Virallinen Mordheim-sääntötopic.

Avatar
Navdi
Viestit: 605
Liittynyt: Ke 21.01.2004 00:35
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Virallinen Mordheim-sääntötopic.

Viesti Kirjoittaja Navdi » Pe 31.12.2010 17:48

Yarkias kirjoitti:Jos Possessed warbandissa on 3 beastmania, ja heittää Lad's got talentin, jolloin yhdestä beastmanistä tulee hero, niin saako hankkia uuden kolmannen beastman hencemanin? Henchemanien kohdallahan lukee 0-3 beastmania. Silloinhan armeijassa olisi 4 beastmania, mutta yksi niistä olisi hero.
Ei saa. Bändiin kuuluu kolme petomiestä, ihan sama oliko ne sankareita tai kätyreitä.

Avatar
Deepah
Viestit: 47
Liittynyt: Ti 05.04.2011 12:48

Re: Virallinen Mordheim-sääntötopic.

Viesti Kirjoittaja Deepah » Ke 22.08.2012 00:45

Kovasti manaillaan aseiden epätasapainoisuutta, mutta mahtaakohan tuohon olla tehty mitään toimivaa systeemiä? Joskus kuulin sääntösetistä nimeltä Coreheim, jonka oli tarkoitus viilata peliä toimivampaan ja tasapainoisempaan suuntaan. Onko tiedossa muita potentiaalisia balanssia palauttavia sääntösettejä?

Edit. Lisävilkaisu coreheimin skavenlistaan - Ainakin linkoihin on tehty vähän järkeä, nimittäin siinä mielessä että linko käsiteltäisiin sääntöteknisesti shortbowina. Lisäksi halberdiin on lisätty bonukseksi ASF combatin ekalla kierroksella.

Edit2. Kyselisin muilta sotulaisilta mielipiteitä tästä Skryre-listasta: Linkki pdf:ään Itse kun olen huono arvioimaan listan 'juustoisuutta'. Ainakin kaikki skryre-härvelit näyttävät maksavan ihan älyttömästi kullassa, joten luulisi ettei ainakaan ylivoimatilanteita synny. Hm hm.

santso
Viestit: 2689
Liittynyt: Su 22.07.2007 16:40
Paikkakunta: Ilmajoki/Kouvola

Re: Virallinen Mordheim-sääntötopic.

Viesti Kirjoittaja santso » Ke 12.09.2012 15:33

niin no halberdihan nyt ei oo mikään huono ase muutenkaan, eipä se tota asfii tarttis, sen sijaan keihäs ja haarniskat pitäis olla halvempia, pelipöydällä maastoa sen verran et ampuminen ei dominoi niin hyvä tulee, toki skavenien linkoihin noi muutokset on ihan hyvii.
Omenapiirakka on tietäjien ruokaa.

Avatar
Sutenööri
Viestit: 1105
Liittynyt: To 28.08.2003 17:30
Paikkakunta: Joensuu

Re: Virallinen Mordheim-sääntötopic.

Viesti Kirjoittaja Sutenööri » Ti 22.07.2014 06:56

En tiedä löytyykö jo tästä topikista, mutta ei jaksaisi rämpiä 17:sta sivua läpi jos on.

Elikkäs jos minulla on warband listassani optio Crossbowiin, mutta tietyt jannut ei niitä saa. Esim Beardling ei tuota dwarf warbandissa saa, mutta saa muita missile weaponeita, onko minulla sitten mahdollisuutta ostaa tuota crossaria ja osaako beardling tai Noble käyttää tuota ilman weapons expert skilliä?

Sääntis puhuu ainoastaan "may only use weapons available to the warband" mielestäni tuo tarkoittaa koska thunderereilla on optio crossariin myös muut jannut osaavat niitä käyttää, eivät vaan saa pelin alussa ostettua niitä.

-Juha-

Avatar
Air Defence
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke 30.07.2003 12:41
Paikkakunta: Helsinki

Re: Virallinen Mordheim-sääntötopic.

