Neuvoja maaliruiskun hankkimiseen

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Bartholen

Neuvoja maaliruiskun hankkimiseen

Viesti Kirjoittaja Bartholen » La 22.04.2017 21:12

Päätin tällaisen hankkia kun tuttavat kehuivat jokunen aika sitten maasta taivaisiin. Figuja, ja erityisesti isoja sellaisia, on kertynyt jo sellainen määrä ettei kaikkia enää käsin ehdi sutia. Niinpä katselin netistä muutamia opetusvideoita, mutta sittemmin hanke on tyssännyt tiedon puutteeseen. Clas Ohlsonilla olen katsellut että siellä löytyy kyllä vehje ja kompressori, mutta ko. liike ei hirveämmin pikku-ukkojen maalailua varten tavaraa myy. Niinpä kysyisin täältä neuvoja hankintaan. Mistä löytyy hinta-laatusuhteeltaan paras tuote? Löytyykö kynäruiskuja kivijalkaliikkeistä, vai onko parempi tilata netistä? Kuinka paljon maaleja kuluu tällä tavoin? Onko jotain erityisiä neuvoja käyttöön liittyen?

Kiitos neuvoista etukäteen.
Ensin harmittelin liian vähäisiä figuja.
Sitten harmittelin liikoja maalaamattomia figuja.
Sitten harmittelin liikoja kokoamattomia figuja.
Nyt harmittelen liikoja muoveissa olevia laatikoita.

THelppi

Re: Neuvoja maaliruiskun hankkimiseen

Viesti Kirjoittaja THelppi » Su 23.04.2017 10:47

Hankin oman settini Biltemasta, kompura ja se kalliimpi kynäruiskuvaihtoehto (se missä on kolme eri kokoista kippoa mm.). Olen toistaiseksi ollut ihan tyytyväinen tähän ratkaisuun, vaikkakin kompura on mennyt kerran jo takuuvaihtoon ongelmien takia ja kynäruiskulla ei voi kovinkaan yksityiskohtaista jälkeä tehdä. Harjoittelukäyttöön nuo ovat olleet oikein hyvät, ja kompura varmaan muutenkin (hiljainen värkki, joskin käy kokoajan kun maalaa) vaikka kohdalle saattaa tulla maanantaikappaleita (kannattaa viedä vaihtoon heti kun epäilee ongelmaa, vuoden takuu).

Ruiskussa on erityisen hyvää ollut edullisuus, koska ei ole niin kamala stressi sen kanssa oppiiko sitä käyttämään ja putsaamaan oikein ja meneekö se rikki tms. Tähän tarkoitukseen varmaan se halvinkin päältä ladattava versio olisi ollut riittävä. Pohjamaalit ja perusväripohjat varjostuksineen tolla saa oikein hyvin tehtyä, ja jos jaksaa niin saa sillä jonkin verran pienempiäkin alueita maalattua etenkin jos käyttää maskeja. Hiusviivaa on aivan turha toivoa. Sitä en kyllä tiedä, mistä tähän värkkiin saa varaosia, jos vaikka neula menee mutkalle tai suutin hajoaa/katoaa.

Hinta-laatusuhteeltaan sanoisin että tuo setti on hyvä, koska on halpa ja jos aloittelee vasta, niin sijoitus ei ole liian iso jos vaikka ei värkistä loppujen lopuksi pitäisikään. Perusjutut oppii hyvin, ja alkaa ymmärtämään mitä siltä oikeastaan haluukaan, joten paremman ruiskun hankkiminen on vähän helpompaa sitten kun sen aika tulee.

