Miten verrata miniatyyripelien välistä parhaimmuutta?

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.
Silveri

Re: Miten verrata miniatyyripelien välistä parhaimmuutta?

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Gene Steeler kirjoitti:Kaikilla on kuitenkin jo suuret kokoelmat figuja, jopa eri valmistajilta. Miksi sääntöjen pitäisi olla sidoksissa figuihin tai fluffiin?
No yhteys fluffiin on jossain määrin tarpeen, muttei välttämättä pakollista. Lähinnä kyseeseen tulee armeija-, yksikkö- tai hahmokohtaiset erikoissäännöt, mutta ilmankin niitä pärjää, kunhan säännöt ovat huolella suunnitellut. Fantasiamaailmoissa ne kuitenkin korostuvat, koska tarina määrittelee millä tavoin ja millä vahvuudella yliluonnolliset asiat toimivat. Käytännössä tarkoitan tällä ihmeitä, loitsuja, rukouksia, psyykkisiä voimia, enkelkuoroja, pörssikursseja ja muita asioita, mitkä ovat tarinamaailmaansa sidonnaisia.

Historiallisella puolella juttu onkin toinen ja siellä erilaisia sääntösettejä on pieni kiljoona.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!

Gene Steeler

Viesti Kirjoittaja Gene Steeler »

Silveri kirjoitti: armeija-, yksikkö- tai hahmokohtaiset erikoissäännöt, mutta ilmankin niitä pärjää, kunhan säännöt ovat huolella suunnitellut.
Muistaakseni THW:n Chainreaction 2.0 on geneerinen peli jonka säännöt näyttivät (kokeilematta tosin) hyviltä. Tällaisessa pelissä ei tietenkään ole sääntöjä "imperial lasgunille" tai "space marine terminator storm bolterille" vaan geneerisille laserkivääreille, ja sarjatulirakettiheittimille jne. Suosituimmille figuille voi helposti tehdä korvaavat säännöt, loukkaamatta kenenkään immateriaalioikeuksia...

Tämä kuuluu varmaan toiseen threadiin, kirjoitin tänne lisää.
Sumppi Ry - Salon Kortti-, Lauta- ja Miniatyyripelaajat
Heavy Gear Blitz!

Huru-ukko

Viesti Kirjoittaja Huru-ukko »

Eihän tuo voi mitenkään pitää paikkaansa minkäänlaisen realismin kanssa. Nimittäin absoluuttisella totuusmittarilla mitattuna (minun tykkäämistuntumalla) tiedetään, että BFG ja Epic armageddon ovat paljon parempia pelejä, kuin 40k. Tuolla on vain porukka käyny antamassa ääniään omille suosikeilleen. Ei ole minun vika, että moni luulee huonompaa paremmaksi. Täytyy olla hapertunu aivo heillä ;)
Luumumehu on soturien juomaa

Baraduribagugar
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Baraduribagugar »

BGG nyt on kuitenkin ensisijaisesti suunnattu perinteisemmille lautapeleille, ei niinikään miniatyyripeleille (jotka kuitenkin voi luokitella lautapeleiksi). Pääasiassahan siellä siis esitellään euro-, sota- ja ameritrash tyylisiä lautapelejä, joihin paneutuminen ei yleensä pelin ostamista kummoisempaa vaadi, ja miniatyyripelejä on suhteessa lautapeleihin arvosteltu siellä aika vähän; siinä missä monia lautapelejä on arvostellu tuhatkunta käyttäjää, näyttää figupelien arvostelu laahaavan muutamissa sadoissa, useampi kymmenissä.
Johtuu varmaan sitten muutamasta tekijästä esim. kuinkahan moni figuilija tuolla pyörii, ja kuinka moni käyttäjistä mieltävät tärkeäksi arvioida/merkitä edes omistavansa kyseisiä pelejä. Tuollahan aika harva jaksaa niitä edes huomioida, käyttäjäkunta on suhteessa sen verran erilaista verrattuna figuttajiin, kuten on useimmat pelitkin. Vois melkeen aatella että kuinka moni siellä sitten enemmänkin vihaa waarhammeria/muita figupelejä.
Itseä vähän harmittaa, kun ei oikein miniatyyripeleille sitten tuommoista järkevää tiedostokantaa ole, missä olis paljon tietoa, järkeviä artikkeleita ja rehellisiä arvioita. BGG:n käyttäjänä tätä arvostaa aika pitkälle, figuista kuitenkin edelleen nautin.

