Mathammeria tykkien osumistarkkuudesta

Jos sinua askarruttaa, kuinka pärjätä ystäväsi voittamattomalle porukalle, täältä voit saada vinkkejä armeijasi kokoonpanoon sekä vastalääkkeitä erilaisten vihollisyksiköiden kohtaamiseen.
Avatar
Isompi Arska
Viestit: 1417
Liittynyt: Ke 21.03.2007 23:34
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mathammeria tykkien osumistarkkuudesta

Viesti Kirjoittaja Isompi Arska » Ma 02.02.2015 01:54

Rune kirjoitti:Itsehän olen miettinyt tykeille seuraavanlaista minifiksailua:

Kun tykinkuulalle 'arvataan' piste, heitetään ensin scatteria. Piste scatteroi tuuman siihen suuntaan. Tämän jälkeen heitetään ensimmäinen artillery noppa, jonka jälkeen tykki vierii normaalisti.

Tällöin horisontaalisuunnassa tykki epätarkentuu ~50% marginaalilla, joka vaikuttaa lähinnä charrujen sniuputukseen yksiköistä. Isot monsterit ottavat osumaa tykistä yhäkin, which is only fitting. Tämä myös vaikuttaa siihen ettei kannata ampua välttämättä aina linjoja, jossa viistetään millillä kohteen basea mutta takana oleva oma yksikkö jää puolella millillä ulos lasertykin linjasta. Vahinkoja saattaa tapahtua.

"Jürgen!!! You had one job!"

En ole testannut vielä. Pitäisi joskus.
Tota pientä scatteria olen itsekin miettinyt, tollainen epätarkkuus olisi musta ihan reilu ja ei tekisi tykistä liian epätarkkaa. GW:ltä vois odottaa jotai scatteraamista, jossa heitetään d6 ja miinustetaan ampujan BS, niinkuin 40k:ssa... Gwltä vois odottaa tuollaista noppaan perustuvaa simppeliä ratkaisua, joka olis mustakin aika passeli. En millään usko et GWltä olis odotettavissa mitään monimutkaista.

Kaikki tykit on vissiin bs3, eli niillä olis laser 50% ajasta. Insinöörejä kannustettais ottamaan, mikä lisäis tykkien hintaa toki tehon parantuessa. Silti olisi mahdollisuus scatterin kusemiseen. 2" tai 3" scatteraaminen ihan mihin sattuu luultavasti pilais tykin laakin, toisaalta scatter ei tarkoita automaattisesti et kuula menisi kohteen sivulle, vaan scatterata myös eteen/taaksepäin. Tämä ei välttämättä kannustais ampumaan aina optimaalisesti takareunaan. Yksittäiseen jalkasankariin osuminen olisi myös niin epätodennäköistä, ettei siihdn jaksaisi vaivautua, ellei nyt vamppilordi ole kyseessä. Ei sais myöskään niitä optimaalisia laser abuse linjoja, ja vahinkoja omien kanssa vois käydä jos liikaa yrittääis kikkailla.

Ainoa kummallisuus tossa on, et silloin tykit olis helvetin epätarkkoja lähietäisyydeltä, mut suojautuuhan niiltä nytkin parkkeeramalla niiden lähelle, niin ne ampuvat about aina yli. Mut mitäs tollasille kummallisuuksille voi, ainakin grapeshot saisi käyttöä.

Avatar
Warchef
Viestit: 2125
Liittynyt: Su 11.03.2007 21:19
Paikkakunta: Espoo

Re: Mathammeria tykkien osumistarkkuudesta

Viesti Kirjoittaja Warchef » Ma 02.02.2015 11:11

Pelasin viikonlopun kolmella tykillä, ei toi RNG:n lisääminen IMO ole mikään oikea ratkaisu. Parempana vaihtoehtona näkisin sen vähentämisen ja maksimivahingon pienentämisen. Tykille vaikka D3 haavaa ja osumistodennäköisyyden lisäys. Tai hinnan halvennus. Esim Empire kärsii siitä että joskus tykit vain omistavat maailman ja joskus poksahtelevat omia aikojaan ilman vahinkoa. Tasaisempi damageoutput olisi molempiin suuntiin parempi. Lohikäärmeen voisi uskaltaa tuoda näkyviin jos tietää ettei se voi lähteä laakista, tykeillä ampuminen olisi mielekkäämpää jos se damagen määrä olisi kohtuu vakio.

