Ukkoutuuko figupelaaminen ?

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.
Avatar
smaxx
Valvoja
Viestit: 8429
Liittynyt: Ti 13.02.2007 17:29
Paikkakunta: Kirkkonummi

Ukkoutuuko figupelaaminen ?

Viesti Kirjoittaja smaxx »

Flogger kirjoitti:Uskon että GW:llä, samoin kuin muillakin figupeleillä, tulee lähivuosina olemaan aika taistelu että saavat pidettyä edes nykyisen kokoiset asiakaskuntansa. Harrastus vaikuttaa kuitenkin olevan lievästi ukkoutumassa.
Kattokaapa minkä näköistä sakkia on Model expon tai Suuren Snadin junarata -ständeillä junia ohjailemassa. On iso riski, että samalta näyttää figudemotus 20v päästä.
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
Avatar
Morze
Viestit: 3206
Liittynyt: La 28.04.2007 22:21
Paikkakunta: pk-seutu

Re: Games Workshopin suurin virhe viimeisen kymmenen vuoden ajalta ?

Viesti Kirjoittaja Morze »

Junista ei saa niin kivoja videopelejä kuin Warhammer 40 000:sta.
Viimeksi muokannut Morze, Su 27.03.2016 20:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Warchef
Viestit: 2197
Liittynyt: Su 11.03.2007 21:19
Paikkakunta: Dude Island

Re: Games Workshopin suurin virhe viimeisen kymmenen vuoden ajalta ?

Viesti Kirjoittaja Warchef »

Onhan steami täynnä junasimuja.
plox
Avatar
Morze
Viestit: 3206
Liittynyt: La 28.04.2007 22:21
Paikkakunta: pk-seutu

Re: Games Workshopin suurin virhe viimeisen kymmenen vuoden ajalta ?

Viesti Kirjoittaja Morze »

Warchef kirjoitti:Onhan steami täynnä junasimuja.
Paino sanalla "kivoja".
Avatar
Dolmot
Valvoja
Viestit: 3528
Liittynyt: Su 04.08.2002 23:10
Paikkakunta: HenkisESti tamperelAinen

Re: Games Workshopin suurin virhe viimeisen kymmenen vuoden ajalta ?

Viesti Kirjoittaja Dolmot »

Morze kirjoitti:Junista ei saa niin kivoja videopelejä kuin WAALHAMMEL 40 00000 SPEIS MARIINEISTA.
Foorumin käyttäjät ovat toivoneet hiukan laadukkaampaa argumentaatiota ja ulosantia.
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.
Avatar
Morze
Viestit: 3206
Liittynyt: La 28.04.2007 22:21
Paikkakunta: pk-seutu

Re: Games Workshopin suurin virhe viimeisen kymmenen vuoden ajalta ?

Viesti Kirjoittaja Morze »

Dolmot kirjoitti:
Morze kirjoitti:Junista ei saa niin kivoja videopelejä kuin WAALHAMMEL 40 00000 SPEIS MARIINEISTA.
Foorumin käyttäjät ovat toivoneet hiukan laadukkaampaa argumentaatiota ja ulosantia.
Korjattu.


Mutta jos keskustellaan harrastuksen ukkoutumisesta, voidaan kysyä, olisiko se hirmuinen muutos yksilötasolla? Kuitenkin pelikaverit koostuvat usein samoista naamoista eikä kukaan meistä nuoremmaksi tule. Sääliksi lähinnä käy, jos/kun maailmassa alkaa olla kodittomia figuureja enemmän kuin jäljellä olevilla harrastajilla on tilaa. Onko jälleenmyyntimarkkinat uhka GW:n tuevaisuudelle?
Avatar
116
Viestit: 5051
Liittynyt: Ti 22.10.2013 22:57
Paikkakunta: Joen suu(ssa)

Re: Games Workshopin suurin virhe viimeisen kymmenen vuoden ajalta ?

Viesti Kirjoittaja 116 »

Morze kirjoitti:Onko jälleenmyyntimarkkinat uhka GW:n tuevaisuudelle?
On jo pitkään olleet: katso vaikka sotu- myyntipalstan hintoja tac marsuille. Vertaa GW-boksiin.

