9th agen pienet sääntökysymykset

Warhammer FB -pelin säännöt ovat yleensä hieman tulkinnanvaraiset. Tällä palstalla keskustellaan eri sääntöjen toteutuksesta, tulkinnoista sekä mahdollisista ongelmatilanteista.
Avatar
rpr
Viestit: 365
Liittynyt: Ti 24.07.2007 17:04
Paikkakunta: esPoo
Viesti:

9th agen pienet sääntökysymykset

Viesti Kirjoittaja rpr » To 03.12.2015 23:03

Hah, aloitetaanpa tällainen, voivat sitten korjata/tarkentaa tuleviin sääntöpäivityksiin..

Jos Ogrella (0.9.1 beta) on ironfists ja shield, saako se sitten +2 armour vs. shooting attacks?

Hippieaye
Viestit: 305
Liittynyt: Ke 24.09.2014 17:20

Re: 9th agen pienet sääntökysymykset

Viesti Kirjoittaja Hippieaye » To 03.12.2015 23:54

Jos noista core-ogreista puhut, niin niillä on ironfists ja light armour, ei shieldiä. Iron fistit näyttäisi nostavan as +1, light armorin kanssa siis on 5+ as. Ei näyttäisi excludevan shooting attackeja.
-Henkka
Daemons of Chaos 4000+
Espoo/Helsinki saa laittaa privaviestii jos haluu peliseuraa pklla fabaan

Avatar
Warchef
Viestit: 2147
Liittynyt: Su 11.03.2007 21:19
Paikkakunta: Espoo

Re: 9th agen pienet sääntökysymykset

Viesti Kirjoittaja Warchef » Pe 04.12.2015 14:18

Näyttäs olevan pieru joka menee tällä hetkellä vielä läpi. En jaksa uskoo et toi olis tarkotuksellista mut mut..
plox

Avatar
rpr
Viestit: 365
Liittynyt: Ti 24.07.2007 17:04
Paikkakunta: esPoo
Viesti:

Re: 9th agen pienet sääntökysymykset

Viesti Kirjoittaja rpr » Pe 04.12.2015 18:30

(ironfistista: puhun kyllä ihan siitä, että saa molemmat, joka onnistuu tällä hetkellä huntterilla)

Lisää tarkennettavaa:

2. Jos path of wildernessin monstrous transformationin taikoo ratsuun, saako se koko modelin sitten tuon mahdollisesti korkeamman toughnessin kuten tavallisesti?

3. (Ihan vaan huomiona, ehdalta Rockhornilta ei lähde henki noilla "insta-kill" taioilla (dwellers, transmutation, ..) )

4. Path of white magicin "The Phoenix Rises" vaikuttaa aika tunkilta, eikö sen pitäisi olla focused tai raise wounds?

5. Path of white magicin "Blessing of Amhar" antaa 6+ wardin JA +1 wardi-saveihin, eli käytännössä 5+ jos ei ole wardia ennestään?

Hippieaye
Viestit: 305
Liittynyt: Ke 24.09.2014 17:20

Re: 9th agen pienet sääntökysymykset

Viesti Kirjoittaja Hippieaye » Pe 04.12.2015 21:43

1. Iron fists sääntö sanoo että requires two hands, ei vissiin saa iron fistiä sekä shieldiä.

2. Tarkoitatko cavalrya ja monstroua cavalrya vai ridden beastia?

5. Käsittääkseni ei, sillä modelilla pitäisi olla wardi valmiina jotta tulisi +1. Vaikuttaa gw-tyyppiseltä "kukin käsittää miten haluaa" mokalta. Muutoin se EHKÄ olisi vain simppelisti +2 ward savea?
-Henkka
Daemons of Chaos 4000+
Espoo/Helsinki saa laittaa privaviestii jos haluu peliseuraa pklla fabaan

Avatar
Rune
Peliporukkavalvoja
Viestit: 6295
Liittynyt: Ma 06.01.2003 15:18
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9th agen pienet sääntökysymykset

