Chaos warhounds

Jos sinua askarruttaa, kuinka pärjätä ystäväsi voittamattomalle porukalle, täältä voit saada vinkkejä armeijasi kokoonpanoon sekä vastalääkkeitä erilaisten vihollisyksiköiden kohtaamiseen.
Avatar
Tyrisalthan
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 08.11.2002 12:58
Paikkakunta: Hämeenlinna

Chaos warhounds

Viesti Kirjoittaja Tyrisalthan »

Hei

Nyt puhutaan kutosedikan kaaoksesta, tarkemmin sanottuna warhoundeista joita saa sekä mortaleille että beasteille.

Olen käyttänyt niitä tähän asti aina 5 koiran yksikköinä. Kun ne eivät ole fast cavalaryä niin ne saisivat ränkit, eli luuletteko että kannattaisi ottaa esim 16 koiran yksiköitä? Mahdollisesti vielä ratsastava sankari johtamaan yksikköä ja tekemään tappoja.
Innokkuus korvaa pätevyyden
Avatar
Dolmot
Valvoja
Viestit: 3538
Liittynyt: Su 04.08.2002 23:10
Paikkakunta: HenkisESti tamperelAinen

Re: Chaos warhounds

Viesti Kirjoittaja Dolmot »

Jaa-a, enpä ole moista koskaan kokeillut. Omalla kohdallani tälle oli yksinkertainen käytännön syy, nimittäin eri valmistajilta hankitut 5-7 koiran yksiköt. Eihän niitä nyt voinut sekoittaa keskenään. Siitähän olisi seurannut kaaos. Kauheaa.

No niin. Jos nyt koiraa karvoihin katsotaan niin se on:
  • Keskinopea (M7) - nopeampi kuin jalkaväki mutta ei ihan ripeämmän ratsuväen tasoa
  • Miten kuten lyövä - yhdellä WS4 / S3 -hyökkäyksellä ei vielä ihmeitä tehdä
  • Helposti hajoava - T3, yksi hipari, ei panssarin häivääkään, miltei pehmoisimpia kohteita mitä peli tuntee
  • Säikky - Ld 5 tarkoittaa, ettei yhtäkään testiä ole vara ottaa ilman johtajan apua, ja vielä kasin sankarillakin tietty riski jää
  • Halpa tai ei - 6 pojoa ei ole valtava hinta jos nämä mieltää kohtalaisen liikkuvaksi massan tuojaksi, mutta silti enemmän kuin ihan puhtaalla tykinruoalla
Useimmat varmaan ovat käyttäneet näitä pieninä 5-6 figun yksiköinä. Tällainen ei maksa juuri mitään eli on heitettävissä mihin tahansa lihamyllyyn "tiimin puolesta" ja miltei tienaa pisteensä takaisin ihan vain sillä, että vastustaja joutuu osoittamaan asiaan edes jotain resursseja. Tyypillisiä mieleen tulevia tehtäviä ovat:
  • Toimia ensimmäisen aallon tiedustelijoina ja lihaseinänä koppaamassa vähän parempaa LoS-ampumista ja magiaa (tyyliin ratling gun, RBT, tulipallo) muiden puolesta
  • Seisoa hassussa kulmassa tiellä niin että vastustajan super-charge ohjautuisi väärään suuntaan
  • Koukata villisti sivustaan uhkaamaan kylkirynnäköllä tai vaikkapa sotakoneiden poiminnalla - yksikin Ld-testi ilman apuja on kohtalokas, mutta vastustaja joutuu reagoimaan vähintään jotenkin
  • Mennä kapeassa muodostelmassa muiden yksiköiden rinnalla ja tuoda taisteluun unit strengthiä
Pikkuyksikön etuna on, että se voi hoitaa joustavasti mitä tahansa näistä tehtävistä. Voi katsoa esimerkiksi maaston ja vastustajan ryhmittymisen mukaan, mikä hommista soveltuu tilanteeseen. Voi joko mennä edeltä ja kerjätä ampumista tai pysyä piilossa ja välttää sitä. Vaikka ei keksisi mitään, silti kyseessä on vain 30 pojoa.