Kuitenkin! Koska suurin osa figuista on muovia, ja iso osa siitä ukkokunnasta ei halua "siivota toisten sotkuja" niin uusiakin myydään koska halutaan maalata se uusi zhapteri eikä halua tehdä sitä 3mm maalikerroksen päälle,


Joten kyllä ja ei.


kai.

Just toi ukkoutuminen ja maineen menetys on kitkeryys mikä tiputtaa suosiota. Pelaajakunta on tosi tärkeä mille tahansa pelille, ja kun on aloittamassa harrastusta, ja mieliala kommuunilla pelin suhteen on joko "omg borke" * tai "ihax huonoo" * niin se saattaa karkoittaa aloittelijoita. Ja se korkea hinta/aikasyövyys.

Joku 40k-infinity tjsm skirmish-iteraatio nelkkarista olisi ihan jepa.
Tai voihan infinityäkin pelata nelkkarifiguilla. Who cares, figut on figuja. Ainakin olis siistit figut**

*vähän menee yli just näillä sananmuodoilla, mutta idea yrittää silti läpi.
**flammenwerfer
***huuh huh mitä sanahirviöitä. Korjailin vägän mutta on silti aika_moista sotkua. Pitää hakea äidinkielen kirjoituskurssille.
Kokeilkaa Kings of Waria. Hilpeän hauska fantasia-blokkimähinäpeli. Ilmaset säännöt kanssa.

Manticin uuden scifi-taistelupelin alphasäännöt on ulkona!
Check them out!
Avatar
Timorion
Viestit: 127
Liittynyt: Ma 11.11.2002 16:53

Re: Games Workshopin suurin virhe viimeisen kymmenen vuoden ajalta ?

Viesti Kirjoittaja Timorion »

Joku rohkeliaampi voisi varmaan aloittaa ihan oman keskustelun tästä ukkoutumisesta, sen syistä ja siitä kuka siitä on vastuussa, jos kukaan. Siihen liittyen olen jo pitemmän aikaa miettinyt, että tarvitaanko miniatyyripelien harrastamiseen ihan oma ihmistyyppinsä, tai tietyn ihmistyypin piirteitä, ja syntyykö sellaisia ihmisiä enää?

Tämän ajatuksen taustalla ovat kokemukseni nuorempien sukulaisteni kanssa: Useimpien mielipide figupelin testauksen jälkeen on "ihan kiva", mutta ketään ei ole kiinnostanut sijoittaa aikaa tai rahaa harrastuksen aloittamiseen. Kun itse aloitin harrastuksen ~10 vuotiaana, fiilis oli että " tämä on siistein juttu koskaan!!1". Ihmetyttää, koska internetti on tehnyt figuilusta niiiin paljon helpompaa ja kait siitä on aikojen saatossa kadonnut edes vähän nolon nörttiharrastuksen leimaa... right?

Pakollinen ajatus aiheesta: Games Workshopin nykyiset vähät pelit ovat niin kalliita aloittaa ja harrastaa, että nykynuorisolla ei ole siihen aikaa eikä rahaa.
"A wise man hears one word and understands two."

https://pikkumiehet.wordpress.com
Flogger
Viestit: 1122
Liittynyt: Pe 13.02.2009 00:47

Re: Games Workshopin suurin virhe viimeisen kymmenen vuoden ajalta ?

Viesti Kirjoittaja Flogger »

Morze kirjoitti:
Warchef kirjoitti:Onhan steami täynnä junasimuja.
Paino sanalla "kivoja".
Railroad Tycoon says 'hi!'

Harrastuksen ukkoutumisessa on hassua lähinnä miksi se on alkanut juuri nyt. Yleinen mielipidehän on että käsityötä vaativat harrastukset jäävät tietokonepelien jalkoihin, mutta tietokonepelejä on ollut kauemmin kuin Warhammeria. Myös roolipeliskenessä on selvästi nähtävissä ettei ne nuoria enää paljoa kiinnosta. Keräilykortit nyt sentään vielä? Moni ei-GW figupeli on kyllä ihan aktiivinen ja kasvavakin, mutta lähinnä katkeroituneiden ex-GW pelaajien voimin ja miten käy kun tämä lähde on ammennettu kuiviin? X-Wing on tässä selkeä poikkeus eli houkuttelee ihan uusiakin kasvoja.

