Carnevale

Kaikki ne eksoottisemmat tinan ja muovin siirtelytavat, jotka eivät löytäneet paikkaansa ylempää.
Silveri

Carnevale

Viesti Kirjoittaja Silveri » Ma 17.10.2011 12:00

http://www.beastsofwar.com/carnevale/carnevale-horizon/
also
http://www.beastsofwar.com/turn-8/turn- ... w2-pigman/
http://www.beastsofwar.com/turn-8/turn- ... an-part-2/
sekä
http://heroesandvillainsblog.blogspot.com/

--

Eli tuommoista olisi nähtävästi tulossa. Sopivasti näyttäisi olevan vielä WorldWorksGamesin maastoakin tuossa käytössä. Cthulhu meets Venice.

Miiielenkiintoista.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!

tnjrp
Viesti:

Re: Carnevale

Viesti Kirjoittaja tnjrp » Ma 17.10.2011 13:28

Providencen puritaanisuuteen taipuvainen nero olisi varmaan saanut sydärin esim. La Bianca Palomasta...

Mutta mikä ettei nyt tietysti tämmöistäkin. Ruutikanuunamerirosvoaiheisia fantasiapelejähän on suht hiljattain (no sanotaan vuoden-kolmen sisään) tullut vissiin ainakin kaksi (Cutlass ja Freebooter's Fate), ja kun huomioidaan viktoriaanis-stempunkistinen osasto ja edelleen elelevä HellDorado niin voitaneen puhua ihan jonkinmoisesta post-keskiaikaisuusbuumista fantasiapelien puolella.
HeRoS: tauolla ainakin toistaiseksi

Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri » Ma 17.10.2011 14:15

Onhanhan tuo alusasujen esittely hieman kummallista ja olisi pärjännyt ehkä ilmankin, mutta lisännee varmaan myyntilukuja. Itse ihastuin tuohon harlekiinin figuun, samoin ruttotohtori on (sattuneestä syystä) ihan must, ja nuo pakkopaitaisetkin ovat hauskoja.

tnjrp
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tnjrp » Ti 18.10.2011 08:28

Niin, kaiketi se ei sitten nykynuorisolle myy enää pelkät tissivaot (joiden näkeminen julkisella paikalla ei todellisuudessakaan ollut 1800-luvulla aivan tavatonta, ainakaan syntisessä Venetsiassa) kuten tuolla toisella BoW:lla näytetyllä lyylillä, vaan pitää jo näyttää pikkupöksytkin.

Itseäni eivät (pseudo)historialliset mallit niin kauheasti kiinnosta, mutta pitänee katsella minkälaisia limanuljaskoita tuohon sitten tulee jos on tullakseen. Nuo syväläiset nimittäin ovat ihan nättejä, mutta ne vaan valitettavasti ovat turhimmasta päästä Lovecraftin hirviöitä. Kaksijalkainen sapientti sammako oli HPL-tarinoissakin kammottava enimmäkseen siksi, että se pystyi yhtymään ihmiseen ja täten pilaamaan arjalaisen rotupuhtauden. Ja mainittakoon vielä selvyyden vuoksi, että tämä oli siis syy, miten kirjailija itse ilmeisesti koki asian.

Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri » Ti 18.10.2011 15:47

En ehkä itse tuota arjalaista rotupuhtautta suoranaisesti allekirjoita, mutta ajatus ihmisen-sammakon hybridistä oli kuitenkin kantava pelote Shadow over Innsmouthissa.

Dolmot
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Dolmot » Ti 18.10.2011 18:10

No jos tapahtumat sijoittuvat vuoteen 1795 ja maailmanloppu on käsillä, hahmoja tuskin kiinnostaa, mitä pukeutumistyylistä ajatellaan Ameriikassa 150 vuoden päästä. Viktoriaaninen pukeutuminen oli Euroopassa...no, viktoriaaninen keksintö.

(Ei sillä että suunnittelijoita tai varsinkaan pelaajia kiinnostaisi historiallinen täsmällisyys, jos alusvaatteiden tai niiden puutteen esittelystä on kyse. Löytääkö joku trendipeliin suunnitellun villin lännen naisen, jonka hameen helma laahaa joka reunasta maata ja kaulus on napitettu asianmukaisesti ylös asti?)

Sammakot ovat minusta jees. Koska Venetsia oli vahvasti merimahti, minusta on ihan osuvaa että sieltä päin tuulee. Sehän on vain kätevää, että uimalla pääsee keskustorille asti.

