä, mutta melkein kaikki muu tuossa vaiheessa aika mälsää. Iski jonkinlainen yleinen leipääntyminen ja elämisen kiire. Voisi kai siihen joskus silti palata nyt kun osa turhauttavista muistoista on haihtunut historian hämäriin, mutta figut ovat yhä tallella.
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.
Aarresaari

Viesti Kirjoittaja Aarresaari »

Dolmot kirjoitti: La 16.05.2020 00:37 ... jos pelataan muutenkin fiilistelemällä eikä HC-turnaustyyliin, ei ole viime kädessä kovin nuukaa, kumpaa käyttää.
Tässäpä onkin sitten suoraan sanottuna se mitä oon mielessäni luonnostellut kirjoittavani parisen päivää. :) Vuoden sisällä kolmea retroturnausta naaranneena (tosin vain kahdessa itse pelanneena) täytyy sanoa etten (jälkikäteen ja laajemmassa näkökulmassa) näe juuri mitään eroja näillä kahdella edikalla pelaamisen välillä. Yksityiskohtiin mentäessä niitä on tietenkin olemassa ja säännötkin on monelta osin ihan selvästi eri tavalla kirjoitettu, mutta eipä tuu mieleen että kukaan ois yhdessäkään tapahtumassa rakentanut armeijaansa tiettyyn tyyliin juuri siistä syystä että nyt pelataan kutosta eikä seiskaa, tai päinvastoin. Tämä ei varmasti johdu siitä etteikö semmonen olis mahdollista, vaan siitä ettei hirveä optimointi vain tunnu enää palkitsevalta menneisyyden mekaniikalla. Vahva käsitykseni on oikeastaan se että suurin osa tapahtumiin osallistujista on ollut mukana ihan vaan siksi että warhammer-hahmoilla pelaaminen Warhammerin nimellä nyt vaan kiinnostaa jotenkin eri tavalla kuin muut vaihtoehdot.

Jälkikäteen näen erityisen paljon viisautta Gilaelin viime tapahtumassa esittämässä solidaarisuusajatuksessa, eli että me vanhan vasaroinnin perään haikailevat pelaajat suht tyynesti päästäisimme menemään pyrkimyksen johonkin tiettyyn ja vakiintuneeseen retroedikkaan ja sen sijaan avomielisesti kiertäisimme laitoksesta toiseen sitä mukaan kun joku aina jossain saisi tapahtuman järjestettyä. Tietty osa varmasti suosisi kutosta vaikka päiviensä päähän saakka ja joku toinen sitten vitosta, mutta nyttemmin tuntuu aika helpolta myöntää että kun kerta näitä matkoja joudutaan tekemään aikakoneella niin se on lopulta ihan sama vaikka välillä laskeuduttaisiinkin vähän viereen suunnitellusta päivämäärästä.
ookkeri
Peliporukkavalvoja

Mukava nähdä, että keskustelua on tullut.

Itseäni häiritsee erittäin paljon juuri lisäkirjojen myötä tulleet erratat(jotka muokkaavat paljon sen sijaan että vaihtavat parit kirjoitusvirheet oikeiksi)/rulet. Olisi kiva pelata ilman, että joutuu itse modaamaan sääntökirjaa (pdf materiaalia on onneksi helppo muokata siten, että sisältää "tuoreet" päivitykset. Seiskassahan tätä ei ollut.

Itse ostelen ja rakentelen figuja nyt 6. edikan armybookin kanssa, joten sillä ei ole väliä, pelaako 6th vai 7th päärularilla. Unit fillerit yms tulen rakentamaan siten, että silläkään ei ole väliä mitä edikkaa pelaa. Täytyy tietty nyt suunnitella/printtailla lisäksi vielä noita 4 leveitä movement traytä, koska hölmöltähän näyttää, että tray on tehty 5 leveelle ja siihen jää tyhjä file.
Aarresaari