Näkisin 16 koiran yhtenä pääongelmana, että tällainen joustavuus katoaa. Se on nimittäin jo pinta-alaltaan melkoinen kimpale, eikä pisteiltään enää ihan poisheittokamaa. Tästä seuraa esimerkiksi, että maaston takana tai kovempien yksiköiden välissä piilottelu muuttuu hyvin vaikeaksi. Niinpä yksikkö muuttuu jo melko houkuttelevaksi kohteeksi dumpata heikomman tehon ampumiset. T3/W1-kohteessa "joka arpa voittaa", ja muutamakin osuma voi jo aiheuttaa paniikin tai vähintään poistaa heti rankin. Myös liike muuttuu astetta kankeammaksi, jos tällaista lootaa pitää wheelata. Kylkeä näkyy paljon, joten joutuu helposti itse rynnäkön kohteeksi. Joustavuutta on aika vähän.

Paras käyttötapa olisi varmaan tuoda muihin yhteenottoihin unit strengthiä ja sen verran rankkeja mitä jäljellä on, oppikirjaesimerkkinä ehkä vaunurynnäkkö, joka usein pyyhkäisee kätevästi vastustajan eturivin pois ja estää takaisinlyönnin, mutta staattiset bonukset jäävät puuttumaan. Siihen olen joskus koiria käyttänytkin, jos näyttää että US-suhteen saisi näin käännettyä. Suuri kysymys kuuluu silti, voiko tällaisiin rankkeihin luottaa ja ovatko ne vaivan arvoisia, jos kääntöpuolena on jäykkä ja helposti ammuttava yksikkö. Olisiko pari-kolme pientä yksikköä sittenkin parempi idea, jos niillä saa paljon enemmän joustavuutta ja hyvässä lykyssä vielä kylkirynnäkön sopivasti hajauttamalla?

Toinen mieleen tuleva käyttötapa on, että esimerkiksi herrasmieshenkisessä sotureita sisältävässä mortal-kaaos-armeijassa väkeä voi olla vähän ja riviin jää aukkoja. Silloin voi olla eduksi tuoda mukaan yksiköitä ihan vain pinta-alaa täyttämään. Koirahan täyttää kaksi 25-millisen neliön alaa hintaan kolme pistettä kappale. Vastustajan kaikkein minimaalisin "rankit pois" -huumoriyksikkö ei enää mahdu surffaamaan kylkeen. Vähän isompi satsi koiria voi myös syödä tällaiset tuuriyksiköt pois tai ainakin uhata sillä.

Sankarin mukaan otto on tietysti ihan oma tarinansa. Hiukan se arveluttaa, koska kokonaishinta nousisi jo pariin sataan, mutta ei tästä silti kunnon nyrkkiä tule. Komentoryhmäbonukset puuttuvat, kevytkin ammunta poistaa rankkeja, koirista voi läpsiä irti combat resiä.

Ehkä tälle olisi joskus käyttönsä. Tuntuu vain, että siinä on melko isot "ehkä" ja "joskus". Kokeilla voi, mikäs siinä.
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.
Avatar
Tyrisalthan
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 08.11.2002 12:58
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Chaos warhounds

Viesti Kirjoittaja Tyrisalthan »

Dolmot kirjoitti: Su 20.12.2020 16:07 Jaa-a, enpä ole moista koskaan kokeillut.
Juu en minäkään, niin sillä kiinnostaisi kokeilla joskus.
Dolmot kirjoitti: Su 20.12.2020 16:07 Useimmat varmaan ovat käyttäneet näitä pieninä 5-6 figun yksiköinä. Tällainen ei maksa juuri mitään eli on heitettävissä mihin tahansa lihamyllyyn "tiimin puolesta" ja miltei tienaa pisteensä takaisin ihan vain sillä, että vastustaja joutuu osoittamaan asiaan edes jotain resursseja.

...

Pikkuyksikön etuna on, että se voi hoitaa joustavasti mitä tahansa näistä tehtävistä. Voi katsoa esimerkiksi maaston ja vastustajan ryhmittymisen mukaan, mikä hommista soveltuu tilanteeseen. Voi joko mennä edeltä ja kerjätä ampumista tai pysyä piilossa ja välttää sitä. Vaikka ei keksisi mitään, silti kyseessä on vain 30 pojoa.
Juu juuri tuollaisia yksiköitä olen aiemmin käyttänytkin. Ja ovat toimineet siinä tehtävässä kyllä todella hyvin. Ja varmaan ottaisin muutaman tällaisen pienen yksikön sen isomman lauman lisäksi joka tapauksessa.

