Miten tulkita mitäkin

Warhammer FB -pelin säännöt ovat yleensä hieman tulkinnanvaraiset. Tällä palstalla keskustellaan eri sääntöjen toteutuksesta, tulkinnoista sekä mahdollisista ongelmatilanteista.
Believer
Viestit: 387
Liittynyt: Ti 09.08.2005 12:23
Paikkakunta: Pohjanmaa

Miten tulkita mitäkin

Viesti Kirjoittaja Believer » Pe 05.06.2015 00:10

Tässä ihan perusjuttuja mutta kun on 20 vuotta edellisestä pelistä niin muisti vähän pätkii. Käytössä on 6 edikan faban kovakantinen kirja, mutta vaikka sormet valkoisina selaan sivuja edes takas niin jää aina kysymysmerkkejä yli.

Eli sekalaisia kysymyksiä joihin moni varmasti osaa antaa selkeet vastaukset. Kiitos etukäteen!

Tällä kertaa Vampire Counts ja Orcs & Goblins aiheisia kysymyksiä:

1) Miten otus jolla Immune to psychology käyttäytyy. 3 kpl River Trollia hyökkää VC Zombeja vastaan. Ei tarvitse tehdä Fear-testiä, mutta mitä tehdä kun peikot häviävät taistelun. Pitääkö suorittaa Break test? Ja juoksevatko karkuun jos eivät sitä läpäise?

2) Sama juttu Squig Hoppereilla ja Squig Herdillä (5 kpl) - miten ne käyttäytyy kun häviävät taistelun. Break test ja mahdollinen Flee reaktio?


Sanat "Round" ja "Turn" saavat aikaan hämmennystä vaikka englantia taitaakin. Esim. "in the next round of combat" ja "in his next turn"...

3) Jättiläinen alkoi hyppiä luurankojen päällä ja O&G armeijakirjassa sanotaan että (muistista) "...that a Giant that does so in one round of combat will automatically continue to do so in the following round of combat..." Eli hyppiikö siis pelkästään omalla vuorolla vaiko myös vastustajan vuorolla? Miten hyppivää jättiläistä vastaan voisi vastustajan käydä Close Combattia jos tämä hyppii?

4) Stupidity - jos peikko meinaa hyökätä niin testataan toki ensin tyhmyyttä vastaan. Mutta, jos jo on lähitaistelussa. Tuleeko Stupidity test suorittaa joka vuoro? Entäs vastustajan vuorolla kun ovat lähitaistelussa?

5) Kun Spider Riderit hyökkäävät saavat hämähäkit hyökätä erikseen ja metsägobbot erikseen. Mutta entäs jos niiden kimppuun hyökätään tai ovat jo lähitaistelussa ja on vastustajan vuoro iskeä. Saavatko myös silloin hämähäkit taistella, vai taistellaanko silloin pelkkää gobboa vasten? Entäs sitten omalla vuorolla kun taas itse jatkaa taistelua, saako hämähäkit silloin myös taistella? Kun luin jossain että taistellaan aina vastaan ratsastajaa oli otus sitten susi, hevonen, hämähäkki taikka villisika...

6) Yögobboyksiköstä syöksyi vihollisen lähestyessä kolme Fanaticia. Miten nämä käyttäytyvät seuraavalla vuorolla kun liikkuvat Compulsory move:n? Pitääkö suuntanoppa heittää erikseen jokaisella fanaticille vai pysyvätkö Skirmish tapaan ryhmässä?

7) Jättiläinen hyppii luurankojen päällä ja saa aikaan 7x wounds. Luurankoja on enemmän joten saavat yhden pisteen siitä. 7-1 = 6. Luurangot "do not break from combat" eli poistetaanko sitten 6 kpl lisää luurankoa kun kerta kuudella pisteellä hävisivät?

