Oma lautapeli

Salon peliporukka.

Valvoja: Peliporukkavalvojat

Avatar
Rutabaga
Valvoja
Viestit: 1060
Liittynyt: Ti 10.09.2002 18:20
Paikkakunta: Salo

Oma lautapeli

Viesti Kirjoittaja Rutabaga » Pe 07.10.2011 15:10

Moikka!

Mulla olis yks omista lautapeli-ideoista pikkuhiljaa astumassa kehitysvaiheesta aikaiseen testausvaiheeseen.
Aattelin jos saisin lypsää kanssa-Sumppilaisten aivomehuja ja kysellä muiden mieliin juolahtavia ideoita.

Pelin peruskonseptit ovat seuraavat:
- cowboyt ja muut lännen miehet/naiset vs. zombiet (ja silloin tällöin isommat möröt)
- zombeja on lähes sata pöydällä parhaimmillaan, isompia vain kourallinen
- pelialustana toimii melko avoin hexalauta
- jokaisen tapetun vihollisen voi lootata: erilaiset ruutiaseet, meleeaseet, jousipyssyt, dynamiitit ja parannuslaukut
- huutava pula panoksista, jolloin pitää mennä rohkeasti lähelle lyömään
- oman hahmon luominen (vapaasti?) valittavista skilleistä
- peli vaatii GM:n joka ohjaa zombeja ja muita mörköjä
- mekaniikoista: joka vuorolla lisääntyvä stamina jolla tehdään taistelut (voi säästää tai käyttää kaiken). Noppien silmäluvut lasketaan yhteen, eikä haeta sitä 4+/5+:aa. GM:n ei tarvitse heitellä juurikaan noppia, vaan käyttää staattisia arvoja.
- innoittajina toiminut Doom-lautapeli sekä Left 4 Dead


Ensisijaisesti haluaisin lypsää muilta tähän hätään erilaisia skillejä ja vihollisarkkityyppejä (myös aseet ja muut varusteideat kelpaavat, mutta uskoisin olevani näiden kanssa melko hyvissä saldoissa).
Skillien olisi hyvä sopia lännen teemaan ja siihen 1900 luvun vaihteen huitteille.

Seuraavat skillit jo ovat jo olemassa (ja lyhyt selitys, jos tarpeen):
- tarkempi heittokäsi: (dynamiitti, tulipullo)
- lääkäri
- juoppo (saa paremman hyödyn viina-itemistä)
- inkkari (paremmat heittokirveet, jouset)
- palkkamurhaaja (tekee super-yleisestä puukosta oikeasti hyödyllisen aseen)
- iso mies (voimaa, kestoa, hitautta)
- tappelija (voi haluta käyttää paljaita käsiään tappelussa)
- selviytyjä (löytää paremmin parannustarpeita)
- lurjus (yleisesti parempi loottaus, saa boonusta kun lahjoittaa loottia kavereille)
- kaivostyöntekijä (parempi pickaxe ja dynamiitti)
- aseen lepuutus (osuu paremmin aidan/objektin vierestä)

Noi ei ole niiden oikeita nimiä, aattelin vaan suomentaa kerhon sisäisen kehitteillä olevan pelin kilpailutuksen takia 8)
Väitteesi on hyvä...mutta olet väärässä.
http://jarecsblog.blogspot.com Melko aktiivista seurantaa askarteluistani.

Maurgrim
Viestit: 388
Liittynyt: Ti 11.05.2004 12:33
Paikkakunta: Salo

Re: Oma lautapeli

Viesti Kirjoittaja Maurgrim » Pe 07.10.2011 16:45

Ooh kun kuulostaa kivalta örrimörrien kuritukselta. Winchester käteen ja zombeja nistimään! Ideoita mulla ei mitään järkeviä ainakaan vielä ole, mutta ilmoitan tässä jo kiinnostukseni testaamaan/olemaan mukana kehityksessä. Kuinkas iso tuo karttapohja tulee olemaan? Ja miten olis joku skilli, jolla pystyis paremmin väistelemään noita zombeja klosiksessa? d6 järjestelmällä toimiva peli kyseessä? Siinä tämänhetkinen anti.
Sumppi Ry
Salon Kortti-, Lauta- ja Miniatyyripelaajat
http://sumpinmukana.blogspot.fi/

Avatar
GhaZz
Viestit: 488
Liittynyt: Su 10.08.2003 10:55
Paikkakunta: Paimio

Re: Oma lautapeli

Viesti Kirjoittaja GhaZz » La 08.10.2011 09:40

itelle tuli sellanen "kaunis ja petollinen" zombinainen mieleen,joka pystyy hurmaamaan joukosta jonkun miespuolisen hahmon. Tämä hahmo sitten joko kääntyy hetkeksi omia vastaan tai sitten kävelee zombimaisesti suoraan zombien syliin. Sitten sellanen Zombikärry olis hieno myös. hemmetisti haavoja ja tulee normaalia vauhtia nopeemmin sankareiden päälle = kaikki tuli tohon tai lähtee henki.

