Varaosia Bilteman kynäruiskuun

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
THelppi

Varaosia Bilteman kynäruiskuun

Viesti Kirjoittaja THelppi » To 12.10.2017 23:06

Kävi niin ikävästi, että putsatessani Biltemasta ostettua kynäruiskua suutin otti ja tipahti otteestani lattialle. Siisteydestä huolimatta, ja sukan kanssa imuroituani tovin totesin osan kadonneen warpin syövereihin, ja tarvitsen siihen nyt vaihtokappaleen. Biltemasta ei kyseistä osaa löydy, joten mikähän tuohon sopisi? Ilmeisesti eri valmistajilla on vähän erilaiset nuo, joten jos jollain on vastaavasta kokemusta niin auttakeehan surullista maalaria. Vaihtoehtoisesti saa suositella uutta, mielellään parempaa värkkiä johon saisi mielellään vaihdettua suutinta ja neulaa eri kokoihin.
http://sotatanner.blogspot.fi/ - Pikku-ukkoilua ja semmosta

Dr. Icchan
Viesti:

Re: Varaosia Bilteman kynäruiskuun

Viesti Kirjoittaja Dr. Icchan » Pe 13.10.2017 05:46

Bilteman ruiskut maksaa about saman verran kuin varaosat parempiin ruiskuihin.
Jos haluat siirtyä laadussa vain yhden pykälän ylöspäin, voin suositella Harder & Steenbeck Ultra sarjaa. 2-in-1 boksissa on 0,2mm ja 0,4mm neulat ja suuttimet, muistaakseni myös 2ml ja 5ml maalikupit. Hinta vähän päälle satasen.
Seuraava pykälä olis Harder & Steenbeck Infinity sarja, hinta vähän päälle pari hunttia.

finmirage

Viesti Kirjoittaja finmirage » Ke 18.10.2017 12:57

Dr. Icchan kirjoitti:
Pe 13.10.2017 05:46
Bilteman ruiskut maksaa about saman verran kuin varaosat parempiin ruiskuihin.
Jos haluat siirtyä laadussa vain yhden pykälän ylöspäin, voin suositella Harder & Steenbeck Ultra sarjaa. 2-in-1 boksissa on 0,2mm ja 0,4mm neulat ja suuttimet, muistaakseni myös 2ml ja 5ml maalikupit. Hinta vähän päälle satasen.
Seuraava pykälä olis Harder & Steenbeck Infinity sarja, hinta vähän päälle pari hunttia.
Hinta vähän päälle satasen, mutta sit pitää ostaa myös uus kompura, joka maksaa sen 2-3 sataa. Eiks niin?

Dr. Icchan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dr. Icchan » Ke 18.10.2017 14:20

finmirage kirjoitti:
Ke 18.10.2017 12:57
Hinta vähän päälle satasen, mutta sit pitää ostaa myös uus kompura, joka maksaa sen 2-3 sataa. Eiks niin?
Ei tarvi, se Bilteman kompura käy ihan hyvin. Mulla ollu se jo 5-6 vuotta käytössä. Uutta tarvitsee kattella vain jos vanha hajoaa.

finmirage

Viesti Kirjoittaja finmirage » To 19.10.2017 09:28

Dr. Icchan kirjoitti:
Ke 18.10.2017 14:20
finmirage kirjoitti:
Ei tarvi, se Bilteman kompura käy ihan hyvin. Mulla ollu se jo 5-6 vuotta käytössä. Uutta tarvitsee kattella vain jos vanha hajoaa.
Ai on ollut vai? Aina kun mä olen nähnyt sut ruiskuttelemassa, niin on ollut kyllä ihan kunnon kompura jossa oma säiliö ja nesteenpoistin.

tneva82

Viesti Kirjoittaja tneva82 » To 19.10.2017 09:42

finmirage kirjoitti:
To 19.10.2017 09:28
Dr. Icchan kirjoitti:
finmirage kirjoitti:
Ai on ollut vai? Aina kun mä olen nähnyt sut ruiskuttelemassa, niin on ollut kyllä ihan kunnon kompura jossa oma säiliö ja nesteenpoistin.
Noh en tiedä mikä kompura on kunnon kompura tai mikä kompura DR. Icchanilla on mutta se bilteman kompura mikä mulla on omaa säiliön ja nestepoistimen tosin kuulemma kompuran oma nesteenpoistin ei riitä(jotain tekemistä lämpenemisen kanssa) mikä selittäisi omatkin ilmiöt mikä täsmäsi toisen henkilön ongelmiin(tietyn ajan jälkeen alkaa ruiskutus ei toimi kunnolla enää. Puhdistus ei auta mutta pitkä tauko kylläkin ja alkaa systemaattisesti pidemmän session jälkeen) mutta tuokin on käsittääkseni vain lisäosa kompressorista lähtevän letkun ja ruiskun väliosaan joten selvinnen pelkästään tuolla ilman uutta kompuraa.

