Mitä pelejä menossa ja miksi ?

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.
smaxx
Valvoja

Mitä pelejä menossa ja miksi ?

Viesti Kirjoittaja smaxx »

Otetaanpa välillä uutta yleistä keskustelun aihetta : Mitä pelaat ? Ja miksi juuri sitä / niitä ?

Minäpä aloitan. Sääntiksiä ja figuja on hyllyissä todella moneen peliin, ja monia niistä olisi kiva pelata, mutta ne mihin haen itse aktiivisemmin pelimahdollisuuksia juuri nyt ovat : Black Powder, Bolt Action ja Gates of Antares. Lisäksi on rakenteilla joukot Congoon ja Pike & Shottiin, eli niiden valmistuessa noita tulee pelattua. Lisäksi otan mielelläni tilaisuuden tullen pelin Deus Vulttia, Burn & Loottia, Lion Rampanttia, Flames of Waria, Sagaa, X-Wingiä ja montaa muuta. Miksei joskus Age of Sigmaria tai 9th Agea tai ihan kasia pitkästä aikaa...

Black Powder : tätä pelataan ihan periodifiiliksen vuoksi. Ollaan tehty pöydät ja maastot sekä joukot, niin että voidaan pelata Ameriikan itsenäistymissotaa kampanjana, hyvin rennolla otteella. Peli on nopeaa ja sujuvaa hyvässä seurassa, skenaariot mallintavat historiallisia taisteluita, erittäin mielenkiintoinen tapa perehtyä historian aikakauteen.

Bolt Action : tähän veti alunperin ihan ne figut ja teema. Mutta peli osoittautui erittäin hyväksi, etenkin kun pelataa rennolla otteella ja historiallisten matchuppien mukaan ja hyvässä hengessä. Pelimekaniikka on mainio, ja se figutarjonta mielettömän hieno. Tähänkin peliin tekee Warlord Games hienoja kampanjakirjoja, jotka ovat homman suolaa.

Gates of Antares : Boltin scifiversio. Poikkeuksellisesti enemmän sääntöjen kuin teeman tai figujen takia mielenkiinntoinen peli :) Boltin säännöt on muutettu D10:llä pelattaviksi ja sääntöjä on lisätty aika paljon. Erittäin mielenkiintoinen lopputulos, ja pohjalla on jo tuttu mekaniikka. Lisäksi kiva maalata ja pelata välillä scifiäkin.

Ainiin : ja kaikissa näissä on se hyvä puoli, että saadaan helposti pelattua peli arki-iltana 90 minuuttiin.

Tällaset mulla päällimmäisinä, saa kommentoida ja mitäs itse pelaat ?
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/

ile

Re: Mitä pelejä menossa ja miksi ?

Viesti Kirjoittaja ile »

Lähinnä fiksaan ja maalaan ukkoja ja maisemia. Pelaaminen on toissijainen harrastus.

Pelaan (tai etsin peliseuraa) fanien FABA-iteraatioon The 9th Age. Syynä aiemmat investoinnit, eläytyvä rähjä-fantasiaharrastus, sääntöjen fluffikas toimivuus ja mukava yhteisö.

Laaja-alaisesta kiinnostuksesta huolimatta Oikea Elämä ei jätä aikaa muuhun, edes pienten investointien nopeisiin skirmish-peleihin. Tai siis ne eivät kiinnosta tapreeksi, että järkkäisi aikaa. :(

-ile

smaxx
Valvoja

ile kirjoitti:Lähinnä fiksaan ja maalaan ukkoja ja maisemia. Pelaaminen on toissijainen harrastus.
Samoin, maalaan useimpina päivinä sellaisen tunnin verran, ja suunnilleen kerran viikossa pelaan sen puolentoista tunnin verran, joten maalaus liidaa hommaa selvin numeroin :) Mutta ihan kiva pelatakin aina välillä vähän. Etenkään arkena ei kuitenkaan huvita pelata mitään pitkiä pelejä, kun mielellään tekee muutakin. Ja viikonloppuisin tuppaa olemaan ihan muutakin tekemistä. Sen takia tommoset pikku pelit arkisin on mulle sopiva vaihtoehto just nyt ja tässä.
Nopat ja Taktiikka Ry
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/

jamovoima
Valvoja

Viesti Kirjoittaja jamovoima »