Tommosia tähän hätää

Ootko miettinyt tohon muitakin undead tyyppejä kuin zombit? esim ihmisusi(voisi jopa olla sankareiden taito, väliaikaisesti muuttua ihmisudeksi). Vampyyrit?
Sumppi Ry
Salon Kortti-, Lauta- ja Miniatyyripelaajat
http://sumpinmukana.blogspot.fi/

Avatar
Rutabaga
Valvoja
Viestit: 1060
Liittynyt: Ti 10.09.2002 18:20
Paikkakunta: Salo

Re: Oma lautapeli

Viesti Kirjoittaja Rutabaga » La 08.10.2011 15:11

Aattelin etten ottaisi mukaan mitään perinteisiä vampyyreja tai ihmissusia. Enemmän jotain aaveita, ja Resident Evil tyylisiä mörköjä; lonkeroita ja mutantteja jne.
Ihmissusi oli hetken pelissä mukana, juurikin pelaajien käytössä. Sitten vedin hommia hieman takaisin päin, ja pitäydyin pelkissä ihmisissä.

Laudan kokoa ei ole vielä määritetty. Se on kyllä aika tärkeä aspekti, kun pelilauta on muuten kovin avoin. Pitää vaan testaamalla saada selville oikea koko.
Väitteesi on hyvä...mutta olet väärässä.
http://jarecsblog.blogspot.com Melko aktiivista seurantaa askarteluistani.

Avatar
Lord Mikke
Viestit: 2512
Liittynyt: Ma 16.01.2006 19:33
Paikkakunta: Salo

Re: Oma lautapeli

Viesti Kirjoittaja Lord Mikke » La 08.10.2011 17:27

Mikäli ihan 28mm figuilla mennään, niin laudan koko voisi olla aika pitkälti samaa luokka kuin Gw:n tai Privaterin peleissä, eli paria lautaa ja vaikka pienempää jossain erikoistuneemmassa tehtävässä.

Aseissa on varmaan jo ideoita tullut riittävästi, mutta perinteiset lapiot ja muut syrjäseudun työvälineet ovat varmaan aika yleistä tavaraa. Sitten joku haulikko tai Tommygun on sieltä kaikkein tehokkaimmasta päästä. Riippuu tietysti myös hieman, mille vuosikymmenelle ajattelit pelin sijoittaa.

Itse monia figupelejä pelanneena en oikein pidä aina siitä että zombin ryömiessä kombattiin ampuja vain seisoo avuttomana, koska liikkeet hoidetaan vuoron perään. Vuoropohjaista systeemiä voi käyttää, mutta toisaalta voi harkita dynaamisempaa systeemiä siten, että käyttää pohjalla vaikka lotrin liikkumissysteemiä eli liike, liike, ammunta, ammunta jne, prioritykin mahdollisesti,ja siitä sitten vielä paljon edemmäs reaaliaikaisemmaks ja siihen voisi sitten saada vaikka jonkin harvinaisemman skillin, joka antaa kyseiseen heittoon vaikka plussaa aina silmäluvun verran.

Lähitaisteluun ehdottaisin jotain Vampire- korttipelin kaltaista lähestymistapaa. Eli kun zombi tallustelee kombattiin, niin voit ottaa etäisyyttä hahamollasi tai pysyä lähempänä. Aseen profiili kertoo, kuinka kaukaa voit sitä käyttää. Jos otettaisiin vaikka 1-5 systeemio käyttöön, ja jokin erikoisempi sitten jopa enemmänkin. Tämä ihan realismin vuoksi: Jos hidas zombi lähestyy ryömien ja öristen lähelle, ja omistat thompsonin, niin kannattanee ilman muuta juosta kauemmas ja ampua sen sijaan, että antautuisit lähitaisteluun.
Sitten voisi ottaa vaikkapa Initiative- ja speed- arvot. Initiative vaikka, että ehditkö ottaa etäisyyttä ennen kuin se nopeampi zombi laukkaa päin raatelemaan. Zombit edustavat erilaisia ihmisiä kuolleina, joten oletettavasti joku on eläessään voinut olla ihan hyväkin juoksija, jopa Texasin seudulla. Speed- value sitten vaikka siihen, että jos saat etäisyyttä, niin se voisi vaikuttaa aseen laukausten kylmän lukeman määrän (multiple shots X, esim 1-7) siihen, kuinka monta kertaa pystyt teoreettisella realismin maksimilla ampumaan jollei kukaan lähentelyllään sitä arvoa miinusta. Mikäli joku on lähellä, niin voit ampua sitten vähemmän. Maksimi on luonnollisesti se, milloin ase pitää ladata. Siihenkin voisi heittää jonkin skillin. Hyvä ja kokenut ampuja ladannee nopeammin, tarkemmin ja huolellisemmin.