Repeater Boltthrowerit loistaa juuri tässä, damage on melko tasaista läpi pelin.
plox

Oskari
Viestit: 1539
Liittynyt: Ma 19.05.2003 10:36
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mathammeria tykkien osumistarkkuudesta

Viesti Kirjoittaja Oskari » Ti 03.02.2015 13:16

Kiva nähdä että tää ketju on herännyt henkiin. Huomatkaa muuten noita todennäköisyyksiä katsellessa niiden reunaehdot.
Warchef kirjoitti:Empire kärsii siitä että joskus tykit vain omistavat maailman ja joskus poksahtelevat omia aikojaan ilman vahinkoa. Tasaisempi damageoutput olisi molempiin suuntiin parempi. Lohikäärmeen voisi uskaltaa tuoda näkyviin jos tietää ettei se voi lähteä laakista, tykeillä ampuminen olisi mielekkäämpää jos se damagen määrä olisi kohtuu vakio.
.
Lohariasiaan tietty auttas kans se, jos se kuula ei osuis sekä ratsuun että ratsastajaan. Toivottavasti ysissä tykeillä on järkevät säännöt.

Ite en jaksa empiree pelata ollenkaan, sillä pelaaminen tuntuu aina olevan sitä samaa artillery dicellä lottoomista. Kaaoksen legioonalla oon lopettanut kallokanuunoiden pelaamisen, niillä on vaan ihan liian helppo poistaa terrorgeistit, star dragonit, doom wheelit, greaterit, chimerat yms. Haluun voittaa pelini pelaamalla hyvin, en heittämällä noppaa hyvin.
First law: You can't win
Secod law: You can only lose
Third Law: You can't get out of the game

Avatar
Warchef
Viestit: 2125
Liittynyt: Su 11.03.2007 21:19
Paikkakunta: Espoo

Re: Mathammeria tykkien osumistarkkuudesta

Viesti Kirjoittaja Warchef » Ti 03.02.2015 13:32

No noi uudet combined profile monsut antais olettaa et tulevaisuudessa ne on yhtä läjää joten ongelmaa ei olisi.
plox

Jomppexx
Viestit: 134
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:52
Paikkakunta: Kemi

Re: Mathammeria tykkien osumistarkkuudesta

Viesti Kirjoittaja Jomppexx » Ke 04.02.2015 17:07

Oskari kirjoitti: Ite en jaksa empiree pelata ollenkaan, sillä pelaaminen tuntuu aina olevan sitä samaa artillery dicellä lottoomista. Kaaoksen legioonalla oon lopettanut kallokanuunoiden pelaamisen, niillä on vaan ihan liian helppo poistaa terrorgeistit, star dragonit, doom wheelit, greaterit, chimerat yms. Haluun voittaa pelini pelaamalla hyvin, en heittämällä noppaa hyvin.
"Liian helppo pelata"
- Legions of Chaos -pelaaja

Hyvä vitsi, mutta antaa olla.
Empirellä ei ole mikään tykkipakko.
Itse olen pelannut parit pelit listalla jossa ainoa tykki löytyy Stankista, sekin alkaa turhauttaa kun heitän joka toinen kierros missfiren ja se pöhisee höyryt pihalle.

Dragonit ym möröt hoituu Karl Franzilla ihan kiitettävästi kun tyrkkäät sille Ghal Marazin kouraan.
Turha siis mankua, että Empire on pelkkää tykkien laukomista. Toki sillä pärjää hyvin kuka vaan.

Vastapallona voin heittää, että pelaamisen laadulla ei ole mitään väliä jos pelaat mitään Kaaos-armeijaa. Työnnät figut closariin ja voitat combatin yhdeksän kertaa kymmenestä. Onko tämä nyt sitten hyvin pelaamista?

Muokkaus:
Toki combined profile -järjestelmällä toimivat hirviöt olisi paljon kovempia.
Mutta mitä teet esim. HE dragoneja vastaan jos koko figulla on 1+ pelti ja 4+ ward?

Lisään vielä että itsellä ei ole hirveästi kokemusta Haikkareiden matosista, mutta Kaarlo pelottaa Marazin kanssa 3++ lordeja, joten veikkaisin käärmeksenkin sitä jokseenkin pelkäävän. Ja ainahan voi luottaa siihen tuttuun kunnon kuulaan.

Oskari
Viestit: 1539
Liittynyt: Ma 19.05.2003 10:36
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mathammeria tykkien osumistarkkuudesta

Viesti Kirjoittaja Oskari » Ke 04.02.2015 18:33

Jomppexx kirjoitti: "Liian helppo pelata"
- Legions of Chaos -pelaaja

Hyvä vitsi, mutta antaa olla.
Tähän ilmeisesti sisältyy oletus, että kaikki legioona pelaajat poimii kirsikat kakusta? No mun legioonat on lähinnä demoneilla pehmennetty WoC, jossa ei ole yhtään Nurglen demonia.
Jomppexx kirjoitti: Empirellä ei ole mikään tykkipakko.
Itse olen pelannut parit pelit listalla jossa ainoa tykki löytyy Stankista, sekin alkaa turhauttaa kun heitän joka toinen kierros missfiren ja se pöhisee höyryt pihalle.

