Combound Salossa 13.-15.5.2016

Salon peliporukka.

Valvoja: Peliporukkavalvojat

mvp
Peliporukkavalvoja

Combound Salossa 13.-15.5.2016

Viesti Kirjoittaja mvp » To 11.02.2016 11:31

Tervehdys,

Combound-tapahtuman järjestäjät lähestyivät meikäläistä yhteistyöehdotus mielessään. Tapahtuma järjestetään Astrumilla 13.-15.2016, kyseessä on LAN party ja osallistujamääräksi odotetaan noin 300 henkeä. Näillä oli kuitenkin toiveena että paikalla voisi olla myös pöytäpelimeininkiä. Eiköhän tällainen onnistu? Mitä meinaatte?

Puhetta oli figuilusta (Mordheim, Warhammer mainittu), lautapeleistä tai korttipeleistä. Oletan että käytännössä saisimme käyttöön 1-2 pöytää ja voitaisiin jollain systeemillä sopia että pidetään asemat miehitettynä viikonlopun, peluutetaan juttuja halukkaille ja enimmäkseen pelaillaan tietysti itse keskenämme. Ajatuksia?
Sumppi Ry
Salon Kortti-, Lauta- ja Miniatyyripelaajat

GhaZz

Re: Combound Salossa 13.-15.5.2016

Viesti Kirjoittaja GhaZz » To 11.02.2016 13:40

Kyllä varmasti onnistuu ja kuulostaa erittäin hyvältä.

- Olisiko tapahtuma maksullinen meille pelaajille?
- Ilmoittautuminen varmasti sotavasaran kautta?
- Tilasta riippuen saamme pöytiä varmasti enemmän kuin 1-2 pöytää
- Mihin aikaan päivä olisi tarkoitus aloittaa ja koska päättää?

tämmösiä ajatuksia tähän hätään.
Sumppi Ry
http://sumpinmukana.blogspot.fi/

Rutabaga
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Rutabaga » To 11.02.2016 15:16

Kattelin noita kuvii feispuukist ja ei siellä kyllä ihan hirveesti varmaan ylimäärstä tilaa ole. Ainakaan itse salissa. Eteisessä tms. olis varmaan parempi valaistuskin tällaseen toimintaan.
Varmaan enempi kuitenkin sit demotyylistä juttua figupeleissä? Pitäisköhän sit puolikkaita pelipöytiä käyttää vaan, eli 4x4. Vaikka olishan se ihan silmäänpistävyydenkin puolesta kasata se 4x8 tankkipelipöytäkin.

Yks juttu mikä mua jo tässä vaiheessa hirvittää on se tyhmyyden tiivistyminen(tm). Et siinä pitää olla joku aina vahdissa, ettei paikallaolijat keksi kokeilla esimerkiksi miten hyvin resiinivaunut jää äänieristeisiin kiinni heittämällä, tai saako valkometallilla ikkunaa paskaks.
Väitteesi on hyvä...mutta olet väärässä.
http://jarecsblog.blogspot.com Melko aktiivista seurantaa askarteluistani.

mvp
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja mvp » To 11.02.2016 15:56

Näkökulma pyynnölle Comboundin suunnalta oli että Sumppi on yhdistys joka tuo lisäarvoa heidän tapahtumalleen
- järjestämällä mahdollisuuden päästä osallistumaan pöytäpeliin
- demottamalla uusia juttua (siis Comboundin kävijöille uusia, ei meille uusia niinkään)
- luomalla tunnelmaa tuomalla tapahtumapaikalle jotain muutakin kuin digitaalista viihdettä
- verkostoituminen

Lisäksi vieno toive oli että vaikka olisi lauta- ja korttipeliä niin olisi myös figupeliä ihan vaan näyttävyyden takia.

Näistä lähtökohdista voimme esittää tiettyjä ehtoja osallistumisellemme ja luvata tiettyjä asioita.
- ehto: ilmainen sisäänpääsy Sumpin edustajille
- ehto: esittelypaikka ei voi olla samassa salissa lanien kanssa koska siellä on pimeää (hyvä pointti Simolta!)
- esittelypaikka voi olla salin vieressä, vaikka käytävällä jos tarpeeksi tilaa tai jossain omassa ryhmätyöhuoneessa tms
- lupaus: kaikki laniin osallistujat voivat tulla pelaamaan koska vaan, kunhan muiden lanien osallistujien takia pöydissä on tilaa
- lupaus: paikalla on ns. esittelijä koko viikonlopun ajan

Tässä voidaan esimerkiksi sopia sopivan mittaisia nakkeja halukkaille ja pidetään yhdessä huolta siitä että joku on aina paikalla vahtimassa materiaaleja. Käytännössä siellähän saa sitten itte pelailla oman vuoronsa tai koko viikonlopun joko toisten sumppilaisten tai laniporukoiden kanssa. Voi kuinka harmillinen tehtävä.
Sumppi Ry

Rutabaga
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Rutabaga » To 11.02.2016 17:30

Mä voin jo tässä vaiheessa ilmoittaa itseni passiin ainakin yhdeksi yöksi. Tollanen vuorokauden läpi vetäminen on ajoittain ihan hauskaa.
Also, pistin just viikko sitten Mortikkaliukuhihnan tulille, et jos sais vaiks jotain aikaseksikin.