Aseissa myös ammusmäärä on tietenkin sisältynyt ammuntakertoihin, riippuen siitä, kuinka hyvä tulinopeus aseessa on. Sen arvon voi ihan huoletta laittaa ammuksiin, ja aseiden jumittuminen voisi olla sitten erikoissääntökohtaista, koska mutuen peli menee liiaksi ampumiseksi. Osa säännöistä kuvastaa erilaisia efektejä, ja tällöin esim. hutilaukaus ei välttämättä johdu siitä, ettei osunut, vaan että olisi osunut, mutta esim. tasapaino hieman petti kun tuli paniikki. Kannattaa muistaa, että figupelistä ei saa millään täysin realistista, mutta osan realismista voi upottaa noilla tapahtumahetkillä tiettyihin sääntöihin. Narratiivinen kerronta auttaa ihan valtavasti, on aika inhottavaa kun et osu lähellä zombiin kaikista taidoista ja kylmän viileästä tähtäämisestä huolimatta, ja joku vaan sanoo että "it happens". Kerronta auttaa hyväksymään ja tietyllä tavalla selittää, miksi jokin asia kävi miten kävi. Se tekee pelaamisesta mukavampaa, vaikka kukaan tuskin alkaakaan enää aikuisena kiukuttelemaan kauheasti yhtä hutilaukausta muuten.


Combat voisi itsessään vaikka alkaa reachista, mikä osittain asettaa ongelmia systeemiin. Tietysti jos ammut aseen maksimirangelta (esim. 24 tuumaa), niin voit ampua ns. free shotteja, aka. muiden pelien shooting phase. Kaikkea tätä kompensoi moni asia, esim se, että ammuksia ei ole hirveästi, zombeja on usein runsaasti, ja se, että pitäähän sitä yleensä osuakin kohteeseensa. Comabt phase alkaa sitten, mikäli joku olisi vaikka combat zonella tai vastaavalla alueella, joka voisi käsittää esim. 10 tuumaa +/- tarpeen mukaan. Aseet olisivat hyvin tehokkaita ja julmia, mutta ammuksia on vähän saatavilla, ja toisinaan on vaan antauduttava lähikseen.
Sitten esim. jos lyöt vaikkapa lapiolla (vaikka reach 2 tässä tapauksessa) nyrkkizombia (reach 1), niin lyöt ensin ellei zombi suorastaan vyöry iskusta ohi jollain initiative- arvolla, tai mikäli et osu. Tämän vuoksi kannattaa käyttää riittävän suurta taulukkoa, jotta kaikki arvot menevät jakautuvat realistisesti, tyyliin nyrkki vaikkapa reach 0 tai 1, ja kymmenen metrin päässä pistoolilla räiskivällä raukkiksella vaikka 10. Liian pieni ero on naurettavaa (vrt. Kasilaitosta edeltävä faba, jossa Haltia on T3- olento, siinä missä talon kokoinen lohikäärme on T6).

Eli:
- Kombat reachiin ehdotan ainakin 0-10 etäisyysindikaatiosysteemiä.
- Stattehin taas ehdottomasti ainakin 0-20, ja kaikkeen osumisesta alkaen ainakin 2D6- systeemiä tai jotain D10 tai Dmiljoonaa whatever. Tämän ihan vaan normaalijakauman tuoman vaihtelun vuoksi. Johonkin harmittomaan etsimiseen voi tietysti käyttää aina välillä yhtäkin noppaa, ei se ole täysin poissuljettu vaihtoehto sekään, mutta stateissa tuo on vaan niin paljon parempi, etenkin osumisessa ja haavoittamisessa. Stateissa jokin Inquisitorin systeemi alkaa taas olla puuduttavan raskas mikäli nappeja on kentällä 30- 50, eli siinä mielessä 20 varmaankin kaikkein parhain. Modifierit ja muut taulukot voisivat tietysti viedä jopa ylöspäin +1 noppaan- tyylisillä itemeillä ja taidoilla jne, mutta en ala puuttua niihin toistaiseksi sen enempää.


