Inquisitor-kampanjan ideankeräysketju (lue: brainstorming)

Aacheron
Viestit: 1261
Liittynyt: Ti 09.07.2002 18:24
Paikkakunta: Liljendal (kohta Turku)
Viesti:

Inquisitor-kampanjan ideankeräysketju (lue: brainstorming)

Viesti Kirjoittaja Aacheron » Ke 17.03.2004 23:20

Minulla on käynnissä täälläpäin pienehkö Inquisitor-kampanja. Neljä pelaajani omaavat vain yhden hahmon per pelaaja (vastustajat et muut NPC:t GM:n hoidossa); kaikki pelaajat ovat palkkasotureita (paitsi Tomi, joka on Redemptionistin tyylinen fanaatikko ketjumiekalla...). Noh, kaikki neljä ovat saman palkkasoturikillan alaisia, ja muodostavat jonkinlaisen tiimin (lue: niitä ei lähetetä sotimaan yksitellen, ellei ole täysin pakko). Ryhmänjäsenet ovat:

Reidar - #120827-CAST, "Cast"; täystyypillinen palkkasoturi ja entinen IG
Tomi - Brother Elethen; redemptionisti Malicantin henkeen
Wilho - Hawk; ryhmän tarkk'ampuja, hiljainen ja cool, myös ex-IG
"Jesus" - Cortez Diâblo; ex-spec.wpn. IG, liekinheitin suosikkiaseena

Planeettana on itse "keksimäni" Chau Sara (kyllä, inspiraatio StarCraft-pelistä), jossain galaksin reunamilla. Asetelma on kuin SC:n vastaava, ± pikkasen (eli, [delta][tau]-luokan planeetta; aavikko-Death World). Paikalla on pari hassua kaivosta ja siirtokuntaa, kirkollinen toimi, sekä Adpt.Mch.:n arkeologinen kaivaus (jotain hihhuli-STC:tä taas...)

Tähän asti porukalla on ollut vain yksi tehtävä, mutanttien kapinan "rauhoittaminen". Se sujui hyvin, vaikkakin väkivaltaisesti. Veli Elethen otti pahoja vammoja mutantin raskas-Stubberista, mutta ruunteli kerettiläisen kapinaintoilijan ketjumiekallaan. Salakuljetuskamaakin saatiin talteen vaikka huru mycket...

Kuten huomaatte, tämä ei ole "uljas Inkvisitori haistaa korruption lemun ja nirhaa sen eeppisessä taistelussa", vaan ihan perustavallista sotilastoimintaa. Minulla on suunnitteilla haaraileva kampanja; es.mes seuraavaksi tehtävät A ja B ovat toisensa vastakohtia, samaten C ja D. Jos ottaa C:n tai D:n, on X% mahdollisuus että A tai B ovat vielä valittavissa kolmanneksi tehtäväksi, jne. Ja jokaisesta tehtävästä saa Sacrifice-pelin malliin "suosiopisteitä" mukana olevilta ryhmittymiltä. Esim. ensimmäisestä tehtävästä porukka sai +2 suosiota Chau Saran Arbites-toimiston kanssa, mutta -2 planeetan mutanttien kanssa, sekä myös -1 salakuljettajilta... Jne.


Miksi kerron tämä teille? Noh, tämä ketju palvelisi kahta tarkoitusta; osittain se olisi äänitorvi minulle jonka kautta voisin kertoa kiinnostuneille miten kampanja kulkee, osittain se olisi (kuten Aihe kertoo) ideankeräysketju minulle. Eli, jos on viisaita aatteita tai visaisia kysymyksiä liittyen kampanjaani, näppäimistö käyttöön.

Ai niin, skaala on "pieni" 40K-skaala, tuuma : puoli jaardia.