Viesti Kirjoittaja Air Defence » Ti 22.07.2014 13:21

sutenööri kirjoitti:Sääntis puhuu ainoastaan "may only use weapons available to the warband" mielestäni tuo tarkoittaa koska thunderereilla on optio crossariin myös muut jannut osaavat niitä käyttää, eivät vaan saa pelin alussa ostettua niitä.
Ampuma-asiden kanssa tuo näyttäisi menevän noin. Lähistelyaseissa sanamuoto on taas "in his equipment options" mikä kuulostaisi, että ainoastaan niitä lyömäaseita voi käyttää, joihin alussakin on optio. Eli verminkinille saisi warplock pistolit, muttei weeping bladeja. Hm.

EDIT: Mordhein FAQ taas kirjoittaa:
Q: In a campaign, after the initial creation of the warband, can you choose to arm Henchmen with weapons that are not found on their list if you acquire them? (i.e. could you arm a Skaven Verminkin with Fighting Claws?)
A: No, see rulebook. [Tuomas, Mordheim Yahoo! eGroups' FAQ]
Eli ainakaan henchmiehet eivät saa aseita oman aloituslistansa ulkopuolelta. Onko tuo nyt tulikttavissa, että sama kosiksi heroja. Itselläni on mielikuva, että saadakseni human mercenary youngbloodeille blunderbussit, joutui Weapons Expertin ottamaan, vaikka se marksmänien aloitusase onkin.

Elde
Viestit: 18
Liittynyt: To 20.03.2014 01:41

Re: Virallinen Mordheim-sääntötopic.

Viesti Kirjoittaja Elde » To 24.07.2014 11:21

Warbandien listoilla jokaisella jampalla, oli sitten kyseessä hero tai henchman, kerrotaan mitä varustelistaa hän voi käyttää. Esimerkiksi kääpiöillä thundererit ja clansmanit käyttävät eri varustelistaa. Thundererit ja engineer käyttävät Thunderer Equipment Listiä, loput kääpiöt Dwarf Warrior Equipment Listiä.

Henchmanit eivät voi ikinä käyttää muita vermeitä kuin mitä omassa listassa on. Herot (myös henchmaneista tulleet) saavat käyttöönsä edelleenkin vain oman listansa, mutta ottamalla Weapons Training -combat skillin voivat käyttää mitä tahansa lähitaisteluasetta, tai samoin Weapons Expert -shooting skillillä mitä tahansa ampuma-asetta. Jos hero ei pääse käsiksi näihin skillilistoihin, hän ei ikinä opi käyttämään muita kuin oman listansa aseita.

Verminkin käyttää Skavenien listalta Henchman Equipment Listiä. Ainoa sallittu ampuma-ase heille on linko, warplock pistolit ovat vain heroille.

Avatar
Sutenööri
Viestit: 1105
Liittynyt: To 28.08.2003 17:30
Paikkakunta: Joensuu

Re: Virallinen Mordheim-sääntötopic.

Viesti Kirjoittaja Sutenööri » To 24.07.2014 12:15

Mites panssarin suhteen? Jos on optio panssariin niin tarkoittaako se, että voi vetää sitten minkä tahansa panssarin päälle?

Esim Ogrella on Light armour, voiko sille ostaa heavy armorin jne? esim. Ithilmar armouria ei juurikaan kukaan voi sitten vetää päälle kun eihän tuota kenenkään optioista löydy, jos pitää pysyä listasta löytyvissä kamoissa.

-Juha-

Yögobbo
Viestit: 649
Liittynyt: Su 06.10.2002 15:08
Paikkakunta: Raisio

Re: Virallinen Mordheim-sääntötopic.

Viesti Kirjoittaja Yögobbo » To 24.07.2014 12:55

sutenööri kirjoitti:Mites panssarin suhteen? Jos on optio panssariin niin tarkoittaako se, että voi vetää sitten minkä tahansa panssarin päälle?

