"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Tilaaminen ulkomailta ja tulli

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.
Silveri

Tilaaminen ulkomailta ja tulli

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Ajattelin nyt väsätä tällaisen tiedoitteen, joka toivottavasti selkiyttää tullin sekalaisuuksia ja epämääräisyyksiä. Lähteenä tullin oma julkaisu: Ostaisinko Internet-kaupasta

Aina silloin tällöin tulee vastaan figu- tai muitakin liikkeitä netissä, joista haluaisi kenties tavaraa ostaa, mutta pulju sijaitseekin rapakon toisella puolella. Helpoimmalla yleensä pääsee etsimällä joko kotimainen jälleenmyyjä tai jälleenmyyjä EU:n sisällä, mutta kannattaa silti vertailla toimituskuluja ja ottaa huomioon tullit. Tullin toiminta on melko epämääräistä, eikä tullikaan puutu kaikkiin paketteihin, joita ulkomailta tilaa, vaikka hinta olisikin enemmän kuin tullin "kipurajat". En kuitenkaan suosittelisi lähteä uhkapelaamaan tullikustannuksilla ja pelätä sitä jääkö jokin tilaamasi tuote tulliin vaiko eikö. Joissain tapauksissa saattaa jopa tulla edullisemmaksi tilata pienissä erissä suuremmilla postikuluilla mutta välttäen tällöin tullimaksut.

Miten siis tulli toimii?

Käytännössä jos pakettisi jää tulliin, tulee sieltä posti-ilmoituksen näköinen lappu kotiin kuten normaalissakin paketissa. Tällöin kuitenkin kannattaa jo varautua lisäkuluihin. Jonkinlainen kuitti tilauksesta pitää olla mukana postikuluineen, kun lähtee pakettiaan noutamaan.

Kaikista EU-maitten ulkopuolelta saapuvista tilauksista täytyy tullissa maksaa jotain. Käytännössä figujen kohdalla tämä tarkoittaa arvonlisäveroa, eli 22%, sekä mahdollisia tullikuluja, jotka ovat joko vapaat tai 4,7% (itse en tiedä kumpaa sovelletaan missäkin tilanteessa - tullikulut pienoismallien hintojen mukaan). Molemmat lasketaan tilauksen arvon ja toimituskulujen LOPPUSUMMASTA, eli jos olet tilannut 40 €:n edestä tavaraa, jolla on 20 €:n postikulut, joudut maksamaan tällöin arvonlisäveroa lisäksi (40+20)*0.22 eli 13,20 €. Käytännössä kuitenkaan alle 10 € tullilaskuja ei kirjoiteta ja sekä alvi että tullikulut käsitellään erikseen. Tämä tarkoittaa, että figujen kohdalla kipuraja alvittomaan tilaukseen on 45.45 € ja tullittomaan tilaukseen (jolloin alvit pitää jo hinnan puolesta maksaa) 212.75 €.

EU-maista tulevien tilausten ollessa kyseessä voi tullit ja alvit unohtaa, joka itsessään on jo hyvä syy suosia tilauksia Eurooppalaisista liikkeistä (briteistä, ranskasta ja saksasta pelkästään löytyy jo melkein mitä vaan mitä haluaa).

EU-maat ovat Alankomaat, Belgia, Bulgaria, Espanja, Irlanti, Iso-Britannia, Italia, Itävalta, Kreikka, Kypros, Latvia, Liettua, Luxemburg, Malta, Portugali, Puola, Romania, Ranska, Ruotsi, Saksa, Slovakia, Slovenia, Suomi, Tanska, Tšekki, Unkari ja Viro.

Miten siis käytännössä toimia jos haluan välttää tullikulut?

Esimerkkinä yhdysvaltalainen GHQ models (joka tekee hävyttömän hienoja pikkutankkeja). Käännetään alkuun kipuraja taaloiksi http://www.xe.com:illa (tai muulla kohtuullisen ajankohtaisella nettikurssimuuntimella): 45.45 € on tätä kirjoitettaessa $70.14, eli tuota suuremmaksi ei lasku saisi muodostua, tai on riskissä joutua maksamaan tullimaksuja.

