Sivu 1/1

Necromunda-sääntökorjaus.

Lähetetty: Ma 16.06.2003 14:41
Kirjoittaja vasaraveli
Tulipa hankittua tässä uusi Necromunda:Underhive. Sitä vähän aikaa selailtuani havaitsin, että sääntö, joka oli ainakin omasta mielestäni yksi Necromundan (ja erityisesti 2. edition 40k:n) ärsyttävimpiä, oli edelleen hengissä uudessakin versiossa. Tämä sääntö on *parry*.

Pitemmittä puheitta esitän pienen korjauksen parry-sääntöön:

-------8<-----8<------ cut here -------8<-----8<------
The Parry

Fighters armed with swords are allowed to parry or attempt to turnaside an opponent's blows. To represent this, a model fighting with a sword can force an opponent re-roll his highest scoring Attack dice before working out his Combat Score. Remember, if your opponent has 2 or more Attack dice, he can always choose his next highest score rather than the score of the re-rolled dice.

If both combatants are armed with swords then the ability to parry cancels out and neither may do so. If a model carries two swords, it may parry twice. You may only parry when the Attack dice are rolled for the first time in a combat each turn.

Parries cannot be made against attackers who have higher initiative than the fighter attempting to parry. The speed of the attacks is just too great. Remember that regardless of iniative, swords still cancel out parries.
-------8<-----8<------ cut here -------8<-----8<------

Mielestäni parry-sääntö oli yksi hajallaolevimpia sääntöjä koko pelissä, sillä se tekee miekoista pisteisiinsä nähden ylivoimaisia. Tämä sääntömuutos yrittää edes vähän hillitä miekkojen ylivaltaa. Lisäksi Initiative-statista tulee vähän merkitsevämpi statti. Jos joku kohta vaikuttaa epäselvältä, niin ehdottakaa parannuksia.

Lähetetty: Ma 16.06.2003 15:31
Kirjoittaja Day
Ihan hyvä idea. Mutta: cannot be parried -aseet muuttuvat välittömästi kuraksi tuon säännön myötä. Miksei vain yksinkertaisesti nosteta miekan hintaa? Lisäksi, nykyisessä Necrossahan parry on pikemminkin tietyn housen ominaisuus (sellaisen housen, joka miekkoja sattuu saamaan - tässä tapauksessa vain ja ainoastaan Escherien). Nyt kun miekat ovat harvemmassa kuin aiemmassa necrossa, ei parrystäkään tule yhtä yleistä kuin ennen. Jos taas parrya heikennetään olennaisesti, tulee myös Eschereistä entistä heikompia.

Saahan miekkoja edelleenkin hankittua jengille kuin jengille, mutta saadakseen n miekkaa joutuu pelaamaan n peliä ja kuluttamaan n rare trade chart -heittoa miekkojen hankkimiseen. Kalliimpi vaihtoehto, chainsword, taas on riittävän kallis jotta parrylle tulee myös kunnolla hintaa.

Olen itse pohtinut 40k:n lähitaistelusääntöjen ongelmia muutenkin, toinen poistettava sääntö olisi ehdottomasti fumble (josta tulisi vain cannot be parried -aseiden erikoisominaisuus tai jotain).

Lähetetty: Ma 16.06.2003 19:36
Kirjoittaja vasaraveli
Lähinnä tuossa parryssä ärsyttää se, että nykyisillä säännöillä sillä voi re-rollata, jo kerran aiemmin re-rollatun nopan (jos on vaikka kaksi miekkaa). Mielestäni re-rollin tulos pitää hyväksyä, eikä sitä enää voi muuttaa,

Enpä tiedä, muuttuvatko ne cannot be parried-aseet loppuen lopuksi kovinkaan paljon, sillä jos mietitte tuota sääntöä, niin alussa kaikilla on sama initiative (paitsi leaderilla). Initiativea saa lisää, jos heittää seiskan ja 1-3 Advence Tablessa (1/12 mahdollisuus). Lisäksi, cannot be parried-aseita ei voi parryta, vaikka kohteella olisi kuinka korkea inis hyvänsä.

