Age of Sigmar - Fantasiaskirmishpeli

Kaikki ne eksoottisemmat tinan ja muovin siirtelytavat, jotka eivät löytäneet paikkaansa ylempää.
Avatar
smaxx
Valvoja
Viestit: 8429
Liittynyt: Ti 13.02.2007 17:29
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Age of Sigmar - Fantasiaskirmishpeli

Viesti Kirjoittaja smaxx »

tneva82 kirjoitti:Riippuu siitä haluaako pre-AOS lookkia vai ei. Jos haluaa better to brace for dissapointment.
No ei ole mitään tiettyjä odotuksia, siistit figut on siistejä :) kyllä jotku tommoset Awesome -tyylin figut voi olla makeita, kunhan ei näytä Marineilta eikä kaaokselta.
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
Avatar
Tankki
Viestit: 630
Liittynyt: La 03.08.2002 21:02
Paikkakunta: Vampula/Pori

Re: Age of Sigmar - Fantasiaskirmishpeli

Viesti Kirjoittaja Tankki »

Tässä katselin tätä Miniwargamingin https://www.youtube.com/watch?v=OYG-APGLIXs AoS testipeliä ja videon alkupuolella he esittävät yhden mallin, miten AoS-listat voitaisiin balansoida. Kyseisessä mallissa ilmeisesti lasketaan woundit ja valittujen aseoptioiden attackit yhteen, jonka jälkeen tulos kerrotaan braveryllä. Näin saadaan pistehinta listan muodostamista varten. Monsterit ja sotakoneet lasketaan maksimi hyökkäysten mukaan, mutta tulos kerrotaan vielä braveryn jälkeen kahdella.

Tässä kaverin kanssa vielä hieman jatkojalostettiin tuota kaavaa seuraavaan muotoon:

(wounds + attacks + (damage – 1)) * bravery

Monsters, Warmachine ja Wizard keywordin omaavat * 2

Sankareita ei saa ottaa useampaa kuin muita yksiköitä on. Eli jos listasta löytyy kaksi High elf spearmen poppoota, niin voit ottaa 2 sankaria.


Eli esimerkiksi Tyrantti massiivisella ogre clubilla:

(8 + 4 + (3-1)) * 8 = 112 pinnaa

Yksi ryhmä ogre irongutseja (3 nappia):

(4 + 3 + (3-1) * 7 = 63 pts / model => 189


Hyökkäysten määrä tulee valitun siis valitulla aseoptiolla. Jos esimerkin Tyrantti olisikin ottanut Brace of Pistolsit ja siten joutunut käyttämään yhtä ogre cluppia, niin tällöin hinta olisi laskettu seuraavasti (huomioidaan aina maksimi hyökkäysten ja damagen määrä):

(8 + 2 + (3-1) + 6 + (2-1)) * 8 = 152

Tämmöstä tällä kertaa. Ajatuksia? Risuja ja ruusuja? Lentäville voisi varmaan heittää myöskin jonkin rajoitteen?
Quanto fa due meno uno? Fa uno.
Avatar
smaxx
Valvoja
Viestit: 8429
Liittynyt: Ti 13.02.2007 17:29
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Age of Sigmar - Fantasiaskirmishpeli

Viesti Kirjoittaja smaxx »

Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
shiwan
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 13.05.2013 08:52

Re: Age of Sigmar - Fantasiaskirmishpeli

Viesti Kirjoittaja shiwan »

