Myydäkkö käyttämättä jääneet figut vai ei

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.
De-Kaani

Myydäkkö käyttämättä jääneet figut vai ei

Viesti Kirjoittaja De-Kaani »

Hei

Avaan tässä nyt omasta näkökulmastani mielenkiintoisen aiheen: Pitäisikö käyttämättä jääneet figut laittaa kiertoon?

Itselläni on nyt yhteensä 4 kappaletta 40k armeijoita (IG/AM, Nidit, Tzeentchin demonit, Örkit) ...Likainen hordepelaaja siis...
Ja lisäksi 4 pientä Kill Teamia muista factioneista.

Huomaan että mulla tulee 90% ajasta pelattua/maalattua kaartia (IG/AM), 10% nidejä ja noi kaksi muuta lojuvat varastossa. Kaveripiirissäni ihmisillä on joko omat armeijat jo, tai Tzeentch/Örkit eivät kiinnosta, eikä ne enää itseenikään oikein temaattisesti iske. Minulla ei ole taloudellisia ongelmia, mutta pitäisikö tässä tilanteessa laittaa figut kiertoon?

Oletteko muut foorumilaiset painineet saman kysymyksen äärellä? Mitä suosittelisitte/mihin ratkaisuihin olette itse päätyneet?

Olen tosiaan foorumeita lurkkaillut varmaan yli 10 vuotta, mutta nyt on aika avata ensimmäinen keskustelunaihe ^^.
tneva82

Re: Myydäkkö käyttämättä jääneet figut vai ei

Viesti Kirjoittaja tneva82 »

Taa on niin henkilokohtainen kysymys etta yhta oikeata vastausta ei ole. Mita enemman pelaa sita hyodyllisempi useampi armeija on. Varsinkin jos kaikki ovat selkeasti erillaisia. Myydessa ei myoskaan saa kuin murto-osan joten parempi olla pirun tarkkana ettei joskus kaduta ja aloita uudestaan! Sait vahemman kuin maksat ja gw hinnankorotuksilla maksat uudesta armeijasta enemman kuin vanhasta alunperin...

Monta armeijaa eri peleihin myyny ja montaa olen katunut jalkeenpain. Ainoat ns turvalliset myynnit olleet armeijan jama jolla ei olisi pelannut muuteskaan ilman satasten sijoittamista.
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi
The Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja The Captain »

Pari pohdittavaa asiaa:

Nykyisessä kaveripiirissäsi kaikilla on jo omat armeijat. Mitäpä jos kaveripiiriin ilmestyy uusi ihminen, jolla olisi kiinnostusta pelaamiseen, muttei omaa armeijaa? Hän voisi käyttää sinun nappuloitasi ainakin sen aikaa, kunnes on tehnyt valintansa oman armeijansa suhteen ja saanut riittävän armeijan koottua. Turnauskokoisen nelkkariarmeijan hankkiminen uudelle pelaajalle voi olla iso kynnys niin ajallisesti kuin rahallisestikin.

Tarvitseeko joku muu juuri sinun armeijaasi? Jos ostopalstalta löytyy ilmoitus, joka vastaa hyvin läheisesti sinun kokoelmassasi olevaa armeijaa, jota et itse tarvitse, kyseinen armeija päätyisi todennäköisesti rakastaviin käsiin ja siten myös aktiivisempaan käyttöön.

Omissa kaapeissani on n. kuutiometrin verran "käyttämättömiä" armeijoita. Ovat vain sen verran vanhaa sukupolvea, että eivät ole nykypelaajille sitä kuuminta hottia. Kiire niistä eroon ei ole, mutta jos sattuisin ostolpalstalta bongaamaan jonkun, joka haluaisi armeijallisen juuri tiettyjä klassikkofiguja, voitaisiin neuvotella siitä, kuinka arvokkaina hän niitä pitää. Eiväthän ne vanhatkaan figut kultaa ole, eli turha niistä on sikahintoja yrittää kiskoa, mutta jos edes sen verran saisi, että kokee vaivan arvoiseksi pakata laatikkoon ja kantaa postiin.

