taktiikoita skaveneille?

Jos sinua askarruttaa, kuinka pärjätä ystäväsi voittamattomalle porukalle, täältä voit saada vinkkejä armeijasi kokoonpanoon sekä vastalääkkeitä erilaisten vihollisyksiköiden kohtaamiseen.
Warboss Fatmorkka

taktiikoita skaveneille?

Viesti Kirjoittaja Warboss Fatmorkka » Ke 08.08.2012 18:10

eli olen vasta aloittanut skavenit niiin toivoisin joitain perus vinkkejä niille.

freakreature

Re: taktiikoita skaveneille?

Viesti Kirjoittaja freakreature » La 11.08.2012 22:33

Kerrotko, mitä yksiköitä omistat, niin helpottaa huomattavasti vinkkien antamista.

Skavenit ovat erittäin monipuolinen joukko, jolta löytyy useita erilaisia pelitapoja. Suosituin näistä lienee ampuva/taikova lista, jossa on tarkoitus orjilla hidastaa vihollisen etenemistä ja samalla tulittaa heidän yksiköitään asetiimeillä sekä tykeillä ja taioilla.

Skaveneila on myös kovaa lyöviä yksiköitä kuten ruttomunkit, rottaogret, abominaatio ja doomwheel. Näillä saa lisättyä armeijan lyöntivoimaan ja kiertää esim. vihollisen sivustaan toisen taistellessa esim. orjia vastaan.

Itse olen kehitellyt myös hauskaa listaa, jossa on 2 ruttomunkki hordea toinen Plague Furnacen kanssa, joka tekee yksiköstä unbreakablen (ei pakene taistelusta, vaikka häviäisikin). Kenraalina toimii Grey Seer, jolla on allaan Screaming Bell (joka tekee yksiköstä myös unbreakablen) ja hordellinen stormvermineitä. Tämä antaa armeijaan 3 hordea yksiköitä, jotka lyövät kovaan ja joista 2 eivät heitä break testia hävitessään. Ongelmana tämän listan kasaamisessa on, että tarvitset ison määrän figuureita sen toteuttamiseen.

Kerro tosiaan, mitä figuja omistat/olet hankkimassa niin vinkkien antaminen on helpompaa.

Warboss Fatmorkka

Viesti Kirjoittaja Warboss Fatmorkka » Ma 13.08.2012 08:15

Omistan täl hetkel island of bloodin skavenit, seuraavaksi hommaisin varmaan slaveja. Pelaan yleensä orkkejä, high elvejä ja daemoneja vastaan (high elvit ovat erityisesti ongelma)

Half-breed

Viesti Kirjoittaja Half-breed » Ma 13.08.2012 16:29

Ja mikä on helffejä vastaan yleensä ongelmana? Kato se on vähän hankala auttaa, ellei tiedä missä nousee tie pystyyn.
2014 bänniä jo yhteensä ~3,5 kuukautta. Yrittäkää pistää paremmaksi.

freakreature

Viesti Kirjoittaja freakreature » Ti 14.08.2012 17:30

Warboss Fatmorkka kirjoitti:Omistan täl hetkel island of bloodin skavenit, seuraavaksi hommaisin varmaan slaveja. Pelaan yleensä orkkejä, high elvejä ja daemoneja vastaan (high elvit ovat erityisesti ongelma)
Slaveja ei kannata lähteä ostamaan erikseen, ovat hieman harvinaisia kauppojen hyllyissä ja GW:n kotisivulla maksaa miljoonia. Maalaamalla ja iskemällä käsiaseet ja kilvet klaanirotille saa aivan mainioita slaveja, kunhan katsoo ettei ota sinne mitään raskaasti panssaroituja yksilöitä. Itse olen kahminut klaanirottia nyt 3 IoB:n ja muutaman klaanirotta boksillisen sekä bataljoonan verran ja eritellyt sieltä orjiksi kelpaavat figuurit erilleen ja maalannut ne hyvin yksinkertaisesti ja "likaisen" oloisiksi, sekä laittanut aseiksi väliin myös ihan tikkuja yms.