Dolmot kirjoitti: Su 20.12.2020 16:07 Näkisin 16 koiran yhtenä pääongelmana, että tällainen joustavuus katoaa. Se on nimittäin jo pinta-alaltaan melkoinen kimpale, eikä pisteiltään enää ihan poisheittokamaa. Tästä seuraa esimerkiksi, että maaston takana tai kovempien yksiköiden välissä piilottelu muuttuu hyvin vaikeaksi. Niinpä yksikkö muuttuu jo melko houkuttelevaksi kohteeksi dumpata heikomman tehon ampumiset. T3/W1-kohteessa "joka arpa voittaa", ja muutamakin osuma voi jo aiheuttaa paniikin tai vähintään poistaa heti rankin. Myös liike muuttuu astetta kankeammaksi, jos tällaista lootaa pitää wheelata. Kylkeä näkyy paljon, joten joutuu helposti itse rynnäkön kohteeksi. Joustavuutta on aika vähän.
Mietit nyt miten ne vertautuu pienempään houndiyksikköön. Mutta mieti miten vertautuvat esim jalkamaraudereihin. Tällainen koirayksikkö on miltei tuplasti nopeampi ja niillä on kätevästi unit strenghtiäkin tuplasti. Jos koiria johtamaan ottaa aspin battle standardilla niin löytyy se lippukin. Ampuvaa linjaa vastaan lienee parempi että niitä ammutaan kerran (jos itse siis pääsee aloittamaan) johon ei saa savea kuin että niitä pääsee ampumaan kolmesti ja niihin saa 5+ saven (tai ei ehkä sitäkään jos ammutaan crossboweilla tai handguneilla)?

Iso liike myös auttaa siihen että niitä ei päästä chargaamaan, ainakaan jalkaväkiyksikön toimesta. Vastustajan fast cavalary taas jää usein kakkoseksi ränkkejä ja lippua vastaan, puhumattakaan siitä että siellä on S5 sankarikin vielä lyömässä. Jopa vastustajan ritareita vastaan (joilla on näiden kanssa sama liike) olisi aika tasan vaikka ne pääsisivät chargaamaan. Jos olisi vaikka 6 empiren ritaria jotka osuvat 4+ kun sama ws niin kolme osumaa ja lanceilla woundaa 2+ eli 2,5 haavaa sisään, ja hevosilta 3 osumaa joista 1,5 haavaa, eli yhteensä 4 kuollutta koiraa. Aspa löysi takaisin 3+ eli 2 osumaa jotka woundaa 2+ eli 1,666 woundia, savejen jälkeen 0,55 kuollutta ritaria, ja hevonen antaa vielä 0,1 lisää. Eli koirat jotka ottaisivat ritariyksikön chargen edestä voittaisivat joko yhdellä tai kahdella, ei siis hassummin. Toki jotain khornen chosen knightejä vastaan on eri tarina, mutta niille nyt häviää kaikki.

Sitten jos koirat ovat päässeet chargaamaan vaikka johonkin jalkaväkiblokkiin, ja se blokki ei olekaan breikannut, niin näen että silloin voisi päästä jokin toinen blokki koiria kylkeen. Sitä sattuu, mutta se ei välttämättä olisi huono asia. Koska yksikkö breikkaa poispäin vihollisista, lähtee koirat viistosti karkuun (ja 3d6 eli eivät tod näk jää kiinnikään) ja perään lähtevät yksiköt menevät myöskin vinoon, paljastaen näin kylkensä muille yksiköille. Siitä pääsisi sitten rullaamaan linjaa omalla blokilla tai vaikka ritareilla, sillä nyt on luonnollisesti minun chargevuoroni.

Dolmot kirjoitti: Su 20.12.2020 16:07 Paras käyttötapa olisi varmaan tuoda muihin yhteenottoihin unit strengthiä ja sen verran rankkeja mitä jäljellä on, oppikirjaesimerkkinä ehkä vaunurynnäkkö
Näen miten sellainen nopeampi armeija voisi toimia niin että tuo koirayksikkö tuo ränkit ja kärry tai ritarit (tai molemmat) tuovat tapot. Ovelasti pelaamalla voi yhdistää useamman yksikön samaan taisteluun jos ovat lähekkäin, jolloin saa ränkit vähän niin kuin kaikkiin, ja tehdyt tapot lasketaan myös kaikkiin joka voi nopeasti kertyä autobreikkiin asti (vaikka koiriin saisikin muutaman haavan sisään).



