Coveri on kaveri

Tällä palstalla keskustellaan eri sääntöjen toteutuksesta, tulkinnoista sekä mahdollisista ongelmatilanteista.
Der Dexter
Viestit: 3716
Liittynyt: To 22.08.2002 22:54
Paikkakunta: Leppävaara

Coveri on kaveri

Viesti Kirjoittaja Der Dexter » Ma 22.12.2014 19:08

olen ennenkin miettinyt tilannetta, jossa toinen nappi on korkeammalla, siis melko selkeästi korkeammalla kuin toinen, ja ampuvat toisiansa. miksi korkeammalla oleva model ei saa coveria, ellei ole prone siinä reunalla?
Säännöt jotka pätevät, ovat yhtä validit molemmissa tapauksissa.

Lähinnä kuvittelen mielessäni tilannetta, jossa toisella ampujalla on selkeästi ns. high ground tilanne, ja mitä nyt softaamisen yms. kokemuksen perusteella tietää, niin se että toinen olisi makuuasennossa reunalla vs. pieni osa siluettia näkyy reunan yli on lähes sama tilanne toisella puolella, yhtä vaikea osua. jos ajattelee infinityn termein, yhtä lailla se suoja suojaa vaikkei se olisikaan ihan kiinni ampujassa.

ymmärrän toki että tätä on vaikea sanoin tarkasti kuvata, mutta mikä tahansa pringlespönttö, sen päälle figu ja ~16" päähän toinen, noin 3-6" alemalla korkeudella, ja sen jälkeen ampuja ylhäällä ei ole reunalla, vaan 1-2" reunasta taaempana, mutta kuitenkin niin että siluetista on n 30% näkyvillä. Kaikki tuntuvat pelaavan tämän tilanteen ilman covereia, mutta miksi?
Aliquando Insanire Iucundum Est

Der Dexter
Viestit: 3716
Liittynyt: To 22.08.2002 22:54
Paikkakunta: Leppävaara

Re: Coveri on kaveri

Viesti Kirjoittaja Der Dexter » Ma 22.12.2014 19:19

ja jotta olisin vielä epäselvempi, niin tarkennetaan vielä se, että täss pelissä pitää siis olla btb maastoelementin kanssa, joka estää Losia tarpeeksi siluettiisi, jotta saat coverin. En löytänyt säännöistä kohtaa, joka tarkentaisi mikä pelissä on maastoa, joskin puhutaan usein sceenery itemeistä ja scenery buildingeista, ja coveria saa tekstien mukaan vaan itemeistä, ei buildingeista, mutta lähes kaikki esimerkit ovat kuitenkin enemmän nurkkia yms. buildingeista muodostuvia covereita, joten pakosti (niin teknisesti kuin loogisesti) myös scenery buildingit antavat coveria (doh)

mainitsemani skenaario täyttää siis molemmat pelin vaatimat tilanteet coverin claimaamiseen.
Aliquando Insanire Iucundum Est

Avatar
Dr. Icchan
Viestit: 3293
Liittynyt: Ti 28.07.2009 21:51
Paikkakunta: PK-seutu
Viesti:

Re: Coveri on kaveri

Viesti Kirjoittaja Dr. Icchan » Ma 22.12.2014 19:56

Meinaat vissiin tätä tilannetta?:
http://infinitythegame.wikispot.org/Cov ... rtura4.jpg
Kakkosedikkaa pelattiin noin, koska se oli eksplisiittisesti sanottu että coveria ei tule ellet ole pronessa. Katsotaan kun kolmosedikan wiki ilmestii mitä siellä sanotaan.

Henkilökohtainen mielipiteeni on, että Infinityn systeemi on järkevä pelillisesti. Coveria vaakatasossa on paljon vaikeampi saada moneen suuntaan kuin katolla seistessä, varsinkin jos sattuu seisomaan sillä kentän korkeimmalla katolla. Proneen pakotus sentään rajoittaa sen ukon näkökenttää useimmissa tapauksissa, niin että se high ground ei aina ole se automaattinen ja paras vastaus kaikkeen. Korkeammalta näkee enemmän, se on jo riittävän kova etu.