Dragonit ym möröt hoituu Karl Franzilla ihan kiitettävästi kun tyrkkäät sille Ghal Marazin kouraan.
Turha siis mankua, että Empire on pelkkää tykkien laukomista. Toki sillä pärjää hyvin kuka vaan.
Ongelma on vaan siinä, että tää Karl franz oikeen kerjää että sille tapahtuu jotain ikävää ja kaikki jotka sen kanssa kontaktiin haluu vapaaehtoisesti mennä repii sen kappaleiks ennen kuin se ehtii sanoa kana. Super-kaarlo sit on eri asia.
Jomppexx kirjoitti: Vastapallona voin heittää, että pelaamisen laadulla ei ole mitään väliä jos pelaat mitään Kaaos-armeijaa. Työnnät figut closariin ja voitat combatin yhdeksän kertaa kymmenestä. Onko tämä nyt sitten hyvin pelaamista?
Mää toivon että toi oli sarkasmia.
Jomppexx kirjoitti: Muokkaus:
Toki combined profile -järjestelmällä toimivat hirviöt olisi paljon kovempia.
Mutta mitä teet esim. HE dragoneja vastaan jos koko figulla on 1+ pelti ja 4+ ward?
100 skaven orjaa jumittaa sen koko peliks. :D
First law: You can't win
Secod law: You can only lose
Third Law: You can't get out of the game

Jomppexx
Viestit: 134
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:52
Paikkakunta: Kemi

Re: Mathammeria tykkien osumistarkkuudesta

Viesti Kirjoittaja Jomppexx » Ke 04.02.2015 19:26

Oskari kirjoitti: Tähän ilmeisesti sisältyy oletus, että kaikki legioona pelaajat poimii kirsikat kakusta? No mun legioonat on lähinnä demoneilla pehmennetty WoC, jossa ei ole yhtään Nurglen demonia.
No okei. Jos et pelaakaan sitä kovinta buildia voin joustaa.
Vähän saanut sellasen kuvan että kaaos ei muuta pelaa kuin sitä kovinta 3++ lord/GUO, kärry, Rot fly&BoN spämmiä.
Ja totta, Nurglen mark on kovin markeista.
Oskari kirjoitti: 100 skaven orjaa jumittaa sen koko peliks. :D
Jos ei orjia olekkaan käsillä näissä esimerkin Empire ja LoC listoissa?

Avatar
Runt
Viestit: 2142
Liittynyt: Ma 15.12.2008 22:05
Paikkakunta: Pori

Re: Mathammeria tykkien osumistarkkuudesta

Viesti Kirjoittaja Runt » Ke 04.02.2015 19:35

Nyt kyllä pisti empire pelaajan silmään...
Tykkipakkoa ei toki ole mutta niin, milläs ne lentävät monsut sitten poistellaan? Special charactereita kun tunnetusti ei faban puolella juurikaan pelata (normaali käytäntö ollut jo vuosia).
Mitä sitten taas tuohon tankilla ampumiseen tulee niin tankkilla ei kuulu ampua. Ihan siitä syystä että joudut kuitenkin joka vuoro liikkumaan suoraan kohti kohdetta ja ramdom liikkuvuus tässä kohtaa ei ole se paras mahdollinen liikkumismuoto (ajat tankin epäsuotuisaan paikkaan vähän kuin pakosta). Ennemmin käytät tuon liikkumisen siihen että pääset nopeasti/hyvään close combattiin tankilla, täten vältetään myös turhat riskit misfiren osalta.
Niin eipä mitään ole pakko pelata listoissa jos ei halua mutta onko tuossa nyt sitten järkeä jättää pelaamatta niin selkeitä valintoja mitä kirjasta löytyy, tämä toki täysin mielipide kysymys.

Mutta onhan tuo tykkien osumatarkkuus huimaa nyky fabassa, vaikka joskus tuntuukin että ihan arvalla vedetään. Itsekkin jonkin sortin balanssia näihin tykkeihin kaipaisi, nyt ovat 50/50 osuuko vai eivätkö (yhdessä vuorossa ratkaistaan hieman liikaa pelin lopputulosta). D3W riittäisi täysin hyvin tykin tehoihin jos osumatarkkuun olisi hieman parempi tai vaihtoehtoisesti pistehinnat sen verran alhaisia että D3W tykkiä kannattaisi peluuttaa.
Hieman on tämä tykkisirkus kylläkin päässyt karkaamaan käsistä kun melkeimpä joka toisesta armeijasta tykit löytyvät, mikäli näin ei olisi niin en usko että nykyistä "ongelmaa" edes olisi olemassa. Sitä vielä muistelee kun Empire ja Kääpiöt olivat niitä harvoja joilta tykit löytyivät.
Toki jos nyt pelin sisäisesti vertaa tykkejä vaikka magiaan niin mielestäni tykit ovat huomattavasti pienempi paha tässä pelissä.
Minun mielipiteeni ovat toisille vääriä, joidenkin mielipiteet ovat minulle yhden tekeviä.

