Virallinen Mordheim-sääntötopic.

Avatar
Air Defence
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke 30.07.2003 12:41
Paikkakunta: Helsinki

Re: Virallinen Mordheim-sääntötopic.

Viesti Kirjoittaja Air Defence » Ti 24.11.2009 03:31

Sergeant kirjoitti:Eli miten menetellään ammuttaessa, jos ampujan BS on 2. Osumiseen vaaditaan 5 tai 6 osumiseen. Mutta jos kohde on suojassa, pitkä matka ja ampuja on liikkunut. Eli tulee -3 osumiseen. Meneenkö ampuminen ohi automaattisesti, vai onko pelattu niin, että 6 osuu aina ja 1 on aina ohi?
En nyt muista mistä peliporukkamme on ottanut käyttöön sen säännön, että jos osumiseen tarvitaan seitsemän, on kuutosen lisäksi heitettävä vielä 4+, kahdeksaiseen 5+ jne. Todennäköisesti FaBasta, jossei Mortikasta ole vastausta löytynyt.

Avatar
Sergeant
Viestit: 772
Liittynyt: Ti 13.03.2007 19:07
Paikkakunta: Pori

Re: Virallinen Mordheim-sääntötopic.

Viesti Kirjoittaja Sergeant » Ke 25.11.2009 00:50

En nyt muista mistä peliporukkamme on ottanut käyttöön sen säännön, että jos osumiseen tarvitaan seitsemän, on kuutosen lisäksi heitettävä vielä 4+, kahdeksaiseen 5+ jne. Todennäköisesti FaBasta, jossei Mortikasta ole vastausta löytynyt.
Kiitos vastauksesta, mutta en tyytynyt vielä tähän. Käytin 2 tuntia etsiessäni muita vastauksia kysymykseeni internetin ihmeellisestä valtavirrasta.

Löysin seuraavanlaisen jutun:

- BS on vaikka 2 tarvitaan osumiseen 5+ nopasta.
- BS 2:een lisätään -1 to hit modifier tarvitaan osumiseen nopasta 6+,
- BS 2:seen lisätään -2 to hit modifier tarvitaan osumiseen ensin 6+ ja lisäksi 5+ toisesta nopasta,

- BS on vaikka 3 tarvitaan osumiseen 4+ nopasta.
- BS 3:een lisätään -1 to hit modifier tarvitaan osumiseen nopasta 5+,
- BS 3:seen lisätään -2 to hit modifier tarvitaan osumiseen ensin 6+
- BS 3:seen listätään -3 to hit modifier tarvitaan osumiseen ensin 6+ ja toisesta nopasta 4+

Eli kun ylimääräiset modifaierit vievät osumat nollaan tarvitaan toisella nopalla vielä osuma, joka alkaa samalla tavalla hahmon BS skillillä.

Onko tuossa mitään järkeä vai ymmärtääkö kukaan edes mitä ajoin takaa? Onko kukaan pohtinut samaa ongelmaa?

Avatar
Air Defence
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke 30.07.2003 12:41
Paikkakunta: Helsinki

Re: Virallinen Mordheim-sääntötopic.

Viesti Kirjoittaja Air Defence » To 26.11.2009 16:56

Sergeant kirjoitti:Eli kun ylimääräiset modifaierit vievät osumat nollaan tarvitaan toisella nopalla vielä osuma, joka alkaa samalla tavalla hahmon BS skillillä.
Eli kun miinukset nostavat osumisen yli kuuteen, tarvitsee kuutosen jälkeen heittää vielä onnistunut "unmodified" osumisheitto bs:llä? Toimii tuokin. Periaatteessa kannattaa valita se, minkä peliporukka muisttaa parhaiten. Yleisimmin ongelmaan törmää kuitenkin vain lähinnä bs3:lla, koska bs2:lla (tai 1:llä) ammuskelu harvemmin kannattaa ja tavallisimmin osumiseen voi maksimissaan saada kolmosen verran miikkoja (matka, liike, suoja), joten ei oo niin nuukaa millä systeemillä se 4+ heitetään kuutosen jälkeen.

Raivomuumi
Viestit: 324
Liittynyt: Ma 29.06.2009 10:20
Paikkakunta: Tuusula

Re: Virallinen Mordheim-sääntötopic.

Viesti Kirjoittaja Raivomuumi » Pe 25.12.2009 20:39

Alussa mercenaries capteeni aloittaa 20 xp:llä, jos capteeni kuolee lopullisesti ja ostetaan uudestaan niin aloittaako se myös 20 xp:llä? En nyt alkanyt etsimään tätä tästä topikista kun on 16 sivua.