Esim Ogrella on Light armour, voiko sille ostaa heavy armorin jne? esim. Ithilmar armouria ei juurikaan kukaan voi sitten vetää päälle kun eihän tuota kenenkään optioista löydy, jos pitää pysyä listasta löytyvissä kamoissa.

-Juha-
Rajoitus koskee myös panssareita, mutta ithilmar ja gromril armorit ovat heavy armoreita (vaativat siis heavy armorin warbandin varustelistassa). Eli jos varustelistassa on pelkkä light armor, niin modelille ei saa heavy/ithilmar/gromril armoria. Samoin kilpi ja buckler ovat eri varusteita, ja jos vain toinen löytyy varustelistasta, niin sitä toista ei sitten käytetä (muistaakseni ainakin Skaveneilla olisi heroilla buckler ja henchmeneillä kilpi).

Avatar
Furinji
Viestit: 2787
Liittynyt: To 28.08.2003 18:44
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Virallinen Mordheim-sääntötopic.

Viesti Kirjoittaja Furinji » To 24.07.2014 12:58

sutenööri kirjoitti:Esim Ogrella on Light armour, voiko sille ostaa heavy armorin jne? esim. Ithilmar armouria ei juurikaan kukaan voi sitten vetää päälle kun eihän tuota kenenkään optioista löydy, jos pitää pysyä listasta löytyvissä kamoissa.
Tarkoittanet sitä Hired Sword Ogrea muita ei kait ole? Niillehän ei saa varusteita hankkia ylipäätään lisää. Ithilmarit yms taisi olla periaatteessa Heavy Armorin päivityksiä tms. mutta eipä niitä erikoiskamoja muutenkaan saa kuin pekästään Herot. Ainakin näin muistelen siitä on kyllä ihan liian kauan, kun noita sääntöjä tuijottanut, joten korjatkaa.
Laatikollinen avaruussuippokorvia - Blogi nörtteydestä, peleistä ja äärimmäisestä epätodennäköisyysmoottorista.
Pöllökarhut - Porin Pöytäpeliseura

Elde
Viestit: 18
Liittynyt: To 20.03.2014 01:41

Re: Virallinen Mordheim-sääntötopic.

Viesti Kirjoittaja Elde » To 24.07.2014 22:08

Armorien suhteen on vielä huonompi tilanne kuin aseiden kohdalla. Jos warbandin listalla kyseisen heron/henchmanin kohdalla ei ole mitään, hän ei myöskään koskaan pysty käyttämään armoria. Ei ole olemassa skilliä, jonka avulla armorin saisi päälle. Kuten aiemmin sanottu, Hired Sword -ogrelle ei saa lisää rompetta päälle (jotkut HS:t suostuvat käyttämään muuta aseistusta kyllä, esim. Imperial Assassin, niiden kohdalla se lukee erikseen). Jos tarkoitit Ostlanders -warbandin ogrea, se saa omalta warbandin listaltaan light armorin, mutta ei mitään parempaa.

Edit: Ithilmar ja Gromril armorit ovat erilaisia heavy armoreita. Joku aivopieru laittoi ithilmarin päässäni myös lightiksi virheelisesti.

Herojen suhteen asiaan tuo korjausta Annual 2002:ssakin julkaistu Opulent Goods -artikkeli, jonka Toughened Leathers -armori vastaa pääosin light armoria, sen kanssa ei voi käyttää yhdessä muita suojavälineitä kuin buckleria ja kypärää. Toughened Leatherseja voi etsiä ja ostaa vasta ensimmäisen taistelun jälkeen, ja koska ne ovat tyypiltään "equipment" eikä "armor", niitä voi käyttää vain ja ainoastaan herot.
Viimeksi muokannut Elde, To 31.07.2014 18:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Sergeant
Viestit: 772
Liittynyt: Ti 13.03.2007 19:07
Paikkakunta: Pori

Re: Virallinen Mordheim-sääntötopic.