Ja sehän nyt on niin, että pelaaminen ei ole mitään leikinlaskua...
Bffff

finmirage

Viesti Kirjoittaja finmirage »

Aika turha olis ollu tommonen figupeliarvostelusivu pistää pystyyn kun pelejä on ollu niin vähän ja nekin (kärjistetysti) kaikki samalta valmistajalta. Muutenkin figupeleihin "leimaannutaan" ihan eri tavalla kuin lautapeleihin joten suurin osa ei pelaa kuin yhtä kahta peliä. Arvostele siinä sitten muita. Lautapelaajat taas hankkivat pelin kuukaudessa joten vertailukohtaa syntyy koko ajan.

Lautapelaajilla on myös varaa olla rehellisempiä itselleen (tää peli on paska) koska he laittavat rahaa yhteen peliin yleensä 30-50e, kun taas Warhammer armeijaan 500e laittanut on vähän eri asemassa.

aatami

Viesti Kirjoittaja aatami »

Noh, nyt vastaan.
Q: Minkä takia tämä ei ole neutraali?
A: Koska (Kuten jo sanottiin), tässä ollaan vain käyty äänestämässä omaa lempparia.
Oberon kirjoitti:Mä syytän aatamia
'10-'11-'12 WDL
(FB)WAAAGH! Zombie slaya' 10 3 11
(40 Kimble)Set-Harah Tomb world 5 2 6
(LOTR) Shadow Sun Tribe (Rhûn&Harad) 1 1 3

Diogenes

Viesti Kirjoittaja Diogenes »

finmirage kirjoitti:Lautapelaajilla on myös varaa olla rehellisempiä itselleen (tää peli on paska) koska he laittavat rahaa yhteen peliin yleensä 30-50e, kun taas Warhammer armeijaan 500e laittanut on vähän eri asemassa.
Kuinka niin? Arvioisin GW:n peleihin (40k, faba) laittaneeni vähintään n. 5000 euroa nykyrahassa mitattuna (ei toki pelkät figut, myös lehdet, kirjat, jne), ja kyllä nyt kun pelivalikoima on laajentunut noista ulos pystyn kyllä toteamaan että kumpikin systeemi on jäänyt ajastaan jälkeen, ja kaapissa on tonnien edestä "paskaa". En minä ainakaan itke käytetyn rahan perään.

Viimeisen parin vuoden aikana on mennyt sitten n. 1500e masiinaan/hordesiin, toivottavasti sen suhteen ei tarvitse jokusen vuoden päästä tulla toteamaan samaa asiaa ;).

IRiaD
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja IRiaD »

finmirage kirjoitti:Aika turha olis ollu tommonen figupeliarvostelusivu pistää pystyyn kun pelejä on ollu niin vähän ja nekin (kärjistetysti) kaikki samalta valmistajalta. Muutenkin figupeleihin "leimaannutaan" ihan eri tavalla kuin lautapeleihin joten suurin osa ei pelaa kuin yhtä kahta peliä. Arvostele siinä sitten muita. Lautapelaajat taas hankkivat pelin kuukaudessa joten vertailukohtaa syntyy koko ajan.

Lautapelaajilla on myös varaa olla rehellisempiä itselleen (tää peli on paska) koska he laittavat rahaa yhteen peliin yleensä 30-50e, kun taas Warhammer armeijaan 500e laittanut on vähän eri asemassa.
Lautapeleihin olen elämässi lykännyt hieman yli 300e. FFG:n pelit on niin sairaan kalliitaa...

Figuihin hinnaksi taas tulossa nelinumeroinen luku. Jotain puoltatoista kai.
Diogenes kirjoitti:Mutta on ne ajat muuttuneet ... muistan sen ketjun missä IRIAD oli ketjun huonoin vitsi, ja nyt kaikki muut ovat niitä vitsejä IRIADiin verrattuna :P

finmirage

Viesti Kirjoittaja finmirage »

Väittäsin, että sää olet poikkeus tässä porukassa Diogenes. Poikkeus nimeltä aikuinen työssä käyvä ihminen.