-- Henrik
and her hallway
moves
like the ocean
moves

Avatar
NetDiver
Viestit: 622
Liittynyt: Ma 02.02.2004 09:57
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja NetDiver » To 18.03.2004 12:41

Kampanjassa on hyvät lähtökohdat. Yksi äijä per pelaaja pistää miettimään oman hahmon tekosia ja ramboilut jäävät huomattavasti vähemmälle. Palkkasoturikilta tiimin taustana takaa myös uuden hahmon värväämisen, jos oma jammu sattuu pääsemään hengestään. Tiimityöskentely myös korostuu pelaajien kesken, mikä on aina plussaa. Hauskana kokeiluna voisit koittaa, että pelaajat eivät saisi keskustella hahmojensa toiminnoista keskenään käyttämättä tähän toimintoa (ilmotukset radiolla, käsimerkit, puhe...).

Voisit postittaa tänne hieman lisää ideoita eri ryhmittymistä planeetallasi. Onko kampanjasi planeetan laajuinen vai keskiytyykö se tiettyyn kaupunkiin/kohteeseen? Tai peräti kyseisen tähtijärjestelmän kokoinen? Mitä enemmän tietoa, sitä enemmän pursuaa lisää ideoita skenaarioihin. Lisäksi voisit kertoa, minne olet planeettasi Imperiumin kartalla tökännyt (Segmentium Pacificus, jne...). Tämä vaikuttaa mahdollisiin muukalaisrotuihin (esim. Tau), joihin pelaajat voivat törmätä.

Kampanjarakenteesta muutama sana. Uskoisin, että sarja pienempiä minikampanjoita toimisi paremmin kuin yksi iso. Palkkasoturien työ on keikkaluontoista ja yksi minikampanja vastaisi yhtä tehtävää. Minikampanja voisi olla pituudeltaan muutama skenaario. lisäksi pelaajat ovat palkkasotureita eli toimeksiannot voivat olla Imperiumin lain vaistaisia. Raha on se joka lopuksi ratkaisee.

Esim. Pelaajat on palkattu hankkimaan kuriirin välittämä esine asiakkaalleen. Ekassa skenaariossa pelaajat väijyttävät kuriirin ja hänen henkivartiansa. Jos pelaajat saavat esineen, seuraavassa skenussa vastapuoli (tai kolmas osapuoli) yrittää estään tavaran toimituksen asiakkaalle. Mikäli pelaajat epäonnistuvat , seuraavassa skenussa heidän pitäisi hiiviskellä kuriirin piilopaikkaan ja viedä esine hälyyttämättä vartioita. Pituutta kertyy kaksi skenua ja ekan skenun lopputulos vaikuttaa tulevaan skenuun. Kyseinen esine voisi olla vaikka muukalaisteknologiaa.

Voisit myös kertoa hieman enemmän palkkasoturikillastasi. Millainen vaikutusvalta sillä on alueella? Onko sillä kilpailijoita alalla? Millaisia resursseja kilta antaa pelaajille (lue:aseita, rahaa)? Neuvotteleeko kilta sopimukset asiakkaiden kanssa ja urakoi pelaajien solun hoitamaan tehtävää (todennäköistä)? Antaako kilta apua pelaajille kesken tehtävien (hahmo kuolee skenujen välissä) vai vähät välittää pelaajien kohtalosta kunhan homma hoituu (sopii henkeen ;))? Millainen vaikutus kilalla on pelaajiin? Tälläiset pikkuseikat ovat tärkeitä tehtävien ideoinnissa. Postita lisää niin vastaillaan :).
Comebackia pelaamisen eturintamaan...

Aacheron
Viestit: 1261
Liittynyt: Ti 09.07.2002 18:24
Paikkakunta: Liljendal (kohta Turku)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aacheron » To 18.03.2004 22:56

NetDiver kirjoitti:Hauskana kokeiluna voisit koittaa, että pelaajat eivät saisi keskustella hahmojensa toiminnoista keskenään käyttämättä tähän toimintoa (ilmotukset radiolla, käsimerkit, puhe...).
Kiintoisaa. Pitää harkita ja koettaa.


Tähän asti olen aikonut rajata kampanjani Chau Saraan, mutta kukaties mitä sille sattuu... Eihän inspiraation lähde itsekään ole mitenkään eloa täynnä (Protossit tasoittivat planeetan ruohonjuuritasolle kiertoradalta käsin, koska planeetta oli Zergien infestoima).

