Sivu 2/2

Lähetetty: La 17.01.2004 13:55
Kirjoittaja mvp
Olen pelannut 30-40 peliä Necromundaa ja täytyy sanoa, että tämä on kertakaikkiaan mahtava peli. En tiedä mitä herkkuja vanhat lisäosat sisältävät, ainoana materiaalina peliporukallamme on uusi sääntökirja. Siinä on kyllä selviä painovirheitä ja pieniä aukkoja, mutta ei mitään mikä vaikeuttaisi pelaamista, ainakaan pienen pohdinnan jälkeen.

Aloituskustannukset Necromundaan ovat aivan naurettavat (ainakin sotapelejä jo ennestään harrastavalle) verrattuna kaikkiin muihin harrastuksiin maailmassa: ainoa hankinta on ollut sääntökirja. Figut ovat löytyneet bitzboxista, maastot cityfightistä ja nopat WHFstä.
tnjrp kirjoitti:kaveriporukassa on tietysti ihan vapaata, mitä malleja käyttää, mutten minä ainakaan ole koskaan kuullut mistään virallisesta tavasta luoda kokonaan maasta polkaisten uutta jengityyppiä, jolla olisi esim. omat kykytaulukot...
Ihmettelen, miksi tässä pitäisi käyttää "virallisia" figuja? Ne ovat hienoja, mutta kovin persoonattomia, varsinkin jos uutta jengiä tehdessä joutuu käyttämään samoja ukkoja kuin äskettäin kuolleessa jengissä. Ennen peliä saattaa olla kohteliasta ilmoittaa vastustajalle pelaavansa delaqueta, jolloin on odotettavissa että ukkoni väistelevät luoteja. Jos vastustajani sen jälkeen vaatii että jengini pitää koostua kaljuista nahkatakkimiehistä, niin voi saman tien lopettaa pelaamisenkin siihen paikkaan. Samalla kun peli on tekniseltä kannalta mielenkiintoinen, se on vielä enemmän upeaa fluffia, jolloin pikku jengiläiset alkavat kummasti elää omaa elämäänsä. Jos joku pelaa tätä lumikilla ja kääpiöillä, se on enemmän kuin oikein. Vaikka käyttää itse konvertoituja figuja tai muuta aivan poikkeavan näköistä, ei silti tarvitse keksiä omia taulukoita tms. jengilleen. Luulisi kuudella sääntökirjan jengipohjallakin pääsevän aika pitkälle. Suurin muutos erikoisten figujen kohdalla on fluffillinen, joka on mielestäni myös suurin osa tätä peliä.

Lähetetty: Su 18.01.2004 12:59
Kirjoittaja tnjrp
mvp kirjoitti:Ihmettelen, miksi tässä pitäisi käyttää "virallisia" figuja?
Tämä on tietysti ihan villi arvaus vaan, mutta saattaisikohan kyseeseen tulla ihan sama syy kuin muissakin GW:n peleissä eli tämä surullisenkuuluisia WYSIWYG-sääntö? Sitä voi olla vaikea uskoa, mutta jotkut ovat tästä ihan oikeasti varsin tarkkoja. Jopa silloin, kun kyseessä on ystävällinen peli. Ja sitten on tietysti vielä mahdolliset virallisemmat turnaukset erikseen, muttei se nyt varmaan ole kellekään todellisuudessa mikään ongelma.

Lähetetty: Su 18.01.2004 19:53
Kirjoittaja johannes
Itse necromundaa edellisestä versiosta asti pelanneena täytyy lyödä kapuloita rattaisiin hieman.
Mä olisin toivonut suurempaa uudistusta. Samat mokat löytyy edelleenkin mitä entisessä versiossa oli. Esimerkiksi lähitaistelun parry ja lähitaistelusysteemi kokonaisuutena. Tällä hetkellä mitä enemmän hyökkäyksiä äijällä, sen paskempi taistelija... mulla kun tuppaa tulemaan enemmän ykkösiä kun kuutosia.
90 asteen näkökenttä äijillä, erittäin hankalasti tulkittava cover systeemi, mikälie skill millä saa poistaa vastustajalta aseen (joka muuten häviää lopullisesti)... puuh.Ongelmalistaa vois jatkaa melkein loputtomiin.