Kyllä tavallinen sword (ja chainsword) on ihan common itemi kaikille - alussa niitä eivät vain saa muut kuin Escherit.

Eikös initiative kuvaa juuri hahmon reaktionopeutta? Mielestäni sillä pitäisi olla enemmän merkitystä closiksessa kuin pelkästään tie-breakerinä toimiminen (erityisesti 2. ed 40k). Tämä parry-säännön modifiointi olisi vähän niinkuin 2 kärpästä yhdellä iskulla.

Sisältäähän tuo uusi sääntökirja virheiden lisäksi myös jonkin verran muuta tekstiä ;). Lähinnä virheet liittyvät siihen, että edellisestä kirjasta cut&pastettaessa on uuteen kirjaan jätetty viitteitä vahnoihin sivunumeroihin/sisältöihin yms.

Lähetetty: Ma 16.06.2003 20:39
Kirjoittaja Day
vasaraveli kirjoitti: Enpä tiedä, muuttuvatko ne cannot be parried-aseet loppuen lopuksi kovinkaan paljon, sillä jos mietitte tuota sääntöä, niin alussa kaikilla on sama initiative (paitsi leaderilla). Initiativea saa lisää, jos heittää seiskan ja 1-3 Advence Tablessa (1/12 mahdollisuus). Lisäksi, cannot be parried-aseita ei voi parryta, vaikka kohteella olisi kuinka korkea inis hyvänsä.
Ihan kelvollinen perustelu, mutta edelleenkin nostaisin yksinkertaisesti miekan ja chainswordin hintaa mikäli parry ahdistaa. Moinen ratkaisu on mielestäni yksinkertaisempi kuin ylimääräisen säännön kehittäminen.
vasaraveli kirjoitti: Kyllä tavallinen sword (ja chainsword) on ihan common itemi kaikille - alussa niitä eivät vain saa muut kuin Escherit.
Chainsword onkin common kaikille - ensimmäisen pelin jälkeen. Kyseessä on leader only -ase. Mutta miekka sen sijaan ei ole common kaikille:
Necromunda sääntökirja, s. 105 kirjoitti:
When buying at the Trading Post, the House Weapon lists still apply, so you may only buy weapons listed on your House´s particular weapon list in the Creating a Gang section. In order to purchase a common item not listed on your house´s weapon lists, you must forego rolling on the Rare Trade chart after one battle, but may instead buy any one common item, regardless whether or not members of your house can normally do so.
(Kursiivilla oleva sana puuttuu sääntökirjasta - kyseessä on typo.)
vasaraveli kirjoitti: Eikös initiative kuvaa juuri hahmon reaktionopeutta? Mielestäni sillä pitäisi olla enemmän merkitystä closiksessa kuin pelkästään tie-breakerinä toimiminen (erityisesti 2. ed 40k). Tämä parry-säännön modifiointi olisi vähän niinkuin 2 kärpästä yhdellä iskulla.
Toisaalta nyt miekkojen vähentyessä iniativesta ei tulisi paljoakaan merkittävämpi close combat -ominaisuus sääntösi avulla. Aina kun jotain ominaisuutta painotetaan enemmän, muiden painoarvo vähenee. Itse koen, että taistelun pitää ratketa ensisijaisesti WS:n avulla. Jos olet eri mieltä, tee toki toisin. :) Koetan tässä vain listata näkemyksiäni, mikä sääntökorjauksessasi voisi olla pilalla; saat sitten ehkä muutettua sääntöäsi tasapainoisemmaksi ja otettua sen käyttöön peliporukassasi.

...ja sääntökirjan virheistä ja typoista olen täysin samaa mieltä. Ulkoasultaankin kirja on varsin luokaton verrattuna aikaisemman necron kirjoihin. Vihaksi pistää.

Lähetetty: Ma 16.06.2003 21:16
Kirjoittaja vasaraveli
Niinpä niin. Tuossa common item-säännössä olikin jotain hyvin kummallista. Omituista, miten lauseista saadaan epäselviä, jos jätetään verbi pois.

