Kampanjan suunnittelua; linkitys / pisteytys ongelma

Varo, ettei Sauron saa vallattua Keski-maata! Vai onko se kenties juuri se, minkä haluat tapahtuvan?
Avatar
Tankki
Viestit: 629
Liittynyt: La 03.08.2002 21:02
Paikkakunta: Vampula/Pori

Kampanjan suunnittelua; linkitys / pisteytys ongelma

Viesti Kirjoittaja Tankki » La 13.09.2014 00:58

Tässä on pitkästä aikaa herännyt kunnon LOTR buumi ja tarkoituksena olisi yrittää väsätä sormusten sotaa suht tarkasti seuravaa kampanjaa, jota käyttäisin myös oman kokoelmani perusrunkona. Tässä on pientä hahmotelmaa kampanjan rungosta. Kaikki skenaariot löytyvät The Felloship, Two Towers, Return of the king ja Scouring of the Shire kirjoista. Mitä mieltä olette listasta? Muistelin että Briistäkin oli joku skenaario olemassa, mutta en ole tuota löytänyt (ehkä GW:n aikanaan jakamissa ilmais PDF:ssä?).
1. Last Alliance (Hobitti sääntökirjan versio)
2. Short cuts make long delays
3. Bucklebury Ferry
4. Fog on the Barrow-Downs
5. The Grey Pilgrim and the Black Riders
6. Amon Sûl
7. Flight to the Ford
8. The Hounds of Sauron
9. The Watcher in the Water
10. Balin's Tomb
11. The Escape from Dwarrowdelf
12. The Bridge of Khazad-dûm
13. Lothlorien
14. Aragorn's Stand
15. Boromir's Redemption
16. The Breaking of the Fellowship
17. Let's hunt some orc
18. The Wrath of Rohan
19. Alone in Fangorn
20. Warg Attack
21. The Last March of the Ents
22. The Taming of Smeagol
23. The Passage of the marshes
24. Ambush in Ithilien
25. Osgiliath
26. The Siege of the Helm's deep (Hobitti sääntökirjan versio)
27. Shelob's Lair
28. Ride of the Rohirrim
29. The Rescue of Faramir
30. The Walls of Minas Tirith
31. The White Rider and the Black
32. The Horse and the Serpent
33. The Death of Kings
34. The Glory of Dol Amroth
35. Charge of the Mûmakil
36. The Return of the King
37. The Pyre of Denethor
38. The Tower of Cirith Ungol
39. The Black Gate Opens (Hobitti sääntökirjan versio)
40. Brockenborings
41. The Old Store House
42. The Southfarthing
43. The Battle of Bywater
Sitten itse asiaan eli suurimpana ongelmana on yllä mainittujen skenaarioiden linkitys toisiinsa. Sinällään kun kampanjaa pelaa, olisi hyvä että taistelun tapahtumat voisivat vaikuttaa myös tuleviin koitoksiin, jolloin asioilla olisi aivan erilainen merkitys. Ongelmana on kuitenkin se, miten tämä toteutettaisiin ilman että se rikkoisi liikaa tulevien skenaarioiden tasapainoa.

Aikanaan WD:ssä oli kampanja, jossa tämä oli toteutettu erilaisilla "suuntaviivoilla", jotka ohjasivat kampanjan kulkua skenaarioiden välillä. Useimmissa skenaarioissa hyvien tappio johti kampanjan päättymiseen, mutta muutamissa hyvien voitto oikaisi joidenkien skenaarioiden yli. Toisaalta kyseisessä kampanjassa oli myös sääntöjä eri sankareiden selviytymiselle, kuten mitä tapahtuisi jos Gandalf the Grey selviytyisi Khazad-Duminn sillalta.

Tämän tyyppinen idea voisi hyvin toimia myös tässä tapauksessa, mutta suurimpana ongelmana olisi se, että kampanjan pelaaminen voisi päättyä esimerkiksi kymmenen skenaarion jälkeen. Tällöin uutta kampanjaa ei välttämättä tulisi kovin nopeasti aloitettua, eikä jatkaminen muihin skenaarioihin olisi niin mielekästä. Toinen vaihtoehto voisi olla niin sanottu pisteytysjärjestelmän luominen, jonka avulla kukin skenaario pisteytettäisiin ja kampanjan loputtua laskettaisiin pisteet yhteen ja katsottaisiin päätyikö kampanja hyvien vai pahojen voitoksi. Tässä systeemissä skenaarioiden välinen tasapaino ainakin säiyisi.

Tällaista tähän ajatuksia keräämään. Kumpaa järjestelmää teidän mielestänne kannattaisi lähteä luomaan ja miksi? Miten näette skenaarioiden tasapainon säilyvän kummankin idean osalta ja entä miten sankarin kuolema tai henkiin jääminen tulisi ottaa huomioon tuota WD:n kampanjaa peilaavassa systeemissä?
Quanto fa due meno uno? Fa uno.

Vala
Viestit: 352
Liittynyt: Ti 26.11.2002 14:45
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kampanjan suunnittelua; linkitys / pisteytys ongelma

Viesti Kirjoittaja Vala » La 13.09.2014 21:58

Tässäpä tavoitetta kerätä / maalata.

Noin ison kampanjan läpivienti on kyllä tasapainotuksellisesti todella haastavaa. Sankarin woundien säilytys tms. taitaisi tehdä tästä liian haastavaa forces of good -puolelle. Edut eivät voi myöskään olla liian suuria, ettei toisen puolen voittaessa pari ekaa taistelua tee vastapuolen peliä liian vaikeaksi.