8) Kun Squig hopperit hyökkäävät ja ovat sitten lähitaistelussa, niin käytetäänkö squigin statseja (WS, S, T, A) ja ratsastajan Ld:tä? Vai miten nämä otus/ratsastaja kombot menevät?

9) Kun necromanceri herättää maasta lisää lurkkeja saako nämä sijoittaa suoraan lähitaisteluun? Voiko nämä uudet lurkit sijoittaa jo olemassa olevaan yksikköön joka mahdollisesti on jo lähitaistelussa?

10) Voiko kaksi saman sortin yksikkötyyppiä edustavaa yksikköä yhdistää taistelukentällä? Jos esim. 10 lurkkia löytää kentällä toisen ryhmän lurkkeja samalla aseistuksella?

-B-
-: Keep on believing, don't lose hope
He'll give you His grace enabling you to cope :-

Ratovaari
Viestit: 3267
Liittynyt: Ti 22.11.2005 23:43

Re: Miten tulkita mitäkin

Viesti Kirjoittaja Ratovaari » Pe 05.06.2015 12:58

Kaivetaas vanhat sääntikset esiin ja katsotaan.

Round of combat on yksi kierros lähitaistelussa. Ensimmäinen lyö toista, toinen lyö takaisin. Katsotaan lopputulos, kierros on ohi. Turn on pelaajan vuoro. Lisäksi on eri phaseja, vaiheita, start of the turn, movement, magic, shooting ja close combat. Sivu 42.
Pelaatteko muuten 6ed armeijakirjoilla?

1. Break test pitää tehdä. Immune to psychology =/= Unbreakable. Pykologeja ovat Panic, Terror, Frenzy, Stubborn, Fear, Stupidy ja Hatred. Näille on immuuninen. Lisäksi sivulla 112 erikseen sanotaan kohdassa Immune to Psychology "These troops still have to take Break tests as normal."

3. Hyppii sääntöjen mukaisesti vastustajan vuorolla (tai omallasi, jos aloitit hyppimisen vastustajan vuorolla).

4. Sääntökirja sivu 83: "Stupid creatures must make a test at the start of their turn". Vastustajan vuoro ei ole sinun yksiköidesi vuoro, vain oma vuorosi.

5. Ratsastaja ja ratsastettava ovat yksi kohde, mikäli ratsu ei ole monsterous mount. Lyönnit tapahtuvat aina ratsastajaa kohtaan. Saat kuitenkin aina lyödä sekä hämähäkillä/hevosella/sudella/tms. ratsastajan lisäksi. Vastustajan lähitaisteluvuoro ei eroa sinun lähitaisteluvuorostasi ellei ole chargeja.

6. Jokaiselle erikseen, ne eivät ole skirmish ryhmä.

7. Onko luurangoilla lippumiestä? Onko luurangoilla rivibonuksia? Oletan että ei ole ja sanon että kyllä.

8. Ei. Squigit lyövät omalla WS. S, I ja A, mutta squigeja lyödään ratsastajan WS ja T. Eli vaikka kyseessä on yksi modeli, lyönnit aina ratsastajaan.

9. Muistelisin että ei saa, mutta uskoisin asian olevan suoraa sanottu Vampire Counttien armeijakirjassa. Sillä nostatustaijalla voi nostaa ryhmän maksimikokoa, mutta tällöin taiot sen taian siihen ryhmään etkä luo uutta ryhmää.

10. Ei.
Hammerheart kirjoitti: Ota mallia vaikka Gorkiporkista, Exocowboysta tai Ratovaarista.

Believer
Viestit: 387
Liittynyt: Ti 09.08.2005 12:23
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Miten tulkita mitäkin

Viesti Kirjoittaja Believer » Pe 05.06.2015 19:44

Kiitos Ratovaari nopeista vastauksista. Olen lukenut lisää ja olen kanssasi samaa mieltä säännöistä. Kuuden edikan kirjat käytössä kyllä.
Rivibonukset olin laskenut lurkeille väärin olisivat saaneet kolme bonuspistettä mutta silti hävinneet kolmella pisteellä joten Kuuden sijasta kolme ylimääräistä lurkkia takaisin multaan.

