Kahden muodostelman zocissa

Keimeri
Viestit: 77
Liittynyt: La 03.07.2010 12:07

Kahden muodostelman zocissa

Viesti Kirjoittaja Keimeri » Ma 14.07.2014 20:11

Jos on kahden eri muodostelmiin kuuluvan yksikön zocissa, onko kummastakin hankkiuduttava seuraavalla toiminnolla eroon, taikka vain toisesta, jos toista lähtee dunkuttamaan? Toisin sanoen, saako toisen zocciin jäädä, jos engageaa sen toisen? Onko väliä, kumpaa lähtee dunkuttamaan?

Tästähän saa mahdottomankin tilanteen esim. tulemalla kahden scout-muodostelman piiritetyksi siten, että jää joka tapauksessa kahden eri muodostelman yksikön zocciin, vaikka miten sutisi ympyrää tai engageloisi toisen.

Jälkimmäisestä keissistä saa vielä erikoistapauksen: jos on mahdollista saada molemmat ko. piiritysmuodostelmat interminglattuun engagetukseen, onko niin silloin pakko tehdä?

Hena
Viestit: 1074
Liittynyt: La 21.05.2005 14:28
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kahden muodostelman zocissa

Viesti Kirjoittaja Hena » Ma 14.07.2014 20:28

Ensimäiseen pointtiin. Ei ole väliä kumman kimppuun menee. Kunhan vain pyrkii sen toisen joukon zocista pois. Tietenkin jos molemmat ovat alle 5cm päästä toisistaan, niin voisi käyttää intermingleä tämän asian ratkaisemiseen.

No sitten toinen. Tämä on itseasiassa FAQ:ttu (tietääkseni tätä temppua ei pysty tehdä ilman Scout taitoa). Kohteen kimppuun voi aina mennä oli se sitten toisen zocissa tai ei. Alla kyseinen FAQ:
2.1.12 Scouts
Q:
It’s possible to place a Scout unit just behind another friendly unit, so that
the Scouts 10cm ZOC covers the friendly unit too. If this happens, can I
charge the non-Scout unit? The rules say I can’t enter a ZOC unless I’m
charging the unit it belongs to.
A:
You are, of course, allowed to charge the unit! If an explanation is needed,
then let’s say that the rule for moving into base contact with the enemy takes
precedence over the rule for not entering another unit’s ZOC. However, any
player who has attempted to use this tactic to stop a charge should hang
their head in shame!

Keimeri
Viestit: 77
Liittynyt: La 03.07.2010 12:07

Re: Kahden muodostelman zocissa

Viesti Kirjoittaja Keimeri » Ma 14.07.2014 23:39

Joo, ton juustoisen scouttiscreenin vastauksineen oon nähnykin aiemmin. En tosin varsinaisesti ajatellut, että yrittäisi mennä kenenkään zocciin, vaan nimenomaan niin päin, että hengailee jossain, mutta yhtäkkiä onkin parin eri scouttiköörin ympäröimä silleen, että on koko ajan molempien zocissa. Tosin en tiiä, onko mahdollista edes teoriassa, että konsolidaationkin jälkeen on vieläkin sen toisenkin muodostelman zocissa.

Tosta ekasta: onko sen tappeluksen jälkeen (konsolidaatio/vetäytyminen mukaanlukien) oltava siis ulkona siitä toisestakin zocista? Vai riittääkö pelkkä pyrkimys poispäin?

Hena
Viestit: 1074
Liittynyt: La 21.05.2005 14:28
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kahden muodostelman zocissa

Viesti Kirjoittaja Hena » Ti 15.07.2014 08:40

Periaatteessa consolidatella ei tarvitse poistua ZoCista. Säännöt viittaa seuraavaan aktivaatioon ja nuo consolidatet ei oikeastaan lasketa aktivoinniksi.

Keimeri
Viestit: 77
Liittynyt: La 03.07.2010 12:07

Re: Kahden muodostelman zocissa

Viesti Kirjoittaja Keimeri » Ti 15.07.2014 11:26

Hena kirjoitti:Periaatteessa consolidatella ei tarvitse poistua ZoCista. Säännöt viittaa seuraavaan aktivaatioon ja nuo consolidatet ei oikeastaan lasketa aktivoinniksi.
Mutta summa summarum, nämä ovat siis sääntöjen mukaan sallittuja tekoja:

a) muodostelma on kahden eri muodostelman zocissa ja engageaa kumman tahansa mutta jää edelleen toisen zocciin, vaikka pääsisi jollain liikkeellä pois kummankin zocista
b) muodostelma on kahden eri muodostelman zocissa, liikkuu engageamatta pois kumman tahansa zocista mutta jää edelleen toisen zocciin, vaikka pääsisi jollain liikkeellä pois kummankin zocista
...eikä interminglauksella ole merkitystä kumpaankaan yo. tapaukseen.

Sekä lisäksi säännöt vaativat seuraavaa:

c) muodostelma on kahden interminglaamattoman (scout)muodostelman zocissa siten, ettei millään liikkeellä voi päästä kummastakaan pois -> on engagettava jompikumpi tahansa
d) muodostelma on kahden interminglatun (scout)muodostelman zocissa siten, ettei millään liikkeellä voi päästä kummastakaan pois -> on engagettava jompikumpi tahansa (vaikka RAI ehkä vaatisi engageamaan molemmat?)

?

Hena
Viestit: 1074
Liittynyt: La 21.05.2005 14:28
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kahden muodostelman zocissa

Viesti Kirjoittaja Hena » Pe 18.07.2014 15:54

Jotakuinkin noin. Tosin en ymmärrä miten tuohon tilanteeseen voisi joutua.

Keimeri
Viestit: 77
Liittynyt: La 03.07.2010 12:07

Re: Kahden muodostelman zocissa

Viesti Kirjoittaja Keimeri » Ma 21.07.2014 11:29

Hena kirjoitti:Jotakuinkin noin. Tosin en ymmärrä miten tuohon tilanteeseen voisi joutua.
Kaippa kaksi scout-muodostelmaa voisivat mennä esimerkiksi crossfirettämään jotakuta muodostelmaa. Vaikkapa jotakin lasivasaratyyppistä tankkimuodostelmaa, jota mielellään estäisi ampumasta ja pakottaisi engageilemaan.

Tuo ensinmainittu tapahtui meille pelissä oikeastikin: huomattiin, että minun muodostelmani oli päätynyt kahden scout-muodostelman zocciin, tosin kummatkin olivat melkolailla muodostelman etupuolella, ja peruuttamalla olisi päässyt kummankin zocista pois. Paremman tiedon puutteessa sallimme vain toisen engageemisen.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Epic Armageddon”