Totta puhuakseni en ole edes valinnut planeetalleni segmenttiä... Noh, tulee varmaan piakkoin. Hmm, onko Tau:lle olemassa valmiit Inq.-säännöt, vai pitääkö olla kekseliäs GM niiden suhteen? En ole lukenut Exterminatusta, paitsi paria .pdf-juttua web-sivustolla.

Hmm... taidat olla oikeassa kampanjajärjestelmän suhteen. Nykyisyydessäänkään olisin tuskin järkännyt mitään Helvetin kokoista ja pituista kampanjaa. Tällä hetkellä tehtäväksi #2 on olemassa vaihtoehdot A: "Shield", jossa korkean luokan kirkollinen virkamies pitäisi suojella mahd. salamurhalta, B: "Faithless", jossa sama virkamies pitäisi salamurhata, C: "Hereticus", jossa paikallisen Adpt.Mch.-kaivauksen teknopapit pyytävät lihasta et lyijyä kerettiläisen archaeotech-esineen kuljetusta vartioimaan, sekä D: "Silverblade", jossa noitametsästäjä aikoo polttaa ko. teknopapit roviolla... Jos A:ta tai B:tä ei valita, on olemassa X% mahdollisuus että ne ovat vielä valittavissa, pienin muokkauksin.

Tiedän, diametrisiä vastakohtia, mutta so not? Kaikki tietenkin antavat suosiota/epäsuosiota, sekä voivat ihan hankkia (liiankin) suuria vihamiehiä...

Pelaajat saavat ns. "Order-paperin" tai pari käteen, josta voivat sitten valita yhden tehtävän kerrallaan. Näinollen kilta antaa pelaajille suht. vapaat kädet, mutta voi myös tulla ihan komentona, "tee tämä, eikä muttia".

Killan info on myös vähän raakana vielä. Vaikutusvalta ei ole mitenkään hääppöinen, mutta kilpailijoita saa hakea vasta muilta planeetoilta. Resurssit toki ovat tiedossa; copypastettu lista tässä:

> Standard gear:

Provided gear:
Lasgun and -pistol, long las
Standard ranged weaponry (not combat shotguns, heavy weapons)
Standard close combat weapons, chainswords, shock mauls
Auxiliary grenade launchers, frag and smoke grenades
Flak, carapace armour, shields

Tech. capability:
Crude bionics + attaching
Attaching of average bionics (none available)
Filtration plugs, gas masks
Laser sights, motion tracker auspexes


> Confiscated (nonstandard) gear:

Elsinus Shrawk’s stash (Chau Sara black market):
Power fist (damaged wiring, 25% chance to malfunction each turn)
Heavy stubber + reload
Power sword (broken power charge, functions as normal sword with parry pen. –15%)
Demolition charge, x2
5 Solarian gemstones, each worth 100 credits


Elsinus Shrawk oli entinen (nykyään todella entinen) Confessor, joka oli seonnut ja järjestänyt mutanttikapinan jonka porukka laittoi matalaksi. En tiedä, onko liian hyvät/huonot varustukset?


Muu on suurin piirtein keksimättä... Heh. Ideoita saa antaa, vaikka huru mycket.
and her hallway
moves
like the ocean
moves

Avatar
NetDiver
Viestit: 622
Liittynyt: Ma 02.02.2004 09:57
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja NetDiver » Pe 19.03.2004 10:17