Ja se miksi coveria saa vain kun on base to base kontaktissa on myös ihan järkevä sääntö, koska jos etäisyydet maastonkappaleen ja kohteiden välillä on suuret, parallaxi-ilmiö voi yhdestä kohtaa näyttää antavan coveria, mutta milli sivulle ja coveria ei olekaan. Base to base kontaktissa parallaxia ei ilmene, niin se on paljon reilumpi ja nopeampi selvittää.

Koitan kuvilla selittää vähän tarkemmin mitä tarkoitan:
Tässä esimerkissä kohde on kaukana suojaa antavasta pilarista, kamera on muutaman metrin päässä pilarista, pilari kuitenkin estää sen vaaditun 30% line of sightista:
Kuva
Seuraavassa kuvassa kameraa on liikutettu muutama sentti oikealle:
Kuva
Kohde on täysin paljaana ja liikutettu etäisyys vastaa suunnilleen pään kallistamista sivulle.

Entäs jos kohde on kiinni pilarissa?
Kuva
Reippaasti yli 30% suojassa, mutta tarpeeksi vielä näkyvissä Infinityn säännöille.

Liikutetaas taas kameraa pikkusen:
Kuva
Tässä esimerkissä kameraa liikutettiin reippaasti enemmän kuin ensimmäisessä, mutta kohde on edelleen coverissa. Liikutettu etäisyys on jo niin pitkä, että katsojan on täytynyt ottaa useita askelia, pelkkä pään kallistus ei enää riitä.
Katsojan itsasiassa täytyy liikkua helvetin paljon pidemmälle, ennen kuin kohteesta alkaa näkyä sen verran paljon, ettei se enää voi väittää olevansa suojassa.
Viimeksi muokannut Dr. Icchan, Ma 22.12.2014 20:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Der Dexter
Viestit: 3716
Liittynyt: To 22.08.2002 22:54
Paikkakunta: Leppävaara

Re: Coveri on kaveri

Viesti Kirjoittaja Der Dexter » Ma 22.12.2014 20:14

Tosin jos näkee paljon, tulee myös nähdyksi, usein vain tuntuu että jos ei ole aktiivinen pelaaja, olisi parempi olla piilossa.

Mutta joo, en ole ikinä tollasta kuvaa nähnyt, ja jos toi on linjaus, miksei sitä ole säännöiisä?
Aliquando Insanire Iucundum Est

Avatar
Dr. Icchan
Viestit: 3293
Liittynyt: Ti 28.07.2009 21:51
Paikkakunta: PK-seutu
Viesti:

Re: Coveri on kaveri

Viesti Kirjoittaja Dr. Icchan » Ma 22.12.2014 20:19

Der Dexter kirjoitti:Mutta joo, en ole ikinä tollasta kuvaa nähnyt, ja jos toi on linjaus, miksei sitä ole säännöiisä?
Se on vanhoissa säännöissä, uudessa sääntökirjassa en tuommoista vielä huomannut. Siellä on vain se poikkeus, että pronettava äijä saa aina coverit jos se on katsojaa korkeammalla. Mulle on tosin vielä vähän jäänyt kysymysmerkiksi, että riittääkö jos on esim. rappusissa ensimmäisellä portaalla pronessa vai pitääkö basen edelleen olla siluettia korkeammalla kuten ennen.

EDIT: löyty sieltä yksi kohta joka saattaisi viitata, että kolmosedikassa mennään samalla tavalla kuin ennenkin, sivu 60 Lean Out säännön esimerkin kohdalla:
In this situation, Angus is not forced to apply the negative MODs
for Partial Cover to his BS Roll, since the rooftop does not have a
parapet or any other element that would give Ortega Partial Cover.
Conversely, if there was a conveniently sized cover along the edge
of the rooftop, or if Ortega was Prone, then Angus would suffer the
Partial Cover MODs

Avatar
jamovoima
Valvoja
Viestit: 7575
Liittynyt: Ke 22.05.2002 15:37
Paikkakunta: Länsi-Vantaa

Re: Coveri on kaveri

Viesti Kirjoittaja jamovoima » Ti 23.12.2014 00:03

Tuossa base to base vaatimuksessa on miusta aina tuntunut olevan enemmänkin se takana, etätä se on paljon selkeämpi ja helpompi pelata, kuin se että arvotaan osuuko joku tielle matkalla riittäväati. Ja toisekseen se, että infinityn maastonmäärillä ukot olisi muuten lähes aina suojassa.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “CB: Säännöt”