Helfejä vastaan, käytä hyödyksesi boksissa tulleita flame throweria sekä mortaria ja warplock engineeriä (kannattaa tehdä siitä lv 2 velho, niin saat taikavoimaa armeijaasi). IoB:n rotat häviävät 10/0 suorasssa taistelussa haltioita, demoneita ja örkkejä (pois lukien goblinit) vastaan, joten panosta taikuuteen ja template ampumiseen ja yritä päästä ogreilla kiertämään kyljestä flank chargeja.

Jos sinulta löytyy figuuri, jota voit käyttää grey seerinä tai warlordina, yritä houkutella vastustajaa chargeamaan esim. klaanirotta ryhmääsi ja julista sen jälkeen flee reaktio. Tämä taktiikka toimi aiemmissa editioneissa paremmin, mutta on mielestäni vieläkin erittäin käyttökelpoinen pienemmissä aloittelijatason peleissä. Pidät huolen vain että karkuun lähtevä yksikkö jää 12" tuuman päähän kenraalistasi (s.107 pienestä sääntökirjasta) jolloin voit ralyssa tehdä ld testin kenraalin LD arvolla. Näin vastustaja jouluu tekemään failed chargen ja saat yhden ylimääräisen vuoron ampua sydämesi kyllyydestä vastustajan hölmistyneitä joukkoja. Skaveneilla tämä taktiikka on eduksi, koska ne juoksevat 6d2+1". Tässä on tietenkin riskinä että vsatustaja heittää sairaita lukuja nopillaan ja sinä liian pieniä, mutta pelissä, jossa noppa ratkaisee joutuu aina ottamaan pienen riskin.

Toivottavasti tämä auttoi hieman.

Kuism4

Viesti Kirjoittaja Kuism4 » Ti 14.08.2012 18:58

freakreature kirjoitti:yritä houkutella vastustajaa chargeamaan esim. klaanirotta ryhmääsi ja julista sen jälkeen flee reaktio.
En itse luottaisi tähän taktiikkaan, epäonnistuminen tarkoittaa vastustajalle ilmaista lisäliikettä (ja onnistuneella LD-testillä reformia) ja menetettyä rottaryhmää. Vihollisen ei myöskään ole pakko chargata vaan ryhmä voi myös kävellä lähemmäs ja hyökästä seuraavalla vuorolla ja näin ollen onnistua chargessa lähes varmasti. Klaanirotat eivät pärjää lähiksessä juuri millekkään, (Okei, zombit ja lurkit voivat hävitä mikäli fear-checki ei kämmää) joten klaanirottien charge on haltijapelaajalle usein vain positiivinen asia. (Jos chargaat, et ammu kallista T3-eliittisakkia ja hävitessäsi combatin vihollinen saa reformin tai lisäliikettä pursuitin muodossa)

Vihun superryhmän hidastamiseen sopivat paremmin pienet, halvat "diverttiryhmät", kuten yksittäiset warlock engineerit, minimikokoiset giant ratit, rat swarmit tai globadierit. Parkkeeraat ryhmän parin tuuman päähän vihollisen eliittiryhmästä ja asetat ryhmän sellaiseen kulmaan missä vihollinen yksikköön hyökätessään katsoo poispäin kenraalistasi. Vaikka vihu tuhoaakin ryhmäsi, se joutuu käyttämään koko vuoron reformatessaan takaisin oikeaan suuntaan -> Seuraavalla vuorolla siirrät uuden diverttaajan vihollisen eteen. Halpa ja vähemmän riskialtis hidastustapa.
Amazing Slug kirjoitti:Ne ovat rikkaita ja röyhkeitä ökyhaltioita, ajavat mersuillaan örkkivauvojen yli ja äänestävät rasistisia maahanmuuttovastaisia puolueita Ulthuanin vaaleissa.

Warboss Fatmorkka

Viesti Kirjoittaja Warboss Fatmorkka » Ti 14.08.2012 20:32

Joo tietenkin hommaisin claanirottia enkä gw slaveja (en edes tiennyt et niit oli olemas), oon itseasias miettinyt et hommais toisen island of bloodin seuraavaks. Helffejä vastaan ongelma on yleensä helffien ASF joka tarkoittaa et menetän yksikköni ennen kuin ehin tehä mitään ja taikuus joka on liian tehokast.