Totta puhuen toivon, että tekijöiltä ei karkaisi mopo niin totaalisesti käsistä teknologian ja mörkökaartin suhteen kuin nykyisissä trendi-skirmisheissä tahtoo tapahtua. Niihin kertyy nykyään kaikki mahdollinen renessanssimiekkailusta kiikarikivääreihin, demoneihin, Shaolin-munkkeihin ja hämähäkkirobotteihin asti ihan riippumatta nimellisestä genrestä, paikasta tai aikakaudesta. Ryhdyin keräämään huvikseni taulukkoa näiden elementtien esiintymisestä peleissä. Hyvin tuntuu kaikkia löytyvän planeetasta ja vuosisadasta riippumatta.

Nykyajan Lovecraft-peleissä taas tavataan turhan usein kahlata vähintään kainaloita myöten shogoteissa jo ensimetreillä. Laskekaa joskus huviksenne, paljonko niitä kosmisia mörköjä oikeasti näkyy alkuperäisissä tarinoissa. Yleensä jutun juonena on, että ihmiset penkovat suurimman osan ajasta keskenään vääriä asioita. Siinä vaiheessa kun yksikin lonkero vilahtaa, rapa on jo osunut juhlavasti tuulettimeen ja päähenkilö alkaa lähinnä etsiä köyttä. Tunnelma on minusta vähän väljähtynyt, jos pelaajat suorastaan odottavat Mustia Nuorukaisia ja spekuloivat, montako pötköä dynamiittia tarvitaan tämän harjoitustehtävän grindaukseen että päästään seuraavalle tasolle. Vaan eivätpä nykyihmiset enää vaivaudu edes vilkaisemaan, jos keskustorin läpi rymyää lauma zombeja. Oi aikoja.

Enemmän (pseudo)historiallisia malleja ja latvakakkosia, kiitos. Lonkeroita tunkee jo ovista ja ikkunoista. Kunniallisen ihmisen tulisi sentään edes vähän hätkähtää, jos vastaan tulee kävelevä kala.

Muttatuota...pari edellistä yliluonnollista skirmishiä olen jättänyt välistä. Tähän saatan vaikka ryhtyäkin. Pitänee ruveta rakentamaan kanavia ja etsimään reilusti kakkupylväitä niiden varrelle. Ainahan nyt taloon yksi 1/56-Venetsia mahtuu.
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.

tnjrp
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tnjrp » Ke 19.10.2011 10:03

Dolmot kirjoitti:Ryhdyin keräämään huvikseni taulukkoa näiden elementtien esiintymisestä peleissä. Hyvin tuntuu kaikkia löytyvän planeetasta ja vuosisadasta riippumatta
Tuo taulukko voisi olla mielenkiintoinen nähdä.
Nykyajan Lovecraft-peleissä taas tavataan turhan usein kahlata vähintään kainaloita myöten shogoteissa jo ensimetreillä. Laskekaa joskus huviksenne, paljonko niitä kosmisia mörköjä oikeasti näkyy alkuperäisissä tarinoissa
Tämä on totta, mutta en näe syväläisten ongelmaa pelillisenä so. että ne ratkaisisivat "örkkien" puutteen Lovecraft-perusteisessa pelissä. Minusta sellaisessa pelissä ei ensinnäkään tarvita "örkkejä" (saati, että soggotheista tai "mustasta nuorisosta" tehtäisiin sellaisia) ja toisaalta syväläiset eivät ole olentoina eivätkä oikeastaan koskaan pienoismalleinakaan kiinnostavia. Niissä ei ole parhaiden HPL:n olentojen kosmista kauhistavuutta. Ken taas ei lainkaan kaipaa sellaista vääristyneistä ulottuvuuksista tunkevien lonkerokimppujen muodossa, etsisi ehkä pseudohistoriapeliä, jossa Lovecraftin sijasta tukeudutaan vaikkapa oikeaan okkultismiin kauhuelementin luojana.

Mutta kaupallisesti ajatellen Aleister Crowley tuskin myy kakkulapioita yhtä hyvin kuin Cthulhu, joten sellaisia pelejä taitaa olla vähän vähemmän. HPL:stä tai paremminkin Cthulhu-myyteistä on tullut kiusallisen voimakkaita popkulttuuri-ikoneita, joita lainataan melkein joka paikassa ainakin jossain sivulauseessa. Varmaan ainoastaan vampyyrit (eivät tosin miniatyyripeleissä) ja zombit ovat suositumpaa kauhukuvastoa nykyään.

Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri » To 20.10.2011 09:24

Menee taas offtopikiksi, mutta jos mietitään CoC:ta, niin ropepuolellahan Hack&Slash tavalla tai toisella dominoi. Ehkä kyse on siitä, että noppia on kiva heittää ja se on osa siitä viehätyksestä ja jotenkin ei ole sama asia heittää keskustelunoppaa ("aidon" verbaalisen taivuttelun sijaan) kuin noppaa siitä saako heitettyä sytytetyn dynamiittipötkön Tsathogguan avoimesta suusta sisään. Pelasin erittäin viihdyttävää Savage Worldsin systeemillä toteutettua PBP-CoC -peliä, jonka keskeisinä teemoina oli vetää kultisteja pataan, vakoilla ja kiinni jäämisen jälkeen juosta karkuun kovempia ylipappeja ja tulla hulluksi. Oli siinä hyvä juonikin, mutta nuo olivat pelillisiä dominoivia elementtejä. Lovecraftin tarinat ovat pitkälti monologeja ja henkilökaarti on vähäinen. Soolopeleinä olisi ehkä alkuperäistarinoiden tyylisen pelin vetäminen mahdollista jotenkin, mutta sekin vaatii pelaajalta paljon. Klassisessa tutkijaryhmäpeliä lähestyviä tarinoita ovat ehkä Dunwich Horror ja Rats in the Walls, mutta siinäkin ryhmä tulee vasta loppuvaiheessa ja teema on ensimmäisessä metsästys ja jälkimmäisessä tutkiminen. En usko, että olisivat pelillisesti kuitenkaan kovin viihdyttäviä. Seikkailu labyrintissä, jossa pitää ajoittain vetää jotain muumiota turpaan ja/tai juosta karkuun, ovat viihdyttävämpiä. Open a door, look for trouble, fight monsters, gain a level, loot the bodies. Valitettavan totta, mutta onneksi sitä voi kuitenkin aina jotenkin puskuroida ja pitää hommaa mielenkiintoisena.

Kannattaa myös miettiä sitä, että jos pelaajat haluavat isoja hirviöitä, niin firmahan niitä tuottaa. Rackham oli mainio esimerkki siitä, mitä tapahtuu, kun firma päättää sokeasti noudattaa omaa visiotaan. Carnevalessakin pikkuhousuja vilautellaan todennäköisesti lähinnä myyntisyistä. "How to distract a Deep One? Show him your knickers!" Ööö.. ei?

No saa nähdä mitä tuleman pitää, peli kuitenkin tuntuu erittäin lupaavalta.

tnjrp
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tnjrp » To 20.10.2011 09:55

Sehän Lovecraftin usein ihan hieman formaattisissa tarinoissa juuri on, ettei niistä oikein ole ainakaan ns. perinteisen miniatyyripelin aineksiksi. Sellaisessa kun nimenomaan on tapana mättää turpaan kaikkia ja kaikkea. Sama vika tietysti monissa ropekampanjoissa, joita mennään Igor Olmanin hengessä ("We kill it! Huzzah!"). Aika monesta pelaajasta lienee tylsää eläytyä pelkästään lukemaan pölyisiä papereita ja koettaa mallintaa, miten niitä lukemalla tulee hulluksi odotellessa game overia eli sitä, että kosminen hirviö lopulta murtaa ulottuvuuksien välisen seinän ja kiskoo kirkuvan pelaajahahmon ihmismielelle käsittämättömään kadotukseen. Homma toimisi ehkä jossain oikein pitkäkestoisessa ja tarkkaan suunnitellussa larpissa, jossa ne paperitkin pitäisi oikeasti käydä jostain autiotalosta tjsp. kaivamassa... Ja sellaisessa taas niitä hirviöitä on sitten aika hankala mallintaa toimivasti, eli se puoli Lovecrafteanaa jää vähintään ohueksi.

Eli taitaa olla niin, ettei sitä oikeaa(TM) HPL-fiilistä kuitenkaan saa (ainakaan) pelilaudalla syntymään. Että kai se on sitten vähän niinkin, että miksi edes yrittää? Hirviöt laudalle, statit paperiin ja sitten testataan, montako hittiä se Tsathogguan muodoton jälkikasvu nielee... Joten eipä noita oikeasti tule pelattua. Siksi minua kiinnostavat HPL-vaikutteisista peleistä oikeasti vain lähinnä ne pienoismallit.

Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri » To 20.10.2011 13:22

CoC -peleissä ehkä parhaiten yleensä toimii "vihjaava kauhu", eli jokin yliluonnollinen tapahtuma, jonka hahmot eivät ehkä vielä näe muuta kuin kummallisena, mutta HPL-nörttipelaajat alkavat spekuloida pelonsekaisella kauhulla mistä monsterista nyt onkaan kyse tällä kertaa ja miten kuitenkin pelata samalla hahmoa, jonka "Mythos knowledge" -statti on selvästikin pienempi kuin pelaajalla itsellään. Lähtökohta on tietysti erilainen, eikä kaikkien ole CoC:ta pakko pelata, mutta on se mielestäni kuitenkin erittäin viihdyttävä asetelma, vaikkakin kuorii selvästi vain kermat päältä ja sisältö jää sen vuoksi pinnalliseksi, ohkaiseksi ja ehkä hivenen epäterveelliseksikin.