Avatar
Z7-852
Taisteluraporttikilpailun voittaja
Viestit: 3568
Liittynyt: Su 26.09.2004 18:49
Paikkakunta: Jyväskylä/Pyhtää

Viesti Kirjoittaja Z7-852 » La 26.12.2009 16:11

Uusia johtajia ei perussääntöjen puitteissa voi palkata, mutta muut herot aloittavat sillä perus exp määrällä.

Avatar
Sergeant
Viestit: 772
Liittynyt: Ti 13.03.2007 19:07
Paikkakunta: Pori

Re: Virallinen Mordheim-sääntötopic.

Viesti Kirjoittaja Sergeant » La 02.01.2010 16:41

Skaven warband kysymyksiä

Säännöissä lukee seuravaa, kopioitu suoraan sääntökirjasta.

The maximum number of warriors in
the warband may never exceed 20.


Verminkin: Any number of models may be
Verminkin.


Giant Rats: Your warband may include any number
of Giant Rats.


Giant Rat, Special rule
Pack size: You can recruit as many Giant Rats as
you wish


Lyhyesti ymmärrän säännön näin:

Joukoissa voi olla 20 taisteliaa(warriors), joista voi olla kuinka monta tahansa vermikinejä. Isoja rottia voi olla kuinka paljon tahansa. Erikoissäännöissä lukee omasta mielestäni suomennettuna, että voit palkata niin paljon kuin haluat Giant ratteja. Giant Rat luetaan eläimeksi. Toisessa erikoisäännössä.

Experience: Giant Rats
are animals and do not
gain experience.


1. Voiko Warband koostua esim näin. 5 heroa, 15 vermikinia, 10 giant rattia? Eli yhteensä 20 warrioria ja 10 eläintä. Itse ymmärtäisin säännöt näin.

Säännöt ovat hiukan epäselvät tältä osin mielestäni ainakin. Rout testiin Giant ratit kyllä vaikuttavat.

2. Vai onko tälläinen sääntö epäreilu ja epätasapainottaa liikaa pelaamista? Kokemuksia?

3. Voiko Giant Rat kiivetä tikapuita pitkin pelissä?

Avatar
Z7-852
Taisteluraporttikilpailun voittaja
Viestit: 3568
Liittynyt: Su 26.09.2004 18:49
Paikkakunta: Jyväskylä/Pyhtää

Re: Virallinen Mordheim-sääntötopic.

Viesti Kirjoittaja Z7-852 » La 02.01.2010 17:35

Sergeant kirjoitti:1. Voiko Warband koostua esim näin. 5 heroa, 15 vermikinia, 10 giant rattia? Eli yhteensä 20 warrioria ja 10 eläintä. Itse ymmärtäisin säännöt näin.
Kyllä kyseessä on koko warbandin koko mukaan lukien rotat. Eli ei voi tehdä näin isoa tiedustelupartiota.
Sergeant kirjoitti:3. Voiko Giant Rat kiivetä tikapuita pitkin pelissä?
Missään ei tätä itseasiassa taideta kieltää eli eläimetkin voivat kiivetä tikkaita pitkin ylös. House rulena ihan fiksun oloinen temppu kieltää tämä.

Avatar
Ishmael
Valvoja
Viestit: 2080
Liittynyt: Ke 22.05.2002 23:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Virallinen Mordheim-sääntötopic.

Viesti Kirjoittaja Ishmael » Ma 04.01.2010 15:06

Mainitsemasi säännöt viittaavat siihen, että giant ratit eivät noudata normaalia viiden ylärajaa per henchman group, mikä on tietysti ihan järkevää kun ei niillä ole varusteita eikä expiäkään.
Oberon kirjoitti:On ne RF-tiimin pojat kovia kyllä

Avatar
Samsonite
Viestit: 148
Liittynyt: To 02.08.2007 13:21
Paikkakunta: Raahe

Re: Virallinen Mordheim-sääntötopic.

Viesti Kirjoittaja Samsonite » Ti 09.02.2010 12:33

Tämä nyt ei varsinaisesti liity sääntöihin, mutta olisiko hyväksyttävää hankkia Ostanderin Jaegereille varsijousia, vaikkapa samaan hintaan (25Gc) kuin Palkkasotureilla (reikland, marieburg...)? Vaikka tarvikelistassa ei ole/ei sallita varsijousen ostamista. Rikkoisko liikaa tasapainoa? Varsijousi on vaan niin munakas vehe, että haluaisin käyttää. Sitä paitsi muut ihmiset kyllä saa käyttää, mutta Ostanderit eivät... Ja mercenaryjä en halua peluuttaa, kun Ostandereiden oravataika on liian siisti. :P
cadavera vero innumera

Avatar
Myyra
Viestit: 2064
Liittynyt: Pe 11.06.2004 17:53
Paikkakunta: Espoo

Re: Virallinen Mordheim-sääntötopic.

Viesti Kirjoittaja Myyra » Ti 09.02.2010 15:49

Luultavasti sun pitäisi kysyä sitä peliporukaltas eikä täältä. Eipä tuo mitenkään kovin kohtuuttomalta kuullosta.