MAnkka

Viesti Kirjoittaja MAnkka » To 11.02.2016 18:01

Pitää tarkistaa aikataulut, mutta ainakin alustavasti oon mukana.

Peluuttaminen sinänsä voi olla vähän ongelmallisempaa ainakin figupelien tapauksessa. Harvaa kiinnostaa jos peli kestää yli puoli tuntia ja mikään mun tuntemista peleistä ei taida fiksusti vääntyä alle puoleen tuntiin, kun samalla pitäisi sääntöjä opettaa. Morheim varmaan toimii. Heroquestin voisi myös herättää tätä tapahtumaa varten?

Demoaminen sinänsä toimii varmaan paremmin kunhan varautuu pelin ohessa selittämään. Mitä isompi peli, sitä näyttävämpi. Eli isoja pöytiä ja normaalia isompia pelejä. Ja mielellään kaikki figut maalattuna demopeleissä...

Figupeleissä pelaamista enemmä kiinnostaa varmasti itse figut. Joku lukittava vitriini figuilla täytettynä vois olla hyvä. Mä voin ainakin tuoda omia figuja näytille ellen pelaamaan pääse.
Sumppi Ry

smigi

Viesti Kirjoittaja smigi » To 11.02.2016 19:49

Facebookissa mainostavat ainakin Halikon liikuntahallia paikaksi: https://www.facebook.com/ComBounD/photo ... =3&theater

Sinänsä paikalla ei ole väliä, mutta noin demotuksen kannalta joku aula voisi olla paras mahdollinen paikka ainakin näkyvyyden kannalta. Joku sivuhuone tietty pelaamisen kannalta olis parempi, mutta sinne väki ei välttämättä samalla tavalla ainakaan vahingossa löydä tietään.

Demotuksen kannalta myös isommat tosiaan on näyttäviä, mutta demotuksellisesti hankalia kun pitää selittää jokaisen nappulan/yksikön ominaisuudet erikseen. Puhumattakaan siitä että miten helposti demotettava sisäistää isot kokonaisuudet. Masiinaan on muuten olemassa erikseen tapahtumissa demotusta varten pienempi pöytä, kokoluokkaa varmaankiin 2x2, mikä tekee pelistä aika paljon nopeatempoisempaa vielä.

Ja toinen demotuksen kannalta hankala juttu on että esimerksi itse jos tulisin demottamaan niin tankkipelit ja fabat on poissuljettuja koska ensin olisi hyvä itse oppia pelit joita demottaa ;)

Niin ja itse ainakin ehdotan että jos tilaa on niin X-wing voisi olla suhteellisen hyvä demotettava. Kolmella figulla saa jo ihan hyvän pelin ja säännöt on helppo oppia.
Sumppi Ry

MAnkka

Viesti Kirjoittaja MAnkka » To 11.02.2016 21:54

Eli siis demotuksella ite meinasin esimerkkipelejä. Ne on hyvä olla isoja ja näyttäviä. Kerää varmasti yleisöä katsomaan.

Pelit joita yleisö pääsee pelaamaan on pakko pitää pieninä ja yksinkertaisina. Jos masiina toimii pienenä niin se voi olla hyvä. Xwing voisi olla hyvä jo pelkästään uuden star wars hypen takia.

Kyllähän näitä siis näyttää olevan. Suurin ongelma mun mielestä on tilat. Hirveän ahtaasti ei pöytiä voi ahtaa jo ihan siitäkään syystä että parhaassa tapauksessa pelejä saattaa tulla katsomaan suurempikin lössi. Jos lanit on tossa astrum areenan salissa, niin sitä vastapäätä on aika tilava neukkari (live?) johon mahtuisi hyvin pari isompaa pöytää demoja varten ja pari pienempää yleisön peluuttamiseen, ilman että tulee liian ahdasta. Ja sijainti areenaa vastapäätä ois aika passeli.
Sumppi Ry

mvp
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja mvp » Pe 12.02.2016 14:15

Varmistin paikan, se on Halikon liikuntahalli. Ei siis Astrum niinkuin oletin ekaa viestiäni kirjoittaessani. Kiits smigi.
Sumppi Ry

Rutabaga
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Rutabaga » Pe 12.02.2016 16:10

Mä visualisoin mun nolla-kokemuksella pelien demottamisesta ihan sellasta, että yksi Mordheimpeli seisoisi vain paikoillaan, kunnes ohikulkijoita saadaan naarattua pöydän äärelle. Sit kysyttäis et kiinnostaaks rotat vai ihmiset enempi, ja saavat sitten tähtäillä jouskareilla ja piilukkopistooleilla ikkunoista ja ovista vastapelaajaa ja heittää noppaa. Tekevät sitä sitten kaksi vuoroa tai puolikkaan, kunnes kyllästyvät, ja peli jää siihen kohtaan odottamaan taas seuraavia valintojen tekijöitä, joille kerrotaan tilanne viime vuorolta ja vähän mitä kantseis tehä.
Miksei myös tankkipeli samalla periaatteella. Molemmat näistä on sellasia joissa pystyy ihan ummikotkin tekemään OK ratkaisuja ihan vaan katsomalla tilannetta, kunhan vaan kerrotaan miten liikutaan ja kuinka pitkälle ammutaan.

