Tutoriaali: Vesiliukoiset öljyvärit, blendausta helpommalla

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Joonatin
Viestit: 519
Liittynyt: Pe 21.03.2008 01:01
Paikkakunta: Tampere

Tutoriaali: Vesiliukoiset öljyvärit, blendausta helpommalla

Viesti Kirjoittaja Joonatin »

Ajattelin raapustella tästä aiheesta pienen huonohkon tutoriaalin ja veikkaisin että netistä löytyy kolmannella kotimaisella parempaakin. Mutta kokeillaan...

Eli sujuva blendaus, tuo figumaalareiden ikuinen ongelma. Sen voi tehdä akryyleillä, vaihtoehtoisia tekniikoita on monia, maalataan ohuempia kerroksia, wet blending, feathering ja mitä kaikkea sitä nyt löytyykään. Useimmiten vähemmälle huomiolle jää kuitenkin erikoisemmat ratkaisut, joihin ei törmää Valkeassa Kääpiössä (tm), tahi figukaupan maalihyllyssä, eikä välttämättä pienoismalli- ja askartteluliikkeissäkään. Perinteisemmät taidemaalarit ovat maalanneet jo joitakin vuosisatoja erinäisillä öljymaaleilla.

Öljymaalien suurin ongelma on yleensä se että niiden kanssa täytyy käyttää järeämpiä liuottimia, kuten tärpättiä tai lakkabensiiniä. "Hajuttomia" versioita löytyy myös, mutta pääosin koostumus niissä on sama ja päähän nekin menevät, kun huuruissa on riittävän pitkään, haju vain ei ole niin kamala. Lisäksi kuivuminen kestää ikuisuuksia. Näillekin löytyy kyllä emalien ohessa paikkansa figumaalauksessa, koska ovat yleensä laadultaan erinomaista maalia. Nämä voivat kuitenkin vielä äitinsä helmoissa viihtyvän aloittelevan figumaalarin suunnitelmissa saada aikaan jyrkän "EI!" huudahduksen.

Onneksi on vaihtoehto, eli vesiliukoinen öljymaali. Näitä löytyy ainakin Winsor & Newtonilta ja ovat saatavilla useimmissa taideliikkeissä. Hintaa tuubille kertyy 7-8e/kpl, isomman sarjan voi saada vähän halvemmalla. Tuubin koko on 37ml ja tavara on aika paljon jäykempää kuin normaali figumaali ja pigmenttiä näissä on vaikka muille jakaa. Näitä voi ohentaa vedellä tai tärpätillä vähän käyttökohteen ja tarpeen mukaan. Ilmastointi on syytä olla kuosissa jos tärpätillä sählää. Älä yritä käyttää vettä ja tärpättiä sekaisin, se ei toimi.

Kuva

Kuvassa on muutama tuubi vesiliukoista öljymaalia, oikeanpuoleisin tuubi on perinteistä normaalia öljmaalia. Paletilla on pala talouspaperia, johon olen ruutannut paria sävyä. Paperi imee ylimääräisen öljyn pois maalista, mikäli sitä on tuubin päähän kertynyt. Maali kuivuu näin hieman nopeammin ja ikäviä yllätyksiä sattuu vähemmän. Koska maali on hiukan normaalia jäykempää, kannattaa hankkia tähän käyttöön ihan omat pensselit. Keinokuituiset litteäpäiset parin euron pensselit, esimerkiksi kokoa 2 ovat ihan hyviä.

Hyviin puoliin näissä maaleissa lukeutuu pitkä kuivumisaika, minkä johdosta myös blendaus ja muu sävytys näillä on todella mukavaa puuhaa. Kosketuskuivaksi maali kuivahtaa muutamassa tunnissa, nopeamminkin riippuen kerrospaksuudesta, maalin ohentamisesta ja huoneen lämpötilasta. Lisäksi näissä on lähes taianomainen ominaisuus, ne saa pyyhittyä vielä levityksen jälkeen pois figun pinnalta, jos jotain meni pieleen. Tässä on kuitenkin pieni ero normaaliin öljyväriin, öljyväri lähtee tärpätillä useimmiten vielä seuraavanakin päivänä irti, mutta vesiliukoisesta versiosta voi jäädä pieniä jälkiä, käytit sitten vettä tai tärpättiä poistamiseen.

Glazeihin ja washeihin suosittelen kuitenkin käyttämään normaaleja öljyvärejä ja tärpättiä. Vesiliukoiset värit tuntuvat joskus jättävän hieman kokkareita, varsinkin vedellä ohennettuna washailussa. Muutenkin jälkien korjaaminen normaalilla öljyvärillä on helpompaa.