Nettikaupoissa on muutama erilainen käytäntö postikulujen laskemiseksi: joko a) arvioidun painon mukaan b) kiinteä summa, joka riippuu tilauksen kokonaissummasta c) kiinteä prosentti tilauksen arvosta d) tilauksen kokonaissummasta riippuva prosentti e) jokin utopistinen menetelmä, jonka kulut selviävät vasta viimeisellä sivulla ennen tilauksen lopullista varmistamista (valitettavan yleistä).

GHQ näyttäisi noudattavan tuota jälkimmäistä, mutta tässäkin oletan olevan kyseessä kohdan a mukainen hinnoittelu.

Tilaamalla 6 kpl $9,95 hintaisia mikrotankkipaketteja, tulisi tilauksen loppusummaksi $59.70 ja postikuluja $11.94, eli yhteensä $71.64, joka menee jo kipurajan ylitse, jolloin pitää kokonaiskustannuksissa huomioida myös tullin kulut (yhteensä euroissa 56.63 € - hinta per paketti 9.44 €). Jos taasen tilaan 5 kpl näitä paketteja, tippuvat postikulut $9.95:een ja tällöin myös kokonaiskustannukset $59.70:iin, eli 38.68 € (hinta per paketti 7.74 €). Yhdestä n. 6.50 € tuotteesta tulikin ylimääräinen 11.45 € tullikulu tilaukseen (alvit).

Jos taas lähden pihtaamaan postikuluissa ja ajattelen, että paljon tilaamalla säästän rahaa (esim. kimppatilauksen kautta) ja tilaan 27 vastaavanhintaista tankkipakkausta (tällöin muuten saa 135 pikkutankkia.. jee), tulee tilauksen hinnaksi postikuluineen 322.38 €, joka ei ylitä varsinaisen tullin kipurajaa. Tähän tullikulut päälle ja käännös euroiksi, saadaan loppusummaksi 254.85 € (hinta per paketti 9.44 €)

Jos nyt jostain syystä haluaisin tilata 1000 kpl panzereita, eli 200 pakettia, tulisi tullien (alvi + tullikulut) jälkeen hinnaksi 1960.47 € (hinta per paketti 9.80 €).

Käytännössä siis suhteellisesti suuremmilla postikuluilla säästän kuitenkin huomattavasti rahaa kun ei tarvitse maksaa tullikuluja.

Kummallista, eikö?
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Rune
Peliporukkavalvoja

Re: Tilaaminen ulkomailta ja tulli

Viesti Kirjoittaja Rune »

Minkä takia tämä ketju ei ole kiinnitetty palstan huipulle?

Se ansaitsisi sen.
#Ostium
http://cabal-ostium.blogspot.fi/

For a Pessimist, I'm pretty Optimistic
Lefaa

Viesti Kirjoittaja Lefaa »

Samaa mieltä, selvensi minullekin paljon rapakon yli tillamisesta.
Sellasta se on.
Dolmot
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Dolmot »

Ei ole välttämättä järkevää pistää kaikkea jännää tiedotteeksi, vaikka se juuri sillä hetkellä tuntuisi hyvältä idealta. Monesta foorumista on tullut sticky-helvetti, kun milloin kukakin valvoja viskaa päivän kuuman aiheen ylälaitaan eikä kukaan muista siivota. Lopulta puoli ruutua on täynnä sekalaista materiaalia, jonka vakiokäyttäjät ovat lukeneet jo vuosia sitten. Foorumin yleisen luettavuuden kannalta tiedotteet pitäisi minimoida. Siellä ei pitäisi olla kuin keskeisimmät foorumin käyttöön liittyvät ohjeet ja ehkä koottu linkkilista usein kaivattuun materiaaliin.

Itse pistäisin tämän mieluummin artikkeliosioon. Sieltä tavara ei katoa tai valu alas niin helposti, mutta ei myöskään syö tilaa normikeskusteluilta.
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Artikkeliosio olisi varmaan jees, sitä pitäisi ensi vain järkeistää ja huoltaa, nykyinen tilanne kaikkine vuoden vanhoine uutisineen on enemmän tai vähemmän huono. Ihan eri asia sitten kuka tämän kaiken säätämisen viitsisi tehdä.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”