Vuoropohjaisuus ei ole tässä nyt niinkään se olennainen asia, koska tämän voi soveltaa periaatteessa kumpaan vaan, vuoropohjaiseen koko kierroksena tai joka osuuden jälkeiseen vaiheeseen.

Kykyjä sitten aina ammuntavoimista vaikka tutkimiseen, havaitsemiseen ja moraaliin, nyt näin esimerkiksi. Jos yksi pelaaja on semmoinen Paha GM, niin sitten voisi jokin väijytyskykykin on aika pakollisen kiva, johon sitten tuo havaitseminen auttaa. Näin muut pelaajat joutuisivat hieman miettimään, kenet törkätä ensimmäisenä kylän syrjäisemmälle kujalle, ettei paha iso zombi yllätä ja raatele ryhmän fiksuinta jäsentä saman tien kappaleiksi.

Ylipäänsä skilleissä voisi olla primaryä ja secondaryä, tyyliin combat, intelligence, physical defence ja niin edelleen, ja secondaryiksi sitten erikoistumista, mutta edellämainitusti kuitenkin siten, että yksikään kyky ei sulje toista tavallaan pois, niin kuin tuo Stealth- kyvyn esimerkki näytti.



Meni enemmän fgupeliksi, mutta ajattelin että lauta voisi periaatteessa olla niinkin iso, ihan pelisysteemiä myöten muutenkin yleensä. Mikäli lauta on melko iso, pelissä on figut tyyliin Doom, ja aletaan heittää noppaa, niin kyseessä on aikalailla jo figupeli. Tuossa jokatapauksessa 20 minuutin brainstorm siitä, kuinka voisi tehdä peliin sääntöjä, valui se sittenfgupelin puolelle lautapelin mittakaavasta tai ei. Kirjoitin tuon melkein yhtenä pötkönä kun sain vaan niin paljon ideoita päähän. Pelannee paljon niin näkee mitä osa- alueita peleissä voisi aina kehittää.

Mut juu, ei mulla muuta.

- Miika

Edit: Btw, kannattaa harkita myös jonkinlaista haavoittumissysteemiä ja jotain paranuskykyjäkin. Figu- ja lautapeleissä yleensä (äärimmäisen usein) kaikki vaan kuolee.
Peril of Warp

Avatar
Rutabaga
Valvoja
Viestit: 1060
Liittynyt: Ti 10.09.2002 18:20
Paikkakunta: Salo

Re: Oma lautapeli

Viesti Kirjoittaja Rutabaga » La 08.10.2011 20:20

Täällä on selkeesti jollain toisellakin omiin peliin ideoita...

Kutsun peliäni lautapeliksi koska siinä liikutaan heksaruuduilla, ja haluan tehdä mekaniikoista ja pelaamisesta mahdollisimman helppoa ja hauskaa (niinkuin lapsen lyöminen).

Peli sijoittuu tosiaan villiin länteen, johonkin 1900 luvun taitokseen.


Mekaanikoista voisin sanoa vähän syvällisempiä asioita sitten kai:
* Pelaaminen tapahtuu ihan perinteisesti vuoron perään, ja jokainen pelaaja liikkuu ennen ampumista.
* Zombeilla on seuraavat erikoissäännöt:
- Slow: Lyövät ennen liikettä (eli niiden tarvitsee olla edellisellä vuorolla iholla kiinni, että voivat vahingoittaa).
- Grip: pelaajien tarvitsee ottaa testi jos haluavat lähteä liikkeelle zombien viereisestä ruudusta, mitä enemmän zombeja sen vaikeampi testi.
- Horde defence boonus: zombien puolustusarvo nousee, mitä enemmän viereisissä ruuduissa on toisia zombeja.
- Shambling: ainoastaan pieni osa zombeista voi liikkua vuorossa (koska muuten menee ikä ja terveys).
- Undead: kun zombi tapetaan, se jää selälleen pöydälle - Pelaajan liikkuessa sen päälle kuolee zombi lopullisesti ja pelaaja saa loottikortin. GM:llä on omia kortteja joilla saa nostaa kaatuneet zombit ylös mikäli pelaajat eivät ole ehtineet niitä käydä loottaamassa.
* Zombit ovat tosiaan se elementti joka on aina läsnä pöydällä. Niiden lisäksi GM voi summonoida erikoisempia, monihaavaisia ja erikoissääntöjä omaavia mörköjä pöydälle, ne liikkuvat sitten samalla tavalla kuin pelaajat ja lyövät liikkeen jälkeen jne.
* Aseilla on statit; range, damage, rof.
- Range on aika yksiselitteinen.
- Damage on käytännössä osuminen ja tuhovoima samassa statissa, esim. DMG: 2-4 +2 tarkoittaa sitä, että saat valita heitätkö 2, 3 vai 4 noppaa (joista kuluu sen verran staminaa) ja lopputulokseen ynnätään 2.
Käytännössä pieni minimi tarkoittaa että ase on nopea käyttää ja lonkalta on helppo täräyttää, kun taas korkea maksimi tarkoittaa suoraa panoksen tuhovoimaa ja tarkkoja osumia.
- Rof on juuri se, montako panosta lippaaseen menee, eli kuinka monta kertaa saat ampua vuorossa.
* Pelaajilla on 10 staminan pooli, johon saa vuoron alussa 3, ja mikäli et liiku, saat yhden lisää.