Itse maalausprosessi on seuraavanlainen:

Käytän tässä tapauksessa värejä metallin sävytykseen. En ole mikään NMM-spesialisti, itse asiassa olen siinä todella huono, mutta yhdistelemällä hilemaaleja ja varjostuksia, saa aseista ja haarniskoista hieman dramaattisemman näköisiä. Ekassa kuvassa kummittelee taustalla myös vesipurkkini. Kannattaa opetella käyttämään omaa purkkia ja pensseleitä metallimaaleille ja normaaleille. Välttyy ikäviltä glitterhileiltä demonin iholla, nimimerkillä kokemusta on, kun en ollut huuhtonut pensseliä riittävästi.

Kuva

Aloitin maalaamalla figut normaaleilla akryyliväreillä (kynäruiskulla yläviistosta niin ei tarvitse tehdä varjoja itse) ja suihkuttamalla päälle kerroksen kiiltolakkaa. Öljyväri tarttuu kiiltolakkaan hiukan vähemmän ja lähtee pinnalta helposti pyyhkimällä ennen kunnollista kuivumista. Tämän jälkeen tein kevyen sävytyksen ja blackliningin hyvin ohennetulla öljyvärillä mallia Perylene Black, normaali musta on parempi, mikäli kyseessä ei ole kummituksista tai muista pelottavista otuksista joihin vihertävä sävy sopii. Tässä välissä voi laittaa päälle toisen kerroksen lakkaa, tai jättää laittamatta, vähän makuasia, mutta öljyväri ei yleensä lähde liikkeelle kunhan saa kuivua riittävän pitkään. Lakkasit tai et, odota ainakin seuraavaan päivään, tai anna figuille vähän ekstralämpöä lampulla. Varo muovi- ja hartsifigujen tapauksessa hieman, etteivät mene mutkalle.

Muista kuitenkin figun lakkaus ennen kuin alat maalata uudestaan akryyleillä öljyn päälle! Maalit eivät välttämättä pidä toisistaan, tai akryylimaali ei tartu kunnolla.

Kuva

Vesiliukoiset öljyvärit sekoitellaan paletilla sopivista sävyistä lastalla. Samassa yhteydessä voi lisätä pipetillä pisaran tai pari vettä, jos maali tuntuu liian jäykältä. Tähän syntyy jonkinlainen näppituntuma. Kuvassa näkyy käyttämäni lasta ja pari pensseliä. Sävyä voi joutua hakemaan hetken, mutta tuubit ovat isoja, käyttö minimaallista ja maali todella riittoisaa, joten ei hätää maalin hukkaamisesta. Lisäksi läpikuultavuutta on helppo hallita maalin määrää muuttamalla figun pinnalla, joten ovat myös siinä mielessä anteeksiantavia.

Kuva
Kuva

Vertailussa näkee hyvin mihin kohtiin kirvestä olen sutinut öljyväriä. Kerros on melko paksu, mutta se on helppo hieroa pensselillä tasaisemmaksi. Mitä tummempaa jälkeä haluat, sitä enemmän maalia pitää laittaa, mutta sitä on helppo lisäillä jälkikäteen. Lisäksi sääntö ohuista kerroksista pätee yhtälailla näihin kuin akryyleihinkin. Mitä useamman ohuen kerroksen jaksat sutia, sitä siistimpi lopputulos.

Kuva

Maali levitetään figun pinnalla hieromalla ja töpöttelemällä pensselillä. Kuvassa ei tosiaan ole edelliseen kuvaan verrattuna tehty muuta kuin levitetty maali strategisille paikoille ja toivottu että lopputulos näyttää etäisesti järkevältä ja hyvältä. Blistereistäkin löytyvä vaahtomuovi toimii myös hyvin jos kyseessä on isompi pinta. Foamilla on myös hyvä pyyhkiä ylimääräistä maalia pois, mutta kannattaa olla tarkkana. Foami vetää helpolla mukaansa maalia liian syvältä koloista ja joudut aloittamaan alusta. Kokemus auttaa tässäkin.

Ottaisin kuvia valmiimmista figuista, mutta kurja kamerani on todella surkea metallien kuvauksessa ja en jaksa vielä kuvauskaappiakaan viritellä toimintaan. Lisään kuvia kunhan saan koko yksikön lopulliseen kuntoonsa.

Lisälukemista aiheesta löytyy esimerkiksi Massive Voodoolta Jarheadin tutoriaalista. Tutoriaali on normaaleille öljyväreille, mutta niihin pätevät pitkälti samat säännöt. Lisäksi tutoriaalin lopussa on erinomainen video öljyvärien käytöstä. Suosittelen katsomaan, aiot sitten käyttää öljyjä tai et.
Painting miniatures is like making love to a beautiful woman... It doesn't happen in real life.
Oi, maalattuja figuja, kuinka söpöä

Öljyväri-tutoriaali

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”