En siis hätäilisi figuista eroon, mutta jos löytyy joku, joka niitä arvostaa, niin turha kai niitä on kaapissa perikuntaa varten makuuttaa.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
Vader
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vader »

Hyviä juttuja tuossa yllä.

Lähinnä kannattaa miettiä, että onko taloudellista tarvetta, eli ymmärtääkseni ei, ja onko varastossa tarpeeksi tilaa.

Tuskin niillä rikastumaan pääsee ja jos tilaa on, niin ei siinä säilyttämisessä mitään vikaa ole. Itse en ole myynyt yhtään itse maalaamaani figuuria, noin niin kuin esimerkkinä. Varastointitilaa toki tarvitaan jonkun verran.

Jotkut taas ostavat uuden armeijan ja maalaavat/maalauttavat sen, käyvät läpi jonkun turnauksen ja myyvät pois ostaakseen uuden. Ihmisiä on moneen junaan.

Mutta tosiaan, nyt ei välttämättä iske, mutta jonkun vuoden päästä saattakin niin käydä. Kyllä mä ainakin olen sellainen hamsteri, että säilyttäisin. :)
Omat mietelmät ja muistelmat, tai ihan vaan figupäiväkirja: http://vainvader.wordpress.com/
NorjanPaavi

Viesti Kirjoittaja NorjanPaavi »

Itse olen joitakin kokonaisuuksia myynyt uusien yieltä. Toki näistäkin kokonaisuuksista säästänyt jotain keskeisimpiä nappeja. Esimerkiksi myymäni Tyranid kokonaisuudesta sääntin kaikki metalliset: Tyrans, Guard, Carnifex ja yms. Koska näistä pidin ja ajettelin että näiden myynti voisi harmittaa.

Vähän sama kaava CSM kanssa muoviset ja osa metallisista lähti, mutta säästin jokusen ikonisen kaverin muistona. Ainoa kokonaisuus jonka ole myynyt ja harmittaa edelleen vietävästi on Rachman Confrontation Keltit. Toki sinäänsä menivät ymmärtääkseni hyvään osoitteeseen ja kentällekin asti. Nykyään kun olen maalajana kehittynyt olisi hauska kokeilla mitä niistä olisi saanut irti. Ovat edelleen tosi päteviä skulpteja.

Toisaalta sitten taas olen itse ostanut kokonaisuuksia Malifauxin 1ed metallia ison kansan ja en voi kun edelleen kiittää myyjää että myi. Ovat olleet isossa ja tärkeässä roolissa kyseisen pelin osalta. Eli onneksi kaikki ei hamstraa. ;)

Toki myös näitä starter setti tapauksia on sattunut kohdalle Infinity N3, josta loppujen lopuksi päädyin myymään kaikki figut. Alun perin oli aloittaa toinen armeija projekti, mutta kuitenkin päädyin panostamaan yhteen. Lopputulos oli aloituspakkaus ja siitäkin otin käyttöön lähinnä muutaman hassun templaten. Rahaa meni ja juuri mitään ei jäänyt. Sekä edelleen tuo laatikko viel alkuperäisen tilan vaikka figuja ei olekkaan.
niblebitzer
Chaosboyz Crew

Viesti Kirjoittaja niblebitzer »

Jos ylimääräisillä figuilla/armeijoilla on yhtään tunnearvoa niin säilytä. Ei ne paljoa tilaa vie ja yllä tarjottiin muutenkin hyviä ajatuksia. Itse olen katunut jokaista myytyä armeijaa ja tiimiä.
- The number of people watching you is directly proportional to the stupidity of your action.

http://lunatix.epixx.org/
JuhoL

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

niblebitzer kirjoitti:
Ke 10.06.2020 13:20
Jos ylimääräisillä figuilla/armeijoilla on yhtään tunnearvoa niin säilytä. Ei ne paljoa tilaa vie ja yllä tarjottiin muutenkin hyviä ajatuksia. Itse olen katunut jokaista myytyä armeijaa ja tiimiä.
Meillä sama tilanne, oon katunut oikeastaan jokaista yksittäisenkin figun myyntiä.
Sumppi Ry
Salon Kortti-, Lauta- ja Miniatyyripelaajat
http://sumpinmukana.blogspot.fi/
Dr. Icchan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dr. Icchan »