Kivaa kun 2/3 lapsista alkaa innostumaan pelaamisesta, ikää jo 11 ja 9 niin saa ihan kivat pelit aikaiseksi kun myös armeijoita on useita ja nappeja kaapit täynnä.

-B-
-: Keep on believing, don't lose hope
He'll give you His grace enabling you to cope :-

Avatar
Scumboogie
Viestit: 4334
Liittynyt: Su 02.03.2008 12:26
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Miten tulkita mitäkin

Viesti Kirjoittaja Scumboogie » Pe 05.06.2015 21:39

Believer kirjoitti: Kivaa kun 2/3 lapsista alkaa innostumaan pelaamisesta, ikää jo 11 ja 9 niin saa ihan kivat pelit aikaiseksi kun myös armeijoita on useita ja nappeja kaapit täynnä.

-B-
Vähän aiheesta ohi, mut pakko kyllä ihailla äijän tilannetta. Toi on just sitä mitä touhun pitäisi olla, armeijaa kaappi täynnä, ja harrastus polveutuu isältä junnuille. Mikäs sen mukavampaa perheaktiviteettia kuin vääntää FaBamatsia nuorten hurjien kesken. :)

Ratovaari
Viestit: 3267
Liittynyt: Ti 22.11.2005 23:43

Re: Miten tulkita mitäkin

Viesti Kirjoittaja Ratovaari » La 06.06.2015 01:00

Believer kirjoitti:Kiitos Ratovaari nopeista vastauksista. Olen lukenut lisää ja olen kanssasi samaa mieltä säännöistä. Kuuden edikan kirjat käytössä kyllä.
Rivibonukset olin laskenut lurkeille väärin olisivat saaneet kolme bonuspistettä mutta silti hävinneet kolmella pisteellä joten Kuuden sijasta kolme ylimääräistä lurkkia takaisin multaan.

Kivaa kun 2/3 lapsista alkaa innostumaan pelaamisesta, ikää jo 11 ja 9 niin saa ihan kivat pelit aikaiseksi kun myös armeijoita on useita ja nappeja kaapit täynnä.

-B-
Varoituksen sanana epäkuolleista, ovat sitten pelin rikkinäisin armeija (tai demonit ovat listasta riippuen vielä kovempia, mutta en usko että sinulta löytyy 6ed demoniarmeijaa hyllystä).
Hammerheart kirjoitti: Ota mallia vaikka Gorkiporkista, Exocowboysta tai Ratovaarista.

Mithrandir
Viestit: 2501
Liittynyt: Su 16.05.2004 21:47
Paikkakunta: Kajaani

Re: Miten tulkita mitäkin

Viesti Kirjoittaja Mithrandir » La 06.06.2015 11:24

Noh, tuskin mikään perheenisä lastensa kanssa pelatessa vääntää pöydälle 3x5 Direwolffit + 20 napin kokoisen Blood Dragon -ritarijunan. Eikä sitä magiaakaan ole mikään pakko ottaa 10-12 nopan verran joka armeijaan.

Kuudennen laitoksen pahimmat epätasapainot löytyvät juurikin ritariryhmistä yhdistettynä ylitehokkaisiin charactereihin. Jos vastapuolella ei ole mitään konstia tuhota tämmöisiä ryhmiä kaukaa, pelistä tulee melko yksipuolinen. Jos taas niiltä löytyy vastaavat ritariryhmät, peli ratkeaa useimmiten siihen kumpi pääsee ensimmäisenä tekemään onnistuneen chargen.