Oma pelaaminen on aika jaksottaista. Yleensä sitä peliä tulee pelattua, joka on kulloisellakin hetkellä maalausprojektina. Tällähetkellä pääfokus peleissä on Age of Sigmarissa ja Gates of Antareksessa. Sigmarissa kiehtoo hyvä, kevyt ja selkeä pelimekaniikka yhdistettynä Warhammer-nostalgiaan. Antareksessa vähän samat jutut, eli hyvä peli ja kirkasotsainen sci-fi setting. Vähän enemmän taustalle on jäänyt tällähetkellä Infinity ja Dropzone Commander. Lähinnä aika ei riitä kaikkeen hauskaan ja etenkin Infinityyn tarvitsisi paneutua paljon enemmän, jotta muistaisi säännöt, ja jotta ei kokoajan tekisi tyhmiä virheitä joilla häviää pelin. Lisäksi silloin tällöin tulee pelattua Sagaa ja Batmania ja joskus jotain muitakin pelejä. Vahvasti kuitenkin aina menee maalaus edellä nämä hommat, siihen se suurin osa harrastusajastakin menee jo ihan senkin vuoksi että se on paljon helpompaa sovittaa muuhun elämään. Pelattua tulee keskimäärin ehkä kerran viikossa tai kahdessa ja maalattua melkein joka päivä.

Pariah

Viesti Kirjoittaja Pariah »

Warmachine & Hordes: Edelleen se timmein sääntösetti kilpailullisesti tai kasuaalisti. Pidän isoista roboteista joten tunnen itseni kotoisaksi. Paljon nättejä figuja ja varsinkin viime aikoina kititkin ovat kohentuneet taas niistä puolen vuosikymmenen takaisista lelumuovikokeiluista (vaikka metalli onkin edelleen paras figumateriaali).

Infinity: Pidän pelin scifi-estetiikasta, D20 on sopivan erilainen systeemi kaikkien niiden D6-pelien jälkeen ja tässä pelissä pääsee oikeasti käyttämään maastoja. Isoja animerobotteja (kts. robottikommentti Wm&H osassa).

Malifaux: Korttipakka toimii hyvin noppien korvikkeena, ja maailma on taustatarinassa sekä figujen designissa sopivan vinksahtanut, vaikken pidäkään kakkoslaitoksen muovikittien ihmishahmojen ulkonäöstä jostain syystä (pelaan mk1 metallifiguilla suurimmalta osin).

Kingdom Death: Monster: Monella tasolla mahtavasti toimiva tarinakampanja, figutkin laadukkaita. Lisäosat tuo sopivasti muutoksia peruspeliin joten nykyinen toinen kampanjamme on jo heti erilainen ensimmäiseen verrattuna kun pari sääntöä muuttuu.

Taustalla sitten hyörii useita pienempiä pelejä, Drake odottaa kärsivällisesti jospa Kickstarterista tulisi loputkin figut, 7 Sins on vasta matkalla mutta visuaalisesti lupaava peli, kaverilla olisi kasa Wrath of Kingsiä jos sitä tahtoisi alottaa. Blood Bowlia on tullut pelattua paikallisessa liigassa mutta tältä syksyltä jäi väliin opiskelukiireiden takia.
Give a warjack coal and you warm him for a day. Give a warjack an axe, and you warm him for his whole life... with coal ripped from the cold dead boilers of his enemies.

smaxx
Valvoja

Pariah kirjoitti:Infinity: Pidän pelin scifi-estetiikasta, D20 on sopivan erilainen systeemi kaikkien niiden D6-pelien jälkeen ja tässä pelissä pääsee oikeasti käyttämään maastoja. Isoja animerobotteja (kts. robottikommentti Wm&H osassa).
Infinity on ehdottomasti makein peli, mitä en pelaa :) Maastot on superhienoja, eikä pelissä ole mitään vikaa. GoA onnistui vaan viemään nyt sen ainoan scifislotin mun repertuaarista, lähinnä sääntöjen tuttuudella. Mutta sivusta seurattuna todella hieno peli !
Nopat ja Taktiikka Ry

Squirreli
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Squirreli »

40k. Pääasiassa kovia listoja ja kovaa vääntöä seuraaviin turnauksiin valmistautuessa, mutta casuaalimpaakin välillä. Kaikkine vikoineenkin jaksaa kiinnostaa.
...to crush your enemies, to see them driven before you, and to hear the lamentations of their women.

