Voiko yksikkö sulaa niin että kylkeen hyökkäys päättyy ?

Warhammer FB -pelin säännöt ovat yleensä hieman tulkinnanvaraiset. Tällä palstalla keskustellaan eri sääntöjen toteutuksesta, tulkinnoista sekä mahdollisista ongelmatilanteista.
SilverSeed.eu
Viestit: 525
Liittynyt: To 24.04.2008 13:26
Paikkakunta: Orivesi
Viesti:

Re: Voiko yksikkö sulaa niin että kylkeen hyökkäys päättyy ?

Viesti Kirjoittaja SilverSeed.eu »

MakeH kirjoitti:sliding on tietääkseni ihan kansainvälisesti käytetty termi,
Tähän on vaikea sanoa mitään. En ole niin kansainvälinen, että tietäisin, käytetäänkö kyseistä sanaa kansainvälisesti tässä yhteydessä. Mutta kansainvälinen kielihän tuo englanti on...
Itse en tosin skeittaa, joten minullahan voinut mennä termit sekaisin, joskus Tony Hawkia pelailin, ja Slidaus alkoi kuulostaa joltain, minkä siitä saattaisi kuulla.

jatkat lainauksilla jotka tuntuvat menevän vähän sinne päin ilman todellista kantaa?
Tässä yhteydessä kirjaamani lainaukset sääntökirjasta ovat itsesi pyytämiä kirjattavaksi. Pitäisikö minun siis ottaa vastuu sinun toiveista?
Tuskin hyvää etikettiä edusti myöskään vihjaukset jostain maagisesta erratasta, joka alkaa lauseella joka menee hiukan tähän suuntaan: "these are not the rules but a suggestion"
No niistä sopinee sitten ottaa puhelin kouraan ja soittaa sääntökirjan päätoimittajalle. Tietääkseni painetusta sanasta tulisi epämääräisissä tilanteissa tehdä valitus päätoimittajalle, ei satunnaiselle lukijalle. Ja jos sopii, niin kysyisin, milloin olen sanonut että on jokin errata, joka koskettaa tätä kohtaa? Itse olen puhunut pelkästään "esimerkeistä vaikeista tilanteista ja niiden hoitamisesta". Linkin kirjaamisen jälkeen kyllä viittasin kyseiseen dokumenttiin termillä "errata", mutta tuskin on minun vikani että GW on nimennyt tiedostonsa "errata"? vai oletatko että otan vastuun kaikista GW:n tekemisistä ihan vain sinun mielenrauhan saavuttamiseksi, vai oletatko jotenkin että sinun elämä paranee, kun saat avautua mieltäsi painavista asioista jollekulle?
Q: Are the ETC played with sliding?
A: Don't be silly.. of course not!
Mitäs tähän nyt sanosi? termiä "sliding" ei määritetä, joten vastaus kysymykseen voisi olla ihan mitä vain, koska jokainen lukija saa päättää tarkoituksen. Tosin olen niin "out" että lyhennelmä ETC:n spesifinen ymmärtäminenkin tekee jo tuskaa.


Mutta kun kerran sinä MakeH tunnet tämän kohdan kuin omat taskusi, pitänee minun siis siirtää todistajan vastuu sinulle. Eli kerro, ja todista kertomasi, mitenkä sivun 21 tässä kiistelty kappale "Aligning Combatants" kohdan "malleja siirretään" kohta pitää ymmärtää. Eli milloin malleja siirretään, mihin suuntaan ja noudattaako tämä siirtäminen normaaleja liikkumissääntöjä (koko unitti liikkuu, ja kaikki samaan suuntaan).
Avatar
Pikku
Viestit: 1368
Liittynyt: Su 28.07.2002 21:32
Paikkakunta: Joensuu

Re: Voiko yksikkö sulaa niin että kylkeen hyökkäys päättyy ?

Viesti Kirjoittaja Pikku »

SilverSeed.eu kirjoitti: Tosin olen niin "out" että lyhennelmä ETC:n spesifinen ymmärtäminenkin tekee jo tuskaa.
Tunnut olevan sen verran "out" että viestiesi lukeminen tekee jo tuskaa. Onhan se tietysti mukavaa, että jaksat viihdyttää meitä väittelemällä asiasta, josta tiedät jotain teoriassa, mutta käytännössä et mitään. Kirjoitat pitkiä ja asiallisia viestejä, joiden arvo näille sääntökeskusteluille on suhteellisen lähellä nollaa.
Toivoisin, vaikkakin varmasti pystyt tulevaisuudessakin tarjoamaan meille päivän piristystä, että ihan oman uskottavuutesi kannalta lopettaisit tänne postailun ainakin hetkeksi. Hankkisit jotain todellista kokemusta tästä pelistä, etkä vain esittäisi "sääntögurua" pelkällä sääntökirjan pänttäämisellä.
MakeH
Viestit: 3083
Liittynyt: To 18.07.2002 15:21

Re: Voiko yksikkö sulaa niin että kylkeen hyökkäys päättyy ?

