Pohdintaa uusista säännöistä

Varo, ettei Sauron saa vallattua Keski-maata! Vai onko se kenties juuri se, minkä haluat tapahtuvan?
Tuisko
Viestit: 467
Liittynyt: La 24.09.2005 21:48
Paikkakunta: Turku

Pohdintaa uusista säännöistä

Viesti Kirjoittaja Tuisko » Pe 14.09.2018 21:30

Ajattelin kirjoitella tänne tuntemuksia uusista säännöistä ja Lotrin armeijakirjasta, nyt kun ne on tullut plärättyä läpi.

-Uudet, päivitetyt profiilit ovat todella huipputavaraa. Kauan paitsiossa olleita armeijoita/osia on saatu päivitettyä pelikuntoon. Lisäsääntöjä on toki kirjoitettu aika paljon lisää, ja vanhan Lotrin pelaajaa tuollainen vähän hirvittää, kun tulee paljon lisää muistettavaa (ja heitettävää). Mutta vanhan Lotrin profiilit olivatkin tosi simppeleitä, ja perussotilaat ovat vieläkin. Kyllä tämä jotenkin nykyaikaiselta tuntuu. Vähän tässä on sellainen tuntu että kun yksiköitä ei huonontaakaan voi, niin pitää vaan lisätä bonuksia kaikille ja tasapainottaa niille... mutta on joitain yksiköitä saatu jopa huononnettuakin! Se aina hieno saavutus . Tavaraa on tietty niin paljon että lipsahduksia mahtuu joukkoon siellä täällä (nämä ovat tietty usein ihan makuasioita), mutta kokonaisuutena huima ponnistus.

-Aseiden erikoislyönnit eivät näytä vieläkään toimivilta. Nyt täytyy sanoa etten ole testannut niitä vanhojakaan käytännössä. Mutta ihan näin sääntöjä lukien näyttää siltä että parannusta on tapahtunut, muttei vielä niin paljoa, että nämä tuntuisivat vieläkään erityisen houkuttelevilta. Hobittikonnavahti voi vieläkin kolkata puunuijalla balrogin tainnoksiin, vaikka siihen tarvitaankin hyvää tuuria. Yhtenä sivujuonteena näiden sääntöjen epäkiinnostavuuteen voi mainita sen, miten nuo eivät erityisemmin mallinna aseiden oikeaa toimintaa. Kirves ja nuija läpäisevät hyvin panssaria, varsta-ase voisi olla vaikeammin torjuttava, keihäs ja sauva voisivat antaa mahdollisuuden shieldingiin (kuten metsähaltioilla nyt onkin) jne. Mutta efektien onkin varmaan tarkoitus kuvata enemmän Hobitin leffataistelutyyliä, jossa kääpiöt heiluvat väkkäränä aseidensa kanssa (ja tämä lähtökohta on minusta ensimmäinen asia, missä homma menee pieleen - perinteisestä Lotr-vinkkelistä katsottuna siis). Mutta, jokatapauksessa minkäänlaisten hienosäätöefektien järkevä implementointi on tosi vaikeaa, kun systeemi on niin simppeli - ja se näkyy. Kiinnostaisi kuulla erikoislyöntisääntöjä käyttäneiltä, millaisia kokemuksia niistä on?

-Hirviöiden erikoishyökkäyksistä jää vähän sama fiilis. Näitäkään en ole testannut pelissä, ja paperilla Rend ja Barge vaikuttavat ihan ok säännöiltä. Mutta vastustajilla keilailu on se, mikä tökkii pahemman kerran. Jos Glorfindel kohtaa eeppisessä matsissa balrogin, ei ihan tunnu tyyliin sopivalta, että balrog koppaa Glorfindelin ja lanaa sillä rivin haltiasotureita kumoon... Hirviöiden alisuoriutumisen olisi voinut korjata vaikka lisäämällä niiden liikkuvuutta, tai hirviöt voisivat olla vaikka immuuneja tehokkaille erikoisasehyökkäyksille, ja saada sitä kautta boostia. Olisihan näitä muita ratkaisuja. Nyt tuo keilapeli tuntuu vaan niin väärältä.