Jomppexx
Viestit: 134
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:52
Paikkakunta: Kemi

Re: Mathammeria tykkien osumistarkkuudesta

Viesti Kirjoittaja Jomppexx » Ke 04.02.2015 20:56

Runt kirjoitti: Tykkipakkoa ei toki ole mutta niin, milläs ne lentävät monsut sitten poistellaan? Special charactereita kun tunnetusti ei faban puolella juurikaan pelata (normaali käytäntö ollut jo vuosia).
Mitä sitten taas tuohon tankilla ampumiseen tulee niin tankkilla ei kuulu ampua.

D3W riittäisi täysin hyvin tykin tehoihin jos osumatarkkuun olisi hieman parempi tai vaihtoehtoisesti pistehinnat sen verran alhaisia että D3W tykkiä kannattaisi peluuttaa.
Toki jos nyt pelin sisäisesti vertaa tykkejä vaikka magiaan niin mielestäni tykit ovat huomattavasti pienempi paha tässä pelissä.
Lentävät monsterit saavat lentää minkä kerkeävät, combattia ei voita lentämällä. Omasta mielestä Special Charactereissa ei muuta vikaa ole kuin hinta.
"Tankilla ei kuulu ampua" Mitä sontaa, onko jotakin erityistä syytä miksi ei?
Liikun tankilla huonoon asentoon? Miksi et vain käytä 1D6 tankin oikean suuntaan ohjaamiseen, ei ole pakko liikkua 3D6 ja ampua tykillä 2D6.

Mietippäs vähän mitä haluat. Haluatko tykkeihin D3W ja huonommat mahkut osumiseen? Tykeistä tulee täyttä sontaa, kukaan ei ota niitä.
Tykit ovat nyt niin suosittaja kuin ne on koska ne osuu paljon ja tekee paljon vahinkoa.
Jos tykit vaihdetaan D3W, mihin Bolt Throwerit vaihdetaan? 1W per osuma?

Avatar
Runt
Viestit: 2142
Liittynyt: Ma 15.12.2008 22:05
Paikkakunta: Pori

Re: Mathammeria tykkien osumistarkkuudesta

Viesti Kirjoittaja Runt » Ke 04.02.2015 23:14

Mitähän tähänkin taas kirjottaisi *huoh*
Ei nyt millään pahalla mutta taas tuntuu että pilkkua hieman viilataan ja kaivelemalla kaivellaan epäkohtia.... En tiedä paljonko ja minkä tasoisia pelejä olet pelannut ja monessako pelissä olet tankkia pelannut tai muuten vain kohdannut lentävää chaos sirkusta osaavan pelaajan käsissä yms. jos oikeasti koet että tankki soveltuu tykin rooliin (no onhan tuokin hieman rivien välistä luettu).
Lentävät monsterit saavat lentää minkä kerkeävät, combattia ei voita lentämällä.
Ei lentämällä toki voiteta yksin mitään mutta kyllä ne lentävät monsteri juurikin lentämällä pääsevät juuri sinne minne ne haluavatkin (combattiin yms.). Tämän takia haluat ampua ne tykeillä alas (etteivät ne pääse sinne minne ne haluavat, divertit kun ei tahdo liikenopeudeltaan riittämään, etenkään kun sieltä tulee ne 4 lentävää mörköä).
"Tankilla ei kuulu ampua" Mitä sontaa, onko jotakin erityistä syytä miksi ei?
Kun nyt lähdetään tankin tehoja laskemaan ampuminen vs close combat, niin tankki maksaa itsensä todennäköisesti paremmin close combatissa pisteensä takaisin (tämä ei toki tarkoita sitä etteikö tankilla voisi ampua tilaisuuden tullen). Et myöskään halua altistaa tankkiasia ammunnalle/magialle mikäli ei ole pakko, koska siinä on ihan liikaa pisteitä kiinni, tämän takia tankki myös haluaa sinne close combattiin jolloin se saa hieman suojaa. Et myöskään halua heitellä sitä artillery noppaa yhtään enempää kuin on pakko, mitä enemmän heität sitä enemmän missfiren mahdollisuus kasvaa.
Liikun tankilla huonoon asentoon? Miksi et vain käytä 1D6 tankin oikean suuntaan ohjaamiseen, ei ole pakko liikkua 3D6 ja ampua tykillä 2D6.
Osittain jo yllä vastasinkin tähän, mutta jatketaan hieman. Yleisesti ottaen onko tankilla kannattavaa liikkua niin että saat ammuttua haluaamaasi kohdetta vaikuttaa todella moni asia pelissä, maasto (et halua ottaa riskiä että joudut heittämään dangerousterrain testiä), maasto (et halua ajaa tankkia rakennuksen yms. viereen joka estää seuraavalla vuorolla pivotuksen liikkeen alussa) vastustajan armeija (tykkit, maagit yms. tankit uhkaajat), oman armeijan depo (tankki kun liikkuu ensinmäisenä niin tukkii joskun muun armeijan liikkeen), onhan näitä vielä muutama lisääkin mutta ehkä tämä riittää.
Edellä mainituista syistä en itse näe tankkia mitenkään tykin roolissa pelipöydällä, tätähän varten ne tykit ovat siellä että niillä voi sitten halutessaan ampua.
Mietippäs vähän mitä haluat. Haluatko tykkeihin D3W ja huonommat mahkut osumiseen? Tykeistä tulee täyttä sontaa, kukaan ei ota niitä.
Tykit ovat nyt niin suosittaja kuin ne on koska ne osuu paljon ja tekee paljon vahinkoa.
Jos tykit vaihdetaan D3W, mihin Bolt Throwerit vaihdetaan? 1W per osuma?
Mistähän nyt kaivoit "Haluat huonnommat mahkut osumiseen?, itse kun en näin ole missään kohtaa kirjjoittanut vaan juurikin päin vastoin. Mielelläni vaihtaisin tuon D6W --> D3W jos tykillä osuminen olisi varmempaa ja pistehinnat silti kurissa. Tämä sen takia että random heitot vähenisi jolloin pystyisi hieman paremmin taktikoimaan koska voisi laskea jonkin sortin todennäköisyyksiä (50/50 on todellla huono todennäköisyys, koska siihen et voi luottaa). Nyt tykillä ampuminen on tuuri peliä kun se kohde pitää usein tiputtaa yhdessä ampumavuorossa tai muuten se on close combatissa piilossa tykkitulelta tai muuten vain tuhojaan jo tekemässä.
Bolt Throwereihin en ota kantaa sen enempää, koska niitä en itse peluuta ja niitä vastaan omaan pelejä muutenkin todella vähän. Mutta eiköhän niillekkin paikka löydy D3W tykkien rinnalla kunhan tykkien pistehinta olisi kohdallaan.
Minun mielipiteeni ovat toisille vääriä, joidenkin mielipiteet ovat minulle yhden tekeviä.

