FoW 4.0 Maaliskuussa 2017!

Alue Battlefront Miniaturesin toiseen maailmansotaan sijoittuvalle miniatyyripelille.
Avatar
smaxx
Valvoja
Viestit: 8421
Liittynyt: Ti 13.02.2007 17:29
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: FoW 4.0 Maaliskuussa 2017!

Viesti Kirjoittaja smaxx » La 14.01.2017 20:21

huuhaamies kirjoitti:
Ti 18.10.2016 12:30
> Tietty streamlinaus ei kyllä todellakaan olisi haitaksi.
Olen vahvasti samaa mieltä.
Nykyisissä säännöissä ei sinällään ole suurta vikaa - niitä on vain mielestäni liikaa.
Seconded :) Peli pitäisi saada nopemmaksi ja yksinkertaisemmaksi. Ja armeijakirjahelvetti vielä pois niin hyvä. Toisaalta, pelaan jo Bolttiakin, joten ei tästä tartte ihan samaa peliä kuitenkaan tehdä...
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/

Avatar
Halkomahooli
Viestit: 794
Liittynyt: To 27.08.2009 15:06
Paikkakunta: Lahti

Re: FoW 4.0 Maaliskuussa 2017!

Viesti Kirjoittaja Halkomahooli » La 14.01.2017 20:39

smaxx kirjoitti:
La 14.01.2017 20:21
huuhaamies kirjoitti:
Ti 18.10.2016 12:30
> Tietty streamlinaus ei kyllä todellakaan olisi haitaksi.
Olen vahvasti samaa mieltä.
Nykyisissä säännöissä ei sinällään ole suurta vikaa - niitä on vain mielestäni liikaa.
Seconded :) Peli pitäisi saada nopemmaksi ja yksinkertaisemmaksi. Ja armeijakirjahelvetti vielä pois niin hyvä. Toisaalta, pelaan jo Bolttiakin, joten ei tästä tartte ihan samaa peliä kuitenkaan tehdä...
En kyllä ymmärrä miksi kaikki pelit pitäis vääntää samaan muottiin: nopeampi, selkeämpi jne. Omasta mielestäni FoW V3 ei edes ole liian sekava eikä vie liian pitkiä aikoja. Mukavaa kun on syvyyttä ja erilaisia mahdollisuuksia rakentaa erilaisia listoja jne. Toki pientä viilaamista vois harrastaa, mutta nyt on tulossa melkein kokonainen sääntöjen uudelleenkirjoitus.
An Eternity Of War And Carnage

Sappi
Viestit: 456
Liittynyt: Ma 04.08.2008 12:43

Re: FoW 4.0 Maaliskuussa 2017!

Viesti Kirjoittaja Sappi » La 14.01.2017 20:52

Samat fiilikset kuin Halkomahoolilla. Ainut suurempi ongelma omasta mielestä on monien erikoissääntöjen ylitarjonta ja metan väljähtyneisyys.

Mitähän smaxx tarkottaa armeijakirjahelvetillä?

Avatar
smaxx
Valvoja
Viestit: 8421
Liittynyt: Ti 13.02.2007 17:29
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: FoW 4.0 Maaliskuussa 2017!

Viesti Kirjoittaja smaxx » La 14.01.2017 21:12

Sappi kirjoitti:
La 14.01.2017 20:52
Samat fiilikset kuin Halkomahoolilla. Ainut suurempi ongelma omasta mielestä on monien erikoissääntöjen ylitarjonta ja metan väljähtyneisyys.
Mitähän smaxx tarkottaa armeijakirjahelvetillä?
Niitä armeija/teatterikirjoja on vaan pirusti, ja siellä paljon tavaraa yksinkertaiselle. Mutta flames on ihan hyvä peli sellaisena kuin on, ja saahan ne pelit olla erilaisia ja jotkut isompia ja monimutkaisempia kuin toiset, ei V3 ole huono eikä rikki. Itse pelaan enemmän simppelimpiä pelejä, mutta se on toinen asia.
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/

Sappi
Viestit: 456
Liittynyt: Ma 04.08.2008 12:43

Re: FoW 4.0 Maaliskuussa 2017!