GW:n nousseet hinnat eivät tietenkään asiaa auta, mutta mielestäni moni peli tukehtuu mammuttitautiin ihan omiakin aikojaan. Faba kaatui mielestäni juuri tähän, peleistä tuli niin massiivisia että 100+ figun tuhertelu oli aloittelijalle tekemätön paikka. Tulee mieleen angloamerikkalaiselta palstalta kuulemani tarina: nuorehko henkilö meni pelikauppaan ja rupesi kyselemään miten WHFB:ssä pääsisi alkuun. Myyjä (tai joku muu paikalla ollut kaulaparta) vastasi ylimieliseen sävyyn että kyllähän tämä voi harrastuksen aloittaa, muttei kukaan hänen kanssaan pelaa ennenkuin tällä on 2500 pisteen armeija maalattuna ja basetettuna. No yllättäen fabainnostus loppui siihen.
On tietenkin ymmärrettävää että kun veteraaneilla on 5000+ pisteen edestä figuja maaleissa niin niitä haluaa kentälläkin nähdä, mutta pelien kasvaminen tekee uudelle pelaajalle aloittamisen työlääksi. Nelkkarissa on nähtävissä samoja piirteitä, ja kuulemma PP:n peleissäkin pelien koko on ajan myötä kasvanut.
Avatar
ile
Viestit: 1443
Liittynyt: Pe 01.05.2009 02:01
Paikkakunta: Helsinki | Malminkartano

Re: Ukkoutuuko figupelaaminen ?

Viesti Kirjoittaja ile »

Kun ite ja omat kaverit ukkoutuvat, syntyy tietenkin fiilis, että harrastajat yleensä ukkoutuvat.

On väitetty, että 2000-luvun alun roolipeli-innostus olisi johtunut osittain siitä, että kolmikymppiset löysivät opiskelujen jälkeen sekä aikaa että rahaa, ja palasivat nuoruuden innostuksen pariin. Eli että uusi noste olisi syntynyt pitkälti samalla käyttäjäkunnalla kuin se 80-luvun huippuvuosien noste. Sitten kun perhe ja velvoitteet kasvavat, aika menee taas kortille ja jäljelle jäävät vain HC-harrastajat ja keräilijät. Itselläni tämä ei päde roolipelaamiseen, mutta hyvinkin figupelaamiseen ja mallailuun: löysin harrastuksen uudelleen runsaan 10 vuoden breikin jälkeen.

Mut nää harrastuskuviot on sellainen ruohonjuuritasolla elävä ja leviävä juttu. Ja Suomi on maailman vihoviimeisessä nurkassa trendien ja saatavuuden (postikulut) suhteen. Netistäkin huolimatta. Kun figupelaaminen tai figuharrastus yleensä ei ehkä ole ollut mikään mainstream-harrastus koskaan, piirit on kai aina ollut melko pienet. Jos nyt jotkut pelaa kavereiden kanssa, mutta ei käy tällä foorumilla, pelikerhon illoissa, eikä varsinkaan turnauksissa, niin milläs todennat näiden tyyppien olemassaolon?

Nuorempana figuilu, pienoismallit, RC-autot, junaradat ja kaikenlainen kotona väsäily kuuluivat jotenkin yhteen ja samaan harrastusryppääseen, johon myös näillä jutuilla leikkiminen ja pelaaminen, jopa roolipelaaminen, linkittyivät. En ole juurikaan seurannut, miten muilla harrastusryppään osa-alueilla menee. Ukkoutuvatko nekin? Roolipeleistä tiedän, että roolipelikeskustelut ukkoutuvat, mutta tapahtumissa kaiken ikäiset istuvat pelipöytään, ja avoimmuus on jopa lisääntynyt.

Veikkaan, että nuorisolla ei ole enää pitkäjänteisyyttä väsäillä juttuja melko yksin himassa. Sosiaalisempaa ja nopeammin palkitsevaa tekemistä löytyy enemmän kuin silloin joskus kultaisella 80-luvulla. Enkä siis syytä nuorisoa lyhytjänteiseksi kivan perässä juoksevaksi laumaksi. Siistejä vaihtoehtoja vain on enemmän. Onhan nykyiset tietokonepelit ihan älyttömän nättejä ja tarjoavat touhuttavaa ja koluttavaa pitkiksi ajoiksi. Pelisuunnittelu on myös ihan toisella tasolla kuin männävuosikymmeninä. Kun voi päästä pelitaloon töihin, tietokonepeliharrastus voi myös motivoida elämässä ihan toisella tavalla kuin figuharrastus.