Kovia nimiä tuolla sculptorilistalla kuitenkin on:

"Angel Terol, Remy Tremblay, Jacques-Alexandre Gillois, Thomas David and Patrick Masson"

Dolmot
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Dolmot » To 20.10.2011 18:23

tnjrp kirjoitti:Sehän Lovecraftin usein ihan hieman formaattisissa tarinoissa juuri on, ettei niistä oikein ole ainakaan ns. perinteisen miniatyyripelin aineksiksi.
--
Eli taitaa olla niin, ettei sitä oikeaa(TM) HPL-fiilistä kuitenkaan saa (ainakaan) pelilaudalla syntymään.
Mitäpä minäkään tähän muuta sanomaan kuin että realiteetit pitää myöntää. Ropecon-pelissä pistettiin surutta aivot sylinteriin, reilusti lihaa (tinaa) pöydälle skenaariosta välittämättä ja dekki täyteen haulikkokortteja. Olisihan minulla toki myös tinasta valettuja 28mm-skaalan kirjoja. Sitten voisi pistää tutkijahahmon niiden viereen ja todeta, että plärää siinä kuusi seuraavaa vuoroa. Hahmolomakkeesta ruksattaisiin pois pari sanity pointia. Ei mahtaisi olla erityisen mielenkiintoista seurattavaa.

Autenttisen "hirmuisia asioita paljastuu vähitellen" -kaaren aikaansaaminen on julmetun vaikeaa jo lautapeleissä. Jos boksiin mahtuu sata puukuutiota ja kynnen kokoista counteria, ne on äkkiä käyty läpi, eikä niihin mahdu kovin ällistyttäviä paljastuksia. Mansions of Madness on parhaita yrityksiä tällä saralla. Pelinä se on puolivälistä lautapeliä ja perinteistä ropea. Mystiikka, mielikuvitus ja ropellus ovat kirjan skenaarioissa, toiminta maastolätkissä ja figuissa. Mitä enemmän mennään fyysisten komponenttien siirtelyyn pöydällä, sitä enemmän kyse on toimintamellastuksesta. Tästä voidaankin päätellä, mihin figupelit lähes väistämättä sijoittuvat tarina-mäiske -akselilla. Saahan sen hahmonsa edelleen parkkeerata tinaisen kirjan viereen, mutta miksi ihmeessä? Kun maastoa ja nappuloita on ährätty puoli vuotta, käytetään niitä sitten kans eikä mumista paperinivaskoiden takana.

Vaan eipä Carnevalesta vielä ole kovin paljon tietoja tihkunut. On ehkä hiukkasen aikaista spekuloida sen sopivuutta CoC-novellin tai roolipelikampanjan korvikkeeksi, jos koko Lovecraft-aspekti voi olla pelkkä sumea viittaus tai pieni inspiraation lähde. Ymmärtääkseni osa mythos-konsepteista on edelleen siinä määrin suojattuja, että pelien tai figujen tekeminen asioiden oikeilla nimillä vaatii lisenssin. Monet päätyvät tekemään käveleviä kaloja ilman turhan täsmällistä lähdeviitettä. Silloin on pikemminkin plussaa, ettei ole liian uskollinen taustamateriaalille.

Carnevale lienee myös käytännön syistä ihan rehellinen mättö. Kun taivas ja meri repeävät yhtäaikaa, unohdetaan syyt ja siirrytään lyömiseen. Odottaisin lisäksi, että pelaajat pistävät rehellisesti ryhmänsä nenäkkäin kuten totuttu on. GM-screeniä tuskin tässä nähdään.

Ja mitä siihen hirviöissä kahlaamiseen tulee, ainakin kuvassa näkyisi olevan ihan säädylliset määrät hilparimiehiä, puukottajia, rosmoja ja muita rehellisiä kaupunkilaisia. Toivottavasti sekä ihmisten että mörköjen ystäville riittää jotain, mutta ei silti ihan överiksi lyötyä steampunkia tai kung-fua. Minusta pelillä saisi olla tiivis teema ja vastaavasti jotain mikä jätetään suosiolla teeman ulkopuolelle. Ei niitä mecha-faneja tarvitse ihan joka kerta miellyttää.
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.

Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri » To 20.10.2011 19:54

Jaksoin tuota Turn 8:a katsoa ekan puoliskon Carnevale-osuuden verran (alkaa siinä n. 41 min kohdalla). Pistevetoinen systeemi (kuten lähes kaikki muutkin figupelit). 3 pelikokoa, jotka ovat karkeasti 5, 10 ja 15 figua. Aloitusboksissa tulee n. 5 figun verran, figut pääsääntöisesti metallisia, mutta mahdollisesti isommat ötömölliäiset hartsia.