Viesti Kirjoittaja Sappi » La 14.01.2017 21:24

Joo kirjojen määrä hirvitti ja oudoksutti aluksi, mutta ajan myötä sen kokonaisuuden hahmotti.

Voishan niitä ainakin selkeyttää, että olis selvää et mitkä on vielä relevantteja ja mitkä vanhentuneita. Listojen vähentämistä en kuitenkaan suosi, vaihtelu virkistää. Muuten homma menee identtisiksi panssarilistoiksi.

Omasta puolesta vois mennä koko homma digitaaliseksi, niin olisi helposti päivitettävissä ja selkeästi samassa paikassa kaikki.

Avatar
Halkomahooli
Viestit: 794
Liittynyt: To 27.08.2009 15:06
Paikkakunta: Lahti

Re: FoW 4.0 Maaliskuussa 2017!

Viesti Kirjoittaja Halkomahooli » La 14.01.2017 21:50

Sappi kirjoitti:
La 14.01.2017 21:24
Joo kirjojen määrä hirvitti ja oudoksutti aluksi, mutta ajan myötä sen kokonaisuuden hahmotti.

Voishan niitä ainakin selkeyttää, että olis selvää et mitkä on vielä relevantteja ja mitkä vanhentuneita. Listojen vähentämistä en kuitenkaan suosi, vaihtelu virkistää. Muuten homma menee identtisiksi panssarilistoiksi.

Omasta puolesta vois mennä koko homma digitaaliseksi, niin olisi helposti päivitettävissä ja selkeästi samassa paikassa kaikki.
Juu aina vois ns. vanhentuneita karsia (ja näinhän on aina oikeestaan käynytkin kun tullut päivitettyjä armeijakirjoja). Mut ite oon kanssa samaan mieltä, että digitaaliseks vois ihan hyvin mennä, ja vielä kun saisivat jonkun linktyksen digitaali appin ja forcessin välille, ettei tarttis ostaa erikseen kirjaa ja listatyökalua, vaan sais molemmat samassa paketissa.
An Eternity Of War And Carnage

Avatar
Halkomahooli
Viestit: 794
Liittynyt: To 27.08.2009 15:06
Paikkakunta: Lahti

Re: FoW 4.0 Maaliskuussa 2017!

Viesti Kirjoittaja Halkomahooli » Ma 30.01.2017 22:41

Tulipa tätä https://www.facebook.com/groups/4876125 ... ef=m_notif ketjua FB:ssä lueskeltua mietittyä, mikä BF:llä kaiken kaikkiaan mättää. Kovastihan nyt ovat mainostaneet V4:sta selkeytettynä versiona, jonka avulla pyrkivät saamaan uusia pelaajia ja saamaan sitä kautta tuottoja uusien figujen myynnistä, vanhoilla pelaajillahan on jo melkein kaikki figut mitä toivoa saattaa, joten sitä kautta ei enää tuottoja niinkään uskota tulevan.

Ite mietin asiaa toiselta kantilta. V3:sen perussäännöthän on melkoisen helpot oppia, perusliikkuminen, ampuminen, taistelu jne. Sääntöpyörittelyksihän homma menee vasta sitten, kun mennään syvemmälle sääntöihin, mutta ilman näitä perus aloittelija pääsee hyvin alkuun. Ainakin itse V2:sen aikaan pääsin hyvin helposti kärryille pelkkiä perussääntöjä seuraamalla, alkuum en edes katsellut sääntöjä syvemmälti sillä halusin sisäistää perushommat.

Vanhat pelaajathan (ainakin FB:n mukaan) ovat pitkään olleet sitä mieltä, että V3 on hyvä edikka, kun sitä hiukan hiottaisiin ja muutamia sääntöjä ja päällekkäisyyksiä virtaviivaistettaisiin ja poistettaisiin. Mutta ovat samalla valitelleet kuinka hankalaa on saada figuja muualta kuin BF:n omasta verkkokaupasta ostettua (vrt. GW jonka figuja saa melkein tavallisesta Prismasta (joo joo kärjistän)) ja välillä BF:n omastakaan verkkokaupasta ei tahdo saada myynnissä olevia tuotteita (esim. italialaisia).