Minusta tuntuu, että näissä piste-komppauksissa koitetaan väkisin tehdä uudesta vanhaa. Muistaisin, että tämän vuoden puolella oli tälläkin foorumilla juttua siitä, kuinka vastustajan kanssa jutteleminen enne peliä on melko olennaista jotta yhteinen linja ja pelisäännöt saadaan selvitettyä. AoS korostaa tätä ja sitä myöten tekee pelistä sosiaalisempaa. Tietenkin ongelmia voi tulla kun ei ole kiveen kirjoitettuja (ja GWn tuntien sitä myöten todella epäonnistuneita) armeijalistaratkaisuja. Kuitenkin tuntuu, että pelistä tosiaan etsitään uutta faban editionia ja jos ei löydy niin siitä koitetaan väkisin tehdä sellainen.
Varsinaisessa armeijanrakennussysteemissähän ei ole olennaista vikaa. Se nyt vaan luottaa siihen, että molemmat pelaajat välittävät sekä omasta, että toisen hauskasta. Jos ei välitetä siitä toisen hauskasta (omasta kai välittävät kaikki) niin peli muuttuu nopeasti pay to win-tyyppiseksi....mikä nyt sinällään on standardi muutenkin GWn peleissä.

Tuolla todettiin jo, että homma varmaan muodostuu järkevämmäksi jatkossa. Nyt pelin suurin vihollinen näyttää olevan liian pitkälle viety kilpailuhenkisyys ja tarve tekotaiteellisuudelle taktiikoissa, ei niinkään peli itse.
It's really, really easy to see a complaint that you don't happen to agree with, and imbue it with a whole lot more emotion than is actually present.
Avatar
smaxx
Valvoja
Viestit: 8429
Liittynyt: Ti 13.02.2007 17:29
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Age of Sigmar - Fantasiaskirmishpeli

Viesti Kirjoittaja smaxx »

shiwan kirjoitti:Minusta tuntuu, että näissä piste-komppauksissa koitetaan väkisin tehdä uudesta vanhaa. Muistaisin, että tämän vuoden puolella oli tälläkin foorumilla juttua siitä, kuinka vastustajan kanssa jutteleminen enne peliä on melko olennaista jotta yhteinen linja ja pelisäännöt saadaan selvitettyä. AoS korostaa tätä ja sitä myöten tekee pelistä sosiaalisempaa. Tietenkin ongelmia voi tulla kun ei ole kiveen kirjoitettuja (ja GWn tuntien sitä myöten todella epäonnistuneita) armeijalistaratkaisuja. Kuitenkin tuntuu, että pelistä tosiaan etsitään uutta faban editionia ja jos ei löydy niin siitä koitetaan väkisin tehdä sellainen.
Varsinaisessa armeijanrakennussysteemissähän ei ole olennaista vikaa. Se nyt vaan luottaa siihen, että molemmat pelaajat välittävät sekä omasta, että toisen hauskasta. Jos ei välitetä siitä toisen hauskasta (omasta kai välittävät kaikki) niin peli muuttuu nopeasti pay to win-tyyppiseksi....mikä nyt sinällään on standardi muutenkin GWn peleissä.
Niinpä. Toisaalta random peliin tarttee jotain raameja, että peli olisi luultavasti hauskaa. Kokeillaan tänään tällaista pakettia : http://www.louisvillewargaming.com/Files/AzyrComp.pdf

Musta toi on ihan hyvä lähestymistapa casual pelaamisen raamiksi, saadaan pelikoko sovittua, ja on tommonen hyvin karkea pisteytys yksiköille. Tarkoitus ei ole tota mitenkään koittaa rikkoa, valitsin ihan vaan ton puitteissa sellaisia modeleita joilla haluan pelata. Mutta tollasella raamilla saa armeijat ehkä suunnilleen samalle viivalle.
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
shiwan
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 13.05.2013 08:52

Re: Age of Sigmar - Fantasiaskirmishpeli

Viesti Kirjoittaja shiwan »

Olisin itse lähtenyt mielummin linjalle max scrollit + max woundit, mutta kyllähän tuo voi toimia. Lähinnä tuossa on se, että kun lauma gobboja voi tosiaan jyrätä tirsun kerralla niin tuollainen systeemi saattaa lakata toimimasta todella nopeasti. Kokeilematta ei tiedä.
It's really, really easy to see a complaint that you don't happen to agree with, and imbue it with a whole lot more emotion than is actually present.
Avatar
smaxx
Valvoja
Viestit: 8429
Liittynyt: Ti 13.02.2007 17:29
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Age of Sigmar - Fantasiaskirmishpeli

