Plague Furnacet yksiköissä

Warhammer FB -pelin säännöt ovat yleensä hieman tulkinnanvaraiset. Tällä palstalla keskustellaan eri sääntöjen toteutuksesta, tulkinnoista sekä mahdollisista ongelmatilanteista.
Mithrandir
Viestit: 2490
Liittynyt: Su 16.05.2004 21:47
Paikkakunta: Kajaani

Plague Furnacet yksiköissä

Viesti Kirjoittaja Mithrandir »

Tässä nousi esille yksi epäselvä kohta, nimittäin saako laittaa samaan ryhmään useamman kuin yhden Plague Furnacen? Onko kenelläkään tarjota sivunumeroa, jolta löytyisi tähän selvä ratkaisu?
Avatar
Moogle
Viestit: 173
Liittynyt: Ti 04.11.2008 17:04
Paikkakunta: Turku

Re: Plague Furnacet yksiköissä

Viesti Kirjoittaja Moogle »

-
Viimeksi muokannut Moogle, Su 15.12.2019 01:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mithrandir
Viestit: 2490
Liittynyt: Su 16.05.2004 21:47
Paikkakunta: Kajaani

Re: Plague Furnacet yksiköissä

Viesti Kirjoittaja Mithrandir »

Niille voi antaa 2k -armeijaan vaikka neljä Furnacea, mutta yleensä siellä on kyllä Screaming Bell & kolme Furnacea. Belliä ei kuitenkaan voi samaan ryhmään koskaan tunkea kuin Furnacen, johtuen tietyistä säännöistä. Mutta voiko tosiaan useamman kuin yhden Furnacen laittaa samaan ryhmään?

Kaksi semmoista vierekkäin antaa jo täydet rank-boonukset yksikölle, ja mahdollistaa aika karseat perseilyt. :/
Avatar
Finet
Viestit: 1343
Liittynyt: To 13.02.2003 09:34
Paikkakunta: Turku

Re: Plague Furnacet yksiköissä

Viesti Kirjoittaja Finet »

Entäs saako furnacen/kellon kanssa samaan ryhmään joinata muita charruja unbreakablesta johtuen? Ja jos ne on "monstrous mountteja", mitä tapahtuu kun jommankumman ratsastaja kuolee? Hyppääkö laite ulos ryhmästä kuten esim corpse cart?
Mithrandir
Viestit: 2490
Liittynyt: Su 16.05.2004 21:47
Paikkakunta: Kajaani

Re: Plague Furnacet yksiköissä

Viesti Kirjoittaja Mithrandir »

Käsittääkseni ne eivät ole monstrous mountteja, vaan pysyvät ryhmässä niin kauan kun eivät ole tuhoutuneita ja tekevät ryhmästänsä Unbreakablen. Se päällä oleva plague priest kuolee aika nopeasti muutenkin, kun kelloa saa aina erikseen targetoida ampumisella/magialla ja on vieläpä large target. Kello itse pysyy pelissä mukana pitkään stattiensa turvin, jotka ovat varsin tukevat.
Argonath
Viestit: 618
Liittynyt: La 22.02.2003 12:25
Paikkakunta: Kajaani

Re: Plague Furnacet yksiköissä

Viesti Kirjoittaja Argonath »

No useamman charrun saa ryhmään laittaa koska furnacea ei deploymentata monkkien kanssa, vaan se on pakko deploymentata sinne(siinä on ero=)jos on vaikka 2PM ryhmää jotka asetta eripuolille kenttään niin vastustaja ei voi tietää kumpaan se furccu tulee ja hikoilee siellä vastapäätä hirveästi). Joten jos unbreakable estää charrun liittymisen niin charrun voi laittaa sinne ennekuin siitä tulee unbreakable....



