N3 Speculative Fire

Tällä palstalla keskustellaan eri sääntöjen toteutuksesta, tulkinnoista sekä mahdollisista ongelmatilanteista.
Avatar
Dr. Icchan
Viestit: 3272
Liittynyt: Ti 28.07.2009 21:51
Paikkakunta: PK-seutu
Viesti:

N3 Speculative Fire

Viesti Kirjoittaja Dr. Icchan » Ke 31.12.2014 17:11

» Declaring Speculative Fire entails a -6 MOD to BS or the
relevant Attribute. This MOD is added to all others MODs
applicable to the BS Attack (Range, Cover, etc.)
Eli kaikki modifierit laskettaisiin siis mukaan speculative fireen, eikä pelkästään range niin kuin kakkosedikassa on ollut.
TO camo tai ODD trooppia vastaan saat siis -12 BS modifierin, -15 jos se on partial coverissa.

Kuitenkin sininen boksi sanoo tämmöstä:
You can use Speculative Fire to attack enemy troopers with
CH: Camouflage, TO or ODD who are behind a Partial Cover.
By placing the center of the Template behind the enemy,
you can bypass all MODs from Partial Cover (-3) and TO or
ODD (-6), replacing them with one single Speculative Fire
MOD (and whatever Range MODs are applicable).
Eli se on siis täydellisessä ristiriidassa aiemman kanssa, jossa camo tai odd modifiereitä ei lasketakaan. Mutta tuossakin esimerkissä niitä ei lasketa, vain jos sen templaten saa sinne kohteen taakse, eli kohtaan jossa sillä ei ole suojaa välissä. Eihän sillä pitäisi olla enää kolmosedikassa väliä mihin sen templaten laskee, kun templateja vastaan ei enää saa ARM/BTS coveria, ellei partial coverista tule sitä BS penaltya.

Disqus.

Avatar
Hammerheart
Viestit: 3155
Liittynyt: La 01.02.2003 17:52
Paikkakunta: Espoo

Re: N3 Speculative Fire

Viesti Kirjoittaja Hammerheart » Ke 31.12.2014 17:48

No siis jotenkin tuon lukemalla saa käsityksen, että jos template on jannun takana, niin se ei saa mitään modiksia (paitsi speculativen), mutta jos templaten keskustan ja jannun välissä on cover, niin se saa cover modikat BS:ään. Joka tavallaan käy järkeen jossain määrin (tai en tiedä järkeen, mutta ainakin se on ymmärrettävä sääntö).

Sitten tuo Camo ja ODD juttu on vaan jotain ihan kummaa.
Inouj kirjoitti:Väliin tietty kommentoi joku pelihipsteri, joka ei tiedä kommentoimastaan asiasta mitään, siirryttyään jo vuosia sitten pelaamaan GW:n main stream tuotteita "parempia" pelejä.

Avatar
Dr. Icchan
Viestit: 3272
Liittynyt: Ti 28.07.2009 21:51
Paikkakunta: PK-seutu
Viesti:

Re: N3 Speculative Fire

Viesti Kirjoittaja Dr. Icchan » To 01.01.2015 13:30

Hammerheart kirjoitti:No siis jotenkin tuon lukemalla saa käsityksen, että jos template on jannun takana, niin se ei saa mitään modiksia (paitsi speculativen), mutta jos templaten keskustan ja jannun välissä on cover, niin se saa cover modikat BS:ään.
Kun lättyaseet ammutaan suoralla tulella, lätty laitetaan suoraan kohteen keskelle päälle, mutta BS modifierit tulee silti jos ampujan ja kohteen välissä on partial coveria. Speculative firellä se kohde voi olla jopa total coverissa, mutta silti saa ampua.
Kun speculative fire on julistettu tosin, ampujan ja kohteen välisellä loffilla ei ole paljon merkitystä, koska shotti lasketaan spekulatiiviksi vaikka niillä olisikin täysin vapaa loffi niiden välissä.
The target of a BS Attack is in Partial Cover when
it is in base to base contact with a piece of scenery that partly
blocks the Line of Fire of the attacker.
Ja speculative firellä spesifisesti saa ampua ilman line of fireä. Sitten on se esimerkkigrafiikka sivulla 10 jossa kohde on joko ilman coveria, partial coverissa tai total coverissa, eli ikäänkuin kaikki näistä tiloista olisi toisensa poissulkevat, eli et voi olla samana aikaan total coverissa ja partial coverissa. Speculative firen säännössä ei missään kohdassa puhuta, että loffi missään vaiheessa katsottaisiin templaten keskipisteestä. Template säännöillä toki on se blast focus sääntö, jolla tsekataan keihin voi osua, mutta muu kuin total cover ei suojaa templatelta eikä ampujalle tule BS modifieria jos siellä on pääkohteen lisäksi muita kohteita jotka on partial coverissa. Silloinkin se partial cover tarkistetaan ampujan ja kohteen väliltä, ennen kuin lätty on edes laitettu paikoilleen.
, both the target of the attack and the point
of impact may be chosen irrespective of LoF.
Ymmärtäisin tästä, että lof siis ei ole minkäänlainen faktori speculative firessä, sitä ei tarkisteta missään vaiheessa mistään kohtaa, koska se ei ole tarpeellinen. On siis ihan sama onko kohde ilman coveria, partial coverissa vai total coverissa, SF sääntö ei välitä siitä koska LoFia ei tarkisteta. Ja jos loffia ei tarkisteta, ei voida myöskään katsoa onko kohde missään coverissa. Arottajat saa toki tarkistaa onko niillä loffia ampujaan, mutta niiden loffin tarkistus ei anna niille coveria, ainoastaan mahdollisesti ampujalle.