Munmielestä statsien ja sustained firen muuttaminen d6 ystävällisiksi ei riitä.Kaiken lisäks kirja on huonompi mitä edelliset. Mieluummin pelaa vanhaa versiota, tässä uudessa kun haisee vahvasti rahastus. Valitettavasti.

-Johannes

Lähetetty: Su 18.01.2004 20:13
Kirjoittaja Day
johannes kirjoitti:Itse necromundaa edellisestä versiosta asti pelanneena täytyy lyödä kapuloita rattaisiin hieman.
Mä olisin toivonut suurempaa uudistusta. Samat mokat löytyy edelleenkin mitä entisessä versiossa oli. Esimerkiksi lähitaistelun parry ja lähitaistelusysteemi kokonaisuutena. Tällä hetkellä mitä enemmän hyökkäyksiä äijällä, sen paskempi taistelija... mulla kun tuppaa tulemaan enemmän ykkösiä kun kuutosia.
Ei muuten pidä paikkaansa. Noppatuloksen odotusarvo kasvaa noppien määrän kasvaessa. Kehittelin uutta lähissysteemiä necroon ja väitteesi piti olla pääargumenttini - kunnes laskin hieman. Mordheim-mäinen tai 40k:n 1. edikan kaltainen lähissysteemi on IMO parempi.

Cover-systeemi on hankalasti tulkittava, disarm on totaalisen rikki, scavvyt ylettömän kovia juustoisesti pelattuna (otapa 10d6 zombia peliin), skillilistat epätasapainoisia (shooting ja techno kovimmat) ja niin edelleen, kuten totesit.

Peli vaatii ehdottomasti house ruleja, mielellään paljon, ja peliporukan, joka pelaa tunteella, ei juustoten.
Johannes kirjoitti: Munmielestä statsien ja sustained firen muuttaminen d6 ystävällisiksi ei riitä.Kaiken lisäks kirja on huonompi mitä edelliset. Mieluummin pelaa vanhaa versiota, tässä uudessa kun haisee vahvasti rahastus. Valitettavasti.
Peli on kuitenkin mitä mainioin, puutteistaan huolimatta. Sopivalla porukalla peli ja kampanja rokkaavat. Uusi kirja on tosin sitä itseään.

Lähetetty: Ma 19.01.2004 13:10
Kirjoittaja mvp
tnjrp kirjoitti:tämä surullisenkuuluisia WYSIWYG-sääntö? Sitä voi olla vaikea uskoa, mutta jotkut ovat tästä ihan oikeasti varsin tarkkoja.
WYSIWYG on kyllä syytä olla kunnossa silloinkin kun pelaa tutulla porukalla. Mutta WYSIWYG ei mielestäni tarkoita että jos pelaa Escher-jengiä, on oltava GW:n myymät Escher-figut.


Vaikka tässä uutta sääntökirjaa haukutaankin niin haluan huomauttaa että peli on silti erittäin hyvä. Peliä aloittelevien ei pitäisi pelästyä reduxin saamaa vastaaottoa. Uudet pelaajat tervetulleita! Helppo oppia - nopea pelata - eikä maksa paljon.

Lähetetty: Ma 19.01.2004 13:40
Kirjoittaja Teräratas
Kiinnostava tuo necromunda todella on, pitäisi kai kirja ostaa joskus, jotta pääsisi testaamaan.

Osaisikos joku vertailla tuota inquisitoriin ja/tai mordheimiin hieman, niin saisi kuvaa miten peli käytännössä toimii. Ymmärtääkseni kuitenkin paljolti mordheimin tyylinen siis?

WYSIWYG tulee kyllä mielestäni täytetyksi, kunhan jengin varusteet on helppo nähdä. En minä näe siinä mitään väärää, että joku raahaa mukanaan jotakin ylisuurta, joka ei näytä pätkääkään 40k:n heavy bolterilta, kunhan tekee pelin alussa selväksi, että ase käyttää HB:n sääntöjä, ja kaikki siltä näyttävät sitten ovat samoja aseita. Saati sitten, että jengillä on "väärät" figut. (Poikkeuksena ehkä tapaus, jossa figut aivan selvästi ovat jotain toista jengiä.) Mielestäni figupeleissä kyllä rajoittaa luovuutta ja mielenkiintoa aivan liikkaa, jos käydään vaatimaan että kaikki käyttäisivät GW:n standardifiguja joka paikassa. Tuskinpa oma necrojengini koskaan tulisi koostumaan pelkistä GW:n napeista...