-Herooisia toimintoja on nyt ämpärikaupalla. Eipä se nyt sinänsä haittaa. Se kaksintaistelu on ainoa mistä en tykkää ollenkaan. Minusta se pakottaa peliin tuollaisen oudon "minipelin" väkinäisesti, ja tuo on kirjoitettu vielä aika epäselvästi. Sankarimittelöt ovat toimineet ihan hyvin nykyisten sääntöjen puitteessa, osana suurta taistelua. Ja tuntuu myös pöljältä että kaikkien sankarien pitää toimia kaksintaistelusäännön puitteissa, oli sitten örkki, kummitus tai salamurhaaja... no joo.

-Herooisiin liikkeisiin liittyen, ehkäpä mahtia olisi voinut lisätä, esim. pisteen per sankari ja kovimmille pari, että niitä voisi käyttää vähän hövelimmin, eikä tarvitsisi säästää niihin muutamaan kriittiseen liikkeseen tai hengenpelastukseen duel-heittoa boostaamalla. No näillä mennään, rajallinen resurssihan sen on tarkoitus olla. Jotenkin noille eeppisimmille sankareille, kuten haltioille, tuo 3 tuntuu aina vaan alimitoitetummalta.

-Eri faktioiden liittoutumissäännöt vaikuttavat ihan hauskoilta. Kaveripeleissä on toki aina käytetty teemaltaan yhtenäisiä armeijoita, mutta kyllä tuo varmaan turnauksissa on kiva juttu, että teema-armeijalla saa edes jonkun lohtubonuksen niitä tehokomboja vastaan pelatessa. Impossible allies -rangaistus kuulostaa oikeastaan niin hauskasti kahden erillisen porukan toimintaa mallintavalta, että tässähän tekee mieli tehdä mahdottomia liittoja ja kokeilla pöydällä sellaisen murtumista... Eritasoiset sankaritkin vaikuttavat ihan jännältä ajatukselta, saa nähdä miten toimii käytännössä.

-Muuten säännöistä ei muuten erotu mitään suuriempia muutoksia, tai en vaan selailemalla huomannut. Jo Hobittiin sääntöjä kirjoitettiin vähän selkeämmiksi, esim. Duel-käsitteen käyttäminen. Selkiytyminen on tietysti aina hyvä asia.

-Nytkö pitää ruveta käyttämään tuumia?!

Calawale
Viestit: 207
Liittynyt: Ke 27.11.2013 18:17

Re: Pohdintaa uusista säännöistä

Viesti Kirjoittaja Calawale » Ke 19.09.2018 14:09

Joo, uusia sääntöjä on tässä sulateltu, lueskellen kirjaa ja ihmisten kommentteja foorumeilla. Pelattua ei vielä paljoakaan, mutta Noppakerhon "turnaus" marraskuussa käydään uusilla säännöillä, että siellä ne joutunevat ristivaloitukseen.

Kaikenkaikkiaan tämä tuntuu mahtavalta ja tervetulleelta. Sääntöjen takana on kai pitkälti Jay Clarke, joka on monasti voittanut Britannian suuria kilpailullisia tapahtumia, mutta myös suuri tarinan rakastaja. Tuntee siis voimapelaamisen ja rikkinäisten porsaanreikien hyödyntämisen ja on pyrkinyt tiimeineen tätä korjaamaan siten, ettei temaattisten listojen rakentaminen olisi ristiriidassa kilpailuhenkisyyden kanssa. Pelin Tolkienia tunnelmoiva scenario-puolihan on aina pelaajien itsensä ja heidän luovuutensa käsissä. Niin monta liikkuvaa osaa tässä useiden vuosien mittaan kertyneessä profiili-galleriassa erikoissääntöineen on, että vaikka olisvat millä tiimillä sitä toistavuotta koe-pelanneet, niin sääntökokonaisuutta tuskin saa "täydelliseksi", sekä teemalliseksi, että tasapuoliseksi kaikkien mahdollisuuksien kesken. Mutta mainio askel oikeaan suuntaan.

