Tee se itse: Figuboksi

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Mordjinn

Tee se itse: Figuboksi

Viesti Kirjoittaja Mordjinn » Su 09.07.2017 10:57

Kesän alussa taloon muuttaneille 40k armeijoilleni tarvittiin toimiva ja mieluusti halpa säilytysratkaisu. Päätin tehdä itse. Ominaisuuksista tärkeimmät olivat hinta, helppo varastoitavuus ja se että armeijat olisivat helposti saatavilla. Minulla on paljon kaikenmaailman foam-salkkuja ja niiden ongelma on ettei yhteen halpaan salkkuun mahdu kovin isoa armeijaa ja oikeiden ukkeleiden löytäminen salkkuvalikoimasta on aina aikamoista etsimistä.

Tarvikkeet:
- 2x Biltema säilytyslaatikko 31l + kannet yht. ~14,50€
- 0,7mm paksuinen Peltiarkki 500 x 1000 mm myös Biltemasta 13,99€
- Peltisakset Biltemasta 7,99€
- Teräs epoksi kaksikomponenttiliima Biltemasta 3,99€

+ musta halpis spraymaali, joka oli jo varastossa.

Yhteensä kaksi laatikkoa kustansi siis 40€, mutta peltisakset ovat tuosta prosentuaalisesti iso kustannus. Yhdestä peltiarkista riittää peltiä kolmeen valitsemani kokoiseen laatikkoon, eli kolmannen boksin kustannus olisi pelkkä boksin hinta, eli noin 7,20€. Jos jostain roskalavalta tms. löytää peltiä sopivia paloja niin sillä säästäisi jo puolet hinnasta.

Työvaiheet:
1. Pyyhi peltiarkista öljyt pois (itse pyyhin isoimmat pois talouspaperilla ja pesaisin astianpesuaineella)
2. Piirrä laatikon pohjaa apuna käyttäen laatikon pohjan muoto peltiarkkiin (voi myös tehdä pahvista tms. mallikappaleen jos haluaa)
3. Leikkaa pohjapalat irti peltisaksilla (kantsii käyttää hanskoja, meni kädet ihan raapaleille)
4. Maalaa pellinpalat spraylla (tämä vaihe ei ole pakollinen, tein kun oli sprayta ja aikaa)
5. Liimaa pellinpalat laatikkoon epoksilla

Valmis.

Magneetit toki täytyy liimata ukkeleiden pohjiin. Tilasin omani Kiinasta ja koko Dark Imperium boksin basemagneetit maksoivat noin $5 yhteensä. Valitsin laatikon koon että Death Guardin Drone ja Primaris Marineiden lentojäbät voivat seistä pystyssä. Tarvittaessa voi laatikkoon rakentaa kakkostason, jolloin yhteen boksiin saa mahtumaan aikamoisen armeijan.

Tässä vielä muutama otos rakennusvaiheista:

Kuva

Kuva

Kuva

ookkeri

Re: Tee se itse: Figuboksi

Viesti Kirjoittaja ookkeri » Ma 10.07.2017 11:41

Toivottavasti tämä motivoi itseäni tarpeeksi, sillä jo pitkään olen halajannut lisää figubokseja ja foamit ei mitään hyviä valintoja ole etenkään wip-metallifiguille. Näitähän pitäisi kymmenittäin melkein rakennella mutta onpahan tekemistä.

Kuinka hyvin tuo liima pitää tuon metallilevyn paikoillaan? Pitää vissiin lähteä käymään biltemassa tai vastaavassa lähipäivinä shoppailemassa, sekä töistä lähteä jonain päivänä aikasempaan että ehtisi kattopeltiliikkeessä käymään ennen sen sulkeutumista.
40K-laskuri (W/D/L)(suluissa turnauspelit)
Daemons of Nurgle: 4/0/0+(0/0/0)
Daemons of Khorne: 0/0/0+(0/0/0)
Death Guard: 3/0/0+(0/0/0)

THelppi

Viesti Kirjoittaja THelppi » Ma 10.07.2017 20:49

Täytyypä itekin moinen duunata. Minkä kokoisia magneetteja suosittelet tohon hommaan?
http://sotatanner.blogspot.fi/ - Pikku-ukkoilua ja semmosta

Mordjinn

Viesti Kirjoittaja Mordjinn » Ke 12.07.2017 05:41

ookkeri kirjoitti:
Ma 10.07.2017 11:41
Kuinka hyvin tuo liima pitää tuon metallilevyn paikoillaan?

Karhensin laatikonpohjan hiekkapaperilla ja laiton liimaa varsin paljon. Ei ainakaan kevyellä nykimisellä irtoa tai hievahda.
THelppi kirjoitti:
Ma 10.07.2017 20:49
Täytyypä itekin moinen duunata. Minkä kokoisia magneetteja suosittelet tohon hommaan?
Riippuu baseista (tai siis niiden syvyydestä) ja figun materiaalista. Kevyet muovifigut pysyvät 2mm magneeteilla hyvin. Kunhan vain magneetin paksuus on basen "syvyinen". Jouduin itse liimaamaan Poxwalkereille pienen plasticardin palan mukaan että Magneetti olisi paremmin kontaktissa.

Mukavaa jos intoudutte väsääm omia laatikoita. Pistäkää kuvia valmiista bokseista tänne, varsinkin jos teette tuotekehitystä.

Lateksimajava

Viesti Kirjoittaja Lateksimajava » Ke 12.07.2017 14:31

Hei kiitos ohjeista!

Mites tuo 0,7mm levy, soveltuuko esim movement trayn pohjaksi? Leikkaako noilla peltisaksilla myös paksumpaa levyä?
Samba del los Mushroomos!

MYY MULLE METALLISIA BEASTMANEJA JA MUITA KAAOSJUTTUJA!

Mordjinn

Viesti Kirjoittaja Mordjinn » Su 16.07.2017 17:34

Lateksimajava kirjoitti:
Ke 12.07.2017 14:31
Hei kiitos ohjeista!

Mites tuo 0,7mm levy, soveltuuko esim movement trayn pohjaksi? Leikkaako noilla peltisaksilla myös paksumpaa levyä?
Voisi kuvitella että tuosta 0,7mm levystä saa oikein hyviä movement trayta. Toki voi ottaa vaikka 1mm levyä, jos tuntuu että tuo on liian ohutta. Kyllä peltisaksilla sitäkin leikkaa.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”