Pohdintaa uusista säännöistä

Varo, ettei Sauron saa vallattua Keski-maata! Vai onko se kenties juuri se, minkä haluat tapahtuvan?
Tuisko
Viestit: 449
Liittynyt: La 24.09.2005 21:48
Paikkakunta: Turku

Pohdintaa uusista säännöistä

Viesti Kirjoittaja Tuisko » Pe 14.09.2018 21:30

Ajattelin kirjoitella tänne tuntemuksia uusista säännöistä ja Lotrin armeijakirjasta, nyt kun ne on tullut plärättyä läpi.

-Uudet, päivitetyt profiilit ovat todella huipputavaraa. Kauan paitsiossa olleita armeijoita/osia on saatu päivitettyä pelikuntoon. Lisäsääntöjä on toki kirjoitettu aika paljon lisää, ja vanhan Lotrin pelaajaa tuollainen vähän hirvittää, kun tulee paljon lisää muistettavaa (ja heitettävää). Mutta vanhan Lotrin profiilit olivatkin tosi simppeleitä, ja perussotilaat ovat vieläkin. Kyllä tämä jotenkin nykyaikaiselta tuntuu. Vähän tässä on sellainen tuntu että kun yksiköitä ei huonontaakaan voi, niin pitää vaan lisätä bonuksia kaikille ja tasapainottaa niille... mutta on joitain yksiköitä saatu jopa huononnettuakin! Se aina hieno saavutus . Tavaraa on tietty niin paljon että lipsahduksia mahtuu joukkoon siellä täällä (nämä ovat tietty usein ihan makuasioita), mutta kokonaisuutena huima ponnistus.

-Aseiden erikoislyönnit eivät näytä vieläkään toimivilta. Nyt täytyy sanoa etten ole testannut niitä vanhojakaan käytännössä. Mutta ihan näin sääntöjä lukien näyttää siltä että parannusta on tapahtunut, muttei vielä niin paljoa, että nämä tuntuisivat vieläkään erityisen houkuttelevilta. Hobittikonnavahti voi vieläkin kolkata puunuijalla balrogin tainnoksiin, vaikka siihen tarvitaankin hyvää tuuria. Yhtenä sivujuonteena näiden sääntöjen epäkiinnostavuuteen voi mainita sen, miten nuo eivät erityisemmin mallinna aseiden oikeaa toimintaa. Kirves ja nuija läpäisevät hyvin panssaria, varsta-ase voisi olla vaikeammin torjuttava, keihäs ja sauva voisivat antaa mahdollisuuden shieldingiin (kuten metsähaltioilla nyt onkin) jne. Mutta efektien onkin varmaan tarkoitus kuvata enemmän Hobitin leffataistelutyyliä, jossa kääpiöt heiluvat väkkäränä aseidensa kanssa (ja tämä lähtökohta on minusta ensimmäinen asia, missä homma menee pieleen - perinteisestä Lotr-vinkkelistä katsottuna siis). Mutta, jokatapauksessa minkäänlaisten hienosäätöefektien järkevä implementointi on tosi vaikeaa, kun systeemi on niin simppeli - ja se näkyy. Kiinnostaisi kuulla erikoislyöntisääntöjä käyttäneiltä, millaisia kokemuksia niistä on?

-Hirviöiden erikoishyökkäyksistä jää vähän sama fiilis. Näitäkään en ole testannut pelissä, ja paperilla Rend ja Barge vaikuttavat ihan ok säännöiltä. Mutta vastustajilla keilailu on se, mikä tökkii pahemman kerran. Jos Glorfindel kohtaa eeppisessä matsissa balrogin, ei ihan tunnu tyyliin sopivalta, että balrog koppaa Glorfindelin ja lanaa sillä rivin haltiasotureita kumoon... Hirviöiden alisuoriutumisen olisi voinut korjata vaikka lisäämällä niiden liikkuvuutta, tai hirviöt voisivat olla vaikka immuuneja tehokkaille erikoisasehyökkäyksille, ja saada sitä kautta boostia. Olisihan näitä muita ratkaisuja. Nyt tuo keilapeli tuntuu vaan niin väärältä.