Mielipiteitä Tuiskon huomioista:

- Hobitti-versiossa lanseeratut aseitten erikoislyönnit eivät ole itsellenikään niin mieluisia, tuntuvat enemmän kikkaillen hidastavan pelinkulkua, joka isokokoisessa skirmishhissä voi muutenkin olla verkkainen. Mutta niitähän ei ole pakko käyttää. Piercing Strikea on heikennetty, etteivät kaikki konversoisi joukoilleen kirveitä ja feinttaukseen sisältyy nykyään riski - ennen alemman FightSkillin omaavat saattoivat automaattisesti tehdä sen mitään menettämättä (kehnommat taistelijat omasivat paremmat skillssit?)

-Brutal Power Attackit luotiin, että hirviöt olisivat vaarallisia, eikä niitä pystyttäisi hallitsemaan vain jumittamalla syöttäen yksi soturi vuorossa. Hurlaus osottautui liian vahvaksi ja etenkin demoralisoi ratsuväkiä, kun peikko saattoi sinkauttaa kaikilta hevoset alta yhdellä heitolla. Ensin hurlauksen horisonttia kavennettiin 360 asteesta 180:neen. Nyt vihollisen voi singauttaa vain suoraan itsestään poispäin, joten jos sillä aikoo jotain taktista tehdä täytyy siirto valmistella huolella. Balrogina en hurlaisi Glorfindeliä vaan listisin vaarallisen haltijan jos pääsisin niskan päälle, hurlaus sitä tuskin niin vahingottaisi. Ja sitä paitsi Glorfindelin Gondolinin haarniska suojaa nykyään paitsi taioilta, niin myös Brutal Power Attackeilta :)

- Itse olen ihastunut tuohon Heroic Challengeen ainakin paperilla, en ole vielä sitä koettanut. Sitä ei voi kuitenkaan kuka tahansa sankari kelle tahansa julistaa ja aina siinä palaa se Mahti-piste, joten tuskin pelit niistä tulevat täyttymään.

-Mahti-pisteet ovat mahtavia ja mielestäni sellaisina pysyvät vain siten, että niitä on rajallisesti. Nykyisessä versiossa eeppisistä sankareista puolin ja toisin on kyllä tehty tosi eeppisiä erikoissääntöineen - haluttu viedä pelin painopiste niihin takaisin, pois hirviöistä, toisen luokan taikureista ja ryöstöviljellyistä eliittisotureista. Peli kai olisi vain toisen luonteinen jos Mahdilla voisi kokoajan manipuloida sen kulkua. Nyt pitää miettiä resurssejaan.

- Teemaattiset armeijat ja näiden bonukset ovat tosiaan tämän uuden version suola. Niitäkin kun tarkastelee tulee mieleen jotain valituksen aiheita, mutta Liitojen mahdollisuudet ja mahdottomuudet on jotenkuten aina perusteltuja. "Jotenkuten" tulee siitä, että välillä pohjaudutaan kirjoihin ja välillä elokuviin ja näistä voi olla monta mieltä. Jotkut kumppanuudet on ehkä tehty army-bonunukset evääviksi, etteivät muodostuisi liian voimakkaiksi vaikka tarinaa spekuloimalla eivät mitenkään utopistisilta tuntuisikaan. Ja "mahdottomia" liittojahan on mahdollista tehdä - aina se bonus ei välttämättä tunnu paremmalta kuin se epäortodoxinen tulituki.

- ja joo... senteillä sitä on itsekin pelattu.
Ja me muistaen sankariaikaa
Sadun tenhoon tunnemme taikaa
http://lansikairanhurmeinenblogi.blogspot.fi/

Calawale
Viestit: 207
Liittynyt: Ke 27.11.2013 18:17

Re: Pohdintaa uusista säännöistä

Viesti Kirjoittaja Calawale » Ti 09.10.2018 18:45

Uudessa "The Green Dragon Podcastissa" on mukavaa uusien sääntöjen läpikäymistä. Löytyy facebookista. Vahva suositus muutenkin kaikille Lotr/Hobbit/SBG:stä kiinnostuneille
Ja me muistaen sankariaikaa
Sadun tenhoon tunnemme taikaa
http://lansikairanhurmeinenblogi.blogspot.fi/