edit:
Tietenkään pelikavereitaan ei voi aina kovin hyvin valita, ja kompromissejäkin varmaan joutuu yhteisen edun nimissä joskus tekemään. (Onneksi täälläpäin ne harvat pelikaverit ovat mukavaa väkeä, niin ei ole tuollaisestakaan ongelmaa. :) )

Lähetetty: Ma 19.01.2004 16:14
Kirjoittaja johannes
Juu tosiaan, en oo ite laskeskellu noita todennäkösyyksiä.
Fiilispohjalta vähän tuli väitettyä juu...
Necromunda on kyllä yks mielenkiintosimpia pelimaailmoja mutta tosiaan harmittaa kovasti, kun odotukset oli hieman korkeemmalla tuota uutta versiota kohtaan.

Ollaan muutama peli koitettu mordheim lähitaistelusäännöillä, ei hullumpi ollenkaan... tarttee vaan hieman soveltamista.

-Johannes

Lähetetty: Ma 19.01.2004 21:01
Kirjoittaja Day
Johannes: Kerrohan kokemuksia Mordheimin lähissääntöjen käytöstä, jos jaksat. Mikä vaatii muuttamista ja millaisia sääntöjä itse asiassa käytittekään? Mulla on tarkoitus muuttaa meidän kampanjan lähissääntöjä, joten muiden kokemukset olisivat tärkeitä. Kiitos. :)

Lähetetty: Ti 20.01.2004 16:14
Kirjoittaja Morhgoz
Kuu-ukko kirjoitti:Mitäs jengejä niitä ees on? On houssit, Arbites, scavvyt..... täss näin aattelen Arbiteksen alottamista, mutta olis kiva tietää muitakin mahdollisuuksia. Ehdotuksia?
Jengit:

-Houses
-Enforcers
-Scavyies
-Ratskins
-Pit Slaves
-Ash Nomads
-Redepmtionists
-Spyre Hunters

Ja sitten ne epäviralliset:

-Chaos Cultists
-Genestealer Cultists
-Orks

Muitakin on olemassa, mutten muista niitä...

Lähetetty: Ti 20.01.2004 21:48
Kirjoittaja johannes
Day:

Juu mordheimin lähissäännöthän on samanlaiset kuin fb 6th editionissa. Periaatteena siis että verrataan Weapon skillejä, heitetään Attackien verran noppia ja tutkitaan taulukkoa osuiko vai eikö.

Rynnäköivä osapuoli siis lyö ensin, seuraavilla vuoroilla I:n mukaan. Mikäli sama I, heitetään nopilla.

Parry voi estää yhden osuman, jos heittää vastustajan suurimman numeron yli. 6:sta siis ei voi parrytä

Pientä soveltamista kaivataan... ei esim huomioitu kriittisiä osumia lainkaan. Aseiden statit on vielä aikamoinen mysteeri... pelattiin vaan niin että power weaponit ei anna armour saveja, joka necromundassa on vähän hanurista, kun armourit on harvinaisia. Fisti lyö luonnollisesti viimeisenä. Siinä päällimmäisiä tuntemuksia, playtestaamalla niistä sais kyllä todella toimivat.

Liippaa hieman läheltä tekijänoikeuksia mutta menköön tällä kertaa...

-Johannes

Lähetetty: Ke 21.01.2004 15:28
Kirjoittaja mvp
johannes kirjoitti:power weaponit ei anna armour saveja, joka necromundassa on vähän hanurista, kun armourit on harvinaisia.
Voima-aseiden pitäisi (tilastollisesti) olla yhtä yleisiä kuin kehopanssareidenkin, joten ei tuon panssarinläpäisyn hyödyttömyyden pitäisi sinänsä haitata. Voima-aseita voisi parantaa D&D-tyyliin, jossa voima-aseella parrytessä saattaa vastustajan ase rikkoontua, ellei tällä ole myös voima-ase.

Lähetetty: Su 25.01.2004 22:08
Kirjoittaja Anki
Onko Redemptionisteille tällä hetkellä olemassa sääntöjä?

