Teksturoitu PVC levy

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Mursusquad

Teksturoitu PVC levy

Viesti Kirjoittaja Mursusquad » Ke 29.03.2017 19:27

Kuten otsikossa mainitaan, olen tässä alkanut harkitsemaan erinäköisten PVC levyjen käyttöä baseissa (ja miksei myös maastossa). Tuli tuolta Antenociti's Workshopissa katseltua esimerkiksi tällaista mutta nuo skaalat vähän epäilyttää, että onko tuo miten käyttökelpoista esimerksiksi mordheim napeille. Lisäksi jos alkaa mordheimiin lautaa väsäämään, niin tuollaiset 13cm x 7,5cm levyt taitavat tulla käytettyä aika nopeasti.

Onkos kellään kokemusta näistä teksturoiduista levyistä ja minkä mallisista? Vai onko fiksumpaa vain hommata tavallista levyä ja leikellä siitä palaset? Saisi vähän katulaattojen välille pientä koko/korkeuseroa. Kertokaas tällaiselle alottelijalle jotain vinkkejä.

Ninjapiraatti

Re: Teksturoitu PVC levy

Viesti Kirjoittaja Ninjapiraatti » Ke 29.03.2017 19:36

Kokemusta ei ole mutta voisin kuvitella, että kun hommaat yhden tollasen laatan. Sitte vaa hommaa rautakaupasta jotain greenstuffin vastaavaa tuotetta, käyttää tuota muottima (tai tekee jopa itse muptin) ja siitä pilkkoo palasia. Itse ainaki toimisin näin, mutta joku fiksumpi ja asiasta jotain oikeasti tietävä osaa varmaan paremmin neuvoa.

ile

Viesti Kirjoittaja ile » Ke 29.03.2017 19:57

En ole ihan varma, ymmärsinkö kysymyksesi.

Voiko noista leikellä baseja? Kyllä voi, mutta tarkasti basen muotoon leikkaaminen voi olla pikkuisen vaivalloista. Myöskin jos liimaa tuollaista levyä basen päälle, tulee basesta aika paksu. Toisaalta tuollaista parin millin paksuista levyä voi käyttää suoraan basena, eli ei tarvitse liimailla minkään päälle. Oletko vilkaissut renedran valikoimaa? Siellähän on suoraan 20mm x 20mm katukiveysbaseja. Säästyt leikkaamiselta ja hinta per base ei muistaakseni poikkea paljonkaan kuvioidusta levystä itse leikatuista. Jos lasket työllesi hinnan, huomaat nopeasti, että valmiiksi tehdyt ovat halvempia.

Baseihin tulevia tekstuureja varten on myös ohuita mattomaisia tekstuurilevyjä. Ja sellaisia rullamuotteja, joilla saa rullata greenstuff-kerroksen yli ja tulos on esim. katukiveystä.

Voiko noita käyttää maaston rakennusosina? Tottakai, ja soveltuvat siihen oikein hyvin. Klassinen tapa säästää kallista valmislevyä on käyttää sitä vain suuremmilla aukioilla ja joissakin harkituissa pistemäisissä kohdissa. Loppu maasto voi olla soratietä, tai katukiveys on peittynyt sortuneiden talojen rojuun ja tiili/laastimurskaan.

-ile

Rutabaga
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Rutabaga » Ke 29.03.2017 20:00

Tämä threadi muistui mieleen.
Greenstuffkaulimia, tapettia, muovilevyä, ja tietty korkkilevyä.
Väitteesi on hyvä...mutta olet väärässä.
http://jarecsblog.blogspot.com Melko aktiivista seurantaa askarteluistani.

Finet

Viesti Kirjoittaja Finet » Pe 31.03.2017 00:21

Itse olen tiilikuvioista tapettia aikoinaan pamauttanut Mordheim-pelipöydän pintaan ja veli basetti Empire-armeijansa samalla kamalla. Oli silloin hankala löytää ja semikallista, koska piti tilata liikkeeseen isohko rulla.

Vähän kaipailisin kaaosarmeijaani helppoa basetustapaa. Mistä kuvioitua tapettia kannattaa etsiä? Ei tiilikuvioista, kun sitä on vielä jemmassa, vaan jotain pahisjoukoille sopivampaa. Vähän tämän kaulimen kuvion tapaan. Ebaystä tuli vastaan vain jotain pitsikuvioita, glitter-pasketta ja muuta sisutushömppää.
ile kirjoitti:
Ke 29.03.2017 19:57
Baseihin tulevia tekstuureja varten on myös ohuita mattomaisia tekstuurilevyjä.
Mistähän näitä löytää? Mitä materiaalia ne ovat?
Viimeksi muokannut Finet, Pe 31.03.2017 00:25. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

ile

Viesti Kirjoittaja ile » Pe 31.03.2017 09:01

Finet kirjoitti:
Pe 31.03.2017 00:21
ile kirjoitti:
Olen löytänyt näitä Tamiyalta. Googlaa "Tamiya diorama sheet" ja katso vaikka kuvat. Paria Tamiyan mattoa voisi käyttää myös seinänä, mutta katukiveyksiksi nuo kai on tarkoitettu.