Hegemoney
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 01.10.2018 15:34

Re: Pohdintaa uusista säännöistä

Viesti Kirjoittaja Hegemoney » Ti 22.01.2019 14:33

Calawale kirjoitti:
Ti 09.10.2018 18:45
Uudessa "The Green Dragon Podcastissa" on mukavaa uusien sääntöjen läpikäymistä. Löytyy facebookista. Vahva suositus muutenkin kaikille Lotr/Hobbit/SBG:stä kiinnostuneille
Tässä vielä soundcloud linkki äskeisessä mainittuun podcastiin
https://soundcloud.com/the-green-dragon-podcasts

Tuisko
Viestit: 467
Liittynyt: La 24.09.2005 21:48
Paikkakunta: Turku

Re: Pohdintaa uusista säännöistä

Viesti Kirjoittaja Tuisko » La 02.02.2019 14:10

Joo, noita voisikin koittaa kuunnella, hyvä vinkki! Kyllä tuossa uusien sääntöjen sulattelussa menee vielä hyvän aikaa, ja niistä on hauska kuulla niistä erilaisia näkemyksiä.

Avatar
tneva82
Viestit: 8535
Liittynyt: To 15.08.2002 11:51
Paikkakunta: Salo

Re: Pohdintaa uusista säännöistä

Viesti Kirjoittaja tneva82 » La 02.02.2019 17:10

Tuisko kirjoitti:
La 02.02.2019 14:10
Joo, noita voisikin koittaa kuunnella, hyvä vinkki! Kyllä tuossa uusien sääntöjen sulattelussa menee vielä hyvän aikaa, ja niistä on hauska kuulla niistä erilaisia näkemyksiä.
Oon nyt pelaillut kuukauden ajan ja ei näissä kyllä paljoa eroja ole. Erikoishyökkäyksiä ei ole tullut käytettyä enkä ole kyl kaivannutkaan.

Yksi mikä risoo eniten on hero keskisyys. Maksimissaankin 18 perus jätkää per hero tarkoittaa että sankareita tarvitaan paljon ja asiaa ei auta a) niiden hinta euroissa b) ettei esimerkiksi rohan kapteeneja ole kuin 1 variantti. Duplikaatit tylsiä.

Mut ei kyl ole tullut paljoa huomattu eroja. Jos jotain voisi valittaa on että skenaariot on vähän liian kunnianhimottomia ja johtaa usein isoon taisteluun keskellä.
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi

Tuisko
Viestit: 467
Liittynyt: La 24.09.2005 21:48
Paikkakunta: Turku

Re: Pohdintaa uusista säännöistä

Viesti Kirjoittaja Tuisko » Su 03.02.2019 21:19

Joo, eihän tässä toki paljoa ole muutoksia tullut. Ehkä sen tarkastaminen että mikä on muuttunut ja mikä ei on ollut se työläin osuus, kun muutoksia on tullut kuitenkin sinne tänne kautta linjan. Osittain tässä on varmaan sitäkin, että aikaisemmin on tullut pelattua aika pienesti ja samoilla armeijoilla, kun nyt tulee peliseurankin lisäännyttyä pelattua aika paljon lavemmalla paletilla - mukaan tulee sitten uusia vanhojakin sääntöjä. Ja niiden muutokset...

Tuo warband-systeemi on kyllä jännä. Se tekee peleistä aika erihenkisiä kuin vanhalla systeemillä. Minusta warbandit on ihan ok, sankarit tuovat kentälle mahtia, joka tekee pelistä ehkä vähän dynaamisempaa herooisten toimintojen kautta. Mutta joo, kyllä se välillä tuntuu hieman erikoiselta. Kapteenifigut ovat kyllä todellinen ongelma. GW:n commander-paketointi oli surkea susiratkaisu, ja se aiheuttaa armeijanrakennuksessa kyllä pajon harmia. Yksi onneton sivuvaikutus taitaa olla tosiaan tuo kapteeniskulptien rajoittuminen yhteen aikalailla kaikissa armeijoissa.

Skenaaroista olen samaa mieltä. Turnausskenaarioiksihan nuo on väännetty, ja semmoisenaan tavalliseen pelailuun aika pliisuja. Muistaakseni Höbitin lisäosissa oli jotain mielenkiintoisempia, epäsymmetrisiä viritelmiä. Mutta nyt on menty näköjään taas turvallisempaan ja tylsempään suuntaan.