Viesti Kirjoittaja Aarresaari »

ookkeri kirjoitti: Ma 18.05.2020 11:47Täytyy tietty nyt suunnitella/printtailla lisäksi vielä noita 4 leveitä movement traytä, koska hölmöltähän näyttää, että tray on tehty 5 leveelle ja siihen jää tyhjä file.
Tai sitten käyttää näyttävän upeita 5:en rivejä edikassa kuin edikassa ja paistattelee noppien suosiossa. :)
Tyrisalthan

Viesti Kirjoittaja Tyrisalthan »

Koska tämä kutosbuumi lähti meidän viime kesänä järjestämästä turnauksesta, niin syy kutosen valikoitumiseen oli Ravening Hordes. Vedimme sen niin kuin sitä silloinkin pelattiin, kutosen säännöillä. Ennen turnausta mietittiin sitäkin että oltaisiin pelattu seiskan säännöillä ja kutosen kirjoilla, mutta päädyttiin siihen että siinä olisi liikaa säätämistä. Kun sitten toivottiin Ravening hordesia niin se sinetöi sitten kutosen sääntösetiksi. Se oli sikäli jännä veto, että me ollaan pelattu aika pitkälti puhdasta seiskaa kasiedikan alusta asti jolloin se olisi ollut paljon tuoreemmassa muistissa.

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että seiskan säännöt ja kutosen kirjat on paras kombo, mutta puhdas kutonen ei siitä paljoa jää. Puhdas seiska ja vitonen jakavat mielessäni kolmannen sijan, molempien parissa voi viettää mukavan iltapäivän kun pelaa kaverin kanssa kivoilla listoilla, mutta kummankin saa rikki niin halutessaan. Nelosta ja sitä aiempia versioita en ole pelannut niin niistä olen jäävi sanomaan. Kasiedikka ja sen henkiset perilliset tulevat kaukana jäljessä. Age of sigmaria ei ole olemassa, se oli vain painajaisuni.

Olen kyllä samaa mieltä, että me vanhempien edikoiden pelaajat voisimme osallistua hanakammin niihin retroturnauksiin mitä milloinkin järjestetään. Ne on kuitenkin aina mukavia tapahtumia edikoista riippumatta, kun perussäännöt on 5-7 edikoissa melkolailla samanlaiset. Myös yhdistämällä pelaajakunnat saataisiin noin kuuden pelaajan turnauksista kasvatettua jo lähemmäs parinkymmenen pelaajan tapahtumia. Se myös varmistaisi turnausten onnistumisen, kun on tässä viimevuosina useampikin turnaus joko jäänyt pitämättä, tai sitten pelattu esim oman autokunnan kesken niin kuin kerran kävi kun tuli viimehetken perumisia. Se launchausvarmuus saattaisi kasvattaa pelaajakuntaa entisestään, kun moni jättää ilmoittautumatta turnauksiin jossa ei listassa ole jo toistakymmentä nimeä. Nyt siis kaikki rohkeasti ilmoittautumaan kaikkiin turnauksiin jotka vähänkin liippaa läheltä, eiköhän tämä jalo harrastus saada taas uuteen kukoistukseen!
Innokkuus korvaa pätevyyden
Lord of Carcassonne

Tämä on siitäkin hyvä että saadaan fiilistä siihen asti kun Warhammer Old World tulee takaisin. Uskon että vaikka Warhammer Old World julkaistaisiin niin ite olen valmis jatkamaan 6 edikan turnausten pitämistä jos mahdollista. Mutta aion jossain vaiheessa kun WARBLADE tulee testi valmiiksi peluuttaa myös sitä. WARBLADE:ssa on paljon tuttua 6 ja 7 edikoista.

Totta, End Times ja Age of Sigmar ei koskaan tapahtunu. Ne oli vain Tzheenchin luomia painajais unia.