Maalien kulumisesta... no yhden 28mm ihmiskokoisen ukkelin pohjamaalaa parilla-kolmella - ehkä viidellä korkeitaan - tipalla, isommissa määrissä tulee vähän säästöä. 1 tippa on 1/20 millilitraa, joten siitä voi laskea minkä verran rahaa kuluu. En osaa sanoa tuleeko tässä säästöä kummemmin siveltimeen verrattuna, jämämaaleja kun on vähän hankala saada talteen jos ei ruiskua tyhjäksi asti käytä tai jos kippoon ei jää huomattavaa määrää. Märkäpaletissa ne kuitenkin pysyy päiviäkin käyttökelpoisena. Spraymaaleihin verrattuna säästö on aivan älytön, kun ei mene yli puolet ohi.
http://sotatanner.blogspot.fi/ - Pikku-ukkoilua ja semmosta

Mäyrämies

Viesti Kirjoittaja Mäyrämies » La 17.03.2018 06:13

Jatketaanpa kyselyä. Onko kellän kokemusta https://www.ikh.fi/fi/kompressori-kynaruiskulla-xt0902?
Ainiin ja pohjamaaleista, mitä primeriä käytätte kynäruiskussa?

Dr. Icchan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dr. Icchan » Su 18.03.2018 03:03

Ei näytä kovin käyttökelpoiselta. Max paine ja ilmavirta aneemiset, isolla neulalla tuskaista käyttää.

Käytän pohjamaalin Motonetin Motox spraymaaleja jos mahdollista, ne tarttuu hyvin figun pintaan. Sen päälle vallejo surface primeria vähän ohennettuna tai mikä tahansa air maali.

Kajaste

Viesti Kirjoittaja Kajaste » Su 18.03.2018 22:17

Hommasin käytettynä Pienoismalli-palstalta Sparmaxin kompressorin ja tähän valintaan olen oikein tyytyväinen. Olen lukenut näiden laitteiden olevan kulutustavaraa, mutta toistaiseksi puhkuu ihan moitteettomasti. Ruiskuksi hommasin Badger Patriotin, eikä lopputuloksia rajoita ainakaan vehkeet. Tuossa on muistaakseni 0,5 neula ja vähän pienempi saisi olla. Toisaalta ollut ihan hyvä koko opetteluun, sillä se ei mene ihan pienestä tukkoon. Olen ajatellut, että hankin pienemmän neulan, kun osaamista alkaa olla vähän muuhunkin kuin pohjamaaliin ja perusväreihin.

Lighthammer
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Lighthammer » Ti 20.03.2018 16:41

Itse itseäni menneisyydestä lainaten:
Lighthammer kirjoitti:
Su 01.09.2013 16:12
Ajattelin koota pienen infon kynäruiskuista ja kompuroista kiinnostuneille ummikoille käyttäen omaa settiäni esimerkkinä.

Kuva

Kompressori on Gernin DAC0390, Sumake Industrial Co:n valmistama seuraavilla suoritusarvoilla
20 l/min
5.5 bar/ 80 psi
75 W
50 dB/1 m
Vehkeellä on ikää jotain viidentoista vuoden hujakoilla, joten samanlaisen löytäminen voi olla aika hankalaa. Vastaavia vehkeitä lie biltemat pullollaan. Kyseessä on siis tyypillinen säiliötön mäntäkompressori, jonka ilmantuotto on erittäin pulssittaista ilman lisävarusteita. Kompressoriiin ei alunperin ole kuulunut kuin tuo vedenerotin, joka on varustettu säädettävällä ylipainesuojaventtiilillä, näkyy tuossa kuvassa muovisen vesisuotimen pohjassa oleva messinkinen mötikkä. On säädetty käsin noin 50psi hujakoille. Kompura käy siis koko ajan, ja kun paine vedenerottimessa kasvaa tarpeeksi alkaa ilma suhista ulos tuosta messinkimötikästä. Itse aparaatin käyntiääni on varsin hiljainen, eikä tuollaisen käyttö esimerkiksi kerrostalossa/opiskelijaboksissa pitäisi olla mikään ongelma.

Oma huomattavasti myöhempi lisäys on bilteman paineensäädin, joka ei tietenkään istu suoraan tuohon kompressorin päähän, säätimen liitännät on F1/4, ja kompurassa tavallisesti kynäruiskuvehkeissä käytettävä 1/8 lähtö. Adapterit ja kierteidenkääntäjät on ostettu paikallisesta LVI-alan liikkeestä, jollaisista niita kannattaa yleensäkin mennä ensimmäiseksi kyselemään, ottaa vaikka vehkeet mukaan ja näyttää mikä pitää saada mihinkin kiinni.