Viesti Kirjoittaja smaxx »

shiwan kirjoitti:Olisin itse lähtenyt mielummin linjalle max scrollit + max woundit, mutta kyllähän tuo voi toimia. Lähinnä tuossa on se, että kun lauma gobboja voi tosiaan jyrätä tirsun kerralla niin tuollainen systeemi saattaa lakata toimimasta todella nopeasti. Kokeilematta ei tiedä.
Ja totahan voi pitää siis vaikka ihan ekana lähtökohtana. Sitten jos pelaa samoilla armeijoilla vastakkain useammin, niin voi säätää peliä tasapainoisemmaksi tarpeen mukaan, ja tietysti kanssa kokeilla vähän erilaisia skenaarioita.
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
Avatar
tneva82
Viestit: 8640
Liittynyt: To 15.08.2002 11:51
Paikkakunta: Salo

Re: Age of Sigmar - Fantasiaskirmishpeli

Viesti Kirjoittaja tneva82 »

shiwan kirjoitti:Minusta tuntuu, että näissä piste-komppauksissa koitetaan väkisin tehdä uudesta vanhaa. Muistaisin, että tämän vuoden puolella oli tälläkin foorumilla juttua siitä, kuinka vastustajan kanssa jutteleminen enne peliä on melko olennaista jotta yhteinen linja ja pelisäännöt saadaan selvitettyä. AoS korostaa tätä ja sitä myöten tekee pelistä sosiaalisempaa. Tietenkin ongelmia voi tulla kun ei ole kiveen kirjoitettuja (ja GWn tuntien sitä myöten todella epäonnistuneita) armeijalistaratkaisuja. Kuitenkin tuntuu, että pelistä tosiaan etsitään uutta faban editionia ja jos ei löydy niin siitä koitetaan väkisin tehdä sellainen.
Mites AOS muka tuota korostaa ainakaan out of the box? Jo pelkkä idea että pelaajat keskustelisivat armeijat etukäteen on pelaajien kehittelemä house rule. AOS out of the box ei ole mitään pre-made listoja ellei sitten sellaiseksi katso figuja mitä olet mukanasi raahannut. Sen jälkeen se on yksiköiden vuorottaista laittelua reagoiden siihen mitä vihu laittaa.

Mutta jonkun on tehtävä pisteytyssysteemi jos tätä peliä meinaa pelata edes casuaalisesti. Peruspelaajien ei voi olettaa omaavan tarpeeksi kokemusta kaikista yksiköistä jotta voisivat edes yrittää saada edes sinnepäin tasapainoisia pelejä aikaiseksi. Kaksi pelaajaa tulevat klubille ja haluavat pelata. Ei tule tasapainoista peliä sopimalla keskenään vaikkeivat edes yrittäisi rikkoa. Liikaa muuttujia.

Perinteisesti pelin kehittäjät hoitivat tuota puolta antaen edes summittaisen frameworkin asialle mutta GW päätti ulkoistaa sen pelaajille ensin faballe.
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi
Avatar
tneva82
Viestit: 8640
Liittynyt: To 15.08.2002 11:51
Paikkakunta: Salo

Re: Age of Sigmar - Fantasiaskirmishpeli

Viesti Kirjoittaja tneva82 »

shiwan kirjoitti:Olisin itse lähtenyt mielummin linjalle max scrollit + max woundit, mutta kyllähän tuo voi toimia. Lähinnä tuossa on se, että kun lauma gobboja voi tosiaan jyrätä tirsun kerralla niin tuollainen systeemi saattaa lakata toimimasta todella nopeasti. Kokeilematta ei tiedä.
Max scrollit+max woundit ei vain riitä. Woundit ei oo identtisiä keskenään...Eikä kyllä scrollitkaan sinänsä.

Miksi tyytyä systeemiin joka on rikki by default?