Just as planned!
-Tzheentch
Armeija V/T/H
Bretonnia 0/0/0
Tyrisalthan

Lord of Carcassonne kirjoitti: To 21.05.2020 21:48 Tämä on siitäkin hyvä että saadaan fiilistä siihen asti kun Warhammer Old World tulee takaisin. Uskon että vaikka Warhammer Old World julkaistaisiin niin ite olen valmis jatkamaan 6 edikan turnausten pitämistä jos mahdollista.
Omalla kohdallani on paljon kiinni siitä että millainen se paluu vanhaan maailmaan tulee olemaan. Pelkät neliöbaset eivät vielä ole avain onneen. Mutta jos peli muistuttaa riittävästi middlehammeria niin voisin olla valmis järjestämään tapahtumia pelkästään sille. On kuitenkin ihan erilaista pelata firman tukemaa peliä kuin kuollutta. Uusien pelaajien on paljon helpompaa aloittaa kuin voi vaan kävellä kauppaan ostamaan tarvitsemansa sen sijaan että pitää kuukausitolkulla selata kirpparilistoja jos vaikka sattuisi löytymään niitä nappeja mitä tarvitset. Myös turnausskene on ihan toista luokkaa kun on tahoja kuten pelikaupat jotka järjestävät säännöllisesti toiminaa ja kokoaa paikalliset harrastajat yhteen.

Nyt on siis ihan GW:n käsissä että miten tässä tulee käymään. Tämä olisi suht. helppo tehdä oikein, lähtökohdaksi kutosen alku ja ravening hordes, aloitussetissä perussäännöt, karsitut perusarmeijalistat tyyliin ravening hordes, nopat, mitat, ja muut oheishärpäkkeet, ehkä jotain maastoa, sekä kaksi armeijaa (empire ja örkit?) joiden modelit henkisivät vanhaa aikaa ja ränkkäytyisivät kivasti. Muutamat ensimmäiset armeijakirjat puolen vuoden välein, sitten julkaisutahti kirja per vuosi. Power creeppiä ei olisi kun ne kirjat olisi perusteellisesti pelitestattu, tai ehkä pääosin tehtykin yhtä aikaa niin että niitä on voitu testailla vastakkain. Tämä on tietysti toiveunta, totta kai tämä on vain nopea cash grab jolla saadaan hölmöiltä rahat pois ja/tai markkinoitua firman muita brändejä. Mutta ainahan sitä voi uneksia...
Qwertyuiop

Viesti Kirjoittaja Qwertyuiop »

Eikö tuo mitä kuvailit ole juurikin se ns cash grab.

Jos kirjat on tehty ja valmiina miksi niitä pitäs muutoin julkasta puolen vuoden välein. Eikö reilua olis julkasta ne kaikki yhtä aikaa silloin.

Itse toivoisin uutta lorea, uusia esineitä ja yksiköitä ja uusia armeijoita joita ei 8ed virallisesti tullut ollenkaan kuten albion yms.
Tyrisalthan

Amai kirjoitti: Pe 22.05.2020 15:50 Eikö tuo mitä kuvailit ole juurikin se ns cash grab.

Jos kirjat on tehty ja valmiina miksi niitä pitäs muutoin julkasta puolen vuoden välein. Eikö reilua olis julkasta ne kaikki yhtä aikaa silloin.

Itse toivoisin uutta lorea, uusia esineitä ja yksiköitä ja uusia armeijoita joita ei 8ed virallisesti tullut ollenkaan kuten albion yms.
Se nopea cash grab on sellainen one-and-done -paketti, joka unohdetaan heti kun ensimmäinen printti on myyty loppuun. Jotta pelillä olisi jatkuvuutta ja firman kannattaa sitä tukea, pitää sillä olla säännöllisin väliajoin myyntiä, ja ehkä varmin tapa tehdä se on julkaista uutta tavaraa säännöllisin väliajoin. Se myös pitää pelin tuoreena ja mielenkiintoisena kun siihen tulee uutta sisältöä. Ja kaikki armeijathan saisivat jo alussa armeijalistat joilla pääsisi pelaamaan, se armeijakirja antaisi sille pienen faceliftin mutta ei välttämättä juurikaan pelitehoa lisää (kun ei haluta power creeppiä), mutta fluffia, maalausvinkkejä, taktiikkasuosituksia, ja muuta sellaista siitäkin edestä.