Avatar
Rune
Peliporukkavalvoja
Viestit: 6298
Liittynyt: Ma 06.01.2003 15:18
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mathammeria tykkien osumistarkkuudesta

Viesti Kirjoittaja Rune » Ke 04.02.2015 23:49

Runt vastasikin aika poliittisesti (siihen nähden että itse olisin varmaan alkuperäisen kaltaisesta kommentista vetänyt herneen nenään ensilukemalta, vaikka huonoa makuahan sellainen tietty edustaa), mutta vastailen sen verta että komppaan kovin sitä että tykit vaihtaisivat tekemiensä woundien määrän d3:een. Yksittäiset, supervoimakkaat nopanheittoefektit ovat vähän mälsiä. Siksi itse en juuri enää käytä tykkejä vaan korvasin ne blastereilla ja lentsikoilla. Näin Empirepelaajan näkökulmasta.

Ottaisin esim. 90 pisteen hintaiset D3 haavaa tekevät tykit 120 pinnaisien D6 haavaa aiheuttavien tykkien sijasta minä päivänä viikosta vain. Jopa niinä ankeina sadepäivinä. Samalla mortarin voisi halventaa siihen 85 pinnaan, mutta se taitaa olla toisen keskustelun aihe.

Tykit tekevät liian randomisti juttuja. En tykkää niistä.

Mitä tankkiin tulee, niin joo, olen Runtin kanssa samaa mieltä. Ainut vaan että dangerous terrain ei näytä olevan tankille ongelma, eli se perustelu jäi vesiperäksi. Kaikki lukuisat muut allekirjoitan tosin. (Vaikean maaston testejä heitellään siis vain jos liikutaan vilkkaasti. Random movement liikkuu vikkelästi vain chargetessaan.)

Tankki tekee enemmän vahinkoa lähiksessä. Ekalla tai tokalla vuorolla sillä voi ehkä pössäytellä tykkiä, mutta silloinkin yleensä jätän sen tekemättä ellei noppien heittely ole erityisen tärkeää. D3 haavaa pois misfirestä on liian iso pala meikäläiselle. Mieluummin puksuttelen täysiä päälle melkein tilanteessa kuin tilanteessa. Ampuva ja loitsiva armeija voi olla eri mieltä.
#Ostium
http://cabal-ostium.blogspot.fi/

For a Pessimist, I'm pretty Optimistic

Avatar
Runt
Viestit: 2142
Liittynyt: Ma 15.12.2008 22:05
Paikkakunta: Pori

Re: Mathammeria tykkien osumistarkkuudesta

Viesti Kirjoittaja Runt » To 05.02.2015 00:21

Nyt pitää kyseenalaistaa omaa sääntötietämystä hieman, ellei sitten ole tullut jotain uudempia faqeja yms. joka olisi tuonut muutosta (tai vaihtoehtoisesti vajaan vuoden pelitauko tekee tepposet).
Eikös tuo tankki heittele testit ihan metsistä yms? Chariottina ottaa sen D6 woundia viellä nokkaansa.
Minun mielipiteeni ovat toisille vääriä, joidenkin mielipiteet ovat minulle yhden tekeviä.