Mutta sitten on edelleen ne perkeleen camo säännöt... Modifier säännöissä mahdolliset modifierit BS attackiin oli:
- Range
- Cover
- Visibility
- Equipmentit ja Skillit

Ne miten ne toimii sitten speculative firen kanssa:
- Range ihan selkeästi lasketaan mukaan, siitä ei ole mitään ristiriitaa.
- Cover: väittäisin, että ei lasketa koska loffia ei tarkisteta ja coverin saaminen edellyttää loffin tarkistuksen
- Visibility: tästä on ihan kohta jopa säännöissä, että ei huomioida, on jo mukana SF:n -6 modifierissä
- Equipmentit ja skillit: perkleeenvittu, punainen boksi sanoo että kaikki BS modifierit pitäisi huomioida, paitsi sen alla lueteltu poikkeus visibilitystä, mutta sininen teksti kuitenkin väittää, että camo modifieriä ei huomioitaisi. En ole ihan vielä vakuuttunut siitä kumpi noista bokseista on yleensä enemmän oikeassa, kun shoot+move säännön kohdallakin se on ristiriidassa itse säännön kanssa. N2 tyyliin tää tietenkin olis kiva pelata, mutta aiemminkin on huomattu, että hirveän moni asia on pelimekaanisesti täysin erilainen N2:een verrattuna. Kyllä tähän varmaan joku house rule täytyy tehdä toistaiseksi kunnes wiki tai faq joskus tulee.

Pahoittelen jos postini vaikuttaa tajunnanvirralta, koska sitä se on.

Der Dexter
Viestit: 3705
Liittynyt: To 22.08.2002 22:54
Paikkakunta: Leppävaara

Re: N3 Speculative Fire

Viesti Kirjoittaja Der Dexter » To 01.01.2015 14:11

ja toisaalta, kyllähän coverikin voisi olla osana noissa, jos kattoisi siitä lätyn keskeltä, koska niinhän sen pitäisi mennä.

itse kyllä pelaisin sillain että oikeasti ignoroi kaikki camot yms, koska spekulatiivinen, mutta cover lätyn keskeltä katsottuna.
Vai oliko nyt niin, että KAIKKI tempulat pelissä ignoraa coverin (yhtenäinen linja?)
Aliquando Insanire Iucundum Est

"One by one, only the good die young, they're only flying too close to the sun"-Queen
In memoriam 31.12 2009

Avatar
Dr. Icchan
Viestit: 3272
Liittynyt: Ti 28.07.2009 21:51
Paikkakunta: PK-seutu
Viesti:

Re: N3 Speculative Fire

Viesti Kirjoittaja Dr. Icchan » To 01.01.2015 14:29

Der Dexter kirjoitti:itse kyllä pelaisin sillain että oikeasti ignoroi kaikki camot yms, koska spekulatiivinen, mutta cover lätyn keskeltä katsottuna.
Vai oliko nyt niin, että KAIKKI tempulat pelissä ignoraa coverin (yhtenäinen linja?)
Kaikki templatet ignoraa coverit ARM/BTS rollin osalta. Impact template aseilla ammuttaessa otetaan kuitenkin huomioon partial cover BS modifieriin ampujan ja kohteen välissä. Lätyn blast focuksesta partial coverilla ei koskaan ole merkitystä, vain total coverilla.
IMPORTANT!
Troopers affected by a Template Weapon cannot benefit from the
+3 MOD to ARM/BTS for Partial Cover.
Each Template has a Blast Focus to determine if nearby scenery
protects a trooper from the Template’s effects.
If LoF can be
drawn from the Blast Focus to the trooper, then that trooper
is affected by the Template. However, if the LoF cannot be
drawn due to the presence of a piece of scenery, then the
trooper is considered to be in Total Cover and is not affected
by the Template.
Huomatkaa, ettei tuossa puhuta partial coverista mitään. Joten vaikka katsoisit speculative firen loffin blast focuksesta määrittääksesi tulee siitä BS penalty myös, niin sitä ei koskaan tule koska templatesta katsotaan vain total cover ja vain sen takia, että voidaan määrittää onko kohde sen templaten vaikutuksen alaisena.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “CB: Säännöt”