Half-breed

Viesti Kirjoittaja Half-breed » Ti 14.08.2012 21:13

Warboss Fatmorkka kirjoitti:Joo tietenkin hommaisin claanirottia enkä gw slaveja (en edes tiennyt et niit oli olemas), oon itseasias miettinyt et hommais toisen island of bloodin seuraavaks. Helffejä vastaan ongelma on yleensä helffien ASF joka tarkoittaa et menetän yksikköni ennen kuin ehin tehä mitään ja taikuus joka on liian tehokast.
Helffit tappaa joukkosi lähiksessä -> älä mene lähikseen ja tapa vihollinen matkalle.
Helffit pieksee magialla -> panosta myös itse magiaan.
2014 bänniä jo yhteensä ~3,5 kuukautta. Yrittäkää pistää paremmaksi.

Warchef

Viesti Kirjoittaja Warchef » Ti 14.08.2012 22:37

Siis pelkällä muusikolla varustettu slave ryhmä on kirjan parhautta. Sinne saa sit viel klosikseenkin taikoa. Minimikokoisilla giant ryhmillä voi taas ajaa poikittain vihollisen eteen jolloin niiden eteneminen pysähtyy vuoroksi.
plox

Kdownunder

Viesti Kirjoittaja Kdownunder » Ma 03.09.2012 16:11

Jotain pientä valmistajan sivuilta...

Perus periaatteet Skaveneilla pelaamiseen; aika pintapuolinen esitys:
http://www.games-workshop.com/gws/conte ... =11700009a

Kohtuullisen toimiva yleis lista "Pete Foley's 2000-point Tournament-Winning Army":
http://www.games-workshop.com/gws/conte ... ue&start=4

Itse olen pelannut jonkin verran Helffejä juuri skaveneita vastaan ja kiusallisin piirre on joukkojen suuri määrä (sitoo omat harvat unitit), eli satsaa slaveihin ja kilpiä niille on turha työntää (kilven hinta 1:4 unitin hinta vrt. 1:6 save, pokeri matikalla ei kannattava). 20-25 blokkeja 3-4 kpl mahdollisesti joku kamikaze warlock engineer Ld:tä nostamaan ainakin osaan unitteja. Ja toinen kiusallinen piirre on deploy, jossa saat skaven pelaajana deploydata itse ensin kaiken kuran ja viimeiseksi kun kaveri on laittanut jo kaiken, deploydaat DoomWheelin, Abon niille sopivimpien vihujen eteen.

jupu_pupu_mies

Viesti Kirjoittaja jupu_pupu_mies » Ma 03.09.2012 21:30

Siis näinkö oikein että ylhäällä oleva käyttäjä postasi gw:n taktiikoita? Rotilla kannattaa yleensä jäädä sinne omaan nurkkaan, päällekkin voi lähteä mutta yleensä siinä käy hölmösti kun vihun joukot osaa lyödä paremmin kuin omasi. Slavet on kirjan kahjointa corea, halpaa paskaa johon voi ampua. flameri on hullu jos saat sen depottua slavejen viereen sellai että pääset leikkimään rillimaisteria ja paistamaan vihun nappuloita kombatista. Armeijan lyöntivoima on abominaatiossa ja hyrrässä. Abo on pelin kahjoimpia monstereita kaaoskääpiöiden kdai destroyerin ja dark elffien hydran kanssa. 13 taika on tosi kaheli, plague kanssa, scorchi tietyissä matseissa. Huomaa sellaiset magic itemit kuin doom rocket ja brass orb. Voit laittaa niitä warlock engineereille ja skitterleapata optimimestoihin ja sanoa kaverille että mulla on tälläi tosi reilu raketti joka hajotti sun haltijaboksin ja tällänen pommi joka tiputti sun puumiehen. Gutter runnerit on tosi jees. Hakevat irtopisteitä armeijasta hyvin. sotakoneet, skirmarit, jnejnejne. helppoja pisteitä. Warp lightning cannon on hullu, katapultti vähemmän hullu mutta pelattava. grey seer on must. lvl 4 ruinin lore on valinta jos et tupla seerejä pelaa. Päälle en siis lähtisi vaan jäisin sinne nurkkaan täpittämään ja loitsimaan sieltä ja ammuskelemaan. Sit vihujen tullessa päälle sidot slaveilla ja jatkat toimiasi, voit sitten tunkasta vaikka abominaatiota vastapalloon. Huomaa että jos slaveissa on yhtään sankaria ja ne on kombatissa, et saa ampua sinne. Joten sankarit eri laatikoihin kuin sinne mikä on kombatissa.