Viesti Kirjoittaja Sergeant » Ti 29.07.2014 21:03

Hired Swordit eivät voi käyttää mitään muuta varustetta kuin heillä on palkatessa. Niille ei voi antaa mitään uusia varusteita paitsi assassin, joka on poikkeus tapaus.

Myöskään mitään muita armoreita ei voi antaa henchmeneille, jos se listalla ei sitä lue. Herot ovat sitten erikseen.

Mutta olemme kotisääntöinä pelanneet, että hencmenit ja herot voi käyttää kaikkia armoreita luki listoissa mitä vaan. Ainoastaan aloituksessa niille voi ostaa listakamoja. On ollut ihan toimiva systeemi.

Yögobbo
Viestit: 649
Liittynyt: Su 06.10.2002 15:08
Paikkakunta: Raisio

Re: Virallinen Mordheim-sääntötopic.

Viesti Kirjoittaja Yögobbo » Ke 30.07.2014 20:07

No niin, muutaman päivän jälkeen jaksoin kaivaa tuon sääntökirjan esiin ja katsoin mistä löytyy nämä 'kuka saa mitäkin' -säännöt. Mordheimin alkuperäisen sääntökirjan sivulla 95 lukee ihan selvästi, että pelien välissä warbandin jäsenille (sekä herot että henchmanit) voi ostaa lisää aseita ja panssareita, mutta vain warbandin listassa olevia, eli nuo rajoitukset koskevat sekä aseita että panssareita, ja myös myöhemminkin kuin warbandiä luodessa. Sitten GW:n sivuilta vuonna 1999 ladatusta FAQ:sta löytyi kysymys, jossa joku mietti juurikin kuka saa ottaa gromril ja ithilmar armoreita, kun niitä ei kenelläkään varustelistassa ole. Vastauksessa oli, että nämä ovat materiaaleja, eivätkä sinänsä varusteita, ja sekä gromril että ithilmar armor ovat tyypiltään heavy armoreita, eli vaatii warbandin varustelistaan heavy armorin.

Jonkin verran oli muuten tuon aikaisissa FAQ-vastauksissa 'rennompi' fiilis, ja muutamassa kehotettiin pelaamaan miten itse tykkää. Esim. ghoulit eivät sääntöjen mukaan saa koskaan varusteita, vaikka nousisi heroksi ja saisi myöhemmin weapons training/expert -skillin, mutta vastauksessa sanottiin, että monella on niin hienoja ghoul-konversioita, että kannattaa kysyä vastapelaajalta lupa. Ja myöskin tämä ehkä kuuluisakin Pirisen vastaus saako kahden keihään käytöstä kaksi strike first -lyöntiä: "Technically yes, but personally I would punch anyone trying to pull that out."

Ehkä Mordheimia kuitenkin pelataan enimmäkseen melko vakituisissa (ja ehkä pienissäkin) porukoissa, jolloin on helppo sopia itseä miellyttävät house rulet. Ja ainakin panssarisäännöt melkein vaativatkin house ruleja toimiakseen paremmin.

Elde
Viestit: 18
Liittynyt: To 20.03.2014 01:41

Re: Virallinen Mordheim-sääntötopic.

Viesti Kirjoittaja Elde » To 31.07.2014 18:17

Aikamoista puuhastelua ja sekavia sääntöjä ne Mordheimin kanssa pitivätkin. FAQeissa vastailtiin miten sattuu ja miltä sillä hetkellä tuntui. Viimeisimpien sääntöjen mukaan tosin keihäitä ei voi käyttää minkään muun aseen kanssa, koska ovat "unwieldy". Eipä niillä tällä hetkellä taida kukaan tehdä mitään.

Omat house rulet selkeyttävät ja parantavat peliä siellä, missä niitä käytetään. Suosittelen lämpimästi omassa peliporukassa keskustelemaan säännöistä ja vaihtamaan huonot säännöt paremmiksi, omaan makuun sopivammiksi. Panssarisäännöt ovat todella heikot, samoin kuin parry. Peliä tosin voi myös pelata noiden sääntöjen pohjalta ja unohtaa armorit kokonaan.