Itse en kaipaa yhtään uutta armeijaa ja karsisin pois muutaman jo julkaistunkin. Ihmiset voisi yhdistää yhteen kirjaan (peruslista empirenä, mutta voisi tehdä bretonnian jolloin ei saisi ruutiaseita tai detachmentteja mutta ritarit saisi lancemuodostelmaan ja blessingin), haltiat toiseen (Perusjoukot eri haltioilla samat, mutta kenraali antaisi eri speciaalivalintoja ja varusteoptioita), kaikki kaaos yhteen kirjaan, örkit ja ogret samaan, kaikki epäkuolleet samaan, kääpiöt, skavenit ja liskot voisivat saada omat kirjansa. Jos homma lähtisi hyvin rullaamaan (myymään) niin kenties sitten kakkosedikassa (tai kymppiedikassa vähän laskentatavasta riippuen) niin voisi alkaa jakamaan noita taas omiin kirjoihinsa.
Qwertyuiop

Viesti Kirjoittaja Qwertyuiop »

Tuollain oli aiemmissa editioissa. Ihan aluksi oli vain yksi kirja kaikille armeijoille.

Myös 40 k säännöt oli yhteensopivia fantasyn kanssa. 2ed kaaoskirjat on aika hyviä.

4-5 ed kaikki sai ottaa myös samoja hirviötä ja niitä oli enemmän.

6ed jälkeiset muutokset on minusta silti pelillisesti hyviä mutta lore, mielikuvitus, joustavuus yms oli parempia pääasiallisesti aiemmin. Monet armeijakirjat on myös julkastu osaltaan keskeneräsinä esim special charactereiden osalta joita on täydennetty myöhemmissä editioissa, loren taso vaihtelee niissä suuresti. Esim wood elveseillä parhaat loret tuntuu olevan 4ed kirjassa mutta joillakin ei oo juuri laisinkaan. Joihinkin armeijoihin on selkeästi panostettu enemmän.

8ed ei juuri ole tuollaista vaan kaikki julkaistut kirjat on ikään kun tasapuolistettu, joidenkin kohalla tarkottaa myös paikoin typistettyä lorea joka tehtiin tosin jo aiemmissa editioissa.

On erittäin hieno seurata ja tutkia warhammerin kehitystä eri editioiden välillä. Katsoin myös board james videoita ja siellä oli lautapeli joka muistutti suuresti warhammeria. Jottei olis warhammerin 0 editio alunperin jonka jälkeen tehtiin fantasy battles.

Total war warhammer ainakin julkaisee myös jatkyvasti kallista lisäsisältöä, stellaris noudattaa samoja periaatteita. Peliteollisuuden koulutustilaisuudessa mainittiin että parhaiten rahaa tehdään peleillä jotka on ilmaisia mutta johon myydään lisäsisältöä pelin sisällä esim niin sanotuilla mikromaksuilla. Age of sigmarissahan sääntökirjat on ilmaisia joka ainakin minusta on mukava asia kunen ole juurikaan kiinnostunut miniatyyreistä eikä minulla ole niitä ollenkaan. Venäläiset ovat myös kasanneet kaiken warhammer fantasy sisällön, tai ainakin suurimman osan pdf muotoon joka on ilmaiseksi saatavilla old hammer nimikkeellä. Tulevaisuudessa 3d printtaus yleistyy ja voitaisiin myydä modellien printtioikeuksia. Nuitahan steam jo myy, pelioikeuksia virtuaalisesta sisällöstä. Pelejä ei voi pelata ilman internettiä ja pelaamalla kerää sisältökortteja joita voi uskomattomalla tavalla myydä muille ihmisille.

Sähkösopimuksen kun teet niin jälkipostissa tulee kirje sähkönsiirtosopimuksesta johon et voi itse vaikuttaa, jossa voi olla korkeampi kuukausimaksu kun kulutetun sähkön määrä ja kulutetussa sähkössä saman hintainen tai korkeampi sähkönsiirtomaksu kuin sähköllä. Tästä ei myöskään kerrota etukäteen. Kadulla sinut pysäytetään ja kysytään mikä sähkösopimus teillä on.

Valtiot jakaa ihmisille ilmaiseksi rahaa. Jotkut kuolee nälkään.

