[KoW] Undead vs. Empire of Dust, ensimmäinen peli 3. edikkaa

Voit lähettää oman kertomuksesi omista sotakokemuksistasi. Kuvat taistoista ovat raporteissa aina ehdottoman suotavia.
Ipp3
Viestit: 240
Liittynyt: Su 13.09.2015 16:55

[KoW] Undead vs. Empire of Dust, ensimmäinen peli 3. edikkaa

Viesti Kirjoittaja Ipp3 » La 09.11.2019 23:07

Since the time of the God War, a taint has rested on the world of Pannithor.

Where once verdant glades grew,
now searing sand scours the land.

Ever deeper has the taint grown since the War against Winter, the icy deity.

Where once the turning of the year eased the burdens of snow,
a deep ever-frost now grips the high places.

Once homes to mighty empires, both the chivalrous knights of the Peaks and the Ahmunite Empire have long since succumbed to the cruelty of time's endless grind. Mighty castles that guard the high passes are but crumbling ruins and the resplended cities of the low lands are buried under a sea of sand.

But the lords of these realms fallen do not rest easy, nor are they willing to relinquish what they held in life. The rule of the fields of Fyrst-Tháim were contested between the two realms of old, and now the old rivals have risen from their cold graves to meet on the field of battle once more.


Pari viikkoa kolmannen edition julkaisun jälkeen löytyi lopulta hyvä hetki koestaa uusia sääntöjä. Vaikka periaatteessa säännöissä itsessään ei mitään kovinkaan merkittävää tapahtunut, oli listoissa sen verran uutta ja ihmeellistä, että opeteltavaa riittää kokeneellekin pelaajalle. 2000 pisteen armeijaan tuntuisi mahtuvat hivenen enemmän kuin ennen, mutta yksiköt itsessään olivat muuttuneet jonkin verran.

Lähtökohtaisesti yksiköt ottivat ennemmin nerffiä kuin boostia, ja yleisellä tasolla nk. punching power tuli alas sekä meleessä että ampumisessa. Muutokset näissä herättivät kysymyksiä siitä, millaiseen tasapainoon yleinen "meta" asettuu: peli tuntuisi olevan entisellään sikäli, että Fabasta tuttua cookiecutterismia ei näyttäisi olevan, eikä peliä näyttäisi edelleenkään näytä voivan ratkaista valitsemalla oikean armeijan. Peli täytyy edelleen voittaa pöydällä.



Kings of Waria tuntemattomalle lukijalle avuksi sen verran, että pelissä armeijan rakennuksessa ei ole varsinaista "core/special/rare unit"-jakoa, vaan lähtökohtaisesti, paria poikkeusta lukuunottamatta, regiment-koon yksiköt ja sitä suuremmat avaavat "slotteja" heroille, monstereille, war engineille ja troopeille. Pelaaja voi siis rakentaa armeijansa vaikka pelkästään niistä kaikkein vahvimmista mörssäriyksiköistä, mutta tällöin armeija jää pieneksi ja on siksi haavoittuvainen. Pelissä olennaisessa roolissa on myös se tosiseikka, että KoWissa kaikki, siis kaikki, on tapettavissa. Isokin heeros saattaa ottaa pahasti siipeensä jos menee varomattomasti perusjalkaväen tielle: shakkivertaus on aika hyvä sikäli, että kuningatar on paljon vahvempi kuin ratsu, mutta ratsu syö varomattomasti laitetun kuningattaren yhtä helposti kuin sotilaankin.

Listat näyttivät suurinpiirtein tältä:

Undead

Revenant Cavalry Regiment
Revenant Cavalry Regiment
Wraith Regiment
Wraith Regiment
Werewolf Horde
Wight Horde*
Balefire Catapult
Balefire Catapult
Revenant King (mount + surge)
Necromancer (Banechant + Inspiring Talisman)
Revenant on Burrowing Wyrm
Lykanis

Empire of Dust

Skeleton Spearmen Horde
Mummies Regiment (Aegis of the Elohi)
Mummies Regiment (Sanguinary Scripture)
Enslaved Guardian Horde
Skeleton Archer Cavalry Troop
Idol of Shobik
Monolith
Cursed High Priest
Soul Snare
Reanimated Behemoth

Vastaikkain oli siis erittäin vahvasti puolustava EoD ja nopeahko ja omalla tahollaan myöskin kestävä Undead. Skenaarioksi valitsimme suoraan tylsähkön Kill!-skenarion, sillä ajattelimme ensin koestaa uusia sääntöjä ennen kuin menisimme kunnolla syvään päähän.