Avatar
tneva82
Viestit: 8535
Liittynyt: To 15.08.2002 11:51
Paikkakunta: Salo

Re: Pohdintaa uusista säännöistä

Viesti Kirjoittaja tneva82 » Su 03.02.2019 23:19

Tuisko kirjoitti:
Su 03.02.2019 21:19
Joo, eihän tässä toki paljoa ole muutoksia tullut. Ehkä sen tarkastaminen että mikä on muuttunut ja mikä ei on ollut se työläin osuus, kun muutoksia on tullut kuitenkin sinne tänne kautta linjan. Osittain tässä on varmaan sitäkin, että aikaisemmin on tullut pelattua aika pienesti ja samoilla armeijoilla, kun nyt tulee peliseurankin lisäännyttyä pelattua aika paljon lavemmalla paletilla - mukaan tulee sitten uusia vanhojakin sääntöjä. Ja niiden muutokset...

Tuo warband-systeemi on kyllä jännä. Se tekee peleistä aika erihenkisiä kuin vanhalla systeemillä. Minusta warbandit on ihan ok, sankarit tuovat kentälle mahtia, joka tekee pelistä ehkä vähän dynaamisempaa herooisten toimintojen kautta. Mutta joo, kyllä se välillä tuntuu hieman erikoiselta. Kapteenifigut ovat kyllä todellinen ongelma. GW:n commander-paketointi oli surkea susiratkaisu, ja se aiheuttaa armeijanrakennuksessa kyllä pajon harmia. Yksi onneton sivuvaikutus taitaa olla tosiaan tuo kapteeniskulptien rajoittuminen yhteen aikalailla kaikissa armeijoissa.

Skenaaroista olen samaa mieltä. Turnausskenaarioiksihan nuo on väännetty, ja semmoisenaan tavalliseen pelailuun aika pliisuja. Muistaakseni Höbitin lisäosissa oli jotain mielenkiintoisempia, epäsymmetrisiä viritelmiä. Mutta nyt on menty näköjään taas turvallisempaan ja tylsempään suuntaan.
Isoin ongelma mulla tuon hero systeemin takia taitaa just olla figullisesti. Ovat kalliita ja generrisiä on aika vähän. Melkein pakottaa pelaamaan nimetyillä mutta on se vähän outoa peluuttaa Theodenia ja Eomeria jatkuvasti esmes. Ois kiva geneerisempiäkin mutta kun siellä on se 1 kapteeni...

Ehkä GW olisi kyllin ystävällinen että julkaisisi eri armeijoille uusia geneerisiä kapteeneja. Tosin muovi liian kalliiksi(btw nykyisellä GW:n muovifixaatiolla LOTR ei olisi tainnu tulla tälläiseksi tai ainakaan eivät olisi koskaan saanut näin montaa Aragornia yms) ja GW ei tee uusia metallifiguja joten taitaisi mennä FW resiiniksi.
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi

Vader
Viestit: 710
Liittynyt: To 13.03.2003 21:21
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Pohdintaa uusista säännöistä

Viesti Kirjoittaja Vader » Ma 04.02.2019 09:55

Tuisko kirjoitti:
Su 03.02.2019 21:19
Skenaaroista olen samaa mieltä. Turnausskenaarioiksihan nuo on väännetty, ja semmoisenaan tavalliseen pelailuun aika pliisuja. Muistaakseni Höbitin lisäosissa oli jotain mielenkiintoisempia, epäsymmetrisiä viritelmiä. Mutta nyt on menty näköjään taas turvallisempaan ja tylsempään suuntaan.
Olikos se niin, että niissä Armies-kirjoissa on niitä historiallisia, narratiivisempia ja epäsymmetrisempiä skenaarioita? Perussääntiksessä on sitten nää tasapäistetyt taistelut.
Omat mietelmät ja muistelmat, tai ihan vaan figupäiväkirja: http://vainvader.wordpress.com/

MTT192
Viestit: 1
Liittynyt: Pe 30.11.2018 10:58

Re: Pohdintaa uusista säännöistä

Viesti Kirjoittaja MTT192 » Ma 04.02.2019 11:39

Mun mielestä äskettäin ilmestynyt Gondor at War kirja sisältää mukavasti "historiallisia" skenaarioita yhteensä 29kpl.