(tosin miksi edes yrittää saada AOS:n jotain itua kun voisi samantien ottaa paremman systeemin...Toivottavasti 40k porukalla on enemmän järkeä kuin fabapuolella sitten!)
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi
Avatar
Mysterous
Viestit: 2210
Liittynyt: La 16.11.2002 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Age of Sigmar - Fantasiaskirmishpeli

Viesti Kirjoittaja Mysterous »

shiwan kirjoitti:Minusta tuntuu, että näissä piste-komppauksissa koitetaan väkisin tehdä uudesta vanhaa. Muistaisin, että tämän vuoden puolella oli tälläkin foorumilla juttua siitä, kuinka vastustajan kanssa jutteleminen enne peliä on melko olennaista jotta yhteinen linja ja pelisäännöt saadaan selvitettyä.
Olen tutustunut muutamaan pelisysteemiin joista puuttuu pistesysteemi kokonaan ja vaikka teenkin niihin aina molemmat armeijalistat itse, olisi pistesysteemi silti oiva työkalu prosessin nopeuttamiseen. Vastustajan kanssa armeijoista keskusteleminen kuulostaa loistavalta tavalta hioda pistesysteemin epäkohdat pois.
shiwan kirjoitti:Kuitenkin tuntuu, että pelistä tosiaan etsitään uutta faban editionia ja jos ei löydy niin siitä koitetaan väkisin tehdä sellainen.
Mielestäni pistesysteemi ei ollut FaBan määrittelevä elementti ja kun se on kuitenkin ainoa yhtäläisyys mitä AoS:ään yritetään survoa, niin en näe väitteellesi pohjaa.
shiwan kirjoitti:Nyt pelin suurin vihollinen näyttää olevan liian pitkälle viety kilpailuhenkisyys ja tarve tekotaiteellisuudelle taktiikoissa, ei niinkään peli itse.
Eikä niinkään sen toisen pelin tappaminen ja vanhan asiakaskunnan etäännyttäminen "Warhammer lite" säännöillä? Kehtaan väittää että seuraavat muuttujat vaikuttavat oleellisemmin Age of Sigmariin suhtautumiseen.
a) AoS ei ole säännöiltään selkeästi parempi vastine FaBalle
b) AoS ei ole sisäänheittopeli FaBan rinnalla
c) GW haistattelee vanhoille pelaajilleen vitsisäännöillä
d) GW pyytää entistä hillittömämpiä hintoja Sigmariineista

Sanotko vielä mitä tarkoitat tekotaiteellisuudella taktiikoissa, ennen kuin lähden haukkumaan väärää puuta.
Maalausblogi taas pystyssä.
shiwan
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 13.05.2013 08:52

Re: Age of Sigmar - Fantasiaskirmishpeli

Viesti Kirjoittaja shiwan »

tneva82 kirjoitti:
shiwan kirjoitti:Minusta tuntuu, että näissä piste-komppauksissa koitetaan väkisin tehdä uudesta vanhaa. Muistaisin, että tämän vuoden puolella oli tälläkin foorumilla juttua siitä, kuinka vastustajan kanssa jutteleminen enne peliä on melko olennaista jotta yhteinen linja ja pelisäännöt saadaan selvitettyä. AoS korostaa tätä ja sitä myöten tekee pelistä sosiaalisempaa. Tietenkin ongelmia voi tulla kun ei ole kiveen kirjoitettuja (ja GWn tuntien sitä myöten todella epäonnistuneita) armeijalistaratkaisuja. Kuitenkin tuntuu, että pelistä tosiaan etsitään uutta faban editionia ja jos ei löydy niin siitä koitetaan väkisin tehdä sellainen.
Mites AOS muka tuota korostaa ainakaan out of the box?
Depota saa kunnes napit loppuu tai ei enää halua depota lisää mikä voi aivan hyvin tarkoittaa ennalta sovittua määrää.
tneva82 kirjoitti:
shiwan kirjoitti:Olisin itse lähtenyt mielummin linjalle max scrollit + max woundit, mutta kyllähän tuo voi toimia. Lähinnä tuossa on se, että kun lauma gobboja voi tosiaan jyrätä tirsun kerralla niin tuollainen systeemi saattaa lakata toimimasta todella nopeasti. Kokeilematta ei tiedä.
Max scrollit+max woundit ei vain riitä. Woundit ei oo identtisiä keskenään...Eikä kyllä scrollitkaan sinänsä.