Puhdasta mutua tämä.

-ile
Avatar
marke
Viestit: 935
Liittynyt: Ti 24.12.2002 13:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Ukkoutuuko figupelaaminen ?

Viesti Kirjoittaja marke »

Kiva aihe :)
ile kirjoitti:Puhdasta mutua tämä.
Tuskin tätä voi muutenkaan ruotia :p Jaan kyllä näkemyksesi osittain.

Itestä tuntuis siltä, että figupelaamiseen tulee varmaan tulevaisuudessakin tasainen määrä porukkaa, ja ehkä suosion korkein huippu on vielä saavuttamatta. Seniili mielipiteeni on, että nopeita, lähes keskittymishäiriöisiä, huvituksia hakeva nuoriso ei jaksa figuilusta laajemmin kiinnostua. Jotenkin toivon ja haluan kuvitella, että tämä trendi tulee jossain vaiheessa hiipumaan.

Bill Hicks tiesi jo 80-luvulla, että banaliteetistä ja keskinkertaisuudesta on tulossa nuorison ihanne. Vaikka osittain jaankin Hicksin humoristisen pessimismin olen silti luottavainen, että ei ihmiskunta kauaa jaksa keskinkertaista kulttuuria ja ympäriinsä sinkoilua. Kun nykymeininki jossain vaiheessa hiipuu, se voisi avata harrastuksille kuten figuilu (tai vaikka lennokit) taas enemmän tilaa ja aikaa, kun ihmiset kyllästyvät kiirehtimiseen ja valmiiksi pureksittuun viihteeseen.
Avatar
smaxx
Valvoja
Viestit: 8429
Liittynyt: Ti 13.02.2007 17:29
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Ukkoutuuko figupelaaminen ?

Viesti Kirjoittaja smaxx »

Noihin isompiin faba ja nelkkariturnauksiin ei ole enää viimeiseen viiteen vuoteen tullut uutta nuorisoa. Eli ne 7-10v sitten mukaan tulleet natiaiset hallitsee nykyään kenttää, mitä nyt muutama kolmi-nelikymppinen koittaa harvenevilla aivosoluillaan pistää hanttiin. Jokunen vanhempi harrastaja aina ilmestyy jostain, mutta nuorisoa ei juurkaan. Musta tässä on itseään ruokkiva noidankehä : GW:n pelien näkyvyys nuorison keskuudessa on vähentynyt ja siksi harrastusta ei aloiteta. Syitä on mitä on, mutta tuon takia figuilua ei ainakaan aloiteta tossa 12-20v iässä kovin herkästi. Toivo pitää pistää siihen että harrastuksen voi toki aloittaa parikymppisenäkin.
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
Avatar
Morze
Viestit: 3206
Liittynyt: La 28.04.2007 22:21
Paikkakunta: pk-seutu

Re: Ukkoutuuko figupelaaminen ?

Viesti Kirjoittaja Morze »

Itse pidtän toivoni nuorison innostamisessa lisenssituotteisiin. Ei pelkästään videopeleihin, mutta myös piirrettyihin. Esimerkiksi Battletechillä oli oma piirrossarjansa, 40k:lla ei löydy kuin jotain vielä kämäsempi, suoraan dvd:lle julkaistu Space marine leffa. Luulisi, että esim. PP:llä riittäisi rahaa, mutta ehkä siellä koetaan, että sellainen halventaisi IP:tä. Ehkä se markkinamalli niillä perustuukin niillä siihe, että annetaan toisten (=GW) hoitaa harrastuksen myyminen ja itse myydään pelkkää peliä jo asioihin vihkiytyneille.


Toinen ratkaisu olisi sitten myydä harrastusta jo varttuneemmalle väelle suoraan, mutta millä tämä onnistuisi? Näytelty leffa? Urheilutapahtumien sponsorointi? Porno?
Avatar
Myyra
Viestit: 2078
Liittynyt: Pe 11.06.2004 17:53
Paikkakunta: Espoo

Re: Ukkoutuuko figupelaaminen ?

Viesti Kirjoittaja Myyra »

Morze kirjoitti:Porno?
Tätähän siis tottakai on jo olemassa.
Avatar
THelppi
Viestit: 257
Liittynyt: Su 06.12.2015 23:07
Paikkakunta: Tampere

Re: Ukkoutuuko figupelaaminen ?