Avatar
tneva82
Viestit: 8535
Liittynyt: To 15.08.2002 11:51
Paikkakunta: Salo

Re: Pohdintaa uusista säännöistä

Viesti Kirjoittaja tneva82 » Ma 04.02.2019 12:26

MTT192 kirjoitti:
Ma 04.02.2019 11:39
Mun mielestä äskettäin ilmestynyt Gondor at War kirja sisältää mukavasti "historiallisia" skenaarioita yhteensä 29kpl.
Noissa vain ongelmana historialliset joukot usein jopa mitkä figut olla. Olisi kiva jos olisi geneerisempiäkin skenaarioita jotka olisi muutakin kuin tapellaan keskellä. Kun ei ole kaikkia joukkoja niin monet noista on hankalia pelata. Jotain aina tuppaa uupumaan. Esmes kaikki rohan skenut missä Theodenin ulkopuolisia nimettyjä? Nope ei pysty.
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi

Vader
Viestit: 710
Liittynyt: To 13.03.2003 21:21
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Pohdintaa uusista säännöistä

Viesti Kirjoittaja Vader » Ma 04.02.2019 12:41

Aiemmissa kirjoissa (siis ennen MESBGiä) oli kanssa noita historiallisia taisteluita oikeilla joukoilla, mutta sitten oli myös alternative forces -kohta, jossa oli pisterajoja ja rajoitteita armeijan rakenteluun (tietty määrä heroja, ratsujen määrä rajattu tms).

Toki ratkaisu noihin skenuihin on se GW-ystävällinen, osta kaikki figut.
Omat mietelmät ja muistelmat, tai ihan vaan figupäiväkirja: http://vainvader.wordpress.com/

Tuisko
Viestit: 467
Liittynyt: La 24.09.2005 21:48
Paikkakunta: Turku

Re: Pohdintaa uusista säännöistä

Viesti Kirjoittaja Tuisko » Ti 05.02.2019 17:23

Noita alternative forces -skenaarioita voisi joskus tutkia. Toimivat tietty sitä paremmin, mitä lähempänä joukot on tyypeiltään skenaarioon suunniteltuja joukkoja. Shadow in the East -kirjassa on esimerkiksi hauska pakoonjuoksu-skenaario, mitä tulikin joskus pelattua vaihtoehtoisilla joukoilla: itäläisten ja gondorilaisten vaihtaminen gobliineihin ja kääpiöihin toimi ihan hyvin.

Olen itse ratkonut tuota kapteeniongelmaa käyttämällä joskus nimettyjä sankareita peruskapteeneina. Kääpiöillä tämä toimii esimerkiksi aika hyvin. Rohanilaisilla esim. Erkenbrand ja Eomer menisivät minusta molemmat hyvin kapteenista, jos ei aio käyttää molempia. Ja sitten tietty voi etsiä vähän kauempaakin: Kun pyörittelin vähän aikaa sitten Faramiria käsissäni, tuumin että siitä tulisi ihan kelvollinen raskaasti panssaroitu rohanilaiskapteeni. Hintaakaan ei ole vanhoilla metallifiguilla kauheasti, sikäli kun niitä nyt saa. Jotkut vanhat Boromir- ja Aragorn -versiotkin voisivat mennä jonkinlaisella konvauksella. Kaikille armeijoille ei kyllä löydy helposti vaihtoehtoja. Ja joo, vähän turhanaikaista näpertelyähän tämä sikäli on, kun GW olisi vaan voinut truutata riittävästi kapteeneja ulos, ja myydä ne järkevästi pakattuna. Ja tietty jos joskus haluaa pelata jossain Virallisessa Turnauksessa, niin sitten tämä ei toimi.