Dolmot kirjoitti: Su 20.12.2020 16:07 Sankarin mukaan otto on tietysti ihan oma tarinansa. Hiukan se arveluttaa, koska kokonaishinta nousisi jo pariin sataan, mutta ei tästä silti kunnon nyrkkiä tule. Komentoryhmäbonukset puuttuvat, kevytkin ammunta poistaa rankkeja, koirista voi läpsiä irti combat resiä.
Se sankari on koko jutun avain. En usko että nämä koirat ilman sitä pärjäisivät about kellekään. Koirat tuo ränkit, sankari tapot. Ja kun ottaa sille sen battle standardin niin saa siihen yksikköön lipunkin.
Innokkuus korvaa pätevyyden
Avatar
Dolmot
Valvoja
Viestit: 3538
Liittynyt: Su 04.08.2002 23:10
Paikkakunta: HenkisESti tamperelAinen

Re: Chaos warhounds

Viesti Kirjoittaja Dolmot »

Tyrisalthan kirjoitti: Ma 21.12.2020 14:10Mietit nyt miten ne vertautuu pienempään houndiyksikköön. Mutta mieti miten vertautuvat esim jalkamaraudereihin. Tällainen koirayksikkö on miltei tuplasti nopeampi ja niillä on kätevästi unit strenghtiäkin tuplasti. Jos koiria johtamaan ottaa aspin battle standardilla niin löytyy se lippukin.
Vertaus pienempään yksikköön on siinä mielessä väistämätön, että jos 15-16 koiraa sattuu omistamaan, aina on myös vaihtoehtona ottaa ne pienempinä paketteina. Silloin edellisessä viestissä mainitut edut ovat voimassa ja munat ovat useammassa korissa. Iso paketti toki kestää jonkin verran ammuskelua ennen paniikkitestiä ja tuo rankit. Kumpi mahtaa olla kokonaisuutena parempi?

Sankari on yhä oma lukunsa. Sellaista tuskin tekee mieli laittaa miniyksikköön paitsi ehkä hyvin rajallisissa erikoistapauksissa. Isompi on mutkikas juttu, ks. pohdinnat alempana.

Maraudereja kyllä mietin, koska niitä omistan ja toisinaan olen tuonut kentällekin. Hinta on samoissa lukemissa. Yksi vertailukohta ovat myös hevosmiehet: 13 pojoa munasillaan, helposti hajoavia, M8, mahdollisuus commandiin, kaksi hyökkäystä per nenä, fast cavalry.

Koira on oikeastaan aika mielenkiintoinen välimallin yksikkö ihan koko pelin tasolla. Nopeus on vähemmän kuin tyypillisellä häirikköratsuväellä, enemmän kuin millään edullista massaa tuovalla jalkaväellä. Hinta on samaten välimaastossa, lähempänä jalkaväen suuntaa. Kilpiä, commandia tai sen semmoista ei saa, paremman unit strengthin saa.

Koko kaaosta vaivaa se perusongelma, ettei siitä noin pohjimmiltaan kannata tehdä hidasta möyrintäarmeijaa. (Aika harvasta rodusta ylipäätään kannatti, mutta ei nyt puhuta siitä.) Siltä puuttuu ammuskelu, jonka turvin voisi istua ja pakottaa vihollisen liikkeelle. Magiastakaan ei oikein ole sen roolin hoitajaksi. Kyttäilyssä ja roiskinnassa jää keskimäärin vain tappiolle. Yleensä päädyttiin lopputulokseen, että parempi mennä täysillä ja kuunnella Motörheadia. Jalan kulkevista laatikoista koostuvan kaaosarmeijan nyrkit ovat kalliita ja vaikka miten maraudereilla yrittäisi täyttää, siitä tulee kankea ja monella eri tavalla heikon kulman kautta korkattava. Taaskin lopputulos oli, että mieluiten jättäisi koko jalkaväen kotiin ja ottaisi silläkin rahalla jotain päräyttävää. (Lasketaanko metsässä skirmaavat mutta silti rankkaavat petomiehet jalkaväeksi? Se on taas yksi sivupolku lisää.)