Viesti Kirjoittaja Rune » Pe 04.12.2015 21:50

White Magicin kohta (5.) on kai nimenomaan kysytty ja varmistettu niin, että se antaa 5+ wardin ilman pohjawardia, 4+ 5+:sta, 3+ 4+:sta jne. Eli nimenomaan niin kuin se on kirjoitettu, strictly as is. :)

Tämä on esimerkki siitä, että sääntöporukka haluaa kirjoittaa säännöt mahdollisimman pitkälle kuin tietokoneohjelman koodia. Joillekin se toimii ja on reiätön ja itsestäänselvä tapa - itselleni saman itsestäänselvyyden saisi kirjoittamalla englanniksi (tai mitä vain kieltä) auki sen intention, ja enemmänkin.

Mutta se nyt vain on oma preferenssi.
#Ostium
http://cabal-ostium.blogspot.fi/

For a Pessimist, I'm pretty Optimistic

Avatar
Warchef
Viestit: 2147
Liittynyt: Su 11.03.2007 21:19
Paikkakunta: Espoo

Re: 9th agen pienet sääntökysymykset

Viesti Kirjoittaja Warchef » Pe 04.12.2015 22:02

Joo mutta ei missään ole speksattu kuinka montaa asiaa voi käyttää kun ei ole lähiksessä. Kilpi eksplisiittisesti kieltää kahden käden jutut lähiksessä, muuten siihen ei viitata.

Ihan normaalisti saa ratsun statteja käyttää ton trasformationin kanssa.
plox

Avatar
rpr
Viestit: 365
Liittynyt: Ti 24.07.2007 17:04
Paikkakunta: esPoo
Viesti:

Re: 9th agen pienet sääntökysymykset

Viesti Kirjoittaja rpr » La 05.12.2015 00:03

Mitenkäs tuo stand and shoot oikein toimii? Säännöissä lukee, että yksikkö ampuu heti vaikka kohde olisi yli kantomatkan päässä - tarkoittaako tämä, että osa puolustajista ei sitten ammukaan, jos charge tapahtuu kaukaa? Eli suurimmalla osalla quick-to-fire -vehkeillä ei välttämättä rynnäköivää ratsuväkeä ammuskella? (paitsi jos hyökkäävät läheltä - loogista? :)

Hippieaye
Viestit: 305
Liittynyt: Ke 24.09.2014 17:20

Re: 9th agen pienet sääntökysymykset

Viesti Kirjoittaja Hippieaye » La 05.12.2015 00:12

Se kuvitellaan että ne ampuu heti kun vihollinen on tarpeeksi lähellä. -1 to hitiin.
-Henkka
Daemons of Chaos 4000+
Espoo/Helsinki saa laittaa privaviestii jos haluu peliseuraa pklla fabaan

Avatar
rpr
Viestit: 365
Liittynyt: Ti 24.07.2007 17:04
Paikkakunta: esPoo
Viesti:

Re: 9th agen pienet sääntökysymykset

Viesti Kirjoittaja rpr » La 05.12.2015 11:25

Hippieaye kirjoitti:Se kuvitellaan että ne ampuu heti kun vihollinen on tarpeeksi lähellä. -1 to hitiin.
Ei siinä niin sanota (toisin kuin 8edissä). Sanamuoto on:
"The charged Unit immediately performs a shooting attack as if in the Shooting Phase,
even if the enemy is beyond the weapon's maximum range. "

Ei tuossa suoraan sanota, että liian kaukana olevat saavat poikkeuksellisesti ampua - ne tekee shooting attackin, ja moista tehdessä range katsotaan per ampuja.

Okei, tuon "even if the enemy..." voisi hyvällä tahdolla laskea tarkoittavan, että nyt voi jokainen ampua ylipitkälle, mutta ottaen huomioon 9th agen RAW/tarkat speksit -lähestymisen niin se ei välttämättä sitä tarkoita. Mutta jos tarkoittaa, niin mitenkäs sitten toimitaan template-aseilla, joilla saa stand and shootata ja matkaa on yli normaalin rangen? (salamanteri nyt ainakin, eli minne sen templaten saa sijoittaa?)