Avatar
Samsonite
Viestit: 148
Liittynyt: To 02.08.2007 13:21
Paikkakunta: Raahe

Re: Virallinen Mordheim-sääntötopic.

Viesti Kirjoittaja Samsonite » Ma 15.02.2010 16:58

Jälkiviisaana voisin sanoa, että rikkoo liikaa tasapainoa. Ampuu pidemmälle, kuin handgun, saa ampua joka vuoro, on halvempi. Parempi vaan etten peluuta. Huono idea.

Sitten (tyhmiä) kysymyksiä.

1. Kummat tulevat ensin, rynnäkkö vai juoksu? Siis kirjassahan lukee, "1.Charges 2.Compulsory moves 3.Remaining moves" (sääntökirja s.9), kuitenkin s9 ottaa ensiksi esille juoksun, jonka jälkeen käsittelee vasta rynnäkköä. Playsheetissä myös lukee ensimmäisenä Movement osiossa "1.Charges 2.Compulsory moves 3.Remaining moves", mutta taas juoksu käsitellään ennen rynnäkköä.

2. Esimerkki: jousimies on 8" pöydän pinnasta rakennuksessa. Hänestä 12" päässä maan pinnalla on miekkamies. Mitataanko kantama suoraan eteenpäin jousimiehestä, jolloin jousimies saa lyhyen kantaman, vai mitaanko matka alaviistoon jolloin jousimies joutuu ampumaan pitkältä kantamalta? Toivottavasti ymmärsitte. :D
cadavera vero innumera

Avatar
Navdi
Viestit: 605
Liittynyt: Ke 21.01.2004 00:35
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Virallinen Mordheim-sääntötopic.

Viesti Kirjoittaja Navdi » Ma 15.02.2010 22:19

Samsonite kirjoitti: 1. Kummat tulevat ensin, rynnäkkö vai juoksu? Siis kirjassahan lukee, "1.Charges 2.Compulsory moves 3.Remaining moves" (sääntökirja s.9), kuitenkin s9 ottaa ensiksi esille juoksun, jonka jälkeen käsittelee vasta rynnäkköä. Playsheetissä myös lukee ensimmäisenä Movement osiossa "1.Charges 2.Compulsory moves 3.Remaining moves", mutta taas juoksu käsitellään ennen rynnäkköä.

2. Esimerkki: jousimies on 8" pöydän pinnasta rakennuksessa. Hänestä 12" päässä maan pinnalla on miekkamies. Mitataanko kantama suoraan eteenpäin jousimiehestä, jolloin jousimies saa lyhyen kantaman, vai mitaanko matka alaviistoon jolloin jousimies joutuu ampumaan pitkältä kantamalta? Toivottavasti ymmärsitte. :D
Ensin liikutetaan compulsory movet, sitten chargeajat, sitten vasta muut movet. Järjestys on selkeä. Käsittelyjärjestyksellä kirjassa ei tietääkseni ole mitään tekemistä ko. asian kanssa.

Mitataan ampujan basen reunasta kohteen basen reunaan. Eihän liikkumistakaan mitata esim. rinnettä ylös "merenpinnan" tasalta, vaan mitataan se matka, minkä figuuri liikkuu.

Avatar
Kylis
Viestit: 1123
Liittynyt: La 23.08.2008 11:52
Paikkakunta: Tampere

Re: Virallinen Mordheim-sääntötopic.

Viesti Kirjoittaja Kylis » Ma 25.10.2010 01:44

Millä beisseillä Possessed warbandin popppoo liikkuu? Mutantit,petomiehet ja possessedit 25mm baseilla ja muut 20mm baseilla?

Avatar
Myyra
Viestit: 2064
Liittynyt: Pe 11.06.2004 17:53
Paikkakunta: Espoo

Re: Virallinen Mordheim-sääntötopic.

Viesti Kirjoittaja Myyra » Ma 25.10.2010 05:34

Kylis kirjoitti:Millä beisseillä Possessed warbandin popppoo liikkuu? Mutantit,petomiehet ja possessedit 25mm baseilla ja muut 20mm baseilla?
Ne liikkuu sillä beissillä mille satut ne lyömään niinkuin kaikki muukin mordheimissä. On tavallaan ihan bonusta, jos käytät neliöbasea, mutta ei sekään pakollista ole.

Avatar
Murhe
Valvoja
Viestit: 3638
Liittynyt: Pe 13.09.2002 09:33
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Virallinen Mordheim-sääntötopic.

Viesti Kirjoittaja Murhe » Pe 10.12.2010 10:59

All alone -testit, frenzy, stupidity ja hatred ovat ilmeisesti psykologiaa?