Varmaan ymmärsit mun pointin kuitenkin ja sen miks se saattas ehkä vääristää tuloksia.

aatami

Viesti Kirjoittaja aatami »

Itse olen kylläkin käyttänyt fabaan vain 300€, ja kyllä minulla kaikki peliin tarvittavat + figut päälle 3000 pisteen edestä löytyy.
Oberon kirjoitti:Mä syytän aatamia
'10-'11-'12 WDL
(FB)WAAAGH! Zombie slaya' 10 3 11
(40 Kimble)Set-Harah Tomb world 5 2 6
(LOTR) Shadow Sun Tribe (Rhûn&Harad) 1 1 3

Diogenes

Viesti Kirjoittaja Diogenes »

finmirage kirjoitti:Väittäsin, että sää olet poikkeus tässä porukassa Diogenes. Poikkeus nimeltä aikuinen työssä käyvä ihminen.

Varmaan ymmärsit mun pointin kuitenkin ja sen miks se saattas ehkä vääristää tuloksia.
Jep, toki pakko myöntää, että hankintahetkellä tuo GW:n kamakin on tuntunut ihan hyvältä hankinnalta - vaikka ei välttämättä pelisysteemien parhauden takia, niin ainakin sen ostamisen ja omistamisen tuoman hyvänolontunteen kautta :)

ajappat

Viesti Kirjoittaja ajappat »

Diogenes kirjoitti:
finmirage kirjoitti:Väittäsin, että sää olet poikkeus tässä porukassa Diogenes. Poikkeus nimeltä aikuinen työssä käyvä ihminen.

Jep, toki pakko myöntää, että hankintahetkellä tuo GW:n kamakin on tuntunut ihan hyvältä hankinnalta - vaikka ei välttämättä pelisysteemien parhauden takia, niin ainakin sen ostamisen ja omistamisen tuoman hyvänolontunteen kautta :)
Niin siis, hankintahetkellä on aina ollut tarve (lol) kyseiselle figulle tms. Tietysti jos käyttö jää vähäselle, niin ottaa päähän kun olisi pärjännyt ilmankin jotain nappia...
You can take me back to the place where I could watch the sky and see those signs!
You can show me their lies, show me the disbelief in their words. Oh, these burning times!

The Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja The Captain »

Minusta arvioinnin lähtökohdaksi kannattaa nimenomaan ottaa aikuiset työssäkäyvät ihmiset, koska sellaisilta voi odottaa jollakin tasolla objektiivista arvostelukykyä keskimäärin hiukan useammin kuin varhausteineiltä, joilla tuppaa hetken innostus korvaamaan analyyttisen ajattelun. Aikuisia työssäkäyviä ihmisiä on kumminkin harrastajapiireissä sen verran paljon, ettei niitä voi pitää pelkkänä tilastollisena poikkeamana vaan yhtenä harrastajaryhmänä muiden joukossa.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.

Baraduribagugar
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Baraduribagugar »

No joo, mulla jäi juttu varmaan hiukka asiattomaksi, ja asiat ajattelematta. Meillähän on tosiaan figuilussa tää rikkaus, että löytyy kaikenlaista boardia vähän joka pelille ja armeijalle, hyvä juttu ja warvaulttihan nämä vielä kokoaa, olinpa hölmö. ts. jokainen siis saa mitä haluaa, mutta voishan joku tasapuolinen sivusto olla ihan hauska. En sitten tiedä olisko jollain warseerillä resursseja/halua kehittää jotain tämänsuuntaisia asioita, mutta toisekseen munkin nyt on ihan turha marmattaa, kun en asian eteen kuitenkaan tee mitään. Eli se siitä...

Ja tosiaan, arvosteluhan voi olla hankalaa jos ei kovin montaa peliä pelaa tai jos asenne on jotain ''eikun mä tykkään vaan tästä'' tms. Mutta tässähän pääsisivätkin ne jotka osaa sitten objektiivisemmin kertoa asioista. Öö, no tuossa nyt ei varsinaisesti tullut mitään uutta, mutta mun mielestä eri figupelienkään vertailu ei varmaan nyt ihan niin hankalaa kuiteskaan ole.
Mullakin varmaan olis aluksi jonkunlaista vaikeutta jotain hammeria arvioida, mutta kyllä siitäkin jotain saa. Sehän nyt kuitenkin perustuu siihen mutu-tuntumaan, ja luultavasti sekin ajan kuluessa muuttuu kun/jos tulee vastaan uusia vertailukohtia.