(joo onhan tämä vähän hiusten halkomista mutta tässä varmaan haetaan sääntöjä, jotka ovat yksiselitteisiä)

Asiaa sivuten: itse päivittäisin koko stand and shootin niin, että -2 osumiseen, -1 quick to fireilla, ignore range and cover modifiers and can always shoot regardless of range - templatet nyt on edelleen vähän ongelmallisia, mutta ainakin ratkaisisi omituisuudet liittyen covereihin jnpp.

Hippieaye
Viestit: 305
Liittynyt: Ke 24.09.2014 17:20

Re: 9th agen pienet sääntökysymykset

Viesti Kirjoittaja Hippieaye » La 05.12.2015 11:37

Nää on just näitä juttuja mistä olenkin valittanut, että ei näitä sääntöjä ole sen selvemmin kirjoiteltu kuin gw:kään. Ei siinä myöskään sanota että jos on out of range ni voivoi ei osu. Eihän stand and shootista olisi kamalasti mitään iloa jos pyssysankarit alkaisi pyssytellä miten sattu. Mites sitten kun leadbelcherit ei saa liikkumisesta -to hittiä, niin pitäisikö mielestäsi niilläkin olla miinusta to hittiin stand and shootissa? Mielestäni 8ed sääntö on toimiva. Miksi harjaantuneet pyssyttelijät ampuisivat chargeavaa yksikköä kun se olisi liian kaukana? Does not compute.
-Henkka
Daemons of Chaos 4000+
Espoo/Helsinki saa laittaa privaviestii jos haluu peliseuraa pklla fabaan

Avatar
116
Viestit: 5051
Liittynyt: Ti 22.10.2013 22:57
Paikkakunta: Joen suu(ssa)

Re: 9th agen pienet sääntökysymykset

Viesti Kirjoittaja 116 » La 05.12.2015 11:46

Niin miten itse luin tuon, niin ylirangen olevat heputkin saa ampua, mutta osuvat vaan automaattisesti huti koska eivät ole rangella, as per shooting phase.

Template, jos ampuu ylipitkälle, osuu kanssa vaan autohuti samoin kuin yllä.


Eikai siinä sen kummempaa ole?
Kokeilkaa Kings of Waria. Hilpeän hauska fantasia-blokkimähinäpeli. Ilmaset säännöt kanssa.

Manticin uuden scifi-taistelupelin alphasäännöt on ulkona!
Check them out!

rebiler
Viestit: 223
Liittynyt: Ti 23.11.2010 18:47

Re: 9th agen pienet sääntökysymykset

Viesti Kirjoittaja rebiler » La 05.12.2015 11:53

Eihän siinä mitään tolkkua ole, että urheat skink-soturit seisoo rivissä valmiina heittämään keihäitä suoraan edestä chargeavaan goblinhordeen, mutteivat voikkaan heittää keihäitään, koska goblinit alotti hyökkäyksensä liian kaukaa? Tai vaihtoehtosesti näkevät gobbojen saapuvan, mutta heittävätkin keihäät suoraan maahan muutaman metrin päähän koska maken järki? Vai teleporttaako ne goblinit kiinni skinkkeihin, jos chargerange on yli keihäiden rangen?

Kuten jo sanottu... Does not compute.
Nopat & Taktiikka PK-seudun pelikerho
http://www.nopat.fi/

Hippieaye
Viestit: 305
Liittynyt: Ke 24.09.2014 17:20

Re: 9th agen pienet sääntökysymykset

Viesti Kirjoittaja Hippieaye » La 05.12.2015 12:04

Jes, hienoo että mua ei tällä kertaa gangbangata :-D tottakai ne venaa et jengi on tarpeeks lähellä ennenku ne ampuu?
-Henkka
Daemons of Chaos 4000+
Espoo/Helsinki saa laittaa privaviestii jos haluu peliseuraa pklla fabaan

Avatar
116
Viestit: 5051
Liittynyt: Ti 22.10.2013 22:57
Paikkakunta: Joen suu(ssa)