Avatar
Warchef
Viestit: 2125
Liittynyt: Su 11.03.2007 21:19
Paikkakunta: Espoo

Re: Mathammeria tykkien osumistarkkuudesta

Viesti Kirjoittaja Warchef » To 05.02.2015 00:24

Tankilla on hyvät maasto-ominaisuudet. Jos menee kovaa niin sitten voi sattua niinkuin Rune jo sanoikin.
plox

Avatar
Rune
Peliporukkavalvoja
Viestit: 6298
Liittynyt: Ma 06.01.2003 15:18
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mathammeria tykkien osumistarkkuudesta

Viesti Kirjoittaja Rune » To 05.02.2015 00:27

Relevantti sivu on BRB p. 117.
#Ostium
http://cabal-ostium.blogspot.fi/

For a Pessimist, I'm pretty Optimistic

Avatar
smaxx
Valvoja
Viestit: 8469
Liittynyt: Ti 13.02.2007 17:29
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Mathammeria tykkien osumistarkkuudesta

Viesti Kirjoittaja smaxx » To 05.02.2015 08:47

Runt kirjoitti:Nyt pitää kyseenalaistaa omaa sääntötietämystä hieman, ellei sitten ole tullut jotain uudempia faqeja yms. joka olisi tuonut muutosta (tai vaihtoehtoisesti vajaan vuoden pelitauko tekee tepposet).
Eikös tuo tankki heittele testit ihan metsistä yms? Chariottina ottaa sen D6 woundia viellä nokkaansa.
Vain jos se random liike johtaa chargeen.
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/

Jomppexx
Viestit: 134
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:52
Paikkakunta: Kemi

Re: Mathammeria tykkien osumistarkkuudesta

Viesti Kirjoittaja Jomppexx » Ke 11.02.2015 22:32

Runt kirjoitti:
Ei lentämällä toki voiteta yksin mitään mutta kyllä ne lentävät monsteri juurikin lentämällä pääsevät juuri sinne minne ne haluavatkin (combattiin yms.). Tämän takia haluat ampua ne tykeillä alas (etteivät ne pääse sinne minne ne haluavat, divertit kun ei tahdo liikenopeudeltaan riittämään, etenkään kun sieltä tulee ne 4 lentävää mörköä).

Kun nyt lähdetään tankin tehoja laskemaan ampuminen vs close combat, niin tankki maksaa itsensä todennäköisesti paremmin close combatissa pisteensä takaisin (tämä ei toki tarkoita sitä etteikö tankilla voisi ampua tilaisuuden tullen). Et myöskään halua altistaa tankkiasia ammunnalle/magialle mikäli ei ole pakko, koska siinä on ihan liikaa pisteitä kiinni, tämän takia tankki myös haluaa sinne close combattiin jolloin se saa hieman suojaa. Et myöskään halua heitellä sitä artillery noppaa yhtään enempää kuin on pakko, mitä enemmän heität sitä enemmän missfiren mahdollisuus kasvaa.
Noh kerran tuonne jätit nyt muistutuksena, että tahdot tätä jatkaa niin en malttanut pysyä pois.

Vastustit tankin käyttöä tykkinä, koska saatat pyöräyttää missfiren, eikö?
Teit jo aiemmin kommentissasi selväksi, että tuskin saat rajoitettua lentäjien liikettä. Sen takia haluat ampua ne tykeillä alas ennen kuin aiheuttavat liikaa sotkua. Sen jälkeen väännät heti pointtia että tankki tienaa pisteensä klosarissa paremmin takaisin, joka voi olla totta, toisaalta hyvällä tykinkuulalla voit kerätä 400+ pistettä jos tapat vihollisen demoniprinssin, olettaen että siihen tilaisuuden saat varmaat koettaisit itsekin ampua etkä murehtisi missfirestä. Tietenkään en itsekään tykillä tulittele mitään turhaa, pääasiassa vihollisen sotakoneita, mahdollista kenraalia/bösbiä ja lentäviä mörköjä, kaikkea muuta vastaan parempi painaa combattiin.