marke

Viesti Kirjoittaja marke »

99% ajasta menee maalaukseen, 0,9% valittamiseen ja 0,1% huonosti pelaamiseen. Eilen tuli taas WM/H turnauksessa huomattua kuinka auttamattoman p***a olen näissä peleissä :D
Pariah kirjoitti:stuff
Omalla kohdalla kohtuu sama lista, vaikkakin Malifaux on ihan uusi juttu mulle. Kolahti kerrasta ja kolahti todella kovaa. Lukenut pelistä viimeisen viikon ajan valtavan määrän informaatiota ja sitä, miten peli toimii. Sääntösetti ylittää minulla helposti kilpailijat tällä hetkellä muutamastakin syystä (teorian tasolla, käytännön kokemus voi muuttaa mielipidettä);

-Korttipakka noppien sijasta antaa oikeaa päätöksentekoa peliin. Kortteja voi laskea ja käsikortteihin voi halutessaan vaikuttaa muilla resursseilla, sekä käsikorttien pelaamisessa tai säästämisessä pitää tehdä klassista risk-assesmenttiä ja samalla suunnitella tulevaa.
-Vuorottainen aktivaatio ja muutenkin korkea interaktion määrä. Aivan mahtava mekaniikka WM/H yliannostuksesta kärsivälle. On todella virkistävää saada tehdä kokoajan jotain sen sijaan, että odoteltaisiin kymmeniä minuutteja kun vastustaja liikuttelee nappejaan ja ampuu itseltä puolet pois ilman mahdollisuutta tehdä mitään. Korttiduelitkin ovat huomattavasti mielenkiintoisempia kuin yleensä korkeintaan tough rollien, savejen jne. heittäminen.
-Listat suunnitellaan skenaarion ja juonien mukaan. Vaikka varsinainen modelimäärä per peli on aavistuksen pieni, rosterissa on hyvä olla optioita - jälleen yksi hieno pelillinen ominaisuus, jossa tuntuu, että asioihin voi vaikuttaa itse.

Summattuna, Malifaux tuntui ehdottomasti eniten sellaiselta peliltä, jossa omilla päätöksillä on valtava merkitys (eli pelaaminen on tärkeä juttu, ei listat tai noppatuuri). Kokonaan toinen juttu on sitten, onko peli loppujen lopuksi hauskaa, mutta kriittisesti tarkasteltuna sääntösetti on omasta mielestäni aika paljon muita kokelaita edellä.

Eli ne omat jutut atm:

1. Malifaux. Tällä hetkellä ehdottomasti kiinnostavin figupeli aikoihin, eikä tarvinnut kuin yhden oikean testipelin vakuuttamiseksi. Aivan huippu figut M2Essä sekä laadullisesti, että temaattisesti.
2. Warmachine/Hordes. Olen henk.koht. todella pettynyt MK3:seen, mutta vain pelimielessä ja kriittisellä tarkastelulla. Siitä huolimatta tämä on edelleen se, mitä pelataan eniten, mietitään eniten ja kuten Pariahkin sanoi, figujen laatu on tuntunut ottavan aimo harppauksen eteenpäin. WM/H on hauskaa kuin tynnyrillinen apinoita, mutta pelillisesti aikamoista soopaa tällä hetkellä omasta mielestä.
3. Wrath of Kings. Peliäkään en ole pelannut, mutta kaksi starter settiä ostaneena ihastuin figujen hyvään hinta/laatusuhteeseen ja luonteeseen. Figuissa samaa PVC matskua kuin PP:n vanhemmissa muovikiteissäkin, mutta coolminiornot on onnistunut toteuttamaan skulptit paljon fiksummin ja valuvirheet on huomattavasti helpompi ja siistimpi poistaa kuin PP:n vehkeissä. Mekaniikka tuntuu hyvältä, ja peli vaikuttaisi olevan ikäänkuin WM/H light tietyin parannuksin, mtta toisaalta myös heikkouksin.
4. Infinity. Peli on ihan hyvä, ja tässäkin interaktion määrä on korkea. Tylsää hetkeä ei ole. Perusmekaniikka tuntuu erittäin yksinkertaiselta, mutta toisaalta taktinen syvyys ja think thank löytyy. Raskas pelata ja varmasti kovalla tasolla erittäin mielenkiintoista. Figujen laatu 5/5, vaikka mielummin henk.koht. maalaisin muovia.