Viesti Kirjoittaja MakeH »

Mainitsemassasi pahamaineisessa kappaleessa ei vieläkään oteta kantaa unittien sivuttaiseen liikkeeseen, en siis ymmärrä mitä haluat minun todistavani, voin toki kirjoittaa kappaleen tähän jos se oli toiveesi. Tästä johtuen, en täysin keksi minkälaista todistustaakkaa oletat minun kantavan, kappale ei sisällä asioita joita luulet sen sisältäväsi.

edit:

sivu 21 kappaleet

Manovering during a charge: Pelaajan tulee pyrkiä maksimoimaan taisteluun osaavat nappulat. Pelaaja saa, ja hänen täytyy wheelata jos tällä wheelillä saadaan lisää miehiä sotimaan.
---- ei sivuttaisliikkeitä, sääntöjen mukainen wheel 0o. Jos kaikkia ei saada yhdellä wheelillä kähyyn, asia kunnossa, aina ei voi saada.

Aligning combatants: Yksiköiden osuessa yksikkö saa ilmaisen liikkeen jolla yksiköt asetetaan vastakkain, tässä kohdassa ei enään ole kyse maksimoinnista vaan linjojen muodostuksesta. Tämä liike on ilmainen, kappaleessa ei kuitenkaan edes vihjata modelien maksimoinnista saatika sivuttaisliikkeestä.

Nappuloita ei liikuteta sääntöjen mukaan sivuttain jotta maksimointia tapahtuisi, ainakaan säännöt eivät tähän kehoita. Gw:n pojat saattavat tätä suositella pelin selkeyden vuoksi, tämä on ymmärrettävää koska kyllähän se helpoittaa pelaamista. Helpoittamiselle ei kuitenkaan ole kaikilla pelaajilla tarvetta saatika tarkoitusta.
"Embrace the filth" -Voices in Oggy's head
SilverSeed.eu
Viestit: 525
Liittynyt: To 24.04.2008 13:26
Paikkakunta: Orivesi
Viesti:

Re: Voiko yksikkö sulaa niin että kylkeen hyökkäys päättyy ?

Viesti Kirjoittaja SilverSeed.eu »

MakeH kirjoitti:Nappuloita ei liikuteta sääntöjen mukaan sivuttain jotta maksimointia tapahtuisi, ainakaan säännöt eivät tähän kehoita. Gw:n pojat saattavat tätä suositella pelin selkeyden vuoksi, tämä on ymmärrettävää koska kyllähän se helpoittaa pelaamista. Helpoittamiselle ei kuitenkaan ole kaikilla pelaajilla tarvetta saatika tarkoitusta.
Kysyin lähinnä, mitenkä liikuttaminen pitäisi tehdä, jotta Align in combatants kappaleen tarkoitus täyttyisi. Kappale ei kerro spesifistisesti, mitä se tarkoittaa liikuttamisella, jolla on tarkoitus saada taistelijoiden välinen linja "siistiksi", ja ainoat esimerkit jotka liittyvät kyseiseen suoritukseen, ovat sääntökirjan kuva 22.1 ja yllä esitetty PDF documentti. Näiden kahden perusteella on hankala nähdä kovin montaa erilaista merkitystä sille, mitä on tarkoitettu. Jossain aikaisemmassa viestissäni mainitsinkin, että kyseinen mielikuva, minkä ne ovat antaneet, on mielestäni käytönnössä idioottimainen ja typerä, vaikkakin se poistaa muutamia muita idioottimaisuuksia ja typeryyksiä pelistä. Mutt FABA:ssa ei yksiköiden laattamaisuuksien takia kai edes pysty erityisen järkevään toteutukseen laattojen liikkumisien kanssa (tosin, miksiköhän 4. ja 5. laitos tuntuivat sen suhteen OK:lta)
Mayhemia
Viestit: 3610
Liittynyt: Ti 09.03.2004 09:37
Paikkakunta: Pori

Re: Voiko yksikkö sulaa niin että kylkeen hyökkäys päättyy ?