Tankkia vastaan on oikeastaan erittäin vähän taikoja jotka sitä pystyy kunnolla uhkaamaan. Mieleen tulee ensimmäisenä Amber Spear ja Initiative testit. Spear tekee kipeää jos sen saa läpi boostattuna ja tankki ottaa osuman wanna-be tykinkuulasta. Sitten jos jotain Purple Sunia heität vain tankkia päin en itse ainakaan liikaa valittaisi, tankki on kuitenkin vaan 250 pistettä ja pidän mieluummin kenraali/bsb/ritari- munakorin kasassa.
Muokkaus: Ja tietenkin kaikki Lore of Metal taiat, mutta Metallia nyt harvemmin pelataan minua vastaan ainakaan.

Voitko nyt kertoa vielä sen niksisi jolla saat tankin kiinni vihollisen lentäjiin?

Avatar
Runt
Viestit: 2142
Liittynyt: Ma 15.12.2008 22:05
Paikkakunta: Pori

Re: Mathammeria tykkien osumistarkkuudesta

Viesti Kirjoittaja Runt » To 12.02.2015 01:26

Lähdetäämpä alusta liikkeelle.
Jomppexx kirjoitti:Empirellä ei ole mikään tykkipakko.
Itse olen pelannut parit pelit listalla jossa ainoa tykki löytyy Stankista, sekin alkaa turhauttaa kun heitän joka toinen kierros missfiren ja se pöhisee höyryt pihalle.
Tämä virke alkujaan pisti itselleni silmään ja etenkin tuo ensinmäinen lause josta keskustelumme lähtikin liikkeelle.
Jomppexx kirjoitti:Vastustit tankin käyttöä tykkinä, koska saatat pyöräyttää missfiren, eikö?
Kyllä, sekä muutaman muun syyn lisäksi. Tämän voi tulkita: "Tankkia ei kuulu käyttää tykkinä koska armeijassa on tykkejä tätä tehtävää varten."
Jomppexx kirjoitti:Teit jo aiemmin kommentissasi selväksi, että tuskin saat rajoitettua lentäjien liikettä. Sen takia haluat ampua ne tykeillä alas ennen kuin aiheuttavat liikaa sotkua. Sen jälkeen väännät heti pointtia että tankki tienaa pisteensä klosarissa paremmin takaisin, joka voi olla totta, toisaalta hyvällä tykinkuulalla voit kerätä 400+ pistettä jos tapat vihollisen demoniprinssin, olettaen että siihen tilaisuuden saat varmaat koettaisit itsekin ampua etkä murehtisi missfirestä.
Alkaako näkemyksemme vihdoin kohdata toisensa? Mitä minä kirjoitinkaan tuolla aikaisemmin:
Runt kirjoitti:Kun nyt lähdetään tankin tehoja laskemaan ampuminen vs close combat, niin tankki maksaa itsensä todennäköisesti paremmin close combatissa pisteensä takaisin (tämä ei toki tarkoita sitä etteikö tankilla voisi ampua tilaisuuden tullen).
Jomppexx kirjoitti:Tietenkään en itsekään tykillä tulittele mitään turhaa, pääasiassa vihollisen sotakoneita, mahdollista kenraalia/bösbiä ja lentäviä mörköjä, kaikkea muuta vastaan parempi painaa combattiin.
Jos "ajatus maailma pidetään nyt täysin laatikon sisällä eikä jätetä mitään tulkinnan varaa laatikon ulkopuoliselle ajattelulle" (mielipide on vain ja ainoastaan se mitä on foorumille kirjoitettu eikä yhtään mitään muuta sen ulkopuolelta) niin: Eihän sinulla ole käytössä tykkejä, koska empirellä ei ole tykkipakkoa, koska tankki toimii tykkinä. Oletan kuitenkin että tykillä viitasit tässä kohtaa tankkii ja sen tykkiin. Viimeistä 6 sanaa hieman kieroon joudun nyt katsomaan koska, ne vesittää osan aiemmista kommenteistasi (tai ainakin sen mitä kantaa niiden luulin puoltavan), tankillahan piti ammuskella eikä ajaa sinne close combattiin.
Jomppexx kirjoitti:Tankkia vastaan on oikeastaan erittäin vähän taikoja jotka sitä pystyy kunnolla uhkaamaan. Mieleen tulee ensimmäisenä Amber Spear ja Initiative testit. Spear tekee kipeää jos sen saa läpi boostattuna ja tankki ottaa osuman wanna-be tykinkuulasta. Sitten jos jotain Purple Sunia heität vain tankkia päin en itse ainakaan liikaa valittaisi, tankki on kuitenkin vaan 250 pistettä ja pidän mieluummin kenraali/bsb/ritari- munakorin kasassa.
Muokkaus: Ja tietenkin kaikki Lore of Metal taiat, mutta Metallia nyt harvemmin pelataan minua vastaan ainakaan.
Kokonaiskuvaa kun katsotaan niin on totta että loitsuja jotka tankkia uhkaavat on vähän, mutta kun katsotaan millä todennäköisyydellä kyseisiä loitsuja tulee vastaan on todennäköisyys suuri. Death ja Shodow ovat loreista ehdottomasti eniten käytetyimmät loret, näistä taas molemmista loreista löytyy loitsut tankia vastaan. Armeiajat kun sisältävät yleisesti 4lvl maagin sekä toisinaan myös 2lvl maagin tähän päälle, niin todella harvoissa tapauksissa nämä loitsut jää saamatta (Death signature nyt on 100% valinta jos Death lore vain on maagilla).