Kyllä sitä rahaa menee koko ajan, sekä figuihin että lautapeleihin niin jotta hirvittää, sitten yrittää vaan nauttia niin paljon ku pystyy. Ja jos ei miellytä niin myy/vaihtaa pois...
Bffff

Huru-ukko

Viesti Kirjoittaja Huru-ukko »

Pitääkö tuonne rekata, ennenkuin voi äänestää? En löytänyt koko äänestystä sieltä. Tällä hetkellä äkkiä laskettuna olen ehkä reilua kymmenkuntaa figupeliä pelannut ja omistankin suurinpiirtein senverran armeijoita... kait. Voisin ihan rehellisesti antaa pisteitä niille, vaikka omistaisinkin armeijan johonkin peliin. Kiinnostuslistalla on ainakin puolenkymmentä eri peliä, mitä tekisi mieli kokeilla, mutta käytännössä ei oikein pysty tai kerkeä.

edit. Tässä on vielä sekin homma, että joissakin peleissä eri edikat on kokonaan eri pelejä. Faba kolmonen ja uusin ovat hyvin erilaisia ja samoin esimerkiksi 40k kakkonen ja uusin, menee minusta eri peliksi jo.
Luumumehu on soturien juomaa

Silveri

Painotan vielä, että nuo arvosanat eivät ole keskenään vertailukelpoisia, eikä niiden perusteella voi oikeasti muodostaa mitään rankinglistaa. Primaariviestini oli flamebaitti, mutta ihan mielenkiintoista keskustelua se on synnyttänyt.

UKCORDin foorumit ovat "vaihtoehtopelien" suhteen melko myöntyväisiä. GW:stä ei pahemmin puhuta, foorumi painottui aiemmin Rackhamin fanboyttamiselle, mutta välit Rackhamin tuotteisiin ovat nykyään kohtuullisen viileät. Osioita ainakin Alkemylle, Infinitylle, Warmachinelle/Hordesille, Hell Doradolle.

Xenon
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Xenon »

Kyllä ne peleistä parhaimmat taitaa edelleen olla faba ja 40k jos pelaajien määriä katsotaan.. Ja minusta se on ihan suhteellisen hyvä mittari. Vaikka ainahan sitä voi ajatella että siellä on niitä Ville 5v jotka eivät ole välttämättä "kuulleet paremmasta".

Silveri

Faba ja 40k ovat parhaiten markkinoituja, joka selittää suosion.

Xenon
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Xenon »

Silveri kirjoitti:Faba ja 40k ovat parhaiten markkinoituja, joka selittää suosion.
Kyllä, mutta jos muut pelit menestyisivät niin niilläkin olisi rahaa markkinoida itseään niin heillä olisi enemmän pelaajia. :'D

En itse tiedä warmachinen, infinityn tai jonkun rackhamin sääntösysteemeistä yhtään mitään, mutta silti ajatuskin jostakin steampunk warjackeistä ja muusta etoo niin paljon että ei vois vähempää kiinnostaa edes tutustua. Modellitkin on mun mielestä ihan saakuli rumia että ei huvittais semmosiin pensselillä koskea. Saattaahan sitä joskus itsekkin kokeilla, mutta gw:n peleissä on vaa semmonen kiva fiilis.. Varmaan sääntömekaniikka on ihan surkeaa verrattuina muihin peleihin yms. mutta ihan sama. En oo vielä kasvattanut tarpeeksi isoa partaa jotta osaisin olla kriittinen tämmöisten asioiden suhteen. Eikä jonkun Helldoradon alottaminen kiinnosta kun tietää että pelikavereita ei ole 100km sisällä yhtään.. Ja sillä omalla porukalla pelaa mieluiten fabaa tai 40k:ta.

But thats just me.. Ehkä sitten joskus tulevaisuudessa jos fabaan ja 40k alkaa kyllästymään...

Silveri

GW:llä on usean vuoden etulyöntiasema. PP on kovasti kasvussa, muttei pysty vielä lähellekään samanlaisiin markkinointikampanjiin kuin GW. Helldorado puolestaan on vasta pari vuotta vanha ja vaikka Asmodee onkin iso firma, ei ole vielä HD:n markkinointia syytä kasvattaa, kun tuotantoa ei pystytä kasvattamaan kysynnän tasolle. Tämä oli Rackhamin ongelma aikanaan - kysyntä todella iso, mutta tuotanto ei siihen vastannut, tuli toimitusvaikeuksia ja lupaava alku tyssäsi siihen. Menivät vielä ryssimään homman esimaalatulla muovilla, joka karkoitti tasaseen tahtiin kasvaneen kovinkin fanaattisen kannattajakunnan kertaheitolla ja lopulta firma meni konkkaan (vaikka elvytettiinkin riskirahalla Rackham Entertainmentin nimellä).

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”