Pelimuoto muistuttaa ehkä eniten Mordheimiä, eli pelataan kehittyvillä hahmoilla, joita voi jossain määrin myös kustomoida. Myös nimettyjä hahmoja on, mutta näiden käyttö ei ole ilmeisesti välttämätöntä. Pelissä on myös kampanjamuoto, joka sisältää n. 5 peliä, jonka jälkeen kampanja päättyy (ilmeisesti Legacy-moodissa voi pelata tosin jengillä tämän jälkeenkin). Kampanjat voi ilmeisesti pelata 1-2 illassa kokonaisuudessaan vielä lävitsekin, eli peli ilmeisesti pelaa jopa nopeastikin.

Mittajärjestelmänä on tuuma ja pelissä käytetään noppapoolityyppisesti d10:iä. Katsotaan kuinka monta onnistumista tulee ja se puoli jolla on enemmän onnistumisia, voittaa. Lisäksi scatterin toteutus on vähintäänkin loistava, eli kun d10 heitetään, osoittaa d10:n kärki suunnan ja lukuarvo scatteroinnin määrä. Figuja liikutellaan vuoron perään, lisäksi vuoronsa voi passia, jos toisella on enemmän figuja aktivoimatta kuin itsellä (joka puolestaan muistuttaa enemmän modernimpeja skirmishejä).

Säännöt tulevat mahdollisesti jatkossa myös vapaaseen levitykseen PDF muodossa!

Fluffi karkeasti menee siten, että Venetsian yllä on avautunut repeämä toiseen ulottovuuteen, josta tulee kaikkea kummaa, joka sotkee maailmanjärjestystä. Hieman kalskahtaa Hell Doradolle ja Malifauxille. No, toivottavasti on jotain innovatiivistakin tässä inkarnaatiossa.

Faktioita on ilmeisesti 4 + mercenaryt:
1) The Doctors of the Ospendale - ruttolääkäreitä, ihmiskokeita, outoa tiedettä jne
2) The Patricians - Venetsian vallan korruptoimaa aatelistoa, joka useimmiten viettää aikaa lukittujen ovien takana, mutta joskus viihdyttää itseään pistämällä kadulla olevia kansalaisia lihoiksi
3) The Rashaar . Deep Oneja (sellaisia, jotka palvovat Dagonia ja Hydraa, eikä vain epämääräisiä sammakkomiehiä), hybridejä ja ilmeisesti myös tavallisia ihmisiä, joista on kiva hengailla em. öttiäisten kanssa
4) The Guild - Rikolliskilta, salamurhaajia ja kellopeliappelsiinityyppisiä jengiläisiä.

Lisäksi spesiaalicharruista mainittu The Harlequin, joka tulee kentälle kolmena countterina, joista yksi on lopulta aito harlekiini. White Dove (eli tuo show-us-yer-knickers -tytsy) on myös vähän outo, osaa lentää jne.

Julkaisuvaiheessa tulee ilmeisesti myös kaikkien aloitusboksien julkaisu samanaikaisesti, hinnasta ei vielä ole tietoa.

tnjrp
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tnjrp » Pe 21.10.2011 09:01

Silveri kirjoitti:Mittajärjestelmänä on tuuma ja pelissä käytetään noppapoolityyppisesti d10:iä. Katsotaan kuinka monta onnistumista tulee ja se puoli jolla on enemmän onnistumisia, voittaa. Lisäksi scatterin toteutus on vähintäänkin loistava, eli kun d10 heitetään, osoittaa d10:n kärki suunnan ja lukuarvo scatteroinnin määrä. Figuja liikutellaan vuoron perään, lisäksi vuoronsa voi passia, jos toisella on enemmän figuja aktivoimatta kuin itsellä (joka puolestaan muistuttaa enemmän modernimpeja skirmishejä)
Ihan hyvä, että pelissä on otettu huomioon jo lähtöönsä edes jotenkin "aktivaatiorushaus". Saattaa tarkoittaa myös sitä, että "jengit" voivat olla merkittävästikin erikokoisia jo lähtöönsä. Tai sitten asiaa on vaan älytty ajatella ilmankin. Tuo D10:llä suunnan osoittaminenkin on ihan hyvä piirre tässäkin pelissä, kun nyt kerran oikeaa satunnaisharhaumaa pitää käyttää.
Ooh.
Fluffi karkeasti menee siten, että Venetsian yllä on avautunut repeämä toiseen ulottovuuteen, josta tulee kaikkea kummaa, joka sotkee maailmanjärjestystä. Hieman kalskahtaa Hell Doradolle ja Malifauxille. No, toivottavasti on jotain innovatiivistakin tässä inkarnaatiossa
No tuon jonkinsortin taikuuden mukaantuomista pseudottamaan historiaa ei taida olla kuin kahta lajia, sitä jossa kyseessä on anomaalinen katastrofi ja sitä, jossa turvataan okkultismin ideaan (eli piilohistoriaan). Kolmas vaihtoehto on tietysti tehdä Jonathan Strange and Mr. Norrellit eikä huomioida taikuuden vaikutusta historiaan juuri mitenkään - siinähän Napon ajan Britannia oli jotakuinkin sama kuin todellisuudessakin, vaikka taikuutta oli historian mittaan harrastettu kovastikin eikä mitään ihan huomaamatonta sellaista liioin. Sama kuvio on muuten myös useimmissa supersankarijutuissa pl. nyt jotkut Watchmen ja Rising Stars.