Mitä mieltä olette siitä, että kertaalleen re-rollattuja noppia re-rollautetaan toiseen kertaan?

Lähetetty: Ma 16.06.2003 21:52
Kirjoittaja Cacodemoni
vasaraveli kirjoitti:Mitä mieltä olette siitä, että kertaalleen re-rollattuja noppia re-rollautetaan toiseen kertaan?
No minä ja sääntökirja ollaan sitä mieltä että se on sääntöjen vastaista.

Lähetetty: Ma 16.06.2003 21:58
Kirjoittaja vasaraveli
Voitko kertoa, missä se sanotaan siellä Necromundan sääntökirjassa. En nimittäin ole huomannut kyseistä kohtaa (itselläni on Necromunda:Underhive).

Itse olen toki samaa mieltä: re-rollin tulos pitää hyväksyä. Mutta jos sitä ei erikseen kirjassa sanota, niin sitten joku kuitenkin haluaa re-rollauttaa vielä uudestaan.

Lähetetty: To 19.06.2003 22:34
Kirjoittaja Ezrael
Hmm.

Minusta parry sääntönä on jees. Mutta se mikä on alkanut kyllästyttää on miekkojen yleisyys (pre-redux). Pelasin vanhoilla säännöillä peliä erästä cawdor jengiä vastaan ja jokaikisellä gang memberillä oli miekka (siis juvet, heavyt ja kaikki mukaanlukien!). Minä itse taas en ollut vaivautunut konffaamaan miekkoja, joten turpaan tuli.
Eli minusta on erittäin hyvä, että miekkojen yleisyyttä on rajoitettu. Loistava lisä tuo house-rajoitukset siis! Hoorah!
Nyt Escherit ovat oikeasti samalla tasolla kuin muut houset. Ennen vanhaan se oli huonoin houseista. :(

Typot ja cut&paste onkelmat ovat anteeksiantamattomia. Siis miten kehtaa pyytää täyttä hintaa tuotteesta, joka on väsätty vasemalla kädellä silmät kiinni?

No niin... ja sitten kun saisi vielä skillit korjattua.... ;)

Lähetetty: Ke 25.06.2003 12:14
Kirjoittaja johannes
Tilasin itekkin tuon kirjan, ohan necromunda sentään gw:n tyylikkäimpiä pelejä.
Jotenkin vaan odotin paljon enemmän uutta ja mahtavaa, nyt tuntuu kun lueskelin noita Jerviksen kirjottamia artikkeleja että onko tuo todella nyt sitten tarpeeksi uudistettu.
Vieläkö esim jokaisen jengin gangerit alottaa samoilla stateilla? Sinänsä koomista että escher ja goliath gangerit olivat yhtä voimakkaita ja kestäviä.
Vieläkös muuten ärsyttävin sääntö ikinä eli 90 asteen näkökenttä on mukana?

Lähetetty: Pe 27.06.2003 17:53
Kirjoittaja Day
johannes kirjoitti: Vieläkö esim jokaisen jengin gangerit alottaa samoilla stateilla? Sinänsä koomista että escher ja goliath gangerit olivat yhtä voimakkaita ja kestäviä.
Vieläkös muuten ärsyttävin sääntö ikinä eli 90 asteen näkökenttä on mukana?
Kaikki aloittavat samoilla stateilla. Toisaalta, jos ajatellaan asiaa 40k:n stateista lähtien, on escherin ja goliathin strenghtillä aika vähän eroa kun ajatellaan että nx100 kiloa power armourissa nostavan marinen strenght on vain 4 - eli yhden (minimimäärän) escheriä ja goliathia korkeampi. Kun taas ajatellaan jotakin demoniprinssiä, jonka strenght on x, on varsin fiksua että ihmisillä strenght on noin yleensä 3.

Sitäpaitsi, pelihän tämä vain on.

