Uusi sivellin -suositelkaa ja vinkatkaa

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Mordjinn

Uusi sivellin -suositelkaa ja vinkatkaa

Viesti Kirjoittaja Mordjinn » Ti 16.08.2016 16:38

Tulipa mieliteko päivittää välineitä. Winsor & Newtonin Series 7 vaikuttaa oivalliselta.

Onko hintansa väärti vai onko markkinoilla nyt jotain hinta/laatusuhteeltaan parempaa? Nyt käytössä Army Painterin ja GW:n suteja, jotka väsyvät valitettavan pikaisesti.

Mistä noita kannattaa hankkia pääkaupunkiseudulla? Haussa sellainen GW:n nykyistä layer brushia vastaavan kokoinen suti, ei mikään atominmaalaamisen tarkoitettu piperrin.

Nysse

Re: Uusi sivellin -suositelkaa ja vinkatkaa

Viesti Kirjoittaja Nysse » Ti 16.08.2016 19:44

Itse olen noita käyttänyt nyt kolmisen vuotta. Toinen setti menossa ja alkaa pikkuhiljaa olla vaihtokunnossa. Figuja vuosittain maalattu n. 500kpl 15-28mm skaaloissa eli kestävät todella runsasta käyttöä erittäin hyvin.

Briteistä tilattuna irronnut n. 8-12e hintaan koosta riippuen eli eivät nyt varsinaisesti ole kuin 3-4x peruspensseleiden hinnasta. Jotkut perus synteettiset kestäneet maksimissaan kuukauden itsellä kun W&N sen 1-1.5v helposti. Kärkeä pitävät yhä hyvin, mutta huomaa että kimmoisuus kärsii ja eivät pidä sisällään yhtä hyvin maalia enää.

Parhaana puolena noissa ainakin omasta mielestä ollut hyvä kärjen pito mikä taas mahdollistaa isommalla sutikoolla maalaamisen. Nopeampi maalata ja pensseli säilöö sisäänsä enemmän maalia ja ei kuivu kovinkaan herkästi. Käytössä 00-2 koot, eniten käyttöä näkee 1 ja 0. 00:n tarkkuutta harvemmin tarvitsee edes 15mm skaalassa. 0:lla tarkkuustyöt ja 1 on se peruspensseli. Seuraavassa tilauksessa nappaan varmaan 3 koon myös alkuvaiheen maalailuihin.

Suomesta löytyy joistain taiteilijatarvikeliikkeistä, mutta hinnat n. 20e kappale. Briteistä Ken Bromleyn putiikki on osoittautunut hyväksi. Nopeat toimitukset ja halvat hinnat. https://www.artsupplies.co.uk/
Nopat & Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho

Figuharrastetta insinöörin putkiaivoilla: Engineered Gaming

marke

Viesti Kirjoittaja marke » Ti 16.08.2016 20:20

Melko tyhjänpäiväistä hommaa harkita edes mitään muita luonnonkarvoja ku W&N Series 7, Raphael 8404 tai Da Vincit. Menee vaan rahat hukkaan. W&N on sitten laatuongelmia valiteltu viimeaikoina, joten tarkkana sen postimyynnin kanssa. Mistä muuten saa Suomesta W&N Series 7 normiversioo? (eli ei miniature). Arteljeesta löytyy Miniaturee, mutta sillä ei mun mielestä figumaalauksessa tee yhtä paljon ku pitkällä karvalla.

Ite oon käyttäny noista vaan 8404:sta, mutta kyl kaikki nää "tosi hyvät ja halvat" on testattu ja roskiskamaa suoraan sanottuna. Hanart siveltimet, joista maksoin 3,50€, joissa lukee "näätä" on kestäny ihan kivasti, mutta on niidenkin maalausominaisuudet aika kaukana käsinvalitusta Kolinskysta.

Nysse

Viesti Kirjoittaja Nysse » Ke 17.08.2016 08:46

Kuulemma Tuubi ainakin myy Helsingissä. Normiversioitakin on ollut hyllyssä eikä pelkkää Miniaturea, mutta kannattanee varmistaa etukäteen. Varmasti saa myös tilattua liikkeeseen heidän toimittajansa kautta jos jotain uupuu.

Temperasta voisi löytyä myös.

Ja tosiaan W&N:stä kannattaa ottaa niitä normaaleja eikä Miniature versioita. Laadunvalvonnan heikentymisestä en osaa sanoa, sutta ei ole tullut itsellä vastaan. Tuolta Ken Bromleyn kautta pitäisi ainakin vaihdot (tai käytännössä korvaava viallisen tilalle) onnistua myös helposti.