One would think that two dead armies would not make as much noise as the legions of the living, but one would be mistaken. The howling of unearthly horns and the ghostly warcries of bygone kings fill the air just as they do when the living march to war.

Phalanxes fall into formation and bone-dry shafts of spears rattle while galloping knights raise a roar like distant thunder. Skeletal leaders roar orders to unthinking underlings, and the commands of the vile magicians feeding unholy energies to the armies echo ominously, now fading, now booming.

Truly, war is not solely the province of the living.

PSX_20191109_125408.jpg
Armeijat asettuivat hivenen ristikkäin. Metsät keskikentän molemmin puolin rajasivat luontevasti molemmille suotuisaa taistelukenttää. Nohevampi kenraali olisi Undeadeille pyrkinyt viemään taistelua metsiköihin, sillä Wraithien ja Wyrmin Strider-sääntö tekisi metsikössä taistelemisesta helppoa, mutta Undeadien harmiksi heille ei minun vahtivuorollani sellaista siunaantunut.

Undeadit aloittivat taistelun, mutta ensin EoD:n Scout-säännöllä varustetut ratsuskellut karauttavat eteenpäin.
PSX_20191109_125423.jpg
The horror, the horror!

Ghosts swarm over the battlefield like locusts, wearing the faces of the vengeful dead and wailing with blasphemous voices.

Unearthly siege engines hurtle roiling bolts of ruinous energy in high arcs over the field and the chanting of the Necromancer rises, rises..

I wish I had never come to this place, for though I look upon this field of carnage from afar, I fear I shall never rid myself of the memory of this day.


Epäkuolleet etenivät reippaasti ja Balefiret osoittivat heti kättelyssä vaarallisuutensa ja viittävaille tuhoavat EoD:n Idol of Shobikin. Näitä vastaan kannattaa olla varuillaan, sillä piiloutuminen on vaikeaa ja damage on varmaa. Joskus jopa isoa. Ensimmäisellä vuorollaan EoD pyrki hakemaan Undeadeilta sotakonetta ratsukoillaan, muttei aivan onnistunut.

KoWissa oman kokemukseni mukaan ensimmäisten vuorojen liikkeellä on yllättävän iso merkitys sen suhteen, miten peli tulee menemään. Näiden "rauhallisten" vuorojen hyödyntäminen on myös se kohta, jossa mielestäni tapahtuu eniten oppimista aloittelijasta eteenpäin siirryttäessä, ja pelejä jälkikäteen analysoidessa lopputulemassa on monta kohtaa, joissa ongelmaksi paljastuu se, että jotain yksikköä ei tuonut tarpeeksi eteen tai sitä ei suojannut tarpeeksi alkupelissä.

EoD näyttää myös spelliensä tehon ja puskee Lykanikseen neljä damagea sisään. Fiksumpi pelaaja olisi jättänyt hukkansa metsän ulkopuolelle, eikä olisi mennyt uteliaana kurkkimaan etumaastoa. Unlive and learn.
PSX_20191109_125506.jpg
The dead cry out in forgotten tongues as the armies come within striking distance of each other.

Hateful magicks crackle in the air and the noon sun hides behind a cloud of bloodred dust and the air itself feels alive with the unholy energies that are collapsing upon each other like colossal waves in a storm of death.


Toinen vuoro oli valmistautumista ja hyvien positioiden hakemista ensi-iskua ajatellen. Kings of Warin luonteeseen kuuluu se, että iskeä halutaan tavalla, joka ei jätä omaa yksikköä kuin nallia kalliolle, sillä vahvinkin yksikkö murenee hetkessä jos se joutuu ottamaan monta yksikköä kerralla vastaansa. Usein peleissä relevantiksi nousee nk. "poistojärjestys", eli kumpikin pelaaja pyrkii muuttamaan tilannetta siten, että kun molempien puolien tappiot kasvavat, saisi jonnekin väliin tungettua muutoksen siten, että itse olisi se, jolta lopulta jää yksi yksikkö pöydälle.