Joten mielestäni säännöt itsellään eivät ole este saada uusia pelaajia ja sitä kautta nostettua figujen myyntiä, vaan itse figujen saatavuus ja esillä olo on ongelma. Mielestäni, jos BF haluaa nostaa tuottojaan, on sen tuotava figunsa paremmin nähtäville. Ihmiset kuitenkin enemmän ostavat niitä peleihin erikoistuneista kivijalkaliikkestä kuin verkkokaupoista tai ainakin sieltä he löytävät uusia kiinnostavia pelejä.

Lisäksi BF:n ongelma on olematon paikallismarkkinointi, paikallisia liikkeitä ei tueta mainostamaan heidän tuotteitaan, jolla saataisiin haluttu tuote ihmisten tietoisuuteen, vrt. GW (TAAS!) jonka melkein jokaisesta tuotteita myyvästä liikkeestä löytyy valmis, maalattu, aloitusarmeijasetti, jolla myymälän henkilökunta osaa ja pystyy näyttämään kiinnostuneelle pelaajalle tuotetta ja esittelemään perussääntöjä(!). Kuinka monesta myymälästä voitte sanoa, että löytyy esim. edes vanha V2:sen aikainen Open Fire, jossa oli 3 Shermania ja 2 StuG:a? Ei varmaan yhdestäkään. Puhumattakaan, että löytyisi V3:sen aikainen saksalaiset ja britit/amerikkalaiset sisältävä Open Fire.

Eli mielestäni pohjimmiltaan BF on epäonnistunut tuotteidensa markkinoinnissa ja esille tuomisessa, ei sääntöjen teossa. Mutta yrittää nyt jostain syystä korjata myyntiään uusimalla säännöt kokonaan, joka suututtaa monet vanhat pelaajat, mutta markkinointi pysyy samana, jolloin ei edelleenkään tuoda tuotteita paikallisesti nähtäviksi ja hypisteltäviksi uusille mahdollisille asiakkaille. Ja näin päädytään tilanteeseen, jossa vanhat pelaajat lähtevät uusien pelien perään tai pysyvät vanhassa editiossa ja markkinoivat ehkä sitä eivätkä uutta. Ja mahdolliset uudet pelaajat kohtaavat saman ongelman kuin vanhat, eli figujen saamisen hankaluuden.
An Eternity Of War And Carnage

Lateksimajava
Viestit: 2113
Liittynyt: To 22.01.2004 12:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: FoW 4.0 Maaliskuussa 2017!

Viesti Kirjoittaja Lateksimajava » Ti 31.01.2017 10:49

Onkohan odotettavissa pelaajavetoisesti tehtävä epävirallinen 4. versio kolmosen pohjalta..? 4th World War?

Avatar
Halkomahooli
Viestit: 794
Liittynyt: To 27.08.2009 15:06
Paikkakunta: Lahti

Re: FoW 4.0 Maaliskuussa 2017!

Viesti Kirjoittaja Halkomahooli » Ti 31.01.2017 12:01

Lateksimajava kirjoitti:
Ti 31.01.2017 10:49
Onkohan odotettavissa pelaajavetoisesti tehtävä epävirallinen 4. versio kolmosen pohjalta..? 4th World War?
Paha mennä sanomaan, mutta en välttämättä yllättyis jos näin kävis.
An Eternity Of War And Carnage

Vonrichthofen
Viestit: 830
Liittynyt: Ke 19.08.2009 08:23
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: FoW 4.0 Maaliskuussa 2017!

Viesti Kirjoittaja Vonrichthofen » Pe 03.03.2017 12:00

Lateksimajava kirjoitti:
Ti 31.01.2017 10:49
Onkohan odotettavissa pelaajavetoisesti tehtävä epävirallinen 4. versio kolmosen pohjalta..? 4th World War?
En pidättelisi henkeäni, fowi on turnausjengin kautta hengittävä eläin, eikä sillä ole oikein johtajaa missään. Epävirallisia on varmaan netti pullollaan, kun kaivaa vaan.
Nopat & Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho

"Stuff breaks, people die"
-CP2020-

VonRichthofen's Lounge

Tumppi259
Viestit: 126
Liittynyt: Ke 09.08.2006 19:49
Paikkakunta: Kouvola

Re: FoW 4.0 Maaliskuussa 2017!