Kysyisin vielä millä kyseisen porukan juveja ja muita yksiköitä kutsutaan?

Lähetetty: Ma 26.01.2004 02:05
Kirjoittaja Day
Uudet redemptionistisäännöt tulivat necromunda magazinen vol. 2:n osassa 2 (vol 2 issue 2). Voin napata huomenna näytille?

Varsinaisia juveja ei enää ole, on vain erilaisia veljiä (brethen, juven ja gangerin sekoitus, vähän eritasoisia, statit arvotaan d6:lla), joita johtavat diakonit (deacon) sekä pappi. Lisäksi on zealotteja.

Lähetetty: Ma 26.01.2004 18:29
Kirjoittaja jullevi
Redemptionistien säännöt ovat nyt myös ladattavissa.

Veteraani kertoo...

Lähetetty: Ti 03.02.2004 14:56
Kirjoittaja NetDiver
Vanha ja arpinen jengiveteraani kertoo:

Itse Necromundaa sen ilmestymisestä asti pelanneena voin antaa pelistä suurimmaksi osaksi vain hyvää palautetta. Suurimmat nurinat tulevatkin Necromundan uusimman laitoksen pohjalta (jos sitä sellaiseksi voi edes kutsua). Odotukset oli korkealla kun specialist games (entinen fanatic) julisti Necromunda: Underhiven.

Pettymys oli suuri vanhalle pelaajalle. Uudet pelaajat tuskin huomaavat. Ainoat suuret muutokset olivat sustained fireen, kranaatien template-kokoon ja jengin aloitus aselistoille. Pientä viilausta ja selventämistä oli varmasti myös joissain muissa sääntöpykälissä.

Kyllähän se itse Jervis Jonhson siinä ilmoituksessaan kertoi, että Necron uudelleen julkaisun pääsyy oli saada peli takaisin markkinoille. Ne olisi voinut kyllä heittää sen kovakantisen Necron sääntökirjan (se missä oli säännöt ja Outlanders samoissa kansissa) uudelleen painoon ja kaikki olisivat olleet tyytyväisiä. Niin veteraanit kuin uudet pelaajat.

Lähitaistelusäännöt olisi voinut korvata 40K 3. laitoksen vastaavilla (samat kuin Mordheimissa ja todettu necrossa ihan hyviksi). Näin isommat monen taistelijan turpaanvedot toimisivat huomattavasti paremmin. Taitosysteemi olisi vaatinut tasapainoitusta. Kaveriporukassa ollaankin pidetty taidot vapaavalintaisena nopalla heittämisen tilaan. Epäselvät suojamiinukset on kanssa korvattu vain -1, riippumatta siitä kuinka paljon sitä ukkoa näkyy ja minkä takana se on.

Nurinoista huolimatta Necromunda on erittäin hauska, addiktiivinen ja halpa figupeli.

Lähetetty: Ke 04.02.2004 17:28
Kirjoittaja Morhgoz
Tuli ladattua nuo Redeptionistien säännöt ja samalla niitä selailtua kun luin uusinta WD:tä. Samalla tuli idea. Konversioitu jengi käyttäen pohjana uusien men-at-armsien ruumiita ja cadian/catachanien käsiä. Kaikille huput ja naamiot greenstaffista ja pienellä konvertoinnilla lasgun muuttuu helposti autoguniksi...

Lähetetty: Ke 11.02.2004 11:46
Kirjoittaja NetDiver
morhgoz kirjoitti:Tuli ladattua nuo Redeptionistien säännöt ja samalla niitä selailtua kun luin uusinta WD:tä. Samalla tuli idea. Konversioitu jengi käyttäen pohjana uusien men-at-armsien ruumiita ja cadian/catachanien käsiä. Kaikille huput ja naamiot greenstaffista ja pienellä konvertoinnilla lasgun muuttuu helposti autoguniksi...
Hyvä idea! Itselläni on Goliath-jengi Necroon konfanttuna muovisista Catachaneista. Ne on sopivan "arskamaisia". Tossa yhdessä Necron lehdessä (en muista numeroa, mutta uutta laitosta tukevia kumminkin) oli ihan makee Van Saar-jengi muovisista Cadianeista.