3D tulostus ja 40K

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.
116

Re: 3D tulostus ja 40K

Viesti Kirjoittaja 116 »

Niin ja noihin master modelleihin joista otetaan kopiot käytetään useita päiviä tulostamiseen pala palalta pienellä skaalalla. Uskoisin että sitte ko pikku esa haluaa tulostaa ekan chaos lordin juggernautilla niin hän ei halua odottaa kahta päivää sen tulostamista ja sitten sama sen mallin hiomiseen.
Kokeilkaa Kings of Waria. Hilpeän hauska fantasia-blokkimähinäpeli. Ilmaset säännöt kanssa.

Manticin uuden scifi-taistelupelin alphasäännöt on ulkona!
Check them out!
Tähtiprinsessa

Viesti Kirjoittaja Tähtiprinsessa »

Tässäpä olisi tällaista uutista.

Hasbro siis sallii ihmisten lataavan webbiin mallinsa jotka heidän tiiminsä tarkastaa ja laadun ollessa riittävä, hyväksyy tulostettavaksi.
Tällä hetkellä tuonne nähtävästi voi tarjoilla My Little Pony, Transformers, Dungeons & Dragons, Monopoly, Scrabble, Dragonvale and G.I.Joe-malleja.
Kuten tuollakin mainitaan "Once you select the material that you want your model printed in Shapeways will give you a base price that includes their service fees, material costs and the Hasbro licensing fee. From there you simply adjust the price up to the profit margin that you want", eli siitä voi saada vielä rahaakin.

Jossakin päin nettiä jo mainittiinkin että tämä on nyt sitä 3D-tulostusta mikä ei tule GW:n mukaan lähitulevaisuudessa vaikuttamaan heidän bisneksiinsä. Jos useammat firmat seuraavat tätä mallia niin, no.
Joka kerta kun kirjoitan Sotavasaran osoitetta osoitepalkkiin, saan aikaan joko Otavasaran, Ostavasaran tai Sotavaaran.
Krank

Viesti Kirjoittaja Krank »

http://www.shapeways.com/shops/mel_miniatures

Tuossa on jo harrastajan tekemiä X-Wing: Miniatures game peliin sopivia custom aluksia. Ei tietenkään virallisesti peliin sopivia. Frosted Ultra Detail antaa kyllä hyvän näköisiä aluksia ja monet kehuvat muutenkin noiden laatua. Pelipiirissä kuitenkin on paljon nimenomaan figuharrastajiakin. Hinta vaikuttaa ihan hyvältä kun kyse on yksittäisistä modeleista mutta GW:n satojen modelien peleihin tuo ei ehkä olisi järkevää.

Jos olisi rahaa niin tuo Nebulon-B menisi ostoskoriin heti :)
Morze

Viesti Kirjoittaja Morze »

Avaruusaluksiin nykyhinnat sopivat tosiaan hyvin. Hyvin pientä skaalaa ja puikulat rakenteet tarkoittavat pientä tilavuutta->kuluu vähemmän ainetta ja rahaa. Bonuksena alukset eivät ole usein tarkasti skaalattuja, joten tarkka koko ei ole niin justiinsa.
Joonatin

Viesti Kirjoittaja Joonatin »

Merimetsä kirjoitti:
Joonatin kirjoitti:Hauska käsitys herra printtaajalla noista raidoista. Mun mielestä nuo on abaut roskiskamaa ja täysin maalauskelvotonta...
Toistaiseksi.
Tuossa on tulevaisuus ja luulempa sen olevan lähempänä kuin arvaammekaan.
Joo, ei siinä mitään. Form Onella saa jo selkeästi parempaa jälkeä kuin tuo ja laite taisi maksaa alle kolme tonnia. Lähinnä tuon alkuperäisen printtaajan kommenttia laadusta naureskelin. Kyllähän näillä jo voisi varmaan jotain auton imusarjoja tms. printtailla ja monennäköistä muutakin, mikä ei välttämättä vaadi naurettavan pieniä detaileja. Tässänyt kuitenkin on tiettyjä etuja valutekniikoihin nähden.
Painting miniatures is like making love to a beautiful woman... It doesn't happen in real life.
Oi, maalattuja figuja, kuinka söpöä

Öljyväri-tutoriaali
Finet

Viesti Kirjoittaja Finet »

Tästä ei kai ollut vielä täällä puhetta?
http://www.belloflostsouls.net/2014/11/ ... rives.html
mv40k2
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mv40k2 »

Kovat on puheet HP:lla heidän 3D tulostimista. Tosin isot on resurssitkin. Tuloksia odotellessa.

http://www.tivi.fi/uutisia/hp+lyo+milja ... n/a1036529

-mv40k2
Myyra

Viesti Kirjoittaja Myyra »

mv40k2 kirjoitti:Kovat on puheet HP:lla heidän 3D tulostimista. Tosin isot on resurssitkin. Tuloksia odotellessa.