El Capitan
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja El Capitan »

Mie itse tahtoisin pelata todella monia pelejä, mutta pelaamistani rajoittaa todella pahasti aika. Minä opiskelen ja käyn iltatöissä koulun ohella, joten päivääni mahtuu vain rajallisesti vapaaehtoista itsensä viihdyttämistä erilaisten harrastusten parissa. Fikuilu on näistä yksi rakkain, mutta itse pelaaminen ei siihen säännöllisesti mitenkään pysty kuulumaan. Vaikka itse peli olisikin todella nopea ja ketterä, siihen pitää lisätä kaikki matkustamiset ja mahdollisesti myös ruokailutkin. Yhtäkkiä huomaankin olevani tilanteessa, jossa joudun luopumaan päivästäni paljon enemmän kuin puolitoista tuntia, koska milloin pelaamiseen ei kuuluisi kuulumisien vaihtelut ennen ja jälkeen pelin?

Peliseuran puute ei minua niinkään haittaa, koska olen hyväksynyt elämässäni sen tosiasian, että fikupelejä en enää jokaisena kuukautena pääse pelailemaan. Minä itse olen Porin peliporukassa nuorisoa ja peliseurani alkaa pikku hiljaa olemaan jo perheellistä, joten tilaisuudet päästä pelaamaan sitä supersuosittua peliä ovat melkein samat kuin sitä underground-peliä, jota pelaisin vain Ropeconissa esim. Minulle on siis tärkeämpää, että valitsemani peli olisi jokaisella kerrallaan mahdollisimman viihdyttävä ja aikani arvoista. En minä halua sopia peliä peliin, josta en pitäisi tai saisi mitään irti.

Ottaessani nämä asiat huomioon, minun harrastuksessani en voi pitää pelaamiani peleinä kahdentyylisiä pelejä: Sitoutumista vaativia ja pelikestoltaan pitkiä. Kohdattuani muutaman hyvän, simppelin ja nopean pelin, minun on hankala enää koskaan kuvitella itseäni pelaamasta mitään, mikä veisi päivästäni +3h esimerkiksi Warhammerit. Koska pääsen myös pelaamaan harvoin ja pidän itseäni maalaajana pelaajan sijaan, vaihtelen listoja ja hahmoja jatkuvasti, en voi kuvitella koskaan olevani mitenkään loistava pelaaja peleissä kuten WM/H. Minun on hankala kuvitella kenenkään pystyvän pelaamaan kyseisenlaisia pelejä menestyksekkäästi, jos pelien välillä on kuukaisia ja armeija ei koskaan ole samannäköinen kahdesti.

Minä tahtoisin pelata pelejä tai tiedän pelejä, jotka ovat saaneet huomioni kuten:
WM/H: Hyvät, mutta ehkä liian monimutkaiset, säännöt. Kauniit nappulat, joskin suurimmaksi osaksi metallia = mii not like. Peliseuran puute rajoittaa pelaamista Porissa, competetive-listat ulkopaikkakunnilla.
Infinity: Erinomainen skirmish-peli ja toivon mukaan joskus löydän armeijoita hyllystäni. Pääsyy miksi en pelaa tätä peliä on maaston puute. On helpompi aloittaa pelejä, joita voin pelata omistamillani maastoilla ja kierrättää samoja peleistä toisiin. Infinity ei mielestäni pääse oikeuksiin puiden keskellä.
Wrath of Kings: Kauniit nappulat. Löysin pelin kun etsin vaihtoehtonappuloita Kings of Wariin. Vähintään maalattavaksi haluan näitä ostaa ellen jopa ihan Kings of Wariinkin. Miksen siis samalla tutustuisi pelin sääntöihinkin.
Joku iso scifi-peli: Gates of Antares on keskustelupöydällä velipojun kanssa. Ei minulla itse peliä mitään vastaan ole, mutta toistaiseksi odotan mitä Warpathistä on tullakseen. KoW 2th näytti firman kynnen ja mahtavuuden pelien puolelta ja nyt kun minulla on jo armeijan alut kahteen Warpathin faktioon, ennen päätöstä scifi-massapelistäni, jään odottamaan ja seuraamaan, mitä Warpathin 2th:sta on muodostuakseen. Alpha-säännöt ovat mieleeni toistaiseksi.