Heitetään nyt vastakkainen mielipide tänne, ettei vaan syntyis kuvaa että noin käy jokaiselle:
Oon myyny aika paljon vanhoja figuja pois siinä vaiheessa kun tuli selväksi, että en aio itse niitä käyttää. Osa niistä maalaamattomia, kasaamattomia jne, mutta aika iso osa ollut maalattujakin.
Ei ole kaduttanut, on vain tullut lisää tilaa ja rahaa ostaa enemmän semmosia figuja joista on enemmän iloa.
Squirreli
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Squirreli »

Mä itse jakaisin nää "käyttämättä jääneet figut" useampaan luokkaan. Valmiit käyttökelpoiset armeijat ja kiinnostavat projektit ovat sellaisia, mistä harvemmin luovun. Sitten taas erillaiset vaiheeseen jääneet, epäkiinnostavat projektit/yksiköt lähtevät kyllä kiertoon aika herkästi, enkä nyt muista yhtään katumusta herättänyttä tapausta. Päin vastoin, kaappeja tyhjentämällä saa lisää tilaa ja rahaa inspiroiville projekteille. Lisäksi haluaisin ajatella, että vaikkapa myymällä 10v käyttämättöminä olleet harvinaisemmat figut autan jonkun muun kiinnostavia projekteja eteenpäin.
...to crush your enemies, to see them driven before you, and to hear the lamentations of their women.
El Capitan
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja El Capitan »

tneva82 kirjoitti:
Ti 09.06.2020 21:50
Myydessa ei myoskaan saa kuin murto-osan...
Tämä. Siis juuri tämä on minun mielestäni yksi parhaimpia asioita, joita harrastaja, kerääjä jne voi sisäistää vuosiensa varrella oli hänen kiinnostuksensa kohteensa mikä tahansa. Kaupasta saa koska tahansa ostettua sitä tavaraa juuri niillä koronkiskurihinnoilla, joka ei ole lähellekkään tuotteen todellista arvoa, niin ainakaan itselläni ei ole suoraan hyllystä mikään kiire koskaan ottaa yhtään mitään. Onneksi hammasta ei ole aina pakko purra hankkiessaan täytettä kokoelmiinsa. Vaihtoehtoja on olemassa.

Itseäni kuitenkin aina välissä pohdituttaa, että miten kauan nämä tietyt nappulat ovat käyttökelpoista valuuttaa. The Captain mainitsi jo edikan vaihdoksen myötä tulleet uudet nappulat, jotka korvaavat vanhoja. Tietyissä tilanteissa(?) uudet fikut eivät ole kovinkaan ristiriidassa vanhojen kanssa, mutta esim. 6th:n night goblinit eivät näytä yhtä tyylikkäiltä BFSP:n omien rinnalla. Itseasiassa... nyt kun oikein kunnolla yritän miettiä, onko mitään nappulaa, joka näyttäisi saman yksikön sisällä hyvältä edeltäjänsä rinnalla? Black orc taitaa olla ainoa, joka tulee minulla mieleen.

Marginaalipeleissä on sama vaikutus, tai pelko voisi olla parempi termi, olemassa. Ainakin itse välissä tuumailen, että vaikka itse osaankin asettaa arvon tietyille valmistajille ja heidän peleilleen, osaako muut Suomen harrastajat? Joskus taanoin tein kaappeihini suuren kevät siivouksen ja myin todella paljon tavaraa ja kaikista vähiten yhteydenottoja tuli 15mm ukkeleihin. Niistä ei meinannut päästä eroon vaikka mitä hintaa niille antoi.