Materiaali on jotain kumimaista, siis taipuisaa ja sen verran paksua, että syntyy reliefi, johon esim. kuivaharjaus tarttuu mainiosti.

Näitä myi joku suomalainenkin kauppa. Itse olen tilannut netistä.

Tällä foorumilla Sergeant on käyttänyt näitä. Kurkkaa:
viewtopic.php?f=4&t=96383&start=20
Skrollaa kakkossivun loppupuolelle. Kolmossivulla näkyy lisää.

Saattoi olla, että Sergeantin blogissa oli vielä kuvia valmistusvaiheesta.

-ile

Ninjapiraatti

Viesti Kirjoittaja Ninjapiraatti » Pe 31.03.2017 09:27

ile kirjoitti:
Pe 31.03.2017 09:01
Finet kirjoitti:
Pe 31.03.2017 00:21
ile kirjoitti:
Olen löytänyt näitä Tamiyalta. Googlaa "Tamiya diorama sheet" ja katso vaikka kuvat. Paria Tamiyan mattoa voisi käyttää myös seinänä, mutta katukiveyksiksi nuo kai on tarkoitettu.

Materiaali on jotain kumimaista, siis taipuisaa ja sen verran paksua, että syntyy reliefi, johon esim. kuivaharjaus tarttuu mainiosti.

Näitä myi joku suomalainenkin kauppa. Itse olen tilannut netistä.

Tällä foorumilla Sergeant on käyttänyt näitä. Kurkkaa:
viewtopic.php?f=4&t=96383&start=20
Skrollaa kakkossivun loppupuolelle. Kolmossivulla näkyy lisää.

Saattoi olla, että Sergeantin blogissa oli vielä kuvia valmistusvaiheesta.

-ile
Pikainen googlaus tarjos tällasta.

https://www.hobbylinna.fi/tuote/diorama ... -/V442440/

Vader
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vader » To 20.04.2017 10:34

Aihetta liipaten bongasin tällaiset, kun ihan muuta haeskelin. Warbasesilla on näköjään nykyään myös muovisia baseja, joissa on valmiina katekivetys:
http://war-bases.co.uk/index.php?route= ... ct_id=1360
Omat mietelmät ja muistelmat, tai ihan vaan figupäiväkirja: http://vainvader.wordpress.com/

Finet

Viesti Kirjoittaja Finet » To 20.04.2017 20:55

Kiitti vinkeistä. Tuli runsaasti googlailtua eri optiota basetukseen.

Diorama Sheeteistä tämä vaikutti sopivalta pahisarmeijalle - varsinkin, jos laavaksi maalaisi.

Hakusanoilla textured/embossed plasticard/plastic sheet löytää mm. Ebaystä monenlaista tiili-ja katukivetyskuvioita (plus scifihenkisempää).

Tapettejakin löytyi kohokuvioituna lopulta monenlaista Ebaystä (suomalaisista liikkeistä huonosti), mutta näitä joutuu joko tilaamaan 10-20 metriä tai sitten ylihintaisia n. A5-A4 -kokoisia näytepaloja.

Päädyin lopulta pienoisrautatiekamaan, vaikka ne tuntuvat olevan hinnoissaan. Faller-valmistajalta löytyi omaan makuun sopiva kivikuvioitu junatunnelin sisäseinälle laitettava Decorative Sheet. Mainostavat olevan "flexible", joten on kai jotain kumimaista. Saa nähdä. Pistin tilaukseen Ebaystä. Kerron kokemuksia, kun tavaran saan.

Rutabaga
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Rutabaga » Pe 21.04.2017 10:19

Finet kirjoitti:
To 20.04.2017 20:55
...jos laavaksi maalaisi.
Ooks koittanu mitä tapahtuis, jos blankon basen eka laavaksi, ja GW:n Agrellan Earthia päälle?
Voiskohan sitä AE:iä myös muuttaa eri väriseksi tipalla tai kahdella toista väriä (en tiedä, siksi kysyn)?
Väitteesi on hyvä...mutta olet väärässä.
http://jarecsblog.blogspot.com Melko aktiivista seurantaa askarteluistani.

Ninjapiraatti

Viesti Kirjoittaja Ninjapiraatti » Pe 21.04.2017 10:38

Finet kirjoitti:
To 20.04.2017 20:55
Kiitti vinkeistä. Tuli runsaasti googlailtua eri optiota basetukseen.

Diorama Sheeteistä tämä vaikutti sopivalta pahisarmeijalle - varsinkin, jos laavaksi.
Näin joskus taannoin jonkun tehneen saman efektin kananmunan kuorilla. Jos kaipaa siis vielä halvempaa vaihtoehtoa.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”