Calawale
Viestit: 207
Liittynyt: Ke 27.11.2013 18:17

Re: Pohdintaa uusista säännöistä

Viesti Kirjoittaja Calawale » Pe 08.02.2019 12:34

Uusimpia sääntöjä nyt jonkin aikaa jo pelanneena kelluu päällimmäisenä mielessä:

- ylipäätänsä kaikkien vanhojen profiilien ja armeijalistojen (-bonuksineen) uudistaminentuntuu isommalta muutokselta kuin viimeisin sääntöuudistus
- heroic actioneiden lisääntyminen ja rajautuminen eri lailla eri sankareille muuttaa vähän; on hauskaa, ettei kuka vaan sankari voi tehdä Heroic Strikea ja kapteenit muuttuvat tärkeämmiksi taas kun keskimäärin niillä vain on Heroic March
- Heroic Challenge ei ole niin iso juttu kuin ensin tuntui; sitä ei löydy joka sankarilta, sillä voi haastaa vain vertaisiaan ja siitä voi kieltäytyäkin, mistä on sitten ne seuraamuksensa tietty.

Itse en ole oikeastaan pelannutkaan ennen warband-systeemiä, niin ei ole kokemusta tosi isoilla hordeilla pelaamisesta. Itsekin tykkään, että on sankareita ja Mahti-pisteitä pelissä ja tämän sekä tarinallisuuden takia tulee usein valittua nimettyjä sankareita kapteenien sijaan. Uusimmat säännöt mahdollistavat itseasiassa hordemaisemman pelaamisen kun löytyy 18 ja 15 hengen warbandeja sekä joitain armeijoita missä sankareita ei tarvitse paljoa yhtään - mutta tämä ei tietty tunnu kauhean hordelta, jos on tottunut pelaamaan ilman koko warband-käsitettä.
Ja me muistaen sankariaikaa
Sadun tenhoon tunnemme taikaa
http://lansikairanhurmeinenblogi.blogspot.fi/

Tuisko
Viestit: 467
Liittynyt: La 24.09.2005 21:48
Paikkakunta: Turku

Re: Pohdintaa uusista säännöistä

Viesti Kirjoittaja Tuisko » Su 10.02.2019 18:00

Joo tarkoitin toki uusilla säännöillä myös uusia profiileja. Sehän onkin tosiaan se suurin muutos tässä. Uusien herooisten liikkeiden sisäistäminen on minulla vielä kyllä ihan kesken, aika tunnollisesti on tullut pitäydyttyä niissä vanhoissa movessa ja fightissä. Strike on ihan kiva lisä, se on toisinaan tuntunut aika lamaannuttavalta, kun sille vastapuolen 6:lle ei ole periaatteessakaan voinut tehdä mitään. March voi toki olla ratkaiseva jossain kilpajuoksutilanteissa - se on tosiaan hauskaa että sitä löytyy etupäässä peruskapteeneilta. Challengesta purnasin tuossa taannoin aikaisemmin, mutta kun katselin sitten tarkemmin että kenellä se on, niin se tulee olemaan kyllä todella harvinainen. Se kun jakautuu aika epäsymmetrisesti: sitä on etupäässä hyvillä ja korkean tierin sankareilla, mitä vastapuolella taas ei paljoakaan ole.

Warbandit tuntuvat äkkiseltään sellaiselta systeemiltä, ettei siinä saa rakennettua kunnolla horde-armeijaa. Mutta kyllä tuo kapteenien ja miesten halpuus yhdessä aiheuttavat sen, että halvoilla porukoilla saa ihan pipona jengiä kentälle, jos vaan haluaa. Esim. gobliineilla täysi warbandi maksaa 100p, joten keskikokoiseen 500p peliin saa halutessaan 65 äijää kentälle. Ei kai tällä päästä niihin vanhoihin "kunnon" hordearmeijojen lukemiin, mutta ihan tarpeeksi minulle. Nuo isommat warbandikoot (15&18) tuntuvat minusta lähinnä jonkinlaiselta korvaukselta siitä, että kalliita sankareita ottaessa armeija tavallaan menettää juurikin tuota lukumääräetua. Tällä tavalla kalliit sankarit eivät vähennä sitä päälukua kuitenkaan niin pahasti, kun voivat tuoda mukanaan vähän enemmän porukkaa. Tämä toimii tähän minun mielestäni ihan hyvin, ja sopiihan tuo tunnelmaankin. Armeijanrakennusta tuo kyllä vähän mutkistaa, kun sankarit eivät ole enää yhtä helposti keskenään vaihdettavissa eri warbandikokoonpanoihin. Eniten tätä tietty sotkee nuo minor herot 6 äijän seuraajamäärällään, etenkin samaanit ovat olleet tässä kokeiluvaiheessa pienenä päänvaivana. No, tuo on toisaalta ihan kätevä tapa heikentää noita tiettyjä sankareita.