40k (ja GW:n pelit ylipäänsä) on sinänsä hyvä peli edelleen siinä suhteessa, että niiden fikujen arvo tuntuu pysyvän kohtuu hyvin vuosienkin jälkeen. Etenkin tankkien kohdalla. Niiden jälleenmyyntiarvo ja ostajien kiinnostus tuotteita kohtaan on pysynyt todella hyvin ja vahvasti esillä siinä missä joitain muita pelejä ja valmistajien kokoelmia saa vähän nihkeemmin uudelle omistajalle dumpattua. Kenelläkään ei taida löytyä sellaista kasipalloa, joka kertoisi, koska GW:n pelien suosio vähenee olemattomaksi ja fikut menettävät arvonsa harrastajien kiinnostuksen siirtyessä muihin peleihin ja valmistajiin.

Vielä pari vuotta sitten Privateer Pressin nappuloita myytiin täällä 70% kaupan hinnoista. Nyt tuolla myynti-puolella on ilmoitus 50€:n yksiköstä, joka lähtee uuteen kotiin 10€:n hintaan. Itse taisin 2018 myydä Menothiani 40% hinnoilla ja nihkeetä oli löytää ostaja kokoelmalle. Voidaan minun puolestani sopia, että armeija oli kakka ja kokoelmani sisälsi ne sysihuonoimmat, pelikelvottomimmat yksiköt armeijasta ja siksi ei kelvannut kenellekkään.

Nyt kun käytettyjen kokoelmien myymisestä puhuttiin, niin halusin vain kertoa omia ajatuksiani siitä, jotka vaikuttavat myyntipäätöksiin. Itse pohdiskelen usein, että kauanko nämä kokoelmani ovat oikean rahan arvoisia? Koska se katoaa savuna ilmaan?

Mitä sitten tulee siihen myyntipäätöksen tekemiseen? Itselläni vaikuttaa todella paljon ihan se tuotteen kulutus. Itselläni on tapana hankkia armeijani siten, että vähintään yksi kappale jokaista pelattavaa yksikköä/sankaria/olentoa/jotain mitä löytyy armeijasta. Huhti-toukokuussa pelasin vähintään kerran viikossa ja aina samalla armeijalla. Vaikka 5000p kokoelmastani tarvitseekin saada vain 1500p toimiva/toimimaton kokonaisuus jokaiseen peliin, alkoi näkyä toukokuun puolella pientä kyllästymistä armeijaa kohtaan.

En minä ainakaan ole vielä sellaista fikupeliä kohdannut, joka olisi sääntösetiltään niin monimutkainen ja armeijanrakennusvaihtoehdoiltaan niin monipuolinen, että mielenkiinto pelaamista kohtaan kestäisi näin suurta kulutusta. Minua ei ole tehty pelaamaan samalla listalla maailman loppuun asti ja ilmeisesti ei edes samalla armeijallakaan. Tällä hetkellä hirvittää vähän tuo WM/H, että mitähän tuolle pelille tuleekaan tulevaisuudessa kuulumaan kun jokainen Menothin listani alkaa "Kuoro, Vassal, Mechi ja Pallu". 14p jokaisessa listassa identtinen. Huh huh.

Minulle ei sovi ainoastaan yksi tai kaksi armeijaa hyllyjen kätköihin odottamaan vuoroaan. Turnauksissakin ärsyttää ihan sikana kun pitää sillä samalla armeijalla ja vielä pahempaa, samalla listalla pelata koko ajan! Näissä tapauksissa on pakko ottaa omaa vapaata pelistä silloin tällöin, että jaksaisi pelikentille lähteä. Sopiiko tämä asia sinulle, joka haluat myydä armeijasi? Kuinka usein pääset pelaamaan, kerkeääkö tulla armeijakohtainen väsymys?

Armeijakokonaisuuden saa myydä pois. Etenkin, jos (ostaako joku uutena näillä hinnoilla?) sen on ostanut käytettynä ja saa omansa takaisin. Vain pakon edessä halvemmalla kuin mitä itse osti. Lähinnä itseäni harmittaa kaikista eniten myymisessä se, että armeijan oli saattanut maalata suurellakin vaivalla ja omistautumisella. Jos myymisen vuoksi teen turhaksi puolen vuoden maalausprojektin, kyllä minua vähän hävettää esitellä omaa harrastustani kotosalla yhtään kenellekkään. Olen harrastanut x vuotta ja minulla on tallessa vain tämä yksi armeija, josta on maaleissa puolet. Niin... ja sanon aina, että harrastuksen taiteellisuus on itselleni se tärkein asia.