Avatar
tneva82
Viestit: 8360
Liittynyt: To 15.08.2002 11:51
Paikkakunta: Salo

Re: Miten tulkita mitäkin

Viesti Kirjoittaja tneva82 » La 06.06.2015 21:55

Mithrandir kirjoitti:Noh, tuskin mikään perheenisä lastensa kanssa pelatessa vääntää pöydälle 3x5 Direwolffit + 20 napin kokoisen Blood Dragon -ritarijunan. Eikä sitä magiaakaan ole mikään pakko ottaa 10-12 nopan verran joka armeijaan.
Juu se että kirja mahdollistaa rikkinäisiä komboja ei viel tarkoita että niitä tulisi käytettyä :D Isä tuskin katsoo tarpeelliseksi murskata lapsiaan julmasti ;)

(korkeintaan antaa tasoitusta ja antaa LAPSEN pelata niillä rikkinäisimmillä jutuilla joten rikkinäisyyden voi katsoa myös tilaisuudeksikin eikä riesaksi :D)
"There's probably volcano crater-kingdoms full of Bretonnian-esque knights who ride reptile-horses to battle and crap like that. " - Josh Reynolds

Believer
Viestit: 387
Liittynyt: Ti 09.08.2005 12:23
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Miten tulkita mitäkin

Viesti Kirjoittaja Believer » Su 07.06.2015 12:57

Avaa threadin säännöistä niin aina herättää mielenkiintoa, tämä elää varmaan long after I'm gone. :oD

Tässä meillä oli 1600 pisteen peli. Poika sai valita mitä halusi armeijoistani (VC 2500 pts, O&G 7000 pts, Dwarfs 6500 pts, Skaven 3500 pts, Empire 3500 pts sekä lisäkkeistä Wood Elves 500 pts ja Beastmen 500 pts)... ja valitsi VC:t. Kenraali, Necromanceri pari Corea, Spessu ja Rare yksiköt. Itse valitsin O&G hordestani Night Gobbot, jättiläisen, vähän peikkoja ja muuta kivaa - lähinnä siksi että O&G armeijalla sattuu vaikka mitä hauskaa - kuten tekikin ja poika sai aina vähän väliä juosta äidin luo ja innoissaan kertoa miten isän tontut feilaa tai pelkäävät hänen joukkojaan. Ain't that the greatest. :oD

6 edikan säännöissä - kuten kaikissa versioissa - on varmaan säätövaraa, hyviä ja huonoja puolia. Itse aloitin kun 4 edikan sääntökirja oli käytössä ja ensimmäiset armeijakirjat kynnyksellä. Vaikka figuja löytyykin 5-8 edikasta niin suurin osa on 6 edikasta ja rakastan nämä isokätiset Rotat ja Gobbot kun konversiomahdollisuudet ovat lähes rajattomat. Laitan toiseen threadiin kiinnostuneille kuvia konveista kunhan kerkeen. Pääsääntönä peleissä tärkeintä että voittaa vaikkei hauskaa olisikaan - etenkin kun lapsilla pelaa... ei mitäh, miten tuo nyt menikään. ;o) Hyvää fiilistä tässä on tullut kesälomalle kun salonkipöytä on viikon ollut katettuna Warhammerin herkuilla.

Kantapään kautta olen itsekin saanut kokea miten hauras silloinen Undead armeija voi olla kun kaveri onnistui ihmeellisesti Rock Lobberilla murskaamaan Vampyyrikenraalini ja lähes koko armeija painui kasaan. Ihan sama itselleni kuka voittaa kunhan on hauskaa ja tapahtuu kentällä paljon. MUTTA säännöistä pidän yleisestikin ja niiden opettaminen on opettajalle tärkeää ;o) vaikka House Rulea joutuu joskus keksimään jotta peli sujuu. Uudelleenpelattavuus samalla kokoonpanolla ei ole varmaan koskaan elämäni aikana tapahtunutkaan - höh - joten nuo samat ongelmakohdat ei toistu kuten varmasti tekee aktiivipelaajilla.

Iloa harrastukseen!

-B-
-: Keep on believing, don't lose hope
He'll give you His grace enabling you to cope :-

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “FB: Säännöt”