Aacheron kirjoitti:Eihän inspiraation lähde itsekään ole mitenkään eloa täynnä (Protossit tasoittivat planeetan ruohonjuuritasolle kiertoradalta käsin, koska planeetta oli Zergien infestoima).
En ole koskaan Starcarftia pelannut, joten en tiedä kyseisestä. Oletettavasti planeetta on kuitenkin jonkinmoisessa kolonisaatiossa. Kannattaisi hahmotella ainakin yksi suurempi asutuskeskus paperille. Kyseinen kaupunki toimisi palkkiskillan ja muiden Imperiumin virastojen keskuksena vaikka yksikään skenu ei sinne sijoittuisi. Kaupunki olisi tavallaan koko planeetan keskus ja mesta missä pelaajat voisivat ottaa rauhallisesti tehtävien välissä. Mesta toimisi myös linkkinä planeetan ulkopuolelle sukkulatelakan (en keksiny parempaa sanaa :)) ansiosta. Tälläisiä suuntaa antavia juttuja kannattaa miettiä ja kertoa pelaajille, vaikka kyseinen kaupunki ei koskaan peleissä esiintyisi ja olisi vain sana paperilla. Tärkeintä on, että pelaajat tuntevat planeetan olevan jossain.
Totta puhuakseni en ole edes valinnut planeetalleni segmenttiä... Noh, tulee varmaan piakkoin. Hmm, onko Tau:lle olemassa valmiit Inq.-säännöt, vai pitääkö olla kekseliäs GM niiden suhteen? En ole lukenut Exterminatusta, paitsi paria .pdf-juttua web-sivustolla.
Pitää muistaa, että segmentit ovat valtavia. Linjauksia kannattaa kuitenkin pistää. Onko planeetta vain vähän aikaan sitten löydetty vai vanha, mutta kehittymätön paikka? Millaiset yhteydet planeetalla on muuhun Imperiumiin? Onko ympäröivät tähtijärjestelmät muukalaisten halussa? Kiistelläänkö niistä? Taulle kyllä löytyy säännöt uusimmasta Exterminatuksesta, mutta kannattaa olla kekseliäs GM ja antaa sinnepäin statit. Kaikki 40Kn ylesimmät muukalaisrodut (paitsi ehkä Tau) pystyy varsin kivuttomasti lisäämään kampanjaan, sijoititpa planeettasi mihin segmentiumiin tahansa.
Tiedän, diametrisiä vastakohtia, mutta so not? Kaikki tietenkin antavat suosiota/epäsuosiota, sekä voivat ihan hankkia (liiankin) suuria vihamiehiä...
En ole myöskään Sacrifice-peliin perehtynyt, joten tämä suosio/epäsuosio järjestelmä vaikuttaa omasta mielestä hieman turhalta työltä. On totta, että se antaa mukavia skenaario mahdollisuuksia. Esim. jos pelaajat joutuvat liian pahaan valoon jonkun ryhmittymän silmissä, voi kyseinen porukka yrittää kostotoimia pelaajien solulle palkkaamalla vaikka killan kautta toisen palkkissolun hoitelemaan pelaajat. Kilta se siitä rahaa nyhtää, vaikka omia alihankkijoita pistääkin keskenään tappelemaan. Kannattaa myös kyhäillä jonkinmoinen ase- ja varustekauppa, josta pelaajat voivat ostaa lisää varusteita. Tässä tiettyjen ryhmittymien epäsuosioon joutuminen voisi nostaa tiettyjen varusteiden hintoja tai pistää ne kieltoon kokonaan. Vastalääkkeenä pitäisi nostattaa kyseisen porukan suosiota, jotta varusteet tulisivat taas myyntiin. Näin pelaajat joutuisivat harrastamaan pientä politikointia eri ryhmittymien välillä. Kyllä se nimittäin kismittää jos pitää lähteä hoitemaan mutanttilaumaan pelkällä puukolla, kun on huonoa pataa asekauppiaiden kanssa (aika extreme esim ;)).
Killan info on myös vähän raakana vielä. Vaikutusvalta ei ole mitenkään hääppöinen, mutta kilpailijoita saa hakea vasta muilta planeetoilta.
Kilpailijoina voisivat toimia esimerkiksi toiset palkkasoturisolut.
Provided gear:
Lasgun and -pistol, long las
Standard ranged weaponry (not combat shotguns, heavy weapons)
Standard close combat weapons, chainswords, shock mauls
Auxiliary grenade launchers, frag and smoke grenades
Flak, carapace armour, shields