Miksi tyytyä systeemiin joka on rikki by default?

(tosin miksi edes yrittää saada AOS:n jotain itua kun voisi samantien ottaa paremman systeemin...Toivottavasti 40k porukalla on enemmän järkeä kuin fabapuolella sitten!)
Tämä nyt oli juurikin sitä mistä puhuin tuolla aiemmin. AoS ei ole faba -> kiroillaan eroavaisuuksia ja nimitetään kaikki vanhasta poikkeava huonoksi, halutaan kuitenkin saada peli toimimaan itselle -> yritetään keksiä rajoittimia joiden seuraus on mahdollisimman lähellä vanhaa peliä.

Valitsen istua hetken aikaa käsieni päällä ja katsoa mihin suuntaan tämä menee. Suosittelen samaa kaikille. Nykyisellään peli ei ole turnauskelpoinen eikä siitä mielestäni kannata yrittää väkisin sellaista tehdä. Hyvällä tuurilla peli muodostuu sellaiseksi jota muutoin hampaat irvessä rystyset valkoisina pelaavat voivat pelata silloin kun ei huvita pelata "täysii".

Ja siis onko se oikeasti rikki? Erilainen varmasti ja vaatii toisenlaisen asennoitumisen mikä on todennäköisesti pelkästään hyvä asia. Rikkinäisestä en osaa sanoa. Vaikka olisikin, olisiko se kuitenkaan enemmän rikki kuin viimeinen faban versio jonka pelaaminen nyt kuitenkin perustui tehomaksimointiin ja halpoihin kikkoihin?
GW nyt kuitenkin pelaa tässä pidemmän aikavälin peliä kuin me jotka näemme vain sen mikä viimeksi ilmestyi ja tulevaisuuden julkaisuista sen mitä on vuotanut nettiin...eli siis yleensä todella vähän verrattuna GWn porukoihin. Ei ole mitenkään kielletty äänestää lompakollaan jos ei nappaa ja myöhemmin sen äänensä saa sijoittaa uudestaan jos alkaa nappaamaan. Tämä nyt on julkaisuna peli joka on samassa vaiheessa kuin ensimmäiset editionit aiemmista isoista nimistä.
It's really, really easy to see a complaint that you don't happen to agree with, and imbue it with a whole lot more emotion than is actually present.
Avatar
Mysterous
Viestit: 2210
Liittynyt: La 16.11.2002 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Age of Sigmar - Fantasiaskirmishpeli

Viesti Kirjoittaja Mysterous »

tneva82 kirjoitti:(tosin miksi edes yrittää saada AOS:n jotain itua kun voisi samantien ottaa paremman systeemin...
Mielestäni AoS:n pörrössä on mielenkiintoista potentiaalia, sigmariinit on miltei hienoja figuja ja ilmainen, nopea, kevyt peli kiehtoo.

Tärkeämpänä kuitenkin, jos peli tosiaan onnistuu toimimaan sisäänheittäjänä, niin olisi hyvä olla ainakin valmis pelaamaan kyseistä peliä aloittelijoiden kanssa. Vaikka sitten lopulta ohjatakseen hyvien vaihtoehtojen pariin.

Ei sillä että uskoisin AoS:ään tuotteena, mutta yritän pitää avoimen näkökannan ja olen valmis olemaan positiivisesti yllättynyt. Pitäisi tosiaan pelata tätä sen tokan kerran.
Maalausblogi taas pystyssä.
Avatar
Mysterous
Viestit: 2210
Liittynyt: La 16.11.2002 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Age of Sigmar - Fantasiaskirmishpeli

Viesti Kirjoittaja Mysterous »

shiwan kirjoitti:yritetään keksiä rajoittimia joiden seuraus on mahdollisimman lähellä vanhaa peliä.