Calawale
Viestit: 207
Liittynyt: Ke 27.11.2013 18:17

Re: Pohdintaa uusista säännöistä

Viesti Kirjoittaja Calawale » Ke 13.02.2019 08:22

Shamaanit heikkenivät kovasti noin yleensä:
- Fury ei ole enään mikä ennen
- Transfix ei ole enään mikä ennen
- Kykyä vastustaa taikuutta yleensäkin löytyy ehkä hieman enemmän ripoteltuina ympäri eri armeijoita
- Minor hero voi johtaa vain kuutta soturia ja tuskin koskaan voi olla armeijan kenraali (elleivät muutkin armeijan sankarit ole mainareita)

Tämä on musta tosi jees:
-Tolkienilta ei löydy shamaaneja paljon mistään, enemmän ovat sellainen yleis-fantasiajuttu
- Yhtälailla epätemaattista oli laittaa se shamaani kenraaliksi; taistelussa hyödytön tukihenkilö piileksimään linjojen taakse
- Ja tuntui, että se Fury oli pakkovalinta aina kaikkialla (nämä havainnot ovat kyllä enemmän seurausta penkkiurheilusta eri foorumeilla, kuin omaa pelikokemusta :) )

Nyt Gothmogin armeijaa pyöritellessäni mietin, että pitäiskö kuitenkin olla shamaani sen Furyn ja Rohkeuden takia, mutta taidan koettaa pärjätä Mordorin armeijabonuksella, joka voi suoda +1 Couragen.
Ja esim Angmar -shamaanilla - minne ehkä tuo taikuuskin temaattisesti sopii paremmin - on ihan uudet taiat ja niistä ei ole vielä mitään kokemusta.
Ja me muistaen sankariaikaa
Sadun tenhoon tunnemme taikaa
http://lansikairanhurmeinenblogi.blogspot.fi/

Tuisko
Viestit: 467
Liittynyt: La 24.09.2005 21:48
Paikkakunta: Turku

Re: Pohdintaa uusista säännöistä

Viesti Kirjoittaja Tuisko » Pe 22.02.2019 16:57

Joo, Furyn moraaliboosti on kyllä huima etu, jos goboilla/örkeillä pelaa joukon murtumisrajaan asti - ja aika monet skenaariot sinne rajalle pakottavatkin. Ihan hyvä minunkin mielestäni että sitä vähän heikennettiin. Tuo minor heroksi tiputtaminen heikentää kyllä hauskasti samaania monesta suunnasta.

Jos tarinapuolta ajatellaan, niin me näköjään katsellaan tätä örkkien taikuusjuttua vähän eri vinkkelistä. Minusta taikuus sopii just örkeille, jos ne ovat entisiä haltioita (haltiat ovat Keski-maassa käytännössä ainoita, joiden me nähdään tekevän selvästi jotain "taikaefektejä" - jos erilaisia henkiä ei lasketa). Toisaalta nimenomaan mustalla noituudella on loogiset syyt toimia Keski-maassa. Joten minusta ei ole suuri ajatushyppy siihen, että Balrog, Sauron tai noitakuningas opettaisi örkeille noituutta. Ja toisaalta samaanin käyttäminen johtajana ei tuntunut minusta erityisen epäuskottavalta. Olen ajatellut sitä porukkansa "henkisenä johtajana", joka siis pitää joukkonsa kurissa noituuden herättämällä pelolla. Takarivistä johtaminenhan sinänsä tuntuu kuuluvan örkkiperinteisiin...

Vähän tätä tarinapuolta sivuten, tykkään muuten Fury-loitsusta sen low key -fiiliksen vuoksi: siis se on kuitenkin vain tuommoinen moraalinnostatusefekti, jossa voi olla taikuutta tai sitten ei. Siinä on Keskimaalaista fiilistä ihan eri tavalla kun jossain tulipalloissa (joita toki myös löytyy, kiitos GW/PJ...).

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “LOTR: Yleinen keskustelu”