El edit: Ai niin, Dropzone: Commander: 15mm on söpöö.

On kuitenkin ihan turha kuvitella pelaavansa aktiivisesti tai edes epäaktiivisesti useampaa peliä kuin yhtä kerrallaan. Eihän siitä tule yhtään mitään kun siinä yhdessäkin pelissä on ihan tarpeeksi yhdeksi ihmiselämäksi väkerrettävää. Minä itse ainakin olen sellainen kaveri, että samalla listalla ei voi kahdesti pelata ja armeijasta pitää olla monenlaisia kokoonpanoja saatavaksi. Yhteenkään armeijaan ei ole tyytyminen saatika kuuteen vaan miksei koko pelin armeijakirjoa haalisi itselleen kun kerran aloitti pelin.

Siksipäs siis minä pelaan seuraavia pelejä:
Kings of War: Pääpelini tällä hetkellä. Nopea, helppo, mukava, tasapainoinen. Tarjoaa myös armeijan komennettavaksi ja minä olen aina ollut sitä mieltä, että näiden pelien pitäisi olla juuri armeijoita vastakkain. Pienten lukumäärien komentamisen hoidan lautapelien puolella mieluummin. Ainoa paha sanominen tulee siitä, että pelissä on yhteensä 53 armeijaa nyt kun Historicals-kirja on julkaistu, niin minulla on hetkeksi aikaa ostettavaa ja maalattavaa ennen kuin voin kuvitellakkaan toisia pelejä.
Saga: Yksinkertainen, nopea, hauska, helppo, syvällinen. Pidän todella paljon ja aina tehdessäni uusia fikuostoksia, minuun koskee, että se ei sisältänyt uutta warbandiä tähän peliin. Minä tahtoisin promota suurempaa skeneä täällä Porissa ja miksei vaikka ihan maailmallakin tästä pelistä, mutta valitsin Kings of Warin tämän edeltä.

Toistaiseksi pelaan vain näitä kahta. WM/H on vähän jäissä toistaiseksi, koska se on niin monimutkainen ja omituinen peli. En myöskään hihku innosta koko linjaston ostamisen hinnasta kun KoWiin saisin armeijan sadalla eurolla. Keskityn mieluummin näiden pelien armeijoiden lisäämiseen ja vasta sitten kun "vatsani on täynnä", alan katselemaan kolmannen pelin perään.

Todennäköisesti se on kuitenkin Warpath. Tai näin minä toivoisin.
Soturin ei tarvitse vuodattaa verta voittaakseen taistelun.
- Sinitähti

smaxx
Valvoja

El Capitan kirjoitti:Siksipäs siis minä pelaan seuraavia pelejä:
Kings of War: Pääpelini tällä hetkellä. Nopea, helppo, mukava, tasapainoinen. Tarjoaa myös armeijan komennettavaksi ja minä olen aina ollut sitä mieltä, että näiden pelien pitäisi olla juuri armeijoita vastakkain. Pienten lukumäärien komentamisen hoidan lautapelien puolella mieluummin. Ainoa paha sanominen tulee siitä, että pelissä on yhteensä 53 armeijaa nyt kun Historicals-kirja on julkaistu, niin minulla on hetkeksi aikaa ostettavaa ja maalattavaa ennen kuin voin kuvitellakkaan toisia pelejä.
Saga: Yksinkertainen, nopea, hauska, helppo, syvällinen. Pidän todella paljon ja aina tehdessäni uusia fikuostoksia, minuun koskee, että se ei sisältänyt uutta warbandiä tähän peliin. Minä tahtoisin promota suurempaa skeneä täällä Porissa ja miksei vaikka ihan maailmallakin tästä pelistä, mutta valitsin Kings of Warin tämän edeltä.
Hyvät valinnat :) Kingis on loistopeli, jota voisi enemmänkin pelata. Pistin kanssa sen historic kirjan tilaukseen, mielenkiintoista nähdä olisiko siitä kevyeksi ancient -peliksi. Sagan paras puoli on teemat, eli sekä viikinkiaika että ristiretket on makeita aiheita. Ne battle boardit on vähän kikkailujuttuja historianäkökulmasta, mutta pelinähän se on hyvä, ja skirmish peliksi kerrassaan mainio.
Nopat ja Taktiikka Ry

tneva82

Viesti Kirjoittaja tneva82 »