Yleisesti ottaen tankki ei halua ottaa mitää testejä S,T,ILd yms.. jotka voivat poistaa sen yhdellä nopan heitolla kentältä, koska se vain on niin iso menetys (näitä sitten löytyykin jo useammasta loresta). I-testin ottaminen tankilla/ritareilla on niin pelikohtainen (tilanteet voivat olla täysin erilaisia eri peleissä sekä vastustajan armeija vaikuttaa myös yms.) kysymys etten lähtisi ottamaan suoraa kantaa siihen kummalla sen ottaisin. Usein kuitenkin jos sitä aurinkoa viskotaan niin se heitetään boostattuna 6:lla nopalla ja pyritään hakemaan sitä irkkua, jolloin se pyyhkäisee useamman yksikön yli eikä vain tankin tai ritareiden. Irkkua haetaan puolestaan siksi että oman maagin menetys on niin pieni (sekä todennäköisyys siihen että sen voi edes menettää) verrattuna siihen minkälaiset vahingot vastustajan armeija kärsii todennäköisesti jos se irkku sieltä tulee.
Metalli lore sitten onkin jo asia erikseen, yleisesti tätä ei käytetä mutta satunaisesti törmää kyllä käytettävän 2lvl maageilla jotka ovat enemmän rullakuskin roolissa.

Jotta ei nyt juututtaisi pelkästään uhkaaviin loitsuihin niin mukana on toki terror gheistit, tykit yms multiwound aseet joiden takia tankki kannattaa ajaa sinne close combattiin ennemmin kuin jäädä ammuskelemaan. Tankki kun ottaa muutaman woudin sisään niin sen toiminta rajoittuu huomattavasti, ellei jopa tee käytöstä riskialtista. Tankkia ei siis tarvitse tappaa kerta laakista, vaan riittää että siihen saa sisään woudenja jolloin sen teho laskee oleellisesti. Myös charge mahdollisuuden antaminen vastustajalle tankkiin on epäedullinen ratkaisu, tankki kun saa chargeen johtavasta liikkeestä bonusta niin ei sitä halua hukata sillä että ottaa sen yhden epätodennäköosen laukauksen mahdollisen chargeen johtavan liikkeen sijaan. Toki tämäkin on täysin pelikohtaisista tapahtumista kiinni.
Jomppexx kirjoitti:Voitko nyt kertoa vielä sen niksisi jolla saat tankin kiinni vihollisen lentäjiin?
Jaa niin minkä niksin? Tälläistä en ole missään kohtaa väittänyt vaikka kuinka rivien välistä yrittäisi lukea. Kuten en myöskään ole väittänyt että haluan tykkeihin D3 woundia ja samalla osumatarkkuuteen huononnusta.
Hieman tarkkuutta siihen mitä kenenkin väitetät sanoneen, kiitos.


Mihin keskustelulla pyritään? Mitä sinä lähdit tällä hakemaan kun näkemyksesi/vastaväitteen aiheesta kirjoitit?
Ei, minä en yritä väittää että olisit väärässä ja minä oikeassa.
Oma tarkoitus oli saada aikaan näkemyseroja rakentavan keskustelun pohjalta (jolloin saattaisin nähdä asiat uudessa valossa ja täten kehittyä pelaajana), koska esitit kannan "Empirellä ei ole tykkipakkoa" sekä annoit keskustelun edetessä ymmärtää että tankki suorittaa tykin roolin (Tankin roolista: Jos et nyt ihan suoranaisesti niin hieman epäsuorasti viitaten, näin oma tulkintani asiasta kun kirjoitin että "tankilla ei kuulu ampua yms. johon suht räikeän vastauksen annoit kantaasi puolustaaksesi).
Jatkan erittäin mielelläni asiasta keskustelua jos vain sen sisältö pysyy rakentavana ja asioita ei lähdetä vääristelemään sekä pysytään aihealueen puitteissa edes jotenkin. Muutoin en näe järkevää syytä jatkaa keskustelua, koska nyt tuntuu siltä että viimeisimmän viestin jälkeen hieman pohja katosi tältä keskustelulta.
Minun mielipiteeni ovat toisille vääriä, joidenkin mielipiteet ovat minulle yhden tekeviä.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “FB: Taktiikat”