Viesti Kirjoittaja Tumppi259 » Ke 05.04.2017 18:31

Onko joku muu huomannut sitä, että osa aseista ampuu uusissa kirjoissa vähemmän tai enemmän kuin aiemmin, esim. saksalaisten PaK38 ja 5cm vaunukanuunat ampuu nykyään paikoiltaan kahdesti kun aiemmin rof oli 3 ja 2cm it-tykillä pudotus on neljästä kolmeen. Tosin 2cm aseet (poislukien Panzer II OP) ampuu liikkeestä kahdesti. Niin ja lisäksi vielä se, että kasikasit eivät saa enää suurempaa miehistöä.

Avatar
Halkomahooli
Viestit: 794
Liittynyt: To 27.08.2009 15:06
Paikkakunta: Lahti

Re: FoW 4.0 Maaliskuussa 2017!

Viesti Kirjoittaja Halkomahooli » Ke 05.04.2017 20:57

Tumppi259 kirjoitti:
Ke 05.04.2017 18:31
Onko joku muu huomannut sitä, että osa aseista ampuu uusissa kirjoissa vähemmän tai enemmän kuin aiemmin, esim. saksalaisten PaK38 ja 5cm vaunukanuunat ampuu nykyään paikoiltaan kahdesti kun aiemmin rof oli 3 ja 2cm it-tykillä pudotus on neljästä kolmeen. Tosin 2cm aseet (poislukien Panzer II OP) ampuu liikkeestä kahdesti. Niin ja lisäksi vielä se, että kasikasit eivät saa enää suurempaa miehistöä.
Joo noi on noita MW uudistuksia. Enemmän omalla kohdalla kiinnostanut LW:n uudistukset, MW kun ei vielä ainakaan ole isossa huudossa.
An Eternity Of War And Carnage

Sappi
Viestit: 456
Liittynyt: Ma 04.08.2008 12:43

Re: FoW 4.0 Maaliskuussa 2017!

Viesti Kirjoittaja Sappi » Ma 10.04.2017 01:37

Huhhuh. Flak38 ei kolmosen tulinopeudella jatkossa todellakaan torju mitään koneita.

Nysse
Viestit: 657
Liittynyt: To 10.04.2003 19:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: FoW 4.0 Maaliskuussa 2017!

Viesti Kirjoittaja Nysse » Ma 10.04.2017 10:17

IT on muutenkin V4:ssä aika tunkki kun koneisiin osuu aina 5+ ja sillä vielä 3+ save ennenkuin edes Firepoweria lähdetään heittämään. Flying Tank säännöillä olevia vehkeitä tulee varsinkin olemaan todella vaikea pudottaa normaalilla ilmatorjunnalla. Omalla lentokoneella taas aina se 5+ heitto mikä on usein parempi kuin edes 3 tai 4 tykin patteri. Ja lentokone tosiaan torjuu uhkan mistä vaan. Flak38:n 16" range esim. rampauttaa sitä aika paljon.

Tsäänssit pudottaa vähintään 1 lentokone 4:llä tykillä näin pikaseen laskettuna:
FlaK38: 45,3%
FlaK38 vs. Flying tank: 25,8%
FlaK43: 60%
FlaK43 vs. Flying Tank: 45,3%

Il-2:t ja Hs129:t (ja ylipäätään koneet) on kyl eeppisesti parempia nykyään.

Toi miehistön taitotason pudottaminen ilmatorjunnasta oli kyllä vähän jännä ratkaisu. Onhan se Taivaallinen Ohiammunta toki aina vähän randomia mutta luulis että siinäkin jotain eroa on täydellä noviisilla ja veteraanimiehistöllä. Sinäänsä muuten ihan hyvä muutos että lentokoneet selviävät paremmin ilmatorjunnan läpi, tuskimpa oikeasti nopeasti ja matalalla lentävä lentokone putosi ihan yhtä helposti kuin Flamesissa tuppasi vanhoilla säännöillä käymään. Vanhoilla säännöillä veteraani FlaK38 patteri kuitenkin pudotti 98% varmuudella vähintään yhden koneen ja todennäköisesti myös toisenkin.
Nopat & Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho

Figuharrastetta insinöörin putkiaivoilla: Engineered Gaming

Avatar
Halkomahooli
Viestit: 794
Liittynyt: To 27.08.2009 15:06
Paikkakunta: Lahti

Re: FoW 4.0 Maaliskuussa 2017!