Itse googlettelen todella ahkerasti ja ikkunaostostelen. Puolen vuoden välein käyn kaikki Waylandit, Element Gamesit ja Firestormit lävitse ja katson jokaisen fikuvalmistajan lävitse, jotta varmasti tulee edes jonkunlainen käsitys siitä, mitä nappuloita maailmalla liikkuu. Hyvin usein myydessäni tiedän tasantarkalleen nätimpiä nappuloita kuin mitä olen myymässä pois ja mistä haluaisin kyseisen armeijani tehdä.

Ensimmäinen armeijani oli örkit Fabaan. Ensimmäisen kerran rakensin kokoelmani GW:n omista. Myin pois ja ostin Lotri-örkit tilalle. Niistä sai hienomman armeijan kasaan. Sai Ropeconissakin kehuja vuosikymmen sitten! Sitten myin Lotrini ja ostin Manticin tilalle. Jossain vaiheessa kuolasin Black Treen örkkien perään, mutta toistaiseksi en ole vielä vaihtamassa/korvaamassa/päivittämässä/mitä ihmettä/jotakin armeijaani uuteen loistoonsa.

Fikujen menetys ei haittaa, koska aina löytyy kauniimpaa tilalle. Käytetty rahakaan ei juurikaan mieltä paina. Minun nuoruudessani GW:n maalipurkin hinta oli 2€, joten voit itse päätellä siitä, mitä maksoin lapsuuden aikani ukoista kun nappasin hyllyltä. Sitä minä kuitenkin harmittelen, että nämä kaikki kokoelmat tuli maalattua. Mantikin omat ovat saamassa tämän vuoden puolella uuden maalipinnankin.

Kai sen ensimmäisen armeijan, jonka on kolmesti itselleen hankkinut ja ostanut, saisi nyt neljännellä kerralla sen viimeisen maalikerroksenkin, jolla voi haastaa/pakottaa sitten lapsenlapsen pelaamaan vastaan. Viidesti saman armeijan maalaaminen ei ole sellaista, johon mielellään ainakaan itse ryhdyn. Viidesti ostaminen on fikuista kiinni. Jos löytyy tosi päheet örkkifikut, niin miksei. Maalatessa vasta nokkaani nyrpistelen.
Soturin ei tarvitse vuodattaa verta voittaakseen taistelun.
- Sinitähti
Mazikainen

Viesti Kirjoittaja Mazikainen »

Vanhojen figujen myynnissä on semmoinen samanlainen "valley of death" mikä vaikkapa vanhoissa konsolipeleissä milloin niillä ei ole juuri mitään arvoa ja niitä dumpataan halvalla, mutta kun aikaa kuluu vuosikymmenissä mitattava pätkä niin ne alkavat kiinnostaa retroilijoita ja nostalgikkoja. Vanhoista figulinjoista nousee esiin niitä klassikkoja jotka ovat sitten arvokkaita, kuten nyt vaikkapa tällä hetkellä Mordheim jonka figuista maksetaan kovaa hintaa. Tulee kuitenkin huomioida että kaksinen sijoitustuote ne silti eivät ole. 90-lukulaiset Warhammer fantasyn metallifigut irtoavat edelleen monesti halvemmalla kuin mitä ne alunperin kaupassa maksoivat, muovifiguista puhumattakaan.