Kaiketi tätä voisi ajatella pelaavansa Assassin's Creed -hengessä enempi ilman niitä monsujakin.

Hammerheart

Viesti Kirjoittaja Hammerheart » Su 23.10.2011 12:43

Dolmot kirjoitti:Totta puhuen toivon, että tekijöiltä ei karkaisi mopo niin totaalisesti käsistä teknologian ja mörkökaartin suhteen kuin nykyisissä trendi-skirmisheissä tahtoo tapahtua. Niihin kertyy nykyään kaikki mahdollinen renessanssimiekkailusta kiikarikivääreihin, demoneihin, Shaolin-munkkeihin ja hämähäkkirobotteihin asti ihan riippumatta nimellisestä genrestä, paikasta tai aikakaudesta. Ryhdyin keräämään huvikseni taulukkoa näiden elementtien esiintymisestä peleissä. Hyvin tuntuu kaikkia löytyvän planeetasta ja vuosisadasta riippumatta.
Kuuluuko nähin "trendi-skirmisheihin" siis jokin muukin peli kuin Malifaux ja (ehkä?) Hell Dorado? Ensimmäinen on tarkoituksella "mopo käsistä"-tyyppinen maailma, joka synnytettiin joukosta random nappeja, joille kirjoitettiin "anything goes horrorvictorianasteampunkwesternfantasy" settingi. Hell Dorado puolestaan nyt ei minusta ihan kamalasti keuli, vaikka shaolin-munkki ja sniper kieltämättä löytyvätkin. Näiden kahden ulkopuolella sitten on kaiken maailman Nemesikset, Alkemyt, Sphere Warsit, Warcantot, Anima Tacticsit jne, joilla mopo tuntuu olevan hyvinkin tiukasti käsissä.

Ei siis niin, että olisin kamalan eri mieltä, mutta jotenkin kommenttisi sävy antoi ymmärtää, että tuo havaintosi olisi jotenkin erittäin universaali, kun se kuitenkin osuu täysin yksiin vain yhden pelin kanssa, joka on perusteistaan lähtien rakennettu tuon nimenomaisen filosofian varaan.
Silveri kirjoitti:Jaksoin tuota Turn 8:a katsoa ekan puoliskon Carnevale-osuuden verran (alkaa siinä n. 41 min kohdalla).
Suurkiitokset tiivistelmästä! Noilla Beasts of War tyypeillä tuntuisi olevan paljon hyvää sisältöä, mutta videot on vielä huonompia tiedonvälitykseen kuin nämä audiopodcastit, jotka ovat jo sinällään ihan kammottavia. Tekstiin verrattuna niissä on niin paljon tauhkaa ja (yleensä) huonoa huumoria ja lisäksi tehokaskin puhe on paljon hitaampaa kuin tekstin lukeminen. Kaiken kukkuraksi figut ja kuvat sun muut ovat videolla kuitenkin aina huonommalla laadulla kuin kunnon kuvissa.
Pistevetoinen systeemi (kuten lähes kaikki muutkin figupelit). 3 pelikokoa, jotka ovat karkeasti 5, 10 ja 15 figua. Aloitusboksissa tulee n. 5 figun verran, figut pääsääntöisesti metallisia, mutta mahdollisesti isommat ötömölliäiset hartsia.
Jännä nähdä saako ne oikeasti viiden jätkän skirmishit mielekkäiksi. Ei ole ihan helppo nakki ja ymmärtääkseni Anima Tactics on about ainoa, joka on moisessa onnannut.
Pelimuoto muistuttaa ehkä eniten Mordheimiä, eli pelataan kehittyvillä hahmoilla, joita voi jossain määrin myös kustomoida. Myös nimettyjä hahmoja on, mutta näiden käyttö ei ole ilmeisesti välttämätöntä. Pelissä on myös kampanjamuoto, joka sisältää n. 5 peliä, jonka jälkeen kampanja päättyy (ilmeisesti Legacy-moodissa voi pelata tosin jengillä tämän jälkeenkin). Kampanjat voi ilmeisesti pelata 1-2 illassa kokonaisuudessaan vielä lävitsekin, eli peli ilmeisesti pelaa jopa nopeastikin.
Tämä puolestaan kuulostaa ihan erinomaiselta. Kampanjasysteemi, joka on aidosti rajoitettu matalaan määrään pelejä on jotain sellaista, mitä olen odotellutkin. Enemmän kuin mikään aiempi, tämä saa kiinnostukseni nousemaan.
Mittajärjestelmänä on tuuma ja pelissä käytetään noppapoolityyppisesti d10:iä. Katsotaan kuinka monta onnistumista tulee ja se puoli jolla on enemmän onnistumisia, voittaa. Lisäksi scatterin toteutus on vähintäänkin loistava, eli kun d10 heitetään, osoittaa d10:n kärki suunnan ja lukuarvo scatteroinnin määrä. Figuja liikutellaan vuoron perään, lisäksi vuoronsa voi passia, jos toisella on enemmän figuja aktivoimatta kuin itsellä (joka puolestaan muistuttaa enemmän modernimpeja skirmishejä).
Noppapoolit on hyvä juttu. Luo kauniita gausseja skirmish-peleihin.