Viesti Kirjoittaja Mayhemia »

Jaa-a, onpa raskasta tekstiä. Yritän vielä löytää sen punaisen langan, mutta ei kyllä aukea SilverSeedin jaaritus tänään.

Nappeja ei tosissaan siirretä sivuttain kuin yhen illan kaljamatseissa molempien suostumuksella. Maksimi nappien määrä basekontaktissa ei ole aina absoluuttisesti se matemaattinen arvo, joka saadaan vertaamalla yksiköiden leveyttä vaan siihen vaikuttaa kentällä oleva maasto, etäisyydet ja yksiköiden sijoittelu.

Osuinks aiheeseen?
Avatar
Oberon
Viestit: 9116
Liittynyt: Ke 02.03.2005 18:25
Paikkakunta: Loviisa

Re: Voiko yksikkö sulaa niin että kylkeen hyökkäys päättyy ?

Viesti Kirjoittaja Oberon »

Onko riidan aiheena tämä, vai jokin muu tilanne? Ei ota selvää, mutta häiritsee silti :D
Kuva
MYYN CSM&DA-armeijaa!

"Tervetuloa Orivedelle pelaamaan. Täällä sorsankin saa piiloon."
Black scars
Viestit: 1548
Liittynyt: Ke 29.05.2002 12:55

Re: Voiko yksikkö sulaa niin että kylkeen hyökkäys päättyy ?

Viesti Kirjoittaja Black scars »

Käsittääkseni tuossa on kyse seuraavasta:

S = Satunnainen nokumosuri
L = Herra, eli lorditason meleejamppa

B
B Brettiheppa

Alkutilanne, eli ritarien charge menee ohi:
.................................
...SSSSS.......................
...SSSSS.......................
...SSSSS.......................
...SSSSL.......................
.................................
.................................
.................................
.................................
.................................
.................................
..................BBB...........
..................BBB...........
..................BBB...........
..................BBB...........
..................BBB...........
..................BBB...........
.................................

Brettien pelaaja arvioi, että 2 1/4" wheel riittää osumaan:
.................................
...SSSSS.......................
...SSSSS.......................
...SSSSS.......................
...SSSSL.......................
.................................
.................................
.................................
.................................
.................................
.................................
..................BBB...........
....................BBB.........
......................BBB.......
........................BBB.....
..........................BBB...
............................BBB.
.................................

No, noob brettipelaaja arvioi hieman pieleen wheelinsä ja kontakti tapahtuu seuraavasti:
.................................
...SSSSS.......................
...SSSSS.......................
...SSSSS.......................
...SSSSL.......................
...BBB..........................
.....BBB........................
.......BBB......................
.........BBB....................
...........BBB..................
.............BBB................
.................................
.................................
.................................
.................................
.................................
.................................
.................................

Lopputuloksena on sääntöjenmukainen tilanne, jossa ritarit joutuvat valitettavasti hakkaamaan resoa nokusotureista, eivätkä saa yrittää onneaan sotaherraa vastaan.
.................................
...SSSSS.......................
...SSSSS.......................
...SSSSS.......................
...SSSSL.......................
...BBB..........................
...BBB..........................
...BBB..........................
...BBB..........................
...BBB..........................
...BBB..........................
.................................
.................................
.................................
.................................
.................................
.................................

Oletetaan, että tuo charge lähtee vaikkapa 12" päästä, kyllähän siinä helposti arvioi hieman väärin ja "osuma" ei ole täydellinen. Tilanteessa skeittailijat laittaa charganneen yksikön keskelle, sillä mysteerisellä slidellä. Herrasmiesbrettipelaaja toteaa vain: "Olen pahoillani James, en saanut kaikkia modeleitasi mukaan taisteluun". Johon yhtä herrasmies vastustaja toteaa: "Ei se haittaa Wiston, tiedän sinun yrittäneen parhaasi". Ja peli jatkuu kummassakin tapauksessa.
*Hu*
MakeH
Viestit: 3083
Liittynyt: To 18.07.2002 15:21

Re: Voiko yksikkö sulaa niin että kylkeen hyökkäys päättyy ?

Viesti Kirjoittaja MakeH »

itse en ainakaan missään vaiheessa puhunut mainitsemastasi tilanteesta. Tuossa pitääkin maksimoida modelit, ei sitä jätetä random wheeliarvioinnin varaan. Tosin jos maksimointi tapahtuu niin, että lordi jää ulos taistelusta on se täysin chargaajan päätettävissä jos liike siihen riitti.