40k 2nd edikassa IG vs ork narratiivinen kamppanja menossa. Lisäksi legends of the old westiä tulee aina välillä hakattua. Kummassakin isossa osassa erikseen skenaariot tilanteen mukaan tosin lotwissa sentään posset pysyvät about samoina pl kamppanjasääntöjen luomat muutokset. 40k:ssa kunkin pelin joukot kustomoidaan tarinan mukaan.
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi

Dr. Icchan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dr. Icchan »

Infinity ja Kingdom Death: Monster. Harkitsen vakavasti Darklandsin kokeilemista, ainakin figut on nättejä.

Mazikainen

Viesti Kirjoittaja Mazikainen »

Tällä hetkellä aktiivisemmat pelit (sikäli kuin ruuhkavuosi-isi ahkerasti ehtii pelaamaan):
Chain of Command: Ehkä lempparisäännöt tällä hetkellä. Toimii ja kolisee joukkuetason WW2-toiminnassa itselle Bolttista paremmin.
Frostgrave: Kevyttä fantasiaskirmuhupailua. Sopivan rennot pelit mahdollistavat säännöt ja voi pelailla kutakuinkin niillä fantasiafiguilla mitä kaapista löytyy.
Black Powder/Hail Caesar: Black Powder toimii mukavasti mustaruutihommiin, hail caesar ei niinkään antiikkiin. Silti näille löytyy paremmin vastustajia kuin epämääräisemmille säännöille.

Vähän harvemmassa pelattavat:
General de Brigade: Black Powderin setä. Kertaluokkaa syvällisempi peli mutta jotkut sääntömekaniikat vähän ajastaan jääneitä (paljon taulukoita jne.)
Epic 40 000: Helkkarin hyvä peli ja 40k:n taistelut kuten ne fluffissa esitetään. Tätä pitäisi vaan oppia pelaamaan ettei Lassek tarjoilisi minulle persettäni vadilla joka ikinen kerta.
Warmaster: Myöskin todella hyvä peli. 10mm fantasia on vaan yllätttävän työlästä maalata.
Blood Bowl: Kuningaslaji. Tätä pelaa aina mielellään mutta vakkarivastustajat puuttuvat tällä hetkellä.
Battlegroup Kursk: Askeleen isompia pelejä kuin Chain of Commandissa/Bolttiksessa. Ei mitenkään lempparit mutta kaverit pelaavat tätä niin pitää mennä mukana. Tärkeintähän sitä on päästä pelaamaan JOTAIN.

Toivelistalla tai kerran pelattuja ja hyväksi havaittuja:

Warmaster ancients: Veikkaan että antiikin kähinöihin tämä maistuu minulle Hail Caesaria paremmin. pitää saada testipenkkiin.
Commander -sarja (cold war commander, blitzkrieg commander): Kerran pelattu microarmor. Vaikuttaa oikein lupaavalta. Pendraken ei meinaa saada sääntöjen reprinttiä aikaan.
Volley & bayonet: Pari kertaa pelattu ja toimivaksi havaittu "grand tactical" mustaruuti. Pystyy pyörittämään armeijatason taisteluita päivässä ja corps-tason taisteluita illassa. Toiminnan fokus joukkojen keskittämisessä ja hyökkäyksien ajoittamisessa kuten tuolla komentotasolla pitääkin.
Joku dark age -skirmish: ehkä Saga, ehkä joku Mordheimpohjainen homebrew tai jotain. Figuja valmistuu hitaasti mutta varmasti
Viimeksi muokannut Mazikainen, Ma 26.09.2016 09:03. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
http://mazikainen.blogspot.com Figu- ja sotapeliprojekteja.

jamovoima
Valvoja

smaxx kirjoitti:
El Capitan kirjoitti:Siksipäs siis minä pelaan seuraavia pelejä:
Hyvät valinnat :) Kingis on loistopeli, jota voisi enemmänkin pelata. Pistin kanssa sen historic kirjan tilaukseen, mielenkiintoista nähdä olisiko siitä kevyeksi ancient -peliksi. Sagan paras puoli on teemat, eli sekä viikinkiaika että ristiretket on makeita aiheita. Ne battle boardit on vähän kikkailujuttuja historianäkökulmasta, mutta pelinähän se on hyvä, ja skirmish peliksi kerrassaan mainio.
Saga ei mielestäni ole ihan suoraan historiallinen peli, vaan enemmänkin juuri nimensä veroinen saaga-peli. Tarinoissa warlordit oli yli-inhimillisen suuria sankareita, Irlannissa joka puskasta satoi kiviä, jne. Se on ainakin minusta pelin parhaita puolia.