Tech. capability:
Crude bionics + attaching
Attaching of average bionics (none available)
Filtration plugs, gas masks
Laser sights, motion tracker auspexes
Ei mitkään ylitehokkaat varusteet. Kannattaa kuitenkin pitää power- ja rare-aseet kampanjassa minimissään ettei pelaajista tule liian tehokkaita liian nopeasti. Tai sitten varmistat, että vastustajillakin on kyseisiä varusteita.
Confiscated (nonstandard) gear:
Elsinus Shrawk’s stash (Chau Sara black market):
Power fist (damaged wiring, 25% chance to malfunction each turn)
Heavy stubber + reload
Power sword (broken power charge, functions as normal sword with parry pen. –15%)
Demolition charge, x2
5 Solarian gemstones, each worth 100 credits
Kannattaa pitää tälläinen sotasaalistavara minimissä ja harvinaisena. Kilta voisi vaikka periä sotasaaliin itselleen ja antaa (alihinnoitellun ;)) rahasumman vastineeksi. Silloin tällöin pelaajia voisi palkita varusteilla, jotka jäisivät killalta huomaamatta. Mikään ei piristä pelaajan päivää paremmin kuin ilmaiseksi saatu plasmakivääri.
Elsinus Shrawk oli entinen (nykyään todella entinen) Confessor, joka oli seonnut ja järjestänyt mutanttikapinan jonka porukka laittoi matalaksi. En tiedä, onko liian hyvät/huonot varustukset?
Mikäli tuntuu siltä, että pelaajat ovat liian tehokkaita niin tasapainota skenuja tehokkaammilla ja/tai suuremmalla määrällä pahiksilla. Kyllä yli kymmenen mutantin lauma tai ylikyber-tappokone rynnäkkötykillä pistää miettimään vaihtoehtoisia strategioita tehtävien hoitamiseen.
Comebackia pelaamisen eturintamaan...

Avatar
tneva82
Viestit: 8236
Liittynyt: To 15.08.2002 11:51
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja tneva82 » Pe 19.03.2004 10:24

NetDiver kirjoitti:jotka jäisivät killalta huomaamatta. Mikään ei piristä pelaajan päivää paremmin kuin ilmaiseksi saatu plasmakivääri.
No kaippa siitä kivan summan voi saada myymällä mutta aseena se on surkea ellette ole kehitelleet uusia sääntöjä plasma aseille...
skenuja tehokkaammilla ja/tai suuremmalla määrällä pahiksilla. Kyllä yli kymmenen mutantin lauma tai ylikyber-tappokone rynnäkkötykillä pistää miettimään vaihtoehtoisia strategioita tehtävien hoitamiseen.
Juh. Omakin Inquisitorini, vaikka hakkaa 1vs1 taistelussa mutantteja miten lystää(pelkkä bolt pistolkin on ihan kiitettävä ase ja power fist on vallan mainio kun yhdistää korkeaan WS:ään jolloin huono reach ja parry penalty korjautuu suurimmaksi osaksi) mutta 6-7 mutanttia ja alkaa olla tuskainen olo.

Tosin voipi olla vain surkea tuuri. Inquisitorini on surullisen kuuluisa surkeasta tuuristansa(olen jo alkanut miettiä erikoissääntöä pitämään huolta että hän tosiaan pysyy huono tuurisena :D). Kerrankin adeptus arbites(petturi tosin) kersantti käveli nurkan takaa ja vetäisi, yhdellä kädellä, summanmutikka laukauksen haulikollansa inquisitoriani kohti ja bang, suoraan päähän...Oli muuten kolmas peli putkeen kun ensimmäinen 1-3 osumaa häneen meni päähän, lienee turha mainita että nykyään hänellä on osittain mekaaninen pää ja täysin mekaaninen aivo :D
"There's probably volcano crater-kingdoms full of Bretonnian-esque knights who ride reptile-horses to battle and crap like that. " - Josh Reynolds

Baldur
Viestit: 277
Liittynyt: Pe 21.06.2002 09:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Baldur » Pe 19.03.2004 16:01

Aacheron kirjoitti: Totta puhuakseni en ole edes valinnut planeetalleni segmenttiä... Noh, tulee varmaan piakkoin. Hmm, onko Tau:lle olemassa valmiit Inq.-säännöt, vai pitääkö olla kekseliäs GM niiden suhteen? En ole lukenut Exterminatusta, paitsi paria .pdf-juttua web-sivustolla.
http://members.fortunecity.com/pangolin ... c/tau.html
Tuollaiset Tau-säännöt Inquisitoriin olen löytänyt. Eivät todellakaan viralliset, mutta ainakin kohtuu samat näytäisivät päässeen Inquisitorin AB-fileeseenkin. En kommentoi kuinka tasapainossa ovat.