Kyse taitaa lähinnä ollakkin siitä, että ritarien liike riittää kontaktiin yksikön kanssa, vaikka juuri sen lähinnä olevan lordin kanssa. Liike ei vain riitä sitä ylimääräistä paria tuumaa, jonka maksimointi tarvitsisi. Työnnätkö tässä tapauksessa ritareita sen pari tuumaa sivulle jolloin ne ylittävät sallitun liikkeen?

Esimerkkisi oli muutenkin varmaan vitsi, vai heititkö ihan tosissaan?
"Embrace the filth" -Voices in Oggy's head
Black scars
Viestit: 1548
Liittynyt: Ke 29.05.2002 12:55

Re: Voiko yksikkö sulaa niin että kylkeen hyökkäys päättyy ?

Viesti Kirjoittaja Black scars »

Makeh kirjoitti:Esimerkkisi oli muutenkin varmaan vitsi, vai heititkö ihan tosissaan?
Älä missään nimessä ota kirjoituksia liian vakavasti. A: Olen vähän ruosteessa sääntöjen suhteen tauon takia, B: Spekuloin laajalla kauhalla mihin tulkinnat johtaa.
Makeh kirjoitti:Tosin jos maksimointi tapahtuu niin, että lordi jää ulos taistelusta on se täysin chargaajan päätettävissä jos liike siihen riitti.
Tuo on aika luonnollista, kuuluu peliin liittyvään taktikointiin, minne ja miten napit on sijoitettu.
Makeh kirjoitti:Liike ei vain riitä sitä ylimääräistä paria tuumaa, jonka maksimointi tarvitsisi. Työnnätkö tässä tapauksessa ritareita sen pari tuumaa sivulle jolloin ne ylittävät sallitun liikkeen?
Riippuu vastustajasta, kysyn ennen chargea /peliä (jos muistan) miten pelataan. Minulle kumpikin käy, haluan vain tietää miten peli tullaan pelaamaan. Kotipeleissä ollaan nakattu napit vastakkain maksimoilla pienimmän mahdollisen ylityksen mukaan, mutta turneissa ja muissa on tainnut mennä aika 50/50.
Makeh kirjoitti:Tuossa pitääkin maksimoida modelit, ei sitä jätetä random wheeliarvioinnin varaan.
Tuo ei mielestäni ole noin selvää, tai siis tavallaan on, koska noin on "aina" pelattu. Mutta miten todistat tuon sääntökirjasta? Chargematkan arviointi on julistajan arviointikyvyn varassa, sen säännöistä muistan. Ylipitkiä chargeja ei myöskään saa julistaa. Chargen toteutus ja mittojen arviointi on kuitenkin aktiivisen pelaajan kyvyistä kiinni. Laitan taas esimerkin:

m = metsä

Bretit julistaa chargen edessä olevaan mokuyksikköön ja vastustaja päättää holdata.
SSSSS...........................
SSSSS...........................
SSSSS...........................
SSSSS....mmmmmm..........
...........mmmmmm..........
...........mmmmm............
..................................
..................................
.mmmmm......................
.mmmmmm....................
.mmmmm......................
.mmmmm....BBB..............
.mmmmm....BBB..............
.mmmmmm..BBB..............
.mmmmm....BBB..............
................BBB..............
................BBB..............

Brettipelaaja: "Mennään 5 tuumaa eteenpäin"
SSSSS...........................
SSSSS...........................
SSSSS...........................
SSSSS....mmmmmm..........
...........mmmmmm..........
...........mmmmm............
..................................
..................................
.mmmmm....BBB..............
.mmmmm....BBB..............
.mmmmmm..BBB..............
.mmmmm....BBB..............
.mmmmm....BBB..............
.mmmmm....BBB..............
..................................
..................................

Brettipelaaja: "3 tuuman wheel" (Haluaa välttää metsään clippaamisen)
SSSSS.....................................
SSSSS.....................................
SSSSS.....................................
SSSSS....mmmmmm....................
...........mmmmmm...................
...........mmmmm.....................
...........................................
...........................................
.mmmmm....BBB.......................
.mmmmm........BBB...................
.mmmmmm..........BBB...............
.mmmmm.................BBB..........
.mmmmm......................BBB.....
.mmmmm..........................BBB.
...........................................
...........................................

Brettipelaaja: "Sitten lopuilla päälle" (mittaan matkan suoraan yksikön muuttunutta chargelinjaa pitkin, mitta näyttää 9") "Pahus, failed charge"

Tietysti tuon voi toteuttaa niinkin, että wheelkohdassa pelaajat mittaavat paljonko yksikköä voi kääntää, jotta charge tulee onnistumaan. Noinhan se usein pelataan, mutta ei tuo menettely sääntökirjassa muistaakseni ole, eikä noin todellakaan kaikkialla pelata.