Pahvivalmiste

Viesti Kirjoittaja Pahvivalmiste »

Warhammer Fantasy Battle:n kolmoslaitos näyttäisi olevan nousemassa agendalle. Olen jo pelannut sitä syksyllä yhden pelin.

Blood Bowl -liigakin saattaa jatkua jossain vaiheessa, BB:tä on jo neljä peliä takana tänä vuonna. Lisäksi vedin viisi demosettiä This is Not a Test -peliä Ropeconissa ja pelasin yhden harjoituspelin keväällä. Vuoden saldo on siis yksi pelipäivä ja kuusi parin tunnin pelikertaa, tasaisen vauhdin taulukolla päästäisiin saldoon 2/9. Tekee jo melkein pelin per kuukausi!

Ensi keväänä olisi tarkoitus viritellä This is Not a Test -juttuja. Jotain muutakin sekalaista varmaan... jos vaikka kerran kuussa -tahtiin pääsisi. Historiallinen 15mm kiinnostaisi, mutta en ole aktiivisesti etsiskellyt peliä/pelaajia (skene näyttää olevan enemmän 28mm suuntaan kallellaan).

Edit: Miksi-kysymykset kuuluvat lapsuuteen, mutta muutamia syitä: Warhammer - nostalgia, valmiiksi maalatut figut ja tutut säännöt; Blood Bowl: kompaktit säännöt, sopiva vakavuusaste, kampanja, yhden pelin voi helposti pelata arki-iltana. This is Not a Test -pelissä yhdistyvät minulle Warhammerin ja Blood Bowlin hyvät puolet, paitsi että figuja pitää vielä maalata :P

smaxx
Valvoja

jamovoima kirjoitti:Saga ei mielestäni ole ihan suoraan historiallinen peli, vaan enemmänkin juuri nimensä veroinen saaga-peli. Tarinoissa warlordit oli yli-inhimillisen suuria sankareita, Irlannissa joka puskasta satoi kiviä, jne. Se on ainakin minusta pelin parhaita puolia.
Tuossa osut kyllä ihan ytimeen :) Supersankaripeli, jossa saa leikkiä historic -figuilla ja teemalla. Itse tykkään enemmän tylsemmästä historiapelaamisesta, mutta kyllähän tuotakin välillä pelailee... Etenkin ennen kuin saa riittävän isot joukot kasaan isompien pelien pelaamista varten.
Nopat ja Taktiikka Ry

Myyra

Viesti Kirjoittaja Myyra »

Itsehän pelaan vain ja ainoastaan Malifauxia käytännössä. Syytkin ovat aikalailla samanlaiset kuin Tamperelaisilla, vaikka olenkin pelannut pitempään. Figut kolahtaa tosi kovaa, ja peli on todella taitopainotteinen. Jos pitäisi lonkalta heitellä jotain, niin sanoisin, että 70% menestyksestä selittyy pelitaidoilla, 20% listalla ja 10% tuurilla (olettaen, että taso 0 on se missä ihminen, joka ei ole koskaan kokeillut figupeliä on), mikä on ainakin omasta mielestäni huomattavasti parempi tilanne kuin se, että pelit ratkotaan lähinnä listoilla ja tuurilla. Aloittelijalle tämä voi olla toki masentavaakin, jos joutuu huomattavasti kokeneempaa pelaajaa vastaan, mutta en kyllä pidä oppimiskäyrää mitenkään loputtoman jyrkkänä varsinkaan jos omaa kokemusta muista figupeleistä tai taktisemmista peleistä. Lisäksi Malifauxissa selkeästi erilaisia kilpailukykyisiä listoja on ainakin kymmeniä, jollei satoja, joten ei tarvitse jumittua pelaamaan yhtä listaa pärjätäkseen.

Ipp3

Viesti Kirjoittaja Ipp3 »

Itsellä aikarajoitteiden vuoksi listalla tällä hetkellä vain yksi peli figupuolella:

Kings of War

Siirryin KoWiin Faban "kuoleman" jälkeen, kyllästyneenä GW:n sääntösotkuihin ja huonoon asiakassuhteeseen. Mantic ollut tässä suhteessa todella positiivinen muutos.