Rajoittimia AoS kyllä tuntuisi tarvitsevan, mutta ennemminkin ollakseen figupeli jossa pitää tehdä merkittäviä valintoja kuin ollakseen FaBa 2.0. En ainakaan minä siihen kaipaa rank & filea, sen tarpeen täyttää KoW. Päinvastoin toivon että vanhojen armeijoiden warscrollien "ota 30 jotta saat bonuksen" sääntöjä ei olisi, vaan yksikkökokoa pidäteltäisiin 3-12 välillä.
shiwan kirjoitti:Valitsen istua hetken aikaa käsieni päällä ja katsoa mihin suuntaan tämä menee... ...Tämä nyt on julkaisuna peli joka on samassa vaiheessa kuin ensimmäiset editionit aiemmista isoista nimistä.
Niinnoh, monilta osin AoS tuntuu olevan ennemminkin betasääntövaiheessa, kuin ensimmäisessä laitoksessa. Odottaminen ja pelin kehityksen seuranta voi olla jopa ainoa järkevä vaihtoehto.
Maalausblogi taas pystyssä.
shiwan
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 13.05.2013 08:52

Re: Age of Sigmar - Fantasiaskirmishpeli

Viesti Kirjoittaja shiwan »

Mysterous kirjoitti:
shiwan kirjoitti:yritetään keksiä rajoittimia joiden seuraus on mahdollisimman lähellä vanhaa peliä.

Rajoittimia AoS kyllä tuntuisi tarvitsevan, mutta ennemminkin ollakseen figupeli jossa pitää tehdä merkittäviä valintoja kuin ollakseen FaBa 2.0. En ainakaan minä siihen kaipaa rank & filea, sen tarpeen täyttää KoW. Päinvastoin toivon että vanhojen armeijoiden warscrollien "ota 30 jotta saat bonuksen" sääntöjä ei olisi, vaan yksikkökokoa pidäteltäisiin 3-12 välillä.
shiwan kirjoitti:Valitsen istua hetken aikaa käsieni päällä ja katsoa mihin suuntaan tämä menee... ...Tämä nyt on julkaisuna peli joka on samassa vaiheessa kuin ensimmäiset editionit aiemmista isoista nimistä.
Niinnoh, monilta osin AoS tuntuu olevan ennemminkin betasääntövaiheessa, kuin ensimmäisessä laitoksessa. Odottaminen ja pelin kehityksen seuranta voi olla jopa ainoa järkevä vaihtoehto.
Niin no, GW koittaa myydä lisää figuja tuolla tyhjäpäisellä sääntösuunnittelulinjalla (enemmän = paremmin), eivät vieläkään ymmärrä, että tekemällä pelistä tasapainoisen (niin armeijoiden sisäisessä tilassa kuin armeijoiden keskenäisessä vertailussa) he saisivat myytyä laajemmalla skaalalla kittejä ja hyvinkin todennäköisesti myös enemmän. Tämä nykyinen pakkosyötön yritys ei näytä intternetsin perusteella oikein futaavan eikä se monesti toimi pelissä.

Voi sen beta-vaiheenakin nähdä. Tätä katsoessa itselle tulee lähinnä mieleen Rogue Traderin aikaiset pelit.
It's really, really easy to see a complaint that you don't happen to agree with, and imbue it with a whole lot more emotion than is actually present.
Avatar
jamovoima
Valvoja
Viestit: 7628
Liittynyt: Ke 22.05.2002 15:37
Paikkakunta: Länsi-Vantaa

Re: Age of Sigmar - Fantasiaskirmishpeli

Viesti Kirjoittaja jamovoima »

Minulle tulee näin, kun asiaa on hetken sulatellut, mieleen AoS:stä aika vahvasti 40k:n päivitys kolmoslaitokseen. Sääntöjä on karsittu ja yksinkertaistettu isolla kädellä ja kaikille yksiköille on annettu tilapäiset stand in säännöt. Toki tietty tässätapauksessa myös blokit on vaihdettu skirmishformaatioon, joka on isompi muutos, mutta muuten tässä on aika paljon samaa henkeä.
Avatar
tneva82
Viestit: 8640
Liittynyt: To 15.08.2002 11:51
Paikkakunta: Salo