Mielestäni noissa chargeissa aina käytetään slideä. En usko, että monikaan pystyy wheelaamaan niin, että baset osuu corner to corner wheelin jälkeisellä suoralla liikkeellä. Joten yksiköiden kohtaaminen on enemmän tai vähemmän align + slide (<- tosin tuo slide on merkityksettömän pieni usein). Kaikean kaikkiaan, minusta pelissä on mukana tuo slide, johtuen yksiköiden liikuttamisen epätarkkuudesta. Kysymys onkin enemmän siitä, kuinka paljon ja mitä slide movella haetaan. Mielestäni slide on ok, jos se parantaa pelin jouhevuutta. Sitä voi myöskin väärinkäyttää ja sen takiahan käyttöä kielletään, turneeympäristössä kuitenkin pyritään ON/OFF ratkaisuihin. On selvää, että noin epämääräinen juttu karsiutuu helposti pois.
*Hu*
Cactuscheff
Viestit: 287
Liittynyt: To 10.11.2005 18:11
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Voiko yksikkö sulaa niin että kylkeen hyökkäys päättyy ?

Viesti Kirjoittaja Cactuscheff »

Tietysti tuon voi toteuttaa niinkin, että wheelkohdassa pelaajat mittaavat paljonko yksikköä voi kääntää, jotta charge tulee onnistumaan. Noinhan se usein pelataan, mutta ei tuo menettely sääntökirjassa muistaakseni ole, eikä noin todellakaan kaikkialla pelata.
Minun käsittääkseni napeilla on sääntökirjan mukaisesti oma totaalisen tarkka etäisyyksien arviointi, eli se pelataan juurikin noin kuin lainauksessa sanotkin. Pelaajan arvioitikykyähän käytetään vain rynnäkön julistamiseen, kun rynnäkkö on kerran lähtenyt siirrytään pelaamaan tarkoilla arvoilla ei arvauksilla. Kun rynnäkön on kerran todettu olevan kantamalla ja hyökkääjän liike riittää molempien osapuolien maksimointiin wheelaus toteutetaan tarkasti oikeassa paikassa ja oikealla määrällä. Harvoin sillä wheelin tarkalla mittauksella on merkitystä, senkun työntää hyökkäävät napit suoraan maksimoivaankontaktiin, mutta sitten kun tilanne on äärimäisen kiperä vaikkapa liikkeen vähäisyyden tai tiellä olevien esteiden takia on varmaan parempi merkitä hyökkääjän lähtöasema mahdollisimman tarkaan ja vaan kokeilla eri paikoissa ja eri matkoja wheelaamalla kuinka hyvin maksimointi onnistuu. Sillä maksimoimatta jättäminen kun siihen on pieninkin mahdollisuus olemassa olisi suoraan huijaamista, vaikka sen saavuttaminen ilman slidausta vaatisikin useamman yrityksen mittanauhan kanssa.
Mikään ei motivoi niin kuin vittuilu.
Black scars
Viestit: 1548
Liittynyt: Ke 29.05.2002 12:55

Re: Voiko yksikkö sulaa niin että kylkeen hyökkäys päättyy ?

Viesti Kirjoittaja Black scars »

Cactuscheff kirjoitti:Pelaajan arvioitikykyähän käytetään vain rynnäkön julistamiseen, kun rynnäkkö on kerran lähtenyt siirrytään pelaamaan tarkoilla arvoilla ei arvauksilla.
Ok, tuo on hyvä tietää. Mietin vain seuraavaa tilannetta:

SSSSS...........................
SSSSS...........................
SSSSS...........................
SSSSS...........................
..................................
..................................
..................................
..................................
..................................
..................................
..................................
..................................
...............M.................
..................................
..................................
.............................BBB.
.............................BBB.
.............................BBB.
.............................BBB.
.............................BBB.
.............................BBB.

M = Mörkö (tai yksikkö) jolla on ominaisuus, joka vaikuttaa vaikkapa 4" etäisyydelle tuleviin vihollisiin. Bretit haluaisivat chargessaan kiertää kyseisen yksikön, suorimman mahdollisen chargelinjan sijaan. Pitääkö pelaajan arvioida etäisyys, vai mitataanko tosiaan vain suoraan 4" tuosta yksiköstä ja lasketaan riittääkö chargematka sen alueen ympäri? Vai onko brettiporukka pakotettu automaattisesti laukaisemaan tuo vaikutus. Kumpikin noista voidaan toteuttaa tarkoilla arvoilla, mutta ei ne ihan hyviltä vaihtoehdoilta vaikuta.
*Hu*
Black scars
Viestit: 1548
Liittynyt: Ke 29.05.2002 12:55

Re: Voiko yksikkö sulaa niin että kylkeen hyökkäys päättyy ?