Noista asioista on syntynyt sellainen balanssi, että jos omistat vain puukon ja derringerin, niin sulla on ole pienintäkään toivoa lähteä metsästämään mitään isompaa, tai olla edes taistelun keskellä. Siinä vaiheessa sun tehtävä on puukotella yksittäin vaeltelevia zombeja tai horden reunoilta lähteä karsimaan. Kun taas isompien tykkien omistajat saavat niitä suurempiakin mörköjä hengiltä, ja zombilauman keskelläkin jotain aikaiseksi, mutta eivät voi tehdä kuin 1-2 hyökkäystä vuorossa.
Väitteesi on hyvä...mutta olet väärässä.
http://jarecsblog.blogspot.com Melko aktiivista seurantaa askarteluistani.

JuhoL
Viestit: 1341
Liittynyt: La 12.06.2004 11:29
Paikkakunta: Halikko

Re: Oma lautapeli

Viesti Kirjoittaja JuhoL » Ke 19.10.2011 10:27

Ilmoitusta heti kun peli on valmiina betatestaukseen, kuulostaa niin mielenkiintoiselta että pitää ottaa osaa heti alusta lähtien.
Sumppi Ry
Salon Kortti-, Lauta- ja Miniatyyripelaajat
http://sumpinmukana.blogspot.fi/

Avatar
Rutabaga
Valvoja
Viestit: 1060
Liittynyt: Ti 10.09.2002 18:20
Paikkakunta: Salo

Re: Oma lautapeli

Viesti Kirjoittaja Rutabaga » Pe 28.10.2011 15:41

Näyttää nyt pahasti siltä, että ensi tiistaina voisi olla haalittu matskuja sen verran kasaan, että mekaniikkojen testaaminen onnistuu.
Väitteesi on hyvä...mutta olet väärässä.
http://jarecsblog.blogspot.com Melko aktiivista seurantaa askarteluistani.

Avatar
Rutabaga
Valvoja
Viestit: 1060
Liittynyt: Ti 10.09.2002 18:20
Paikkakunta: Salo

Re: Oma lautapeli

Viesti Kirjoittaja Rutabaga » Ke 02.11.2011 00:26

Yleisön pyynnöstä parit mekaniikat näytille:

Pelaajien hahmoilla on staminapool, jonka maksimi on 5. Saat joka vuoron alussa 2, ja jos et liiku, vielä yhden lisää.

Aseissa on stamina cost: Puukko ja Derringer 1 stamina, lapio ja revolveri 2, rautatievasara ja pulttilukkokivääri 3. Noin esimerkeiksi.

Hyökkääminen tapahtuu maksamalla staminat, ja heittämällä aseessa kerrottu damage: puukko D6, woodcutters axe 4D6, schofield revolver D6+9, railroad hammer D6+10...
Nopan silmäluvut ja +numerot lasketaan yhteen jolla koitetaan ylittää vihollisen defence, joka aiheuttaa yhden haavan. Mikäli saat tarpeeksi paljon yli defencen, tulee iskusta kriittinen, josta saattaa tulla enemmän haavoja kerralla.

Zombin defence on dynaaminen. 2 jokaisesta zombista jotka ovat sen vieressä (mukaanlukien itsensä), eli yksinäinen zombi def 2, zombi jonka vierellä on 5 muuta (periaatteessa maksimi), def 12.
Eli railroad hammerilla saa melkein joka tapauksessa parhaiten suojassa olevan zombinkin aina "hengiltä", kun taas puukolla alkaa jo zombiparinkin kanssa olla vaikeaa.

Kun zombi kuolee, se kaadetaan. Tämän jälkeen se pitää käydä loottaamassa, joka samalla pistelee sen lopullisesti pois päiviltään. GM pystyy nostamaan maassa makailevia zombeja, mikäli niitä ei käy loottaamassa nopeasti. Jotkin aseiden kriittisistä efekteistä poistaa zombin heti, ja jättää vain loottimarkkerin.