Toisaalta en tiedä pelin sääntöjä kovin hyvin enkä muista armeijakirjaa ulkoa niin voin olla ihan väärässä kuten useimmat täällä foorumilla. :D
Mikä tahansa väri on hyvä väri kunhan se on musta*
Mithrandir
Viestit: 2490
Liittynyt: Su 16.05.2004 21:47
Paikkakunta: Kajaani

Re: Plague Furnacet yksiköissä

Viesti Kirjoittaja Mithrandir »

Noin se näyttäisi juuri menevän, Furnace on pakko deploymentata Plague-monk ryhmään, eikä se varmaankaan ole mikään monstrous mount kun säännöissä lukee "special kind of mount" jota ei mitenkään sen kummemmin selitellä. Deployment tapahtuu näillä vehkeillä samalla kun characterit laitetaan, ja oletettavasti kello ja furnacet pysyvät ryhmässä vaikka character päältä kuolisikin.

Missään ei vaikuta myöskään olevan kieltoa laittaa useampi Furnace samaan ryhmään, vaikka suunnittelija tuskin on sitä näin tarkoittanutkaan. Siispä tulemme näkemään Unbreakable -munkkiryhmiä joissa eturivissä pelkät Furnacet ja munkit piileskelevät niiden takana, ellei sitten julkaista FAQ/Erratassa tähän muutosta.
Avatar
Myyra
Viestit: 2078
Liittynyt: Pe 11.06.2004 17:53
Paikkakunta: Espoo

Re: Plague Furnacet yksiköissä

Viesti Kirjoittaja Myyra »

Mithrandir kirjoitti:Tässä nousi esille yksi epäselvä kohta, nimittäin saako laittaa samaan ryhmään useamman kuin yhden Plague Furnacen? Onko kenelläkään tarjota sivunumeroa, jolta löytyisi tähän selvä ratkaisu?
Mikään sääntö ei sitä varsinaisesti kiellä, mutta homman älykkyyden voisi kyllä kyseenalaistaa.

Edit: Ja kyllä se vaikuttaisi olevan monstrous mount, koska se on mount ja sillä on yli 2 woundia, mutta ei se kyllä sieltä ryhmästä lähde koskaan, koska se on mainittu erikseen tuolla Icon of the Horned Rat -säännössä.
Mithrandir
Viestit: 2490
Liittynyt: Su 16.05.2004 21:47
Paikkakunta: Kajaani

Re: Plague Furnacet yksiköissä

Viesti Kirjoittaja Mithrandir »

Se on mainittu, ettei vapaaehtoisesti koskaan saa ryhmästä lähteä. Voisihan noita siis koittaa pelata niinkin, että kun tappaa sen kahden woundin sankarin sieltä härpäkkeen päältä, pullahtavat Furnacet ulos ryhmästä samantien. Tämähän ei ole mikään vapaaehtoinen liike. Tätä ei siis mikään sääntö kiellä, mutta samalla lailla voi kyseenalaistaa homman älykkyyden tässäkin kohtaa.

Lopputulos näyttää olevan, että RAW:ia ajatellen Furnacen & Bellin säännöt ovat täysin rikki, eikä missään ole paljon mitään järkeä. Joten jos vaan laitetaan järkeä siihen porukalla, ja sovitaan yleinen käytäntö siihen asti kunnes FAQ/Errata joskus tulee.

Minä ehdotan, että tarkoitus ei ole ollut sallia useampi kuin yksi Furnace samaan ryhmään, eikä ole ollut tarkoitus että nämä pullahtavat ryhmistä ulos hetimiten sankarin kuollessa. Ja että näin voisimme pelata Skaveneilla.

Tälläinen käytäntö estäisi pahimmat exploitit ennen kuin FAQ/Errata antaa siihen luvan/vahvistaa käytännön, ja olisi kaikkein helpoin tapa pelata näiden kanssa.
Lisäksi uskoisin, että turnauksissa mennään asian suhteen juuri näin.