Viesti Kirjoittaja Black scars »

CactusCheff kirjoitti:Harvoin sillä wheelin tarkalla mittauksella on merkitystä, senkun työntää hyökkäävät napit suoraan maksimoivaankontaktiin, mutta sitten kun tilanne on äärimäisen kiperä vaikkapa liikkeen vähäisyyden tai tiellä olevien esteiden takia on varmaan parempi merkitä hyökkääjän lähtöasema mahdollisimman tarkaan ja vaan kokeilla eri paikoissa ja eri matkoja wheelaamalla kuinka hyvin maksimointi onnistuu.
Nuo on molemmat ihan hyviä menettelyjä ja pelaan mielelläni niiden mukaan. Kuitenkin, mikäli luen turnauspelaajien mielipiteitä eri foorumeilta, niin tuolla ei ole mitään merkitystä, koska menettelyä ei pysty säännöistä osoittamaan.

Mitä luulet, että käy vaikkapa GT:n heatissa, jos merkkaat yksikön lähtöpaikan nopilla ja ryhdyt sahaamaan optimaalista linjaa yksikön chargelle? Kun tulee ongelma ja kysytään tuomarilta neuvoa, niin ensimmäiseksi hän kysyy: "onko figuja jo liikutettu", jos on, niin vastaus on luokkaa: "joo moi".

GW on julkaissut ratkaisumalleja ongelmatilanteisiin, toisin sanoen myöntänyt, että pelissä klikkaa muutamassa kohdassa. Silti löytyy aina pelaajia, jotka uskoo, ettei näin ole. Tai sitten tietävät, että niin todellakin on ja pelin puutteellisuutta voi käyttää hyödyksi. Toisin sanoen pelistä on olemassa kaksi versiota samaan aikaan. Osa pelaa peliä sääntöjen ja ohjeiden mukaan, osa vain sääntöjen.
*Hu*
Cactuscheff
Viestit: 287
Liittynyt: To 10.11.2005 18:11
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Voiko yksikkö sulaa niin että kylkeen hyökkäys päättyy ?

Viesti Kirjoittaja Cactuscheff »

Black scars kirjoitti: M = Mörkö (tai yksikkö) jolla on ominaisuus, joka vaikuttaa vaikkapa 4" etäisyydelle tuleviin vihollisiin. Bretit haluaisivat chargessaan kiertää kyseisen yksikön, suorimman mahdollisen chargelinjan sijaan. Pitääkö pelaajan arvioida etäisyys, vai mitataanko tosiaan vain suoraan 4" tuosta yksiköstä ja lasketaan riittääkö chargematka sen alueen ympäri? Vai onko brettiporukka pakotettu automaattisesti laukaisemaan tuo vaikutus. Kumpikin noista voidaan toteuttaa tarkoilla arvoilla, mutta ei ne ihan hyviltä vaihtoehdoilta vaikuta.
Mikään sääntö ei käsittääkseni pakota suorittamaan rynnäkköä suorinta mahdollista reittiä, joten kaukaa voi kiertää jos maksimointi silti onnistuu. Tuo neljän tuuman satunnaisvaikutus alue ei käsittääkseni vaikuta mitenkään rynnäkön onnistumiseen tai epäonnistumiseen ellei sillä ole hidastavaa vaikutusta, jolloin se pitäisi mitata heti rynnäkön onnistumista tarkistaessa. Jos hidastavaa eli rynnäkön estävää ominaisuutta ei ole en kyllä antaisi brettipelaajan mitata etäisyyttä reittiään hienosäätäessä, kun tässä pelissä tunnutaan yleensä selviämään mahdollisimman vähillä mittauksilla. Toisaalta kun rynnäkön aikana saa wheelata vain kerran ei se kauimman mahdollisen reitin tarkistamisen kuvittelisi tuottavan liikaa vaikeuksia. Kun tuo pisin mahdollinen kiertoreitti on selvillä mitataan riittääkö se satunnaisvaikutuksen alueelta poissa pysymiseen.
Mitä luulet, että käy vaikkapa GT:n heatissa, jos merkkaat yksikön lähtöpaikan nopilla ja ryhdyt sahaamaan optimaalista linjaa yksikön chargelle? Kun tulee ongelma ja kysytään tuomarilta neuvoa, niin ensimmäiseksi hän kysyy: "onko figuja jo liikutettu", jos on, niin vastaus on luokkaa: "joo moi".
Joo olisi ehkä pitänyt kirjoittaa että yksikön lähtöpaikan merkkaamisen sijaan, tarkempi ja vähemmän ongelmia aiheuttava menettely olisi varmaan ottaa ne etukulman/eturivin wheelausta suorittavat napit irti yksiköstä, jättäen loppu yksikön toimimaan merkkinä, wheelipaikkaa ja matkaa optimoidessa. Tai sitten suorittaa hifistely erillisellä sopivan kokoisella liikutusalustalla.
Nuo on molemmat ihan hyviä menettelyjä ja pelaan mielelläni niiden mukaan. Kuitenkin, mikäli luen turnauspelaajien mielipiteitä eri foorumeilta, niin tuolla ei ole mitään merkitystä, koska menettelyä ei pysty säännöistä osoittamaan.
Joo tässä pelissähän on ongelmana se että kaikista menettelytilanteista ei vain ole yksiselitteisiä painettuja sääntöjä. Yllä esittämäni mielipiteet ovat vain omia käytännössä toimiviksi todettuja menettelujä, joista ei ole vastapuoli turnausympäristössäkään alkanut kyselemään tuomarin perään.
Mikään ei motivoi niin kuin vittuilu.
Black scars
Viestit: 1548
Liittynyt: Ke 29.05.2002 12:55

