Pikaliimauksen purkaminen. Mahdollista?

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
tneva82

Pikaliimauksen purkaminen. Mahdollista?

Viesti Kirjoittaja tneva82 » Pe 17.11.2017 10:15

Kävi aiemmin Sons of Horuksen Sicarrania kasatessa nolo moka ja toinen tykki sojottaa selkeästi korkeammalle kuin toinen. Ei hyvä. Onko mitään ainetta jolla liimauksen saisi irroitettua ilman että vahingoittaa itse hartsia? Timanttisahalla sen kai voisi leikata irti mutta tuossa huolestuttaa että vahingoittaisin tankin detaljeja.

Maalit varmaan lähtee kaupanpäälle mutta ei sen uudelleenmaalaus nyt minua tapa jos saisi piiput osoittamaan samaan kulmaan.
"There's probably volcano crater-kingdoms full of Bretonnian-esque knights who ride reptile-horses to battle and crap like that. " - Josh Reynolds

Tom_Gore

Re: Pikaliimauksen purkaminen. Mahdollista?

Viesti Kirjoittaja Tom_Gore » Pe 17.11.2017 16:00

Muovin/hartsin kanssa on aina vähän riskaabelia, mutta jos saat sivuleikkurit nätisti asetettua liitoskohtaan niin koita puristaa siitä varovasti. Käyttänyt tätä kikkaa usein tiukassa olevien metallifigujen osien kanssa.
This world is not so vast that it could conceal the bones of my enemies. Instead I will pile them so high even their gods weep at the sight.
- Lord Assassin Morghoul

The Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja The Captain » Pe 17.11.2017 16:41

Kuulemma pakastaminen haurastaa pikaliimauksen. En ole itse tätä kokeillut, eikä näin ollen ole kokemusta siitä, mitä pakastaminen tekee itse figulle, mutta etköhän osaa tätä ideaa googlettamalla löytää jonkun oikeita kokemuksia aiheesta.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.

tneva82

Viesti Kirjoittaja tneva82 » La 18.11.2017 16:04

The Captain kirjoitti:
Pe 17.11.2017 16:41
Kuulemma pakastaminen haurastaa pikaliimauksen. En ole itse tätä kokeillut, eikä näin ollen ole kokemusta siitä, mitä pakastaminen tekee itse figulle, mutta etköhän osaa tätä ideaa googlettamalla löytää jonkun oikeita kokemuksia aiheesta.
Pitääkin kokeilla. Ainakin toisetkin ehdottelevat samaa tekniikkaa joten ei kai se ainakaan detaljeja sulata. Pitää varoa vain ettei hajoa pahasti liiasta voimasta.

Kokeilin myös googletella jotain kemikaalia ja huono tulos oli. Acetone sulattaa pikaliiman. Yey. Lisägoogletusta ja ilmeisesti sulattaa resiiniäkin(ja muovia). Paha. Sitten tuli viellä väite vastaan että resiini ja pikaliima pohjautuisi samaan aineeseen joten mikä tahansa mikä syö pikaliiman söisi siten resiinin. Ei hyvä. Paras mitä voisi toivoa on että löytyisi aine joka sulattaisi pikaliiman mutta ei ehtisi sulattaa resiiniä mutta vähän riskaabelilta vaikuttaa forgen figujen hinnalla. Vois kohta olla runko ilman tornia :D
"There's probably volcano crater-kingdoms full of Bretonnian-esque knights who ride reptile-horses to battle and crap like that. " - Josh Reynolds

Ninjapiraatti

Viesti Kirjoittaja Ninjapiraatti » La 18.11.2017 16:59

Kerran olen kokeillut pakastamista, että sain sentinelin jalat irti basesta mitkä olin joskus 15 vuotta sitten liimaillut siihen kiinni. Kokeilin eka toisella ja melko hankalaa oli, sai mattoveitsellä tuhertaa kunnolla. Pakkaseen yön yli ja toinen lähti ja huomattavasti helpommin irti, vaikkakin siihenkin hieman aikaa kului. Näillä kokemuksilla voin kyllä suositella. Ei siitä ainakaan haittaa ollut.

Normanton

Viesti Kirjoittaja Normanton » Ma 04.12.2017 10:04

Itse käytän figuissa pikaliimaa nimenomaan sen takia että se ei ole niin pysyvä ratkaisu kuin tuo pienoismalliliima joka itseasissa sulattaa muovipinnat yhteen. Riippuen vähän kohteesta niin usein pikaliimatun kappaleen saa varovaisella vipuamisella irtoamaan hyvinkin siististi. Olettaen tietysti ettei sitä liimaa ole läträtty sinne älyttömiä määriä.

Monesti teen niin että kokoa figut valmiiksi asti, jotta saa mietittyä poset kuntoon ja maalattua pohjamaalilla. Sitten rapsin esim kädet irti ja maalaan vartalon ja kädet erikseen jotta saa kaiken maalattua. Lupuksi taas rapsuttaa vähän maalia pois liimapintojen tieltä ja liimaa raajat paikoillee.

Eli esim mattoveitsen terä liimattujen pintojen väliin tai sitten olen käyttänyt hajonneiden pinsettien toista puolta. Mitä isompi osa niin sitä paremmin sitä pääsee vääntämään ja sitä pienempi riski että muovi osat hajoavat. Tuota tankin tykkiä voisi jopa koittaa vääntää ihan sormin irti koska tykki itsessään toimii kivana vipuvartena. Jos tätä ei ole aiemmin tehnyt niin voi hirvittää, mutta parin kerran jälkeen noita napsuttelee ihan surutta irti. Näin teen usein noille figujen raajoille.

Toinen minkä olen huomannut liuottavan pikaliimaa on Tikkurilan Pensselipesu, jolla olen poistanut maaleja vanhoista figuista. Ei vahingoita muovia mitenkään, mutta huonona puolena on tietty että yön yli liottamisen jälkeen on sitten kaikki maali poissa pohjamaalia myöten ja jokainen liimaus irronnut. Ei ehkä sovi tähän tapaukseen. :D

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”