Entäpä mitkä nykyisistä figuista ja armeijoista tulevat saamaan klassikkostatuksen? Sitä on vaikea arvioida, mutta koska keskimääräinen GW:n laatikkosetti esimerkiksi viihtyy aika vähän aikaa kaupan hyllyillä ja painokset ovat verrattain pieniä, on niissä potentiaali keräilykamaksi. Esimerkkinä "uudesta" GW:n keräilytuotteesta nyt vaikka Space Hulkin uusin versio, joka on haluttua tavaraa. Pitkällä aikavälillä arvokkaimmaksi saattaa sitten tulla juurikin se peli joka ei aikoinaan kiinnostanut ketään joten sitä ei liiku, mutta joka "löydetään" joskus myöhemmin. Muistatteko vaikka sen viimeaikaisen pelin jossa Dark eldarit ajavat leijulaudoilla kilpaa? En minäkään.
http://mazikainen.blogspot.com Figu- ja sotapeliprojekteja.
Lost Vyper

Viesti Kirjoittaja Lost Vyper »

Itse pitänyt hyllyssä juuri siitä syystä, että jos haluaisi luopua koko armeijasta (tai myydä toisen puolesta, kun kaveri muutti ulkomaille), kaupankäynti on LÄHES mahdotonta. Koko nippua ei saa myyty edes -50%, koska osaa niistä ei kukaan tarvitse. Toiset haluaisivat ostaa kyllä, mutta tarjoavat esim. -80% hintaa, joka tuntuu jo kettuilulta. Sain kaverin örkeistä myytyä vain murto-osan ja ilmoitin, että en jaksa jatkaa turhaa projektia. Oma Space Wolves -osasto jäi myös ennemmin hyllyyn ihmisten kiinnostuksen puutteesta ostaa koko nippu. Toisaalta, olen itse ollut kiinnostunut myös armeijoista, mutta ei ole löytynyt "oikeutusta" käyttää satoja euroja uuteen armeijaan, kun niitä on kolme/neljä hyllyssä ja kun piece mealina ei pystynyt ostamaan...

Jollain oli täällä hyvä pointti, uudelle pelaajalle vaan kaikki lainaan ja ehkä sieltä syntyisi kiinnostus ostaa koko schaiba :)

- LV
The Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja The Captain »

Jep. Kyllä tuonne voi myyntiin laittaa 200 figun armeijan yhtenä pakettina reilulla alennuksella, ja melko varmasti ensimmäiset yhteydenotot ovat luokkaa "minua kiinnostaisivat vain nuo tämänhetkiseen metaan kuuluvat 11 figua, myisitkö ne erikseen?" No en myy, koska silloin ainakin ne 189 muuta jäävät homehtumaan. Kokemusta armeijan myymisestä paloissa on.

Tuntuu tyhmältä käyttää kokonaisen armeijan myyntivalttina muutamaa houkuttelevaa figua, koska se oikeasti vain siirtää jollekulle muulle sen ongelman, että suuri osa figuista ei ole haluttua tai edes käyttökelpoista tavaraa. Vaikka uusi, päivitetty Codex/Armybook/Compendium/Theme force/mikälie tekisikin joistakin figuista taas parasta A-ryhmää, ovela pelivalmistaja usein ujuttaa sääntöpäivityksen kanssa synkronoidusti uudet figutkin, ja jos samanaikaisesti siihen Space Marine Tactical Squad -boksiin lisätään se yksi uusi "paras" pyssyvaihtoehto, niin eihän niitä vanhoja tacticaaleja silloin kukaan enää osta.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
Lost Vyper

Ei kyllä ole tullut kahdesta armeijasta, joita pelaan (all Aeldari, Harlequins kolmas, mutta ei vielä niin paljon pelei alla) luovuttua oikein mistään, koska nykyään (onneksi) GW on nostanut välillä aivan turhia yksiköitä (esim. Eldar Shining Spears) parrasvaloihin ja ehkä tässä on myös yksi syy, miksi jotkut eivät luovu vanhoista figuista --> jos tällainen resurrection tapahtuu, löytyy figut jo valmiiksi hyllystä, ei ehkä se seksikkäin versio, mutta legit esim. turnauksiin.

Omasta pääarmeijasta (Drukhari) löytyy esim Hellions -Fast Attack yksikkö, jolla ei ole tehnyt mitään 5th editionin jälkeen (koska ne sai troopeiksi Baronilla) ja niitä ulkoilutetaankin hupipeleissä ja todetaan, ettei ne toimi sielläkään ;), mutta en luovu niistä suatana! :)

But here´s hoping the next codex will make them viable!...maybe...jos GW:llä on jäänyt paljon varastoon...'