Viesti Kirjoittaja THelppi »

Myyra kirjoitti:
Morze kirjoitti:Porno?
Tätähän siis tottakai on jo olemassa.
Lähde, tai en usko :)
Nomutta, tuompa oman osani mutuiluineen tähän keskusteluun.
Aloitin itse WH40k:n pelaamisen joskus 90-luvulla teini-ikäisenä, vuodet vierivät, ja jossain vaiheessa harrastus jäi tauolle lähinnä ajanpuutteen ja muuttojen takia. Osasyy harrastuksen tauolle jäämiselle oli myös 2000-luvun alun hintahyppäykset, ja 3. laitoksen tietynkaltainen tyylinmuutos joka ei aivan sopinut mulle, etenkin kun örkeistä tehtiin tarpeettoman grimdarkkia. Ne kun olivat aikaisemmin olleet mukava kevennys (olkoonkin aika OP) pelimaaliman synkkyyteen. No, pitkästä tarinasta lyhyempi: muistan siis, että 90-luvun lopulla ja 2000-luvun alussa meitä "aikuisempia" pelaajia alkoi ärsyttämään se, että GW:n pääkohderyhmä tuntui olevan 10-14 vuotiaat pojat joille vanhemmat maksoi harrastuksen.

Toisin sanoen, koska aikaisemmat pelaajat aloittivat opiskelujaan tai menivät töihin ja perustivat perheitä rahahanat näiden kohdalta hiipuivat. Piti uudelleenpaketoida koko setti ja nostaa hintoja, koska äippä maksaa (ja verrattuna moneen urheiluharrastukseen niin samoissa hinnoissa pyöritään). Pitkällä jänteellä tämä nyt ei hirveän hyvä markkinointisuunnitelma ole, koska teineillä harrastukset vaihtuvat ja murto-osa pysyy lapsuuden puuhissaan vielä aikuisena. Pikku-ukkoilu saattaa myös vaikuttaa lapselliselta touhulta, jota ei enää isompana kehtaa kun kaverit juovat viikonloppuisin viinaa ja muuta vastaavaa.

Mun silmissä tuo muutos kohderyhmässä tapahtui enimmäkseen tuon kolmosedikan alussa, vaikka tokihan nuo merkit olivat jo kakkosen lopulla selvästi olemassa. Tähän toki saattaa vaikuttaa oma aikuistuminen noihin aikoihin, ja sitä ei vain ollut huomannut nuorempana. Jokatapauksessa, tuntui siltä, ettei GW:a kiinnostanut harrastajien pitäminen uskollisina (mikä näkyy hintojen jatkuvassa ylöshinaamisessa), vaan uusien uhrien hankkiminen vaikka vain pariksi vuodeksi (kunnes totuus ilmenee, että rahaahan tähän uppoaa aika lailla). Toi jatkuva rahan tuuttaaminen GW:lle mikäli mielii pysyä kilpailukelpoisena tekijänä pelikentillä on varmaan ollut tehokkain karkoittaja uusien harrastajien kohdalla. Ei sitä kukaan jaksa koko aikaa päivittää armeijaansa, ja jos käy jossain pelikaupoissa tai seuroissa pelaamassa alkaa hupi kadota kun uuden codexin myötä on pakko päivittää ja ostaa uudet kilkkeet. Harrastuksen parissa pysyvät ne, joilla on varaa kilpavarusteluun (ts. työssä käyvät joilla ei ole lapsia tai lapset on jo isompia) ja ne jotka suosiolla pelaavat sitä omaa suosikkiversiotaan tuunatuilla säännöillä ja proxyfiguilla. Uudet karkoitetaan korkeilla hinnoilla ja harrastuksen vaatimalla ajan uhraamisella (olkoonkin, että maalattujen armeijoiden vaatimuksesta on kai jo luovuttu GW-kauppojen tasolla?). Nykyiset kohderyhmät taitaa olla teini-ikäiset ja vanhan polven harrastajat/fiilistelijät jotka nostalgiapäissään ostelevat kaiken mihin näppinsä saavat kiinne. Välistä puuttuu ne parikymppiset joilla ei ole rahaa eikä varaa pitää harrastusta hengissä, ja se lienee syy mahdolliseen ukkoutumiseen.