Re: 9th agen pienet sääntökysymykset

Viesti Kirjoittaja 116 » La 05.12.2015 12:36

Hippieaye kirjoitti:tottakai ne venaa et jengi on tarpeeks lähellä ennenku ne ampuu?
Argumentti a) it's a game, it needs rules, rules can't completely simulate all cases.
argumentti b) ehkä skinkit otti paniikkikohtauksen kun verenhimoinen kääpiölauma aloitti 'roidrage-chargen 8" päästä ja skinkit panikoi, heitti keihäät etukäteen ja hups, puolet osu huti kun takarivi ei ollut ihan perillä asioista? Taistelukentän psykologia on kaikkea muuta kuin selkeäjärkisen loogista
Kokeilkaa Kings of Waria. Hilpeän hauska fantasia-blokkimähinäpeli. Ilmaset säännöt kanssa.

Manticin uuden scifi-taistelupelin alphasäännöt on ulkona!
Check them out!

Hippieaye
Viestit: 305
Liittynyt: Ke 24.09.2014 17:20

Re: 9th agen pienet sääntökysymykset

Viesti Kirjoittaja Hippieaye » La 05.12.2015 13:11

Eikös kaks ekaa riviä ammu ja käytä ekan rivin losia? En kyllä usko tuohon tulkintaasi ennenkuin niin selvästi lukee säännöissä. Molemmat argumentit oli mun mielestä aika huonoja. Jos näin on, arvostukseni ysiä kohtaan tippuu entisestään.
-Henkka
Daemons of Chaos 4000+
Espoo/Helsinki saa laittaa privaviestii jos haluu peliseuraa pklla fabaan

Avatar
116
Viestit: 5051
Liittynyt: Ti 22.10.2013 22:57
Paikkakunta: Joen suu(ssa)

Re: 9th agen pienet sääntökysymykset

Viesti Kirjoittaja 116 » La 05.12.2015 13:41

Siis, en ymmärrä mikä tässä on ongelma:

Chargeaminen sanoo: Kun joku declearaa chargen, valitaan charge reaction, sitten tehdään charge reaction jos se vaatii tekemistä (kuten flee-liike tai S&S ampuminen), sitten liikutetaan chargeajat.

S&S sanoo: kaikilla modelleilla on automaattisesti range chargeajaan. Huomattavaa että jos chargeaja tulee lähempää kuin movementti, niin S&S reaktiota ei voi tehdä.

Shooting taas sanoo (korrektoiden edellistä viestiä) että modellit joilla ei ole rangea kohteeseen ei voi ampua. Koska S&S sanoo että kaikilla on range, niin kaikki voi ampua. Sitten -1 modifieri muitten modifiereitten päälle koska to hit-modifieriin tulee erillinen Stand and Shoot modifieri.

Quick to Fire taas sanoo että S&S reaktion voi tehdä VAIKKA chargeaja chargeaisi liian läheltä että normaalin S&S'n saisi declarata.
Jos ase on Breath Weapon vaikka esim, niin se osuu vaikka chargeaja olisi jossain hornankuusessa, koska sillä on automaattisesti range chargeajaan.

Template-aseet taas omaa kaikki Slow to Fire-säännön joten ne ei voi ampua Stand and Shoottia. Vaikka niillä olisi quick to fire.
Kokeilkaa Kings of Waria. Hilpeän hauska fantasia-blokkimähinäpeli. Ilmaset säännöt kanssa.

Manticin uuden scifi-taistelupelin alphasäännöt on ulkona!
Check them out!