Ja 90 asteen näkökenttä on vielä pelissä mukana. Miksi et muuten pidä säännöstä, minusta se on äärimmäisen fiksu jengitaistelupeliiin; line of sightilläkin ja ukkojen asettelulla alkaa olla edes hieman merkitystä.

Lähetetty: Pe 27.06.2003 20:45
Kirjoittaja VJ
Eikös ton 90 asteen näkökenttä mahdollista käytännössä ampumisen välittämättä kuka vihollisista on lähin, jos vaan saa ainoastaan sen yhden näkökenttäänsä.

Lähetetty: La 28.06.2003 00:18
Kirjoittaja vasaraveli
Niinpä hyvinkin. Kyseinen sääntö oli 2. edikan 40k:ssa yksi ärsyttävimmistä.
Yksi work-around olisi, että pitää ottaa leadership-testi, jotta voi kääntyä poispäin lähimmästä vihollisesta. Kun miettii tosielämää, niin aikamoista tahdonlujuutta vaatii, että rupeaa ammuskelemaan jossain kolmensadan metrin päässä kuikuilevaa ukkoa, ja kääntää selän kahdenkymmenen metrin päässä olevaa, karjuen kimppuun ryntäävää hullua kohti.

Lähetetty: La 28.06.2003 10:25
Kirjoittaja Day
ah, oma viaton pääni ei ole edes yrittänyt raiskata sääntöä tuolla tavalla. Mutta toisaalta, juustoilusta pitää mielestäni tuomita välittömästi kuolemaan ilman minkäänlaista valitusoikeutta, joten...

Miten olisi muutos: figuurin pitää jäädä katsomaan siihen suuntaan, johon se liikkuu täyden liikkeen. Mikäli figuuri ei liiku täyttä liikettä, saa se kääntyä, mutta sen pitää kääntyä kohti lähintä vihollista, jonka figuuri näki vuoronsa alussa. Näin ei tulisi ylimääräisiä nopanheittoja - jotka pitkittävät peliä - ja sääntö "lähintä vihollista pitää ampua" pätisi edelleen.

(tai figuuri saa aina kääntyä mutta vain siten, että lähin vuoron alussa näkyvissä ollut vihollinen on edelleen näkyvissä?)

Lähetetty: La 28.06.2003 15:23
Kirjoittaja vasaraveli
Tuossa on kyllä ideaa. Voisiko sen lyhentää muotoon "Pitää kääntyä aina lähintä vihollista päin, ellei juokse"

Lähetetty: La 28.06.2003 16:13
Kirjoittaja Day
vasaraveli kirjoitti:Tuossa on kyllä ideaa. Voisiko sen lyhentää muotoon "Pitää kääntyä aina lähintä vihollista päin, ellei juokse"
Jep. Erittäin hyvin sanottu ja tiivistetty. Akateeminen kirjoitustapa tuottaa pitkiä lauseita. :)

Lisätään eteen vielä lause: juostessa ei saa kääntyä enää liikkeen lopussa.

Lähetetty: La 28.06.2003 23:17
Kirjoittaja vasaraveli
Tähän threadiin voisi muuten kerätä muitakin 2. edition 40k:n tai Necromundan sääntösysteemin korjauksia, joilla pelaajat ovat hioneet kyseisen systeemin ongelmakohtia tasaisemmiksi. Voisi niitä sitten omiin peleihin soveltaa.

Lähetetty: Ti 01.07.2003 16:30
Kirjoittaja johannes
Noniin, kirja saapui vihdoin tännekkin.

Day:n kommenteissa on perää, liika-annos mordheimiä viime vuosina ehkä aiheutti lievän objektiivisuuden puutteen edellisessä postissa. Ihmisiähän nämä kaikki tässä pelissä on eikä skaveneita.

tuo näkökenttä asia on kyllä kakspiippunen, figujen asettelu korostuu mutta muuten pelimukavuus kärsii, tiedä sitten kumpi on tärkeämpää.

Off-topic:
Olisko lohikäärmeen luolan staffilla intoa järjestää necromundakampanjaa? tyyliin mordheim 7 piiriä.