Eduboy

Viesti Kirjoittaja Eduboy » To 27.09.2012 14:42

Minkä kokoisissa porukoissa Rat Ogreja kannattaa peluuttaa? 5 vai enemmän?

jupu_pupu_mies

Viesti Kirjoittaja jupu_pupu_mies » Ma 08.10.2012 21:44

Omassa listassa ei rat ogreja ole, mutta jos olisi niin 9 olisi koko jona niitä pelaisin.

Rottasoturi :D

Viesti Kirjoittaja Rottasoturi :D » Ma 20.01.2014 09:35

Moi. Tietäiskö kukaan miten mä pärjäisin mun skaven armylläni dwarfeja vastaan?
Hell pit Abonimation = "Help it Abonimation" :D

Viesti Kirjoittaja Rottasoturi :D » Ma 20.01.2014 09:36

Moi. Tietäiskö kukaan miten mä pärjäisin mun skaven armylläni dwarfeja vastaan?

Scumboogie

Viesti Kirjoittaja Scumboogie » Ti 21.01.2014 01:40

Rottasoturi :D kirjoitti:Moi. Tietäiskö kukaan miten mä pärjäisin mun skaven armylläni dwarfeja vastaan?
Vähän vanha ketju, mutta miten vaan. Minkä kokoisesta pelistä on kyse, mitä figuja on armeijassa, millaista listaa vihollinen pelaa? Kannattaa aina antaa vähän pohjatietoa samalla kun kysyy neuvoja, koska ilman niitä vastauksista voi tulla hallitsemattoman pitkiä.

Viesti Kirjoittaja Rottasoturi :D » To 23.01.2014 19:38

Okei no sillä mun kaverillani on:Organ gun, cannon, thunderers×16, dwarf runelord with great weapon, thorgrim grudge bearer, dwarf Warrior ×48, anvil of Doom.

jupu_pupu_mies

Viesti Kirjoittaja jupu_pupu_mies » Pe 24.01.2014 00:31

Guttereita nyt ainakin hakemaan koneita (huomaa että kuolevat organ gunin yhteen laukaukseen) storm banneri mukaan. Brass orbi ja doomrocket toimii molemmat myös. Matsi on oikeasti suht kivinen sillä jos et saa juttuja rikki niin häviät kaukotaistelun ja lähitaistelun.

Kapi

Viesti Kirjoittaja Kapi » Pe 24.01.2014 01:40

thorgrim ja anvil vie lord pisteitä sellaset 1100 ilman erikoisemmin taikaesineitä. Joku ei täsmää kun miehiä on noin vähän ja thorgrim maksaa sen 780pistettä ja anvil n.300pistettä.

Mut joo guttereilla noita sotakoneita hakeen ja brass orb skitterleap kompolla saa anvilin hyvin pois.
Sotakoneet pitäs koittaa saada pois nopeasti. Huomioi et thunderien ja organ gunilla on kantama vaan sen 24". Eli anvil ja cannon operoi kauemmaksi ja kääpiö marssi ei ole kovinkaan nopeaa.
Orcs & Goblins: 5500+
Vampire Count: 11 000+
Dwarf: 5000+
Ogre: 3000

Viesti Kirjoittaja Rottasoturi :D » Pe 24.01.2014 21:36

Okei Kiitos! Pitäis kai sit tilata fantasiapeleihin niitä gutterrunnerseja runnereita.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “FB: Taktiikat”