Aacheron
Viestit: 1261
Liittynyt: Ti 09.07.2002 18:24
Paikkakunta: Liljendal (kohta Turku)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aacheron » Su 21.03.2004 22:45

NetDiver kirjoitti:En ole koskaan Starcarftia pelannut, joten en tiedä kyseisestä.
Tjaah, Chau Sara oli tyypillinen backwater-maailma jonka ihmiskunta oli kolonisoinut, mutta vähä vähältä jotain ihme xenobiologisia alkaa ilmaantua nurkista. Yht'äkkiä taivaat pimenevät, ja Protoss-laivue (Protossit ovat pikkasen Eldarmaisia, näin todella suurin piirtein) tuhoaa planeetalta kaiken elävän.
NetDiver kirjoitti:Oletettavasti planeetta on kuitenkin jonkinmoisessa kolonisaatiossa. Kannattaisi hahmotella... // ...ja olisi vain sana paperilla. Tärkeintä on, että pelaajat tuntevat planeetan olevan jossain.
Homma on jo hoidossa; planeetan keskeinen kolonia on DRK-309, eli "Darek", jossa on sukkulatelakka sekä puolipakollinen "Trojan's cantina"-niminen baari; Arcus Trojan on ex-palkkasoturi, joka tietää. Jos joku on pelannut Star Wars: Knights of the Old Republic-peliä, niin tämä Arcus Trojan on vähän Canderous Ordo-hahmon kaltainen arpinen veteraani. Kunnia sodassa, ja sitä rataa. Todella "cool", paremman sanan puutteessa.
NetDiver kirjoitti:En ole myöskään Sacrifice-peliin perehtynyt, joten tämä suosio/epäsuosio järjestelmä vaikuttaa omasta mielestä hieman turhalta työltä. On totta, että se antaa mukavia skenaario mahdollisuuksia. Esim. jos pelaajat... //
Niih, minusta se on ihan kivaa. Pistää vain ±2 tehtävän eri pääryhmittymiltä, sekä ±1 aliryhmittymiltä, eli jos taistelee suoraan jotain vastaan/jonkun kanssa, saa kakkosen sinne tai tänne, muuten tulee vain satunnaisia ykkösiä jos sattuu olemaan epäsuora sirpale sopassa jollekulle. En nyt tiedä vaatiiko se työtä mitenkään paljonkaan...


NetDiver kirjoitti:
Confiscated (nonstandard) gear:
Elsinus Shrawk’s stash (Chau Sara black market):
Power fist (damaged wiring, 25% chance to malfunction each turn)
Heavy stubber + reload
Power sword (broken power charge, functions as normal sword with parry pen. –15%)
Demolition charge, x2
5 Solarian gemstones, each worth 100 credits
Kannattaa pitää tälläinen sotasaalistavara minimissä ja harvinaisena. Kilta voisi vaikka periä sotasaaliin itselleen ja antaa (alihinnoitellun ;)) rahasumman vastineeksi. Silloin tällöin pelaajia voisi palkita varusteilla, jotka jäisivät killalta huomaamatta. Mikään ei piristä pelaajan päivää paremmin kuin ilmaiseksi saatu plasmakivääri.
Niinpä. Noh, ihme kyllä mikään ylläolevasta ei kelvannut pelaajille käteen seuraavaan tehtävään... Mikä muuten on Adeptus Mechanicuksen kimppuun hyökkäämistä Noidanpolttaja Tial:n kanssa. Ja ehkä sekaan eksyy kolmanneksi pyöräksi Malleus-inkvisiittori, joka olettaa kerettiläisen esineen sisältävän tietoa jostakin suuresta demonista...
and her hallway
moves
like the ocean
moves

Avatar
Karu
Viestit: 2875
Liittynyt: To 29.01.2004 18:13

Viesti Kirjoittaja Karu » Ma 22.03.2004 16:56

Tauden säännöt löytyy muistaakseni toisiksi uusimmasta (en muista numeroa) exterminatuksesta.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Inquisitor”