Muita luonnonkarvapensseleitä tekeviä puljuja olisi esim. Rosemary & Co. Tätä paljon netissä hehkuteltu, itse tilasin pari koekappaletta ja oli melkoista sutta ja sekundaa karvojen sojottaessa minne sattuu. Muilla ollut parempaa tuuria, mutta ei ole inspannut uudestaan onnea koettaa kun ei ne W&N tuotteet kuitenkaan niin paljoa kalliimpia ole.
Nopat & Taktiikka Ry

marke

Viesti Kirjoittaja marke » Ke 17.08.2016 10:39

Nysse kirjoitti:Kuulemma Tuubi ainakin myy Helsingissä. Normiversioitakin on ollut hyllyssä eikä pelkkää Miniaturea, mutta kannattanee varmistaa etukäteen. Varmasti saa myös tilattua liikkeeseen heidän toimittajansa kautta jos jotain uupuu.

Temperasta voisi löytyä myös.

Ja tosiaan W&N:stä kannattaa ottaa niitä normaaleja eikä Miniature versioita. Laadunvalvonnan heikentymisestä en osaa sanoa, sutta ei ole tullut itsellä vastaan. Tuolta Ken Bromleyn kautta pitäisi ainakin vaihdot (tai käytännössä korvaava viallisen tilalle) onnistua myös helposti.

Muita luonnonkarvapensseleitä tekeviä puljuja olisi esim. Rosemary & Co. Tätä paljon netissä hehkuteltu, itse tilasin pari koekappaletta ja oli melkoista sutta ja sekundaa karvojen sojottaessa minne sattuu. Muilla ollut parempaa tuuria, mutta ei ole inspannut uudestaan onnea koettaa kun ei ne W&N tuotteet kuitenkaan niin paljoa kalliimpia ole.
Tänks! Temperassa on toistaiseksi löytynyt vain Raphaelia. Temperan omat kamalia, Isabeyt ihan kohtalaisia pitämään muotonsa, mutta ovat muilta ominaisuuksiltaan aika kökköjä figumaalaukseen. Hyvin kyl pysyy kärki.

Rosemaryja myös nippu täällä päässä käyty läpi. Ihan kivoja, mutta niissä on karvat pehmeät ja ei pidä kärkeään.. puhumattakaan siitä, että niissä edes olisi kovin hyvä kärki alun alkaenkaan. Series 33:sia oli ja sitten Series 98, mutta 98ssa heikompi karvan laatu ihan defaulttina, joten ei oikein voi verrata.

Mordjinn

Viesti Kirjoittaja Mordjinn » Ke 17.08.2016 16:29

Hienoa. Kiitoksia vastauksista. Käväisin juuri Tuubissa ja siellä oli W&N:nää hyllyssä hulppeat 4kpl. Yksi 000, yksi 0 ja pari tosi isoa (taisi olla kutosia). Myyjä (omistaja?) kertoili että oli tilannut ja 2-3 viikkoa kuulemma menee että saapuvat. Taidan siis tilata Englannista.

Mutta miksi normi Series 7 eikä tuota miniaturea?

MAnkka

Viesti Kirjoittaja MAnkka » Ke 17.08.2016 19:47

Mordjinn kirjoitti:Mutta miksi normi Series 7 eikä tuota miniaturea?
Kaipa se on tottumuskysymys, mutta yleensä tollasilla pidempikarvasilla siveltimillä on helpompi maalata figuja. Ja eipä pääse maali niin kelposti siveltimen tyveen jos maaleja sekottelee paletilla.
Sumppi Ry
Salon Kortti-, Lauta- ja Miniatyyripelaajat
http://sumpinmukana.blogspot.fi/

Nysse

Viesti Kirjoittaja Nysse » Ke 17.08.2016 21:59

Enemmän karvaa mikä voi pitää sisällään maalia. Jotenkin helpompi kontrolloida hommaa kun maali virtaa siksi pensselistä ulos paremmin ja ei tarvitse paletilta yhtä usein "täyttää" sutia. Ja kuten MAnkka sanoi niin ei mene yhtä herkästi maalia tyveen tuhoamaan sutia. Mieltymyskysymyshän se varmaan osittain on, mutta itse ainakin koen että tuolla on huomattavasti helpompi maalata. Suti ei myöskään taivu pidemmillä karvoilla yhtä jyrkässä kulmassa ja erilaiset kulmien korostukset helpompi tehdä pidemmän sudin sivulla.
Nopat & Taktiikka Ry

marke

Viesti Kirjoittaja marke » To 18.08.2016 16:30

Tossahan sitä jo tulikin. Pitempikarvaisen ja laadukkaan Kolinsky siveltimen, kuten W&N Series 7, hyödyt huomaa omasta mielestäni parhaiten wetblend ja glazing tekniikoissa. Washaus, kuivaharjaus ja layering hoituu yhtä hyvin halvemmallakin siveltimellä.