Hippieaye
Viestit: 305
Liittynyt: Ke 24.09.2014 17:20

Re: 9th agen pienet sääntökysymykset

Viesti Kirjoittaja Hippieaye » La 05.12.2015 15:43

Jos vastustaja on oman movementin verran tai vähemmän siihen mihin chargetaan, ei voi s ja s, koska niillä ei ole aikaa pyssytellä. Mutta jos on rangesta kauempana, ne ampuukin silmänräpäyksessä? Does not compute. Eikö olisi helpompi vain kirjoittaa sitten että ei voi s ja s jos chargeaja on rangen ulottumattomissa? Tällä logiikalla järkevin siis olisi, että jos vaikka 12" range aseellisiin chargee 7" movementin omaava yksikkö, niin max 19" päässä olevaan yksikköön vielä osuisi. 12" plus chargejan movemenr value. Sillä jos tämä 7" yksikkö on 7" lähellä tai lähempänä, ei chargettava yksikkö ehdi reagoida, ts niillä menee reagoimiseen se vastustajan m valuen verran, joten 19" päästä niillä menee reagoimiseen niin kauan, että chargeava yksikkö on juuri max kantaman päässä.
-Henkka
Daemons of Chaos 4000+
Espoo/Helsinki saa laittaa privaviestii jos haluu peliseuraa pklla fabaan

Avatar
rpr
Viestit: 365
Liittynyt: Ti 24.07.2007 17:04
Paikkakunta: esPoo
Viesti:

Re: 9th agen pienet sääntökysymykset

Viesti Kirjoittaja rpr » La 05.12.2015 15:55

116 kirjoitti: S&S sanoo: kaikilla modelleilla on automaattisesti range chargeajaan. Huomattavaa että jos chargeaja tulee lähempää kuin movementti, niin S&S reaktiota ei voi tehdä.
Mutta kun ei sano.
Template-aseet taas omaa kaikki Slow to Fire-säännön joten ne ei voi ampua Stand and Shoottia. Vaikka niillä olisi quick to fire.
Nämä vastaukset ovat nyt sellaisia arvuutuksia että suosittelen lukemaan ne säännöt, joista kysymykset esitetään, ensin. Alkuperäinen kysymys esitettiin siksi, että salamanterissa ihan erikseen sanotaan, että se SAA stand and shootata.

Avatar
116
Viestit: 5051
Liittynyt: Ti 22.10.2013 22:57
Paikkakunta: Joen suu(ssa)

Re: 9th agen pienet sääntökysymykset

Viesti Kirjoittaja 116 » La 05.12.2015 16:40

rpr kirjoitti: Mutta kun ei sano.
Kohta Stand and Shoot:

Koodi: Valitse kaikki

The charged Unit immediately performs a shooting attack as if in the Shooting Phase, even if the enemy is beyond the weapon's maximum range.
Toisaalta tuossa ei mainita mitään rangesta: joten kaiketi tuo eka tulkintani/tulkintasi on oikein ja over-rangella tulevat osumat menee vaan huti (tai siis, niitä ei ammuta koska ne yksittäiset modellit joilla ei ole rangea, ei saa ammuttua)
Nämä vastaukset ovat nyt sellaisia arvuutuksia että suosittelen lukemaan ne säännöt, joista kysymykset esitetään, ensin. Alkuperäinen kysymys esitettiin siksi, että salamanterissa ihan erikseen sanotaan, että se SAA stand and shootata.
Joo? Niin saa, koska erikseen sanotaan.
Jos luit miten Flame Thrower artillery toimii, niin tapahtuu seuraavassa sekvenssissä:

Declearataan charge
Declearataan reaktio (S&S)
Laitetaan 3" template alas
Liikutetaan sitä D6" tuumaa
resolvoidaan woundit tai mishap
liikutetaan chargeava yksikkö eteenpäin.
Hippieaye kirjoitti:Jos vastustaja on oman....
blablabala
... että chargeava yksikkö on juuri max kantaman päässä.
Kehottaisin esittämään kaikki parannusehotukset 9th agen omilla foorumeilla, täällä ehdottelu on aika yhtä tyhjän kanssa.
(ne kuuntelee oikeasti mitä kommuniteetti ehdottelee)
Kokeilkaa Kings of Waria. Hilpeän hauska fantasia-blokkimähinäpeli. Ilmaset säännöt kanssa.

Manticin uuden scifi-taistelupelin alphasäännöt on ulkona!
Check them out!

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “FB: Säännöt”