Sit jos tosiaan itsekkin tarttee vaihtaa kompressori jää kynäruisku maalailut toistaiseksi. Löytyy tällä hetkellä parempaakin käyttöä tuolle rahalle.
"There's probably volcano crater-kingdoms full of Bretonnian-esque knights who ride reptile-horses to battle and crap like that. " - Josh Reynolds

finmirage

Viesti Kirjoittaja finmirage » To 19.10.2017 09:59

tneva82 kirjoitti:
To 19.10.2017 09:42
finmirage kirjoitti:
Dr. Icchan kirjoitti:
finmirage kirjoitti:
Noh en tiedä mikä kompura on kunnon kompura tai mikä kompura DR. Icchanilla on mutta se bilteman kompura mikä mulla on omaa säiliön ja nestepoistimen tosin kuulemma kompuran oma nesteenpoistin ei riitä(jotain tekemistä lämpenemisen kanssa) mikä selittäisi omatkin ilmiöt mikä täsmäsi toisen henkilön ongelmiin(tietyn ajan jälkeen alkaa ruiskutus ei toimi kunnolla enää. Puhdistus ei auta mutta pitkä tauko kylläkin ja alkaa systemaattisesti pidemmän session jälkeen) mutta tuokin on käsittääkseni vain lisäosa kompressorista lähtevän letkun ja ruiskun väliosaan joten selvinnen pelkästään tuolla ilman uutta kompuraa.

Sit jos tosiaan itsekkin tarttee vaihtaa kompressori jää kynäruisku maalailut toistaiseksi. Löytyy tällä hetkellä parempaakin käyttöä tuolle rahalle.
Jaa-a en tiennyt, että Biltemassa myydään tuommoista. Olen koko ajan olettanut, että se "bilteman kompura" on näkemäni basic malli, joka puskee jatkuvalla tasaisella paineella ollessaan päällä ja jossa ei ole koneen lisäksi oikeastaan mitään muuta.

Dr. Icchan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dr. Icchan » To 19.10.2017 12:40

finmirage kirjoitti:
Siellä on kaks kompuraa, mä en käytä sitä isompaa kuin harvemmin. Niiden letkuissa on eri liittimet, bilteman kompurassa kierrettävä liitin jossa mulla on useimmin käytössä oleva Ultra kiinni ja toisessa pikaliitin joka sopii mun Infinity ruiskuun. Se toinen kompura on siis käytössä vain kätevyyssyistä, kun en jaksa aina ruiskun vaihdon yhteydessä vaihtaa letkua kompurasta toiseen.

Biltemalla on yksi harrastekäyttöön tarkoitettu perusmalli jossa on semmonen sininen peltikuori ympärillä. http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/V ... 000031136/
Se säiliö siinä alla ei ole painesäiliö vaan mäntäkammio jos tneva sitä tarkoitti. Bilteman isommat kompurat on tarkoitettu painetyökaluille. En sitten tiedä kuinka hyvin ne soveltuu kynäruiskukäyttöön, ilmavirtauksen määrä on ainakin reippaasti isompi mikä voi olla ongelma.

finmirage

Viesti Kirjoittaja finmirage » To 19.10.2017 12:46

Joo ja mä viittasin juurikin tuohon siniseen versioon, jossa ei ole sitä omaa painesäiliötä, joka on mun oman kokemuksen perusteella ihan pakollinen sit jos ruiskuttelee enemmän kuten myös nesteenpoistin. Puhun siis semmosista useiden tuntien ruiskuttelusessioista.

Painesäiliöllisillä vehkeillä voi säätää portaattomasti painetta ja kuunnella vaikka musiikkia samaan aikaan, kun laite ei pärise koko ajan. Myöskään mikään kompura ei kestä kauan jos sitä käyttää tuntitolkulla yhteen soittoon ja ilman nesteenpoistinta about 30 minuutin jälkeen ruisku alkaa yskimään vettä --> pilaat tehdyn työn.

Tätä siis tarkoitin "kunnon vehkeellä"

Ninjapiraatti

Viesti Kirjoittaja Ninjapiraatti » To 19.10.2017 12:59

En tiedä onko tää nyt sopiva lanka kysellä, mutta onko kellään tietoa/kokemusta Motonetin kynäruiskukompressorista? Ensimmäistä kompressoria oisin hommaamassa ja Motonet nyt sattuu paikkakunnalta löytymään.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/751933/K ... ti-0-4-bar

Dr. Icchan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dr. Icchan » To 19.10.2017 13:01

Mä oon sitä "kunnon vehjettäkin" käyttänyt pidempiä sessioita, vaikea siinä oikeasti huomata mitään käytännön eroa. Se parin litran säiliö antaa ehkä pari minuuttia työskentelyaikaa ilman että kompura käy jatkuvasti, mutta ei sen enempää. Musiikkia (tai mun lemppari, audiokirjaa) voi kyllä kuunnella tavallisenkin kompuran kanssa, ei ne niin paljoa ääntä pidä.
Useampaa tuntia en kuitenkaan jaksa ruiskutella, ei se varmaan kauheen tervettäkään ole kädelle pitää siinä asennossa niin pitkiä aikoja.
Paineensäätö onnistuu myös noilla säiliöttömillä.

Jos jo 30 minuutin ruiskuttelun jälkeen alkaa yskimään vettä, on joko veden erotin paskana tai ilmassa liikaa kosteutta. Reippaasti 30 min pidempiä sessioita olen tolla Bilteman MC-90 kompuralla ruiskutellut, eikä ole ollut veden kanssa ongelmia.
Ehkä ne ongelmat onki ruiskun ja penkin välissä?

Dr. Icchan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dr. Icchan » To 19.10.2017 13:02

Ninjapiraatti kirjoitti:
To 19.10.2017 12:59
En tiedä onko tää nyt sopiva lanka kysellä, mutta onko kellään tietoa/kokemusta Motonetin kynäruiskukompressorista? Ensimmäistä kompressoria oisin hommaamassa ja Motonet nyt sattuu paikkakunnalta löytymään.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/751933/K ... ti-0-4-bar
Se on luultavasti täsmälleen samanlainen kompura kuin Biltemalla, mutta ilman sitä peltikuorta ympärillä. Suurin ero ehkä siinä, että toinen maksaa 140€ ja toinen 90€.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”