Squirreli
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Squirreli » La 20.08.2016 00:16

Raphaelin 8404 -sarjan siveltimet ovat parhaita, mitä itselle on vastaan vielä tullut. Suosittelen lämpimästi kokoja 0 ja 2/0. Olen kyllä kokeillut pienempiäkin Raphaeleja sekä ns. miniatyyrilinjan 8400 siveltimiä, mutta käytännössä 8404 sarja on muodoltaan ja laadultaan vaan selvästi parempi ihan detaileihin asti. Noissa ns. figusiveltimissä raphaelilla on vähemmän karvaa ja ne ovat lyhyempiä, minkä vuoksi maali kuivuu siveltimeen nopeammin. Kovalaatuisten 8404-siveltimien terä pysyy samoissa kokonumeroissa yhtä lailla terävänä (ja laatukarva pysyy muodossa hyvin), mutta maali ei kuivu niin nopeasti.

Citadelin, Army Painterin, Springerin yms. valmistajien siveltimet ovatkin sitten sekä laatu- että hintalaatusuhteeltaan aivan kuraa Raphaeliin verrattuna. Varmaan niiltäkin joitakin isompia siveltimiä voi käyttää, jos haluaa sääliä kalliimpia, mutta detailien malaamiseen esim. PK-PRO.de:stä muutaman Raphael-siveltimen tilaus aina kerrallaan.

(W&N:nää en ole vielä kokeillut, mutta ymmärtääkseni samaa tasoa Raphaelin kanssa).
...to crush your enemies, to see them driven before you, and to hear the lamentations of their women.

armored walker
Sotavasaran Maalaajamestari 2008

Viesti Kirjoittaja armored walker » La 20.08.2016 10:47

Täältäkin ääni Raphaelille. W&N tuntuu itselle "pehmeämmältä" käytössä, varmaan tottumiskysymys. W&N:n laatuongelmista on ollut puhetta netin palstoilla, itselle on käteen osunut yksi fishtail. Johtuu kuulemma valmistusvirheestä, käsityön huonoja puolia.

Temperasta olen viimevuosina tilannut tai itse hakenut jos pääkaupungissa olen sattunut käymään, Turusta ei mistään enää ilmeisesti löydä näitä. 80-luvulla oli Akateemisesta iso valikoima W&N:ää, mulla on vieläkin yksi n:o 1:nen tuuman mittaisilla karvoilla - ei oikeen sovi miniatyyreille, mutta paperille oli oikeen hyvä.

W&N muuten tekee GW:n artificer-sarjan sudit (tai ainakin teki kun linjan aloittivat), ne ovat kai lähinnä seiskoja GW:n teksteillä ja tuplahinnalla.

The Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja The Captain » La 20.08.2016 14:16

marke kirjoitti:Tossahan sitä jo tulikin. Pitempikarvaisen ja laadukkaan Kolinsky siveltimen, kuten W&N Series 7, hyödyt huomaa omasta mielestäni parhaiten wetblend ja glazing tekniikoissa. Washaus, kuivaharjaus ja layering hoituu yhtä hyvin halvemmallakin siveltimellä.
Riippuu toki, kuinka pro-maalarista on kyse. Tällaiselle hajataittoiselle tuhertajalle kuin minä riittää ihan hyvin edullisempikin suti. Em4:n Rotmarder-Kolinskyt ovat vuosikausien ajan olleet omia suosikkejani, eikä niillä ole hintaa kuin nelisen euroa kipale. Em4:llä vain on viime aikoina ollut vaikeuksia saada 0 - 2 -kokoisia suteja varastoon, eli tietysti juuri niitä figumaalauskäyttöön käyttökelpoisimpia.

Army Painteriä käytän lähinnä drybrushaukseen ja GW:n suteja liiman sivelemiseen alustoille hiekoitusta ja ruohotusta varten. GW:n pensselöiden myyminen figumaalauskäyttöön pitäisi kieltää EU-direktiivillä, kun merkittävä prosentti niistä on jo uutena ostettaessa käyttökelvottomia.