Alunperin mulla oli tossa vedenerottimen ja paineensäätimen välissä vielä pätkä letkua sykkimistä tasaamassa, mutta tein tässä kokeiluja ja totesin että toimii aivan yhtä hyvin noinkin. Lisäboonuksena settiä on helpompi siirrellä kun mulla ei ole tällä hetkellä pysyvää maalauspaikkaa jossa noita käyttää vaan vehkeitä kuskataan ees taas.

Ruiskuna mulla tällä hetkellä on reilun satasen maksava Iwata Neo cn. Olen ollut kapistukseen reilun vuoden käytön jälkeen hyvinkin tyytyväinen, toimii figumaaleilla varsin mallikkaasti, ja ennen kaikkea on näppärä purkaa ja koota puhdistusta varten. Mukana tulee pari erikokoista kuppia josta isompi kannellinen on jo sellainen että siihen saa riittävästi maalia isompaakin maalaussatsia varten. Kuvassa kiinni pienempi kuppi.

Muuta huomionarvoista pikkusälää, teline ruiskulle on aivan välttämätön apuväline, tämä ko. yksilö on sekin biltemaa, ylimääräisistä telineistä riisuttuna.

Letkuksi suosittelen ehdottomasti tuollaista kuvassa näkyvää kangaspäällysteistä kudosletkua, sellaisen kanssa maalaaminen on huomattavasti nautinnollisempaa kun letku ei yritä aktiivisesti tulla tielle, mitä esim. kierreletkut ja badgerien mukana tulevat muoviletkut tekevät helposti. Tuollaisenkin saa biltemasta vajaalla vitosella, enkä ole juuri huomannut eroa Iwatan omaan
kolmenkympin letkuun.

Kompuran iästä johtuen tarkkaa hintaa tuolle setille on mahdoton antaa, mutta vastaavan yhdistelmän pitäisi saada kasaan noin 200 eurolla.
Kompuraksi katselisin tällä hetkellä esmes. Wiltecejä saksasta. Google on tässä ystäväsi. Iwataa saa esmes. Italiasta nettikaupoista 50-60% suomikaupan hinnasta.
[IMG]-tagit ovat parhaita ystäviäsi. Kukaan ei halua klikata kymmentä eri linkkiä blogissasi nähdäkseen saman figun hieman eri kuvakulmasta.

Jalni

Viesti Kirjoittaja Jalni » Ke 21.03.2018 09:11

+1 wiltecille. Itse ostin pari vuotta takaperin AF189 mallin ja itse kompuran kanssa ei ole käytössä ollut mitään ongelmia. Painetta riittää 4bariin (6barin kohdalla aukeaa pakoventtiili), jolla hätätapauksessa vaikka täyttää fillarin renkaat, myös 3L tankki takaa riittävän ilmansaannin. Vehkeessä tulee valmiiksi mukaan vedenerotin ja paineensäätö mittarilla. Käytössä myös hiljainen, ~ 45dB valmistajan mukaan.

Wiltecin valikoimista löytyy myös hyvä valikoima itse kynäruiskuja varaneulojen ja puhdistusvälineiden kera. Suosittelen tutustumaan. Negatiivisena puolena verkkokaupassa on aavistuksen korkeat toimituskulut, koska tarjoavat vaihtoehdoksi vain kuriiria. Tosin empä minä postin riepoteltavaksi +5.5kg pakettia haluaisi laittaakaan.

http://www.wiltec.de/airbrush-compresso ... -230v.html
JMG ry, http://jmgry.yhdistysavain.fi
Oma harrastaminen yhdistystoiminan lisäksi 40K, BMG ja lauta(figu)pelit. Historian puolella FaBa(eri muodoissaan) ja Necromunda

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”