Scatteri on toimiva - jossain muussakin pelissä käytetty, mutten nyt muista missä.

Hell Doradossahan on sama passaussysteemi, joka toimii hyvin (vain Alkemyssä on minusta parempi ja se onkin umpikiero simppeliydessään, eli aina saa passata, mutta jos molemmat pelaajat passaavat, kierros on ohi ja uusi alkaa).
Tämä tuntuu nykyisin olevan yleinen juttu. Ilmeisesti kun noista värikirjoista ei enää saa rahaa (hinnassa ei juurikaan läskiä), niin yhtä hyvin voi julkaista ilmaiseksikin ja toivottavasti saada pari ylimääräistä figua myytyä.
Fluffi karkeasti menee siten, että Venetsian yllä on avautunut repeämä toiseen ulottovuuteen, josta tulee kaikkea kummaa, joka sotkee maailmanjärjestystä. Hieman kalskahtaa Hell Doradolle ja Malifauxille. No, toivottavasti on jotain innovatiivistakin tässä inkarnaatiossa.
Jösses, ei mitään uutta auringon alla tai jotain.
Faktioita on ilmeisesti 4 + mercenaryt:
1) The Doctors of the Ospendale - ruttolääkäreitä, ihmiskokeita, outoa tiedettä jne
2) The Patricians - Venetsian vallan korruptoimaa aatelistoa, joka useimmiten viettää aikaa lukittujen ovien takana, mutta joskus viihdyttää itseään pistämällä kadulla olevia kansalaisia lihoiksi
3) The Rashaar . Deep Oneja (sellaisia, jotka palvovat Dagonia ja Hydraa, eikä vain epämääräisiä sammakkomiehiä), hybridejä ja ilmeisesti myös tavallisia ihmisiä, joista on kiva hengailla em. öttiäisten kanssa
4) The Guild - Rikolliskilta, salamurhaajia ja kellopeliappelsiinityyppisiä jengiläisiä.
Eli jälleen ei yhtään hyviksiä vaan kaikki on enempi vähempi ilkiöitä. Ja neljä faktiota plus mercit. No, kai se vaan on ihan kaikkein paras ikinä luku, kun kaikki käyttää sitä.

Noh joo, eli yleinen ajatus teemasta on hyvä, detaljit on tylsähköjä, säännöt kuulostaa hyviltä ja pelimuoto kuulostaa tosi hyvältä. Jos napit on kelpoja, niin voisihan tuotakin (*huokaus*) miettiä harkitsevansa.
Inouj kirjoitti:Väliin tietty kommentoi joku pelihipsteri, joka ei tiedä kommentoimastaan asiasta mitään, siirryttyään jo vuosia sitten pelaamaan GW:n main stream tuotteita "parempia" pelejä.

Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri » Su 23.10.2011 16:36

Hammerheart kirjoitti:
Joku epämääräinen hörhö kirjoitti:Pelimuoto muistuttaa ehkä eniten Mordheimiä, eli pelataan kehittyvillä hahmoilla, joita voi jossain määrin myös kustomoida. Myös nimettyjä hahmoja on, mutta näiden käyttö ei ole ilmeisesti välttämätöntä. Pelissä on myös kampanjamuoto, joka sisältää n. 5 peliä, jonka jälkeen kampanja p 5äättyy (ilmeisesti Legacy-moodissa voi pelata tosin jengillä tämän jälkeenkin). Kampanjat voi ilmeisesti pelata 1-2 illassa kokonaisuudessaan vielä lävitsekin, eli peli ilmeisesti pelaa jopa nopeastikin.
Tämä puolestaan kuulostaa ihan erinomaiselta. Kampanjasysteemi, joka on aidosti rajoitettu matalaan määrään pelejä on jotain sellaista, mitä olen odotellutkin. Enemmän kuin mikään aiempi, tämä saa kiinnostukseni nousemaan.
Jeps. Mortikassa tykkäsin paljonkin miten siinä hahmot kehittyivät, mutta tosiaankin muutaman pelin jälkeen jengi alkoi olemaan ehkä jo turhankin epätasapainoinen. Sama juttu taitaa olla tässä, mutta tuo rajoittuneisuus on hyvä juttu. Lisäksi ilmeisesti kampanjassa on aina jotain tiettyjä tavoitteita mitä pitää saavuttaa, eli ehkä siinä mielessä lähenee Malifauxin schemejä. Tiedä sitten, tästä ei tuossa Turn 8:ssa mainittavasti puhuttu, en tosin tiedä puhutaanko jälkipuoliskossa sitten enemmän.
Hammerheart kirjoitti:Noh joo, eli yleinen ajatus teemasta on hyvä, detaljit on tylsähköjä, säännöt kuulostaa hyviltä ja pelimuoto kuulostaa tosi hyvältä. Jos napit on kelpoja, niin voisihan tuotakin (*huokaus*) miettiä harkitsevansa.
*virne*... mulla taitaa lisäksi olla pöytä muutenkin pitkälti tehty, tosin pitänee ehkä uusi layoutti suunnitella tätä varten. :)

..

Unohtui mainita, että säännöt löytyvät lisäksi hyppimiselle, kiipeilemiselle ja uimiselle, kuten vanhassa kunnon C2:ssa aikanaan. Odotan innolla Vidoqmaista lasimaalauksen läpi hyppäämistä. :)

edit: Nettisivu on avattu: http://www.vesper-on.com

Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri » Ke 26.10.2011 09:47

Jokin innokas faniryhmä oli jo jengin saanut kasaan. Mukana myös lonkerohirviö, mutta ilmeisesti kyseessä onkin "pelkkä proxy" (joskin kovin tyylikäs sellainen).

http://www.vesper-on.com/index.php?opti ... =5&lang=en (google translate espanja->englanti on ystävä, jos espanjaa ei osaa)

Espanjankielinen roster sheet (noin esimerkinomaisesti), käännöstä odotellessa: http://www.vesper-on.com/index.php?opti ... =5&lang=en

tnjrp
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tnjrp » Ke 26.10.2011 13:02

Ihan tuollaista Synkkää Jälkeläistä en muista missään nähneeninkään, lieneekö kyse kuitenkin Carnevalea varten veistetystä figuurista? Vaikka voisi kai se olla joku Reaperin ei-missään-nimessä-Lovecraftiä -mallikin, en ole varmaan kaikkia niitä huomioinut. Joka tapauksessa vähän pieni, mutta muuten ihan hieno.

Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri » Ke 26.10.2011 14:18

Kovin Dark Youngin näköinenhän se on, mutta vähän kokisin kummalliseksi tuoda Shub-Niggurathia ja Dagonia/Hydraa saman nipun alle.

*kröhöm*.. ei toi ainakaan RAFM:n Dark Young ole, mutta hyvin paljon siinä ainakin on samaa näköä muotonsa puolesta, Reaperilta hakusanalla 'tentacle' löytyi kyllä paljon cthulhumaista, mutta ei nyt suoranaisesti Dark Youngin näköistä.

tnjrp
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tnjrp » Ke 26.10.2011 14:32

Ei ole RAFM:in Dark Young tuo ei. Googlen kääntäjä mankeloi epsanjankielestä ötökkää koskevan lausemalman muotoon
"The dark sucker Alberto Martinez molding it exclusively for photos, but decided it might be a transformation of the shape of the aberration that has not yet come."

En tuosta oikein saa muuta varmaa irti kuin että veistäjä on Alberto Martinez.

Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri » Ke 26.10.2011 14:58

tnjrp kirjoitti:En tuosta oikein saa muuta varmaa irti kuin että veistäjä on Alberto Martinez.
Tämän minäkin päättelin ja yhdistämällä tuon tietoon, ettei kyseinen herra ole Carnevalen skulptöörilistassa, on tämä öttiäinen sitten jotain muuta.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut miniatyyripelit”