-mv40k2
Ei kai tässä voi kuluttaja kuin voittaa.
Thrower
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Thrower »

Myyra kirjoitti:
mv40k2 kirjoitti:Kovat on puheet HP:lla heidän 3D tulostimista. Tosin isot on resurssitkin. Tuloksia odotellessa.

-mv40k2
Ei kai tässä voi kuluttaja kuin voittaa.
Vielä kun noitten hinnat tulis alas sen verran että niitä rupee oikeasti isosti liikkumaan kaupoista ulos. Ehkä joku joulu tästä vielä tulee hitti ja slogan vois olla tyyliin "tulosta itse omat joululahjasi".
WHFB: Orcs & Goblins | WH40K: Orks | Blood Bowl: Undead
http://throwersfield.blogspot.fi
N.Hirvelä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja N.Hirvelä »

Tuossa aiemmalla sivulla joku puhui Verkkokaupan 800€ maksavasta tulostimesta. Tässä vähän jälkeä siis mitä CEL Robox tulostimella saa aikaan, kuvassa on 1:100 eli 15mm skaalaan Armstrong-Whitworth Fiat 1918 vuoden sisällisodan peleihin. Itse olen yllättynyt kuinka hyvin tuo sen tulosti:

Kuva 1
Kuva 2 - tästä versiosta jäi sivun niitit pois näkyvistä. Skaalaa antaa alla 20 sentin kolikot.

Itse tuon mallin piirtelin, tarkoitus vielä tehdä pohja ja renkaat erikseen.
Dr. Icchan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dr. Icchan »

N.Hirvelä kirjoitti:Tuossa aiemmalla sivulla joku puhui Verkkokaupan 800€ maksavasta tulostimesta. Tässä vähän jälkeä siis mitä CEL Robox tulostimella saa aikaan, kuvassa on 1:100 eli 15mm skaalaan Armstrong-Whitworth Fiat 1918 vuoden sisällisodan peleihin. Itse olen yllättynyt kuinka hyvin tuo sen tulosti:

Kuva 1
Kuva 2 - tästä versiosta jäi sivun niitit pois näkyvistä. Skaalaa antaa alla 20 sentin kolikot.

Itse tuon mallin piirtelin, tarkoitus vielä tehdä pohja ja renkaat erikseen.
Eikö tuo tarvi tukirakenteita sisälle vai onko siellä ne?
N.Hirvelä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja N.Hirvelä »

Dr. Icchan kirjoitti:
Eikö tuo tarvi tukirakenteita sisälle vai onko siellä ne?
Kyseinen kappale ei ole sisältä ontto, joten tukirakenteita ei tarvitse. Täyttönä on ollut 25% prosenttia, joka säästää siis hieman materiaalia.
Relic

Viesti Kirjoittaja Relic »

FDM printtien käsittelyyn on monta tapaa joilla layereiden raot saadaan piiloon. Yksinkertainen mutta todella aikaa vievä on tulostaa tarpeeksi hyvällä resolla. Oma printteri pystyy tulostamaan 0.01mm layereita ja olen myös tämän testannut. Kun resoluutio on 0.01 - 0.02 niin tuota kerroksien väliä ei enää tunne eikä huomaa, mutta yhden tulosteen tekemiseen voi mennä päivä jos toinenkin... eli järkeä tuossa ei ole kuin 6mm tai pienemmän skaalan printtaukseen. Toki pieniä osia voi tehdä, mutta niissä tuppaa olemaan jo shapeways järkevämpi ratkaisu, että saa tarpeeksi detaljia.

Toinen keino on resiinin sivellys pintaan jolloin kerrosvaikutelma katoaa kokonaan. Tätä varten on smooth-castilla oma tuotteensa ja käytän sitä itse.

Kuva

PLA tulosteita voi myös hioa hyvin ja näin saada pinta sileämmäksi. FDM printtereita voi käyttää meidän harrastusta ajatellen fiksuiten maastojen tekemiseen. Teen myös lautapelinappeja ja siihen tarkoitukseen oikein hyvä teknologia. Muussa käytössä protojen tekeminen ja lelujen tulostus muksulle on oikein hyvä käyttökohde. Mikään ei ole hauskempaa kuin oma poika joka mainostaa tarhassa muille lapsille, kuinka meillä on kotona robotti joka tekee leluja.

-M
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Relic kirjoitti: Mikään ei ole hauskempaa kuin oma poika joka mainostaa tarhassa muille lapsille, kuinka meillä on kotona robotti joka tekee leluja.
"Meidän isän robotti on parempi kuin teidän isän robotti!"
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Xenon
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Xenon »

Kiinnostaisi kyllä laite hommata, mutta missähän vaiheessa lie järkevää kelkkaan hypätä. Vaikuttaa että alalla vielä melkoinen myllerrys käynnissä ja ehken vielä liian aikaista pistää enemmälti fyrkkaa moiseen vehkeeseen. Osaako kehitystä tarkemmin seurailleet sanoa mikä on mielestänne tämän hetken paras laite hinta/laatu suhteeltaan näin figuilijalle?
116

Viesti Kirjoittaja 116 »

^
tämä.