Re: Age of Sigmar - Fantasiaskirmishpeli

Viesti Kirjoittaja tneva82 »

jamovoima kirjoitti:Minulle tulee näin, kun asiaa on hetken sulatellut, mieleen AoS:stä aika vahvasti 40k:n päivitys kolmoslaitokseen. Sääntöjä on karsittu ja yksinkertaistettu isolla kädellä ja kaikille yksiköille on annettu tilapäiset stand in säännöt. Toki tietty tässätapauksessa myös blokit on vaihdettu skirmishformaatioon, joka on isompi muutos, mutta muuten tässä on aika paljon samaa henkeä.
Paitsi että 40k 3:s edikassakin oli selkeästi enemmän monipuolisuutta ja suoraan löytyi tapa pelata ilman että jokaista skenaariota pitää hioa monta testipeliä ennen todellista peliä.

Saas nähdä muuttaako GW yhtään konseptia parin vuoden aikana ennenkuin 40k-AOS tulee.
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi
Avatar
jamovoima
Valvoja
Viestit: 7628
Liittynyt: Ke 22.05.2002 15:37
Paikkakunta: Länsi-Vantaa

Re: Age of Sigmar - Fantasiaskirmishpeli

Viesti Kirjoittaja jamovoima »

tneva82 kirjoitti:
jamovoima kirjoitti:Minulle tulee näin, kun asiaa on hetken sulatellut, mieleen AoS:stä aika vahvasti 40k:n päivitys kolmoslaitokseen. Sääntöjä on karsittu ja yksinkertaistettu isolla kädellä ja kaikille yksiköille on annettu tilapäiset stand in säännöt. Toki tietty tässätapauksessa myös blokit on vaihdettu skirmishformaatioon, joka on isompi muutos, mutta muuten tässä on aika paljon samaa henkeä.
Paitsi että 40k 3:s edikassakin oli selkeästi enemmän monipuolisuutta ja suoraan löytyi tapa pelata ilman että jokaista skenaariota pitää hioa monta testipeliä ennen todellista peliä.

Saas nähdä muuttaako GW yhtään konseptia parin vuoden aikana ennenkuin 40k-AOS tulee.
No ei ne kaikki skenaariot nyt tottapuhuen ihan suoraan kirjasta sujuneet ongelmitta, mutta toki se, että kirjassa oli 14 skenaariota, jotka oli monipuolisia ja mielenkiintoisia (eikä yksikään ollut suora annihilaatio) oli hieno juttu. En itse myöskään koskaan niillä kirjan armeijalistoilla pelannut, mutta en usko että ne ihan aukottomia olisi nekään olleet.
Avatar
tneva82
Viestit: 8640
Liittynyt: To 15.08.2002 11:51
Paikkakunta: Salo

Re: Age of Sigmar - Fantasiaskirmishpeli

Viesti Kirjoittaja tneva82 »

jamovoima kirjoitti:
tneva82 kirjoitti:
jamovoima kirjoitti:Minulle tulee näin, kun asiaa on hetken sulatellut, mieleen AoS:stä aika vahvasti 40k:n päivitys kolmoslaitokseen. Sääntöjä on karsittu ja yksinkertaistettu isolla kädellä ja kaikille yksiköille on annettu tilapäiset stand in säännöt. Toki tietty tässätapauksessa myös blokit on vaihdettu skirmishformaatioon, joka on isompi muutos, mutta muuten tässä on aika paljon samaa henkeä.
Paitsi että 40k 3:s edikassakin oli selkeästi enemmän monipuolisuutta ja suoraan löytyi tapa pelata ilman että jokaista skenaariota pitää hioa monta testipeliä ennen todellista peliä.