Halvan luonnonkarvasiveltimen etu on se, että maalatessa stressaa vähemmän siitä, käyttääkö sivellintä liian kovakouraisesti. Ainakin minusta tuntuisi, etten uskaltaisi edes avata jotain monen kympin sivellintä.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.

marke

Viesti Kirjoittaja marke » La 20.08.2016 14:25

The Captain kirjoitti:Riippuu toki, kuinka pro-maalarista on kyse.
Tokkopa. Aivan liian yleistä ajattelua, ja kuka tahansa mun mielestä keskiverto maalarikin (jollainen itse olen) pystyy hyödyntämään laatusiveltimiä.
The Captain kirjoitti: Tällaiselle hajataittoiselle tuhertajalle kuin minä riittää ihan hyvin edullisempikin suti. Em4:n Rotmarder-Kolinskyt ovat vuosikausien ajan olleet omia suosikkejani, eikä niillä ole hintaa kuin nelisen euroa kipale.
Myönnettäköön, että en ole EM4:sia testannut, mutta kaikkea muuta "yhtä hyvää" Kolinskya. Kolinskykään ei ole mikään tae laadusta valitetttavasti, sillä niidenkin karvojen laaduissa on eroja. On mullakin noita halpoja suteja, mutta ne hajoaa (=menettää kärkensä) huippusuteja nopeammin.
The Captain kirjoitti: Army Painteriä käytän lähinnä drybrushaukseen ja GW:n suteja liiman sivelemiseen alustoille hiekoitusta ja ruohotusta varten. GW:n pensselöiden myyminen figumaalauskäyttöön pitäisi kieltää EU-direktiivillä, kun merkittävä prosentti niistä on jo uutena ostettaessa käyttökelvottomia.
Äh. Ainakin GW:n paremmat sudit on (afaik) Winsor & Newtonin tekemiä, ja muutama testikappale halvemmista on vaikuttanut ihan kohtalaisilta. En puhuisi käyttökelvottomista. Hinta on kylläkin aivan liian korkea.
The Captain kirjoitti: Halvan luonnonkarvasiveltimen etu on se, että maalatessa stressaa vähemmän siitä, käyttääkö sivellintä liian kovakouraisesti. Ainakin minusta tuntuisi, etten uskaltaisi edes avata jotain monen kympin sivellintä.
Se on totta, eikä sivellin maalaria tee, mutta ite en ainakaa jaksa enää kiusata itteäni huonoilla työkaluilla. Ei ne montaa kymppiä maksa, n. 10€+ kpl, ja ei todellakaan ole tämän harrastuksen suurin menoerä, vaikka kokoajan maalaakin.

smaxx
Valvoja

Viesti Kirjoittaja smaxx » La 20.08.2016 17:20

Jos niihin figuihin sijoittaa satasia ja aikaansa, kannattaa oikeasti sijoittaa kanssa suteihin. Tulos paranee ja tekeminen on kivempaa. Jättää yhden gw:n 20 egen muoviukon ostamatta ja sijoittaa sutiin, niin loputulos on enemmän onnellisuutta...
Nopat ja Taktiikka Ry
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/

Squirreli
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Squirreli » Su 21.08.2016 04:34

marke kirjoitti:
The Captain kirjoitti: Tällaiselle hajataittoiselle tuhertajalle kuin minä riittää ihan hyvin edullisempikin suti. Em4:n Rotmarder-Kolinskyt ovat vuosikausien ajan olleet omia suosikkejani, eikä niillä ole hintaa kuin nelisen euroa kipale.
Myönnettäköön, että en ole EM4:sia testannut, mutta kaikkea muuta "yhtä hyvää" Kolinskya. Kolinskykään ei ole mikään tae laadusta valitetttavasti, sillä niidenkin karvojen laaduissa on eroja. On mullakin noita halpoja suteja, mutta ne hajoaa (=menettää kärkensä) huippusuteja nopeammin.
EM4:n 0/2 oli pitkään mun luottosivellin. Viime vuosina olen käyttänyt Raphaelia noiden sijaan, mutta ei mulla noista juuri huonoja kokemuksia ole koskaan ollut. Vähän huonompia, mutta silti tosi hyviä. Ainakin muutama vuosi sitten.
...to crush your enemies, to see them driven before you, and to hear the lamentations of their women.

armored walker
Sotavasaran Maalaajamestari 2008

Viesti Kirjoittaja armored walker » Su 21.08.2016 12:17

Squirreli kirjoitti:EM4:n 0/2 oli pitkään mun luottosivellin. Viime vuosina olen käyttänyt Raphaelia noiden sijaan, mutta ei mulla noista juuri huonoja kokemuksia ole koskaan ollut. Vähän huonompia, mutta silti tosi hyviä. Ainakin muutama vuosi sitten.
Aivan, nämä pääsi unohtumaan. Luulin kyllä että valmistus on loppu kun saatavuus heikkeni joku vuosi sitten. Ainoa mistä en noissa pitänyt oli toi kolmiovarsi, en vaan tottunut siihen.