Oppositio toisaalta ehdottaa, että Furnaceja voi laittaa niin monta kappaletta samaan ryhmään kuin tahtoo ja pisteet sallivat, ja että ne pullahtavat ulos sankarin kuollessa. Tämä on RAW -tulkinta, eikä välimuotoa voida sallia(eli ryhmiin saisi laittaa useamman, ja että eivät ikinä ulos pulpahda) koska se käyttäisi yhtäaikaa RAW -päätelmää toisessa epäselvässä kohdassa ja toisessa epäselvyydessä oletettua designer's intenttiä. Tämä välimuotoinen käytäntö sattumoisin maksimoisi kaiken hyödyn Skaveneille samalla, enkä ihmettele jos sitä joku(Skaven -pelaaja) kiivaastikin koittaisi ehdotella.

Kumpi käytäntö tuntuu teistä paremmalta ratkaisulta?
Avatar
kirrppu
Viestit: 168
Liittynyt: Pe 28.12.2007 23:25
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Plague Furnacet yksiköissä

Viesti Kirjoittaja kirrppu »

Mutta jos ollaan tarkkoja, niin belli ja furnake EIVÄT voi liikkua ilman työntäjiään, eli käytännössä se ei siis voi lähtä sielt unitist harhailemaa ympäri pelikenttää...
Avatar
Amazing Slug
Viestit: 4108
Liittynyt: To 01.05.2003 22:03
Paikkakunta: Espoo

Re: Plague Furnacet yksiköissä

Viesti Kirjoittaja Amazing Slug »

Mithrandir kirjoitti: Tämä on RAW -tulkinta,
Isäs oli RAW-tulkinta kun sua teki. Furnacessa ei ole mitään selvää eivätkä kapitaali ärrä, aa ja tuplavee ole mikään peruste. Noistakin säännöistä riittää leirejä paljon enemmän kuin kaksi. Furnacen, kuten minkään muunkaan skaven-kirjan härvelin, säännöt eivät yksinkertaisesti toimi. Painotettu 4+ noppa mukaan kun pelataan.

Plague furnace asetetaan keskelle. Pitääkö sen pysyä siellä?

Toinen plague furnace depotaan uniittiin (jos depotaan). Mihin? Keskelle? Väistääkö toinen? Jaetaanko keskusta tasaisesti?

Plague furnace hönkii liekin... ja ottaa ilmeisesti itsekin toughness testin? Ja Priest myös?

Enshrouded by fog koskettaa sitten myös furnacea?

Jutellaanko seuraavaksi doomwheelistä. :)
Argonath
Viestit: 618
Liittynyt: La 22.02.2003 12:25
Paikkakunta: Kajaani

Re: Plague Furnacet yksiköissä

Viesti Kirjoittaja Argonath »

Armybook sanoopi että furnace pitää asettaa ryhmään niin keskelle kuin mahdollista. Täten jos 1 furnace on jo keskellä, toinen tulisi sen viereen kun ei keskemmälle pääse. Aivot räjähtää kun koittaa lukea näitä sääntöjä. :D
Missään ei toisin sanota että Furnace ei saisi liikkua ryhmän sisällä, sanotaan vaan että se asetetaan ryhmään mahdollisimman keskelle ja sitten saa siellä liikkua niinkuin charrut liikkuu?

Toinen on sitten että mielestäni Priest ei ole erillinen yksikkö kun katsotaan enshroudet by fogia katsottessa tai jos priestillä on cenceri niin furnace ei siitä otaisi testiä koska furnace on samaa modelia tämän kanssa. T testihän tuli BtB oleviin modeleihin, furccu ja priesti eivät ole BtB vaan samaa modelia? Emmä tiedä sääntöjä niin vähän spekulointia. :P Pitää sitten ensikesänä opetella 8 edikan säännöt. :)
Mikä tahansa väri on hyvä väri kunhan se on musta*
Argonath
Viestit: 618
Liittynyt: La 22.02.2003 12:25
Paikkakunta: Kajaani

Re: Plague Furnacet yksiköissä

Viesti Kirjoittaja Argonath »

Eikö priest saa +1AS kun mountin selässä? 6+ save jousia vastaan! kyllä kelepaa proskuttaa!
Mikä tahansa väri on hyvä väri kunhan se on musta*
Avatar
Kaapelikala
Viestit: 4434
Liittynyt: Ma 30.06.2003 13:43
Paikkakunta: Espoo

