Inq.: sääntökysymyksiä

Aacheron
Viestit: 1261
Liittynyt: Ti 09.07.2002 18:24
Paikkakunta: Liljendal (kohta Turku)
Viesti:

Inq.: sääntökysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Aacheron » La 17.04.2004 00:30

Eli, olen pelannut vain vähän kunnollisia sessioita Inkvisiittoria, ja seuraavat epäselvyydet ovat nousseet sääntökirjaa lukiessani.


Jos aseella on kantomatka H tai I (esim. "pitk'las", raskasase, jne.), ja siihen asennetaan etäisyydenmittaustähtäin (eng. range finder gunsight), joka puolittaa kantomatkan ko. osumamuuttujan laskua varten. Kohde sattuu olemaan juuri hyvällä etäisyydellä (esim. 40-55 jaardia I:llä, acc. ±0); puolittaako etäisyyskapistus todellakin kantomatkaa huonomman muuttujan suuntaan (20-28 jaardia, acc. -20 tai -10)? Minusta tähtäin auttaa löytämään oikean suuntiman ammukselle, eikä vääristä avaruusjatkumoa...

[ Lisäys: olikohan jokin erikoissääntö tähtäinten toiminnalle, eli milloin ne toimivat? ]

Toiseksi, jos hahmo käyttää Aid Another-toimintaa, heitetäänkö kestävyystesti hahmon omalla tai haavoittuneen hahmon (eli autettavan) kestävyydellä? Minusta viimeksimainittu olisi se loogisempi (muutenhan esim. korkeampi kestävyys tarkoittaisi parempaa lääkintämiehen taitoa, jne.), ja tämä on vain "varmuuden vuoksi" kysyttävä...


Tiedän GM:n valtuudet sääntöjen suhteen; haluaisin vain tietää yleisen mielipiteen säännöistä. Mielellään myös perusteluja miksi näin uskoo/pelaa. Ja tämähän on vapaa ketju, eli omia kysymyksiään saa ottaa keskusteltavaksi tässä (tietenkin).

Ja ei, en ole saanut Exterminatuksia käsiini (mahd. FAQ:t ovat seilailleet nenäni ohitse).
and her hallway
moves
like the ocean
moves

Ari
Viestit: 1385
Liittynyt: Ke 22.05.2002 17:54

Re: Inq.: sääntökysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Ari » La 17.04.2004 08:31

Aacheron kirjoitti:Jos aseella on kantomatka H tai I (esim. "pitk'las", raskasase, jne.), ja siihen asennetaan etäisyydenmittaustähtäin (eng. range finder gunsight), joka puolittaa kantomatkan ko. osumamuuttujan laskua varten. Kohde sattuu olemaan juuri hyvällä etäisyydellä (esim. 40-55 jaardia I:llä, acc. ±0); puolittaako etäisyyskapistus todellakin kantomatkaa huonomman muuttujan suuntaan (20-28 jaardia, acc. -20 tai -10)? Minusta tähtäin auttaa löytämään oikean suuntiman ammukselle, eikä vääristä avaruusjatkumoa...

[ Lisäys: olikohan jokin erikoissääntö tähtäinten toiminnalle, eli milloin ne toimivat? ]
Kyllä, tähtäimen vaikutus voi olla myös negatiivinen.
Tähtäimet toimivat vain (yllätys yllätys) kun aseella tähdätään vähintään yhden toiminnon ajan. Bioniset silmät taisivat olla poikkeus tuohon, mutta en ole varma.
Toiseksi, jos hahmo käyttää Aid Another-toimintaa, heitetäänkö kestävyystesti hahmon omalla tai haavoittuneen hahmon (eli autettavan) kestävyydellä? Minusta viimeksimainittu olisi se loogisempi (muutenhan esim. korkeampi kestävyys tarkoittaisi parempaa lääkintämiehen taitoa, jne.), ja tämä on vain "varmuuden vuoksi" kysyttävä...
Käyetään haavoittuneen kestävyyttä.

Aacheron
Viestit: 1261
Liittynyt: Ti 09.07.2002 18:24
Paikkakunta: Liljendal (kohta Turku)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aacheron » La 17.04.2004 13:00

Kiitän vastauksista.

Noh, voihan sitä varmaan julistaa tähtäävänsä ilman etäisyyskapistukseen katsomista, tai jotain sellaista.
and her hallway
moves
like the ocean
moves

Ari
Viestit: 1385
Liittynyt: Ke 22.05.2002 17:54

Viesti Kirjoittaja Ari » La 17.04.2004 13:24

Aacheron kirjoitti:Noh, voihan sitä varmaan julistaa tähtäävänsä ilman etäisyyskapistukseen katsomista, tai jotain sellaista.
No voihan sen tehdä niinkin, ilmoita vain hahmoa luodessa ta ennen peliä että sen high-tech range finderin voi halutessaan kytkeä pois päältä.

Avatar
Gemi
Viestit: 55
Liittynyt: Ti 06.05.2003 17:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Gemi » Ke 28.04.2004 09:00

Itse GM:nä toimivana käytän seuraavaa tähtäysohjenuoraa, jonka myös kirja antaa:

1. tähtäys: Hahmo pysäyttää aseen ennen ampumista, ei vielä kuitenkaan tähtää. Tämä vain tarkoittaa sitä ettei hahmo ammu samalla kuin heilauttaa aseen ylös ampuma-asentoon.

2. tähtäys: Hahmo katsoo minne päin on suunnilleen ampumassa, vakauttaa himeman asettaan.

3. tähtäys: Hahmo ihan oikeasti katsoo tähtäimen läpi.



Tällöin tuo range finderin vaikutus ei ole voimassa ennen kuin hahmo on tähdännyt kolmasti. Itse sanoisin myös että käytetään parasta osumismahdollisuutta, joka näiden kahden etäisyyden välimaastossa on. Kirja ei nyt ole käden ulottuvilla enkä voi antaa esimerkkiä kirjan mukaan, mutta jos taulukko on jotenkin näin:

-10 -5 0 -5 -15

ja oikea etäisyys antaisi tuloksen -15 ja range finderin tulos -10, olisi käytössä tuo väliin jäävä 0, koska se on paras näiden kahden luvun välissä.
Miniatyyripelaaja since 1997.
Tanssipelaaja since 2004. Suomen Tanssipelaajat ry:n puheenjohtaja since 2007.
Kuljen normaalisti nimimerkillä Gemi.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Inquisitor”