Avatar
Sergeant
Viestit: 772
Liittynyt: Ti 13.03.2007 19:07
Paikkakunta: Pori

Re: Virallinen Mordheim-sääntötopic.

Viesti Kirjoittaja Sergeant » La 02.08.2014 11:39

Sen verran kannattaa muistaa, että on kaksi eri sääntökirjaa. Alkuperäinen ja sittten myöhemmin PDF: versio eli living rule book, jossa on korjattu monia sääntöjä. Suurin osa FAQ kysymyksistä liittyy vanhempaan versioon. Monia sääntöjä on korjattu ja ehdotettu toisenlaista lähestymistapaa Town Cryereissa. Myös "parry" sääntöön ehdotetaan parampaa versiota, joka on huomattavasti toimivampi.

Avatar
Pseudok
Viestit: 799
Liittynyt: Ke 12.11.2003 22:16
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Virallinen Mordheim-sääntötopic.

Viesti Kirjoittaja Pseudok » La 22.11.2014 00:34

En löytänyt keskustelua aiheesta. Mutta tuli pyöräytettyä Carnival of Chaoksen Carnival Masterille nurglen rituaali "Stench of Nurgle".

Mitä enemmän spelliä luin, sitä hämmentyneemmäksi vain tulin. Kuinka sen olisi tarkoitus oikein toimia? Tarkka sanamuoto on:

"This spell has a range of 6" and affects all living creatures - friend or foe. Each enemy warrior in range must pass a Toughness test or lose an Attack until their next turn."

Eli... vaikuttaa kaikkiin eläviin hahmoihin, mutta vain vihollismodelit ottaa Toughness testin?

Ja ilmeisesti hyökkäykset ei voi tippua alle yhden, jolloin spellin hyöty on melko kyseenalainen kampanjan alussa. Mutta jos oletetaan että spellistä nyt olisi jossain tilanteessa hyötyä, niin sehän heitetään Shooting phasessa, ja vaikutuksen alaiset napit menettää hyökkäyksen "until their next turn" ... eli käytännössä viholliset voi menettää (siinä tapauksessa että heillä on yli 1 hyökkäys) hyökkäyksen korkeintaan karnevaalin close combat phasessa. Omat napit joihin spelli on vaikuttanut menettää hyökkäyksen sekä omassa close combat phasessa että vihollisen vuorolla myös.

Oikeasti.

Miten tuota pitää tulkita ja käyttää? Listan voisi toki koittaa tuutata täyteen demoneita, jolloin omat napit ei menettäisi hyökkäystään, mutta silloinkin vihollisen elävillä modeleilla pitäisi olla vähintään kaksi hyökkäystä ja failata Toughnessikin siihen päälle.
In the heat of the blight/
you lose your heart and sell your soul/
I lose control in the heat of the blight

hmh
Viestit: 64
Liittynyt: Ke 30.04.2014 19:25
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Virallinen Mordheim-sääntötopic.

Viesti Kirjoittaja hmh » La 22.11.2014 17:49

Luin sääntökirjaa vähän tarkemmin ja en löytänyt mistään mainintaa, että hyökkäykset eivät voisi mennä nollaan. Esim. 40k säännöissähän on erikseen mainittu, että lähitaistelussa on aina käytettävissä vähintään yksi hyökkäys.

Eli pitäisikö loitsua tulkita niin, että:
-kaikki napit (friend or foe, poislukien undead, demons, jne.) kuuden tuuman sisällä menettävät yhden hyökkäyksen, jos epäonnistuvat Toughness-testissä. Jos A=0, ei voi taistella.
-ei vaikuta loitsunheittäjään itseensä
-vaikuttaa vain omassa close combat phasessa, omalla vuorollaan vihut taistelevat normaalisti

Näin hommassa olisi jokin järki ja loitsulle olisi jotain käyttöäkin.