Pelaajat puolustautuvat aina yhdellä nopalla, mutta stamina poolista voi laittaa lisää noppia likoon. Zombi lyö aina staattisella arvolla 5. Eli ilman puolustus skillejä, ja staminaa on vain kolmanneksen tsäänssi selvitä zombin iskusta.

Pelaajat liikkuvat 4 heksaa, zombit 2. Vain 2x pelaajien määrä zombeja voi liikkua vuorossa (plus erikoissäännöillä enemään). Esim, yhdestä zombista voi korottaa pääzombin, jolla pitää olla jokaisessa vieressään olevassa ruudussa yksi elävä zombi. Tällainen muodostelma (yhteensä 7 zombia) voi liikkua "ilmaiseksi". Tämä olisi niinkuin pääobjektiivin lisäksi "sivuobjektiivi" saada se pääzombi tapettua jolloin zombit hidastuvat radikaalisti.

Zombien (jotka ovat oikeastaan vain liikkuva seinämä) lisäksi olisi kentällä myös sattumanvaraisesti summonoitavia erikoismörköjä, joilla on staattiset arvot, monta haavaa ja kasa erikoissääntöjä. Esim. Shade of revenge, joka teleporttaa pelaajan viereen joka ampuu sen vieressä olevaa monsteria (tai sitä itseään) ja suorittaa iskun pelaajien vuoron päätteeksi - movement 8, defence 6, wounds 2, attack 9 ja paremmat critit.

Tai sitten erimerkiksi joku lihava lihakasa, jolla movement 3, defence 3, wounds 10, attack 6
Tai raskaasti panssaroitu erikoismörkö, jolla movement 4, defence 15, wounds 1, attack 5

GM heittää vuoronsa aluksi noppia, joista voi tulla tuloksiksi kaatuneiden zombien pystyyn nostamista, uusien zombien summonointia, "GM-kortin" ottaminen (näissä on kaikennäköisiä aina zombien buffauksista pelaajien debuffaukseen), tai noiden erikoismörköjen summonointi.
Noppien lukumäärä on pelaajien määrä, jolla koitan saada balansoitua dynaamista zombien määrää ja random summonointia.
Väitteesi on hyvä...mutta olet väärässä.
http://jarecsblog.blogspot.com Melko aktiivista seurantaa askarteluistani.

Avatar
GhaZz
Viestit: 488
Liittynyt: Su 10.08.2003 10:55
Paikkakunta: Paimio

Re: Oma lautapeli

Viesti Kirjoittaja GhaZz » To 03.11.2011 19:42

ootko miettinyt paljon Fonzeja on kentällä per peli? aattelin tota että miten GM päättä mitkä Fonzit liikkuu.
Sumppi Ry
Salon Kortti-, Lauta- ja Miniatyyripelaajat
http://sumpinmukana.blogspot.fi/

Avatar
Rutabaga
Valvoja
Viestit: 1060
Liittynyt: Ti 10.09.2002 18:20
Paikkakunta: Salo

Re: Oma lautapeli

Viesti Kirjoittaja Rutabaga » To 03.11.2011 21:15

Aattelin jotain 10 kpl per pelaaja. GM päättää miten haluaa.
Väitteesi on hyvä...mutta olet väärässä.
http://jarecsblog.blogspot.com Melko aktiivista seurantaa askarteluistani.

LordDemon
Viestit: 352
Liittynyt: Ti 13.04.2004 17:47
Paikkakunta: Salo

Re: Oma lautapeli

Viesti Kirjoittaja LordDemon » Pe 04.11.2011 10:35

Mitenkäs tuo varusteiden laita on?

Eli onko alussa määrätyt varusteet, satunnaiset varusteet vai mitään? Ja saako varusteita muuten kun tappamalla zombeja? (Eli voiko esim. kentältä "etsiä" kamaa?)

Oliko panokset loppuvat vai saako haulikolla räiskiä niin paljon kun sielu ja stamina pool sietää?

Onko staminaa mahdollista käyttää lisäliikkeen hankkimiseen, ja jos on millaisella suhteellatehosuhteella, ja onko tässä rajoituksia (Esim. max 2 staminaa / kierros) muuten kuin poolin koko?

Paljonkos pelaajat kestävät osumaa?
Tässä ensi alkuun kyssäreitä.
”ceterum censeo delendas esse Legiones Astartes”
"Veni, vidi, aleam ieci" - Thrawnille kiitokset latinan avusta

Avatar
Rutabaga
Valvoja
Viestit: 1060
Liittynyt: Ti 10.09.2002 18:20
Paikkakunta: Salo

Re: Oma lautapeli

Viesti Kirjoittaja Rutabaga » Pe 04.11.2011 18:35

Tällä hetkellä pelaajat saavat kaksi varustekorttia alussa. Jos saat pelkkiä panoksia, niin voi voi. Kääri hihat ja mene lyömään.