Peli on mukavan streamlinetty, ja hyvässä balanssissa olevat armeijat tekevät pelistä todella mukavan pelata, etenkin turnee pelinä KoW on kyllä ollut melko pistämätön.

Plus unit baseja tukeva systeemi on hobbyhiirelle erinomainen, sillä pääsee tekemään yksiköistä näyttävämpiä kuin yksittäisillä laatoilla olevista ukoista.

Ippe

jamovoima
Valvoja

Ipp3 kirjoitti: Siirryin KoWiin Faban "kuoleman" jälkeen, kyllästyneenä GW:n sääntösotkuihin ja huonoon asiakassuhteeseen. Mantic ollut tässä suhteessa todella positiivinen muutos.
Hauskasti nämä on myös samat syyt joiden vuoksi tykkään Age of Sigmarista tosi paljon. Sääntösotkuja ei käytännössä ole ja GW:n "community support" on huipputasoa tämän pelin osalta. En kyllä ymmärrä mitä siellä on tapahtunut, mutta jotain hyvää selvästi.

behemoth
Viesti:

Viesti Kirjoittaja behemoth »

Mitäkö pelaan? Suurin osa pelaamiseen kuluvasta vapaa-ajasta menee lauta- ja korttipelien parissa, mutta ...

40K. Koska sitä nyt vaan on tullut pelattua 80-luvulta asti ja nykyinen figuista kiinnostunut osajoukko aktiivisesta peliporukasta pelaa myös. Totaalicasuaalia pelaamista on se (yhdellä armeijalla listat, ei mitään allyja eikä juustoisia formaatioita, kerrostalotitaaneja, mysteerimetsiä tahi pisteillä hankittavia linnoitteita; hippasen forgea mukana ja onpahan peliseura hankkinut jo jonkun lentovimputtimenkin vaikka ovatkin virallisesti olleet jo pidempäänkin käytettävissä). Hauskaa on melkein aina. Kaikille tärkeää on, että pelataan hienoilla maastoilla ja maalatuilla malleilla. Ehkä yksi peli kuukaudessa tahti on nykyisin, mutta ovat isoja pelejä (2,5k). Aika ikäväähän olisi pelailu lopettaakin, kun isompia armeijoita on 14 kasassa.

X-Wing. Ainakin peli tai pari peliä joka viikko. Simppeli oppia, vaikea hallita täysin. Ei ole ongelmaton tämäkään, mutta kovasti hauskaa sen parissa viihtyminen on.

Vaihtoehtopelejä on tullut kahlattua kirjaimellisesti kymmenittäin aikain saatossa ja ... sinne ne hyllyille ovat jääneet pölyä keräämään nuo säännöt Rapid Fire:stä Fantasy Rules:iin saakka. Onhan tuo 40K totaalisen hajalla, mutta pääasia on, että noppien parissa on hauskaa ja on joku jonka kanssa nakella niitä.

Mitäkö haluaisin pelata?
Blood Bowl. Alusta asti olin tähän ihan koukussa ja väännettyä tuli varmastikin nelinumeroinen määrä pelejä. Lähivuosina ei ole ollut peliseuraa. Joku sanoo, että "älä ruikuta vaan tule peliliikkeeseen pelaamaan", mutta en tule, koska olen epäsosiaalinen wanha mies, joka pelaa mieluummin kotosalla tai korkeintaan jonkun tutumman nurkissa olut ja sipsipussi vieressä. En ole uskaltanut laittaa vaa'alle sitä laatikkoa, jossa on pelkästään Blood Bowlin metallifiguja. Niitä on ihan kivasti kertynyt.

Kings of War. Säännöt on. Aikaa ja seuraa ei.

WarZone: Universe Under Siege. Paras pelimekaniikka IMO kaikista peleistä mitä olen koskaan pelannut. Sääntökirja on kuitenkin aika huonosti editoitu ja puutteellinen eikä ilman paksua faqqia pärjää. Toistakymmentä armeijallista malleja, mutta viime pelistä on jo liian kauan. "Kuolleiden" pelien perusongelma: kukaan ei halua edes kokeilla. Prodoksen uusi versio pelistä ei oikein sytytä.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”