Avatar
Mysterous
Viestit: 2190
Liittynyt: La 16.11.2002 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Virallinen Mordheim-sääntötopic.

Viesti Kirjoittaja Mysterous » Su 23.11.2014 03:23

Maalausblogi taas pystyssä.

Avatar
Sutenööri
Viestit: 1105
Liittynyt: To 28.08.2003 17:30
Paikkakunta: Joensuu

Re: Virallinen Mordheim-sääntötopic.

Viesti Kirjoittaja Sutenööri » Ma 27.04.2015 22:01

Dödiiiih...

Eli possesedeilla kun mutantille ottaa seuraavanlaista varustusta
Great claw, sword, shield.

Miten jannu toimii lähiksessä? Great claw sanoo että hemmon kädessä ei voi pitää asetta ja saa extra attackin.

A) voiko kädessä pitää kilpeä?
B) Jos kädessä ei voi pitää kilpeä, mutta haluan sitä lähiksessä käyttää, lyönkö miten?
B1) yhden kerran clawilla ja yhden kerran fistillä (fistaajat saavat lyödä vain kerran sääntiksen mukaan!)
B2) kerran clawilla, toinen attack katoaa mystisesti
B3) sääntiksellä

Saamari tätä peliä...

-Juha-

Avatar
Sergeant
Viestit: 772
Liittynyt: Ti 13.03.2007 19:07
Paikkakunta: Pori

Re: Virallinen Mordheim-sääntötopic.

Viesti Kirjoittaja Sergeant » Ma 27.04.2015 23:05

sutenööri kirjoitti:Dödiiiih...

Eli possesedeilla kun mutantille ottaa seuraavanlaista varustusta
Great claw, sword, shield.

Miten jannu toimii lähiksessä? Great claw sanoo että hemmon kädessä ei voi pitää asetta ja saa extra attackin.

A) voiko kädessä pitää kilpeä?
B) Jos kädessä ei voi pitää kilpeä, mutta haluan sitä lähiksessä käyttää, lyönkö miten?
B1) yhden kerran clawilla ja yhden kerran fistillä (fistaajat saavat lyödä vain kerran sääntiksen mukaan!)
B2) kerran clawilla, toinen attack katoaa mystisesti
B3) sääntiksellä

Saamari tätä peliä...

-Juha-
A) Kilpeä ei voi pitää isossa kädessä, mutta normi kädessä kyllä.
B) Kilpi on silloin toisessa kädessä. Eli vain yksi attack Great glawilla.
B2 on oikein Great clawia ei lasketa fistiksi. Vaan on ylimääräinen hyökkäys.

Voit ajatella, niin että monstrosi pitää toisessa kädessä kilpeä suojanaan ja paiskoo massiivista kättään ylös alas osuakseen viholliseen... Eli kerran.

Taas jos ei ole kilpeä niin silloin se paiskoaisi jälleen massiivista kättään kerran ja löisi vapaalla kädellä muut iskut siinä olevalla aseella!

Eli voit käyttää joko kilpeä tai miekkaa lähitaistelussa, ellet homma sille ylimääräistä kättä!

Tämä on Mordheim!!!!

-Sgt-

Hello
Viestit: 239
Liittynyt: Su 05.04.2015 18:54
Paikkakunta: Janakkala

Re: Virallinen Mordheim-sääntötopic.

Viesti Kirjoittaja Hello » To 04.06.2015 20:50

Pari mordheim kysymystä kun olen aloittamassa morheim warbandin kokoamista kääpiöistä.

Voiko kilven ottaa kaikkien aseiden lisäksi? Eli voiko ottaa esim kaksi melee asetta, kaksi ranged asetta, armori ja lisäksi vielä kilpi?

Voiko armoreita pukea päällekkäin? Eli esim light armor, heavy armor ja helmet?

Missä lukee paljonko kokemusta eri herot ja hencmenit tarvitsee ennen advance rollia? Kun en löytänyt mistään.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Mordheim”