Massive can of worms: Plague Cart

Avatar
Pseudok
Viestit: 806
Liittynyt: Ke 12.11.2003 22:16
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Massive can of worms: Plague Cart

Viesti Kirjoittaja Pseudok » Pe 11.09.2015 00:03

Koitin kevyesti googlella etsiskellä yhteenvetoa Carnival of Chaoksen Plague Cartin toiminnasta pelin aikana. Se vähä mitä löysin näytti enimmäkseen olevan ihan yhtä pihalla kuin minä itsekin.

Tänään pelattiin tosiaan yksi Mordheim -peli, missä oli kyseinen vekotin pöydällä. Epäselvyyksien määrä oli rajaton.

Yritimme soveltaa Empire in Flamesista löytyviä Wagon -sääntöjä mahdollisimman pitkälle, mutta itse modelin säännöissä ja stattiriveissä oli riittävästi poikkeavuuksia sääntökirjan Wagon osioon, ettei sekään pitkälle kantanut.

Jos joku tietää näppärän sääntöyhteenvedon Plague Cartin toiminnasta, niin olisin siitä hyvin kiitollinen. Mutta jos ei, niin tässä on kysymyksiä seikkaperäisemmin, joihin ei löytynyt vastausta:

1) Plague Cartin liike. Unit entryn hevosen Movement on 8. Wagoneiden standardiliike taas näyttäisi olevan 10, joka muuttuu kyydissä olevien nappien mukaisesti. Onko tähän jotain erityistä syytä, vai laskeeko kyydissä matkaava Papa Nurgle nopeutta tavalla, jota ei ole huomattu selittää? Vai vaikuttaako tämä taulukko Plague Carttiin edes, onko se sen verran yliluonnollinen vekotin ettei sen Movement muutu mihinkään, oli se sitten tyhjillään tai täyteen lastattu?

2) Shooting at a Wagon (s. 32 living rulebook) Wagonilla on siis chassis, wheel ja kaksi hevosta. Toisella hevosella Mov 8 ja Init 3, toisella Mov 6 ja Init 2. Vertaa Plague Cart, jolla on chassis, wheel, guardian ja yksi hevonen. Hitto... en edes tiedä mitä kysyn tässä. Eriävät stattiblokit tuntuivat tekevän relevanttien sääntöjen vertailusta täysin mahdotonta. Miksi esimerkkiblokissa edes on movement 6 hevonen? Miksi sillä on eri initiative? TÄH?

3) Attacking crew (ja crewin oma hyökkäys): Miten Plague Cartin Guardianin on tarkoitus hyökätä meleeaseellaan? Säännöt käsittelevät vain ja ainoastaan tilannetta, jossa ajurin kimppuun hyökätään. Miten crew edes saadaan sidottua meleeseen, milloin sen kanssa ollaan kontaktissa? Pelistä otettu tilanne: vastustajan nappi chargettaa liikkuvan Plague Cartin kylkeen. Seuraavalla vuorolla Plague Cart saisi jatkaa normaalisti matkaa, koska oli jo liikkeessä. Mutta entä jos Plague Cart haluaakin jäädä paikoilleen? Onko kohtuullista olettaa, että Guardian osaa tällöin lyödä ns. "yli laidan", vaikka sitä ei sen kummemmin säännöissä selitetäkään?


As a side note: lopulta plague cart jäi ihan suosiolla paikalleen pelin ajaksi.
In the heat of the blight/
you lose your heart and sell your soul/
I lose control in the heat of the blight

Avatar
ile
Viestit: 1676
Liittynyt: Pe 01.05.2009 02:01
Paikkakunta: Helsinki | Malminkartano

Re: Massive can of worms: Plague Cart

Viesti Kirjoittaja ile » Pe 11.09.2015 09:05

Asiaa voisi ehkä kysäistä suoraan Tuomas Piriseltä, jonka löytää Facebookista. Vaikkei hän Plague Cartin sääntöjä ole tainnut kirjoittaa, hänellä on aika vakaa käsitys Mordheimin toiminnoista, ja varmaan vähintään mielipide tästä vekottimesta.

-ile

ookkeri
Peliporukkavalvoja
Viestit: 541
Liittynyt: To 16.08.2012 08:58

Re: Massive can of worms: Plague Cart

Viesti Kirjoittaja ookkeri » Ke 19.10.2016 17:54

Heh, pahoitteluni turhasta uppaamisesta mutta eihän tämä ollut edes syvälle vajonnut. Itsekin olen tekemässä carnival of chaosta ja vaikken vielä ole ehntinyt pelaamaan, veikkaan että samat kysymykset itsellenikin saattaisivat nousta esille, joten tahtoisitkos valaista minua (ja ehkä muitakin tulevia lukijoita) kuinka tämä nyt toimii?

Avatar
Rutabaga
Valvoja
Viestit: 1033
Liittynyt: Ti 10.09.2002 18:20
Paikkakunta: Salo

Re: Massive can of worms: Plague Cart

Viesti Kirjoittaja Rutabaga » To 22.06.2017 14:42

Itsellänikin saattaa olla tämä edessä hamassa tulevaisuudessa, joten kannan omat korteni kekoon. Tai madot purkkiin...

1) Taulukon mukaan luulisi mentävän kaikissa tapauksissa. Selitykseksi löysin tämän (heti kakkosviestin yläosassa), eli vankkuria vetävät hepat kun eivät voi juosta normaalisti, saavat ne vähän bonaria normiliikkeeseen.

2) Esimerkkivaunussa lienee laitettu uljas ori ja kapinen kaakki vetämään samaa vehjettä. Ehkä juuri "selventämään" sitä, että vankkurit ajaa aina omaa perusvauhtiaan, mene ja tiedä.
Eri stateilla pitäis olla kauheesti merkistystä. Randomoidaan vaan osumat taulukosta, ja heitellään woundaaminen mihin ikinä osuikaan. Tosin Plague Cartin yksi hevonen ihmetyttää itseänikin. Itse figussahan on kaksi. Tähän vois olla ihan Tuomaksellakin jotain kommenttia.

3) S. 31 Transport -otsikko sanoo, että ohjastaja ei voi tehdä mitään muuta kuin ajaa vaunua kun se on liikkeessä. Seuraavan otsikon alla sanotaan, että vaunut ovat paikoillaan vain, kun ne eivät viime vuorolla liikkuneet. Eli esimerkkitilanteessa ei saisi lyödä, koska liikuttiin viime vuorolla. Kärryn saa sidottua meleeseen jos se ei viime vuorolla ole liikkunut, ja tällä vuorolla on vielä vihollisia takomassa sen kylkiä. Kontaktikysymys (liittyen varmaankin tuohon sitomiseen) onkin sellainen, että en itse pystynyt kuin arvioimaan intenttiä. Oma veikkaukseni on seuraavanlainen: Siinä vaiheessa kun sitominen on tapahtunut, voit lähteä liikkeelle vain kun kaikki viholliset on ympäriltä a) injuryrollattu pois pelistä/maihin, b) juosseet pakoon base contactista c) boardanneet sisälle vaunuun. Boardaaminenhan tapahtuu niin, että hyökkääjän on pitänyt saada heitettyä crewiin injury roll, ja siitä out of action.

EDIT: Tässä vielä linkki siihen kirjaan Empire in Flames
Väitteesi on hyvä...mutta olet väärässä.
http://jarecsblog.blogspot.com Melko aktiivista seurantaa askarteluistani.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Mordheim”