Varusteita voi etsiä määrätyistä paikoista, hajonneista taloista jne.

Panoksia on todella rajoitettu määrä, ja niiden määrä tulee olemaan yksi suurimmista balansointityökaluistani.

2x movement, 1 stamina cost, eikä voi hyökätä jälkeenpäin. Tarkoitettu oikeastaan vain karkuunlähtemiseen. Skillikorteista löytyy enemmän juoksemiseen liittyviä juttuja.
Aseiden ranget ovat tällä hetkellä pistoolit ~5, haulikot ~3, kiväärit ~10.

Pelaajien HP määrästä ei ole mitään tietoa. Koitetaan vaikka viidellä kun testataan.
Väitteesi on hyvä...mutta olet väärässä.
http://jarecsblog.blogspot.com Melko aktiivista seurantaa askarteluistani.

Maurgrim
Viestit: 388
Liittynyt: Ti 11.05.2004 12:33
Paikkakunta: Salo

Re: Oma lautapeli

Viesti Kirjoittaja Maurgrim » Ke 23.11.2011 09:09

Aivan loistavalta vaikutti tällä hetkellä tämä. Se pakokauhun tunne joka iski heti alussa kun vedit kaksi varustekorttia, joista molemmat ampuma-aseita kolmella padilla, oli mahtava. Tietäen, että näillä, vaikka kovinkin tehokkaita ovat, ei kovin montaa zombbaria kaadeta. Ja sitten toinen niistä kirottiin... Kirotut 3 plussat. Tai sitten mä vaan oon paska heitteleen niitä =). Ja chocolate rain... Hieman häiritsi etenemistä ja teki aikamoisen paniikinpoikasen siihen kohtaan peliä. Toisaalta aivan hulluna paiskottu scatter-dynamiitti suoraan poncho-zombin niskaan oli eeppinen. ja Liffiä ampuvat zombit oli kans aika eeppisiä.

Hienoa oli huomata, että on todellakin käytetty aikaa pelin hiomiseen jo tässä vaiheessa, vaikutti todella tasapinoiselta. Ja pelaajien skilleistä oli todellakin hyötyä. Tosiaan se party leader voisi kyllä olla kokoajan mukana pelissä, se kuitenkin helpotti elämää jonkinverran rikkomatta peliä kuitenkaan. GM- kortit eivät myöskään olleet liian pahoja, tilanteesta riippuen toki vaarallisia, mutta mukavasti tukivat zombien heikohkoa kykyä tapella. Ja erikoismörötkään ei liian pahoja ollut, armorkin tippuu suht helpolla oikeilla kaluilla (Mare´s leg, Pickaxe). Haulikoiden crit bonus on kanssa hyvä.

Ja sitten ajatuksia/ ehdotuksia tai jotain:

-Sitä ajattelin, että pitäiskö kiväärin, joka kuitenkin on yleisesti ottaen tehokkain käsiase, saada critillä joku bonari? En tosin vielä tiedä mikä, olisko joku pushback takana olevalle zombille tai jotain.

-Molotoville joku tyyliin viereiset zombit ottaa d6+2 hitin ja jäävät palamaan vaikka vuoroksi, jolloin seuraavallakin vuorolla ottavat d6 damaa? Kuvaisi jollakin tavalla roiskeita jotka syntyy pullon hajotessa ja siitä että sytyttelee kaiken palamaan. Tai sitten että roiskeita tulee d3 kpl random suuntaan eli samalla tyylillä kuin scatter tapahtuu, mutta lähtien aina siitä möllistä johon pullo osui. Ja jos roiske menee maahan, siihen markkeri vuoroksi, joka estää zombbaria menemästä siihen.

Nuo tuon ensimmäisen väännön jälkeen jäi mieleen. Loistavalta kyllä vaikutti jo nyt. Kunhan tulee lisää pelejä niin katsotaan josko tullee uusia ideoita.
Sumppi Ry
Salon Kortti-, Lauta- ja Miniatyyripelaajat
http://sumpinmukana.blogspot.fi/

Avatar
Rutabaga
Valvoja
Viestit: 1060
Liittynyt: Ti 10.09.2002 18:20
Paikkakunta: Salo