Jopotzuki

Viesti Kirjoittaja Jopotzuki » Su 21.08.2016 22:22

Itellä nyt käytössä da vinci cosmotop spin-merkkinen 0-koon sivellin. Vaikuttaa lyhyen käytön jälkeen aika pätevältä. Sivellin pitää kärjen hyvin ja maalaus on helppoa. Varressa on synteettiset karvat.
Dolmot kirjoitti:Tällä kertaa se on Bloodthirstor, Lordor of Mordor.

Mordjinn

Viesti Kirjoittaja Mordjinn » Su 21.08.2016 22:51

Hyvää keskustelua. Kiitos kaikista vinkeistä ja ajatuksista. Napautinpa Ken Bromleyltä neljän sudin setin W&N Series 7:aa tulemaan kun hinta oli kohdillaan. Pitäähän sitä nyt päästä kokeilemaan minkälainen on "kunnon" suti ja tuossa sai hyvin kaikkia käytetyimpiä kokoja niin löytyy se itselle passelein. Drybrushin ja washaukset pitää tehdä vaan sitten vanhoilla ruoskilla.

Kirjoittelen ajatuksia jahka saapuvat perille.

The Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja The Captain » Ke 24.08.2016 21:16

marke kirjoitti:
The Captain kirjoitti:Riippuu toki, kuinka pro-maalarista on kyse.
Tokkopa. Aivan liian yleistä ajattelua, ja kuka tahansa mun mielestä keskiverto maalarikin (jollainen itse olen) pystyy hyödyntämään laatusiveltimiä.
Hyödyntämään, kyllä. Eri juttu on sitten se, kuinka paljon. Ero GW:n keinokuitupullasudin ja mainitsemani em4:n Kolinskyn välillä on merkittävä ja hintaero minimaalinen, ero em4:n Kolinskyn ja W&N 7:n välillä vähemmän selkeä ja hintaero kolminkertainen.
Minulla ovat em4:n sudit pysyneet monen vuoden ajan hyvinä, vaikka olen käsitellyt niitä toisinaan vähän kovakouraisestikin. Raphaeliakin käytin joitakin vuosia sitten, kun satuin silloin täkäläisestä askartelukaupasta sellaisen spottaamaan.

Firestorm Games myy halpoja Kolinskyjä, jotka olen todennut vähemmän kestäviksi kuin nuo em4:n. Kysyin em4:ltä sähköpostitse niiden sutien kohtalosta joitakin kuukausia sitten, ja sieltä vastattiin, että uutta varastoa olisi tarkoitus saada, mutteivät osanneet arvioida, milloin. Tarkalleen ottaen
We have not had stocks for some time. I'm told there should be some available soon but I can't be more specific.
Valitettavasti "soon" tuntuu tapahtuvan nykyään harvemmin kuin "never"...
Äh. Ainakin GW:n paremmat sudit on (afaik) Winsor & Newtonin tekemiä, ja muutama testikappale halvemmista on vaikuttanut ihan kohtalaisilta. En puhuisi käyttökelvottomista. Hinta on kylläkin aivan liian korkea.
Tarkoitinkin niitä GW:n perussiveltimiä, joista suuri osa on ihan oikeasti roskiskamaa jo uutenakin.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.

Runic

Viesti Kirjoittaja Runic » To 25.08.2016 10:14

Itse olen maalannut jo pidemmän aikaa pääasiassa Bilteman 7 euron siveltimillä. Joka ikisen nappulan mitkä sigistä löytyy. Edge highlighteihin olen käyttänyt Element Gamesin Short Stub -sivellintä, sekin kohtuu edullinen vielä.

Halvemmaksi varmaan tulisi ostaa kalliimmat mitkä kestää pidempään, joskaan en tiedä pysyisivätkö elossa mun käytössä. Joskus pitänee kokeilla tapahtuuko mindplosion kun vetelee ammattilaistason sudilla.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”