Viesti Kirjoittaja Halkomahooli » Ma 10.04.2017 11:54

Mistä sä ton "osuu aina 5+:lla" repäsit? Ei se nykyään niin mene, vaan lentokoneilla on skill rate kuten muillakin, ovat veteraaneja, joten osuminen 4+. 5+ tulee sitten, jos ampuva yksikkö on 10cm/4" päässä tall terrainista (metsät/talot) ja kone on sen takana, eli sit kone saa concealmentin.

Sen myönnän kyllä, että lentokoneet on nykyisellään kestävämpiä kuin ennen, ja kevyillä AA tykeillä/AA MG:llä Flying Tankin ampuminen on melkoista arpapeliä, osumaan onnistuu, mutta kun 5+ FP muuttuu 6:seksi.
An Eternity Of War And Carnage

Nysse
Viestit: 657
Liittynyt: To 10.04.2003 19:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: FoW 4.0 Maaliskuussa 2017!

Viesti Kirjoittaja Nysse » Ma 10.04.2017 14:47

Siis ilmatorjunta osuu lentokonetta ammuttaessa aina 5+. Sivu 44 tossa V4 LW läsyssä. En tiedä onko Mid Warissa erilainen, en oo niitä sääntöjä ostanut kun ei oikeen ollut kellään kiinnostusta aikakauden aloitteluun.

Eli nykyään ensin 5+ osumiseen, lentokoneella aina 3+ save ja siihen Firepower vielä päälle.
Nopat & Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho

Figuharrastetta insinöörin putkiaivoilla: Engineered Gaming

Avatar
Halkomahooli
Viestit: 794
Liittynyt: To 27.08.2009 15:06
Paikkakunta: Lahti

Re: FoW 4.0 Maaliskuussa 2017!

Viesti Kirjoittaja Halkomahooli » Ma 10.04.2017 15:11

Toi on Fighter Interception. Eli jos sulla on oma kone nii voit sillon heittää 5+ ja sun lentokonees estää vastustajan lentokone unittia tulemasta kentälle.

AA ampuu ihan normaalisti lentokoneita, kuten kuvasin jo yllä.
Screenshot_20170410-151051.jpg
Screenshot_20170410-151051.jpg (154.41 KiB) Katsottu 531 kertaa
An Eternity Of War And Carnage

Nysse
Viestit: 657
Liittynyt: To 10.04.2003 19:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: FoW 4.0 Maaliskuussa 2017!

Viesti Kirjoittaja Nysse » Ma 10.04.2017 15:36

Saman sivun ihan oikea alanurkka :) Sieltä löytyy toi "Aircraft are Hit On 5+" Se o aika omituisesti jemmattu ku ei oo ampumisessa jne. En nyt saa mistään fiksusti linkattua kuvaa, mutta ainakin tässä Flames of War Digitalin versiossa on tollain.

Mutta noilla tosiaan oma Sporadic lentokone on valtaosassa tilanteista tehokkain ilmatorjunta ja pystyy vaikuttamaan kaikkialla pöydällä.
Nopat & Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho

Figuharrastetta insinöörin putkiaivoilla: Engineered Gaming

Tumppi259
Viestit: 126
Liittynyt: Ke 09.08.2006 19:49
Paikkakunta: Kouvola

Re: FoW 4.0 Maaliskuussa 2017!

Viesti Kirjoittaja Tumppi259 » Ma 10.04.2017 16:50

Mutta tuleeko oman koneen mukana enää automaattisesti hävittäjäsuojaa vai koskeeko tuo sääntö ainoastaan niitä valintoja joissa tulee pelkkä fighter interception only, kuten japanilaisilla tai briteillä early warissa.

Sappi
Viestit: 456
Liittynyt: Ma 04.08.2008 12:43

Re: FoW 4.0 Maaliskuussa 2017!

Viesti Kirjoittaja Sappi » Ma 10.04.2017 17:51

Siellä ei musta missään sanota et hävittäjäsuoja on automaattisesti osa ilmatukea...

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Flames of War”