Re: Voiko yksikkö sulaa niin että kylkeen hyökkäys päättyy ?

Viesti Kirjoittaja Black scars »

cactuscheff kirjoitti:Joo tässä pelissähän on ongelmana se että kaikista menettelytilanteista ei vain ole yksiselitteisiä painettuja sääntöjä. Yllä esittämäni mielipiteet ovat vain omia käytännössä toimiviksi todettuja menettelujä, joista ei ole vastapuoli turnausympäristössäkään alkanut kyselemään tuomarin perään.
Samaa mieltä tuosta, fabaa ei ole tarkoitettu turnauspeliksi ja se näkyy. Turnauspeleissä on usein määritelty kaikki peliin liittyvät asiat, jopa pelaajille sallittua pukeutumistapaa myöden, jne. Noissa isommissa turnauksissa voi sattua ihan mitä vaan. Kerran yksikön charge ei onnistunut, koska kaikki napit eivät olleet liikutusalustan päällä. Siis GW:n viralliset ratsuväkifigut oli sellaisia, että jalustimet ottivat yhteen ja reunimmainen nappi oli ~5mm tassin ulkopuolella. Siinä sitten mietittiin, onnistuuko charge. Tassi ja/tai yhteenlasketut baset kyllä mahtui, mutta baset hieman erillään oleva todellinen yksikkö ei. Ruling oli, että figut on juuri niinkuin ne on, failed charge.
kuten yllä jullevi mainitsi, kyseistä Errataa ei ole olemassa. Kyseessä on ehdotus, mielestäni huono sellainen koska se tekee pelistä vain enemmän leikin taktiikkapelin sijasta. Monille on varmaan selkeää pelata noiden ehdotusten mukaan, se kuitenkin vähentää mielestäni peli-iloa, kukin pelipari tehköön kuitenkin omat päätöksensä. Turnauksissa on kuitenkin so-far koitettu pitää taktikoinnin mahdollisuus pelissä mikä on kunnioitettavaa.
Kyllä faba ja 40k on vankasti enemmän leikkiä, kuin taktiikkapeliä. Aloitin strategiapelien pelaamisen joskus 80-luvulla ja niitä on hyllyssä vieläkin metrikaupalla. Ihastuin GW peleihin kuitenkin poskettoman meiningin ja maalauspuolen takia. Suurin ero strategiapelien ja GW pelien välillä on se, että ensin mainitut pyrkivät mallintamaan jotakin ja pelaajat pyrkivät pelaamaan tuota "simulaatiota". GW turnauspelaaminen on tavallaan "irti" ympäristöstään, eli peli ei mallinna yhtään mitään ja siksi taktikointi on enemmänkin abstraktia sääntökikkailua, kuin varsinaista taktiikkaa. Esimerkiksi aikaisemmin mainittu zombien summonointi liian lähelle, jotta vastustajan hyökkäyskyky heikkenee, on sääntöjen reikäisyyden luoma tilanne: "Tuon yksikköni lähelle vastustajaa, koska silloin joukkojeni kimppuun käyminen on hankalampaa". Niin, onkohan tuo nyt sitten taktiikkaa, vai tikkarin varastamista lapselta. Leikki pitää ottaa leikkinä, eikä yrittää tehdä siitä mitään muuta.
*Hu*
MakeH
Viestit: 3083
Liittynyt: To 18.07.2002 15:21

Re: Voiko yksikkö sulaa niin että kylkeen hyökkäys päättyy ?