-Herooisia toimintoja on nyt ämpärikaupalla. Eipä se nyt sinänsä haittaa. Se kaksintaistelu on ainoa mistä en tykkää ollenkaan. Minusta se pakottaa peliin tuollaisen oudon "minipelin" väkinäisesti, ja tuo on kirjoitettu vielä aika epäselvästi. Sankarimittelöt ovat toimineet ihan hyvin nykyisten sääntöjen puitteessa, osana suurta taistelua. Ja tuntuu myös pöljältä että kaikkien sankarien pitää toimia kaksintaistelusäännön puitteissa, oli sitten örkki, kummitus tai salamurhaaja... no joo.

-Herooisiin liikkeisiin liittyen, ehkäpä mahtia olisi voinut lisätä, esim. pisteen per sankari ja kovimmille pari, että niitä voisi käyttää vähän hövelimmin, eikä tarvitsisi säästää niihin muutamaan kriittiseen liikkeseen tai hengenpelastukseen duel-heittoa boostaamalla. No näillä mennään, rajallinen resurssihan sen on tarkoitus olla. Jotenkin noille eeppisimmille sankareille, kuten haltioille, tuo 3 tuntuu aina vaan alimitoitetummalta.

-Eri faktioiden liittoutumissäännöt vaikuttavat ihan hauskoilta. Kaveripeleissä on toki aina käytetty teemaltaan yhtenäisiä armeijoita, mutta kyllä tuo varmaan turnauksissa on kiva juttu, että teema-armeijalla saa edes jonkun lohtubonuksen niitä tehokomboja vastaan pelatessa. Impossible allies -rangaistus kuulostaa oikeastaan niin hauskasti kahden erillisen porukan toimintaa mallintavalta, että tässähän tekee mieli tehdä mahdottomia liittoja ja kokeilla pöydällä sellaisen murtumista... Eritasoiset sankaritkin vaikuttavat ihan jännältä ajatukselta, saa nähdä miten toimii käytännössä.

-Muuten säännöistä ei muuten erotu mitään suuriempia muutoksia, tai en vaan selailemalla huomannut. Jo Hobittiin sääntöjä kirjoitettiin vähän selkeämmiksi, esim. Duel-käsitteen käyttäminen. Selkiytyminen on tietysti aina hyvä asia.

-Nytkö pitää ruveta käyttämään tuumia?!

Calawale
Viestit: 201
Liittynyt: Ke 27.11.2013 18:17

Re: Pohdintaa uusista säännöistä

Viesti Kirjoittaja Calawale » Ke 19.09.2018 14:09

Joo, uusia sääntöjä on tässä sulateltu, lueskellen kirjaa ja ihmisten kommentteja foorumeilla. Pelattua ei vielä paljoakaan, mutta Noppakerhon "turnaus" marraskuussa käydään uusilla säännöillä, että siellä ne joutunevat ristivaloitukseen.

Kaikenkaikkiaan tämä tuntuu mahtavalta ja tervetulleelta. Sääntöjen takana on kai pitkälti Jay Clarke, joka on monasti voittanut Britannian suuria kilpailullisia tapahtumia, mutta myös suuri tarinan rakastaja. Tuntee siis voimapelaamisen ja rikkinäisten porsaanreikien hyödyntämisen ja on pyrkinyt tiimeineen tätä korjaamaan siten, ettei temaattisten listojen rakentaminen olisi ristiriidassa kilpailuhenkisyyden kanssa. Pelin Tolkienia tunnelmoiva scenario-puolihan on aina pelaajien itsensä ja heidän luovuutensa käsissä. Niin monta liikkuvaa osaa tässä useiden vuosien mittaan kertyneessä profiili-galleriassa erikoissääntöineen on, että vaikka olisvat millä tiimillä sitä toistavuotta koe-pelanneet, niin sääntökokonaisuutta tuskin saa "täydelliseksi", sekä teemalliseksi, että tasapuoliseksi kaikkien mahdollisuuksien kesken. Mutta mainio askel oikeaan suuntaan.