Re: Plague Furnacet yksiköissä

Viesti Kirjoittaja Kaapelikala »

Argonath kirjoitti:Eikö priest saa +1AS kun mountin selässä? 6+ save jousia vastaan! kyllä kelepaa proskuttaa!
Saako priestin tapettua vempeleen päältä? Jos kyllä, ei saa arskabonareita.
Avatar
Myyra
Viestit: 2078
Liittynyt: Pe 11.06.2004 17:53
Paikkakunta: Espoo

Re: Plague Furnacet yksiköissä

Viesti Kirjoittaja Myyra »

Kaapelikala kirjoitti:
Argonath kirjoitti:Eikö priest saa +1AS kun mountin selässä? 6+ save jousia vastaan! kyllä kelepaa proskuttaa!
Saako priestin tapettua vempeleen päältä? Jos kyllä, ei saa arskabonareita.
Saahan sen tapettua.
Mithrandir
Viestit: 2490
Liittynyt: Su 16.05.2004 21:47
Paikkakunta: Kajaani

Re: Plague Furnacet yksiköissä

Viesti Kirjoittaja Mithrandir »

Aivan niin Slugi, siksipä olenkin tuota mieltä että voisi vaan sopia tuon selkeän yleisen käytännön, eikä mennä arvuuttelemaan miten RAW -periaatetta soveltaisi Furnacen kanssa. Siitä kun ei tulla missään asiassa yhtä mieltä olemaan, ennen kuin tuo FAQ ilmestyy.

Koitin juuri tekstissäni tuoda ilmi, miten RAW:n kanssa Furnace on täysin järjetön härpäke ja etten ole sen käyttämisen kannalla, olisi kai pitänyt sanoa se vielä suorempaan.

Argonathille taas: Jos sallimme useamman kuin yhden Furnacen per ryhmä, niin ei tuo "mahdollisimman keskelle" -sääntö ole niin vaikea, kyllä kaksi modelia voi jakaa sen paikan niin että niiden välinen viiva on mahdollisimman keskellä ryhmää.

Itse Furnacen säännöt koskien tuota Plague Censerin käyttöä Priestillä sen päältä, sanovat kyllä selkeästi tuon että Censer vaikuttaa ikäänkuin Furnacen base olisi Priestin base. Pelissä taitaa olla joitain muitakin taikaesineitä/varusteita jotka tuottavat päänvaivaa monstrous mounttien kanssa käytettynä, kyllä kai Furnacen kohdalla voisi tehdä samoin kuin noissa muissakin tapauksissa. Eli siis, mitenkä on, iskevätkö esim. jollain Kaaoksella characterit vaikkapa omaa monstrous mounttia jos joutuvat friendly modeleihin jakamaan hyökkäyksiä, eikä ole muitakaan base to base kontaktissa?

En tietenkään ehdota että Censer vaikuttaisi Furnaceen vain silloin jos munkkeja ei olisi ympärillä, vaan tuossa haen esimerkkiä siitä, miten monstrous mountteja saa kohdella erillisinä modeleina tiettyjen magic itemien & varusteiden kanssa.

Senhän tuo armeijakirja kyllä sanoo, että Censer vaikuttaa Furnaceen sillä kuutosella testissä. Tämän voisi ajatella koskevan hyvinkin tuota ratsastavan Priestin Censeriä(kuten se myös koskeekin, jos käytännöksi otamme heittää testiä), mutta toisaalta tuleehan niitä muitakin tilanteita kenties jolloin Censereitä kantavat modelit koskettavat Furnacea.
Avatar
Amazing Slug
Viestit: 4108
Liittynyt: To 01.05.2003 22:03
Paikkakunta: Espoo

Re: Plague Furnacet yksiköissä

Viesti Kirjoittaja Amazing Slug »

Kaapelikala kirjoitti: Saako priestin tapettua vempeleen päältä? Jos kyllä, ei saa arskabonareita.
Joo ei saa. Varmaan sekoittaa screaming bellin Grey seeriin, joka saa. Jostain syystä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “FB: Säännöt”