Re: Oma lautapeli

Viesti Kirjoittaja Rutabaga » Ke 23.11.2011 15:04

Jee! Kommentteja!
Maurgrim kirjoitti:Sitä ajattelin, että pitäiskö kiväärin, joka kuitenkin on yleisesti ottaen tehokkain käsiase, saada critillä joku bonari? En tosin vielä tiedä mikä, olisko joku pushback takana olevalle zombille tai jotain.
Pistooleille, haulikoille, kivääreille ja meleeaseille on jokaiselle tulossa omat crittitaulukkonsa.
Pistooleilla tulee pushbackia, haulikoilla extraosumia, kivääreillä multiwoundeja (eli pistoolit eivätkä aina haulikotkaan tapa zombeja "kokonaan") ja meleeaseisiin jotain mitä en ole vielä kehittänyt.
Eli ne pelatut crittijutut (haulikko poisluettuna) olivat pelkkiä placeholdereita.
Maurgrim kirjoitti:Molotoville joku tyyliin viereiset zombit ottaa d6+2 hitin ja jäävät palamaan vaikka vuoroksi, jolloin seuraavallakin vuorolla ottavat d6 damaa? Kuvaisi jollakin tavalla roiskeita jotka syntyy pullon hajotessa ja siitä että sytyttelee kaiken palamaan. Tai sitten että roiskeita tulee d3 kpl random suuntaan eli samalla tyylillä kuin scatter tapahtuu, mutta lähtien aina siitä möllistä johon pullo osui. Ja jos roiske menee maahan, siihen markkeri vuoroksi, joka estää zombbaria menemästä siihen.
Kaikkea molotoveihin ja liekkien tarttumiseen liittyvää ideointia otan vastaan kiitollisena. Kiitos.
Tarkotuksena olisi kuitenkin saada joku systeemi johon ei tarvitsisi hirveästi muistamista, tai tokeneita, ja vieläpä sellainen ettei se lähde optimaalisissa olosuhteissa ihan käsistä (ie. tapa kymmentä+ zombia kerrallaan).
Väitteesi on hyvä...mutta olet väärässä.
http://jarecsblog.blogspot.com Melko aktiivista seurantaa askarteluistani.

Relic
Viestit: 608
Liittynyt: Ke 26.11.2003 11:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Oma lautapeli

Viesti Kirjoittaja Relic » Ke 23.11.2011 19:07

Loistava peli-idea ja näköjään toteutuskin on kohdallaan. Ilmoitappa, kun saa sääntöjä testiin! :)

Avatar
Rutabaga
Valvoja
Viestit: 1060
Liittynyt: Ti 10.09.2002 18:20
Paikkakunta: Salo

Re: Oma lautapeli

Viesti Kirjoittaja Rutabaga » Ke 23.11.2011 22:08

Holy shit! Crossing borders here!

Kai tänne säännöt ilmestyy jossain vaiheessa, kun saan ne kasattua aivoistani, ja puhelimen notepadeista yhteen.

Tässä nyt ens'alkuun skillikortit jotka olen saanut kasaan. Luvassa ehkä toinen mokoma, tai jotain siihen suuntaan.
Väitteesi on hyvä...mutta olet väärässä.
http://jarecsblog.blogspot.com Melko aktiivista seurantaa askarteluistani.

Relic
Viestit: 608
Liittynyt: Ke 26.11.2003 11:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Oma lautapeli

Viesti Kirjoittaja Relic » Ke 23.11.2011 23:28

yes, pitää lukea. nuo tosiaan on vasta varmaankin "vedoksia" joten ei varmaan kannata kommentoida hirveästi ;)

Maurgrim
Viestit: 388
Liittynyt: Ti 11.05.2004 12:33
Paikkakunta: Salo

Re: Oma lautapeli

Viesti Kirjoittaja Maurgrim » To 24.11.2011 16:26

Minkä skaalan ne zombiet muuten oli? Pitäis hankkia heeros siihen suunnilleen samaan skaalaan. Ei kellään mielessä ole jotain valmistajaa jolta sais sopivan kokoisia janttereita?
Sumppi Ry
Salon Kortti-, Lauta- ja Miniatyyripelaajat
http://sumpinmukana.blogspot.fi/

Avatar
Rutabaga
Valvoja
Viestit: 1060
Liittynyt: Ti 10.09.2002 18:20
Paikkakunta: Salo

Re: Oma lautapeli

Viesti Kirjoittaja Rutabaga » To 24.11.2011 19:17

Perus 28mm "non-heroic". Mulla on kyllä tulossa sankar'figujakin, Reaperilta, kunhan vaan jaksan karsia paskimmat pois mun 100+e:n ostoskorista.
Väitteesi on hyvä...mutta olet väärässä.
http://jarecsblog.blogspot.com Melko aktiivista seurantaa askarteluistani.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Salo [Sumppi]”