Mielipiteitä Tuiskon huomioista:

- Hobitti-versiossa lanseeratut aseitten erikoislyönnit eivät ole itsellenikään niin mieluisia, tuntuvat enemmän kikkaillen hidastavan pelinkulkua, joka isokokoisessa skirmishhissä voi muutenkin olla verkkainen. Mutta niitähän ei ole pakko käyttää. Piercing Strikea on heikennetty, etteivät kaikki konversoisi joukoilleen kirveitä ja feinttaukseen sisältyy nykyään riski - ennen alemman FightSkillin omaavat saattoivat automaattisesti tehdä sen mitään menettämättä (kehnommat taistelijat omasivat paremmat skillssit?)

-Brutal Power Attackit luotiin, että hirviöt olisivat vaarallisia, eikä niitä pystyttäisi hallitsemaan vain jumittamalla syöttäen yksi soturi vuorossa. Hurlaus osottautui liian vahvaksi ja etenkin demoralisoi ratsuväkiä, kun peikko saattoi sinkauttaa kaikilta hevoset alta yhdellä heitolla. Ensin hurlauksen horisonttia kavennettiin 360 asteesta 180:neen. Nyt vihollisen voi singauttaa vain suoraan itsestään poispäin, joten jos sillä aikoo jotain taktista tehdä täytyy siirto valmistella huolella. Balrogina en hurlaisi Glorfindeliä vaan listisin vaarallisen haltijan jos pääsisin niskan päälle, hurlaus sitä tuskin niin vahingottaisi. Ja sitä paitsi Glorfindelin Gondolinin haarniska suojaa nykyään paitsi taioilta, niin myös Brutal Power Attackeilta :)

- Itse olen ihastunut tuohon Heroic Challengeen ainakin paperilla, en ole vielä sitä koettanut. Sitä ei voi kuitenkaan kuka tahansa sankari kelle tahansa julistaa ja aina siinä palaa se Mahti-piste, joten tuskin pelit niistä tulevat täyttymään.

-Mahti-pisteet ovat mahtavia ja mielestäni sellaisina pysyvät vain siten, että niitä on rajallisesti. Nykyisessä versiossa eeppisistä sankareista puolin ja toisin on kyllä tehty tosi eeppisiä erikoissääntöineen - haluttu viedä pelin painopiste niihin takaisin, pois hirviöistä, toisen luokan taikureista ja ryöstöviljellyistä eliittisotureista. Peli kai olisi vain toisen luonteinen jos Mahdilla voisi kokoajan manipuloida sen kulkua. Nyt pitää miettiä resurssejaan.

- Teemaattiset armeijat ja näiden bonukset ovat tosiaan tämän uuden version suola. Niitäkin kun tarkastelee tulee mieleen jotain valituksen aiheita, mutta Liitojen mahdollisuudet ja mahdottomuudet on jotenkuten aina perusteltuja. "Jotenkuten" tulee siitä, että välillä pohjaudutaan kirjoihin ja välillä elokuviin ja näistä voi olla monta mieltä. Jotkut kumppanuudet on ehkä tehty army-bonunukset evääviksi, etteivät muodostuisi liian voimakkaiksi vaikka tarinaa spekuloimalla eivät mitenkään utopistisilta tuntuisikaan. Ja "mahdottomia" liittojahan on mahdollista tehdä - aina se bonus ei välttämättä tunnu paremmalta kuin se epäortodoxinen tulituki.

- ja joo... senteillä sitä on itsekin pelattu.
Ja me muistaen sankariaikaa
Sadun tenhoon tunnemme taikaa
http://lansikairanhurmeinenblogi.blogspot.fi/

Calawale
Viestit: 201
Liittynyt: Ke 27.11.2013 18:17

Re: Pohdintaa uusista säännöistä

Viesti Kirjoittaja Calawale » Ti 09.10.2018 18:45

Uudessa "The Green Dragon Podcastissa" on mukavaa uusien sääntöjen läpikäymistä. Löytyy facebookista. Vahva suositus muutenkin kaikille Lotr/Hobbit/SBG:stä kiinnostuneille
Ja me muistaen sankariaikaa
Sadun tenhoon tunnemme taikaa
http://lansikairanhurmeinenblogi.blogspot.fi/

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “LOTR: Yleinen keskustelu”