Elijoo, tommosia fiiliksiä mulla. Ei paljon ole dataa annettavaksi tuosta GW:n kohderyhmästä, mutta jos jollain on jotain se tueksi tai vastaan sanottavaa niin otan mieluusti uutta tietoa vastaan.
http://sotatanner.blogspot.fi/ - Pikku-ukkoilua ja semmosta
Avatar
Pahvivalmiste
Viestit: 503
Liittynyt: Su 17.01.2010 12:05
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ukkoutuuko figupelaaminen ?

Viesti Kirjoittaja Pahvivalmiste »

Taas täällä mennään henkilökohtaisuuksiin. En ole vanha!
Morze kirjoitti:? Porno?
Käsillä tekemisen vähentyminen yleensä (tuota ylläolevaa aktiviteettia lukuun ottamatta) yhdistettynä valmistuotteiden parempaan laatuun vaikuttaa ehkä noin yleisenä yhteiskunnallisena prosessina. Siis vaikuttaa lähinnä uusien harrastajien harrastuksenaloittamiskynnykseen. Anekdoottina oma äitini, joka on mm. artesaaniompelija, ei enää vuosiin ole juurikaan ommellut itse vaatteita: valmisvaatteet ovat halvempia kuin kankaat ja ajalle löytyy muuta käyttöä. Figupuolellakin alkaa olla aika hifimeininki ruiskuineen, 3d-tulostuksineen, kickstarttereineen ja laserleikattuine mdf-maastoineen. Pienoisrautatievertaus on ihan osuva. Sitten on se sosiaalinen puoli (halutaan olla omien kavereiden kanssa) ja mitä tässä nyt on jo mainittukaan. Tietty porukka/ihmistyyppi tietysti aina innostuu näistä marginaali-ilmiöistä (vrt. kuvataiteet laajemmin). Hölöm bölöm...
Avatar
smaxx
Valvoja
Viestit: 8429
Liittynyt: Ti 13.02.2007 17:29
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Ukkoutuuko figupelaaminen ?

Viesti Kirjoittaja smaxx »

Ei nuoriso mitenkään menetetty ole figupelaamisen osalta, mutta tämän harrastuksen lippulaiva GW ei vaan ehkä saa enää samaan tahtiin nuoria haalittua mukaan. Fabassa se sössittiin täysin liian isoiksi paisuneilla ja työläillä armeijoilla. Nelkkarissa lie asiat kuitenkin vielä paremmalla tolalla.

Mun empiirisen kokemuksen mukaan nuorille oleellista on : teema, teema ja teema. Ja sitten jos noi kolme prinsiippiä on kunnossa, niin homma pitäisi saada kohtuu vaivalla tulille ja kavereitakin pitäisi kiinnostaa se sama homma. Senpä takia X-Wing on niin fiksu konsepti : teema puree isoon populaatioon ja peli on heti valmis. Toinen vahva teema on WWII, se tuntuu edelleen purevan (ainakin omiin) yläasete-lukioikäisiin poikiin. Flames ja Bolt Action ei ole ihan yhtä nopeasti sisäänpäästäviä tuotteita, eikä samalla lailla katunäkyvyyttä saava, mutta muuten varsin koukuttavia ipanoillekin. Ja tottakai ne nelkkarin laserpyssyt ja gigamöröt ja tankit kiinnostaa kaikenikäisiä poikia.
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
Avatar
Gilaelin
Peliporukkavalvoja
Viestit: 2859
Liittynyt: Su 18.04.2004 19:22
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ukkoutuuko figupelaaminen ?

Viesti Kirjoittaja Gilaelin »

Voisin itsekin kontemploida tätä aihetta. Mutuilla nyt ainakin. Varmaan se selkein argumentti on juurikin, että virtuaaliset pelit syövät harrastajia, varsinkin niitä nuoria figupelaamiselta. Osittain tästä johtuen ja osittain muista syistä GW, nuorille pitkään sisäänheittokoneena toiminut lafka, ei enää onnistu kohdeyleisönsä tavoittamisessa samaan malliin kuin ennen - vaikka selkeästi yritys pyrkii seuraamaan lasten ja nuorten muuttuvia preferenssejä (jotka eivät ole enää samoja kuin 80- ja 90-luvuilla) enemmän tai vähemmän onnistuneesti.