Jos tunnet ohjelmointialan/elektroniikka-alan/sähköinsinöörialan opiskelijoita niin ne osaavat laittaa tuon kasaan päivässä.
Jos joudut opiskelemaan itsekseen niin pari kk kootessa.
Kokeilkaa Kings of Waria. Hilpeän hauska fantasia-blokkimähinäpeli. Ilmaset säännöt kanssa.

Manticin uuden scifi-taistelupelin alphasäännöt on ulkona!
Check them out!
Silveri

Xenon kirjoitti:Kiinnostaisi kyllä laite hommata, mutta missähän vaiheessa lie järkevää kelkkaan hypätä. Vaikuttaa että alalla vielä melkoinen myllerrys käynnissä ja ehken vielä liian aikaista pistää enemmälti fyrkkaa moiseen vehkeeseen. Osaako kehitystä tarkemmin seurailleet sanoa mikä on mielestänne tämän hetken paras laite hinta/laatu suhteeltaan näin figuilijalle?
En nyt kauheasti ole seurannut, mutta vähän tuntuisi siltä, että paras hinta-laatusuhde tuntuisi vielä toistaiseksi suosivan kaupallisia figuvalmistajia kysymyksellä "näin figuilijalle". Shapewaysistä tms. voinee ihan hyvin muutaman ekan oman figun tilailla, jos haluaa kokeilla.
mv40k2
Viesti:

Milloin mahtaa figuvalmistajien brändit liittyä mukaan touhuun? Näyttäisi että korukauppiaita ja design valmistajia ei hävetä uudistua:
Klassikko uudistuu - Kalevala Korun saa nyt 3d-tulosteena

-mv40k2
Silveri

Eh? Figujahan on tehty 3d-mallintamalla jo pitempään (GW on ollut tässä pioneeri ja esim. Wyrd ei figujansa muuta kuin 3d:llä enää teekään), eikä tuossakaan nyt olla jakamassa Kalevalan 3d-malleja vapaasti tulostukseen, vaan lähinnä hyvän 3d-printterilinjaston omistava firma sylkee valmiita lisenssituotteita ulos.

Jos taas mennään massatuotantoon, pitävät tina/muovi/hartsi kuitenkin toistaiseksi pintansa, koska niillä tuotantonopeus on kuitenkin muottien tekemisen jälkeen ihan eri luokkaa kuin yksittäisten figujen 3d-printtaaminen. Tässä mielessä lisensoitujen 3d-printtien myynti ei olisi kovin kannattavaa, kun massatuotetun saa halvemmalla.
mv40k2
Viesti:

Mä puhuin 3D tulostamisesta enkä suunnittelusta. Mä puhuin figubrändeistä enkä mistään parisataa figua vuodessa printtavista pioneerifirmoista. Kyllä se mun mielestä olisi uudistumista jos saisin ostaa ja tulostuttaa hankkimani GW figun siinä skaalassa ja sillä hinnalla kun haluaisin vakioidun blisterin sijaan. Halvalla ja heikkotasoisena rupumuovista 12 figua muoviframessa, tai huippulaadulla teräksestä yksi kerrallaan. Pointti oli että se olisi mun päätös, eikä mun tarvisi satsata kalliiseen 3D printteriin jos en haluaisi - tosin sekin optio olisi ajan kanssa kiva olla (eli tulostetavan ja muokattavan mallin ostaminen). Nyt ollaan menossa kohti uutta maailmaa enkä halua että myös seuraavat 30 vuotta jokin Nottinghamin sherffi tekee päätökset mun puolesta. GW:kin voisi jo aloittaa uudistumisen pienessä skaalassa jonkin erikoisemman figun/ajoneuvon kanssa - massatroopit voi ja kannattaa edelleen tehdä tuotantotaloudellisesti kannattavasti. Esim. WD tilaajalahjana tai GW eventeissä olevat limited edition figut sopisi priimasti kokeilueräksi. Voin kuvitella että niiden tuottaminen pienissä erikoiserissä ja tarjoaminen erikoisjakeluna ei ole mitään huippukannattavaa businessta nykyisellään.

PS. Kyllä GW uudistuu ja digitalisoituu aika nopeasti printtipuolella, eli lehdissä ja julkaisuissa. Mutta core eli figupuolella tuntuu että vauhti voisi olla nopeampikin. Kokeiluja sais näkyä lisää. Jarruttelu voi olla riski. Me kaikki muistetaan miten markkinajohtaja Nokialle kävi kun uudistumiskykyä ei löytynyt.

-mv40k2
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”