- LV
Tyrisalthan

Viesti Kirjoittaja Tyrisalthan »

En itse myisi. Tuo neljä armeijaa ei ole vielä paljon mitään, ja vaikka just nyt ei jokin armeija niin paljoa nappaisi, saattaa se tilanne jossain vaiheessa muuttua. Varsinkin jos ne armeijat on maalattuja niin niihin käytetty aika tekee niistä sinulle paljon arvokkaampia kuin mitä kukaan ostaja niistä olisi valmis maksamaan. Jos sinulla on jotain avaamattomia bokseja, tai ehkä osaksi koottuja nappeja jotka on ollut nykäisemättä kaapin perukoilla jo vuosia, niin sellaisista voi luopua ilman liian pahaa morkkista.

On myös kiva että on ylimääräisiä armeijoita joita voi tarvittaessa lainata. Me ollaan pidetty faba-pelipäiviä jossa kaikki tarvittava on ollut siellä, niin säännöt, maastot, kuin armeijatkin. Sinne on voinut tulla kiinnostuneet kokeilemaan ja opettelemaan pelin perusteet. Moisia päiviä ei voisi pitää jos ei olisi ylimääräisiä armeijoita lainattavaksi. Sellaisista päivistä voi saada jotain mitä ei rahalla saa, nimittäin uusia pelikavereita. Suosittelen vahvasti sellaisten järjestämistä jossain lähikirjastossa, kunnantalolla, nuokkarilla tms.
Ostetaan vanhoja NES - pelejä hyvään hintaan.
Lost Vyper

Joo meilläkin oli ennen helvetin hyvä pelimesta, jossa oli viiden jätkän armeijat. Pääs testaamaan armeijoita, mitä ei itellä ollu. Mutta sillon oli frendillä omakotitalo ja pelihuone siellä isoine tiloineen. Nykyään taas löytää paremmin eri vastustajia, kun pelaa 99% ajasta Porolla ja myös eri tasoisia pelejä mahdollista kokeilla.

- LV
ile

Viesti Kirjoittaja ile »

Lähestyisin tätä intressistä käsin. Intressejä on monia ja ne voivat muuttua.

Keräilijä ei yleensä myy figuja, varsinkaan jos ne on maalattu (itse tai rahalla). Koska keräilyyn voi mennä paljon aikaa, lopulta halvallakin saatu figu voi olla iso ajallinen investointi. Saako samaa figua mistään enää uudestaan järkityöllä ja järkihintaan, jos sen nyt myy?
Keräilijäkin voi myydä figuja, jos keräilyn painopiste siirtyy muualle.

Pelaaja voi helpommin myydä figut ja jopa vaihtaa peliä. Koska figut ovat enemmän väline pelin pelaamiseen. Mitä niillä tekee, jos peliä ei pelaa (ainakaan niillä figuilla)?

Maalarit voivat olla iloisia maalauksistaan ja säästää ne. Tai olla iloisempia itse maalaamisesta, ja valmiimpia myymään valmiit ukot. Varsinkin, jos niitä kertyy paljon. Ja varsinkin vanhemmat, jos maalausjälki paranee paljon ajan myötä. Maalareilta kuulee enemmän myös sitä, että vanhoista ukoista pestään maalit ja urakka aloitetaan alusta. Koska saa maalata mieluisia ukkoja mieluisella maalausjäljellä.

Eli tunnista intressisi. Muitakin kuin em. varmasti lötyy.
.
.
.

Minä esimerkkinä:

Täytyy kysyä, mikä figujen käyttötarkoitus on. Mulla on satoja figuja, joiden käyttötarkoitus on näyttää kivalta vitriinissä. En siis myy, vaan hankin lisää vitriineitä.