Vampyyrit (ja muut epäkuolleet) ovat immuuneja psykologialle. Vampyyrini ei siis tarvisisi välittää hulluksi tulemisesta (serius injury chart tulos 24 - saa joko stupidityn t ai frenzyn), koska on immuuni sen vaikutuksille. Toisaalta myöskää katkera vihamieskään ei niin kiinnostaisi, koska olisi immuuni hatredin vaikutuksille.

Avatar
Navdi
Viestit: 605
Liittynyt: Ke 21.01.2004 00:35
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Virallinen Mordheim-sääntötopic.

Viesti Kirjoittaja Navdi » La 11.12.2010 10:14

Murhe kirjoitti:All alone -testit, frenzy, stupidity ja hatred ovat ilmeisesti psykologiaa?

Vampyyrit (ja muut epäkuolleet) ovat immuuneja psykologialle. Vampyyrini ei siis tarvisisi välittää hulluksi tulemisesta (serius injury chart tulos 24 - saa joko stupidityn t ai frenzyn), koska on immuuni sen vaikutuksille. Toisaalta myöskää katkera vihamieskään ei niin kiinnostaisi, koska olisi immuuni hatredin vaikutuksille.
Näinhän tuo säännön pykälä sanoo. Meillä muistaakseni house rulattiin tuo niin että psykologialle immuunit eivät olleet immuuneja tyhmyydelle, hulluudelle jne. lähinnä koska vaikutti tarinallisesti tyhmältä, että vampyyri ei voisi frenzata tai flagellantti ei voisi kärsiä aivovauriosta.

Avatar
Navdi
Viestit: 605
Liittynyt: Ke 21.01.2004 00:35
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Virallinen Mordheim-sääntötopic.

Viesti Kirjoittaja Navdi » La 11.12.2010 10:19

Myyra kirjoitti:
Kylis kirjoitti:Millä beisseillä Possessed warbandin popppoo liikkuu? Mutantit,petomiehet ja possessedit 25mm baseilla ja muut 20mm baseilla?
Ne liikkuu sillä beissillä mille satut ne lyömään niinkuin kaikki muukin mordheimissä. On tavallaan ihan bonusta, jos käytät neliöbasea, mutta ei sekään pakollista ole.
GW-pelit on jotenkin tosi huonoja oikeiden basekokojen ilmoittamisessa. Meillä pelattiin niin, että ukot kuuluu baselle, joka mukana toimitettiin tai sitten katottiin mallia faban puolelta. Tarkoittaa että meillä possubändistä petomiehet ja possut kuului 25mm neliölle ja kaikki muu 20mm neliölle.

Eli kuten Myyran vastauksesta voi tulkita, kukin pelaa tyylillään. Basen koolla on vaikutusta Mordheimissa (baset blokkaavat chargeja ja isomman viereen mahtuu enemmän vihuja, sekä hyvässä että pahassa), joten suositeltavaa lie että päätätte porukalla yhteiset linjat.

GreenOwl2
Viestit: 619
Liittynyt: Ti 31.08.2004 13:30
Paikkakunta: Vantaa, Myyrmäki

Re: Virallinen Mordheim-sääntötopic.

Viesti Kirjoittaja GreenOwl2 » La 11.12.2010 11:56

Meillä pelataanni jokaisella on se base mikä figun mukana tulee ja jokaisen normaali kokoisen tyypin kanssa mahtuu combatiin 4 ukkoa ja large otusten kimpuun 8 ukkoa

Yarkias
Viestit: 31
Liittynyt: Su 21.10.2007 11:05
Paikkakunta: Nousiainen

Re: Virallinen Mordheim-sääntötopic.

Viesti Kirjoittaja Yarkias » Pe 24.12.2010 13:44

Jos Possessed warbandissa on 3 beastmania, ja heittää Lad's got talentin, jolloin yhdestä beastmanistä tulee hero, niin saako hankkia uuden kolmannen beastman hencemanin? Henchemanien kohdallahan lukee 0-3 beastmania. Silloinhan armeijassa olisi 4 beastmania, mutta yksi niistä olisi hero.
Tietyntyyppisten sotilaallisten ajattelijoiden parissa on kauan ylläpidetty perinnettä, jonka mukaan valtavat miestappiot ovat tärkein asia sodassa. Lisäbonusta saa siitä, jos ne ovat vastapuolella.

Avatar
Kaapelikala
Viestit: 4434
Liittynyt: Ma 30.06.2003 13:43
Paikkakunta: Espoo

Re: Virallinen Mordheim-sääntötopic.

Viesti Kirjoittaja Kaapelikala » La 25.12.2010 12:28

Väittäisin, että saa. Henchman-pukki on kuitenkin erilainen otus kuin sankaripukki. Kun jannupukki rupesi eeppiseksi eläimeksi, heitti se vanhan jannumaisen elämänsä taakseen.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Mordheim”