Saas nähdä muuttaako GW yhtään konseptia parin vuoden aikana ennenkuin 40k-AOS tulee.
No ei ne kaikki skenaariot nyt tottapuhuen ihan suoraan kirjasta sujuneet ongelmitta, mutta toki se, että kirjassa oli 14 skenaariota, jotka oli monipuolisia ja mielenkiintoisia (eikä yksikään ollut suora annihilaatio) oli hieno juttu. En itse myöskään koskaan niillä kirjan armeijalistoilla pelannut, mutta en usko että ne ihan aukottomia olisi nekään olleet.
Skenaarioilla viittasin ihan vain siihen että 2 pelaajaa tulee ja alkaa sumplia pelejä. "Okai mie otan prinssin, silver helmejä, archereita..." etc. Pommin varmasti menee alkuun epätasapainoiseksi joten eiku taas hienosäätämään. Muutaman pelin jälkeen voisi olla about samalla tavalla tasapainoinen peli kuin 8 edikassa oli.

Eli ensin pitää vetäistä treenipelejä, sitten vasta pääsee "real game" pelaamaan. Sitä edeltävissä peleissä armeijalistat ovat epätasapainossa pahemmin kuin 8 edikassa!
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi
Avatar
Mysterous
Viestit: 2210
Liittynyt: La 16.11.2002 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Age of Sigmar - Fantasiaskirmishpeli

Viesti Kirjoittaja Mysterous »

jamovoima kirjoitti:Minulle tulee näin, kun asiaa on hetken sulatellut, mieleen AoS:stä aika vahvasti 40k:n päivitys kolmoslaitokseen. Sääntöjä on karsittu ja yksinkertaistettu isolla kädellä ja kaikille yksiköille on annettu tilapäiset stand in säännöt. Toki tietty tässätapauksessa myös blokit on vaihdettu skirmishformaatioon, joka on isompi muutos, mutta muuten tässä on aika paljon samaa henkeä.
Tosin GW:n fantasiapelipuolen vastine lienee ennemminkin 3rd -> 4th edikka muutos. Lievemmässä muodossa 5th -> 6th.
8th -> AoS on monilta osin rajumpi kuin 40K 2nd -> 3rd. Jo siltäkin osin että GW hylkää siinä sääntökirjan, sääntöjen vääntämisen rautalangasta, (toistaiseksi) ja edellytykset turnaukselle (skenut ja balanssi).
Maalausblogi taas pystyssä.
Avatar
Lassek
Viestit: 3312
Liittynyt: Ma 05.07.2004 21:04

Re: Age of Sigmar - Fantasiaskirmishpeli

Viesti Kirjoittaja Lassek »

^

Edikkain muutoksista puheenollen: 8-AoS-vaihdos tuo melko elävästi mieleen Rackhamin vastaavan tempauksen, jossa meni kokonaan uusiksi ei vain pelin skaala ja säännöt, vaan koko konsepti ja figut ml. jalustointiperiaate. Nettitunnelmien ja oman peliporukan haastattelujen perusteella kuitenkin vasta hienojen metallifigujen tekemisen vaihtaminen (silloisella tekniikalla ymmärrettävän) kökköjen prepaintmuovien valmistamiseen katkaisi kalevin selän. Ei sitä pelannut tai figuja ostanut oikein kukaan ja firma keikkasi. Aiemmin munattu Cadwallon-figuropeprojekti painoi myös selässä.

Sitten taas, joskin toisin kuin Rackham, GW ei tehnyt temppuaan lippulaivatuotteella, ja on muutenkin isompi ja vahvempi lafka, ja sigmariinit ovat kuitenkin näyttäviä oli tyylistä mitä mieltä hyvänsä, joten faban tarina vielä varmasti jatkuu? Harrastajakuntakin on melko tottunut GW:n yhä vänkäävämpiin yrityksiin siirtää kohderyhmää parrakkaista nörtinroikaleista nuorempiin eikä ole moksiskaan. ;)
Ihme ulinaa. - Rune

Fluffipelaaminen on mielentila. - AgeofSignar116
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut miniatyyripelit”