Mietin, että voisin kuitenkin ottaa keskusteluun uuden tulokulman ja kysyä, kuinka kauhea asia ukkoutuminen harrastukselle lopulta olisi? Roolipeli- ja larp-puolella aivan saman tasoista ukkoutumista ei ole tapahtumassa, kun skenessä on niin paljon naisia, jonkin verran jopa lapsia, mutta enimmäkseen nuorimmat pelaajat ovat sielläkin parikymppisiä. Joitain vuosia sitten paikallisessa roolipeliskenessä koettiin eksistentiaalista ahdistusta aiheen tiimoilta, kun huomattiin että pelaajien keski-ikä vanheni vuosi vuodelta - pelättiin ettei uusia harrastajia löydy vaikka ruvettaisiin etsimään ja kohta ollaan kaikki vain muinaismuistoja ajoista jolloin harrastus oli elossa ja kehittyvä. SItten ruvettiin tekemään promootiohommia, verkostoitumaan muiden viiteryhmien ja alakulttuurien kanssa ja pitämään ääntä - ja enemmän tai vähemmän yllättäen - uusia harrastajia alkoi tulla sisään ovista ja ikkunoista. Joensuun roolipeliskenessä ei ole ollut näin paljon aktiivisia pelaajia sitten 90-luvun. Parhaillaan samassa tapaamisessa on saatu pyöritettyä kahdeksaa 4-5 pelaajan pöytäpeliä. Vaan juju piileekin siinä, että suurin osa uusista harrastajista on joko parikymppisiä harrastuksen vasta aloittaneita ihmisiä tai sitten 30-40-vuotiaita jotka ovat löytäneet harrastuksen uudelleen. Aloitimme tekemällä kouluvierailuita, mutta havaitsimme pian että ne uudet harrastajat löytyvät helpoiten puskaradion kautta ja korkeakoulupiireistä. Hauskasti ne lapset ja nuoret, joita olemme onnistuneet haalimaan hommaan mukaan, näyttävät olevan suurimmaksi osaksi roolipelaavien vanhempien lapsia. Vaikka rpg/larp-harrastus ei ehkä eläkään enää 2000-luvun alun kukoistuskautta, ei se tee kuolemaakaan. Harrastajakunnan ikärakenteen muuttuminen muuttaa ehkä harrastuksen painopisteitä, mutta ei välttämättä tapa sitä. Hyvänä esimerkkinä uudelleen henkiin herätetty, nyt Paradoxin omistama White Wolf järjesti ensitöikseen virallisen Vampire: the Masquerade larpin hiljattain Helsingissä. The end of the Line ei ollut tematiikaltaan suunnattu tosiaankaan lapsille.

Figuharrastuksen ja rpg-skenen vertaaminen toisiinsa ei toimi ehkä aivan yksi yhteen, mutta huomionarvoista on, että molemmat ovat kuitenkin saman aikakauden, harrastajakunnaltaan ainakin jonkin verran toistensa päälle limittyviä "nörttiharrastuksia." Samoin kuin larp-skenen aikuistuminen on tuonut skeneen erilaisia pelityyppejä, sanoisin ainakin itse nauttineeni viimeisen viiden vuoden aikana figuharrastuksesta enemmän kuin koskaan ennen sitä. Figuskenen aikuistuminen on tuonut kentälle erityylistä pelaamista ja erityylisä pelejä. Vaikka keski-iän nouseminen ei olekaan ainoa syy tähän, väitän että se on yksi tärkeä syy siihen, miksi skenessä näkyy nykyään nuorille suunnatun vanilla-fantasian ja scifin (lue 2000-luvun Warhammer) lisäksi myös paljon enemmän historiallisia ja indie-pelejä, sekä niiden pelaajia. Uusia pelaajia kyllä löytyy ja ikärakenne kyllä muovaa harrastuspiiriä kaltaisekseen, kunhan vain tekee promootiotyötä. Suomessa on paljon figupeliseuroja, jotka tekevät tärkeää työtä tämän asian suhteen. Jos itsekin jaksan matkustaa Helsinkiin saakka pelaamaan harva se kuukausi peliä jota en pääse pelaamaan kotipaikkakunnalla, kertoo se että Noppien tyypeillä on tarjota paitsi hyvä peli, myös hyvä ja vastaanottavainen peliporukka jonka kanssa on ollut ilo harrastaa vaikka ei paikalliseen porukkaan sinällään kuulukkaan. Ja tämä onkin mielestäni paljon tärkeämpää, kuin harrastuksen ikärakenteesta huolehtiminen. Kun ei kuppikuntaistuta, verkostoidutaan ja promotaan harrastusta kaikessa sen monimuotoisuudessa, sitä enemmän ihmisiä lopulta eksyy mukaan. Mitä enemmän pelejä ja harrastuksen eri aspekteja on esillä, sitä enemmän uusia harrastajiakin ilmiintyy.