Rahaan liittyvät asiat on usein aika absurdeja. Kääpiöt rakensivat linnoituksen keisarikunnalle ja kun maksusta puuttui yksi kolikko kasasivat armeijan ja menivät repimään linnoituksen kappaleiksi edes pyytämättä puuttuvaa rahaa.
Tyrisalthan

Mikä on muuten yleinen fiilis siitä millaisilla listoilla on soveliasta lähteä retrotrurnauksiin?

Olen tässä miettinyt että kehtaisinko ottaa 2000 pisteen turnausarmeijaani lohikäärmeen tai velholordin kavereineen, mutta vielä toistaiseksi olen ulkoiluttanut aika kivoja listoja jossa on monta blokkia perusjoukkoja. Mikä on mielestänne vielä hyvän maun rajoissa ja mikä ei?
Lord of Carcassonne

Tyrisalthan kirjoitti: Ma 25.05.2020 14:24 Mikä on muuten yleinen fiilis siitä millaisilla listoilla on soveliasta lähteä retrotrurnauksiin?

Olen tässä miettinyt että kehtaisinko ottaa 2000 pisteen turnausarmeijaani lohikäärmeen tai velholordin kavereineen, mutta vielä toistaiseksi olen ulkoiluttanut aika kivoja listoja jossa on monta blokkia perusjoukkoja. Mikä on mielestänne vielä hyvän maun rajoissa ja mikä ei?
Musta kannattaa miettiä että onko sillä hauska pelata. Ite rakennan armeijani aika paljolti fiiliksen mukaan ja pyrin että en pelaa samalla kokoonpanolla kahdessa turnauksessa peräkkäin ja tätä filosofiaa olen käyttänyt 40k:ssa pitkään. Tällä ajattelulla mä saan jopa rohkastua itseni saamaan figuja maaleihin kun tiedän että tarviin ne käyttöön.

Mutta päätös on sinun.
Armeija V/T/H
Bretonnia 0/0/0
Jasper

Viesti Kirjoittaja Jasper »

Itse tykkäsin 8edikan aikaan eniten 1200-1999pts peleistä, sillä silloin armeijoihin ei voinut ottaa lordi tason sankareita. Jotenkin peli tuntui tasapainoisemmalta kun kentällä ei pyörinyt unbreakable demoniprinssejä, tai velhoja jotka sai aina +4 avustuksen castaamiseen sekä ison valikoiman spellejä. Myös leadership testeissä oli enemmän jännitystä kun armeijoiden paras liippa oli kympin sijaan yleensä 8-9.

Mitä mieltä retroturnauksien järjestäjät olisi 1999 pisteen turnauksista? Siinä joutuu miettimään tarkkaan miten kuluttaa special ja rare slotit. Myös kolmeen heroon ei saa ihan hirveästi tuhlattua pisteitä, joten se pakottaa todennäköisesti herohammerin sijaan pelaamaan enemmän core slotteja.

Just wondering.
Lord of Carcassonne

Jasper kirjoitti: Ma 25.05.2020 21:02 Itse tykkäsin 8edikan aikaan eniten 1200-1999pts peleistä, sillä silloin armeijoihin ei voinut ottaa lordi tason sankareita. Jotenkin peli tuntui tasapainoisemmalta kun kentällä ei pyörinyt unbreakable demoniprinssejä, tai velhoja jotka sai aina +4 avustuksen castaamiseen sekä ison valikoiman spellejä. Myös leadership testeissä oli enemmän jännitystä kun armeijoiden paras liippa oli kympin sijaan yleensä 8-9.

Mitä mieltä retroturnauksien järjestäjät olisi 1999 pisteen turnauksista? Siinä joutuu miettimään tarkkaan miten kuluttaa special ja rare slotit. Myös kolmeen heroon ei saa ihan hirveästi tuhlattua pisteitä, joten se pakottaa todennäköisesti herohammerin sijaan pelaamaan enemmän core slotteja.

Just wondering.
Sitten suosittelen vaikka 1500pts mutta onhan tuo sunkin ehdotus harkinnan arvoinen. En voi vastata muiden järjestäjien puolesta mutta voishan tota kokeilla joskus.
Armeija V/T/H
Bretonnia 0/0/0
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “FB: Yleiset keskustelut”