EoD:n uskomaton kestokyky nousi näkyviin kun armeijan taikojat keskittivät voimansa pahasti siipeensä ottaneen Idol of Shobikin healaamiseen, ja lopulta ensimmäisen kierroksen kahdeksasta Balefire Catapulttien tekemästä vahingosta oli jäljellä vain yksi. Tuntui vähän pahalta. Pikkuisen. Reanimated Behemoth etenee ja sitten surgetaan kiinni Wraith Regimenttiin, mutta Wraithit kestävät.
PSX_20191109_125527.jpg
There is a moment of stillness as the energies binding the armies hang in balance.

It is not the tranquil silence of the summer night, nor the quiet sleep of a wintry twilight, but the silence-before-the-thunder of two glaciers comming together. Even a mile away, laying low atop a ridge, the hair on my head writhers like a nest of snakes.

Then it breaks, oh merciful Shining ones, it breaks. A monstrosity of bone, sinew and black stone roars and goes forth, crashing into the pale ghosts who then swarm all over it, hacking and biting like hateful gnats eating a monstrous lion. Ancient knights sound horns that ring with deadly memory of victories bitterly bought and paid for and then charge, the tips of their lances glowing.


Kolmannella vuorolla helvetti pääsee irti ja Undeadit rynnäköivät isosti EoD:n linjaan, jättäen vain Wightit toiseen aaltoon. Tässä kohtaa mieleeni nousi ensimmäinen epäilys siitä, että minun olisi pitänyt tuoda toista Revenant Cavalry Regimenttiä eteenpäin reippaammin, tuoda mukaan Revenant King ja antaa EoD:n ratsukoiden tappaa katapultit. Joka tapauksessa, linja etenee ja hirveän ryskeen jälkeen juuri mitää ei tapahdu, Enslaved Guardianien flukelta tuntuvaa routtia lukuunottamatta. EoD on halutessaan hemmetin kestävä.
PSX_20191109_125546.jpg
They fought, the dead man against the dead man.

Hateful were their blows, unthinking was their fury,

Could they even die, these ghostly warriors, should one gain mastery over the other?


Neljäs vuoro tuo mukanaan ratkaisun siemenet ainakin sikäli, että Undeadit jakavat huomionsa liian monelle taholle. Idol of Shobik saa hetken hengähdystauon kun koitan murtaa Skeleton Speareja pelastaakseni Werewolffini, mutta turhaan. Skeletonin eivät murru ja Idol of Shobik saa tarpeeksi lisäaikaa, että ehtii karistaa tekemäni vahingon pois.

EoD puolestaan pitää tiukasti kiinni puolustavasta strategiastaan, käyttäen hyvin hyödyksi vahvaa magiaansa ja alkaa, yksikkö kerrallaan, murtaa Undeadien hyökyaaltoa. Hetkeä aiemmin tilanne näytti todella pahalta, mutta nyt osat vaihtuvat. Undeadit jäävät tappiolle.
PSX_20191109_125609.jpg
The icy breeze fades, only to be replaced by a stifling heat.

The ghostly knights fade into nothingness but the remaining skeletal warriors are no less horrifying.

The only good thing of this day was the enemies of our enemies fought our enemies.

They are not our friends, but they wasted their strength and so, hopefully, multiplied the hopes of those who still live.


Undeadit eivät onnistu saamaan enää yliotetta vaan lopulta EoD:n kestokyky on liikaa ja muutaman heron ja sotakoneiden avulla Undeadit välttävät täyden pöydältä pyyhkiytymisen. EoD:n suunnitelma piti, Undeadit eivät saaneet tarpeeksi hyvin yksiköitään tukemaan toisiaan. Voitto lipesi käsistä nelosvuorolla.

Hyvä peli, hauskaa oli. Lisää, kiitos.

--

Myöhemmin alle lisää aatoksia! Kommentit ja kysymykset tervetulleita!

Avatar
kaulio
Viestit: 22
Liittynyt: Ti 10.10.2006 17:05

Re: [KoW] Undead vs. Empire of Dust, ensimmäinen peli 3. edikkaa

Viesti Kirjoittaja kaulio » Su 10.11.2019 00:26

Pari tarkennusta:
•Kirotulla pilvipapilla oli Surge ja Heal
•Behemothilla varsin tarpeettomaksi osoittautunut Drain Life
•Listassa oli myös (loppupeleissä hyötyasteeltaan hieman kyseenalainen) Elite auralla aseistettu Faarao

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Taisteluraportit”