Sanoisin siis loppukaneettina, että ukkoutuminen ei ole itsessään ongelma, vaikka kymmenen vuoden päästä suuri osa harrastajista olisikin 40-50-vuotiaita. Varmaan se tarkoittaa, että harrastuksen aspektit muuttuvat enemmän miellyttämään harrastajien iän mukaisia preferenssejä (mitä ne sitten ovatkaan), mutta onko sillä väliä, jos uusia 40-50-vuotiaita kyetään rekryämään sen ansiosta harrastuksen pariin?
Eyes that fire and sword have seen
And horror in the halls of stone
Look at last on meadows green
And trees and hills they long have known.
Avatar
Dolmot
Valvoja
Viestit: 3528
Liittynyt: Su 04.08.2002 23:10
Paikkakunta: HenkisESti tamperelAinen

Re: Ukkoutuuko figupelaaminen ?

Viesti Kirjoittaja Dolmot »

smaxx kirjoitti:Kattokaapa minkä näköistä sakkia on Model expon tai Suuren Snadin junarata -ständeillä junia ohjailemassa. On iso riski, että samalta näyttää figudemotus 20v päästä.
No, voi sitä myös käydä katsomassa esim. Salutea. Briteissä kun harrastus on jossain mielessä 20 vuotta pidemmällä. Viisikymppiset vetävät siellä jotain HYW/TYW/FIW/AWI/ACW-settiä pitkän kaavan mukaan tuunatuilla pöydillä, mutta nuorisoakin muistaakseni riittää, eikä ihan kaikkia ole edes kiskottu paikalle väkisin. Ja Salute on tietysti vähän vino esimerkki, koska se ei yritäkään olla mikään GW/PP-festari. Ei se minusta ole iso ongelma, että veteraaniosastoa löytyy, kunhan vain uutta sakkia lappaa sisään kans. Figut ovat sen verran pieniä, että niitä mahtuu maailmaan monenlaisia. Harrastajat tosin ovat joskus isompia, varsinkin Saluten kirppariosastolla.

En vielä usko, että nuoriso olisi peruuttamattomasti pilalla. Siltä sektorilta todennäköisesti löytyy suurin into tehdä uusia juttuja kuten 3D-tulostusta (vrt. erään vanhemman pienoismalliharrastajan suusta kuultu "minähän en mitään vesivärejä käytä" koskien niinkin uuteen innovaatioon kuin akryylimaaleihin siirtymistä). Ei pidä antaa jäärien sanella Ainoaa Oikeaa tapaa harrastaa. Paitsi tietysti metallifiguja kuuluu käyttää, koska vain ne ovat oikeita.

Joskus kannattaa kysyä, mikä muita kiinnostaa, eikä vain käskyttää oman formaattinsa pariin ja ihmetellä kun ei näytä maistuvan.
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.
Mazikainen
Viestit: 701
Liittynyt: Ma 04.11.2002 13:27
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ukkoutuuko figupelaaminen ?

Viesti Kirjoittaja Mazikainen »

3d-printtauksen arkipäiväistyminen ja muuttuminen Riittävän(tm) edulliseksi voisi olla todella kova piristysruiske figuilulle. Varsinkin kun se avaa mahdollisuuden konversioiden sun muiden säätöön suoraan koneella ennen printtausta.

Vaan ei figuilu ole häviämässä maailmankartalta. Niinko monet vanhan koulukunnan harrastajat ovat sanoneet, figuharrastus on nyt paremmissa kantimissa kuin koskaan. Valikoima ja saatavuus on ihan eri luokkaa kuin "vanhoina hyvinä aikoina", ja harrastukseen mukaantulo helpompaa kuin koskaan. Harrastajajoukko nyt aina tulee olemaan nichen nicheä.
http://mazikainen.blogspot.com Figu- ja sotapeliprojekteja.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”