Toisaalta olen myynyt kokonaisia armeijoita, jotka jäivät keskeneräisiksi, kun mielenkiinto hupeni tai järki kertoi, etten ikinä ehdi tehdä mitään puolella armeijoistani. Valinta säästettävästä ja myytävästä ei ole aina ollut helppo. Mutta jälkikäteen en ole katunut mitään myymiäni figuja. En edes maalattuina myytyjä. En edes silloin, kun olen ostanut myöhemmin samat figut uudestaan. Jopa juuri ne samat figut takaisin! :)

Eniten kismittää se, jos päätyy myymään uutena kalliilla ostettuja ukkoja halvalla. Mutta ukot ovat kuin auto: jos ostat uutena kaupasta, se ei lähtökohtaisesti ole mikään sijoitus rahallisesti. Ostaessa pitää ymmärtää, mitä tekee, ja hyväksyä seuraukset. Saa sitten pelata uudella pari vuotta, ennen kuin se on vanha.

Oikeasti harvinaiset figut, joiden hinta nousee valmistuksen loppumisen jälkeen, ovat lopulta aika harvassa. Etupäässä kyse on rajoitettujen erien figuista, tai sellaisista koe-eristä, joita ei edes laskettu markkinoille. Tavallisella harrastajalla ei usein sellaisia figuja ole, joten siitä asiasta ei niin tarvitse murehtia. Tällaisten figujen keräilijät kai harvoin myyvät figuja enää eteenpäin, elleivät sitten ole hankkineet tuplakappaleita. Tai ostaneet/saaneet halvalla, ja haluavat nyt vähän netota.

Jonkun verran on sitten näitä figuja, joista kukaan ei piittaa valmistusaikana, mutta tarpeeksi moni piittaakin sitten, kun niitä ei enää saa kaupasta. Sitten hinta tuplautuu ja triplautuu - ylläettäen kannattikin ostaa ylimääräinen figu alesta. Itse olen myynyt sellaiset figut surutta pois, koska harvoin ne ovat mitään tavallista siistempiä skulpteja. Saaduilla rahoilla voin rahoittaa harrastustani.

Figujen pois myynnissä on siistiä se, kun tapaa toisia harrastajia ja kuulee heidän juttujaan. Joskus voi bongata "omat" figut taistelukentillä, ehkä (uudelleen) maalattuina. Joskus syntyy ystävyyksiä, ja pääsee esim. seuraamaan kiinnostavia figuprojekteja ja kampanjoita, joista ei foorumeilla kauheasti huudella. Se inspiroi. Siitä tulee hyvä mieli.

-ile
mv40k2
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mv40k2 »

Hyvin kysymys irroitti mielipiteitä.

Oma on, että jos on tilaa säilyttää, tai hikoilit hikeä ja verta armeijoiden kasaamisessa, niin älä myy. Muussa tapauksessa myy. Tilalle on aina käyttöä ja rahan sijasta voi yrittää Sotu myyntipalstalla tai Facen ryhmässä myös ehdottaa vaihtoa toiseen armeijaan.

Meillä on kans yhteinen pelipaikka mihin jengi on raahannut ylijäämä unitteja ja armeijoita, joita voi sit lainailla omiin armeijoihin tai koeajaa kokonaan uudella armeijalla. On joskus jopa vaihdettu armeijoita tai detachmenttejä ihan vaihtelumielessä kun joku on umpikyllästynyt omiinsa.

Figujen perimmäinen tarkoitus on olla pelilaudalla, ei kaapin perällä viemässä tilaa ja keräämässä pölyä (paitsi jos sulla on wanhojen partojen fetissi keräillä vanhoja nappeja ja katsella/hipelöidä niitä saaden siitä iloa). Laita itelles joku aikaleikkuri lapulla armybokseihin - jos armeija ei päädy 3 vuodessa jollain tavoin pelilaudalle sun tai kaverien tai vieraiden toimesta, niin sit vaan myyntiin/vaihtoon ilman omantunnontuskia.
Barricade

Viesti Kirjoittaja Barricade »

The things you own end up owning you.

Olen myynyt ja lahjoittanut ja heittänyt roskiin about kaiken, millä en aktiivisesti pelaa. Olen enemmän kuin tyytyväinen, että minulle turhat nappulat pääsevät tuomaan iloa (ja luomaan kauhua) pelikentille.
Make love, not peace.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”