Viesti Kirjoittaja MakeH »

en tiedä mitä tuolla tarkoitat, onko pelitauko muuttanut mielipiteitä pelistä ja sen luonteesta vai kuinka on
"Embrace the filth" -Voices in Oggy's head
J.H.
Viestit: 26
Liittynyt: Ma 18.09.2006 09:55

Re: Voiko yksikkö sulaa niin että kylkeen hyökkäys päättyy ?

Viesti Kirjoittaja J.H. »

Vastaus alkuperäiseen kysymykseen: "In multiple combats it sometimes happens that at the end of a close combat phase some units are no longer engaged with any enemy unit (maybe because the unit they were engaged with has been completely destroyed). Such units are out of combat and can move normally from then on." p. 46

Eli tuota tulkitsen niin, että voi sulaa kylkeen hyökätty unitti pois alta, jos basekontakti häviää.


J
Black scars
Viestit: 1548
Liittynyt: Ke 29.05.2002 12:55

Re: Voiko yksikkö sulaa niin että kylkeen hyökkäys päättyy ?

Viesti Kirjoittaja Black scars »

Pelkkien casualtyjen poisto ei irrota yksikköä meleestä. Multiple combat tapauksessa yhdistävä yksikkö voi tuhoutua tai lähteä pakoon break testissä, silloin yksikköjen "ketju" katkeaa. Lopputuloksena syntyy kaksi erillistä jatkotaistelua, tai yksiköitä irtautuu meleestä. Mikäli pelaajat eivät hyväksy "sliding" -ratkaisua, niin en tiedä miten siinä tapauksessa casualtyjen aiheuttama (ei yksikön tuhoutumisen tai breakkaamisen) kontaktikato hoidetaan. Joka tapauksessa nappien poistaminen ei irrota meleestä, yksiköiden poistaminen kyllä.

Sääntöihin olisi yksinkertaisesti voinut kirjoittaa, että kontaktissa olevia modeleita poistetaan vasta sitten, kun kaikki vapaat modelit on poistettu. Edellinen poikkeuksena normaalin "takarankeista ensin" käytäntöön. Silloin yksiköiden sijainti säilyisi koko ajan samana, eikä sivuttaisliikkeitä tarvittaisi.
Makeh kirjoitti:en tiedä mitä tuolla tarkoitat, onko pelitauko muuttanut mielipiteitä pelistä ja sen luonteesta vai kuinka on
Ei, tykkään edelleen GW:n figupeleistä. Ei se mihinkään ole muuttunut. Mielipide sen osalta, että peliä voisi pelata pelkästään sääntökirjojen mukaan on ehkä muuttunut. Pirinen yritti viedä peliä aikanaan siihen suuntaan, mutta säännöt eivät yksinkertaisesti kata kaikkea. Se vähän häiritsee, että peli otetaan niin tosissaan, kuin tässäkin ketjussa käy ilmi. Rakentava keskustelu on aika vähissä, sillä ensimmäinen kommetti ratkaisumalleihin on "Nuo eivät ole sääntöjä" tai "Näytä tuo sääntökirjasta". Käsi ylös ne, jotka luottavat siihen, että faban säännöt kattavat kaikki tapaukset. Tietysti siellä on se "Most important rule", mutta se on sovellettava tapaus.

Ymmärrän kyllä huvin millaista "slidingia" vastaan olet Make, säännöllä voi todellakin tehdä hassuja juttuja, jos pelaaja niin haluaa. Sliding on tarkoitettu poistamaan ongelmia joistakin säännöistä, mutta jos sitä yleistetään ja väärinkäytetään, niin saadaan nippu uusia ongelmia. Jotenkin pelaajien pitää tuo casualtyjen poistaminen kuitenkin hoitaa, itse pelaisin siirtämällä yksiköitä niin, että kontakti säilyy tai poistamalla ei kontaktissa olevia modeleita. Säännöistä ei ratkaisua kuitenkaan löydy ja se on oikeastaan juttuni juoni.
*Hu*
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “FB: Säännöt”