Vaatii hieman suunnittelua, mutta omasta mielestäni voisi olla tasapuolisin tapa linkittää skenaario toiseen siten, että edellisen voittaja saa jonkun pienen bonuksen seuraavaan scenaarioon. Woundit, mightit yms. palautuisivat täysille. Saatu bonus pitää käytännössä suunnitella scenaario kohtaisesti, että saadaan kuhunkin scenaarioon sopiva bonus. Toki etu pitää olla sellainenkin, että edellisen voitosta silti jotain hyötyä olisi, muttei kuitenkaan liikaa tasapainoa rikkovaa.

Etuja voisi olla esim.

- yli määräinen soturi tai useampi (riippuen scenaarion koosta), konnun alueelle voisi olla esim. yksittäinen dúnedain, isommissa taisteluissa esim muutama lisä örkki.
- koko taistelun mittaisena etuna +1 omiin priority heittoihin
- jokin scenaarioon sopiva deployment etu
- scenaario kohtaisen edun viivästyminen / nopeutuminen. Esim. jos apujoukot saapuvat vuorolla 4 normaalisti, niin riippuen edellisen voittajasta saapuvat jo vuorolla 3 tai vasta vuorolla 5

vain ehdotuksia...
"The board is set. The pieces are moving"

Vala
Viestit: 352
Liittynyt: Ti 26.11.2002 14:45
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kampanjan suunnittelua; linkitys / pisteytys ongelma

Viesti Kirjoittaja Vala » Su 14.09.2014 21:29

Tuli vielä edellisen ehdotuksen lisäksi mieleen, että mikäli kampanjaan haluaa enemmän "jatkuvuutta", voisi harkita myös pelien niputtamista 3-5 scenaarion ryhmiin. Esim. siten että Morian kaivoksissa käytävät taistelut muodostavat yhden ryhmän. Näiden osakokonaisuuksien voittajalle (eli esim, kumpi on voittanut enemmän pelejä kyseisen ryhmän taisteluissa), voisi sitten antaa jonkun bonuksen jatkopelejä ajatellen.

Esimerkkinä siitä mitä haen voisi olla juuri tuo Moria, kun siihen itsekin tekstissäsi tavallaan viittasit. Eli vaikka siten, jos Gandalf the Grey selviää hengissä kaikista Moria -kokonaisuuteen sijoittuvista taisteluista olisi hän käytettävissä mahdollisesti Lothlorienissa ja Breaking of the fellowship scenaarioissa tjsp.
"The board is set. The pieces are moving"

Vala
Viestit: 352
Liittynyt: Ti 26.11.2002 14:45
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kampanjan suunnittelua; linkitys / pisteytys ongelma

Viesti Kirjoittaja Vala » Pe 19.09.2014 22:04

ESCAPE FROM BREE - A SCENARIO FOR THE LORD OF THE RINGS

Are you frightened? Not nearly frightened enough, for in this scenario, the Ringwraiths have Aragorn and the Hobbits cornered in Bree. Can they escape, or will the quest fail before it begins?

DESCRIPTION

Just before dawn, the Ringwraiths attack the Prancing Pony. Aragorn must get the Hobbits away from Bree safely or his mission will have failed before it has ever started!

PARTICIPANTS

The Free Peoples. Frodo, Sam, Merry, Pippin and Aragorn.

The Forces of Darkness. 4 Ringwraiths on foot.

LAYOUT

On a table 4' x 4' or larger, set up the board as shown on the map. Make sure the Prancing Pony is at least 18 inches away from the board edges as shown on the map. Make sure the hedge is at least 12 inches away from the Prancing Pony.

STARTING POSITIONS

The Good side sets up first with the Fellowship being placed touching the Prancing Pony.

The Forces of Darkness must set up three Ringwraiths 12 inches away from the Prancing Pony, all on different sides of the building (the Evil player gets to choose the three different sides). One Ringwraith will be set up in the break in the hedge.

OBJECTIVES

The Fellowship needs to pass through the break in the hedge and flee into the countryside. The Evil side wants to slay as much of the Fellowship as it can and capture the Ring.

The Good side wins if more of the Fellowship makes it off the edge of the board (as shown on the map) than are slain. One of the models that make it off the board must be Frodo.

The Evil side wins if more Fellowship are slain than make it off the edge of the table. In addition, the Evil side wins automatically if Frodo is slain.

SPECIAL RULES

• Models cannot pass through the hedge. They must go through the gap created by the road.
"The board is set. The pieces are moving"

Calawale
Viestit: 200
Liittynyt: Ke 27.11.2013 18:17

Re: Kampanjan suunnittelua; linkitys / pisteytys ongelma

Viesti Kirjoittaja Calawale » Su 09.11.2014 10:35

Koska Lotr-aktiivisuus on Sotavasarassa satunnaista, niin mainostan täälläkin, että koitetaan Jouluun mennessä vetää läpi "Pelennor Fields"-lähdekirjan Striking Serpent-kampanja läpi. Raportteja rustaan osoitteeseen:

http://lansikairanhurmeinenblogi.blogspot.fi/

T:Calawale
Ja me muistaen sankariaikaa
Sadun tenhoon tunnemme taikaa
http://lansikairanhurmeinenblogi.blogspot.fi/

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “LOTR: Yleinen keskustelu”