GhaZz

Viesti Kirjoittaja GhaZz » Pe 12.02.2016 20:48

Asioita mitä pohtia:

- Tilan koko
- Mitä pelejä on "järkevää"/ mahdollista pelata meille varatussa tilassa ja vastaako se kerhon "toimintaa" millä tavalla.
- Pelien Demottaminen,
- Miehitys (vähintään 2 kerholaista)
- Demotuksille mahdollisesti kellonajat/ohjelma milloin pääsee kokeilemaan kyseistä peliä
- Showcase (valokuva kollaasi, peleistä mitä kerholaiset pelaa?)

Itse pidin tuosta Simon ajatuksesta, että jengi pääsee kokeilemaan lennosta peliä.
Sumppi Ry

JuhoL

Viesti Kirjoittaja JuhoL » Su 14.02.2016 16:36

Meikäläinen voisi ainakin ilmoittautua demottamaan Fantasya, tai selittämään pienoismalleista yleisesti. Paikkakin sijaitsee sopivasti 100 metrin päässä meikäläisen luukusta. Fantasya voisi demottaa jollain 1000 pisteen border patrol joukoilla (mun puolesta pienemmälläkin, tämä tuntuu kuitenkin nykyään olevan se BP-pisteraja). Saisin varmaan tuohon mennessä tehtyä 2-3 eri armeijaa näyttävillä värityksillä ettei sen puolesta ainakaan mahdolliset katsojat/ohikulkijat kaikkoa paikalta. Voisi olla hyvä idea printata suomeksi erittäin simppelit säännöt josta kuka tahansa voi nopeasti tarkistaa mikä on homman nimi. Armeijat joita demopeleissä käytetään voisi olla mahdollisimman simppeleitä myös, eli ehkä ei mitään buffiaurakärryjä tai random movement pump wagoneita. Mutta kuten joku mainitsi, niin näitä erikoisempia yksiköitä voisi hyvin esitellä jossain lasivitriinissä (itselläni olisi led-valaistu lasivitriini). Ainakin flames of war on helppo demottaa (tai siis ainakin olla demotettavana :D), ja mun mielestä ne säännöt oli nopeasti opittavissa mitä siis siinä open fire aloitusboxin skenaariossa käytettiin, kokemusta ei siis itselläni ole muuta kuin yhdestä demotuskerrasta. Flames of war on myös näyttävän näköinen koska siinä voi käyttää maastoa paljon enemmän. Itse en ole niinkään huolissani siitä että pienoismalleja kohdeltaisiin kaltoin, tai en edes lähde tätä spekuloimaan, näkeehän sen sitten, tää on kuitenkin tosi iso mahdollisuus saada lisää pelaajia ja siitä pitää puristaa kaikki irti. Tiedä vaikka saatais pikkuhiljaa kerhotoiminta elvyytettyä takaisin Salon seudulle.

edit. Halikon liikuntahalli on siis todella tuttu paikka, ja ainakin siinä aulassa on hyvin tilaa pöydille demotusta varten. Itse tietokonenöräilyhän tapahtuu salin puolella, ja en usko että siellä aulassa on mitään tietokonepaikkoja.
Sumppi Ry

smigi

Viesti Kirjoittaja smigi » Ke 17.02.2016 23:48

Lasivitriini ja samoin valokuvakollaasi kuulostaa ihan hyvältä. Valokuvia varten itse voin ainakin osallistua kuvaamiseen huhtikuun pelipäivänä, tosin koko päiväksi en tuolloin varmaan ehdi...

Demotuskin on kyllä oma taiteenlajinsa ja sitäkin voi huhtikuussa demottajat harjoitella. Demotettavat pelitkin toki vaatii ehkä pientä säätöä, esimerkiksi masiinaa on turha koittaa pelauttaa kaikilla mahdollisilla säännöillä jos tarkoitus on saada pelit nopeiksi. Sen sijaan omasta mielestä esimerkiksi xwingiä voi pelata ihan hyvin täysillä säännöillä, mutta kaikkien aseiden lisäostojen jne. kanssa kannattanee pitäytyä minimissä.

Lautapelit ja korttipelit on syytä olla kanssa suhteellisen nopeita. Vaikka kukaan meidän porukasta tuskin panee pahakseen kuuden tunnin lautapeliä niin sellaiseen on äärimmäisen hankalaa lähteä mukaan lanittajan kannalta :)

Kannatan myös ajatusta etukäteen sovituista demotusaikatauluista, mitkä voi jakaa yleisölle. Mielellään riittävästi hajautettuna useampaan osaan päällekkäisayyksien varalta.
Sumppi Ry

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Salo [Sumppi]”