Oliko tässä nyt jokin pointti? No, ehkä se, että koira voi tietyssä mielessä olla jalkamarauderia parempi, mutta se ei välttämättä kerro koirien hyvyydestä vaan siitä, että jalkamaraudereista on kaikin puolin haastavaa tehdä toimivaa armeijaa. Jätetään siis se vertailu hetkeksi ja puhutaan taas koirista.
Ampuvaa linjaa vastaan lienee parempi että niitä ammutaan kerran (jos itse siis pääsee aloittamaan) johon ei saa savea kuin että niitä pääsee ampumaan kolmesti ja niihin saa 5+ saven (tai ei ehkä sitäkään jos ammutaan crossboweilla tai handguneilla)?
Kieltämättä. Ja tämähän on se syy, miksi koko kaaoksesta mieluiten tekisi armeijan, joka ei jää odottamaan ampumakierroksia vaan lyö nopeasti ja lujaa. Jos nopean kokoonpanon tekee, ripeästi liikkuvissa rankeissa voi olla pointtinsa.
[esimerkki]
Eli koirat jotka ottaisivat ritariyksikön chargen edestä voittaisivat joko yhdellä tai kahdella, ei siis hassummin.
Niin no...mitä kuusi Empire-ritaria maksoi? 138 pojoa ilman commandia? Vaikkapa 15 koiraa ja aspiring BSB alasti taas on 195. Kieltämättä ritarit ovat esimerkissä edukkaammassa asemassa ja roolit kääntämällä tulos voisi olla pykälän tai pari parempi, mutta jotain sellaista olisi ehkä lupa odottaakin tuolla piste-erolla. Tuossa esimerkissä myös koirien roolina ei ole kuin ottaa osumia vastaan ja tuoda staattista resoa, mutta rankit karisevat äkkiä (helposti jo ennen toimiin pääsyä) ja normaali komentoryhmä jää puuttumaan. Hauras setti se on edelleen. Haluaisiko sinne oikeasti pistää BSB:nsä onneaan kokeilemaan? Kaaossankarit eivät ole halpoja.
Näen miten sellainen nopeampi armeija voisi toimia niin että tuo koirayksikkö tuo ränkit ja kärry tai ritarit (tai molemmat) tuovat tapot. Ovelasti pelaamalla voi yhdistää useamman yksikön samaan taisteluun jos ovat lähekkäin, jolloin saa ränkit vähän niin kuin kaikkiin, ja tehdyt tapot lasketaan myös kaikkiin joka voi nopeasti kertyä autobreikkiin asti (vaikka koiriin saisikin muutaman haavan sisään).
Mainittuja yksiköitä ja mahdollisesti petokirjan mörköjä kombottamalla tosiaan saadaan melko tasaista vauhtia liikkuva paketti, joka ei jää ammuskelua nielemään. Yleisemmin nähdyissä versioissa luotetaan usein massiiviseen lyömiseen koko rahalla ja rankit unohdetaan suosiolla, mutta ehkä niille voisi silti olla tilauksensa.
Se sankari on koko jutun avain. En usko että nämä koirat ilman sitä pärjäisivät about kellekään. Koirat tuo ränkit, sankari tapot. Ja kun ottaa sille sen battle standardin niin saa siihen yksikköön lipunkin.
Tosin klassinen variantti on pistää sankari menemään vaikkapa ritarien tai vaunun kanssa tai jopa yksinään, niin että koirat sitten pseudo-klippaavat sekaan ja ovat vähemmän lyötävissä. Muihin yksiköihin on myöskin mahdollista saada stabiilimpi psykologia, ettei kallis sankari ole niin helposti yhden epäonnisen paniikkitestin vietävissä. Kaksi yksikköä ja sankari on tietysti vielä aiemmin pohdittujakin kalliimpi paketti ja siinä pitää laskea monia asioita uusiksi. Paljon vaihtoehtoja ja muuttujia...
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.
Avatar
Tyrisalthan
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 08.11.2002 12:58
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Chaos warhounds

Viesti Kirjoittaja Tyrisalthan »

Testailin nyt isoa koirayksikköä turnauksessa, ja olin ihan tyytyväinen sen toimintaan. Wood elffejä vastaan ne ammuttiin doom arrowin ja kahden yksikön toimesta aikalailla tohjoksi, mutta kahdessa muussa pelissä selvisivät naarmuitta (vs chaos dwarfs ja chaos mortals). Kakkosvuoron charge oli 2/3 pelissä juttu, mistä kyllä tykkäsin, menee pelitkin nopeasti kun pääsee heti mättämään. Kirjoitin jo pitkähkön turnausraportin tuonne nopat&taktiikka-turnauksen ketjuun jos haluatte tarkemmin lukea miten meni.

Sen verran tyytyväinen olin yksikön toimintaan että seuraavaksi kokeilen kahta koirayksikköä, joista toista tulee johtamaan bsb ja toista exalted champion. Katsotaan korvaako exan ylimääräinen hyökkäys puuttuvan lipun.
Innokkuus korvaa pätevyyden
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “FB: Taktiikat”